Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:28
Beste medewerkers

Ik zit al een tijdje met een dilemma omtrent of ik nog een WO-studie moet doen.

Als achtergrond zal ik even mededelen hoe ik qua studie ben geklommen:
1e jaar HAVO/VWO —> Gezakt naar VMBO-TL —> MBO ICT (Systeembeheer) —> HBO Informatica (Systeem- & Netwerkbeheer).
(De overgang van HAVO/VWO naar VMBO had met persoonlijke thuissituaties te maken, voor de focus op school leek dat op dat moment het beste)

Momenteel zit ik in mijn laatste jaar HBO. Hierin moet ik een Minor gaan volgen waarna ik uiteraard af ga studeren. Nu zit ik met de vraag of het erg relevant is om een WO Pre-master in plaats van mijn minor te doen.

Ik ben momenteel 24 jaar en ik word bijna 25. Om heel eerlijk te zijn ben ik het studeren een beetje “zat”. Niet zozeer in de zin dat ik niet meer verder wil leren, meer dat ik gewoon wil gaan werken en daarmee ervaring op wil doen. Ik heb namelijk wat “toekomstplannen” die ik binnen een aantal jaar (ongeveer 3-4 jaar) wil gaan realiseren, denk aan huisje boompje beestje en wat andere hobbymatige dingen.

Echter, ik ben bang dat wanneer ik met een HBO-bachelor ga werken, er geen kansen naar voren zullen komen waarin ik dus mij echt kan verdiepen in materie waarvan ik zeker weet dat deze wel met een WO-Master naar voren zullen komen. Ik wil later in de richting Security aan de slag. Systems, Networks, Data, dat maakt mij (momenteel) niet erg uit.

Ik zit namelijk te twijfelen tussen een pre-master IT of minor iets-anders-dan-IT ;)
Ik wil namelijk liever een interessante minor kiezen die een heel ander onderwerp dan IT behandeld, waarmee ik later IT-werkzaamheden kan combineren. Ik zat te denken aan een minor met als onderwerp research/psychologie.

Mijn vragen aan jullie beste lezers zijn:
- Zijn hier werkzame IT’ers die niet voor het WO hebben gekozen maar nog wel *genoeg* leren op hun werk voor hun gevoel?
- Bieden veel bedrijven daar de mogelijkheid toe?
- Zal ik doorstuderen aan het WO (half jaar pre-master en daarna 2 jaar master) omdat ik dan tenminste wat kennis opdoe van interessante Security onderwerpen?
- Indien ik op WO-niveau ga studeren, is het verstandiger om een pre-master als minor te doen, of mijn hbo eerst af te ronden en dan een pre-master te volgen? Zijn er hier mensen met enige ervaring hiermee? Hoe beviel de overstap van hbo naar pre-master, is dit denk je veilig af te ronden binnen een minor periode (om zo geen vertraging verder op te lopen)?

Groetjes een andere Tweaker ;)

(kijk aub niet naar de grammaticale fouten, ik heb dit getypt met een slapend hoofd 8)7 )

[IMG]https://card.psnprofiles.com/2/Meneer_UYL.png[/IMG]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Persoonlijk ben ik van mening dat als je de optie hebt, meer opleiding eigenlijk nooit een slecht idee is. Zelf heb ik ook echt wel spijt dat ik nooit voor een master gegaan ben. Natuurlijk is het helemaal aan jezelf; met alleen een bachelor HBO informatica kom je ook een heel eind :)

https://niels.nu

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Hydra schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:16:
Persoonlijk ben ik van mening dat als je de optie hebt, meer opleiding eigenlijk nooit een slecht idee is. Zelf heb ik ook echt wel spijt dat ik nooit voor een master gegaan ben. Natuurlijk is het helemaal aan jezelf; met alleen een bachelor HBO informatica kom je ook een heel eind :)
Inderdaad. Ik ga nu weer HBO doen op m'n 28ste en ik zou er heel veel voor overhebben om tegen de MBO'er die ik vroeger was te zeggen dat dat de moeite waard was. Zal met WO na HBO hetzelfde kunnen zijn.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

