Toon posts:

Iemand ervaring met de Papst 8412NGL fan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft deze fan, en hoe bevalt hij?
Verplaatst hij nog wel wat lucht (tot hoever voel je 'm nog blazen), en is hij echt zo stil?

Verwijderd

misschien is een piccie of nadere omschrijving geen overbodige luxe, mensen kennen niet vaak typenummers uit hun hoofd

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 23:23 schreef Hawk666 het volgende:
misschien is een piccie of nadere omschrijving geen overbodige luxe, mensen kennen niet vaak typenummers uit hun hoofd
die Papst lijken allemaal op elkaar dus dat heeft weinig zin. mensen die deze fans kennen weten wel waar het over gaat...

uit de specs kun je zien hoe stil hij is en wat voor een luchtverplaatsing hij heeft...btw ik heb een 8412 NG...die is niet echt stil maar koelt wel aardig...(op 7 volt is ie wel stil maar koelt ie natuurlijk een stuk minder)...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 08 juli 2001 23:23 schreef Hawk666 het volgende:
heh, oops. Ja daar heb je helemaal gelijk in ;)
Kheb zoveel info over allerlei soorten fans opgezocht dat ik er al heel wat types ken....

Het is in elk geval een 80mm fan, met Sintec Sleeve Bearings en een heel laag toerental (1500 toeren per minuut) waardoor hij slechts 12 dB(A) produceert bij een luchtverplaatsing van 33 m³/h (19,4 CFM). Probleem is dat het gebruik van dB(A) nogal iets is waar flink mee gesjoemeld kan worden. En er zijn ook verschillende methodes om de luchtverplaatsing te meten, dus ik wil graag weten hoe hij in de praktijk bevalt. Hier nog wat meer specs.

En nog twee plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpc-shop.nl/Home/images/papst.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockingcard.de/images/shop/8412ngl.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 08 juli 2001 23:36 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
die Papst lijken allemaal op elkaar dus dat heeft weinig zin. mensen die deze fans kennen weten wel waar het over gaat...
idd, daar had ik ook op gehoopt :)
uit de specs kun je zien hoe stil hij is en wat voor een luchtverplaatsing hij heeft...
specs had ik al gevonden, maar dat zegt helaas zo weinig omdat iedere fabrikant anders meer :'(
btw ik heb een 8412 NG...die is niet echt stil maar koelt wel aardig...(op 7 volt is ie wel stil maar koelt ie natuurlijk een stuk minder)...
Hmmm, tsja daar zit ook nog wel wat verschil tussen. De 8412NG verplaatst dik twee keer zoveel lucht bij 32 Db(A)... hij heeft wel Sintec Sleeve Bearing. Maar toevallig wil ik twee 8412NGL's in m'n kast plaatsen dus in totaal kom ik ongeveer op dezelfde luchtverplaatsing uit. En is dat denk je een beetje genoeg om een midi tower met een 250 watt PSU en een minimum aan hardware te koelen?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
www.papst.de

download de datasheet (in PDF, acrobat dus)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 08 juli 2001 23:51 schreef SONiCB00M het volgende:
www.papst.de

download de datasheet (in PDF, acrobat dus)
Hmmm, deze datasheet bedoel je zeker:
Op zondag 08 juli 2001 23:39 schreef PsyFlux het volgende:
Hier nog wat meer specs.
:P

Toch bedankt voor de moeite ;)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Papst 3412NM ik heb twee van deze daar merk je geen verschil op 0 of 12V, er maakt nog iets in mijn systeem een geluidje, maar het is zo weinig dat ik het eigenlijk niet kan localiseren (Enermax voeding, Sunon fans @7V, Geforce of MB-coolertje ?!)

One of the animals has left its cage today.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:27

mvds

Totally awesome!

Is jouw enermax stil dan?

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Redelijk, een verademing tov de standaard 300 Watt AOpen voeding die er origineel in zat.

