Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 964279

Topicstarter
Beste lezer,

Momenteel ben ik op zoek naar een carrière switch, maar ik kom er zelf niet uit en heb daardoor de grootste moeite met solliciteren. Wie kan mij helpen.

Vraag: Hoe kan je solliciteren, als je zeker bent van je competenties, maar niet van een beroepsnaam.
Je kan toch geen CV opstellen met alleen competenties en werkervaring in de fin.administratie, als je daar niet meer in wilt werken?

Ik heb al diverse testen uitgevoerd.
- Wie ben ik?
- Wat wil ik?
- Wat kan ik?
- Competentietest
- Beroepskeuze test.
Ik heb 15 jaar werkervaring als financieel administratief medewerker. Maar ik word verdrietig van, omdat ik er niet echt heel goed in ben en de hele dag bezig ben met debiteuren/crediteuren.

Na verschillende beroepskeuzetesten, is mijn uitslag overal hetzelfde: Praktisch en Mensgericht heel sterk, daarnaast Conventioneel en Ondernemend gemiddeld.
Ik heb met eigen geld jaren lang gestudeerd. Mavo-D, Afdeling Secretaresse, Basiskennis Boekhouden, Moderne Bedrijfsadministratie (3 van de 4 modules behaald). 1 Module heb ik 4x geprobeerd te behalen, maar niet gelukt en dus besloten ermee te stoppen.
Ik word volgende maand 47 jaar en wil heel graag (na 6 maanden werkeloosheid) weer aan de slag.

Waar word ik blij van:
Mensen aansturen; mensen helpen; zelf van hout meubels maken; voor mijn zoon een geschikte functie zoeken :) (maar voor mezelf lukt het niet); ergens echt goed in zijn; gewaardeerd worden; lekker bezig zijn.
Uit de beroepskeuzetest komen alleen standaardberoepen.
Al jaren heb ik brede interesses, wat het zoeken niet makkelijk maakt.
De vacaturesites zijn niet echt ingericht op het zoeken naar competenties.
Ik ben bereid om te studeren, als ik zeker weet dat die studie is wat ik wil, dan wil ik wel mijn spaargeld investeren. Maar zolang ik het niet zeker weet, vind ik het zonde van mijn geld.

Wie heeft een goed advies of misschien zelfs een idee van een leuke beroepsnaam waar ik mijn competenties goed in kwijt kan.
Ik hoop op jullie steun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Anoniem: 964279 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:16:

Na verschillende beroepskeuzetesten, is mijn uitslag overal hetzelfde: Praktisch en Mensgericht heel sterk, daarnaast Conventioneel en Ondernemend gemiddeld.
Ik heb met eigen geld jaren lang gestudeerd. Mavo-D, Afdeling Secretaresse, Basiskennis Boekhouden, Moderne Bedrijfsadministratie (3 van de 4 modules behaald). 1 Module heb ik 4x geprobeerd te behalen, maar niet gelukt en dus besloten ermee te stoppen.
Ik word volgende maand 47 jaar en wil heel graag (na 6 maanden werkeloosheid) weer aan de slag.

Waar word ik blij van:
Mensen aansturen; mensen helpen;
Heb je dan 15 jaar je werk met tegenzin gedaan?
Zo ja, waarom...? Zoniet, wat vond je wel leuk aan je baan.

Iets in de richting van Budgetcoach? Help je mensen mee en je stuurt ze aan, dat zijn dingen die je leuk vindt zoals je aangeeft. Vanuit je achtergrond boekhouden/administratie zal dat wellicht niet heel moeilijk zijn om bij te scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 964279

