Vraag

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 16:55
Tot mijn eigen verbazing worstel ik nogal met het netwerk in mijn nieuwe huis. Ik wil af van het ene krakkemikkige wifi punt in de meterkast, en wil in plaats daarvan 1 wifi punt in the woonkamer (voor, 1e verdieping) en 1 in de achterkamer (beneden). Ik wil vaste aansluitingen voor de PCs en de digitale TV.

Ik wil alles mooi weggewerkt in de muren zodat ik geen bossen kabels of een overdaad aan stekkers overal heb liggen. Ik wil bovendien dat dit netwerk voor de rest van mijn leven bruikbaar blijft en redelijk onderhoudsarm is. Om die reden heb ik cat.6 FTP kabels gekocht en door mijn muren getrokken. Geld is geen enorm issue, al wil ik natuurlijk niet meer betalen dan nodig.

Ik heb 2 Ubiquity wifi access points gekocht omdat je dan kennelijk automatisch van de ene naar de andere overschakelt als je van de ene kamer naar de andere loopt. Dit klinkt heel handig, en Ubiquity lijkt de enige betaalbare method, maar ik twijfel intussen over deze beslissing, want die Ubiquity wifi apparaten hebben geen eigen stekker, maar gebruiken power over ethernet (PoE), en het klinkt alsof ze zich niet aan de PoE standaard houden, waardoor ik ineens Ubiquity switches moet gaan kopen. (Is dat zo?) Bovendien ging ik er van uit dat ze een ingebouwde switch zouden hebben, maar die hebben ze niet.

Het is me niet gelukt om een kabel door de muur te trekken naar de hoek met de TV. Misschien is de buis gebroken? (Weet iemand of dat op te lossen is?) Ik heb wel een kabel naar een andere hoek van de kamer, waar ik eigenlijk een ethernet wandcontactdoos wil installeren (nog niet gebeurd omdat de instructies ontbreken en ik niet zeker weet wat nou de juiste volgorde van de draadjes is). Vanaf daar heb ik denk ik drie opties:
  • Een PoE switch in de kamer (meer kabels en stekkers), met vandaar een kabel naar de TV en een naar de Ubiquity wifi.
  • Een gewone switch in de kamer, met een kabel naar de TV, en de andere naar een doosje van Ubiquity dat gewoon ethernet verandert in PoE (nog meer kabels en stekkers)
  • Een PoE switch in de meterkast, met PoE dat uit de muur komt en direkt naar de wifi gaat. Minder kabels, maar hoe krijg ik het dan bij de TV? Dit zou ideaal zijn als ik ook een kabel naar de andere hoek van de kamer had, maar ik weet niet of dat nog kan. Dan is mijn wandcontactdoos dus PoE ipv normaal ethernet. Kunnen er twee kabels door de zelfde buis? Dat lijkt me krap, maar er bestaan contactdozen met 2 aansluitingen.
Dan heb ik ook nog de achterkamer, waar een bureau met PCs staat, en waar ik ook wifi wil. Momenteel loopt er ook zo'n cat.6 FTP kabel door de kruipruimte die daar uit een gat uit de vloer omhoog komt en naar een PC gaat. Daar moet ergens een switch tussen zodat de wifi er aan kan. En dat kan ofwel een PoE switch zijn, of een gewone met zo'n extra PoE adapter ertussen. Dit is hier makkelijker omdat ik alle zooi gewoon in de kruipruimte kan kieperen. Als de switch in de kruipruimte kan, wil ik misschien wel dat de kabel voor de PCs op een andere plek uit de vloer komt dan die voor de wifi.

Klinkt dit als een redelijk plan? Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Dit gaat veel verder dan ik tot nu toe ooit heb gedaan, en ik heb geen enkele ervaring met PoE of meerdere wifi punten. (Tot nu toe vertrouwde ik blindelings op de fritz.box modem+wifi+switch van xs4all.)

Werkt een Ubiquity wifi ook met PoE switches van een ander merk?
Zijn er constructies die meer of minder stroom verspillen dan andere?

Wat is beter: een grote switch in de meterkast en een overdaad aan kabels naar alle hoeken van het huis, of een kabel naar iedere kamer en daar een nieuwe switch?

Dan heb je ook nog managed en unmanaged switches. Wat zijn de voordelen daarvan? Ik wil gewoon dat ethernet wordt doorgegeven en verder niks. Hoe minder onderhoud nodig, hoe beter. Maar PoE switches lijken altijd gemanaged.

Als ik een PoE switch voor de meterkast koop, heb ik dan de fritz.box van xs4all nog nodig? Doet die meer dan alleen maar wifi en ethernet doorgeven? (Misschien kan ik dat beter aan xs4all vragen.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mcvos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:55:
die Ubiquity wifi apparaten hebben geen eigen stekker, maar gebruiken power over ethernet (PoE), en het klinkt alsof ze zich niet aan de PoE standaard houden, waardoor ik ineens Ubiquity switches moet gaan kopen. (Is dat zo?)
Neen, je hoeft geen Ubiquiti switches te hebben. Bij de access points zit een power injector geleverd, die in de voeding over de netwerkkabel voorziet zonder dat je je andere apparatuur aan hoeft te passen.
Bovendien ging ik er van uit dat ze een ingebouwde switch zouden hebben, maar die hebben ze niet.
De Pro versies hebben twee poorten die als ik 't niet mis heb gebridged worden. Maar in principe zijn dit inderdaad access points en dus geen switches.

[q]
• Een PoE switch in de meterkast, met PoE dat uit de muur komt en direkt naar de wifi gaat. Minder kabels, maar hoe krijg ik het dan bij de TV? Dit zou ideaal zijn als ik ook een kabel naar de andere hoek van de kamer had, maar ik weet niet of dat nog kan. Dan is mijn wandcontactdoos dus PoE ipv normaal ethernet.

Dit is de netste oplossing. Is eventueel te doen zonder PoE switch met bovengenoemde injectors.
Kunnen er twee kabels door de zelfde buis? Dat lijkt me krap, maar er bestaan contactdozen met 2 aansluitingen.
Ja, dat kan.
Werkt een Ubiquity wifi ook met PoE switches van een ander merk?
De Pro versies zijn 802.3af-compatible (standaard PoE), de niet-pro versies werken op 24V passive. Als jij een switch kunt vinden die passive 24V doet dan werkt dat.
Wat is beter: een grote switch in de meterkast en een overdaad aan kabels naar alle hoeken van het huis, of een kabel naar iedere kamer en daar een nieuwe switch?
Imo is een grotere switch in de meterkast altijd preferabel.
Dan heb je ook nog managed en unmanaged switches. Wat zijn de voordelen daarvan? Ik wil gewoon dat ethernet wordt doorgegeven en verder niks. Hoe minder onderhoud nodig, hoe beter. Maar PoE switches lijken altijd gemanaged.
Unmanaged is prima voor jouw situatie. PoE is inderdaad vaak managed omdat je daar de power van wilt kunnen beheren.
Als ik een PoE switch voor de meterkast koop, heb ik dan de fritz.box van xs4all nog nodig? Doet die meer dan alleen maar wifi en ethernet doorgeven? (Misschien kan ik dat beter aan xs4all vragen.)
De fritzbox is ook een router en ADSL-modem, dus ja die heb je nog nodig. Als je glasvezel hebt dan raad ik aan om 'm te vervangen door een echte router (fritzboxen zijn nogal slechte apparaten imo). Dat kan met DSL ook overigens maar is 't dan misschien minder waard.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

De Pro versies zijn 802.3af-compatible (standaard PoE), de niet-pro versies werken op 24V passive. Als jij een switch kunt vinden die passive 24V doet dan werkt dat.
De Lite-versies doen ondertussen ook 802.3af. Maar goed, TS, geef eens exact aan welke UniFi UAP's je hebt. Dan hoeven we niet te gokken. Indien de Lite, geef ook exacte modelnr aan (ivm wel of geen 802.3af).

Ubiquiti's eigen UniFi switches doen 24V, maar zijn siginificant duurder dan switches zonder (of zelfs met 802.3af/at PoE), dus ws ben je met de 24V Lites beter af als je de injectors gebruikt.
[...]

Imo is een grotere switch in de meterkast altijd preferabel.
Niet altijd. Dit is alleen preferabel als je genoeg leidingen hebt om daadwerkelijk alle aansluitingen terug naar de meterkast te herleiden. Heb je dat niet, dan moet je toch met switches in de kamers werken en heeft het geen toegevoegde waarde een bijzonder grote switch in de meterkast te hangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:29:
[...]

De Lite-versies doen ondertussen ook 802.3af.
Dat las ik hier iemand anders zeggen maar Ubnt zegt daar zelf op hun productpagina's nog niks over, noch is 't gegarandeerd dat die van TS dat hebben.
Niet altijd. Dit is alleen preferabel als je genoeg leidingen hebt om daadwerkelijk alle aansluitingen terug naar de meterkast te herleiden. Heb je dat niet, dan moet je toch met switches in de kamers werken en heeft het geen toegevoegde waarde een bijzonder grote switch in de meterkast te hangen.
Soms is 't niet mogelijk. Dat maakt 't niet minder preferabel.

