Vervanging Netgear R7000

Pagina: 1
Acties:

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 04:13
Ik heb momenteel mijn Netgear R7000 zo'n 3,5 jaar in gebruik en ben er best wel tevreden over. Overal in en om het huis bereik en genoeg bandbreedte voor HD streaming (We hebben het uiteraard over Wifi). Het enige wat tegenvalt is dat het internet niet overal stabiel is (en daarom ongeschikt voor gamen). Dit ligt vooral aan de dikke muren van mijn woning. Ik gebruik daarom een Netgear EX6100 Wifi extender die het netwerk ook op deze plaatsen stabiel maakt. De R7000 hangt nu in de meterkast, en dit wil ik eigenlijk ook met het volgende exemplaar doen. Na diverse tests te hebben gedaan is gebleken dat het amper snelheidswinst en stabiliteit oplevert wanneer deze buiten de meterkast staat.

Ook haal ik met de router net niet de maximale snelheid van mijn provider (Ziggo), 300mbit/s, ik haal 275mbit/s. Verder kom ik wel eens een bug tegen (WMM settings zijn bijvoorbeeld omgedraaid in de software, aan=uit en vice versa, fabrieksinstellingen en terug oudere firmware verandert dit niet) en wordt het kwa apparaten ook steeds drukker (inmiddels hebben meer dan 50 apparaten een statisch IP).

Met andere woorden, het is tijd voor een upgrade. Ik ben vooral op zoek naar een router die draadloos richting de 500mbit/s gaat. Uit bron vernomen (Ziggo monteur) dat Ziggo binnenkort opnieuw de snelheid gaat verhogen, daar wil ik uiteraard ook gebruik van maken.

Het merk maakt me weinig uit, zo lang er maar genoeg opties zijn in de software. Wanneer deze router alsnog slechte stabiliteit geeft op de bovenverdieping, ga ik een ethernet kabel naar boven trekken en de R7000 daar als Access Point te gebruiken. De vraag is dus alleen, welke router, met een prijs van maximaal 300 euro, uiteraard liever goedkoper, is het best geschikt voor deze hoge snelheden? Ik zat te denken aan de volgende exemplaren;

pricewatch: TP-Link Archer C5400-AC5400 Draadloze Tri-Band MU-MIMO Gigabit Ro...
pricewatch: TP-Link Archer C3200 - Draadloze Tri-Band Gigabit Router
pricewatch: Netgear Nighthawk R8500 - AC5300 Nighthawk X8 Tri-Band WiFi Router
pricewatch: Asus RT-AC3200
pricewatch: Synology RT2600ac

uiteraard mogen er ook andere routers worden aangeraden. Het is vooral van belang dat de draadloze snelheid met het oog op de toekomst een flinke boost gaat krijgen tegenover de R7000.

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 13:59
Dat je eventueel de snelheid niet haal is ook niet zo vreemd. Je hebt het over meer dan 50 apparaten die er aan hangen. Allen draadloos?
Met gamen haal je in de regel betere resultaten als je dat bedraad doet. Ga je via wifi een bordspel spelen, dan zal je geen super snelheid nodig hebben. En dan ook nog eens waarop speel je iets... een pc, telefoon, etc?
En mocht je de juiste router vinden die aan jouw snelheid wens voldoet, kunnen de andere apparaten het dan aan (lijkt mij dat die ook al verouderd zijn en dat die dus niet eens die snelheid voltrekken)
Kijk eens op https://www.smallnetbuilder.com/, daar kan je van alles vinden.

• MadDogMcCree
@Paddywacker Deze apparaten zijn natuurlijk niet allen tegelijk in gebruik (er zitten ook apparaten tussen van vrienden en familie die hier wel eens overnachten), ik wil er vooral mee aangeven dat steeds meer apparaten een Wifi functie hebben en dat dat zich rap vermenigvuldigd. De gemeten snelheden zijn dan ook wanneer er slechts 1 apparaat iets van de router eist.

Uiteraard ben ik op de hoogte van het feit dat gaming bedraad ten goede komt van de latency, maar dat is het probleem niet. Via Wifi is de latency hooguit 15ms, en ik kan daarmee prima Overwatch, Battlefield 1, Project Cars, etc mee spelen. Ik blijf ook bij Wifi omdat oneindig kabels trekken geen optie is. Niet mooi en niet nodig.

