Accu zwak en ANWB-pechhulp

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Zojuist wilde ik de auto starten, maar hij wilde niet starten.
Met een eenvoudige multimeter mat ik 11,6 V en dat is inderdaad te laag.

ANWB gebeld en binnen een half uur stonden ze voor de stoep. Ze meten één en ander door en conclusie was inderdaad dat de accu te lage spanning had, maar dat de accu nog wel in orde was.

Op mijn vraag hoe het dan kwam, kreeg ik een vaag antwoord.

De auto heeft gisteren 350 km gereden (achter elkaar) en de accu zou dus vol moeten zitten. Maandag en dinsdag niet gebruikt. Gisteren is de auto wel gebruikt:

- 20 minuten gereden en geparkeerd
- toch op een andere plek gezet
- 20 minuten gereden
- 5 minuten gereden
- 5 minuten gereden
- 5 minuten gereden

Kortom: in een dag is de auto 6x gestart, zonder de accu voldoende tijd te geven om fatsoenlijk bij te laden...

Dat snap ik, maar bovenstaande gebeurt regelmatig en anders is het nooit een probleem geweest. De accu is 9 jaar oud en de ANWB vond dat lang, maar geen reden om 'm te vervangen was de conclusie uit hun accucheck.
Uiteraard wilden ze dat doen als ik dat wilde, maar het was niet hun advies.

Ach, als ze er binnen een half uur zijn... :)
Of toch binnenkort even naar de garage en vervangen? Of eenvoudig zelf te vervangen? Of kan dat door de elektronica niet (in mijn oude BX deed ik het 20 jaar geleden zelf :) ).

Wat ik ook wel vreemd vond is hun prijs. Op hun website staat dat ze zeer voordelig accu's kunnen leveren en altijd bij zich hebben. 3 jaar garantie leveren en geen montagekosten rekenen. Maar dan kost de accu wel 163 euro in mijn geval (72 Ah accu).

Een prijs die de accu volgens mij niet kost... Er wordt dus wel 'extra kosten' gerekend verstopt in de volgens hun goede prijs (vanwege groot inkoop), maar toch niet waar is? Erg flauw toch om op zo'n manier te doen alsof ze goedkoop zijn... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

naar automaterialen zaak rijden nieuwe accu derin, 9 jaar is behoorlijk oud... denk dat bij de automaterialen zaak een 70AH accu +/- 100€ moet kosten.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Als de auto net als de accu minstens 9 jaar oud is, is die prima zelf te vervangen ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:06
9 jaar is wel degelijk oud. Meestal houden accu's het zo'n 6 jaar vol.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Prijs is behoorlijk idd, van de ANWB. Maar goed, ze plaatsen hem ook voor je. Zelf doen is natuurlijk goedkoper. Rond de 100 euro moet je wel kunnen vinden.

9 jaar is best een moment om te vervangen. Kans is groot dat daarmee het probleem is opgelost.
Het zou overigens in theorie ook nog aan de auto kunnen liggen he, die is tenslotte verantwoordelijk voor het bijladen van de accu. .

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:22
Ik meende altijd dat de levensduur van een accu 4-5 jaar was. Dus na 9 jaar mag er zeker wel een nieuwe in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

Spotmatic

Ken sent me

9 Jaar? Afgeschreven!

Meet ook even het voltage over de accupolen als de auto wel loopt. Dat moet rond de 13,5V liggen. Ligt het voltage nog steeds rond 12V of daaronder, dan is er iets met de dynamo of de spanningsregelaar (op de dynamo). Maar ik verwacht dat daar niets mee aan de hand is.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:28
Je kunt inderdaad beter nu een voordelige accu halen bij de automaterialenhandel, als straks in November bij de eerste vorst er achter komen dat die accu toch slecht is (en je 4 uur op de wegenwacht moet wachten omdat die het druk hebben met honderden startproblemen en jij op tijd op je werk moest zijn voor een belangrijke afspraak :) )

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

712641

9 jaar???

