Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IBM Model 30 met weigerende diskettedrive?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Als klein jongetje was ik de hemel te rijk toen mijn vader thuis kwam met de woorden: "We krijgen een computer!". Een paar dagen later kwam hij thuis met een heuse IBM Model 30 computer: een 8086 processor en 640kB geheugen, 20MB Harddisk (die krijgen we nooit vol!) en een 3,5" diskettedrive.

Nu, zo'n 25 jaar later, was ik laatst bij mijn ouders en mijn vader had deze computer al die tijd verborgen gehouden op zolder. En bij de opruiming naar beneden gehaald, op de aanhanger gezet om naar de stort te brengen. Samen met het originele toetsenbord, een muis en doosje diskettes.

Gelukkig was het afgelopen maandag droog weer.

Ik dat ding snel in mijn eigen auto gezet en mijn vader gevraagd dit soort anieke hardware nooooooit meer te beschouwen als waardeloos!

Thuis aangekomen, ik de machine aangesloten en hopen dat de zekering er niet uit zou klappen. En wat blijkt? Na een paar piepjes de melding op het beeldscherm dat de tijd niet correct is ingesteld!

Met F1 de boel maar doorgeklikt, en de computer blijkt op te starten met MS Dos 5.0! Hoera, het werkt!!!
Nu een willekeurige diskette in de machine, en met A: naar de drive proberen te gaan.

Geen zin. En met de andere diskettes ook niet. De computer vraagt om een diskette te plaatsen, na een verwoede poging de leeskop op en neer te schuiven (diskette draait wel rond). De diskettes bevatten wat programma's en spelletjesdie eerder wel op deze computer hebben gedraaid.

Ik weet dat deze drive enkel de 720kB diskettes ondersteunt, welke in de regel één gaatje heeft aan de onderkant (of twee gaatjes waarvan er één is afgeplakt en als 720kB is geformatteerd). De diskettes voldoen hier ook aan.

Een paar diskettes heb ik met mijn i5 laptop icm USB diskettedrive nog gewoon geopend.
De drive zelf kijkt dus een manco te hebben.

Mijn vraag: is er iemand die hiermee ervaring heeft, en kan vertellen wat de beste manier is om de drive te fixen? Ik ben bang dat als ik de boel zo zondermeer open maak en met alcohol aan de slag ga om schoon te maken, er wat meer kapot gaat dan de bedoeling is.

Help mij, red een museumstuk van de ondergang!

PS. als iemand een vervangende drive voorstelt: ook prima, mits betaalbaar en überhaupt vindbaar uiteraard.

PPS. ik kon dit systeem niet vinden in de pricewatch...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:03
Je vader heeft gelijk. Weg met die rommel. Het is geen museumstuk, het is oude zooi. Wat moet je ermee?

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-11 16:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Niet weggooien, er is wel altijd iemand ie het wil hebben.
Succes met je zoektocht naar een werkende diskettestation.

Trein?

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52

KrazyJay

Klooien natuurlijk!

Het zou goed kunnen dat de drive belt op is. Dat kan je meestal wel vervangen met een elastiekje of een vervanger van ebay of AliExpress.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:00:
Je vader heeft gelijk. Weg met die rommel. Het is geen museumstuk, het is oude zooi. Wat moet je ermee?
Grapjas...in werkende staat gaan ze op eBay voor prijzen richting USD 200-250. Voor alleen het Model M keyboard krijg je met een beetje geluk al richting EUR 100.

[ Voor 12% gewijzigd door MissingDog op 30-08-2017 22:10 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Niet zomaar wat gaan doen, maar voorzichtig demonteren en diagnose stellen.

Met dit soort oude meuk is het typisch simpel: elektronica (condensators stuk / lek) of mechanisch. Typisch prima te fixen.