• mcvos
CyBeR schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

Neen, je hoeft geen Ubiquiti switches te hebben. Bij de access points zit een power injector geleverd, die in de voeding over de netwerkkabel voorziet zonder dat je je andere apparatuur aan hoeft te passen.
Maar als ik die injector niet wil gebruiken (want meer kabels en stekkers), moet de switch dan van Ubiquiti komen of kan een gewone Netgear ook?
De Pro versies hebben twee poorten die als ik 't niet mis heb gebridged worden.
Wat betekent dat? Dat ik ze als kleine switch kan gebruiken? Dan had ik misschien toch de Pro moeten kopen.
• Een PoE switch in de meterkast, met PoE dat uit de muur komt en direkt naar de wifi gaat. Minder kabels, maar hoe krijg ik het dan bij de TV? Dit zou ideaal zijn als ik ook een kabel naar de andere hoek van de kamer had, maar ik weet niet of dat nog kan. Dan is mijn wandcontactdoos dus PoE ipv normaal ethernet.

Dit is de netste oplossing. Is eventueel te doen zonder PoE switch met bovengenoemde injectors.
Dan moet ik een hoop kabels verdubbelen. Door de kruipruimte past dat wel, maar twee van die dikke FTP kabels door een PVC buisje duwen lijkt me een uitdaging. Gelukkig is de buis naar de hoek waar ik ze wel kan krijgen vrij kort en recht. De buis naar de hoek waar ik ze eigenlijk wil hebben heeft een achterlijk aantal bochten (en misschien een breuk?) waar ik vrij zeker geen dubbele kabel doorheen krijg.
Had ik toch de Pro moeten kopen. Die Pro is niet eens zo duur, zie ik.
Unmanaged is prima voor jouw situatie. PoE is inderdaad vaak managed omdat je daar de power van wilt kunnen beheren.
Wat valt er aan die power beheren? Moet ik met de hand de PoE aan/uitzetten of voltages instellen? Ik dacht dat PoE dat automatisch voor je uitzocht.
De fritzbox is ook een router en ADSL-modem, dus ja die heb je nog nodig. Als je glasvezel hebt dan raad ik aan om 'm te vervangen door een echte router (fritzboxen zijn nogal slechte apparaten imo). Dat kan met DSL ook overigens maar is 't dan misschien minder waard.
Ik heb glasvezel, dus dan kan hij weg. Maar dan moet ik dus een nieuwe router hebben. Router en switch in een, misschien?

Wat is er slecht aan die fritzboxen, en waar moet ik op letten als ik een nieuwe koop?

[ Voor 48% gewijzigd door mcvos op 31-08-2017 16:20 . Reden: niet samenvoegen van twee reacties omdat ik de andere reaktie niet kan verwijderen ]

• mcvos
[...]

De Lite-versies doen ondertussen ook 802.3af. Maar goed, TS, geef eens exact aan welke UniFi UAP's je hebt. Dan hoeven we niet te gokken. Indien de Lite, geef ook exacte modelnr aan (ivm wel of geen 802.3af).
Op mijn factuur staat:
UA P- A C- L R
Ubiquiti UAP-AC-LR Indoor Long Range Access Point
F09FC2736DA 7 F09FC2736E36
Dit is hem in de webshop: https://www.routershop.nl/ubiquiti-uap-ac-lr/pid=41222
Ubiquiti's eigen UniFi switches doen 24V, maar zijn siginificant duurder dan switches zonder (of zelfs met 802.3af/at PoE), dus ws ben je met de 24V Lites beter af als je de injectors gebruikt.
Dat was inderdaad mijn zorg. Moet die injector dan dicht bij het AP, of kan ik hem in de meterkast zetten vlak voor de kabel de buis in verdwijnt?

Ik ga wat meer ordening in mijn meterkast nodig hebben, denk ik.
Ook dat is voor mij wel een issue. Naar de achterkamer gaat de hele boel via de kruipruimte, en daar is ruimte zat. Naar boven moet het achter door buizen, en die zijn niet ruim, terwijl een FTP kabel best dik en stug is. En dan telt dit nog als een soepele kabel. Als ik het goed begrijp moet je voor inbouw eigenlijk nog stuggere kabels gebruiken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De UAP AC LR is een beetje een miskoop voor in een normaal huis (biedt tov de AC Lite geen voordeel in de 5GHz), maar ondersteunt iig 802.3af, dus je kunt desgewenst normale PoE gebruiken.
[...]

Dat was inderdaad mijn zorg. Moet die injector dan dicht bij het AP, of kan ik hem in de meterkast zetten vlak voor de kabel de buis in verdwijnt?
De injector moet tussen de switch en de AP hangen. Als er verder geen switch tussen meterkast en AP zit, kun je prima de injector in de meterkast hangen.

Als je trouwens wel een switch in de kamer waar de AP hangt wilt plaatsen, zijn er switches die via PoE gevoed kunnen worden en dan weer PoE kunnen doorgeven naar achterliggende devices zoals een UAP. Kijk bijv naar de Netgear GS-105PE
Ik ga wat meer ordening in mijn meterkast nodig hebben, denk ik.

[...]

Ook dat is voor mij wel een issue. Naar de achterkamer gaat de hele boel via de kruipruimte, en daar is ruimte zat. Naar boven moet het achter door buizen, en die zijn niet ruim, terwijl een FTP kabel best dik en stug is. En dan telt dit nog als een soepele kabel. Als ik het goed begrijp moet je voor inbouw eigenlijk nog stuggere kabels gebruiken.
FTP heeft sowieso in een normale huissituatie nul meerwaarde boven UTP, maar is wel duurder en moeilijker om mee te werken. Voor inbouw moet je kabels met stugge kern gebruiken, ongeacht of het UTP of FTP-kabels zijn. Patchkabels horen flexibele kern te gebruiken. Ik hoop dat je FTP met stugge kern gekocht hebt, anders kun je beter sowieso andere kabel kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mcvos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:02:
[...]

Maar als ik die injector niet wil gebruiken (want meer kabels en stekkers), moet de switch dan van Ubiquiti komen of kan een gewone Netgear ook?
Als jij zo'n versie hebt die 802.3af ondersteunt, dan kan een gewone netgear ook. Uiteraard is zonder injectors het netste qua bekabeling (en ws. het meest efficient qua stroomverbruik), maar meer kabels valt wel mee; je hebt alleen de stroom naar die twee injectors die je naast je switch kunt hebben, en een extra netwerkkabel per injector.
Wat betekent dat? Dat ik ze als kleine switch kan gebruiken? Dan had ik misschien toch de Pro moeten kopen.
Als heel kleine switch ja: 1 poort.
Dan moet ik een hoop kabels verdubbelen. Door de kruipruimte past dat wel, maar twee van die dikke FTP kabels door een PVC buisje duwen lijkt me een uitdaging.
FTP biedt voor thuis geen meerwaarde, dus gebruik lekker UTP.
Had ik toch de Pro moeten kopen. Die Pro is niet eens zo duur, zie ik.
Als je van tevoren gevraagd had, 'welke moet ik kopen', dan had ik dat zeker gezegd ja. Kun je nog retourneren?
Wat valt er aan die power beheren? Moet ik met de hand de PoE aan/uitzetten of voltages instellen? Ik dacht dat PoE dat automatisch voor je uitzocht.
Dat klopt. 803.3af PoE is overigens altijd 48V. Wat je met managed PoE switches kunt doen is monitoren hoeveel stroomvebruik er is, en de power aan/uit zetten per poort. Switches die nonstandaard PoE ondersteunen, kunnen dat ook instellen.
Ik heb glasvezel, dus dan kan hij weg. Maar dan moet ik dus een nieuwe router hebben. Router en switch in een, misschien?
De gemiddelde consumentenrouter is tegenwoordig inderdaad voorzien van switch + router + wifi in een doosje.
Wat is er slecht aan die fritzboxen, en waar moet ik op letten als ik een nieuwe koop?
Ze kunnen zo weinig, en wat ze doen, doen ze meestal niet eens echt goed. En er is geen garantie dat een toekomstige versie basisfunctionaliteit ondersteunt, zoals bijvoorbeeld dat fritzboxen vroeger ADSL konden "bridgen" (is 't niet echt maar praktisch gezien wel) zodat je ze als modem kon gebruiken, maar VDSL-versies kunnen dat niet (terwijl VDSL meestal juist ethernet-gebaseerd is en 't dus juist makkelijker zou moeten zijn.)

Ik heb 't niet zo op die doosjes.

• mcvos
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:20:
De UAP AC LR is een beetje een miskoop voor in een normaal huis (biedt tov de AC Lite geen voordeel in de 5GHz), maar ondersteunt iig 802.3af, dus je kunt desgewenst normale PoE gebruiken.
Weet je dat zeker? Volgens de vergelijking onderaan de productpagina doet hij alleen 24 V passive, en geen 802.3af. Daarvoor had ik de Pro moeten hebben, lijkt het.
FTP heeft sowieso in een normale huissituatie nul meerwaarde boven UTP, maar is wel duurder en moeilijker om mee te werken. Voor inbouw moet je kabels met stugge kern gebruiken, ongeacht of het UTP of FTP-kabels zijn. Patchkabels horen flexibele kern te gebruiken. Ik hoop dat je FTP met stugge kern gekocht hebt, anders kun je beter sowieso andere kabel kopen.
Volgens mij is de mijne een patchkabel. Iets anders zag ik niet in de winkel waar ik het kocht.

Waarom biedt FTP geen voordeel? En waarom is die stugge kern wel belangrijk?

