Vraag

• erikv22
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Mijn Synology 213j heeft 1 schijf, een wd red wd30efrx, en deze zit voor 76% vol.

Gebruik: fileserver in thuisnetwerk. Alle home directories staan er op. Meestal draaien er 2 of hooguit 3 computers tegelijk. Aan de usb poort hangt een backup schijf voor Hyper Backup.

Is of wordt 76% vol problematisch, en dus tijd om extra schijf bij te plaatsen?

Is er een truc waarmee ik zonder gedoe een extra hd bijv. een WD40efrx erbij kan plaatsen? Dan heb ik dus totaal 7GB, en kan ik weer even vooruit.
Graag zou ik voorkomen dat ik een volledige backup moet maken, dan de nieuwe schijf plaatsen, en dan initialiseren en de backup weer terug zetten. Is er een makkelijker oplossing?

Aanvullende info, huidige setup (dus met 1 schijf van 3Gb)
RAID-type: SHR (zonder gegevens bescherming)
Bestandssysteem: etx4
Geen diskgroep aanwezig

Dank voor jullie input, Erik

[ Voor 18% gewijzigd door erikv22 op 31-08-2017 14:56 ]

Alle reacties

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als ik het goed begrijp heb je twee wd30efrx schijven van 6 GB (?) in RAID1 draaien? Of RAID0? Dan is een schijf eruit halen alle data weg.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Is ~500GB beschikbaar hebben voor jou problematisch?. Opzich is dat geen probleem wat betreft functioneren. Je hoeft nu niet perse wat te doen als je voorlopig genoeg hebt aan je vrije ~500GB.

Een plan klaar hebben liggen is wel handig natuurlijk.
Een 2e 3TB HDD erbij prikken en er een raid 0 configuratie van maken zou ik nooit doen. (1 hdd kapot is alle data weg) en kan daarnaast ook niet volgens mij.

Je eenvoudigste optie is volgens mij een 2e HDD erbij prikken en een aantal shares daarheen verplaatsen zodat je op volume 1 meer ruimte beschikbaar hebt. De gebruikers zullen hier niets van merken (als het verplaatsen gereed is).

Betreffende je backup methode zou ik altijd een USB hdd loskoppelen en die op een fysiek andere locatie neerleggen.

• erikv22
Een hdd wordt trager naarmate hij voller begint te raken toch? Daarom dacht ik dat 76% misschien wel een beetje de grens is, en misschien tijd om uit te breiden. Raid is idd niet het plan.

En idd mijn backup strategie is niet de beste. Backup op een ander adres bedoel je? Zou idd eigenlijk een 2e synology moeten hebben op een ander adres. Dat ligt wel in de planning. Maar al een hele tijd.

De 2e hdd kan er dus gewoon bij. 4TB erbij (totaal dan 7GB), is max voor de 213J toch?

Je kan een volume over 2 of meer schijven laten lopen las ik. En je kan 2 schijven ook samen in een diskgroep stoppen. Of dit laatste nodig is weet ik niet...?
Als de 2 schijven in 1 volume zitten, dan hoef je zelf de shares niet over de schijven te verdelen toch? Dan regelt de Synology de verdeling (alsof het 1 schijf is) toch? Of heeft dit nadelen?
Maar dan moet je het bestaande volume wel uit kunnen breiden met de extra schijf. Kan dat zonder opnieuw initialiseren etc?

Aanvulling: ik heb een artikel gevonden over uitbreiden van SHR met een extra hdd. Wat ik me afvraag is of ik dat in mijn setup net zo kan doen. Maar weet niet of ik de link mag plaatsen hier.

[ Voor 60% gewijzigd door erikv22 op 31-08-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je een volume over 2 schijven verdeeld dan is dit in principe RAID0 bij een DS213j denk ik. Dat zou ik niet doen.
Maar ik snap je disk configuratie nog steeds niet, je gebruikt SHR met 1 disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
erikv22 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:20:
Mijn Synology 213j heeft 1 schijf, een wd red wd30efrx, en deze zit voor 76% vol.
Okee, je hebt een 2-bay NAS, met 1 schijf erin die voor 76% vol zit.
Dat is nog geen probleem. Dat probleem komt pas in zicht als hij echt bijna vol is, dan loopt waarschijnlijk de fragmentatiegraad te ver op, lopen daardoor je seektijden op en neemt ook de kans op fouten toe.