Online zijn best veel voorbeelden te vinden van hoe mensen oude disk drives fixen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 30-08-2017 22:12 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kijk voor de zekerheid ook even of er geen TimeKeeper package o.i.d. op het bord zit, of juist een losse cel die gaat lekken als ie oud wordt. TimeKeeper is sealed dus als die dood is valt het nog mee, maar een losse cel kan vrij veel stuk maken.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Wat ik heb gevonden: De drive gaat wel draaien. De arm met leeskop verplaatst een klein stukje (zowel bij het booten als poging de disk te benaderen vanuit dos), maar een daadwerkelijke lees- of schrijfactie geeft niet thuis: Abort, retry, fail error.

De drive heb ik gecontroleerd op stof (en veel er uit geblazen) en op de koppen lijkt geen stof te zitten.

Een drive belt zit er niet in, de motor staat rechtstreeks op de diskette.
De connectors heb ik net stiekum allemaal om de beurt los gehad en deze zien er nog mooi blank uit.
Op de printplaat voor aansturing van de motor zit ik niks geks, geen afvallige condensator (bol/lek) en niets verkleurds.
Kan het dan de leeskop zijn? Hoop het niet...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-11 22:47
PS/2 disk drives stonden niet echt bekend om hun levensduur.
ik weet niet of je deze youtube al gezien hebt? : YouTube: Adapting a new 1.44 meg floppy drive to a IBM PS/2 Model 50

Deze gast past een normale floppy drive aan voor een PS/2.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Even een update: de drive is nog niet gemaakt, maar wel heb ik na wat onderzoekjes gevonden, dat er iets als een "XT-CF" kaart bestaat / in elkaar moet worden gesoldeerd.

https://www.lo-tech.co.uk...Flash_Adapter_revision_2b

Heeft iemand ervaring met dit soort boardjes?
Dit zou het laten werken van de FDD niet meteen noodzaak maken om het systeem 'houdbaar' en functioneel te houden. Ik kan dan weer data heen en weer sleuren tussen mijn i5 machine en deze veteraan (lees: Windows 3.0, Digger en Prince of Persia).

Ik ben me er tevens van bewust dat ik de soldeermachine mag pakken (alle tweakers kunnen dat toch?) en zie dan alleen nog een uitdaging om de flash chip te confgureren... een andere machine met ISA slot op de kop zien te tikken denk ik.

Of op ebay kijken voor een voorgeconfigureerde kaart voor te veel geld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Waarom niet gewoon een floppy drive emulator voor 15-20 euro uit China laten komen ?

Let wel even op met aansluiten. PS/2 had de power op de lintkabels staan. Die moet je dus onderbreken...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of gewoon een laplink kabel (seriele of parallele kruiskabel). De seriele kabel werkt al met 3 aders, dat kun je zelfs los testen. Als je i5 een seriele poort heeft that is. Parallele crosslink is ook nog wel te krijgen. Laplink 5 draait volgens mij nog gewoon in een dos window onder windows 7.
Of een ISA netwerkkaart. 3c509 zou moeten werken, kent ook DOS drivers :)
Vraag is ff of je ISA of iets anders moet hebben, weet ff uitmijn hoofd niet meer hoe die bus van IBM ook alweer heette.

Qua reparatie: @WHiZZi is de retromaster hier op het forum. Dikke kans dat die iets weet, en anders zal ie best geinteresseerd zijn in het ding zelf. Goed dat je hem van de ondrgang hebt gered

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oekiejoekie
The Eagle schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:37:
Of gewoon een laplink kabel (seriele of parallele kruiskabel). De seriele kabel werkt al met 3 aders, dat kun je zelfs los testen. Als je i5 een seriele poort heeft that is. Parallele crosslink is ook nog wel te krijgen. Laplink 5 draait volgens mij nog gewoon in een dos window onder windows 7.
Of een ISA netwerkkaart. 3c509 zou moeten werken, kent ook DOS drivers :)
Vraag is ff of je ISA of iets anders moet hebben, weet ff uitmijn hoofd niet meer hoe die bus van IBM ook alweer heette.

