Vraag

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:26
Hoi allemaal!

Zijn er hier Tweakers met ADSL + Interactieve TV van KPN die ervaring hebben met het vervangen van de Experiabox voor een eigen modem/router? Vandaag zijn we aangesloten op ADSL van KPN met interactieve televisie. Hiervoor hadden we een ADSL verbinding van Telfort met televisie via de schotel (CanalDigitaal).

Ik heb het internet inmiddels werkend op mijn Draytek 2860, maar krijg de interactieve tv nog niet aan de gang. Ik verwacht dat hier nog wat instellingen voor gedaan moeten worden in m'n Draytek maar ik kan zo niet vinden welke...

Om het ADSL internet werkend te krijgen staat gewoon e.e.a. aan informatie in de handleiding van de Draytek en ook op het KPN forum, maar interactieve tv wordt er niet benoemd...

De tv ontvanger die ik heb gekregen van KPN is de ARRIS VIP 2952

De boel is als volgt aangesloten:
ISRA PUNT > telefoon kabel > DSL PORT Draytek > Lan poort 6 > utp kabel > Interactieve TV ontvanger.

Alle reacties

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:53

krietjur

Where am I?

Volgens mij moet je het met deze handleiding voor elkaar kunnen krijgen: http://bit.ly/2wq62zF

[ Voor 23% gewijzigd door krietjur op 31-08-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Je moet waarschijnlijk VLAN4 (IPTV) doorzetten naar je settopbox.
Kun je die toewijzen aan een bepaalde poort van de Draytek? Vervolgens sluit je op die poort je settopbox aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb dit voor XS4all werkend met een Draytek 2925, weliswaar met een Vigor 130 modem ervoor in Bridge mode. Dit laatste is in jouw setup niet van toepassing omdat je een DSL modem en router in hetzelfde apparaat hebt zitten. Je kunt de handleiding volgen die hierboven eerder is vermeld. Het gaat erom dat het IPTV vlan inderdaad gebridged wordt naar de Switch poort op je Draytek. Ik heb daarnaast nog de ICMP snooping functies aangezet in de router omdat regelmatig audiohaperingen optraden, nu nog wel eens trouwens. Het is nooit helemaal hetzelfde geworden als met de door XS4all geleverde FritzBox router maar het werkt, ik reboot mijn router 1x per week en dan blijft IPTV goed presteren, nagenoeg geen beeld- en audio haperingen meer. Dit wil niet zeggen dat jij in jouw setup ook hiertegenaan gaat lopen. Als je meer wilt weten over exacte instellingen in de router anders dan wat specifiek is voor KPN, laat het dan ff weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Bedankt voor de reacties allemaal... Ik heb deze handleiding gevolgd: http://draytek.nl/files/IPTV%20Bridging%20[V1.1].pdf

Helaas krijg ik het hiermee nog steeds niet voor elkaar...
CenturiesEnd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:07:
Ik heb dit voor XS4all werkend met een Draytek 2925, weliswaar met een Vigor 130 modem ervoor in Bridge mode. Dit laatste is in jouw setup niet van toepassing omdat je een DSL modem en router in hetzelfde apparaat hebt zitten. Je kunt de handleiding volgen die hierboven eerder is vermeld. Het gaat erom dat het IPTV vlan inderdaad gebridged wordt naar de Switch poort op je Draytek. Ik heb daarnaast nog de ICMP snooping functies aangezet in de router omdat regelmatig audiohaperingen optraden, nu nog wel eens trouwens. Het is nooit helemaal hetzelfde geworden als met de door XS4all geleverde FritzBox router maar het werkt, ik reboot mijn router 1x per week en dan blijft IPTV goed presteren, nagenoeg geen beeld- en audio haperingen meer. Dit wil niet zeggen dat jij in jouw setup ook hiertegenaan gaat lopen. Als je meer wilt weten over exacte instellingen in de router anders dan wat specifiek is voor KPN, laat het dan ff weten.
Indien je wat screenshots zou willen delen van je instellingen zou dat mooi zijn, wellicht dat ik er daarmee alsnog uit kom...

