Koeling PC verbeteren (Crossfire)

Pagina: 1
Acties:

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Hallo,
Ik heb een aantal vragen over de koeling van mijn huidige PC:

Ik zoek een?
Stillere koelmethode voor huidige PC

Wat is je budget?
Ik wil hooguit 2 of 3 nieuwe fans kopen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Na 2.5 jaar met mijn huidige PC gewerkt te hebben, leek het me eens leuk om hem op een bepaalde manier te verbeteren. Wat prestaties betreft heb ik nog niks te klagen, maar ik heb het idee dat mijn PC iets stiller zou kunnen zijn. Daarom ben ik op zoek naar andere intake en exhaust fans. Ik wil proberen de kast hierdoor stiller te maken zonder te veel in te leveren op airflow. Mijn huidge setup is als volgt:

Intel I7 5820K 3.3 GHz .

MSI X99 SLI Plus
4x 4GB GSkill Ripjaws 4
2x Asus R9 290 Direct CUII in Crossfire
Cooler Master V1000 PSU
Crucial MX250 SSD
Western Digital 1 TB HDD
Western Digital 3 TB HDD

Case: Phanteks Enthoo Luxe

Ik heb op dit moment de volgende koeling in de behuizing zitten:

- 200mm Phanteks 200SP, voorkant
- 140mm Phanteks 140SP, onderkant, voor aan de kast (intake)
- Cooler Master Nepton 240M radiator met 2x 120mm Silencio fans, bovenkant
- 140mm Phanteks 140SP, bovenkant, boven radiator
- 140mm Corsair AF140 Quiet Edition, achterkant

Zoals vermeldt zoek ik een aantal fans die het geluidsniveau kunnen verminderen. Hebben jullie hier misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Is het niet gewoon de r9 290 CF die veruit het meeste lawaai maakt?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-02 22:38
Die zouden idle niet bijster hoorbaar moeten zijn in een beetje redelijk geisoleerde case en ik vermoed dat TS meer om idle dan load geluidsdruk zal geven?

Kijk, als je dit soort hardware echt stil wil hebben onder load wordt het lastig. Dat gaat, afhankelijk van je definitie van stil, zeker op lucht waarschijnlijk lastig worden. Aangezien een gamesysteem zelden full load draait zonder dan wel uit speakers, dan wel uit koptelefoons heel wat meer herrie te produceren is dat ook niet zo'n issue.

Idle geluidsproductie echter moet goed te verminderen zijn.

Om te beginnen: ik tel ZES fans. twee high static pressure fans over de rad (daar ga je niet omheen kunnen) en nog vier extra fans, waarvan een enorme.

Zelfs als dat allemaal laagtoerig draait tellen daar gewoon een heleboel kleine beetjes herrie al heel erg aan. En twee keer zoveel fans is niet twee keer zo weinig ΔT, lang niet zelfs. Het eerste fatsoenlijke beetje airflow, zeker met niet specifiek gerichte case fans, is 80-90% van het werk.

Volgens mij kun je als je de twee fans op de radiator (ik neem aan outtake?) en de 200mm fan behoudt en de rest uitschakelt al een aardig eind komen. of die 200mm als intake en de andere twee als outtake of andersom, net wat je uitkomt - en kijk dan eens wat de resulterende temperaturen zijn. Ik vermoed dat je dan al prima uitkomt.

Een correct aantal fans kiezen (als in, niet te veel) is vaak de grootste stap in het reduceren van onnodige geluidsproductie. Betere fans kunnen we ook naar kijken, maar tenzij je per sé €100+ aan een bak Noctua fannetjes wil gaan uitgeven heb je volgens mij al geen onaardig speelgoed liggen - dus laten we eerst eens proberen hoe ver we hier komen zonder de beurs te trekken :+

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
In eerste instantie had ik alleen de 200mm aan de voorkant, de 140mm aan de achterkant en de twee 120mm van de waterkoeler gemonteerd. Omdat de temperaturen van de componenten behoorlijk hoog lag, heb ik de twee 140mm erbij geplaatst. Één intake en één exhaust. Zojuist heb ik een uur lang GTA 5 laten draaien op de hoogst mogelijke setting en resolutie (1440P). De temperaturen waren als volgt:

CPU: 55 graden
GPU 1: 80 graden
GPU 2: 44 graden

Crossfire was ingeschakeld.

Wat opvalt is dat het geluidsniveau tussen idle en load niet veranderd. Vandaar de vraag of het geluid bij idle iets lager kan.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-02 22:38
Crossfire ingeschakeld en GPU2 44 graden? daar zou ik nog eens naar kijken, want no way dat die daadwerkelijk betekenisvol meedoet. Gewoon volstrekt onmogelijk, met die temps.
Ben verder zelf niet bijster (ervarings)deskundig op multiGPU-gebied dus dat zal ik aan anderen overlaten, maar daar zit probleem nummer een :+

En jezus mina, idle maakt je PC evenveel herrie als onder load? dan klopt er echt iets niet.
Hoe heb je de fans aangesloten? 12V verloopstukjes ('cause there's your problem) of op mobo?
Indien op mobo, heb je iets van fan profiles oid ingesteld? (In je BIOS, onder hardware monitor, als ik de handleiding van je mobo mag geloven).

Gezien het aantal fans vermoed ik dat je nooit alle fans netjes aangestuurd kunt hebben. Dat kunnen we oplossen met splittertjes en handigheid, of als je (zoals de rest van je PC ietwat suggereert) graag geld stukslaat aan onnodig fancy speelgoed, zijn er best wel spiffy fan controllers te krijgen die je dat met extra knopjes en blinkenLEDjes laten doen. Roep maar wat je voorkeur heeft :+
(hoe dan ook, voorlopig hoef jij denk ik nog even geen nieuwe fans te kopen :+ )

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
Misschien is het handig dat je even een foto maakt van hoe je computer er ( van binnen ) uit ziet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1