Topicstarter
Dank je wel, ik ga meteen kijken welke werkzaamheden je als budgetcoach hebt en welke opleiding ik daar eventueel voor moet volgen.
Op je vraag of ik 15 jaar met tegenzin heb gewerkt: Ik ben altijd met zin begonnen aan een project, maar ik blok nooit uit (dus was er niet heel goed in). Maar wel in een functie dat ik facturen moest maken bij een productiebedrijf. Maar als ik daar nu op solliciteer, krijg ik de opmerking dat ik overgekwalificeerd ben. Mijn plezier bij die baan bij het productiebedrijf, was het soort bedrijf en mijn hele leuke collega's. Helaas bestaat dat bedrijf niet meer. Ik ben op een bepaald moment weggegaan, om mezelf verder te ontwikkelen, maar van de Moderne Bedrijfsadministratie vacatures werd ik niet vrolijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 964279 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:17:
Dank je wel, ik ga meteen kijken welke werkzaamheden je als budgetcoach hebt en welke opleiding ik daar eventueel voor moet volgen.
Budgetcoach klinkt heel leuk, maar de enige die daar momenteel geld aan verdiend, is de LOI en aanverwante. Voor zover mijn informatie reikt (en ok, die is ondertussen 'n jaar of 3 oud), zijn er zoveel onervaren beun-de-hazen in dat vakgebied aan het werk, dat het heel moeilijk is om daar tussen te komen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
@Anoniem: 964279
Misschien kun je nog toelichten voor welke regio je werk zoekt? En welk soort bedrijf je aanspreekt. Wat lijkt je nog meer leuk , naast een productiebedrijf? Zorg, overheid, retail ? etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:57
Ha @Anoniem: 964279 ,

Welke kant je ook op wilt gaan, je 'foutmarge' is, gezien je leeftijd vrij klein (en ik mag dat zeggen, want ik ben even oud ;) ) Oriënteer je dus heel(!) goed, ga bijvoorbeeld stagelopen bij een bedrijf in de sector waar je aan de slag wilt gaan, zodat je een goed beeld hebt, voordat je een keuze maakt.

Over de opleiding (en het vak) budgetcoach.Realiseer je dat de term 'coach' geen beschermde titel is, iedere idioot mag zichzelf ...coach noemen. Ik kan geen spijker recht in een muur slaan, maar niets weerhoudt mij ervan om mezelf 'kluscoach' te noemen. Dit betekent dat er veel kaf tussen het koren zit.

Maar als je mensen wilt helpen met hun financiën (en dat is volgens mij iets wat heel erg nodig is), kijk dan eens naar bijvoorbeeld de opleiding tot bewindvoerder. Ik weet niet of je aan (al) de eisen voor de opleiding voldoet, of het vak je aanspreekt of hoe het met de werkgelegenheid onder bewindvoerders zit, maar het is een erkende opleiding die leidt tot een erkende titel.

Mocht je verder willen in het helpen van mensen met hun financiën zou je, naast een stage, ook vrijwilligerswerk kunnen gaan doen voor een project dat mensen helpen met de thuisadministratie. Je doet zo (relevante) ervaring op. Zie hiervoor: https://www.humanitas.nl/themas/thuis-administratie/

Wat je ook kiest, succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38
Het eerste wat bij mij naar binnen komt (maar ik héb een bias): docent. Het klinkt alsof je het leuk vind om met mensen te werken, en om te kijken wat je daar uit kan sleuren.

Ga eens praten met een (v)mbo...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• bernard038
DiedX schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:31:
Het eerste wat bij mij naar binnen komt (maar ik héb een bias): docent. Het klinkt alsof je het leuk vind om met mensen te werken, en om te kijken wat je daar uit kan sleuren.

Ga eens praten met een (v)mbo...
Hier de eisen waaraan je moet voldoen om als niet-bevoegd docent aan de slag te mogen bij de verschillende onderwijstypen: https://www.rijksoverheid...nstromer-in-het-onderwijs