Zit overigens sterk te twijfelen om KPN maandag te bellen om te zeggen dat ik m'n abbo laat omzetten naar allleen internet.... Heb voor nu de IPTV box maar even rechtstreeks op de ExperiaBox aangesloten, en als je de kwaliteit van Canal Digitaal gewend bent is de kwaliteit van die IPTV van KPN via de ADSL verbinding echt om te janken zeg... Lijkt wel of ik via internet naar een illegale stream van een voetbal wedstrijd zit te kijken ofzo... Wazig / blokkerig beeld, teksten niet scherp etc etc 8)7 ... (En ja, ik heb hem al ingesteld op Full HD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
Even een stap terug. Heb je de Experia nog steeds als modem/router en daarachter de Draytek (als LAN client)? Het is wel van belang dat je de Experia er tussenuit haalt en dus de Draytek als modem en router gaat inzetten en daarmee de internetverbinding opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Dat begrijp ik ;) ... Ik kreeg het echter niet voor elkaar en er wou er eentje tv kijken dus ik heb het spul maar ff in de experiabox geprikt en de Draytek ff uitgezet tot ik weer een nieuwe poging ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:28
Hier staat het toch gewoon?
http://draytek.nl/files/IPTV%20Bridging%20[V1.1].pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Klopt helemaal... Maar als ik het zo instel geeft de tv box een error tijdens het opstarten en krijg ik geen beeld :)...

Draytek ook al ff voorzien van nieuwe firmware en factory defaults maar ook dan geen resultaat. Snap niet wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Je moet de methode gebruiken die @ThinkPad heeft aangedragen, IPTV VLAN doorzetten op een specifieke poort. Dit gebruik ik altijd op VDSL verbindingen van KPN en functioneert zonder problemen.

De bridged variant moet normaliter ook nog een load balance regel krijgen richting deze virtuele WAN, maar ik gebruik deze zelf nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door WoBBeL op 03-09-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
Robsta86 schreef op zondag 3 september 2017 @ 00:46:
Dat begrijp ik ;) ... Ik kreeg het echter niet voor elkaar en er wou er eentje tv kijken dus ik heb het spul maar ff in de experiabox geprikt en de Draytek ff uitgezet tot ik weer een nieuwe poging ga doen :)
Uiteraard moet eerst de internetverbinding correct worden opgebouwd, dit kan voor KPN met de guide http://draytek.nl/files/2860_1.2.pdf. Volgens mij schreef je dat je ADSL hebt? Geen VDSL? Dit maakt namelijk verschil voor de internet setup en ik vermoed ook voor IPTV

Als de internetverbinding functioneert, dan voor IPTV als je ADSL hebt:

a. Ga naar menu WAN->Multi-PVC/VLAN
b. Klik op 8
c. Zet Multi-PVC/VLAN Channel 8: op Enable
d. Zet WAN type op ADSL
e. Vul onder General Settings exact dezelfde instellingen op als die je voor de internetverbinding voor ADSL hebt gedaan voor VPI,VCI,Protocol en Encapsulation
f. Enable de optie 'Add VLAN Header' en zet waarde 4 voor VLAN TAG
g. Enable de optie Bridge Mode en specifieer de swich poort op de Draytek waar de STB fysiek op zit aangesloten (P6?)
h. Klik OK om de instellingen te bewaren.

======

Kijk even hoever je komt en of je inderdaad ADSL hebt en geen VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Robsta86 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:13:
Bedankt voor de reacties allemaal... Ik heb deze handleiding gevolgd: http://draytek.nl/files/IPTV%20Bridging%20[V1.1].pdf

Helaas krijg ik het hiermee nog steeds niet voor elkaar...

[...]

Zit overigens sterk te twijfelen om KPN maandag te bellen om te zeggen dat ik m'n abbo laat omzetten naar allleen internet.... Heb voor nu de IPTV box maar even rechtstreeks op de ExperiaBox aangesloten, en als je de kwaliteit van Canal Digitaal gewend bent is de kwaliteit van die IPTV van KPN via de ADSL verbinding echt om te janken zeg... Lijkt wel of ik via internet naar een illegale stream van een voetbal wedstrijd zit te kijken ofzo... Wazig / blokkerig beeld, teksten niet scherp etc etc 8)7 ... (En ja, ik heb hem al ingesteld op Full HD...
@Robsta86 Je kijkt toch wel naar de kanalen 701 en verder? KPN heeft de HD kanalen op aparte nummers zitten....
Op 1, 2 etc.. zitten de SD versies.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, m'n tv box gaat volgende week retour en m'n abonnement wordt naar beneden bijgesteld naar alleen internet.

Ik was gisteren voor de Formule 1 zo zat van het onscherpe beeld dat ik de satelliet decoder weer heb aangesloten.

Net contact gehad met KPN en het blijkt dat ze hier ook helemaal geen HD kunnen leveren i.v.m. de slechte snelheid. Dit is van te voren helaas niet gecommuniceerd. Gelukkig deden ze bij KPN niet moeilijk om het terug te draaien.

Dan maar iets meer betalen per maand en CanalDigitaal blijven gebruiken... Dat onscherpe beeld en slecht leesbare teksten waren echt geen doen :).

Dit topic kan wel een slotje op!
Pagina: 1