Je kunt uitbreiden door er een disk bij te zetten. Vooraf moet je nadenken over het volgende:
1. je schrijft niet of de huidige disk 1 volume is, met 1 driveletter (bv. K: is de NAS-opslagruimte).
Als je het volume uitbreidt, moet dat dan een uitbreiding zijn van het bestaande volume (dus K: van 3 TB maar 7 TB)? In dat geval moet je in de manual opzoeken wat je mogelijkheden bij dit type zijn.
2. als het 2 verschillende driveletters worden (bv. K: 3 TB en L: 4 TB) kan je JBOD overwegen.
3. hoezo "voorkomen dat je een backup moet maken"? Als het goed is heb je nu 2 backups van de inhoud van de NAS. Als je die niet hebt, eindigt eigenlijk dit topic, dan is je data je helemaal niets waard en kunnen wij je op termijn opnieuw gaan adviseren, maar dan over datarecovery. En dat kan je helemaal voorkomen via een backupregime.
4. hoe ga je je backupregime aanpassen op de uitbreiding naar 7 TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikv22
Dank voor jullie reacties. Hierbij een update. De ds213J is uitgebreid met 4TB. En alles werkt naar behoren. Het ziet er nu als volgt uit:
- schijf 1 - 4TB - Volume 2 (eenvoudig)
- schijf 2 - 3TB - Volume 1 (SHR)

Misschien niet handig dat de volumes een andere indeling hebben (SHR en basic/eenvoudig). Als ik het goed begrepen heb is het allebei ext4.
De bestaande 3TB schijf was SHR en wilde zo eenvoudig mogelijk uitbreiden. Een 2e schijf met eenvoudig/basic leek de eenvoudigste weg. Nieuwe schijf in de synology. In de wizzard voor "custom" kiezen!!! (anders gaat ie automatisch het SHR volume uitbreiden) en laten formatteren als basic/eenvoudig. En klaar.
Daarna middels de optie share > bewerken, heb ik 1,3 TB verplaatst van volume 1 naar volume 2. Werkt prima.

Dan backup strategie/regime. Backups maak ik met hyperbackup. Op een 4TB usb schijf (hangt aan ds213j). De usb schijf is voor 1.66 TB gevuld. Dus die heeft nog wat ruimte.
Voor de toekomst moet dat een 2e synology worden op een ander adres.

@Renault: je schrijft dat ik 2 backups moet hebben. Waarom 2? Is 1 backup niet voldoende?

[ Voor 9% gewijzigd door erikv22 op 11-09-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
Normaal gesproken worden om de kans op dataverlies wat kleiner te maken inderdaad 2 backups aangeraden:
- de originele data op jouw NAS is dataset 1
- de backup via Hyperbackup us dataset 2
- de backup op een ander medium dan dataset 1 en 2, die op een andere (fysieke) locatie wordt bewaard en die een ander risicoprofiel heeft dan de locatie van datasets 1 en 2, wordt inderdaad aanbevolen.

Waarom?
- je NAS wordt getroffen door een stroomvariatie die beide disks sloopt, of door een encyptievirus
- geen nood, je hebt immers je hyperbackup nog.
- totdat die inmiddels ook besmet is door het encryptievirus.
In dat geval heb je nog kans dat de tweede backup je redt, zeker als dat een periodieke offline volledige backup is.

Vandaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@erikv22 haal je de USB hdd sowieso wel los van de NAS?. Hem constant eraan laten is niet erg handig voor een backup (spannings wisseling en ook je usb backup is kapot als je pech hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikv22
@Tortelli: als je elk uur een backup op de usb hdd maakt is elke keer loshalen niet echt handig.
Renault schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:59:
Normaal gesproken worden om de kans op dataverlies wat kleiner te maken inderdaad 2 backups aangeraden:
...
- de backup op een ander medium dan dataset 1 en 2, die op een andere (fysieke) locatie wordt bewaard en die een ander risicoprofiel heeft dan de locatie van datasets 1 en 2, wordt inderdaad aanbevolen.

....
In dat geval heb je nog kans dat de tweede backup je redt, zeker als dat een periodieke offline volledige backup is.
Een vraag over de 2e backup (op de andere locatie): begrijp ik het goed dat voor deze 2e backup, een automatische backup via internet naar een synology NAS op een andere locatie, geen goede keuze is.....?

Want dan plant het virus zich ook voort naar de 2e backup op de andere locatie toch......?

Maar hoe dan wel?

[ Voor 6% gewijzigd door erikv22 op 25-09-2017 15:48 ]

Pagina: 1