• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Eerder publiceerde tweakers al dit artikel:
nieuws: Belastingdienst concludeert dat innen belasting gevaar loopt door ict...

En die problemen zijn niet nieuw, maar sudderen al jaren bij 's-lands grootste inkomstenbron:
https://demonitor.ncrv.nl...egevens-die-terugfloepen-
https://verantwoordingson...elastingdienst-omvangrijk

Sinds gisteren zijn er weer serieuze problemen met het doen van online aangiftes:
http://allestoringen.nl/storing/belastingdienst
(zelf ook slachtoffer van)

Via twitter:
https://twitter.com/Belastingdienst
Er is op dit moment een technische storing met verzenden op Mijn Belastingdienst. De oorzaak is bekend, we werken aan een oplossing.
laat de Belastingdienst wel weten dat er probleem is, maar waarom is dat dan zo moeilijk om dat ook op hun eigen website te (ver)melden? :|

Enkele jaren geleden kon je nog kiezen/uitwijken naar een offline aangifte. Of rustig op je gemak, op een PC alles invullen, en pas als je klaar was, in één keer alles versturen.
M.a.w. het benodigde contactmoment c.q. de vereiste beschikbaarheid van systemen van de belastingdienst was beperkt tot enkele seconden (tijdens de transfer).
Nu is dat anders. Nu krijg je regelmatig, tijdens het uitwerken van je aangifte, de melding dat je er uit gegooid wordt, wegens "een technische fout". M.a.w. de DigiD sessie knalt er ook uit.
Zelfs het opvragen van b.v. de aangifte van het jaar daarvoor levert vage foutmeldingen op. Terwijl een aangifte van b.v. 5 jaar geleden, zonder problemen ingezien kan worden; die staat immers offline op je eigen systeem! :)

En op de site van de belastingdienst zelf:
https://www.belastingdien...verstoringen/verstoringen
vermelden ze niet eens dat er een probleem is... |:(

Uiteraard kunnen we allerlei grappen gaan maken over al dan niet belasting betalen en creatieve manieren van boekhouden ;) . Maar het is en blijft een cruciaal deel van onze landelijke financiële infrastructuur!

Vooral de melding Er is op dit moment een technische storing met verzenden op Mijn Belastingdienst. De oorzaak is bekend, we werken aan een oplossing. nodigt uit tot speculatie. Ze kennen de oorzaak?
Mogen wij, als belastingbetaler ook weten hoe de vork in de (technische) steel zit.
Is het een herhalend probleem? Zijn er 'foute' acties vanuit de buitenwereld bezig? Is er 'gewoon' iets kapot? Capaciteitsprobleem?
Waarom blijft men hardnekkig vasthouden aan een systeem wat online connectiviteit vereist, terwijl keer op keer blijkt dat dit nogal kwetsbaar is en fragiel overkomt?
Stel dat het bijvoorbeeld een capaciteitsprobleem is. Bouw dan een check in die aangeeft dat er bij bepaald aantal online sessies een melding/blokkade komt, in de trant van "Het is nu erg druk, maximaal aantal verbindingen is overschreden, probeert u het b.v. om xx nog een keer" Of zoiets.
Want men heeft uiteraard keurige performance statistieken en monitored heel zorgvuldig de eigen systemen... O-)

Kortom, waarom al die geheimzinnigheid? De overheid zou toch juist transparant haar betrouwbare (!) en veilige dienstverlening voor de burger moeten faciliteren?

Mooie Plaatjes   

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 15:47

basvn

Breezand - NHN

capaciteit probleem.
Mensen die uitstel hebben, hebben dit tot 1 september. daardoor is het vandaag weer druk!
Iedereen stelt het weer uit tot het laatste moment

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:53:
Kortom, waarom al die geheimzinnigheid? De overheid zou toch juist transparant haar betrouwbare (!) en veilige dienstverlening voor de burger moeten faciliteren?
Ik zou als ethical hacker heel graag willen weten hoe de belastingdienst hun complete infra opgezet heeft, en met mij veel meer. ;) Ik vind het niet meer dan logisch dat men dit niet doet....