Ik hoef overigens niet bang te zijn of mijn apparaten nog wel werken met een nieuwe router, deze werken immers nu ook op dezelfde techniek. Ik ben vooral op zoek naar een krachtpatser die de bandbreedte simpelweg vergroot, zodat ik in ieder geval op de benedenverdieping gemakkelijk de 400-500mbit/s haal met het oog op een toekomstige snelheidverhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem is niet de R7000, maar het feit dat je alles draadloos probeert te doen. De lucht is een gedeeld medium, dus zodra meerdere apparaten tegelijk aanwezig zijn (ook al versturen ze geen data :o ) gaan latencies stijgen. Verder gebruik je hier een repeater, dus alle communicatie van apparaten daarachter moet twee keer door de lucht, met alle gevolgen van dien voor throughput en latency. Al die pakketten gaan ook ten koste van de bandbreedte beneden, dus dat verklaart gelijk waarom het daar minder werkt.

Als je de R7000 door beste router/AP van dit moment (imho de Netgear R7800) vervangt maar niets doet aan de rest kun je best-case paar procent verbetering realiseren, des te meer omdat de EX6100 maar 1x1 SISO doet in 5GHz en geen MU-MIMO, dus als dat ding communiceert met de router beneden houdt het de gehele 5GHz radio bezet, ongeacht of het 3x3 doet (R7000) danwel 4x4 (R7800 en consorten).

Vuistregel bij WiFi: een minimaal competent apparaat op de juiste plek verslaat met gemak een monster op een minder ideale. En twee minimaal competente op goede plekken verslaan altijd een enkele monster ongeacht waar het staat.

Als je daarentegen zorgt dat vaste apparaten (waaronder PC waar je op gamet) vaste bedrade aansluitingen krijgen en je die EX6100 ook (of dat ding vervangen door een normale bedrade AP) kun je ws overal de gewenste performance halen...

...alhoewel- als je daadwerkelijk 500Mbps overal in huis draadloos wilt halen moet je de boel over andere boeg gooien. Dan moet je concepten uit de enterprise-wereld toepassen, daarbij voorop: design for capacity, not coverage. Je hebt nu die twee AP's geplaatst om overal dekking te geven zonder stil te staan bij de capaciteitsbehoefte op iedere plek. Zo is de WiFi backhaul van de EX6100 sowieso een bottleneck en loop je waarschijnlijk ook tegen gebrek aan vrije airtime op verschillende plekken. Je wilt om dat te verhelpen AP's plaatsen waar grootste behoefte is aan capaciteit. Vervolgens moet je zendvermogen naar beneden bijstellen om overlap te minimaliseren. En uiteraard dat alles bedraad aansluiten op de router. Tenslotte ga je alleen goede werking krijgen als die AP's managed zijn. Goedkoopste low-end optie om dat enigszins te doen is Ubiquiti's UniFi reeks.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 31-08-2017 09:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MadDogMcCree
@dion_b Bovenstaande argumenten zijn niet het probleem, de extender zit bijvoorbeeld enkel op het 2.4Ghz netwerk, terwijl ik als enige in de buurt op een 5Ghz kanaal zit.

Maar goed, het doet er sowieso niet toe, want het probleem is inderdaad de R7000 niet, het is Ziggo. Zojuist even met kabel geprobeerd, ik haal de snelheid bedraad ook niet. De 275 moet een fout zijn geweest, want zowel draadloos als bedraad kom ik niet boven de 235 uit. Ziggo haalt de snelheid dus niet.

Ik ben nog even aan het nakijken of het niet aan de versterker of kabels ligt. De R7000 is na wat testjes in staat tot 400 mbit/s, draadloos.

[ Voor 5% gewijzigd door MadDogMcCree op 31-08-2017 15:29 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MadDogMcCree schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:27:
@dion_b Bovenstaande argumenten zijn niet het probleem, de extender zit bijvoorbeeld enkel op het 2.4Ghz netwerk, terwijl ik als enige in de buurt op een 5Ghz kanaal zit.

