Mag een belastingmedewerker (familielid) bij familiaire conflicten gegevens van familieleden (tegenpartij) inzien en (ge)(mis)bruiken als bewijs of anderszins?
Vraag
Alle reacties
Dat ligt aan zijn functie uiteraard, maar dat zou natuurlijk maar zo kunnen.
Als ik de belastingdienst bel, dan kan de telefoniste ook zo al mijn informatie vinden.
Gebruiken als bewijs lijkt mij voor zijn eigen baan behoud niet verstandig
Als ik de belastingdienst bel, dan kan de telefoniste ook zo al mijn informatie vinden.
Gebruiken als bewijs lijkt mij voor zijn eigen baan behoud niet verstandig
[ Voor 56% gewijzigd door BCC op 31-08-2017 11:16 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Het inzien is misschien mogelijk (afhankelijk van functie en beveiliging), maar het lekken is iets waar snel ontslag op volgt (integriteit etc).
Is dit een angstdroom of realiteit?
Is dit een angstdroom of realiteit?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het lijkt mij ook dat er wel enige vorm van controle op zit. Dat er bijvoorbeeld alleen BSN nummers opgeroepen mogen worden die matchen met de ingave tijdens het bellen door de klant.
Iedere keer als je de belastingdienst belt mag je dit namelijk ingeven voordat je iemand te spreken krijgt.
De vraag is natuurlijk hoe ver deze controle gaat (als die er al is) lijkt mij overigens niet verkeerd, het zijn tenslotte privé gegevens, waar aanleiding moet zijn om deze te raadplegen
Iedere keer als je de belastingdienst belt mag je dit namelijk ingeven voordat je iemand te spreken krijgt.
De vraag is natuurlijk hoe ver deze controle gaat (als die er al is) lijkt mij overigens niet verkeerd, het zijn tenslotte privé gegevens, waar aanleiding moet zijn om deze te raadplegen
Kunnen, waarschijnlijk wel, mogen, lijkt mij niet. Je mag gegevens inzien voor zover nodig voor de uitoefening van je functie.
Ik zit in de zorg sector en reken maar dat de controle hier streng is. Als ik het EPD open trek, bekijk ik hooguit onze testpatient om te zien of zaken nog werken, maar ik zou zomaar het BSN van een familie lid in kunnen geven. In ons geval mag het dus alleen als de inkijker een behandelrelatie met de patient heeft.
Kan mij voorstellen dat dit voor de Belastingdienst net zo goed geldt
Ik zit in de zorg sector en reken maar dat de controle hier streng is. Als ik het EPD open trek, bekijk ik hooguit onze testpatient om te zien of zaken nog werken, maar ik zou zomaar het BSN van een familie lid in kunnen geven. In ons geval mag het dus alleen als de inkijker een behandelrelatie met de patient heeft.
Kan mij voorstellen dat dit voor de Belastingdienst net zo goed geldt
[ Voor 0% gewijzigd door WhizzCat op 31-08-2017 11:23 . Reden: type ]
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Wat een medewerker van de Belastingdienst te weten kan komen over ieder ander (zijn broer, de buurman of Patricia Paay) valt onder het ambtsgeheim. De medewerker mag deze informatie niet voor privé-doeleinden gebruiken (ook niet om een familievete te beslechten)
Als je bewijzen, óf heel sterke aanwijzingen hebt, kan je een klacht indienen. Ik kan me niet voorstellen dat het inzien van gegevens van belastingplichtigen door medewerkers niét gelogd wordt, welke medewerker wanneer in jouw dossier heeft zitten neuzen is dus na te gaan.
(..bedenk wel, dat een echte rat niet via zijn eigen account, maar via een account van een collega deze info zal opvragen, hou hiermee rekening met het opstellen van een klachtbrief. Bedenk ook dat als je klacht gegrond wordt verklaard, dit, mogelijk het einde van de carrière van deze medewerker is).
Als je bewijzen, óf heel sterke aanwijzingen hebt, kan je een klacht indienen. Ik kan me niet voorstellen dat het inzien van gegevens van belastingplichtigen door medewerkers niét gelogd wordt, welke medewerker wanneer in jouw dossier heeft zitten neuzen is dus na te gaan.
(..bedenk wel, dat een echte rat niet via zijn eigen account, maar via een account van een collega deze info zal opvragen, hou hiermee rekening met het opstellen van een klachtbrief. Bedenk ook dat als je klacht gegrond wordt verklaard, dit, mogelijk het einde van de carrière van deze medewerker is).
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Dat mag een belastingdienstmedewerker absoluut niet inzien / opzoeken / gebruiken.
Over wat bernard meld: het een collega laten gebruiken van jouw account is ook volstrekt uit den boze. Niet meer dan terecht dat daar gevolgen aan hangen.
Over wat bernard meld: het een collega laten gebruiken van jouw account is ook volstrekt uit den boze. Niet meer dan terecht dat daar gevolgen aan hangen.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Nee en het is na te gaan.Suzuki-man schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:13:
Mag een belastingmedewerker (familielid) bij familiaire conflicten gegevens van familieleden (tegenpartij) inzien en (ge)(mis)bruiken als bewijs of anderszins?
Memento mori
Pagina: 1