Vergeet verder niet de enorme complexiteit van zo'n organisatie, en de korte termijn die men heeft om veranderingen door te voeren. In september (prinsjesdag) worden de nieuwe belastingregels bekend gemaakt voor 2018. De belastingdienst heeft dan maar 3 maanden de tijd om deze aanpassingen te verwerken in hun systemen. Da's best een klus...

Dat men ervoor gekozen heeft om de aangifte online te maken vind ik zelf ideaal. Ik kan vanaf elke werkplek verder met mijn aangifte, en aangiftes inzien. Met de "oude" app moest je zelf maar zorgen dat je aangiftes veilig gesteld werden. (die werden immers lokaal opgeslagen).

Dat ze nu wat capaciteitsissue's hebben omdat iedereen het laatste moment hun aangifte nog gaan doen, kun je de belastingdienst maar beperkt aanrekenen. Vanuit regelgeving mag men geen data in een extern datacenter neerzetten, of capaciteit gebruiken. De data moet in eigen datacenters verwerkt worden, en da's lastig schalen als je maar een paar keer per jaar een peik in de belasting hebt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
Is het dan niet handiger om de piek te verdelen? Dus iedereen in 4 groepen verdelen, en het moment van indienen verdelen over 4 weken?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zolang ik maar in de eerste groep zit in januari. Dan heb ik zo snel mogelijk mijn hypotheekrente aftrek op mijn bankrekening en kan mijn kinderopvangtoeslag definitief berekend worden....

Oh wacht even... dat wil iedereen gok ik... ;)

Piekcapaciteit is een lastig probleem. "Gewone" bedrijven kunnen vrij eenvoudig capaciteit bijschalen vanuit Amazon of Azure, maar de belastingdienst zal dat waarschijnlijk niet mogen. Er kan voor gekozen worden om voor miljoenen uit te geven aan extra hardware (vergeet ook de kosten voor rackspace niet) om die pieken op te vangen. Maar ook die keuze moet verantwoord worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Ik zou als ethical hacker heel graag willen weten hoe de belastingdienst hun complete infra opgezet heeft, en met mij veel meer. ;) Ik vind het niet meer dan logisch dat men dit niet doet....
De complete netwerkinfra + s/w structuur hoeft ook niet online te staan.
Maar geef b.v. aan dat het heel druk is, oid.
Desnoods iets simpels als een druktemetertje ofzo. Een groen-naar-rood verlopend balkje. Met daarbij de tekst dat in het rode gebied er data-file problemen kunnen ontstaan. Dat lijkt me b.v. wel zo klantvriendelijk.
Vergeet verder niet de enorme complexiteit van zo'n organisatie,
Dat vergeet ik zeer zeker niet. ;) Heb zelf bij diverse (semi) overheden grote infrastructurele zaken gedaan. Maar bij dit soort omgevingen geldt; houdt het overzichtelijk, beheersbaar en voorkom wildgroei.
Dat men ervoor gekozen heeft om de aangifte online te maken vind ik zelf ideaal. Ik kan vanaf elke werkplek verder met mijn aangifte, en aangiftes inzien. Met de "oude" app moest je zelf maar zorgen dat je aangiftes veilig gesteld werden. (die werden immers lokaal opgeslagen).
Nuancering/verbetering dan: maak een online aangifte, offline beschikbaar/inzichtelijk!
Beetje zoals online streamingdiensten je ook de mogelijkheid bieden om de content offline te gebruiken, als je geen internetverbinding hebt...
Dat ze nu wat capaciteitsissue's hebben omdat iedereen het laatste moment hun aangifte nog gaan doen, kun je de belastingdienst maar beperkt aanrekenen.
Ja en nee; die regels van het aangiftetijdstip worden door de leverancier van diezelfde dienst afgedwongen. Dan zal je ook rekening moeten houden met de consequenties van de opgelegde regeltjes. :X

Het feit dat er capaciteitsproblemen zouden zijn, is, op dit moment, nog steeds een veronderstelling. Nergens staat dat dit idd het geval is.