xaliton schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:09:
Ik ben momenteel 24 jaar en ik word bijna 25. Om heel eerlijk te zijn ben ik het studeren een beetje “zat”. Niet zozeer in de zin dat ik niet meer verder wil leren, meer dat ik gewoon wil gaan werken en daarmee ervaring op wil doen.
Zorg er wel voor dat áls je het doet, je er volle bak voor gaat. Neem je een security-master waar een vak cryptografie in zit, dan mag je bijvoorbeeld flink je wiskunde bijspijkeren. Ik ken zelf maar 1 security-master inhoudelijk, en daarbij is dat een verplicht vak.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12

[....]

Ik ben momenteel 24 jaar en ik word bijna 25. Om heel eerlijk te zijn ben ik het studeren een beetje “zat”. Niet zozeer in de zin dat ik niet meer verder wil leren, meer dat ik gewoon wil gaan werken en daarmee ervaring op wil doen. Ik heb namelijk wat “toekomstplannen” die ik binnen een aantal jaar (ongeveer 3-4 jaar) wil gaan realiseren, denk aan huisje boompje beestje en wat andere hobbymatige dingen.

Echter, ik ben bang dat wanneer ik met een HBO-bachelor ga werken, er geen kansen naar voren zullen komen waarin ik dus mij echt kan verdiepen in materie waarvan ik zeker weet dat deze wel met een WO-Master naar voren zullen komen. Ik wil later in de richting Security aan de slag. Systems, Networks, Data, dat maakt mij (momenteel) niet erg uit.

Ik zit namelijk te twijfelen tussen een pre-master IT of minor iets-anders-dan-IT ;)
Ik wil namelijk liever een interessante minor kiezen die een heel ander onderwerp dan IT behandeld, waarmee ik later IT-werkzaamheden kan combineren. Ik zat te denken aan een minor met als onderwerp research/psychologie.

- Zijn hier werkzame IT’ers die niet voor het WO hebben gekozen maar nog wel *genoeg* leren op hun werk voor hun gevoel?
- Zal ik doorstuderen aan het WO (half jaar pre-master en daarna 2 jaar master) omdat ik dan tenminste wat kennis opdoe van interessante Security onderwerpen?
- Indien ik op WO-niveau ga studeren, is het verstandiger om een pre-master als minor te doen, of mijn hbo eerst af te ronden en dan een pre-master te volgen? Zijn er hier mensen met enige ervaring hiermee? Hoe beviel de overstap van hbo naar pre-master, is dit denk je veilig af te ronden binnen een minor periode (om zo geen vertraging verder op te lopen)?

(kijk aub niet naar de grammaticale fouten, ik heb dit getypt met een slapend hoofd 8)7 )
Goedemorgen!

Als eerste, een minor doen die, in jou geval, niets met IT te maken heeft is volgens mij altijd een heel goed idee. Het kan je horizon alleen maar verbreden, waardoor jehet versterkt je vermogen tot lateraal denken alleen maar, en dat maakt je beter in je vak. Hoewel begrijpelijk, blijf ik het jammer vinden dat niet méér studenten een minor, of een aantal vakken volgen die werkelijk he-le-maal niets met hun studie te maken hebben. (dus doé die minor niet-westerse filosofie of historische theologie! ;) )

Je geeft aan dat je het studeren "een beetje zat" bent. Heb je nog voldoende puf om een Master te gaan volgen? Daarnaast, je hebt een wat 'smal'profiel (VMBO, MBO-ICT, HBO-ICT), daar is niks mis mee, maar, zoals @bwerg terecht aangeeft, hoe is je wiskundige kennis, misschien moet je het één en ander gaan bijspijkeren tot op, tenminste VWO-niveau.Vraag dit heel goed uit als je voor een master kiest.