Met zo'n oude accu had ik gewoon een nieuwe accu gekocht en er in geplempt. Dat kostte je waarschijnlijk minder tijd dan wachten op de ANWB enzovoorts.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Hou er ook rekening mee dat de ANWB maar een beperkt aantal keer langs komt. Na de 5e of 6e keer houdt het echt wel op.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:06
Standeman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:52:
Hou er ook rekening mee dat de ANWB maar een beperkt aantal keer langs komt. Na de 5e of 6e keer houdt het echt wel op.
Bron?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
Enne hoe is het met je dynamo?

My favorite programming language is solder.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:37:
De accu is 9 jaar oud en de ANWB vond dat lang, maar geen reden om 'm te vervangen was de conclusie uit hun accucheck.
Als de accu nog voldoende stroom levert om te kunnen starten, hoeft hij niet vervangen te worden.
Dat de accu niet voldoende capaciteit meer heeft om vaak te starten, is een ander probleem.
Er is dus niet sprake van een defect, maar van slijtage.

Heeft de ANWB, of jij met je multimeter, ook gekeken of er netjes 14V is als je de motor loopt?

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

9 jaar is idd erg oud.

Heb je geen stroomvreter in je kofferbak? (Dikke sub bijv)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:28
https://www.anwb.nl/wegenwacht/informatie/voorwaarden
Hoe vaak heeft u recht op hulp in Nederland?
​In Nederland heeft u 7 keer per contractjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 5e keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen:
5e keer: € 50,-
6e keer: € 75,-
7e keer: € 100,-
Vanaf de 8e hulpverlening kunnen wij alsnog besluiten sleutelhulp te bieden; u betaalt hiervoor per keer € 150.-.
Wij helpen u op 2 verschillende kentekens per contractjaar. Voor elk volgend kenteken bieden wij alleen sleutelhulp. Hiervoor rekenen wij per kenteken € 150,-.
U heeft 2 keer per contractjaar recht op transporthulp.
Ze komen nog wel, maar tegen een vorstelijke boete :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

712641

Standeman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:52:
Ik moest even lachen. Mijn moeder wist dat dus niet en liet de ANWB iedere keer komen voor haar accu. Vervolgens was ze pissig dat ze niet meer kwamen... Meteen abonnement opgezegd natuurlijk!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lekker makelijke dooddoener he. doe zelf een een bron van niet ...

Het ligt in het midden.
na 4 keer ga je incrementeel bijbetalen

ah spuit 11
technomania schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:57:
9 jaar is idd erg oud.

Heb je geen stroomvreter in je kofferbak? (Dikke sub bijv)
of een defecte gps tracert

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 31-08-2017 13:02 ]

Iperf

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waarom moeilijk doen bij 9 jaar? 70AH is gok 100-120 euro max (mijne was 119 euro), waar grappig genoeg ANWB indicatie gaf van 180-200 euro (WRX).

Ik ben al 8 jaar geen ANWB lid, dat houd ik ook zo.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:24
Toen mij een paar weken geleden iets soortgelijks overkwam, vertelde de pechhulpmonteur dat een accu in zijn ervaring niet rechtlijnig verouderd. Hij kan 1 dag na afloop van de 2 of 3 jaar garantie stukgaan of na 10 jaar.
Ik heb er daarom direct een nieuwe in laten zetten, voor €130.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Als ervaringsdeskundige mezelf ;)

Twijfelde je aan mijn worden dan? Lijkt me vrij logisch dat ze er een cap op hebben gezet. Anders kan je wel 1000 verzoeken per jaar doen bij de ANWB.

Overigens is er ook een maximum aan het aantal auto's per jaar. Bij het derde kenteken in een jaar beginnen ze ook tegen te sputteren. Dus je moet niet te vaak pech hebben in verschillende auto's.

[ Voor 51% gewijzigd door Standeman op 31-08-2017 14:39 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
gysman11 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:43:
Prijs is behoorlijk idd, van de ANWB. Maar goed, ze plaatsen hem ook voor je. Zelf doen is natuurlijk goedkoper. Rond de 100 euro moet je wel kunnen vinden.

