Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade PC €500 (CPU, mobo, RAM en behuizing)

Pagina: 1
Acties:

• MrToggolino
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-06 11:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1080p. Mijn huidige computer loopt al 7 jaar mee. In de afgelopen jaren heb ik wel wat onderdelen vervangen met behulp van Tweakers (zie huidige build hieronder) maar zware games is een no-go geworden. Het gaat om games zoals The Witcher 3, Dark Souls 3, PUBG (om de games te benoemen die waarschijnlijk het meest zullen vragen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen idee :) Probleem hierbij is dat een aantal verschuivingen in componenten zo 50-60 euro kunnen verschillen. Ik heb aan het eind een mogelijke build gepost. Het zal dus gaan om een processor, moederbord, geheugen en behuizing. Is 500 euro een goed budget (op basis van wat ik nu heb)?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit mijn huidige build wil ik mijn videokaart, voeding en SSD meenemen (onderdelen in de afgelopen jaren gekocht). Als monitor heb ik een AOC G2460VQ6. Muis en toetsenbord heb ik al.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-CD53€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF 922€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 54,01€ 54,01
1Corsair CX450M€ 49,01€ 49,01
1Samsung 850 EVO 250GB€ 92,43€ 92,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,45

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een processor: hierbij twijfel ik dus tussen de 1400, 1500x en 1600. Bij andere topics zie ik dat de 1600 wordt geadviseerd vanwege de 6 cores/ 12 threads (dus future proof), dus die heb ik meegenomen in mijn build.
Moederbord: hier ben ik dus nooit goed in. Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik niet ga overclocken (geen verstand van en weet dat het risico's met zich meebrengt), dat ik voor Dual Channel wil gaan (de mogelijk om in de toekomst extra RAM in te pluggen) en graag een Micro-ATX wil (de HAF neemt veel ruimte in beslag).
Geheugen: die heb ik op basis van andere topics gekozen.
Behuizing: een beetje zoeken op Tweakers ben ik op de Silencio uitgekomen (omdat ik voor een Micro-ATX moederbord heb gekozen).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 199,60€ 199,60
1ASRock AB350M Pro4€ 77,-€ 77,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 352€ 55,04€ 55,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 139,95€ 139,95
1Corsair CX450M€ 49,01€ 49,01
1Samsung 850 EVO 250GB€ 92,43€ 92,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,03

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit maakt mij helemaal niet uit, zolang het werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou mooi zijn als het enigszins future proof is (begrijp dat 7 jaar zoals mijn huidige PC overdreven is, dat vraag ik niet :) ). Daarom zit ik te twijfelen voor welke processor te kiezen. Als het verschil tussen de drie genoemde erg klein is, dan is een stap terugnemen geen probleem.

Ga je overklokken?
Nee (geen verstand van en brengt risico's met zich mee)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag jullie advies met betrekking tot de processor, moederbord, geheugen en behuizing. Budget speelt wel een rol, maar ik ga niet moeilijk doen als de componenten iets duurder uitkomen (ik wil wel kunnen genieten).

Alvast bedankt!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Het is vrij onvoordelig om op dit moment een game pc te bouwen door de mining gekte.
Je betaald zomaar 200 euro extra doordat er schaarste is op videokaarten zoals de rx470/480/570/580 of gtx 1060/1070 en de 1080 ook een beetje.

Daarnaast zijn de rysen processoren zeker niet slecht, in zijn algemeen geven ze zelfs de beste prijs/prestatie.
Echter kunnen games nog steeds niet goed om met veel cores en zijn de Intel quad cores vaak sneller dan een ryzen octo core in games.

Binnen een paar maanden zijn de nieuwe Intel mainstream processoren ook tekoop.
Er komen dan ook eindelijk 6 cores voor het mainstream platform met een nog hogere single core performance wat de doorslag zou moeten geven voor game pc's.

In vino veritas, in aqua sanitas

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36
@JohanNL Als je de TS beter had gelezen, had je kunnen zien dat TS al beschikt over die RX 480. Die kaart is nog wel even prima en hoeft inderdaad niet vervangen te worden.

@MrToggolino In principe heb je hier een prima samenstelling te pakken. Als je écht alleen maar wil gamen, ben je voor nu misschien ietsje beter af met een i5, maar in de praktijk gaat dat niet zoveel uitmaken. Als je die 1600 nog weet over te klokken, zou dat wel een redelijk verschil opleveren. Probeer je er toch maar een keertje op in te lezen, 4GHz moet haalbaar zijn, wat toch weer zo'n 10% sneller is.

Je zou eventueel je oude behuizing kunnen blijven gebruiken om wat geld te besparen, maar verder kan ik echt niets inhoudelijks op je build aanmerken.