BTW, met jouw icoontjes is het best grappig om een paar keer op F5 te raggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 10:00 schreef mrknowitall het volgende:
Papst 3412NM ik heb twee van deze daar merk je geen verschil op 0 of 12V, er maakt nog iets in mijn systeem een geluidje, maar het is zo weinig dat ik het eigenlijk niet kan localiseren (Enermax voeding, Sunon fans @7V, Geforce of MB-coolertje ?!)
Hmmm, en die produceert volgens Papst 28dB(A).
Als dat dus werkelijk al flink stil is kan ik nog wat leuks gaan verwachten met 12 dB(A) :P

Maar tot zover helaas nog niemand die de 8412NGL heeft... Er moet toch wel een tweaker rondlopen die de stilste 80mm fan die er bestaat heeft gekocht?

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Op maandag 09 juli 2001 20:28 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Hmmm, en die produceert volgens Papst 28dB(A).
Als dat dus werkelijk al flink stil is kan ik nog wat leuks gaan verwachten met 12 dB(A) :P

Maar tot zover helaas nog niemand die de 8412NGL heeft... Er moet toch wel een tweaker rondlopen die de stilste 80mm fan die er bestaat heeft gekocht?
Op die engelse/amerikaanse sites zie je veel van die Panaflo dingen staan. Die zijn ook lekker stil.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:27

mvds

Totally awesome!

Op maandag 09 juli 2001 13:16 schreef mrknowitall het volgende:
BTW, met jouw icoontjes is het best grappig om een paar keer op F5 te raggen :)
Hehehehe, 23 keer Laetitia Casta... :)

Maarre.... ik weet niet of die fans veel nut zullen hebben hoor. Ik zat er ook over te denken. Maar ik heb nu twee sunons erin gezet die iets van 50CFM doen (bij 36dB(A) ;( ) maar die krijgen mijn kast temperatuur maar 3 graden omlaag. Dus waasrschijnlijk brengen die Papst koelers er niets van terecht.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, de kasttemperatuur hoeft nog niet eens omlaag. Maar ik heb de fan die er nu in de PSU zit eens vergeleken met die van mijn processorkoeler Spire (MA324-15B3). Die verplaatst 18,6CFM en blaast dus echt wel veel en veel harder als de fan van m'n PSU!
Dat is echt zo'n ongelovelijk slechte fan: ik gok dat hij zo'n 5-10CFM verplaatst! Dus als de waardes van Papst een beetje kloppen kan ik er alleen maar op vooruit gaan...

Ik ga er dus gewoon maar 3 bestellen (2 voor m'n kast en 1 xtra voor m'n zalman/whatever).

Verwijderd

Ik heb zelf de Papst 8412 NGM deze heeft een luchtverplaatsing van 26CFM bij 19dB en is dus behoorlijk stil,verder heb ik op mijn Vulcano de Papst 612F/2 die ook heel stil is alleen ik heb de verkeerde Enermax voeding,deze maakt echt veel lawaai.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe bevalt de luchtverplaatsing?
Voel je 'm nog wel blazen op een afstandje?

Verwijderd

als je meer lucht wilt in je kast dan neem je een die meer CFM heeft. En dat is "recht" evenredig aan meer geluid zoniet in het kwadraat evenredig.
Als ik jou was dan ging ik met een boor de gaatjes die in je kast zitten opboren( reken maar eens uit hoeveel procent meer opening je krijgt als je van een 80mm van de caseopeningsgaatje 1 mm groter maat per stuk.Daar is namelijk nog veel meer winst (20% met gemak) te halen. Tenzij je slim bent en die gaatjes er al volledig uit hebt gehaalt.
Ik heb ipv de 80mm er een 120 ingezet en die doet 55CFM met hetzelde geluid van die 80 (papst 4112)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 18:17 schreef speedygonzalis het volgende:
als je meer lucht wilt in je kast dan neem je een die meer CFM heeft. En dat is "recht" evenredig aan meer geluid zoniet in het kwadraat evenredig.
Ik wil niet meer lucht door m'n kast, maar een stillere kast!
Als ik jou was dan ging ik met een boor de gaatjes die in je kast zitten opboren( reken maar eens uit hoeveel procent meer opening je krijgt als je van een 80mm van de caseopeningsgaatje 1 mm groter maat per stuk.Daar is namelijk nog veel meer winst (20% met gemak) te halen. Tenzij je slim bent en die gaatjes er al volledig uit hebt gehaalt.
Nog niet gedaan, ik wil eerst zien hoe de prestaties zijn zonder aan die gaatjes te gaan knoeien. M'n vorige case is der namelijk niet mooier op geworden met het keesmodden en ik wil deze nieuwe kast eerst nog zo netjes mogelijk houden. Maar als ik toch nog gesuis hoor maak ik idd gewoon een gat en hang hier een chromen fingerguard voor (ivm de kabelwirwar achter m'n kast).
Ik heb ipv de 80mm er een 120 ingezet en die doet 55CFM met hetzelde geluid van die 80 (papst 4112)
De papst8412NGL is de stilste fan ooit gemaakt. Daar gaat het om, en ik denk dat hij ook nog wel genoeg lucht verplaatst om de boel te koelen. Ik wil geen windtunnel, ik wil een zo stil mogelijke computer :)