9 jaar is best een moment om te vervangen. Kans is groot dat daarmee het probleem is opgelost.
Het zou overigens in theorie ook nog aan de auto kunnen liggen he, die is tenslotte verantwoordelijk voor het bijladen van de accu. .
Klopt, ze plaatsen 'm ook voor je. Maar dan moeten ze niet zeggen dat het plaatsen gratis is en dat de accu's die ze hebben groot ingekocht worden en daarom scherp aangeboden kunnen worden. Dan moeten ze vind ik ook eerlijk zijn door bv. te zeggen: accu 120 euro, plaatsen 40 euro :)
Spotmatic schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:46:
9 Jaar? Afgeschreven!

Meet ook even het voltage over de accupolen als de auto wel loopt. Dat moet rond de 13,5V liggen. Ligt het voltage nog steeds rond 12V of daaronder, dan is er iets met de dynamo of de spanningsregelaar (op de dynamo). Maar ik verwacht dat daar niets mee aan de hand is.
Zojuist gemeten (na 1/2 uur gereden te hebben). Als de auto loopt, dan staat er een spanning van 13,7 V over de polen. Als ik de motor uitdoe en dan weer meet, dan 12,5 V.

De ANWB had dat al gemeten vanochtend en uitgesloten dat het aan de dynamo lag.
jeroen3 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

Als de accu nog voldoende stroom levert om te kunnen starten, hoeft hij niet vervangen te worden.
Dat de accu niet voldoende capaciteit meer heeft om vaak te starten, is een ander probleem.
Er is dus niet sprake van een defect, maar van slijtage.

Heeft de ANWB, of jij met je multimeter, ook gekeken of er netjes 14V is als je de motor loopt?
Die is dus 13,7 V als de motor loopt. Het probleem lijkt dus dat de accu onvoldoende capaciteit lijkt te hebben om vaak te starten. Wat bedoel je met 'dan is er een ander probleem'? Als de accu vervangen wordt, dan zou ik toch wel weer vaak kunnen starten?
SinergyX schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:04:
Waarom moeilijk doen bij 9 jaar? 70AH is gok 100-120 euro max (mijne was 119 euro), waar grappig genoeg ANWB indicatie gaf van 180-200 euro (WRX).

Ik ben al 8 jaar geen ANWB lid, dat houd ik ook zo.
Ik doe helemaal niet moeilijk hoor. Ik vroeg juist of het niet beter was om er een nieuwe accu in te plaatsen. De ANWB gaf juist aan dat het niet nodig was, dat de accu goed was. Ze zeiden nog wel dat als ik dat perse wilde, ze het konden doen, maar dat het hun advies niet was.
Die volg ik dan op... maar ik denk dat ik bovenstaande allemaal gelezen te hebben, van de week er nog een nieuwe in doe.

Voor 100 euro heb ik een nieuwe accu als ik 'm er zelf in doe. En volgens mij moet dat niet zo moeilijk zijn toch? Schroefjes los, accu eruit, accu erin en schroefjes vast?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Automaterialen zaak hier in de buurt monteert de accu ook gratis als je een nieuwe koopt.

Maargoed:
Altijd eerst de min losmaken, dan pas de plus. Vervolgens accu uitbouwen, nieuwe stevig terugzetten en dan de plus, dan pas de massa terugzetten.

Als je namelijk eerst de plus losmaakt en die komt per ongeluk tegen de carroserie dan krijg je een vonkenregen van jewelste. En de plus eerst losmaken en dan per ongeluk met je steeksleutel de carroserie raken is gegarandeerd spektakel.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
En ja hoor... zojuist de auto geprobeerd te starten en hij startte niet.
De ANWB is weer gebeld en binnen een uur zijn ze er weer.

Zoals jullie hierboven ook al vrijwel unaniem van mening zijn dat er een nieuwe accu in moet, aangezien deze al 9 jaar oud is, zal de ANWB dat straks maar doen neem ik aan.

Wat ik niet snap is dat het gisteren niet gedaan is. Dat de monteur van mening was dat het wel goed zou komen met deze accu ondanks dat hij al 9 jaar oud was.
Aan de ene kant wel klantvriendelijk (niet onnodig op kosten jagen), maar aan de andere kant mag je met een accu van 9 jaar en dit probleem wel een nieuwe accu adviseren zou ik zeggen.