Tja, als ik dan toch dubbele kabels wil trekken, en ook nog eens de verkeerde kabels blijk te hebben gekocht, dan gaat het er wel erg op lijken dat ik opnieuw kabels mag gaan trekken.

Alleen had ik ook weer begrepen dat als ik er een plug aan wil hangen, het weer wel een patch kabel moet zijn. Nou wil ik het liefst dat de ene kant met plug in een switch in de meterkast gaat, terwijl de andere in een wandcontactdoos eindigt.
CyBeR schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:32:
FTP biedt voor thuis geen meerwaarde, dus gebruik lekker UTP.
Daar zijn jullie het duidelijk over eens.
Als je van tevoren gevraagd had, 'welke moet ik kopen', dan had ik dat zeker gezegd ja. Kun je nog retourneren?
Een doos is nog dicht, de andere heb ik al geopend. Ik weet niet of ik die nog kan retourneren. Werken ze ook goed samen als ik een LR en een Pro heb?
Dat klopt. 803.3af PoE is overigens altijd 48V. Wat je met managed PoE switches kunt doen is monitoren hoeveel stroomvebruik er is, en de power aan/uit zetten per poort. Switches die nonstandaard PoE ondersteunen, kunnen dat ook instellen.
Kan handig zijn.
De gemiddelde consumentenrouter is tegenwoordig inderdaad voorzien van switch + router + wifi in een doosje.
Die wifi heb ik dan weer niet nodig. Wifi in de meterkast lijkt een slecht idee. Ik heb altijd last van een beroerde verbinding.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcvos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:34:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens de vergelijking onderaan de productpagina doet hij alleen 24 V passive, en geen 802.3af. Daarvoor had ik de Pro moeten hebben, lijkt het.
Ubiquiti's beleid mbt PoE is uitermate onduidelijk. Wat zegt de doos/het apparaat zelf?
[...]

Volgens mij is de mijne een patchkabel. Iets anders zag ik niet in de winkel waar ik het kocht.
Dit soort dingen wil je online kopen bij een specialist. Is vaak ook (stukken) goedkoper.
Waarom biedt FTP geen voordeel? En waarom is die stugge kern wel belangrijk?
FTP biedt extra afscherming tegen RF-interferentie, maar UTP bied met z'n twists al zat bescherming. Alleen waar krachtstroom gebruikt wordt of grote antennes staan heb je FTP nodig.

Stugge kern levert daarentegen flink wat extra stevigheid aan de kabel, waardoor het minder snel stuk gaat bij trekken door buizen.
Tja, als ik dan toch dubbele kabels wil trekken, en ook nog eens de verkeerde kabels blijk te hebben gekocht, dan gaat het er wel erg op lijken dat ik opnieuw kabels mag gaan trekken.
Eh ja, dat zou zomaar kunnen :o
Alleen had ik ook weer begrepen dat als ik er een plug aan wil hangen, het weer wel een patch kabel moet zijn. Nou wil ik het liefst dat de ene kant met plug in een switch in de meterkast gaat, terwijl de andere in een wandcontactdoos eindigt.
Nee, je wilt altijd de kabel die door je muur gaat termineren met wandcontactdozen of patchpanels. Daarvandaan ga je met korte patchkabels naar je switches/apparaten.
[...]

Een doos is nog dicht, de andere heb ik al geopend. Ik weet niet of ik die nog kan retourneren. Werken ze ook goed samen als ik een LR en een Pro heb?
Je mag prima een apparaat ter evaluatie uit verpakking halen en nog retourneren. Dat gezegd, Pro en LR werken goed samen, maar bedenk dat de Pro iets betere performance geeft dus op de plek waar je dat nodig hebt geplaatst moet worden.
[...]

Die wifi heb ik dan weer niet nodig. Wifi in de meterkast lijkt een slecht idee. Ik heb altijd last van een beroerde verbinding.
Meterkast is nagenoeg altijd slechte plek voor WiFi. Beste plek voor bedrade AP's is waar je de verbinding het hardst nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Heb zelf alles van Ubiquiti. De 2x pro, USG 8 poorts switch PoE en de controller gekocht en moet zeggen één van mijn beste aankopen. Heb ook alles opnieuw getrokken met Cat6.

Alles begint in meterkast. Patchpaneel gekocht (2 tientjes) en dan heb je beste resultaat met Cat6 stugge kern. Alles komt uit op wandcontactdozen. De PoE voor de pro op zolder komt vanaf de meterkast. Dus ook geen extra stekker. De andere in de meterkast (volgens sommigen zonde dat hij in je meterkast hangt ipv op een zichtbare plek) ook via PoE. Controller werkt ook ideaal.

Zeker overwegen om de switch met patchpaneel op centrale punt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De Lite-versies doen ondertussen ook 802.3af.
Alleen de Pro en Edu versie doen dat. De andere versies gebruiken Ubiquity's eigen proprietary PoE versie dat ze "passive PoE" hebben genoemd. Als je de Pro/Edu of HD versie koopt dan kun je die combineren met welke switch dan ook. Koop je de andere dan zul je of de PoE injector moeten gebruiken (die niet meegeleverd wordt wanneer je een set koopt; zit alleen bij de individuele AP's) of een Ubiquity switch of router moeten gebruiken.

Dit is iets wat ze duidelijk op de productpagina's, de aankondiging en het forum communiceren. Alleen Pro/Edu en HD doen standaard PoE, de rest doet hun eigen proprietary PoE versie.

Het grote voordeel van je hele infra van Ubiquity hebben (dus zowel switch(es) als AP's) is het kunnen managen van je gehele infra met 1 controller. Als je een wijziging maakt (denk aan een VLAN) dan is dat wat makkelijker door te voeren dan wanneer je switches van een andere fabrikant zijn; voor iemand die niet zoveel heeft met managed switches is dat een hele fijne feature. Voordeel van een ander merk switch is dan weer wel dat je goedkoper uit kunt zijn en ook een switch kunt nemen die exact de dingen ondersteund die je zoekt (een PoE managed switch kun je doorgaans ook op de standaard waarden laten staan en er verder niks mee doen, dan is hij in feite ook unmanaged; een unmanaged switch is goedkoper maar dan moet je wel de injectors gebruiken).
Zet wat kosten op een rijtje en bedenk wat je maximaal bereid bent om er aan uit te geven, dat helpt wat meer bij het bepalen.

Overigens moet je ook oppassen met dat roaming, dat is ook sterk afhankelijk van de client zelf. In de praktijk blijkt dat die roaming lang niet altijd lekker werkt waardoor sommigen het weer uit moeten schakelen. Als je op hun forum zoekt kom je dit tegen eveneens als wat andere oplossingen (dit is geen consumentenspul dat set 'n forget is, je zult er wel het nodige voor moeten doen maar das leuk B) ).

Is het mogelijk om de ethernet kabel niet over de grond of tegen de muur te monteren met zo'n dun kabelgootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:50:
Ubiquiti's beleid mbt PoE is uitermate onduidelijk. Wat zegt de doos/het apparaat zelf?
Alleen 24V passive.
FTP biedt extra afscherming tegen RF-interferentie, maar UTP bied met z'n twists al zat bescherming. Alleen waar krachtstroom gebruikt wordt of grote antennes staan heb je FTP nodig.
Wij hebben krachtstroom voor de inductiekookplaat in de keuken.
Stugge kern levert daarentegen flink wat extra stevigheid aan de kabel, waardoor het minder snel stuk gaat bij trekken door buizen.
Is dat het enige? De kabel zit al in de buizen. En gaat soepele kabel niet makkelijker om alle bochten?

In mijn vorige huis heb ik alles met soepele kabel gedaan.
Nee, je wilt altijd de kabel die door je muur gaat termineren met wandcontactdozen of patchpanels. Daarvandaan ga je met korte patchkabels naar je switches/apparaten.
Dus ik moet ook nog een patchpanel hebben.
Je mag prima een apparaat ter evaluatie uit verpakking halen en nog retourneren. Dat gezegd, Pro en LR werken goed samen, maar bedenk dat de Pro iets betere performance geeft dus op de plek waar je dat nodig hebt geplaatst moet worden.
De LR beweert vanwege een speciale antenne een groter bereik te hebben. Heeft de Pro dat ook? Ik heb geen apart AP per kamer, en het is natuurlijk leuk als het ook in de tuin werkt.

Aan de andere kant, op hun site kwam ik ook dit tegen: https://inwall.ubnt.com/
Kleine wifi punten direkt op de muur ipv een ethernet contactdoos, met twee ethernet uitgangen. Eigenlijk precies wat ik nodig heeft. Maar dit heeft ongetwijfeld een veel kleiner bereik.
Meterkast is nagenoeg altijd slechte plek voor WiFi. Beste plek voor bedrade AP's is waar je de verbinding het hardst nodig hebt.
Dat is inderdaad precies waarom ik bezig ben met deze constructie. Maar het is wel een hoop meer gedoe dan wifi in de meterkast.
M.I.G. schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:04:
Heb zelf alles van Ubiquiti. De 2x pro, USG 8 poorts switch PoE en de controller gekocht en moet zeggen één van mijn beste aankopen. Heb ook alles opnieuw getrokken met Cat6.
Waar is die controller voor nodig? En wat gebruik je als router?