Qua reparatie: @WHiZZi is de retromaster hier op het forum. Dikke kans dat die iets weet, en anders zal ie best geinteresseerd zijn in het ding zelf. Goed dat je hem van de ondrgang hebt gered
Die bus heette MCA (MicroChannel Architecture). Een ISA-kaartje is waarschijnlijk makkelijker te vinden...

Zonder floppy wordt 't wel lastig om netwerkdrivers of een programma als Laplink op de harde schijf te zetten... Dat moet er dan maar net op staan...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26

DukeBox

loves wheat smoothies

@Verwijderd Heb je misschien HD diskettes en is het een DD drive ?

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 05-09-2017 23:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:18
The Eagle schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:37:
Model 30 was het budgetmodel en gebruikte nog ouderwets ISA.

• The Eagle

The Eagle

MCA idd, dank. Maar die model 30 zou idd ISA moeten hebben.
Having said that: heeft het ding een ingebouwde HDD? Zo ja, dan zou dat een IDE disk moeten zijn volgens mij. Die kan er uit, aan een IDE naar Usb converter, en dan aan je i5. Knal je dr al je spellen plus laplink plus netwerkdrivers op en je bent er :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oekiejoekie
The Eagle schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:31:
MCA idd, dank. Maar die model 30 zou idd ISA moeten hebben.
Having said that: heeft het ding een ingebouwde HDD? Zo ja, dan zou dat een IDE disk moeten zijn volgens mij. Die kan er uit, aan een IDE naar Usb converter, en dan aan je i5. Knal je dr al je spellen plus laplink plus netwerkdrivers op en je bent er :)
Helaas... ESDI... Dat was een uitbreiding op ST-506...

IDE kwam pas een paar jaartjes later...

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

PS/2 heeft DSDD-drives, dus een 1.44M geformatteerde diskette kan hij niet lezen.

Plak het linkergaatje onder (dus zonder het schuifje) eens dicht met een plakbandje en typ in dos in de PS/2:
format a:

Grote kans dat het ding gaat formatteren. Zo niet, dan is het toch echt de koppen schoonmaken met alcohol.
aljooge schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:00:
Dat zeiden ze van een Apple I misschien ook wel. Of een Commodore 65, maar toch zijn die nu zo zeldzaam dat er dik boven de €10000 voor wordt betaald ALS er 1 wordt aangeboden.

Een IBM PS/2 lijkt misschien niks waard (het is geen 'speciale' computer), maar zoals je misschien wel weet (zie mijn signature) ben ik bezig om een HomeComputerMuseum in te richten. Een Commodore 64 heeft vergelijkbare historische waarde als een 80486SX25 machine van Gateway2000 (ofzoiets). Een IBM PS/2 wordt ook zeldzamer OMDAT mensen die gewoon wegpleuren. Ik heb in mijn > 150 computers (zelf) bijvoorbeeld maar 2x een 80486 machine... (en maar 1 PS/2). Ik heb bijvoorbeeld geen Tulip-machines om maar even iets Nederlands te noemen wat volledig verdwenen is. Die dingen zijn niet meer aan te komen. Probeer maar eens een Philips P2000C aan te komen (goed, die heb ik dan wel 2). Ook Nederlands, moeilijk aan te komen. Merken als Aster Computers of Holborn zijn echt nergens meer te krijgen en de verzamelaars die het hebben, geven het echt niet zomaar weg.

Dus het is misschien NU niks waard en ja, je kunt er nagenoeg niks meer mee. Maar over 50 jaar zou een complete en werkende PS/2 ook zomaar goud geld waard kunnen zijn (wie weet, PS/2 is natuurlijk wel heel veel verkocht).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• The Eagle

The Eagle

Een format proberen is een goede suggestie, niet eens aan gedacht. Weet je meteen of die diskdrive echt stuk is.