Ben benieuwd naar de mening van deze monteur. Wellicht dat er toch een lekstroom ergens is? Maar hoe dat zomaar kan ontstaan? Ik heb er geen subwoofer oid in zitten zoals hierboven gevraagd is. Dat de GPS aan blijft en de accu leegtrekt in een nacht... zou kunnen.

Had laatst overigens wel, schiet mij nu te binnen, de melding dat een lampje stuk was. Ik loop uit de auto en zie idd een lampje dat niet werkte. Ik zal dat thuis wel fixen dacht ik toen nog. Maar eenmaal thuis aangekomen deed het lampje het gewoon weer en was de melding op het dashboard ook weg.
Geen idee of hier een link mee zou kunnen zijn (denk het niet overigens, denk dat de accu vervangen het probleem oplost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou zelf ergens een accu scoren en monteren. WW is snoeiduur wat dat betreft. Accu wisselen is 5 minuten werk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En ik zou ook zeker eerst even meten wat de accuspanning is, als de auto gestart is. Voor hetzelfde geld is je dynamo niet helemaal jovel meer.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 14:49
Galois schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:27:Wellicht dat er toch een lekstroom ergens is?
Dit zal de Wegenwacht ook voor je kunnen meten.

Of het moet niet altijd voorkomen... In auto's met veel elektronica weet je het nooit. Er hoeft maar ergens één module niet goed af te sluiten...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:35:
Ik zou zelf ergens een accu scoren en monteren. WW is snoeiduur wat dat betreft. Accu wisselen is 5 minuten werk.
Dacht ik ook aan. Een accu kost 120 euro bij de automaterialenshop (online 100-110). Daar moet ik dus heen fietsen (de auto start nl niet), meenemen, monteren, enz.
Of een buurman vragen die mij met startkabels kan helpen (de buren met wie ik het meeste contact heb, zijn aan het werk nu).

Dus ik dacht: ach, met die 40 euro die ik mij zou besparen, scheelt mij een hoop gedoe.

De ANWB telefoniste wilde deze melding van vandaag wel als nieuwe melding aanmaken, want 'u bent gisteren geholpen, uw auto startte weer en vandaag is een nieuwe dag'. Ik vond dat natuurlijk onzin, dat de auto vandaag weer niet start, heeft te maken met het advies dat ik gisteren gekregen heb. Als de ANWB gezegd zou hebben: rijd naar de garage en laat de auto doormeten, dan was het een ander verhaal. Ik heb gewoon het advies opgevolgd van de ANWB.
Ze was overtuigd uiteindelijk en deze melding gekoppeld aan gisteren :)
Question Mark schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:47:
En ik zou ook zeker eerst even meten wat de accuspanning is, als de auto gestart is. Voor hetzelfde geld is je dynamo niet helemaal jovel meer.
Dat is gisteren door zowel de ANWB als 's avonds door mij gedaan. Mijn meting gisteravond met draaiende motor was 13,7 V. Die van de ANWB weet ik niet meer, maar die was 'in orde' volgens de monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:27
je kan toch de ww straks vragen om je auto te starten, en daarna richting de automaterialenzaak een accu halen?
sleuteltje 10 en 13 mee, en dop-13 om de voetplaat los te draaien

[ Voor 23% gewijzigd door Bushie op 01-09-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als je de dag ervoor nog 350km gereden hebt en de volgende dag meet je onder 12 volt op de accu is het gewoon tijd voor een nieuwe. Ondanks dat de ANWB zegt dat ie nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:11:
Als je de dag ervoor nog 350km gereden hebt en de volgende dag meet je onder 12 volt op de accu is het gewoon tijd voor een nieuwe. Ondanks dat de ANWB zegt dat ie nog goed is.
Lijkt mij ook inderdaad... maar als de expert zegt van niet. Tsja... dan ben ik toch kennelijk niet assertief genoeg om 'm te overrulen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Tja, toen ik langs de kant van de weg stond een maand of wat terug zei de ANWB man ook dat de distributieriem mogelijk versprongen was of dat de bobinerail defect was.

Na 2 dagen troubleshooten in de garage bleek het toch een zekeringmodule te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
De accu is vervangen. Ook is de lekstroom gemeten, deze was 0,65 A gedurende 10 minuutjes en daarna ging hij naar 0,01 A. Hij moet onder de 0,05 A zijn (volgens ANWB man).