Niet iedere Ubiquiti switch lijkt ook router te zijn. De hele categorie "routing & switching" zegt niks over routing. Moet ik zo'n edgerouter hebben?
Zeker overwegen om de switch met patchpaneel op centrale punt te gebruiken.
Duidelijk. Ik zal dus nieuwe kabels moeten trekken, al snap ik nog steeds het voordeel van die stugge kern niet helemaal.
ppl schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:10:
Als je de Pro/Edu of HD versie koopt dan kun je die combineren met welke switch dan ook. Koop je de andere dan zul je of de PoE injector moeten gebruiken (die niet meegeleverd wordt wanneer je een set koopt; zit alleen bij de individuele AP's) of een Ubiquity switch of router moeten gebruiken.
Duidelijk. Heeft het ook bij een Pro nog voordelen om wel een Ubiquiti switch of router te gebruiken?
Het grote voordeel van je hele infra van Ubiquity hebben (dus zowel switch(es) als AP's) is het kunnen managen van je gehele infra met 1 controller.
Wat is zo'n controller? Is dat een extra apparaat dat ik moet kopen? Of is het een stuk software dat ergens op draait?
Voordeel van een ander merk switch is dan weer wel dat je goedkoper uit kunt zijn en ook een switch kunt nemen die exact de dingen ondersteund die je zoekt
Wat voor dingen kunnen dat zijn? Ik krijg de indruk dat ik wil dat mijn switch ook direkt een router is, zodat de fritzbox er tussenuit kan. Daarnaast lijkt passive PoE ondersteunen toch wel een voordeel, en verder weet ik het niet.
Zet wat kosten op een rijtje en bedenk wat je maximaal bereid bent om er aan uit te geven, dat helpt wat meer bij het bepalen.
Een paar tientjes meer of minder maakt me niet zo heel veel uit. Ik wil vooral dat het zo goed en zo makkelijk mogelijk werkt. Zuinig is ook fijn, want het staat natuurlijk permanent aan.
Overigens moet je ook oppassen met dat roaming, dat is ook sterk afhankelijk van de client zelf. In de praktijk blijkt dat die roaming lang niet altijd lekker werkt waardoor sommigen het weer uit moeten schakelen. Als je op hun forum zoekt kom je dit tegen eveneens als wat andere oplossingen (dit is geen consumentenspul dat set 'n forget is, je zult er wel het nodige voor moeten doen maar das leuk B) ).
Eigenlijk hoopte ik wel op iets wat makkelijk en goed werkt, maar ik krijg ook steeds meer de indruk dat Ubiquiti zich eigenlijk meer op bedrijven richt. Dat dat roaming niet altijd goed werkt is wel een probleem. Dat is de hele reden om voor Ubiquiti te kiezen.
Is het mogelijk om de ethernet kabel niet over de grond of tegen de muur te monteren met zo'n dun kabelgootje?
Ik denk dat ik in ieder geval een kabelgoot door mijn kruipruimte wil. Door mijn huiskamer heb ik dat liever niet. Misschien door een holle plint.

Ik neig er nu naar om toch mijn LRs te houden (ruilen is gedoe en kost tijd), een berg harde kern cat.6 UTP kabel te bestellen, een patchpanel, een Ubiquiti switch/router (maar welke?) en wat moet ik met die controller? Ik krijg de indruk dat dat gewoon een downloadbaar programma is. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ppl schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:10:
[...]

Dit is iets wat ze duidelijk op de productpagina's, de aankondiging en het forum communiceren. Alleen Pro/Edu en HD doen standaard PoE, de rest doet hun eigen proprietary PoE versie.
Zo duidelijk is dat niet, ik heb zowel Lite's als LR's in m'n handen gehad die 802.3af deden :/
[...]

Het is ook geen enterprisespul dat volledig controlled roaming heeft (wat ongeacht client werkt). Desondanks zijn de meeste mensen behoorlijk tevreden over roaminggedrag van de UniFi en dat is grotendeels tot een instelling onder de motorkap te herleiden, namelijk dat de laagste link rates per default uit staan. Gevolg is dat je nooit verbinding behoudt als het te traag is om er iets zinnigs mee te doen. Dit tweaken kan dat nog meer verbeteren - als je op capaciteit geplanned hebt en dus overal zat dekking hebt kun je ook hogere link rates uitschakelen. Hier staat in beide banden alles onder de 24Mbps uit met als gevolg altijd tijdige roaming en dus zeer goede verbinding, zelfs op de domste clients. Keerzijde is natuurlijk dat als je dit te hoog zet je zwarte gaten krijgt in je dekking. Het blijft inderdaad instelwerk dat je proefondervindelijk moet doen.
Jammer. Dan zit je dus vast aan injectors en/of UniFi switches.
[...]

Is dat het enige? De kabel zit al in de buizen. En gaat soepele kabel niet makkelijker om alle bochten?

In mijn vorige huis heb ik alles met soepele kabel gedaan.
Het *kan* goed gaan, maar dat maakt het niet verstandig. Als je alles al getrokken hebt en je stabiele 1Gbps link kunt krijgen op alle kabels kun je het wel laten zitten, maar voor de volgende keer laat die FTP vooral achterwege maar neem wel de stugge kern.
[...]

Dus ik moet ook nog een patchpanel hebben.
Yep. Let op dat je een passende neemt, dus Cat6 en niet Cat5 (of 7...). Bij allekabels.nl staan een paar goede kleine. Je kunt zelfs kleur kiezen :z
[...]

De LR beweert vanwege een speciale antenne een groter bereik te hebben. Heeft de Pro dat ook? Ik heb geen apart AP per kamer, en het is natuurlijk leuk als het ook in de tuin werkt.
Ik heb een Pro op de vensterbank in de woonkamer liggen waarmee ik nog prima 5GHz verbinding heb op de bank bij het speeltuintje 70m verderop.

LR levert inderdaad meer bereik, maar dan heb je het over 122m vs 100m (Ubiquiti's specs, die IMHO nog aan de bescheiden kant zijn). Tenzij jouw tuin voor NL begrippen bijzonder groot is ga je dat niet merken. Binnenhuis is bereik niet relevant (wederom, tenzij Louis XIV jaloers zou zijn op je stulpje). Wel relevant is hoe een apparaat omgaat met multipath, dus spiegelingen van wanden/om hoeken. Vuistregel is dat dat bij verder gelijk ontwerp beter gaat naarmate je meer antennes hebt. dus de 3x3 van de Pro doet dat beter dan de 2x2 van de LR.
Aan de andere kant, op hun site kwam ik ook dit tegen: https://inwall.ubnt.com/
Kleine wifi punten direkt op de muur ipv een ethernet contactdoos, met twee ethernet uitgangen. Eigenlijk precies wat ik nodig heeft. Maar dit heeft ongetwijfeld een veel kleiner bereik.
Wederom, dekking != bereik :o

Deze dekken inderdaad slechter doordat ze per definitie op een slechte plek hangen en de antennes nauwelijk van de muur af staan. Dit is exact de oplossing te nemen als je *wel* een AP per kamer wilt, maar aangezien je dat nadrukkelijk afwijst wil je hier niet aan beginnen.
[...]

Dat is inderdaad precies waarom ik bezig ben met deze constructie. Maar het is wel een hoop meer gedoe dan wifi in de meterkast.
Klopt, maar zie WiFi als licht. Je kunt nog zo'n mooie lamp in de meterkast hebben hangen, je hebt er weinig aan als je in bed wilt slapen of op de bank nog wilt zien wie naast je zit :+
[...]

Waar is die controller voor nodig?
Beheer. Je hoeft het niet 24/7 aan te hebben staan maar dat vind ik wel handig. Officieel is het op een dekstop PC supported, maar je kunt het ook op een Raspberry Pi draaien (voor 24/7 wel zo prettig mbt stroomverbruik)
En wat gebruik je als router?
Wat dan ook je wilt :z
Niet iedere Ubiquiti switch lijkt ook router te zijn. De hele categorie "routing & switching" zegt niks over routing. Moet ik zo'n edgerouter hebben?
Nee. Als je een router binnen UniFi wilt beheren (handig als je met VLANs werkt, doe je dat niet dan geeft het je puur een paar stats, meer niet) wil je een van de UniFi Secure Gateways hebben. De EdgeRouters zijn wel van Ubiquiti maar zitten niet in UniFi, dus die moet je sowieso apart beheren. Eigenlijk simpel: loop je tegen beperkingen aan bij de Fritz!Box, overweeg dan een USG. Zo niet, gewoon die Fritz! houden - je problemen zitten als ik het zo lees op WiFi-vlak, laat layer 3 lekker met rust bij het oplossen daarvan.
[...]

Duidelijk. Heeft het ook bij een Pro nog voordelen om wel een Ubiquiti switch of router te gebruiken?
Wederom, maak onderscheid tussen Ubiquiti in bredere zin en UniFi. UniFi switches kun je beheren vanuit UniFi. Handig voor VLANs, verder niet echt. Andere Ubiquiti switches moet je los beheren en hebben dus geen meerwaarde tov andere vendors.
[...]

Wat is zo'n controller? Is dat een extra apparaat dat ik moet kopen? Of is het een stuk software dat ergens op draait?
Je kunt een UniFi cloud key kopen, dan is het een kastje, anders is het software dat op een computer van je draait. Het kan overigens (doodzonde!) niet op een USG draaien :(
[...]