Natuurlijk kan je aan het werk gaan en jezelf via opleidingen en studies naast het werk kunnen blijven ontwikkelen. Je hebt dan wél veel zelfdiscipline nodig, veel meer dan nu. En bedenk dat je bijna geen tijd zal hebben voor hobbymatige dingen. Huisje-boompje-beestje wordt dan huisje-studeerkamertje. Daarnaast zal een deeltijdopleiding ook veel van je partner vragen, je hebt immers veel minder 'vrije' tijd.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bernard0343 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:56:
zoals @bwerg terecht aangeeft, hoe is je wiskundige kennis, misschien moet je het één en ander gaan bijspijkeren tot op, tenminste VWO-niveau.Vraag dit heel goed uit als je voor een master kiest.
Afhankelijk van de master/het mastervak, is VWO niet genoeg. Daarom bevatten premasters vaak wat wiskunde om het niveau een beetje gelijk te trekken met een WO-bachelor. Maar inderdaad, zoek dat dus uit. Ik kan me voorstellen dat er ook masters zijn waar de die-hard crypto ook wel te vermijden is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou even een overzicht maken van wat je precies wil leren. En wat er aan opleidingen beschikbaar is en wat die voor vakken bieden. De masters informatica aan de TU Delft zijn denk ik redelijk wiskundig en je krijgt in je schakeljaar vaak alle struikelvakken uit de bachelor. Dit is dus best pittig.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Ik kan je verklappen dat ik na mijn HBO Informatica een Master Software Engineering heb gedaan aan de UvA... Ja het was zwaar maar ben zo blij dat ik het gedaan heb... Dus als je het mij zou vragen, go for it!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:49
Hier uit persoonlijke ervaring:

middelbare school van Havo -> Mavo (ik was met veel dingen bezig maar niet genoeg met school ;) )
Hierna MBO4 (had geen zin in nog 2 jaar havo)
Vervolgens HBO bedrijfskundige informatica, alle minors richting bedrijfskunde en ICT proces optimalisatie.

Nu zo een 7 jaar ervaring als Consultant en doe niet onder voor de WO ers in het bedrijf (hell ik krijg soms het idee dat die toch wel iets te theorie gestuurd opgeleid zijn)

qua salaris maakt het na wat jaren ervaring ook niet meer uit ( Mijn werkgever vraagt wel WO niveau voor de consultants, iedereen volgt voor aanvang een Assessment en Psychologische intelligentie test. de uitkomst is wat telt)

Wel denk ik dat studeren altijd een goed idee is, het helpt met name aan het begin van je carrière denk ik (binnenkomen op WO functies, als HBO'er zonder ervaring lukt haast niet)

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:17

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Beste medewerkers

Ik zit al een tijdje met een dilemma omtrent of ik nog een WO-studie moet doen.

Als achtergrond zal ik even mededelen hoe ik qua studie ben geklommen:
1e jaar HAVO/VWO —> Gezakt naar VMBO-TL —> MBO ICT (Systeembeheer) —> HBO Informatica (Systeem- & Netwerkbeheer).
(De overgang van HAVO/VWO naar VMBO had met persoonlijke thuissituaties te maken, voor de focus op school leek dat op dat moment het beste)

Momenteel zit ik in mijn laatste jaar HBO. Hierin moet ik een Minor gaan volgen waarna ik uiteraard af ga studeren. Nu zit ik met de vraag of het erg relevant is om een WO Pre-master in plaats van mijn minor te doen.

Op voorhand, ik heb zelf geen IT-gerelateerde opleiding gevolgd, dus ik kan niet oordelen hoe dit in die sector is. Ik zelf kom uit de bouwsector. Zelf heb ik het volgende pad bewandeld: HAVO-VWO-brugklas --> HAVO verder afgemaakt als lui VWO-er (lees 'ik kon prima VWO aan, maar had geen zin om daar tijd in te steken want dan moest ik me ineens gaan interesseren allerlei talen enzo') --> HBO Civiele Techniek.