Maar goed, het doet er sowieso niet toe, want het probleem is inderdaad de R7000 niet, het is Ziggo. Zojuist even met kabel geprobeerd, ik haal de snelheid bedraad ook niet. De 275 moet een fout zijn geweest, want zowel draadloos als bedraad kom ik niet boven de 235 uit. Ziggo haalt de snelheid dus niet.
Dat is voorbarig. Test eens met een enkele PC bedraad op de modem. Zoals je nu getest hebt kan het nog altijd aan de router liggen (onwaarschijnlijk) of aan andere apparaten op het netwerk die in de achtergrond staan te up- en downloaden.
Ik ben nog even aan het nakijken of het niet aan de versterker of kabels ligt. De R7000 is na wat testjes in staat tot 400 mbit/s, draadloos.
Hoe test je? Je zou een stuk meer dan dat moeten halen, maar dan moeten je clients het ook aankunnen. Als de clients maar 2x2 zijn kun je idd maar 2/3 van de max performance van de R7000 halen.

Oslik blyat! Oslik!

• MadDogMcCree
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:56:

Dat is voorbarig. Test eens met een enkele PC bedraad op de modem. Zoals je nu getest hebt kan het nog altijd aan de router liggen (onwaarschijnlijk) of aan andere apparaten op het netwerk die in de achtergrond staan te up- en downloaden.
Ik heb Wifi zelfs geheel uitgeschakeld met de bekabelde test. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om met kabel direct op het modem (Technicolor) naar de PC te testen. Met mijn vorige modem (Ubee) kreeg ik dat overigens ook niet voor elkaar in bridge mode. Ik kan hem ook niet zelf in bridge mode/router mode zetten, dat moet via de klantenservice. Ik ga nog even in de handleiding zoeken of ik wellicht iets verkeerd doe met LAN direct via het modem.
Hoe test je? Je zou een stuk meer dan dat moeten halen, maar dan moeten je clients het ook aankunnen. Als de clients maar 2x2 zijn kun je idd maar 2/3 van de max performance van de R7000 halen.
In dit geval test ik even ruw van PC naar een laptop. Simpelweg een film verplaatst en handmatig uitgerekend dat de snelheid ongeveer 400 Mbps is (50mb/s).

Het is in ieder geval niet de versterker, daar had ik er nog een van liggen, zelfde resultaat. Evengoed niet de bekabeling van AOP > versterker en versterker > modem. Het zit hem dus in het Ziggo signaal zelf, de technicolor of wellicht de ethernetkabel van de modem naar de router. Dat laatste ga ik nu maar even testen, maar dit lijkt me sterk.

Edit: CAT5 kabel vervangen voor CAT6, geen verschil.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MadDogMcCree schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:08:
[...]

Ik heb Wifi zelfs geheel uitgeschakeld met de bekabelde test. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om met kabel direct op het modem (Technicolor) naar de PC te testen. Met mijn vorige modem (Ubee) kreeg ik dat overigens ook niet voor elkaar in bridge mode. Ik kan hem ook niet zelf in bridge mode/router mode zetten, dat moet via de klantenservice. Ik ga nog even in de handleiding zoeken of ik wellicht iets verkeerd doe met LAN direct via het modem.
Per boot van de modem kan maar één MAC-adres ermee verbinden. Dus als je een PC aan wilt sluiten moet je eerst de router loskoppelen, dan modem rebooten en pas als de modem weer online is je PC er direct op aansluiten. Andersom geldt dat ook, modem heeft een reboot nodig voor je de router erop aansluit.
[...]

In dit geval test ik even ruw van PC naar een laptop. Simpelweg een film verplaatst en handmatig uitgerekend dat de snelheid ongeveer 400 Mbps is (50mb/s).
400Mbps = 50MBps, niet "50mbps". Het gaat om de hoofdletters, niet om of je "per" als "/" of als "p" afkort.