Wat voor dingen kunnen dat zijn? Ik krijg de indruk dat ik wil dat mijn switch ook direkt een router is, zodat de fritzbox er tussenuit kan. Daarnaast lijkt passive PoE ondersteunen toch wel een voordeel, en verder weet ik het niet.
Switch = layer 2. Router = layer 3. Layer 3 switch = hybride. Ws heb je geen layer 3 switch...
[...]

Een paar tientjes meer of minder maakt me niet zo heel veel uit. Ik wil vooral dat het zo goed en zo makkelijk mogelijk werkt. Zuinig is ook fijn, want het staat natuurlijk permanent aan.
Neem dan allemaal UnIFi voor het gemak.
[...]

Eigenlijk hoopte ik wel op iets wat makkelijk en goed werkt, maar ik krijg ook steeds meer de indruk dat Ubiquiti zich eigenlijk meer op bedrijven richt. Dat dat roaming niet altijd goed werkt is wel een probleem. Dat is de hele reden om voor Ubiquiti te kiezen.
Het werkt niet altijd perfect, maar wel beter dan bij 99% van consumentenspul. Wil je echte enterpriswerk, reken dan op minstens EUR 250/AP (AeroHive Connect AP122 - die verder ongeveer specs van een UAP AC Lite heeft)
[...]

Ik denk dat ik in ieder geval een kabelgoot door mijn kruipruimte wil. Door mijn huiskamer heb ik dat liever niet. Misschien door een holle plint.

Ik neig er nu naar om toch mijn LRs te houden (ruilen is gedoe en kost tijd), een berg harde kern cat.6 UTP kabel te bestellen, een patchpanel, een Ubiquiti switch/router (maar welke?) en wat moet ik met die controller? Ik krijg de indruk dat dat gewoon een downloadbaar programma is. Klopt dat?
Klopt. Verder redelijk plan (behalve dat die LR's echt niet zinnig zijn bij binnenhuisgebruik in een normaal huis).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

In plaats van de meegeleverde injector kan je ook deze gebruiken:
pricewatch: Ubiquiti Instant 802.3af Indoor Gigabit PoE Converter

Hiermee kan je je LR op een standaard PoE switch van een willekeurige leverancier aansluiten.

Mijn mening over de discussie van het type dat je wil: de LR is in heel veel gevallen, wat mij betreft, de beste keuze. De toegevoegde waarde van de LR zit in de speciale antenne die gebruikt wordt, deze ontvangnt beter dan onder andere de Lite. De Pro is alleen leuk als je 3 x 3 MiMo devices gebruikt of als je in een omgeving zit die wat drukker is. Dus vooral niet twijfelen en de LR gebruiken!

Roaming is heel goed werkend te krijgen, het kost alleen wat moeite. Maar er is een enorm actieve community (ook belangrijk voor thuisgebruikers) die naast een schat van informatie geeft, ook altijd bereid is iemand te helpen.

Ubiquity is zich telkens meer op de consumer markt aan het richten. Maar het is niet voor niets dat de Unifies onder Tweakers zo populair is!

[ Voor 19% gewijzigd door lier op 01-09-2017 10:09 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik sluit mij helemaal aan bij @dion_b maar het enige puntje wat ik wil toevoegen is de router. In principe kun je de fritzbox gewoon behouden tenzij je met Guest Wifi aan de gang wilt op de unifi.

Guest Wifi richt je het liefste in met een vlan (firewalling based kan ook maar security technisch iets minder). De router moet dan wel een een guest vlan/guest dhcp server ondersteunen. Geen idee of de fritzbox dat doet.

En inderdaad eeuwig zonde dat de USG geen controller kan draaien :(

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
dion_b schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:06:
Zo duidelijk is dat niet, ik heb zowel Lite's als LR's in m'n handen gehad die 802.3af deden :/
Stond dat er ook op, of is het misschien dat ze het officieel niet ondersteunen maar het in de praktijk vaak toch goed gaat?
Het is ook geen enterprisespul dat volledig controlled roaming heeft (wat ongeacht client werkt).
Ik ben ooit iets tegen gekomen dat wat actieve je wifi verbinding van de ene AP naar de andere doorgeeft, maar dat kostte direkt €2000 ofzoiets. (Dat is wel echt buiten mijn budget.)
Desondanks zijn de meeste mensen behoorlijk tevreden over roaminggedrag van de UniFi en dat is grotendeels tot een instelling onder de motorkap te herleiden, namelijk dat de laagste link rates per default uit staan. Gevolg is dat je nooit verbinding behoudt als het te traag is om er iets zinnigs mee te doen. Dit tweaken kan dat nog meer verbeteren - als je op capaciteit geplanned hebt en dus overal zat dekking hebt kun je ook hogere link rates uitschakelen. Hier staat in beide banden alles onder de 24Mbps uit met als gevolg altijd tijdige roaming en dus zeer goede verbinding, zelfs op de domste clients. Keerzijde is natuurlijk dat als je dit te hoog zet je zwarte gaten krijgt in je dekking. Het blijft inderdaad instelwerk dat je proefondervindelijk moet doen.
Ah, zo werkt het dus! Maar werkt dat dan niet met gewone APs: dat als je verbinding met het ene AP wegvalt, je automatisch een nieuwe verbinding met een ander AP maakt?

Maar dit betekent dus ook dat zolang de verbinding goed genoeg blijft, ik beneden kan zitten en toch een verbinding kan hebben met het AP boven. Zelfs als mijn verbinding met die beneden nog iets beter zou zijn. Dat is wel jammer.

En als ik hogere link rates uitschakel schakelt hij dan wel sneller over naar het andere AP, maar als ik niet in de buurt van het andere AP zit (op straat, in de garage, bij de buren), dan raak ik mijn verbinding dus eerder kwijt.
Jammer. Dan zit je dus vast aan injectors en/of UniFi switches.
Is dat jammer? Ik krijg steeds meer de indruk dat het handig is als de switch ook UniFi ondersteunt. Of dat ze in ieder geval samen gemanaged kunnen worden met hetzelfde tooltje.
Het *kan* goed gaan, maar dat maakt het niet verstandig. Als je alles al getrokken hebt en je stabiele 1Gbps link kunt krijgen op alle kabels kun je het wel laten zitten, maar voor de volgende keer laat die FTP vooral achterwege maar neem wel de stugge kern.
Misschien zou ik mijn bestaande kabels eens moeten testen.
Yep. Let op dat je een passende neemt, dus Cat6 en niet Cat5 (of 7...). Bij allekabels.nl staan een paar goede kleine. Je kunt zelfs kleur kiezen :z
Maakt cat5, 6 of 7 zoveel uit? Ik dacht dat dat vooral ging om de kwaliteit van de kabel, en dat alle pluggen en aansluitingen feitelijk hetzelfde in elkaar zitten.
Ik heb een Pro op de vensterbank in de woonkamer liggen waarmee ik nog prima 5GHz verbinding heb op de bank bij het speeltuintje 70m verderop.

LR levert inderdaad meer bereik, maar dan heb je het over 122m vs 100m (Ubiquiti's specs, die IMHO nog aan de bescheiden kant zijn). Tenzij jouw tuin voor NL begrippen bijzonder groot is ga je dat niet merken.
Dat zijn wel indrukwekkende afstanden. Hoeveel maakt storing van muren en kabels uit? Want mijn oude Fritzbox heeft moeite om vanuit de meterkast 10 meter te halen.
Binnenhuis is bereik niet relevant (wederom, tenzij Louis XIV jaloers zou zijn op je stulpje). Wel relevant is hoe een apparaat omgaat met multipath, dus spiegelingen van wanden/om hoeken. Vuistregel is dat dat bij verder gelijk ontwerp beter gaat naarmate je meer antennes hebt. dus de 3x3 van de Pro doet dat beter dan de 2x2 van de LR.
Toch weer de Pro dus...
Deze dekken inderdaad slechter doordat ze per definitie op een slechte plek hangen en de antennes nauwelijk van de muur af staan. Dit is exact de oplossing te nemen als je *wel* een AP per kamer wilt, maar aangezien je dat nadrukkelijk afwijst wil je hier niet aan beginnen.

[...]

