• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-08 21:23
Ik zoek een?
5.1 Set voor films en series. We hebben nu een Onkyo versterker met 5.1 speakers echter vind ik het geluid te flets voor muziek en komt niet goed uit de verf. Ook wil ik het liefst de speakers achter draadloos hebben. Ik heb nu wel kabels maar met mijn nieuwe tv meubel zijn deze te kort.

Wat is je budget?
Ik hoop tegen de 600 euro uit te geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk films en series kijken. Nu ik een spotify abonnement heb zal er ook wat meer muziek geluisterd gaan worden. Dus een Streaming optie moet mogelijk zijn. Overige (smart)functies zijn niet nodig. Dat heeft mijn TV al.

Wat heb je zelf al gevonden?
uiteraard heb ik al her en der rond gekeken en heb de volgende gevonden:
Sony BDV-N7200W Deze krijgt goede reviews.
Denon Heos Home Cinema Dit is dan geen 5.1 set, maar ik lees overal verhalen dat dit een enorm goed geluid heeft. Helaas geen uitbreiding mogelijk naar 5.1 dmv Heos 1 speakers.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zoals ik al aangaf moet er goed geluid uit komen voor met name films en series maar muziek moet ook goed uit de verf komen. Hij komt in een TV meubel staan op een plank die niet zo heel hoog is dus hij moet niet te hoog zijn (huidige is te hoog).

Yavu Steam Profile Lanithro

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 14:52

pmeter

Poes!

Om advies te geven is het goed om te weten welke bestaande set (versterker en speakers) je hebt. Onkyo is een goed merk. Ik twijfel of je voor 600 euro een betere set kunt kopen. Afhankelijk van de situatie zou je voor 600 euro alleen twee nieuwe front luidsprekers kunnen kopen. Bijvoorbeeld deze, maar de voorkeur voor luidsprekers is zo persoonlijk, dat je beter zelf in een goede zaak kunt gaan luisteren. Dan hou je de Onkyo versterker en de andere luidsprekers.

[ Voor 21% gewijzigd door pmeter op 31-08-2017 10:48 ]

• Lanithro
pmeter schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:43:
Om advies te geven is het goed om te weten welke bestaande set (versterker en speakers) je hebt. Onkyo is een goed merk. Ik twijfel of je voor 600 euro een betere set kunt kopen. Afhankelijk van de situatie zou je voor 600 euro alleen twee nieuwe front luidsprekers kunnen kopen. Bijvoorbeeld deze, maar de voorkeur voor luidsprekers is zo persoonlijk, dat je beter zelf in een goede zaak kunt gaan luisteren. Dan hou je de Onkyo versterker en de andere luidsprekers.
Ik kan die nu helaas niet geven. Maar het is een set van ruim 7 jaar oud. Er zit geen Netwerkverbinding of spotify oid op. Dat is echt iets wat ik nu mis.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Dan koop je er toch gewoon een Chromecast bij voor 35 euro. Heb je veel meer mogelijkheden en is je receiver helemaal futureproof :)

• Lanithro
DjVe schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:30:
Dan koop je er toch gewoon een Chromecast bij voor 35 euro. Heb je veel meer mogelijkheden en is je receiver helemaal futureproof :)
Dan heb ik nog steeds het probleem dat het geluid te flets is. Ik nieuwe kabels moet trekken en mijn receiver te hoog is. En met een chromecast moet altijd mijn TV aan staan want mijn Receiver ondersteund geen geluid over HDMI.

[ Voor 12% gewijzigd door Lanithro op 31-08-2017 15:23 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Ik zou voor die €600,- eens gaan kijken voor goede (zuil)speakers als front speakers.

Ik had eerst een 5.1 set met 4 kleine luidsprekers.
Heel snel de front speakers vervangen voor volwaardige speakers om ook goed muziek af te kunnen spelen.

Als je HDMI ingangen hebt (wat ik haast zeker weet) dan daar idd een Chromecast op aansluiten en je hebt niet meer nodig.
Lanithro schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:22:
[...]

Dan heb ik nog steeds het probleem dat het geluid te flets is. Ik nieuwe kabels moet trekken en mijn receiver te hoog is. En met een chromecast moet altijd mijn TV aan staan want mijn Receiver ondersteund geen geluid over HDMI.
Heel veel kans dat je receiver met nieuwe speakers veel beter gaat klinken.
Heb je HDMI ingangen op je receiver?
Dan kan daar zonder probleem een Chromecast op aangesloten worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Ad de Jong op 31-08-2017 15:29 ]

Mijn profiel op Discogs

• Lanithro
Ad de Jong schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:28:
Ik zou voor die €600,- eens gaan kijken voor goede (zuil)speakers als front speakers.