@DiedX Geen slechte bias hoor, volgens mij lopen op de diverse fora van Tweakers heul veul mensen rond om als gast- hybride of voltijddocent aan de slag te kunnen, zéker in het MBO. Ik doe nu iets anders, maar heb altijd met veel plezier in het beroepsonderwijs gewerkt.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bernard038 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:30:
Maar als je mensen wilt helpen met hun financiën (en dat is volgens mij iets wat heel erg nodig is), kijk dan eens naar bijvoorbeeld de opleiding tot bewindvoerder. Ik weet niet of je aan (al) de eisen voor de opleiding voldoet, of het vak je aanspreekt of hoe het met de werkgelegenheid onder bewindvoerders zit, maar het is een erkende opleiding die leidt tot een erkende titel.
Voor bewindvoerder geldt hetzelfde als voor budgetcoach. Daar zit ook veel kaf tussen het koren, en hoewel daar íets meer controles zijn, heeft dat toch niet voorkomen dat er veel slechte bewindvoerders zijn geweest. Als bewindvoerder wordt je aangesteld door de rechter en ook periodiek gecontroleerd. Helaas is de controle, mede door de werkdruk van de rechtbanken, een wassen neus, dus het is regelmatig voorgekomen dat bewindvoerders niet deden wat ze moesten doen. Rechters zijn al jaaaaaren terughoudend met het aanstellen van nieuwe bewindvoerders, zelfs als is de nood aan nieuwe bewindvoerders hoog.

Wat je misschien wél zou kunnen doen, is kijken of je ergens een in-house opleiding tot schuldhulpverlener kunt krijgen. Daarvan heb ik meer mensen gehoord die op die manier een carrièreswitch hebben gemaakt.

• bernard038
Ardana schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

Voor bewindvoerder geldt hetzelfde als voor budgetcoach. Daar zit ook veel kaf tussen het koren, en hoewel daar íets meer controles zijn, heeft dat toch niet voorkomen dat er veel slechte bewindvoerders zijn geweest. Als bewindvoerder wordt je aangesteld door de rechter en ook periodiek gecontroleerd.
--Off-topic--
Oeps, en ik maar denken dat er rechtbanken strenge eisen aan bewindvoerders zouden stellen... Maar kennelijk kan ik het 'coach'-bordje zó vervangen door 'bewindvoerder'..... :/

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waar word ik blij van:
Mensen aansturen; mensen helpen; zelf van hout meubels maken; voor mijn zoon een geschikte functie zoeken :) (maar voor mezelf lukt het niet); ergens echt goed in zijn; gewaardeerd worden; lekker bezig zijn.
Kan je ook aangeven waarom je blij wordt van deze dingen? Of wat je er leuk aan lijkt?
Je geeft aan mensen aan te willen sturen en te willen helpen, maar waar exact mee? Aansturen in de zin dat je zegt wie wat moet doen of meer in de zin van planning (persoon x gaat voor periode x naar bedrijf x en daarna door naar bedrijf y)?

Je geeft tevens aan om zelf houten meubels te maken. Heb je daar ook ervaring mee?
Ik vind het leuk om te tennissen, maar proftennisser zal ik nooit worden. Ook zou ik er niet gelukkig van worden om het iedere dag te "moeten" doen. Zou jij wel gelukkig worden om iedere dag houten meubels te maken?

Het is een beetje cliché, maar denk goed na over wat je leuk lijkt en ook echt leuk vind!
Gezien je leeftijd zou je toch aardig moeten weten wat wel en niet kan en wat hierbij haalbaar is.

Ik hoop dat er gauw iets op je pad voorbij komt waar je weer energie vandaan haalt!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Je zal zelf die keuzes moeten maken, en daar ben je al achter.
Ga nooit solliciteren in de veronderstelling dat de werkgever de job maar aantrekkelijk moet maken.
Kijk naar de vacature die je aanspreekt, informeer je verder over dat bedrijf via websites etc, en beeld jezelf je dan in dat dit de job is die je moet hebben.
Met die attitude moet je aan een sollicitatiegesprek beginnen.

Tijdens een sollicitatie mag je nooit twijfel laten blijken of dit misschien wel niet je droomjob is, dan krijg je van mij die job nooit. Ik wil mensen die met zin en motivatie komen, en die ik liever vandaag dan morgen in dienst krijg. Zelfs al is dat een stukje gespeeld, oefen dat maar.

Als een job tegenvalt, geef het altijd 6 maanden, en beslis pas daarna, dan pas heb je ongeveer alles meegemaakt wat er kan gebeuren. En na 6 maand veranderen is geen schande.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bernard038 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:18:
[...]