Klopt, maar zie WiFi als licht. Je kunt nog zo'n mooie lamp in de meterkast hebben hangen, je hebt er weinig aan als je in bed wilt slapen of op de bank nog wilt zien wie naast je zit :+
Is locatie echt zo belangrijk? Hoe mooi zo'n Ubiquiti er ook uit ziet, ik was eigenlijk niet van plan hem prominent midden in de kamer op te hangen. Liever ergens achter de bank ofzo. Die in de achterkamer zat ik te overwegen in een kastje in te bouwen. Is dat een erg slecht idee?
Nee. Als je een router binnen UniFi wilt beheren (handig als je met VLANs werkt, doe je dat niet dan geeft het je puur een paar stats, meer niet) wil je een van de UniFi Secure Gateways hebben. De EdgeRouters zijn wel van Ubiquiti maar zitten niet in UniFi, dus die moet je sowieso apart beheren. Eigenlijk simpel: loop je tegen beperkingen aan bij de Fritz!Box, overweeg dan een USG. Zo niet, gewoon die Fritz! houden - je problemen zitten als ik het zo lees op WiFi-vlak, laat layer 3 lekker met rust bij het oplossen daarvan.
Klinkt goed.
Je kunt een UniFi cloud key kopen, dan is het een kastje, anders is het software dat op een computer van je draait. Het kan overigens (doodzonde!) niet op een USG draaien :(
Die software is alleen nodig voor configuratie, toch? Hij hoeft niet permanent te draaien? Want dan is gewoon op mijn laptop of PC prima, lijkt me.
Switch = layer 2. Router = layer 3. Layer 3 switch = hybride. Ws heb je geen layer 3 switch...
Je hebt het over OSI layers, he? Daar heb ik heel lang geleden wel over geleerd, maar ik heb het nooit zo naar wifi en thuis-routers vertaald. Maar op zich is het geen probleem als een apparaat op meerdere layers iets doet. Dat doet een PC ook.
Neem dan allemaal UnIFi voor het gemak.
Doe ik. Alles UniFi, plus mijn oude Fritzbox alleen als router. (Heb ik toch nog een tweede ding om apart te managen.)
Klopt. Verder redelijk plan (behalve dat die LR's echt niet zinnig zijn bij binnenhuisgebruik in een normaal huis).
lier schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:06:
Mijn mening over de discussie van het type dat je wil: de LR is in heel veel gevallen, wat mij betreft, de beste keuze. De toegevoegde waarde van de LR zit in de speciale antenne die gebruikt wordt, deze ontvangnt beter dan onder andere de Lite. De Pro is alleen leuk als je 3 x 3 MiMo devices gebruikt of als je in een omgeving zit die wat drukker is. Dus vooral niet twijfelen en de LR gebruiken!
De meningen zijn verdeeld, zie ik.

Grote kans dat het allebei meer dan genoeg is voor wat ik nodig heb, en de LRs heb ik al in huis, dus die hou ik lekker. Als ik dit alles van te voren had geweten, was ik waarschijnlijk wel voor de Pro gegaan.
Roaming is heel goed werkend te krijgen, het kost alleen wat moeite.
Dat is toch jammer. Ik hoopte dat dat automatisch goed zou gaan.

Aan de andere kant, zo essentieel is perfekte roaming ook weer niet. Laptops blijven meestal op een plek. Alleen telefoons lopen regelmatig door het huis.
Ubiquity is zich telkens meer op de consumer markt aan het richten. Maar het is niet voor niets dat de Unifies onder Tweakers zo populair is!
Ik zie het. Fijn dat hier zoveel mensen zijn die er ervaring mee en verstand van hebben!
laurens0619 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:42:
In principe kun je de fritzbox gewoon behouden tenzij je met Guest Wifi aan de gang wilt op de unifi.

Guest Wifi richt je het liefste in met een vlan (firewalling based kan ook maar security technisch iets minder). De router moet dan wel een een guest vlan/guest dhcp server ondersteunen. Geen idee of de fritzbox dat doet.
Guest Wifi was ik nog niet van plan, maar is natuurlijk wel een handig idee als ik een wat complexer thuisnetwerk krijg. Voorlopig hou ik de fritzbox, en in de toekomst zal wel eens uitzoeken wat die wel en niet ondersteunt.
En inderdaad eeuwig zonde dat de USG geen controller kan draaien :(
Misschien komen ze daar ooit nog eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Wat betreft de PoE standaard is er onlangs verduidelijking geweest van Ubiquiti zelf. Ze gaan basically hun producten naar de nieuwe standaard brengen.

De nieuwe revisies vd AC Lite en LR ondersteunen wel degelijk 802.3af. Kijken naar de stickers op de dozen.(foto's via link hier onder)

"802.3af+24V Support for UAP-AC-LR/UAP-AC-LITE

Removal of 24V Support from New Production of UniFi Switch Series"

https://community.ubnt.co...Product-line/td-p/1999466

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcvos schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:11:
[...]

Stond dat er ook op, of is het misschien dat ze het officieel niet ondersteunen maar het in de praktijk vaak toch goed gaat?
802.3af/at is een actief protocol, er moeten berichten heen en weer over het netwerk voordat daadwerkelijk spanning (48V trouwens) geleverd wordt. Als een apparaat die berichten niet begrijpt en verstuurt gaat er bij 'echte' PoE nooit iets werken, dus nee, zeker geen gevalletje toevallig wel werken.
[...]

Ik ben ooit iets tegen gekomen dat wat actieve je wifi verbinding van de ene AP naar de andere doorgeeft, maar dat kostte direkt €2000 ofzoiets. (Dat is wel echt buiten mijn budget.)
Kan stukken goedkoper, maar nog altijd rond de EUR 300 per AP. De vraag is sterk of je dat nodig hebt.
[...]

Ah, zo werkt het dus! Maar werkt dat dan niet met gewone APs: dat als je verbinding met het ene AP wegvalt, je automatisch een nieuwe verbinding met een ander AP maakt?
Ja, dat werkt, maar je houdt veel te lang verbinding zodat het traag aanvoelt en mogelijk helemaal geen verkeer mogelijk is. Wat hier gebeurt is je veel eerder eraf trappen.
Maar dit betekent dus ook dat zolang de verbinding goed genoeg blijft, ik beneden kan zitten en toch een verbinding kan hebben met het AP boven. Zelfs als mijn verbinding met die beneden nog iets beter zou zijn. Dat is wel jammer.
Daarom dus eraf trappen voordat het zover komt. En als je problemen houdt: zendvermogen van AP's omlaag schroeven om zo min mogelijk overlap te houden.
En als ik hogere link rates uitschakel schakelt hij dan wel sneller over naar het andere AP, maar als ik niet in de buurt van het andere AP zit (op straat, in de garage, bij de buren), dan raak ik mijn verbinding dus eerder kwijt.
Ja. Daarom blijft dit iets wat je per geval moet afwegen: je wilt het net iets lager instellen dan de laagste link rate die je in huis normaliter zou krijgen. Als dat te laag is, staan je APs verkeerd of heb je er meer van nodig.
[...]

Is dat jammer? Ik krijg steeds meer de indruk dat het handig is als de switch ook UniFi ondersteunt. Of dat ze in ieder geval samen gemanaged kunnen worden met hetzelfde tooltje.
Als je niet met VLANs werkt, valt er op een switch niets te managen.
[...]

Misschien zou ik mijn bestaande kabels eens moeten testen.
Als het in beginsel ongeschikte zijn: zeker doen!
[...]

Maakt cat5, 6 of 7 zoveel uit? Ik dacht dat dat vooral ging om de kwaliteit van de kabel, en dat alle pluggen en aansluitingen feitelijk hetzelfde in elkaar zitten.
Nee, de aders van hogere categorie kabels zijn daadwerkelijk dikker. Gebruik je aansluitmateriaal van een lagere categorie, dan staan de aders onder teveel druk en loop je risico op afbreken. Gebruik je aansluitmateriaal van een hogere categorie, dan sluit het niet goed aan en kan het makkelijk losschieten.
[...]

Dat zijn wel indrukwekkende afstanden. Hoeveel maakt storing van muren en kabels uit? Want mijn oude Fritzbox heeft moeite om vanuit de meterkast 10 meter te halen.
Muren storen niet, ze dempen. Hoeveel hangt af van soort muur, maar gewapend beton, metaalhoudende isolatie (incl HR++ glas!) en metaalhoudende ceramiektegels dempen in de regel vrijwel 100%. Alle signaal dat je wel hebt aan andere kant van zo'n muur/vloer gaat er omheen, niet er doorheen.

Kabels zijn ingewikkelder, maar metalen voorwerpen vervormen EM-golven, dus een meterkast vol metalen leidingen is bij voorbaat een drama.

Met andere woorden, dat je Fritz!Box geen 10 meter erbuiten haalt ligt hoogstwaarschijnlijk meer aan lokatie dan aan kwaliteiten van het apparaat zelf.
[...]

Toch weer de Pro dus...
Eerlijk is eerlijk, voor 90% van use cases voldoen Lites perfect. En voor zelfde budget heb je bijna twee keer zoveel Lites.
[...]

Is locatie echt zo belangrijk?
Ja.

Vergelijk het wederom met licht, als jij ergen wilt kunnen lezen is een lamp om de hoek, achter een obstakel of in een kast nooit zo goed als ergens met directe zicht op de plek waar jij met je boeken wilt zitten. Idem voor WiFi en client devices.
Hoe mooi zo'n Ubiquiti er ook uit ziet, ik was eigenlijk niet van plan hem prominent midden in de kamer op te hangen. Liever ergens achter de bank ofzo. Die in de achterkamer zat ik te overwegen in een kastje in te bouwen. Is dat een erg slecht idee?
Ja.

Hoe slecht hangt af van materialen in kwestie, maar het gaat altijd negatieve invloed hebben. Als je het echt per se onzichtbaar wilt hebben, denk dan aan textiel (achter gordijn) en kunststoffen en vermijd alles met metaal erin. Bedenkt dat als je het ook in je tuin wilt hebben, je echt vrij zicht naar buiten wilt hebben (of als dat geen optie is, een outdoor AP buiten ophangen).
[...]

Die software is alleen nodig voor configuratie, toch? Hij hoeft niet permanent te draaien? Want dan is gewoon op mijn laptop of PC prima, lijkt me.
Hij hoeft niet permanent te draaien, maar als hij uit staat zal auto channel select bijv niet werken en mis je statistieken. Ik draai het op een Pi die ik toch had liggen, gaat prima en verbruikt bijna niets.
[...]