Toen ik aan het einde van mijn HBO-studie kwam heeft nog een vervolgopleiding ook door mijn hoofd gespeeld. Toentertijd dacht ik 'ik wil gaan werken want dan ben ik tenminste met reëele projecten bezig'. Hier heb ik de eerste 5 jaar zeker geen spijt van gehad. Nu kom ik er echter achter dat een WO-diploma heel waardevol had geweest en dat daarmee een hoop deurtjes makkelijker open gaan. Vooral makkelijker, want de bouwsector kent toch ook wel het motto 'met hard werken en goede instelling kom je een heel eind'.

Achteraf gezien heb ik er wel spijt van dat ik niet nog een aantal jaar extra in een vervolgopleiding heb gestoken zodat ik een WO-diploma in mn zak heb kunnen steken. Als ik nu nog een WO-diploma wil gaan halen dan kost me dat veel meer tijd omdat je er ook nog een baan naast hebt.

Als je het kan, doe het nu! Een WO-diploma heeft altijd een toegevoegde waarde! Werken kan altijd nog. :+

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 23:11
Houd er wel rekening mee dat wanneer je je pre-master niet haalt je tevens je HBO niet haalt en dan dus meer vertraging oploopt, dan wanneer je je HBO afrond met een 'makkelijkere' minor en daarna een pre-master doet op de uni.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Persoonlijk ben ik gegaan van;
MAVO > MBO 3 (was niet mogelijk om direct 4 te doen) > MBO 4 > HBO.
Zat ook te twijfelen om er nog WO achteraan te doen maar uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen.

Momenteel ben ik technisch consultant en ik merk dat er voor mijn opdrachten voornamelijk gevraagd wordt na certificeringen en werkervaring met minimaal HBO. Na mijn studie heb ik wel gekozen voor een detacheerder waar ik een soort studie traject kon volgen waarin je technische trainingen en certificeringen mocht behalen. De werkervaring komt vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer UYL
Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal iedere vraag proberen te beantwoorden.
Dartillus schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:45:
[...]

Inderdaad. Ik ga nu weer HBO doen op m'n 28ste en ik zou er heel veel voor overhebben om tegen de MBO'er die ik vroeger was te zeggen dat dat de moeite waard was. Zal met WO na HBO hetzelfde kunnen zijn.
Beste Dartillus.
Ja dit klopt, ik vind het ook logisch om door te gaan, maar er spelen meerdere factoren mee in de overweging om het niet te doen.

1 - ik leen al sinds mbo jaar 2 *volledig* bij. Ik zit nog wel in het oude stelsel, dus deels is een prestatiebeurs maar de lening telt wel 45.000 plus momenteel. Als ik dan nog eens 3 (3 onder voorbehoud) jaar erbij doe zit ik aan een goede 30.000 erbij.

2 - ik wilde eigenlijk na mbo al gaan werken, de achtergrond hiervan is dat mijn ouders hun hele huwelijk schulden hebben gemaakt (en daardoor ook schuldhulp traject etc.) en ik wil eigenlijk niet dit voorbeeld volgen.
Na mbo wist ik dat mijn carrièrekans minimaal zou blijven (servicedeskje hier, daar, later richting systeembeheer?) dus heb ik besloten hbo te doen. Daarnaast had ik het gevoel dat mbo helemaal niet zo interessant/bijzonder was, dus vermoedde ik dat hbo wel uitdaging zou bieden. Volgens mij is dit bij wo ook wel zo, echter dat de banenkans niet perse veelvuldigd wordt. Dus buiten zelf kennis opdoen (en wellicht nèt een stapje om iets makkelijker een baan te krijgen) heb ik het gevoel dat dit niet heel erg uitmaakt voor mijn toekomst. Ik wil hier overigens niemand mee kwetsen en probeer niet te generaliseren, maar het lijkt alsof het in de IT zo is. Graag word ik hierop geattendeerd als ik ernaast zit.
bwerg schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Zorg er wel voor dat áls je het doet, je er volle bak voor gaat. Neem je een security-master waar een vak cryptografie in zit, dan mag je bijvoorbeeld flink je wiskunde bijspijkeren. Ik ken zelf maar 1 security-master inhoudelijk, en daarbij is dat een verplicht vak.
bwerg schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:07:
[...]