--Off-topic--
Oeps, en ik maar denken dat er rechtbanken strenge eisen aan bewindvoerders zouden stellen... Maar kennelijk kan ik het 'coach'-bordje zó vervangen door 'bewindvoerder'..... :/
Niet helemaal. Je moet wel écht aantoonbaar kennis en ervaring hebben, en je krijgt een gesprek bij de rechtbank vóórdat ze je zelfs maar willen overwegen als bewindvoerder (en volgens mij moet je wat aanbevelingen kunnen overleggen), maar in een markt die zó snel groeit als dit, en waarbij de controle achteraf zo ongeveer non-existent is, stelt dat ook niet zo heel erg veel voor.

(Overigens: er zit een groot verschil tussen beschermingsbewindvoerders en WSNP-bewindvoerders. Die eersten hebben een veel minder zwaar opleidingstraject (je mag bijv. zonder opleiding beschermingsbewindvoerder worden voor je gehandicapte broer), die tweede groep heeft écht een zeer zware opleiding achter de rug (en moet HBO+-vooropleiding hebben gedaan (de meesten waren juristen of advocaten), plus de nodige praktijkervaring voordat ze examen mogen doen), waarbij het examen uit meerdere delen bestaat en voor een deel wordt afgenomen door een rechter (en een groot deel zakt). Dan mag je jezelf wel WSNP-bewindvoerder noemen, maar mag je nog niet aan de slag als WSNP-bewindvoerder, daarvoor moet je eerst nog onder toezicht van een ervaren WSNP-bewindvoerder gaan werken.)

[ Voor 35% gewijzigd door Ardana op 31-08-2017 14:08 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:45

Waar word ik blij van:
Mensen aansturen; mensen helpen; zelf van hout meubels maken; ergens echt goed in zijn; gewaardeerd worden; lekker bezig zijn.
Uit de beroepskeuzetest komen alleen standaardberoepen.
Woonbegeleider? Een baan in de zorg?

Waar je blij van wordt is zo breed dat er weinig over te zeggen valt. Mensen aansturen, helpen, gewaardeerd worden kan in àlle sectoren. Van een IT Manager die blij wordt als een project goed verloopt tot een chefkok die gewaardeerd wordt / blij wordt als zijn gasten lekker eten.

Het hoeft geen negatief punt te zijn dat je zo breed bent in je interesses, het betekent juist dat je in elke sector je schouders er onder kan zetten en er zelf iets van kan maken.

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:52
Een functie als Office Manager wellicht? Dat lijkt mij bij uitstek een functie met veel ruimte om praktisch bezig te zijn en mensen te helpen met allerlei zaken, terwijl je ook kan profiteren van je administratieve ervaring uit het verleden.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Ik denk dat TS waarschijnlijk een traject van vrijwilligerswerk of stages zal nodig hebben om aan de bak te komen.

Een aantal complicaties:

* MBO-niveau, in een richting buiten de techniek en zorg. Lastige arbeidsmarktpositie.

* Leeftijd boven de 45, idem.

* 15 jaar werkervaring, dus bij elkaar opgeteld ook zo'n 12 jaar aan gaten in het CV.

* Wens om van broep te wisselen. Het is altijd makkelijker om aangenomen te worden voor een baan waarin je al ervaring hebt, dan voor een nieuwe baan. Een werkgever met een vacature heeft een bezettingsprobleem dat moet worden opgelost en dan is vertrouwen dat de kandidaat het probleem gaat oplossen essentieel.

* Solliciteren vanuit een werkloze positie is moeilijker dan vanuit een baan. Ik vind dit een spook uit het verleden, toen mensen nog heel lang bij 1 werkgever bleven, en niet helemaal passend bij de huidige tijd van flexibele arbeidsrelaties. Maar het stigma is er nog wel.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48
Wellicht kan je het in de hoek van jongeren begeleider zoeken? Onderwijs assistent? Assistent begeleider bij een gezinsvervangend tehuis? In de zorg en verpleging ga je ook veel met andere mensen om, en als je dat ligt is zoiets wellicht wel leuk.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
Maatschappelijk werk en dienstverlening (HBO) of sociaal maatschappelijk werker (MBO) iets voor je?

http://www.carrieretijger.nl/beroep/sociaal/mwd-er

Dan zit je wel meer in de hulpverleningshoek. De vraag is of dat is wat je bedoelt met mensen helpen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1