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 12:16
Ik heb 3 Papst 8412NGL (0.6 watt) in gebruik, 1 papst 8412NGML (0.9 watt) en nog diverse andere merken en smaken, varierend van 1,2 tot 5 watt.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een fan tot 1 watt echt lekker stil is, indien goed ingebouwd. Ik heb twee 8412NGL fans naast elkaar bovenin de kast zitten en blazen lucht naar buiten achter de HD's (2x SCSI 7200 rpm). Er komt niet veel lucht uit, maar als ik ze uit zet, worden de harddisken toch véél warmer (niet gemeten). Voldoende koeling voor deze HD's denk ik dus.
Papst is wel een beetje duur, dus als je een ander merk kunt vinden met fans van max. 1 á 1,2 watt (bijv. Panaflo P80L1a) moet dat net zo goed gaan.
Het punt is vaak dat een fan die in de vrije ruimte draait veel minder geluid maakt dan wanneer hij ingebouwd is. Gebruik dus altijd rubber tules of plak hem vast met tochtstrip en dubbel plakband om dreunen tegen te gaan. Zorg dat de luchtgaten zo groot mogelijk zijn, en zeker geen gatenkaasje voor de fan laten zitten.

Zie oud tabelletje

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt! Eindelijk iemand die 'm heeft!
En kun je misschien nog vertellen tot hoever je de luchtstroom van zo'n 8412NGL nog kunt voelen? Denk je dat 2 van die dingen genoeg zijn om een kast te koelen, of raad je me toch bijvoorbeeld de NGML aan?

/me gaat komende vrijdag de gatenkaas (lol) uit z'n kast verwijderen :P

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 12:16
Tja, voelen... niet echt ver, maar er is luchtstroom waarneembaar. Bovendien zitten ze vlak boven de voeding die veel harder lucht naar buiten blaast (Zie verhaaltje).
Advies is natuurlijk afhankelijk van wat de mogelijkheden in je kast zijn. Kun je er twee naast elkaar zetten, dan zou ik de stiltste (0,6watt) nemen. Heb je maar één plaats voor een 'outtake fan', dan zou ik iets meer vermogen plaatsen (0,9 á 1,2 watt).
Je schrijft dat je een 250 watt PSU en een minimum aan hardware hebt. Als het de bedoeling is om de fan van je PSU te vervangen zou ik toch minstens de 0.9 watt (8412 NGML) of de 1,2 watt (8412NGM) nemen. De PSU fan zuigt de warmte bij de processor vandaan én moet de voeding koelen. Als je kast ook plaats heeft voor een 'outtake fan' naast de processor, kun je misschien weer wel volstaan met 2x0,6 watt.
Zelf even goed beredeneren hoe je de meeste airflow met zo min mogelijk geluid kan krijgen.

succes.