Ik zou aanraden om met iperf te testen. Simpelweg op je ene apparaat een iperf3 server starten met iperf3 -s en op de andere testen met iperf3 -c IP.VAN.DE.SERVER -P5
Het is in ieder geval niet de versterker, daar had ik er nog een van liggen, zelfde resultaat. Evengoed niet de bekabeling van AOP > versterker en versterker > modem. Het zit hem dus in het Ziggo signaal zelf, de technicolor of wellicht de ethernetkabel van de modem naar de router. Dat laatste ga ik nu maar even testen, maar dit lijkt me sterk.[/]
Test steeds maar een enkele schakel van de keten. Netwerkkabels kunnen zeker brak zijn, maar als ze geen 1GbE (netto ~940Mbps TCP throughput) aankunnen, schakelen ze terug op 100MbE (~94Mbps TCP) of in extreme gevallen 10MbE (~9MbE) - of je krijgt packetloss waardoor het netto onder de 4Mbps zakt ongeacht link. Als je ~400Mbps meet, is Ethernet niet je bottleneck. Althans, niet als je meting betrouwbaar is...

Oslik blyat! Oslik!

• MadDogMcCree
@dion_b Heb steeds één schakel in de keten getest, geen verschillen in resultaat. Ook merk ik nu dat ik van 235 mbit/s terugzakt naar 210 mbit/s (en kan dus de 275 mbit/s van eerder deze week wel geklopt hebben). Ik heb heel wat reserve spul liggen (Ziggo stuurt bijvoorbeeld bij een kapotte AC adapter van de versterker gewoon een geheel nieuwe versterker op, inclusief toebehoren en kabels).

Ik heb een sterk vermoeden dat het drukker wordt op het Ziggo netwerk en dat daarom de 300 mbit/s niet wordt gehaald.

Ik ga nog eens de PC direct op het modem aansluiten op de manier zoals je aangeeft, ik had hem inderdaad aangesloten toen deze al aan stond.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik vind deze wel intressant als router, die niet overwogen? ( met een losse mesh erbij)

pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MadDogMcCree schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:23:
@dion_b Heb steeds één schakel in de keten getest, geen verschillen in resultaat. Ook merk ik nu dat ik van 235 mbit/s terugzakt naar 210 mbit/s (en kan dus de 275 mbit/s van eerder deze week wel geklopt hebben). Ik heb heel wat reserve spul liggen (Ziggo stuurt bijvoorbeeld bij een kapotte AC adapter van de versterker gewoon een geheel nieuwe versterker op, inclusief toebehoren en kabels).

Ik heb een sterk vermoeden dat het drukker wordt op het Ziggo netwerk en dat daarom de 300 mbit/s niet wordt gehaald.
Dat is heel simpel te testen. Meet de snelheid als je 's ochtends opstaat en 's avonds na het eten. Als beide ongeveer even snel zijn heeft het niets met drukte te maken. Is het 's ochtends beduidend sneller, dan is het verschil waarschijnlijk wel aan drukte te wijten. Maar... dat kan ook van je eigen netwerk af komen als je meerdere apparaten aangesloten hebt. Dus PC er direct op aansluiten voor de meting. En als je helemaal volledig wilt zijn, opstarten met LiveUSB om evt malware (of gewoon Windows updates :z ) uit te sluiten.
Ik ga nog eens de PC direct op het modem aansluiten op de manier zoals je aangeeft, ik had hem inderdaad aangesloten toen deze al aan stond.
Duidelijk ;)

Oslik blyat! Oslik!

• MadDogMcCree
Ok, ik snap er nu niks meer van, bedraad haal ik nu direct via het modem 300 mbit/s. Wanneer ik weer opnieuw via de router 'omlus', zowel met de CAT5 als de CAT6 kabel en via ethernet verbonden met de PC, 210-220 mbit/s. Draadloos exact hetzelfde.

Er moet dus wel iets fout gaan in de R7000. Dan moet mijn 50mb/s meting ook niet kloppen lijkt mij. Ergens wordt de R7000 gebottleneckt. Ik ga nog eens op onderzoek uit in de software.

Edit: @dion_b Het is niet de QoS engine of de Wifi MultiMedia instellingen (logisch uiteraard via ethernet, maar dit is sowieso al een functie die bugged is in de software, aan=uit en uit=aan). Ook een ander DNS heeft geen invloed. Subnetmasker van 255.255.254.0 naar 255.255.255.0 veranderd (geen idee of dit überhaupt effect kan hebben), zelfde resultaat.

Wat mis ik hier? Ik heb het idee dat de R7000 de internet ergens knijpt, de enige optie die ik nu nog zie is terug naar fabrieks instellingen en hopen op het beste.