Afhankelijk van de master/het mastervak, is VWO niet genoeg. Daarom bevatten premasters vaak wat wiskunde om het niveau een beetje gelijk te trekken met een WO-bachelor. Maar inderdaad, zoek dat dus uit. Ik kan me voorstellen dat er ook masters zijn waar de die-hard crypto ook wel te vermijden is.
CurlyMo schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:32:
Houd er wel rekening mee dat wanneer je je pre-master niet haalt je tevens je HBO niet haalt en dan dus meer vertraging oploopt, dan wanneer je je HBO afrond met een 'makkelijkere' minor en daarna een pre-master doet op de uni.
Dan hebben we dit issue.
Ik ben nu een 5-daagse-week Wiskunde B (niveau 7 VWO voor Beta studenten?) aan het volgen op het instituut waar ik ook mijn pre-master kan volgen. Dit noemen ze dus een soort inhaalcursus.

Het valt allemaal niet zo lekker op zijn plek.
Ik was vroeger “goed” in Wiskunde, het interesseerde mij ook heel erg, maar nu?… Ik weet het niet. Ik heb het bijna 7 jaar niet gehad en merk ook echt wel dat ik een behoorlijke achterstand heb op andere cursisten die de route VWO —> HBO —> *huidig traject* volgen.

Ik zal BEHOORLIJK moeten bijspijkeren, aangezien de pre-master voortbouwt op de basiskennis die ik nog niet eigen heb gemaakt.

Daarnaast natuurlijk de kwestie waar, als ik de pre-master niet haal, vertraging oploop tijdens mijn hbo, waardoor het voordeel van een pre-master in de minor compleet wegvalt. Anderzijds kan ik dan wel tijdig andere vakken nemen waardoor het verandert in een “vrije minor” en hoef ik, wanneer ik alsnog de pre-master wil voltooien, alleen nog maar de vakken te halen die ik mis voor dat curriculum. Dus op zich zit er ook wel weer genoeg flexibiliteit in. Maar vertraging wil ik niet oplopen :)
Bernard0343 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Goedemorgen!

Als eerste, een minor doen die, in jou geval, niets met IT te maken heeft is volgens mij altijd een heel goed idee. Het kan je horizon alleen maar verbreden, waardoor jehet versterkt je vermogen tot lateraal denken alleen maar, en dat maakt je beter in je vak. Hoewel begrijpelijk, blijf ik het jammer vinden dat niet méér studenten een minor, of een aantal vakken volgen die werkelijk he-le-maal niets met hun studie te maken hebben. (dus doé die minor niet-westerse filosofie of historische theologie! ;) )

Je geeft aan dat je het studeren "een beetje zat" bent. Heb je nog voldoende puf om een Master te gaan volgen? Daarnaast, je hebt een wat 'smal'profiel (VMBO, MBO-ICT, HBO-ICT), daar is niks mis mee, maar, zoals @bwerg terecht aangeeft, hoe is je wiskundige kennis, misschien moet je het één en ander gaan bijspijkeren tot op, tenminste VWO-niveau.Vraag dit heel goed uit als je voor een master kiest.

Natuurlijk kan je aan het werk gaan en jezelf via opleidingen en studies naast het werk kunnen blijven ontwikkelen. Je hebt dan wél veel zelfdiscipline nodig, veel meer dan nu. En bedenk dat je bijna geen tijd zal hebben voor hobbymatige dingen. Huisje-boompje-beestje wordt dan huisje-studeerkamertje. Daarnaast zal een deeltijdopleiding ook veel van je partner vragen, je hebt immers veel minder 'vrije' tijd.