Alles verder in orde dus, wel 168 euro verder voor 'gratis montage' en scherp inkoopprijs van de ANWB (uch, uch, ...). Het zal dan wel een hééééle goede accu zijn.

Allen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tering wat een laaienlichters.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:04:
[...]

Tering wat een laaienlichters.
Zat 72 Ah accu in en zit nu een 77 Ah accu in... Kost online iets van 120 euro en 'adviesprijs' is 150 euro (volgens internet...).

Valt eigenlijk wel mee... al doen ze het wel overkomen als 'topdeal voor de klant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zie het gewoon als spoedbezorgingskosten op internet moet je langer wachter

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Fish schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:15:
zie het gewoon als spoedbezorgingskosten op internet moet je langer wachter
Klopt, heb ook helemaal geen moeite met 168 euro betalen voor een nieuwe accu die voor mijn huis erin is gezet en doorgemeten.

Waar ik wel moeite mee heb is de manier van communicatie van de ANWB:
1) gratis montage
2) scherpe prijs door groot inkoop

Als die '1) gratis montage' echt waar is, dan moeten ze echt wat doen aan hun chef inkoop. Die moet op cursus of ontslagen worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 01-09-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Varta 77ah €106,56 incl bezorgen
https://www.accutotaalcen.../varta-silver-dynamic-e44
Als ik even Anita Meijer mag quoten: why-tell-me-why (gooi je zoveel geld weg)?

Accu wisselen voor dummy's
YouTube: Auto accu wisselen / monteren

[ Voor 25% gewijzigd door Bushie op 01-09-2017 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:34

Barrycade

Through the...

Meeste mensen rekenen hun tijd niet als geld.

Maar als TS op zoek moest naar de goedkoopste in de buurt er naar toe moest rijden en dan weer naar huis en dan zelf nog installeren terwijl het duidelijk is dat TS dit nog nooit gedaan heeft en en ook geen affiniteit mee heeft. Terwijl de WW toch al voor de deur stond heeft hij dus 50 euro betaald voor de tijd die hij anders nog meer kwijt was.

Zo reken ik ook soms. Sta ik in een winkel en is het iets duurder dan online.
Bereken ik het verschil van nu meteen mee of naar huis, zoeken, bestellen, eventueel ophalen postkantoor.

Maar dat is dan op momenten dat ik iets meteen nodig heb. Als je kan wachten is het natuurlijk een ander verhaal. Maar TS was niet in deze gelegenheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 01-09-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
Barrycade schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:38:
Meeste mensen rekenen hun tijd niet als geld.
Het ligt er aan waar je meer van hebt ;)

Sommige mensen werken veel en hebben meer geld dan tijd.
Andere werken minder en hebben meer tijd dan geld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
accu zoeken-halen-monteren maximaal uurtje werk voor ~€50,00 netto, mooi uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Bushie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:03:
accu zoeken-halen-monteren maximaal uurtje werk voor ~€50,00 netto, mooi uurloon.
Klopt en ik denk dat ik dat ook wel kan... Maar heb het nooit eerder gedaan.
- hebben alle accu's dezelfde afmetingen?
- moet ik op nog iets anders letten dan Ah?
- hebben alle accu's dezelfde bevestigingsdingetje?
- ligt het wel aan de accu en niet aan een lekstroom (ik weet nu overigens hoe je dat kunt meten... :) )
- verschillende types, verschillende merken, wat is goed/beter?

Ach... voor 50 euro was dit makkelijker... Zo weet nog, 20 jaar geleden dat ik een setje winterbanden op mooie lichtmetalen velgen kocht. Wat ik nodig had, 5 gaats, juiste steek, juiste bandenmaat, ...
Eenmaal gekocht leerde ik pas dat er ook iets als een ET-waarde :D
Heb ze toen weer moeten verkopen voor 10 euro minder weet ik nog. Die 10 euro was lesgeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn eigen auto laatst. Auto wou ook ineens niet meer starten. ANWB laten komen, accu leeg. ANWB meneer heeft de auto gestart, we hebben hem even laten lopen en hebben de rest van de dag geen problemen meer gehad met starten. Voor de zekerheid naar garage geweest, geen problemen geconstateerd.