[ Voor 40% gewijzigd door MadDogMcCree op 31-08-2017 17:13 ]

• MadDogMcCree
@dion_b EDIT nummer hoera!: IGPM Proxy uitschakelen stond aangevinkt. Vinkje verwijderd, maximale snelheid, zowel bedraad als draadloos.

bedraad:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6585829352.png

Edit 2: tevroeg gejuicht, de draadloze test bleek alsnog bedraad te zijn, Wifi geselecteerd maar de kabel er niet uitgetrokken. Met kabel er uit, jaja, 30mbit/s. Wat een hoofdpijndossier.

Edit 3: Dom, WMM stond dus nog 'aan'. Deze nu uitgeschakeld, dit is het beste resultaat wanneer er slechts 1 apparaat via Wifi (5Ghz, 2,4Ghz staat uit) is aangesloten op de router. Dit is zonder obstakels tussen de router en de laptop:

draadloos zonder obstakels:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6585889984.png

De snelheid opgeschroeft naar van max 600mbps naar max 1300mbps via 5Ghz, dit gaf voorheen een iets lagere snelheid (circa 180mbit/s), nu blijkbaar niet.

draadloos, met obstakels (deur, toilet/muur), maar nu dus met de antenne's een standje hoger.
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6585905906.png

Beamforming doet zijn werk, het volgende gehaald op de bovenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6588605809.png

Case closed, de R7000 kan nog even mee. Maar als hij gaat sputteren wijs ik hem de deur uit! Met je omgekeerde instellingen..

[ Voor 104% gewijzigd door MadDogMcCree op 01-09-2017 16:36 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heb je de versterker er al eens tussen uit gehaald? Als ik mijn versterker ( geschikt voor ziggo ) er tussen had dan haalde ik ook niet de max snelheid. Heb dus uiteindelijk een splitter tussen AOP en ziggo modem en versterker gedaan.

Bekabeld haal je wel de max snelheid :) Dus het zal niet aan de versterker liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door geforce5_guy op 31-08-2017 17:30 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waar zit die omgekeerd wrm instelling dan?
(ff mn R7000 checken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDogMcCree
hjs schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:02:
Waar zit die omgekeerd wrm instelling dan?
(ff mn R7000 checken ;) )
Bij de QoS settings. Mijn broer heeft overigens dezelfde router (heb hem daar geïnstalleerd) en daar doet dat probleem zich niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en heeft Ziggo de snelheid verhoogd naar eers 400/40 en sinds een paar maanden naar 500/40. De R7000 haalt op het 5Ghz netwerk maximaal zo’n 360mbit/s bij tests, zowel dichtbij (getest met diverse apparaten) als op de locatie van mijn PC, meer zit er dus niet in.

Voor mijn gevoel heb ik drie opties. De eerste is de makkelijkste, een goedkoper abonnement. Ziggo biedt 250/25 aan voor €7,50 in de maand minder. Op zich een prima optie, maar ik/we ben/zijn een aardige verbruiker, ik zie regelmatig maanden voorbij komen waar ik bijna de 1TB aantik, met ‘trager’ internet is er minder ruimte voor downloaden en andere toepassingen tegelijk.

Optie 2 is upgraden naar een MU-MIMO router. Zoals ik het heb begrepen gaat de snelheid van circa 360mbit/s hiermee niet omhoog wanneer je geen 2x2 of 3x3 gebruikt, maar wordt de gehele bandbreedte van 500mbit/s wel verdeeld wanneer je meerdere apparaten tegelijk gebruikt. Klopt dit?

Derde optie is een AX router. Echter deze zijn nog enorm duur en weinig apparaten die er gebruik van kunnen maken. Wellicht wel een groter bereik dankzij het groot aantal antennes in deze routers?

En een bonus optie, laten wat het is. Toch voelt dat een beetje zonde van de potentiële bandbreedte. Je betaalt er toch voor.

Bij een upgrade neig ik naar deze router; pricewatch: Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router een goede keuze?

En Bonus vraag: kan ik bij aankoop van een nieuwe router mijn R7000 blijven gebruiken als draadloos Access Point? Dus zonder ethernet kabel tussen de nieuwe router en de R7000? Momenteel gebruik ik nog steeds de extender.

[ Voor 6% gewijzigd door MadDogMcCree op 28-06-2019 01:34 ]

Pagina: 1