Succes!
Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Ja ik heb persoonlijk ook een tijd gehad van “even geen IT”, en ik denk dat de minor die iets anders aanvullends biedt Psychologie is, wat mij tevens ook heel interessant lijkt.
Nu kan ik natuurlijk nog gebruik maken van zo’n minor om even te verbreden i.p.v. te verdiepen.

Ik ben daarnaast ook geen die-hard IT’er, maar iemand die het leuk vindt om met oplossingen te werken en te implementeren/ontwikkelen (programmeren/scripting bevalt mij dan weer niet zo, ik weet dat dit een belangrijk IT-deel is, maar er zijn zoveel richtingen ;) )

Je hebt daarnaast een heel goed punt, waar ik ook eigenlijk even geen antwoord op weet.. of ik wel puf heb voor een master.
Enkele nadelen zijn:
- Lange reistijd (2,5 heen en 2,5 terug. eventueel kan ik een kamer zoeken in de buurt van het instituut);
- Ik zal waarschijnlijk mijn (bij)baan voorlopig, al dan niet voor langere termijn moeten opzeggen zodat ik theorie (ook achterstallig Wiskunde) kan bestuderen;
- Ik ben studeren een beetje “zat”, wil graag bezig gaan, aan mijn gezondheid werken, sporten nu het nog kan etc. Met de lange reistijd vind ik dit heel moeilijk om te combineren, want ik ben erg moe iedere dag haha;
- Ik weet niet of ik wel kan studeren met WO-denkwijze. Ik heb minder moeite met praktijk aan theorie koppelen, maar abstracte vakken heb ik altijd al moeite mee gehad. Misschien ben ik dat ook alleen maar gewend vanuit de schoolroute die ik heb genomen, maar kan ik het tegelijkertijd wel.

Zo. Ik laat het even hierbij, mijn reactie is al veel te lang. Voor de overige reacties, bedankt voor jullie carrièreverhalen, ik zie dat de meningen enigszins verdeeld zijn.

Maandag beginnen beide pre-master en minor. Ik moet nog bedenken welke ik wil doen. Wellicht ga ik maar even een dagje de minor bijwonen. Als het GOED tegenvalt weet ik in ieder geval dat ik de pre-master wil. Indien niet, ja dan wordt het nog moeilijker :(

TROUWENS:
8)7 Autocorrect did its job! Dit moest uiteraard Medetweakers zijn 8) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 23:11
xaliton schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:31:
[...] echter dat de banenkans niet perse veelvuldigd wordt.
Maar laat je nu net die analytische functies ambiëren waar WO voor wordt gevraagd. Het is niet belangrijke of de pool van functies twee keer zo groot wordt, maar of nu net die functies binnen handbereik komen waar jij het meeste werkplezier en uitdaging uit haalt. Als dat WO is, dan is de kans er dat je in HBO functies niet voldoende tot je recht komt.
[...] Maar vertraging wil ik niet oplopen :)
Hou er rekening mee dat jij vooral de winst zal voelen van het snel afgestudeerd zijn. Een werkgever zal niet vallen over dat half jaar meer of minder. Die zal de breedte en diepte van je kennis veel belangrijker vinden en je doorzettingsvermogen zien.
Nu kan ik natuurlijk nog gebruik maken van zo’n minor om even te verbreden i.p.v. te verdiepen.
Wat ook al gezegd is, denk ook aan filosofie / ethiek of juridisch. Dat is in deze tijd met privacy e.d. ook echt een meerwaarde voor een IT'er. Meer dan een half jaar sneller je WO halen.
Ik ben daarnaast ook geen die-hard IT’er, maar iemand die het leuk vindt om met oplossingen te werken en te implementeren/ontwikkelen.
Ik weet niet of ik wel kan studeren met WO-denkwijze. Ik heb minder moeite met praktijk aan theorie koppelen, maar abstracte vakken heb ik altijd al moeite mee gehad. Misschien ben ik dat ook alleen maar gewend vanuit de schoolroute die ik heb genomen, maar kan ik het tegelijkertijd wel.
WO is veel theoretischer dan HBO. Dat moet je dan wel beseffen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
xaliton schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:31:
Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal iedere vraag proberen te beantwoorden.