Ik had eerst een 5.1 set met 4 kleine luidsprekers.
Heel snel de front speakers vervangen voor volwaardige speakers om ook goed muziek af te kunnen spelen.

Als je HDMI ingangen hebt (wat ik haast zeker weet) dan daar idd een Chromecast op aansluiten en je hebt niet meer nodig.
Ik heb inderdaad een HDMI ingang. Maar mijn receiver ontvangt geen geluid over HDMI en moet elke keer mijn TV aan staan als ik muziek wil luisteren aangezien ik dan via mijn TV moet streamen.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Chromecast audio kun je wel gebruiken, maar dat zorgt er idd niet voor dat het geluid niet meer flets is.

• Lanithro
heggico schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:30:
Chromecast audio kun je wel gebruiken, maar dat zorgt er idd niet voor dat het geluid niet meer flets is.
Ik zou moeten kijken of ik een 3.5 mm aux aansluiting heb op de achterkant.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Die 3.5 mm kan ook gewoon naar tulp natuurlijk, maar als je ook optisch hebt kun je ook 5.1. Maar de geluidskwaliteit ga je niet verbeteren met een chromecastje, het zou alleen wat streaming mogelijkheden toevoegen.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Lanithro schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

Ik heb inderdaad een HDMI ingang. Maar mijn receiver ontvangt geen geluid over HDMI en moet elke keer mijn TV aan staan als ik muziek wil luisteren aangezien ik dan via mijn TV moet streamen.
Als je een Chromecast rechtstreeks op je receiver aansluit dan hoeft je TV niet aan te staan.
Receiver aan, app op je telefoon waarmee je muziek wil afspelen laten connecten met de Chromecast en je hebt geluid.
Zet je daarbij de TV aan dan zie je ook nog eens het beeld wat die app doorstuurt.
Je moet je TV dan natuurlijk wel op de juiste ingang zetten waarmee je receiver verbonden is bv EXT 1.

Volgens mij zou het moeten kunnen werken, maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet met jouw systeem.

Een Chromecast audio zou inderdaad dan ook nog een mogelijkheid zijn, die sluit je dan weer aan op een vrije tulp/RCA ingang bv van een cd speler.
Die Chromecast komt hier ook nog wel eens en dan op een oude (uit 1980/1981) Akai vintage stereotoren. :P

Mijn profiel op Discogs

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als je receiver alleen HDMI switching doet, zonder het geluid te verwerken, dan is dat inderdaad niet handig. Wellicht is het dan toch handig om iets nieuws te halen.

Ik zou toch kiezen voor een losse receiver (desnoods slimline modellen van Pioneer, Onkyo, Yamaha en Marantz). Onkyo heeft met de L20D ook een mooie stereo receiver met HDMI en streaming. Zet er twee mooie zuiltjes/boekenplank speakers naast (bijvoorbeeld iets van Teufel, Dali, Q Acoustics) en je hebt echt een lekker geluidje!

Uiteraard ondersteund hij gewoon surround, maar zal dat downmixen (geen kwaliteitsverlies) naar 2.0.

Al die home cinema in pakjes van onder de €1K, klinken naar mijn idee echt nergens naar. Ook die Denon vond ik vies tegen vallen. Ik ben uiteindelijk wel uitgekomen bij een soundbar, maar wel een hele prijsklasse hoger (Arcam Solo + Sub)

• Lanithro
Ad de Jong schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:40:
[...]

Als je een Chromecast rechtstreeks op je receiver aansluit dan hoeft je TV niet aan te staan.
Receiver aan, app op je telefoon waarmee je muziek wil afspelen laten connecten met de Chromecast en je hebt geluid.
Zet je daarbij de TV aan dan zie je ook nog eens het beeld wat die app doorstuurt.
Je moet je TV dan natuurlijk wel op de juiste ingang zetten waarmee je receiver verbonden is bv EXT 1.

Volgens mij zou het moeten kunnen werken, maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet met jouw systeem.