Volgende dag: vriendin staat op parkeerplaats bij supermarkt, wil wegrijden, auto start niet. Weer ANWB laten komen. Direct naar garage gereden, alwaar ze zes testen hebben gedaan waarbij pas de zesde test inderdaad een probleem met de accu opleverde. Accu is direct vervangen, probleem is niet meer teruggekomen.

Ik wil maar zeggen: heb je een defecte / falende accu, dan is dat niet altijd direct duidelijk aan de hand van 1 simpel testje of een paar keer opnieuw starten. Schijnbaar kunnen rotte accu's hele rare onvoorspelbare problemen opleveren.

Overigens waren de kosten inc. montage bij de garage (officiële Ford dealer) iets van 70 euro (Ford Fiesta).

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 01-09-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:34

Barrycade

Through the...

Bushie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:03:
Knap als je het lukt. Mijn accu uitbouwen duurt al een 15 minuten (voor mij) door de kappen die er omheen zitten.

Dan verdien je wel zo'n mooi salaris als je dan in de resterende tijd ook nog een accu hebt gevonden en ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Barrycade schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:27:
[...]
Knap als je het lukt. Mijn accu uitbouwen duurt al een 15 minuten door de kappen die er omheen zitten.
Daarom rijd ik ook in oude barrels (1970 en 1985). Dan duurt het verwisselen van een lampje 5 minuten (i.p.v. dat het onmogelijk is) en bestaat het verwisselen van een accu uit het losdraaien en weer vastzetten van drie boutjes.

Eerlijk gezegd is het beschamend dat het zo lastig is om zelf iets aan een moderne auto te kunnen doen. Er zitten toch vrij geavanceerde computers in tegenwoordig, maar als er een storing is (maakt niet uit welke) dan is het enige wat ik kan zien een motorstoringslampje. Serieuze vraag: zijn er ook auto's die hun berijders WEL serieus nemen zonder dat je er een laptop aan hoeft te hangen (met een dure kabel en dure software) om te weten wat er mis is?

Mijn vrouw rijdt in een Ford Focus van 2010. De accu daarvan werd ook slecht maar dat kon de boordcomputer niet signaleren? We moesten het zelf ontdekken door op te merken dat de koplampen tijdens het starten zomaar gingen knipperen (ook al stonden de koplampen niet aan) en door een slechtere stationairloop van de motor. De handleiding repte er met geen woord over maar we moesten zoeken op een Ford-forum om erachter te komen dat het gewoon de accu was.

[ Voor 20% gewijzigd door Spotmatic op 01-09-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Spotmatic schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:34:
[...]

Daarom rijd ik ook in oude barrels (1970 en 1985). Dan duurt het verwisselen van een lampje 5 minuten (i.p.v. dat het onmogelijk is) en bestaat het verwisselen van een accu uit het losdraaien en weer vastzetten van drie boutjes.

Eerlijk gezegd is het beschamend dat het zo lastig is om zelf iets aan een moderne auto te kunnen doen. Er zitten toch vrij geavanceerde computers in tegenwoordig, maar als er een storing is (maakt niet uit welke) dan is het enige wat ik kan zien een motorstoringslampje. Serieuze vraag: zijn er ook auto's die hun berijders WEL serieus nemen zonder dat je er een laptop aan hoeft te hangen (met een dure kabel en dure software) om te weten wat er mis is?

Mijn vrouw rijdt in een Ford Focus van 2010. De accu daarvan werd ook slecht maar dat kon de boordcomputer niet signaleren? We moesten het zelf ontdekken door op te merken dat de koplampen tijdens het starten zomaar gingen knipperen (ook al stonden de koplampen niet aan) en door een slechtere stationairloop van de motor. De handleiding repte er met geen woord over maar we moesten zoeken op een Ford-forum om erachter te komen dat het gewoon de accu was.
Bij mijn auto (Golf V variant 2009) haal je de accu los met één boutje :-)
De accu was er binnen 3 minuten uit en ongeveer net zoveel tijd zat de nieuwe erin.