En nee, het is niet de schuld van al die mensen die op het laatste moment nog ff iets willen aangeven... Natuurlijk zijn er die tot het laatste moment wachten, maar wat dan nog? Dat wordt ook zo aangegeven, dat dat mogelijk zou zijn.
Maar er zijn ook talloze redenen waarom bepaalde gegevens pas veel later in het jaar beschikbaar zijn. Menig administratie kantoortje heeft pas de afgelopen weken gegevens geleverd aan b.v. zelfstandigen. Of uitspraken/lopende zaken uit eerdere aangiftes, die je nu nodig hebt, zijn recentelijk pas beschikbaar, etc, etc.
Daarnaast zijn er nog veel meer administratieve handelingen waarbij je die online gegevens van de belastingdienst nodig hebt. Lang niet altijd alleen maar IB aangifte.

Als het allemaal zo simpel was, dan hoefden we er ook niet zo moeilijk over te doen. :+

Mooie Plaatjes   

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

De complete netwerkinfra + s/w structuur hoeft ook niet online te staan.
Maar geef b.v. aan dat het heel druk is, oid.
Desnoods iets simpels als een druktemetertje ofzo. Een groen-naar-rood verlopend balkje. Met daarbij de tekst dat in het rode gebied er data-file problemen kunnen ontstaan. Dat lijkt me b.v. wel zo klantvriendelijk.
Dat doen ze al getuige de tekst "Er is op dit moment een technische storing met verzenden op Mijn Belastingdienst. De oorzaak is bekend, we werken aan een oplossing".

Men geeft al aan dat er "iets" aan de hand is waardoor het niet werkt. Of dat nu door drukte komt, of iets anders is voor de gemiddelde gebruiker totaal niet intressant. Hij wordt geinformeerd dat er iets niet werkt, en dat het niet aan hem ligt.
Ja en nee; die regels van het aangiftetijdstip worden door de leverancier van diezelfde dienst afgedwongen. Dan zal je ook rekening moeten houden met de consequenties van de opgelegde regeltjes. :X
Het enige wat de regelgeving afdwingt is een einddatum. Het staat een ieder vrij de aangifte uit te voeren op een eerder moment dat alle informatie binnen is.
Als het allemaal zo simpel was, dan hoefden we er ook niet zo moeilijk over te doen. :+
Het is niet simpel, maar juist ontzettend lastig. En als ik dan even kijk naar het voorstel wat je hebt voor een "druktemetertje" dan vind ik dat niet echt handig. Het is nl. symptoombestrijding. Ik zou liever zien dat men effort en geld gaat steken in de problemen die men heeft, dan allemaal van dit soort zaken.

Dat men problemen heeft is overigens geen geheim. Men komt piekcapaciteit tekort, heeft veel oude legacy systemen en veel kennis heeft de organisatie verlaten. Dát is waar de belastingdienst zich op moet focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52

FunkyTrip

Funky vidi vici!

basvn schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:55:
capaciteit probleem.
Mensen die uitstel hebben, hebben dit tot 1 september. daardoor is het vandaag weer druk!
Iedereen stelt het weer uit tot het laatste moment
Ik stel het ook altijd uit, maar heb het dit keer op 1 augustus al verstuurd ipv de laatste week zoals afgelopen jaren :D

Heb best nog wel wat complexe dingetjes die ik moet invullen, maar de auto-invulling was dit jaar wederom beter. Ik hoefde nu bijna echt niets zelf te doen meer, behalve even de bedragen checken.

[ Voor 19% gewijzigd door FunkyTrip op 01-09-2017 13:11 ]

Dit dus.

Pagina: 1