Je hebt het over OSI layers, he? Daar heb ik heel lang geleden wel over geleerd, maar ik heb het nooit zo naar wifi en thuis-routers vertaald. Maar op zich is het geen probleem als een apparaat op meerdere layers iets doet. Dat doet een PC ook.
Een PC moet dat doen omdat hij Layer 7 draait (met 8 achter het scherm :z ), maar netwerkcomponenten hoeven niet hoger in de stack te werken dan nodig is. Switches, AP's en dergelijke zijn layer 2 apparaten, routers zijn layer 3 apparaten. Onnodig hoog in de stack werken betekent onnodige latency en mogelijkheid voor slechte configuratie. Bekendste voorbeeld is twee NAT routers in een netwerk waar iemand alleen z'n WiFi uit wilde breiden. Muv je client devices wil je in normale thuissituatie echt alleen je NAT router iets op layer 3 laten doen.
[...]

Doe ik. Alles UniFi, plus mijn oude Fritzbox alleen als router. (Heb ik toch nog een tweede ding om apart te managen.)

[...]

De meningen zijn verdeeld, zie ik.
Het gaat om 2.4GHz vs 5GHz. Daar ben ik heel simpel in: 2.4GHz is alleen relevant voor legacy/low-end meuk. de LR is absoluut superieur in 2.4GHz, maar dat is een beetje als een Daf 66 die achteruit even snel kan als vooruit: voor zinnig gebruik gaat het om snelheid vooruit (en die was op zo'n Dafje niet denderend). Voornaamste probleem met 2.4GHz is dat het veel te makkelijk onbruikbaar raakt door andere apparatuur van derden. Daar wil je gewoon niet op bouwen.
Grote kans dat het allebei meer dan genoeg is voor wat ik nodig heb, en de LRs heb ik al in huis, dus die hou ik lekker. Als ik dit alles van te voren had geweten, was ik waarschijnlijk wel voor de Pro gegaan.

[...]

Dat is toch jammer. Ik hoopte dat dat automatisch goed zou gaan.

Aan de andere kant, zo essentieel is perfekte roaming ook weer niet. Laptops blijven meestal op een plek. Alleen telefoons lopen regelmatig door het huis.
Nu even paar jaar vooruit kijken: alle mobile operators zitten met 2G/4G dekkingsproblemen binnenhuis. Bij 3G wilden ze dat wel eens met Femtocells aanpakken. Dat bleek slecht te werken en te duur te zijn. Nu gooien ze het allemaal richting voice-over-WiFi. Veel goedkoper en makkelijker, maar voice kun je niet bufferen en is ongelofelijk gevoelig voor latency en jitter. Dat betekent dat slecht roamen gaat leiden tot onverstaanbare en wegvallende telefoongesprekken. Dat wil je niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik zit op allekabels.nl te neuzen, en ze blijken geen koperen UTP cat6 met vaste kern te hebben. Ik heb begrepen dat CCA minder goed is. Wat kan ik dan het beste kopen? Werkt cat6a goed in een cat6 patchpanel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcvos schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:58:
Ik zit op allekabels.nl te neuzen, en ze blijken geen koperen UTP cat6 met vaste kern te hebben. Ik heb begrepen dat CCA minder goed is. Wat kan ik dan het beste kopen? Werkt cat6a goed in een cat6 patchpanel?
Uh, ik vind er genoeg U/UTP Cat6 met vaste koperen kern, zoals:
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Maar goed, als een winkel iets niet heeft, andere winkel zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 01-09-2017 21:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

mcvos schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:14:
Waar is die controller voor nodig? En wat gebruik je als router?

8<

De controller heb je nodig om de AP's in te stellen, daarna kunnen ze geheel zonder. In het begin had je ook alleen maar AP's onder de Unifi naam maar dat is tegenwoordig anders. De controller hebben ze nu uitgebreid zodat je nu ook de andere producten onder die Unifi vlag kunt beheren waardoor het een alles-in-1 beheertool is geworden. Dat is voor velen de reden om de gehele infra van Ubiquity te doen en tegenwoordig ook om die losse controller aan te schaffen (de cloud key).

Die controller is een stukje software die je zelf ergens kunt draaien. Dat kan je eigen notebook zijn maar het kan ook een virtuele machine zijn die altijd draait (dat laatste heeft als voordeel dat je dan ook het nodige aan logs en stats hebt wat je met het eerste niet zult hebben). Ubiquity biedt echter ook de Cloud Key aan wat een stukje hardware is waarop die controller draait welke dan weer via de cloud remote toegankelijk is. Dat is het enige wat geld kost, de software zelf stellen ze gratis ter beschikking. Bij de concurrentie moet je vaak ook nog eens voor die controller betalen (en dat is niet bepaald goedkoop).
Ubiquity verkoopt vooral spullen gericht op het bedrijfsleven en daar zijn de features dan ook naar. Dat betekent dat routing, switching en wifi in losse apparaten zitten. Dat heeft als voordeel dat je vrij bent in het merk. Je kunt dus prima Ubiquity AP's nemen en een firewall van pfSense (in jouw geval zou dat je reeds bestaande router kunnen zijn).
Gebruik je alles van Ubiquity dan kun je de controller gebruiken om al die verschillende stukken hardware te beheren en heb je toch weer een beetje zoals wat een thuisgebruiker heeft met een alles-in-1 kastje.

De routers hebben ze echter ook in 2 smaken: simpel en voor de doorgewinterde beheerder. De simpele kan wel via de controller worden beheerd, de andere gaat weer voornamelijk via de klassieke weg (via een console, is dus commandline werk). De edgerouter valt in deze laatste categorie.
Ja, de eerder genoemde beheersgemakken doordat je alles met 1 beheertool kunt doen.
Dat ligt een beetje aan wat je zoekt. Er zijn mensen die per se via de commandline beheer van de switch willen kunnen doen of die een bepaalde voorkeur voor merk of zelfs type hebben. Dat komt omdat ze ofwel daar goede ervaringen mee hebben ofwel omdat ze er ervaring mee op willen bouwen ofwel omdat ze een home lab aan het bouwen zijn, men dit op het werk ook gebruikt en zodoende dat thuis ook willen hebben.
Verder kan het ook zijn dat je bijv. helemaal niet op de grote 24 poort switches van Unifi zit te wachten of dat het geluid wat de switch produceert belangrijk is.
Dat is ook exact wat Ubiquity doet. Het wordt dan ook velen gekocht die hun hand niet omdraaien om zelf de boel te configureren (en vaak is dat ook het hele idee achter de aanschaf; consumenten spul is dan te beperkt). Die roaming zaken heb je overigens bij alle merken.

In jouw geval moet je het gewoon zien als de wifi vervangen door nieuwe spullen. Het enige wat een punt van zorg kan zijn is hoe je die PoE injector van het AP mooi weggewerkt krijgt in je interieur. Voor de rest kun je gewoon een switch pakken die genoeg poorten biedt en helemaal niet omkijken naar een router of switch van Ubiquity. Die controller kun je gewoon op je computer installeren als een losse applicatie en daarmee eenmalig die AP's netjes instellen. Wil je dat roaming dan gaat daar wel het nodige aan leeswerk en trial & error in zitten. Daar is geen standaard recept voor helaas.
dion_b schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:06:
De specs vermelden het, Ubiquity personeel vermeld het en andere gebruikers op hun forum en eigen blogs vermelden het ook en ze doen het al zo sinds het begin. Wellicht dat ze nu dingen op de schop aan het gooien zijn, ze zijn druk bezig om hun portfolio verder uit te breiden (zie bijv. hun mesh oplossingen). Ik kan me voorstellen dat ze daardoor nog niet alles gelijk hebben kunnen trekken en de info daardoor niet overal hetzelfde is. Dat soort zaken kunnen dan inderdaad voor verwarring zorgen.
Het is ook geen enterprisespul dat volledig controlled roaming heeft (wat ongeacht client werkt). Desondanks zijn de meeste mensen behoorlijk tevreden over roaminggedrag van de UniFi en dat is grotendeels tot een instelling onder de motorkap te herleiden, namelijk dat de laagste link rates per default uit staan.
Clients hebben altijd een invloed op hoe dit soort zaken werkt, ook bij het dure spul van bijv. een Cisco (op werk gebruiken we Cisco en staat roaming uit vanwege de vele issues met de diverse clients en is tevens besloten om zaken als IP telefonie over wifi niet te ondersteunen om exact dezelfde reden). De ene client kan er nou eenmaal beter mee omgaan dan de ander. Daarom kun je het vooraf niet voorspellen en moet je het lokaal gaan testen. Roaming is 1 van de meest besproken onderwerpen op het Ubiquity forum wat dan ook weer betekent dat je er genoeg over kunt vinden (is soms wellicht iets teveel info). Er zijn inmiddels aardig wat tips en tricks daar te vinden dus zeker de moeite waard om eens op te zoeken.