Ook de lampjes zijn makkelijk te vervangen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ik had het natuurlijk over het vervangen hè? De accupolen moeten ook nog los, dat zal bij jou niet anders zijn geweest ;)

Voor de zaak rijd ik in een recente Opel Corsa. In de handleiding staat zo leuk beschreven hoe ik de lampjes moet vervangen. Bepaalde onderdelen moeten worden losgeschroefd, dan kun je de afdekkap achter de koplampen loshalen. Niet dus, zelfs voor een slangenmens is het niet te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
hoe ik de lampjes moet vervangen.
Renault (weet effe niet meer type), wielen maximaal uitsturen, binnenbeplating van de wielkast verwijderen, lampje verwisselen via de wielkast. hmmmm zie ik mezelf niet doen op een regenachtige zondagavond langs de snelweg :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:25
FastFred schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:15:
Tja, toen ik langs de kant van de weg stond een maand of wat terug zei de ANWB man ook dat de distributieriem mogelijk versprongen was of dat de bobinerail defect was.

Na 2 dagen troubleshooten in de garage bleek het toch een zekeringmodule te zijn.
Hij doet toch ook een gok/schatting :?

Verwacht je dan dat de beste man in 5 min vind waar iemand anders 2 dagen over doet :? Lijkt me niet helemaal reëel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb de ANWB heel hoog zitten.

Mijn oldtimer deed het opeens niet meer, goeie 50km van thuis en 's avonds laat in het donker. ANWB monteur heeft vervolgens 1.5 uur lang gezocht naar de oorzaak en via wat draadjes om leggen heeft ie de auto weer aan de praat gekregen en kon ik naar huis.

Bedenk wel dat bij een moderne auto een juiste diagnose bij een vreemde klacht best wel lastig is, zeker als je langs de kant van de weg staat en over weinig middelen beschikt. ANWB is ook geen vervanging voor de garage. ANWB kan jij en je auto wel naar een garage brengen!

Als je je trouwens 1x laat afslepen door de ANWB heb je al 2 tot 4 jaar lidmaatschap terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:25
Dirk33 schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:44:
Ik heb de ANWB heel hoog zitten.

Mijn oldtimer deed het opeens niet meer, goeie 50km van thuis en 's avonds laat in het donker. ANWB monteur heeft vervolgens 1.5 uur lang gezocht naar de oorzaak en via wat draadjes om leggen heeft ie de auto weer aan de praat gekregen en kon ik naar huis.

Bedenk wel dat bij een moderne auto een juiste diagnose bij een vreemde klacht best wel lastig is, zeker als je langs de kant van de weg staat en over weinig middelen beschikt. ANWB is ook geen vervanging voor de garage. ANWB kan jij en je auto wel naar een garage brengen!

Als je je trouwens 1x laat afslepen door de ANWB heb je al 2 tot 4 jaar lidmaatschap terugverdiend.
Inderdaad.
Mij laatst binnen 10 min geconstateerd dat de centrale unit van de ontsteking defect was. Daarna afgesleept naar een plaats waar ik wilde (wel redelijk inde buurt).
Was zelfs op abonnement van mn vrouw, maar daarna toch lid geworden, deels omdat ik ze het (na deze actie zeker) wel gun, maar ook omdat ik toch altijd oude auto's rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:26
Bushie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:08:
[...]

Renault (weet effe niet meer type), wielen maximaal uitsturen, binnenbeplating van de wielkast verwijderen, lampje verwisselen via de wielkast. hmmmm zie ik mezelf niet doen op een regenachtige zondagavond langs de snelweg :-)
Dat was bij de Megane 2 (en wellicht ook nieuwere modellen). Gewone koplamp ging nog wel, maar ik heb 1x een richtingaangeverlampje vervangen. Ik voelde me net een verloskundige, mozes kriebel wat een onmogelijke bocht moet je dan nemen. Het is wel gelukt uiteindelijk. Later las ik in het instructieboekje: door de dealer laten vervangen...

Een accu van 9 jaar oud is afgeschreven, die moet je gewoon meteen vervangen bij het eerste teken van zwakte. Anders weet je dat je weer stil komt te staan. Overigens is het heel goed mogelijk om de auto te starten door 'm even aan te (laten) duwen. Mits de accu nog wel _iets_ doet en het geen automaat is.
Pagina: 1