Een Chromecast audio zou inderdaad dan ook nog een mogelijkheid zijn, die sluit je dan weer aan op een vrije tulp/RCA ingang bv van een cd speler.
Die Chromecast komt hier ook nog wel eens en dan op een oude (uit 1980/1981) Akai vintage stereotoren. :P
Zoals ik al aangaf ontvangt mijn receiver geen geluid over HDMI. En volgens mij heeft de Chromecast geen geen aparte audio uitgang. De Chromecast Audio zou daarentegen wel een mogelijkheid kunnen zijn voor de streaming audio.
DjVe schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:46:
Als je receiver alleen HDMI switching doet, zonder het geluid te verwerken, dan is dat inderdaad niet handig. Wellicht is het dan toch handig om iets nieuws te halen.

Ik zou toch kiezen voor een losse receiver (desnoods slimline modellen van Pioneer, Onkyo, Yamaha en Marantz). Onkyo heeft met de L20D ook een mooie stereo receiver met HDMI en streaming. Zet er twee mooie zuiltjes/boekenplank speakers naast (bijvoorbeeld iets van Teufel, Dali, Q Acoustics) en je hebt echt een lekker geluidje!

Uiteraard ondersteund hij gewoon surround, maar zal dat downmixen (geen kwaliteitsverlies) naar 2.0.

Al die home cinema in pakjes van onder de €1K, klinken naar mijn idee echt nergens naar. Ook die Denon vond ik vies tegen vallen. Ik ben uiteindelijk wel uitgekomen bij een soundbar, maar wel een hele prijsklasse hoger (Arcam Solo + Sub)
Ja ik zou ook graag iets meer uit willen geven maar helaas houd moeder de vrouw de hand stevig op de knip omdat ons spaargeld flink is gekrompen door onvoorziene uitgave.
Ik heb aan de Heos Bar met Sub of een Sonos systeem gekeken om die later uit te breiden, maar ook die is dan weer te duur.
Ik ben geen audiofiel maar het geluid van muziek van mijn huidige setup is verschikkelijk. Met televisie gaat het nog wel.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Lanithro schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:56:
[...]

Zoals ik al aangaf ontvangt mijn receiver geen geluid over HDMI. En volgens mij heeft de Chromecast geen geen aparte audio uitgang. De Chromecast Audio zou daarentegen wel een mogelijkheid kunnen zijn voor de streaming audio.

[...]

Ja ik zou ook graag iets meer uit willen geven maar helaas houd moeder de vrouw de hand stevig op de knip omdat ons spaargeld flink is gekrompen door onvoorziene uitgave.
Ik heb aan de Heos Bar met Sub of een Sonos systeem gekeken om die later uit te breiden, maar ook die is dan weer te duur.
Ik ben geen audiofiel maar het geluid van muziek van mijn huidige setup is verschikkelijk. Met televisie gaat het nog wel.
Met die Onkyo versterker en een setje Teufel Ulitima 20 blijf je wel binnen budget hoor :)

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:44
Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen om te beginnen met goede speakers en misschien zelfs alleen de front speakers al naar gelang je muzikale wensen, spotify streamen doe ik hier ook met de chromecast audio bevalt prima.
De bedrading naar de achter speakers kun je gewoon verlengen, heeft verder geen invloed op het geluid en hoeft niet veel te kosten.
Daarna kun je altijd nog sparen voor een andere versterker :-)

Oja laat even weten om welke Onkyo versterker het gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Servpage op 31-08-2017 17:52 ]

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 14:52

pmeter

Poes!

Luidsprekers hebben verreweg de grootste invloed op de geluidskwaliteit. Twee nieuwe fronts van rond de 300 euro per stuk en een Chromecast Audio van 35 euro lijken mij de mooiste update. Dan heb je meteen veel beter geluid. En als je dan over een paar jaar de receiver vervangt door een hoogwaardiger exemplaar, dan maak je nog een kwaliteitsstap.

Zelf heb ik jarenlang geluisterd naar twee luidsprekers van 600 euro per stuk op een receiver van 180 euro. De update naar een betere versterker enkele jaren later was zeker hoorbaar, maar de stap vooruit van de luidsprekers was groter. En ik heb nog steeds geen spijt van de aankoop van de luidsprekers.

Je zou je receiver mee kunnen nemen naar een goede winkel. Dan kun je je oude luidsprekers en nieuwe luidsprekers op je oude receiver met elkaar vergelijken.

Als je nu een vergelijkbare receiver koopt als degene die je nu hebt, met vergelijkbare nieuwe luidsprekers, dan ga je weinig vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 23:21
Even je houding t.o.v. je huidige Onkyo set negerende, zou ik toch deze willen aandragen;
pricewatch: Onkyo HT-S5805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Iedereen bedankt voor jullie input. Ik neem alles mee in mijn overweging.

Pagina: 1