Let hier trouwens ook goed bij op voordat je nieuwe firmware versies gaat installeren. Het komt nog wel eens voor dat iemand een nieuwe firmware versie installeert en er ineens heel veel clients niet meer roamen en/of moeite hebben met verbinden/verbinding in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik denk dat ik per meter zocht. Of naar een rol van 25 of 50 meter. Maar goed, ik heb de rol van 100 meter, een patchpanel en een hele berg korte kabeltjes besteld. Als het goed is heb ik nu alleen nog een UniFi switch nodig. Tot ik die heb, gebruik ik nog even mijn oude Fritzbox als switch, maar dat is een tijdelijke situatie.
ppl schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:47:
Die controller is een stukje software die je zelf ergens kunt draaien. Dat kan je eigen notebook zijn maar het kan ook een virtuele machine zijn die altijd draait (dat laatste heeft als voordeel dat je dan ook het nodige aan logs en stats hebt wat je met het eerste niet zult hebben).
Ik denk dat ik begin met gewoon op de laptop. Ik heb nog wel een plan om in de toekomst van een raspberry pi een netwerk schijf en server voor van alles en nogwat te maken. Dan zou daar ook de controller op kunnen. Dat wordt ondersteund, toch?
De routers hebben ze echter ook in 2 smaken: simpel en voor de doorgewinterde beheerder. De simpele kan wel via de controller worden beheerd, de andere gaat weer voornamelijk via de klassieke weg (via een console, is dus commandline werk). De edgerouter valt in deze laatste categorie.
Ik ben op zich niet bang voor een commandline, als de boel maar goed gedocumenteerd is. Al is dit niet iets waar ik veel verstand van heb (ik ben programmeur, geen systeembeheerder), dus een handige tool die me alles uitlegt is wel zo fijn. Maar ik verwacht niet dat ik op routinggebied erg bijzondere wensen zal hebben. Zo'n apart guest netwerk is misschien nog wel eens iets voor de toekomst (maar voorlopig geen prio).
Verder kan het ook zijn dat je bijv. helemaal niet op de grote 24 poort switches van Unifi zit te wachten of dat het geluid wat de switch produceert belangrijk is.
Ik zat gister nog een beetje te twijfelen of ik voor een 8 of 12 poorts switch ga. Voor zover ik nu tel, heb ik 5 kabels nodig. Een beetje speling maakt er 8 van. 12 lijkt me overkill. Ik heb ook niet genoeg buizen om zoveel kabels doorheen te leiden. (Al is de kruipruimte natuurlijk vrijwel onbeperkt.)
In jouw geval moet je het gewoon zien als de wifi vervangen door nieuwe spullen.
Dat is ook waar. Ook als het roaming niet werkt, heb ik in ieder geval nog altijd een veel degelijker thuisnetwerk met ruimte voor groei.
Het enige wat een punt van zorg kan zijn is hoe je die PoE injector van het AP mooi weggewerkt krijgt in je interieur.
Mijn plan is nu om een PoE switch van Ubiquiti te kopen, al weet ik nog steeds niet welke. Zolang ik nog mijn Fritzbox als switch gebruik, hang ik daar in de meterkast die PoE injectoren bij. Dat houdt het in de kamer lekker clean.

Mijn vrouw blijft er wel tegen om de APs op al te zichtbare plekken op te hangen. Eigenlijk zonde van het gelikte design van Ubiquiti; een simpele rechthoekige doos zou beter weg te moffelen zijn tussen alle kastjes die al noodgedwongen aan de TV hangen.
Voor de rest kun je gewoon een switch pakken die genoeg poorten biedt en helemaal niet omkijken naar een router of switch van Ubiquity.
Maar ik heb geen enkele voorkeur voor een specifieke switch of merk. Is er iets dat duidelijk beter is dan Ubiquiti? Of kan ik bij twijfel beter voor een Ubiquiti switch gaan?
Die controller kun je gewoon op je computer installeren als een losse applicatie en daarmee eenmalig die AP's netjes instellen. Wil je dat roaming dan gaat daar wel het nodige aan leeswerk en trial & error in zitten. Daar is geen standaard recept voor helaas.
Daar ga ik me dan in de toekomst nog wel eens in verdiepen. Het is wel jammer dat het minder automatisch is dan mij oorspronkelijk werd voorgespiegeld. (Een installateur van Guidion, die glasvezel op mijn nieuwe adres kwam installeren, raadde me het aan.)
Clients hebben altijd een invloed op hoe dit soort zaken werkt, ook bij het dure spul van bijv. een Cisco (op werk gebruiken we Cisco en staat roaming uit vanwege de vele issues met de diverse clients en is tevens besloten om zaken als IP telefonie over wifi niet te ondersteunen om exact dezelfde reden).
Toch jammer dat al dat soort mooie ideeen in de praktijk kennelijk niet zo goed werken.

Is er nog iets bekend over wat voor clients het beter doen?
Let hier trouwens ook goed bij op voordat je nieuwe firmware versies gaat installeren. Het komt nog wel eens voor dat iemand een nieuwe firmware versie installeert en er ineens heel veel clients niet meer roamen en/of moeite hebben met verbinden/verbinding in stand houden.
Hm. Dat klinkt eigenlijk als een hele slechte situatie. Je wil toch eigenlijk dat dit soort dingen een beetje betrouwbaar en voorspelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

mcvos schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:24:
Ik denk dat ik begin met gewoon op de laptop. Ik heb nog wel een plan om in de toekomst van een raspberry pi een netwerk schijf en server voor van alles en nogwat te maken. Dan zou daar ook de controller op kunnen. Dat wordt ondersteund, toch?
Officieel ondersteunen ze machines met debian maar je ziet op het forum dat mensen het op van alles en nog wat draaien. Als je even zoekt vindt je genoeg guides om het op een RPi te draaien dus dat is geen probleem. Probeer het eerst op je notebook en kijk even of die extra features de moeite waard zijn. Zo beginnen de meesten.

[quote]
Ik ben op zich niet bang voor een commandline, als de boel maar goed gedocumenteerd is. Al is dit niet iets waar ik veel verstand van heb (ik ben programmeur, geen systeembeheerder), dus een handige tool die me alles uitlegt is wel zo fijn./quote]
Er is documentatie, er is een forum waar men je helpt, er zijn veel guides door andere geschreven en ook hier op het forum is er een topic waar genoeg mensen je kunnen helpen. Die commandline moet geen probleem zijn :)
Mijn plan is nu om een PoE switch van Ubiquiti te kopen, al weet ik nog steeds niet welke. Zolang ik nog mijn Fritzbox als switch gebruik, hang ik daar in de meterkast die PoE injectoren bij. Dat houdt het in de kamer lekker clean.
Ze hebben ook 8 port PoE en 16 port PoE switches in de Unifi serie. Is zo'n 16 port niet voldoende voor jou?
Maar ik heb geen enkele voorkeur voor een specifieke switch of merk. Is er iets dat duidelijk beter is dan Ubiquiti? Of kan ik bij twijfel beter voor een Ubiquiti switch gaan?
Als je je AP's zonder injector wil gebruiken dan is de Unifi de beste keus. Dat werkt gegarandeerd en als je toch wat wil instellen kan dat met dezelfde tool als voor de AP's.
Toch jammer dat al dat soort mooie ideeen in de praktijk kennelijk niet zo goed werken.

Is er nog iets bekend over wat voor clients het beter doen?
Dat is het grote nadeel van draadloze technieken, ze zijn nogal onvoorspelbaar omdat er ontzettend veel dingen van invloed zijn.
Hm. Dat klinkt eigenlijk als een hele slechte situatie. Je wil toch eigenlijk dat dit soort dingen een beetje betrouwbaar en voorspelbaar zijn.
Het is niet anders dan met de rest van de software; upgrades geven altijd wel ergens een probleem. Je kunt in de controller aangeven dat hij niet automatisch de firmware moet gaan installeren. Dat is handig om te doen want dat voorkomt dit soort zaken maar ook dat ineens heel je netwerk down is omdat alles aan het flashen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
ppl schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:05:
Ze hebben ook 8 port PoE en 16 port PoE switches in de Unifi serie. Is zo'n 16 port niet voldoende voor jou?
Is dat niet wat veel? Ik zat aan 8 te denken. Ik geef toe, dat is ook weer niet heel ruim als ik nu met 5 wil beginnen en al een idee heb voor de 6e, maar 16 klinkt wel als erg veel. Ik verwacht eigenlijk niet boven de 8 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 11:06
Als ik het zo lees, ga je ook niet echt 8 PoE devices gebruiken. Dan is deze waarschijnlijk een betere optie. Scheelt weer een bult aan geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

mcvos schreef op zondag 3 september 2017 @ 00:27:
[...]

Is dat niet wat veel? Ik zat aan 8 te denken. Ik geef toe, dat is ook weer niet heel ruim als ik nu met 5 wil beginnen en al een idee heb voor de 6e, maar 16 klinkt wel als erg veel. Ik verwacht eigenlijk niet boven de 8 te komen.
Ik dacht dat je aan de 12 ports wilde omdat je dan iets meer poortjes had. Als 8 voldoende is dan is zo'n 16 port natuurlijk overkill.

@Juzzuts het gaat ook niet om het aantal PoE devices maar om het aantal poorten die je op een switch nodig hebt. Dat ze allemaal PoE doen is een handig voordeel omdat je dan die paar PoE devices op welke poort dan ook kunt aansluiten. Daarbij heb je nou ook niet bepaald veel andere keus: alleen sommige 24 port switches hebben nog wel eens dat alleen de eerste 8 PoE doen, meestal is het alle poorten of geen van allen.

[ Voor 30% gewijzigd door ppl op 04-09-2017 17:26 ]

Pagina: 1