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil idd de PSU fan vervangen en nog een xtra fan vooronder in m'n Aopen HQ45 kast plaatsen. Verder heb ik maar een processor die 20 watt aan warmte genereerd (k6-3+), een voodoo3 2000 en een 7200 toeren schijf (ibm dtla-307045). De airflow is vrijwel ongehinderd, want ik heb maar 1 ide kabel die alleen langs de drive bays gaat en niet naar onderen doorhangt. Eventueel kan ik nog een tweede outtake fan plaatsen, maar dat doe ik liever niet: staat zo lelijk...

Ik zal anders nog eens kijken hoeveel watt de huidige fan van de PSU is... als hij namelijk alleen al evenveel lucht verplaatst ben ik al tevreden (en dat is erg weinig: op 5 cm voel je al geen luchtstroom meer).

Verwijderd

Je kan luchtverplaatsing niet echt voelen hoor. Wel de druk die de fan heeft. Ik heb bvb 2x60 en 1x120 mm papst als air-out. De 60's lijken meer airflow te produceren dan de 120. Dat klopt dus niet, aangezien de 120 gewoon minder luchtdruk maakt dan de 60. Maar in totaal verplaatst hij wel meer lucht.

Verwijderd

Topicstarter
Das toeval! Daar zat ik ook al net over te denken... maar tis zo moeilijk, je hebt vrijwel geen aanknopingspunten om duidelijk te maken hoe hard een fan nou werkelijk blaast. Maar als het om twee 80mm fans gaat kun je nog wel redelijk vergelijken denk ik door te zeggen op hoeveel cm je nog een luchtstroom voelt met je handen...

Ik heb in elk geval m'n voeding eens uit elkaar geschroefd zodat ik kon kijken welke fan der nu inzit: Een Yate Loon van 12V & .19A (2.28Watt dus). Via de site van Yate Loon kwam ik op de volgende specificaties:
Model: D80SH-12
Size (mm): 80x80x25
Volt: 12
Speed: 3000
Air Flow (CFM): 34
Noise dB: 33
Maar, ik denk niet dat deze altijd op volle snelheid draait (zelfs niet met een case temp van 36 graden) door die noisekiller (temperatuurgeregeld toerental). Een Papst 8412NGL zou dus minder lucht derdoorheen trekken, maar aan de andere kant wil ik er wel weer nog een extra Papst vooronder plaatsen. Dan kom ik in totaal op bijna 40 CFM uit. Maar niet al die lucht zal door de PSU gaan, een deel zal ook uit via roosters uit de kast gaan denk ik.

Het lijkt mij dus in elk geval wel haalbaar! Nog meer ideeen/suggesties iemand?

Verwijderd

Neem de ventilator van de oude tulip at's die kleine desktop kastjes met de vento op de achterkant van de kast.
Superstill en een partij wind specs: 12v DC 200mA. IK heb deze ook op mijn athlon en hij wordt niet warmer dan 47c met een standaard koelblok proc: ATHLON 1000@1200
|||| || || || || ||||
\ || || || || || || /
\|| || || || || ||/
\ || || || || /
\_____________/
gewoon er op schroeven en klaar, scheelt ook zo'n duur ding van 40,- of wat ze ook kosten die kunstwerjes. :)

Verwijderd

oeps verkeerde tekenkunst :z

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 01:17 schreef socket het volgende:
Neem de ventilator van de oude tulip at's die kleine desktop kastjes met de vento op de achterkant van de kast.
Superstill en een partij wind specs: 12v DC 200mA. IK heb deze ook op mijn athlon en hij wordt niet warmer dan 47c met een standaard koelblok proc: ATHLON 1000@1200
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |||| || || || || ||||
 \ || || || || || || /
  \|| || || || || ||/      
   \  || || || ||  /
    \_____________/

gewoon er op schroeven en klaar, scheelt ook zo'n duur ding van 40,- of wat ze ook kosten die kunstwerjes. :)
Het ging me ten 1e meer om de circulatie van lucht door de kast, en niet de koeling van de processor. En ten 2e koop ik liever nieuwe fans dan zo'n oude fan die er al heel wat uurtjes op heeft zitten... toch bedankt voor de tip

PS je kunt trouwes het beste ff de code tags gebruiken, dan worden de spaties der niet tussenuit geragt :)
Pagina: 1