[...]

Beste Dartillus.
Ja dit klopt, ik vind het ook logisch om door te gaan, maar er spelen meerdere factoren mee in de overweging om het niet te doen.

1 - ik leen al sinds mbo jaar 2 *volledig* bij. Ik zit nog wel in het oude stelsel, dus deels is een prestatiebeurs maar de lening telt wel 45.000 plus momenteel. Als ik dan nog eens 3 (3 onder voorbehoud) jaar erbij doe zit ik aan een goede 30.000 erbij.
Red je HBO niet met alleen prestatiebeurs? Een schuld hebben is natuurlijk een big deal en wil ik zeker niet kleineren, maar je mag er best lang over doen om terug te betalen en het minimum maandelijks betaalbedrag hangt van je inkomen af. Zet dat tegenover een beter papiertje (en dus hopelijk een beter betaalde baan) en maak de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer UYL
Dartillus schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:16:
[...]

Red je HBO niet met alleen prestatiebeurs? Een schuld hebben is natuurlijk een big deal en wil ik zeker niet kleineren, maar je mag er best lang over doen om terug te betalen en het minimum maandelijks betaalbedrag hangt van je inkomen af. Zet dat tegenover een beter papiertje (en dus hopelijk een beter betaalde baan) en maak de overweging.
Hoe denk je precies dat een prestatiebeurs genoeg zal zijn?

Woon op mijzelf, betaal alles zelf.
Kosten zijn toch best veel, en ik heb geen gekke uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
xaliton schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:54:
[...]
Hoe denk je precies dat een prestatiebeurs genoeg zal zijn?

Woon op mijzelf, betaal alles zelf.
Kosten zijn toch best veel, en ik heb geen gekke uitgaven.
Was een vraag. Ik zag nergens staan of je thuis woonde of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer UYL
Dartillus schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:10:
[...]

Was een vraag. Ik zag nergens staan of je thuis woonde of niet.
Ah zo.
Nee ik zit meestal aan 700-800 euro vaste kosten, denk aan:

- kamertje
- zorgverzekering
- lesgeld (maandelijkse afschrijving)
- telefoonabonnement
- kleine contracten

Mijn bijbaan levert mij gemiddeld 300 op. Meestal kom ik 400 te kort aan geld zonder studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb er spijt van dat ik nooit WO heb gedaan. Maar ik ben er ook gekomen en verdien niet minder dan mijn WO collega's. Ik heb mij onderweg wel op universtair niveau bijgespijkert en de theoretische kennis en manier van denken heeft me veel gebracht. Die schuld van 85.000 euro zou ik echter nooit aan beginnen, dat is het niet waard.

Is het geen idee om gewoon het HBO af te maken, een baan te zoeken voor 4 dagen en vervolgens lekker in je eigen tempo en naar financiële mogelijkheden te studeren aan de Open universtiteit. 330 euro per module, aftrekbaar van de belasting. Ik heb hier ook een aantal modules gedaan. Naast 4 dagen werken en een gezin met 2 kinderen kon ik 6 modules in 1 jaar doen. Je bent dan superflexibel, geen reistijd en iedere module die je doet staat goed op je cv. Misschien wil je werkgever zelfs je studie financiëren.

Dan ben je straks 29, heb je 4 jaar werkervaring, (veel) minder dan 45.000 euro schuld en 2 a 3 jaar universiteit.

[ Voor 0% gewijzigd door iamcj op 03-09-2017 09:22 . Reden: typos ]

Pagina: 1