Offtopic: zal eens navragen over die Tulip PC. Beloof niks, maar er schiet mij ineens iets te binnen :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik denk eerder dat alle diskettes stuk zijn dan de drive... diskettes na een paar jaar was al een uitdaging, laat staan na 30 jaar.

Bij mijn laatste 'oude PC'-actie heb ik een complete box met diskettes weggegooid nadat ik na de 20e nog steeds geen werkende had gevonden. Die dingen verliezen niet alleen magnetische lading, maar gaan gewoon fysiek kapot als ze te oud zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door Korvaag op 06-09-2017 06:13 ]

UNOX: The worst operating system

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedank allemaal voor deze feedback

De emulator uit Oekiejoekie zijn link is wel geinig ja! Nadeel is dat de model 30 nogal kieskeurig als het gaat om welk type drive er aan gekoppeld zit heb ik me laten vertellen. Maar wie weet ga ik deze toch nog wel bestellen!

De drivers voor een netwerkkaart zijn inderdaad het punt waar ik dan tegenaan ga lopen. Deze krijg ik er gewoon niet op. Het systeem is 100% geïsoleerd op het moment.
Deze computer is gebaseerd op de 8086 processor, en daarmee zit er inderdaad een ISA bus op. Echter is dit een "smalle" 8 bit poort. De meeste kaarten zijn afaik 16 bit, en dus langer qua connector. Deze passen dan vaak wel, maar hebben de extra bitjes (meestal) nodig om te werken. Of zijn danig oud, dat de netwerkprotocollen niet meer fatsoenlijk op een nieuwer systeem werken.

De diskdrive is een DS/DD met capaciteit van 720kB. Een 1.44 diskette werkt hierin prima, op voorwaarde dat het gaatje zonder schuifje is afgeplakt (2.88 diskettes ook trouwens) en als 720 is geformatteerd. Ik heb geprobeerd met mijn usb station een paar disketters te lezen, dit werkt prima. Zowel de 1.44 als de 720 diskettes. De IBM geeft echter foutmeldingen op alle diskettes (ook de 720kb en als ik de afgeplakte 1.44 als 720 wil formatteren).

De HDD is inderdaad uit de tijd dat IDE nog niet populair was. Een MCA/ESDI 72 pin connector zorgt hier voor de aansluiting.

Gisteravond net voor het slapen gaan heb ik van de diskettedrive de kop schoongemaakt met alcohol, nog niet kunnen testen maar dat ga ik van de week zeker even doen!

En wat betreft ouwe rommel: het lijkt wel of ik m'n vrouw hoor! En kijk voor de gein maar even op ebay, die paar die er staan zijn ook al ronduit duur. Ik houd deze machine nog even een jaar of tien (misschien langer).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Oekiejoekie
Beesje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:19:
Bedank allemaal voor deze feedback

De emulator uit Oekiejoekie zijn link is wel geinig ja! Nadeel is dat de model 30 nogal kieskeurig als het gaat om welk type drive er aan gekoppeld zit heb ik me laten vertellen. Maar wie weet ga ik deze toch nog wel bestellen!
Die kieskeurigheid is dus alleen dat bij IBM de power ook via de flatcable loopt, en niet via een aparte connector. Je moet dus (zeg ik even uit mijn hoofd, Google het nog even na voor de zekerheid !) pin 3 en 6 onderbreken, en de spanning op een andere manier regelen. Het goede nieuws: zo'n usb-floppy-emulator heeft alleen 5 volt nodig, de 12 volt kun je achterwege laten...

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 13:57

Aapje

Opel-beun
Korvaag schreef op woensdag 6 september 2017 @ 06:08:
Ik denk eerder dat alle diskettes stuk zijn dan de drive... diskettes na een paar jaar was al een uitdaging, laat staan na 30 jaar.

Bij mijn laatste 'oude PC'-actie heb ik een complete box met diskettes weggegooid nadat ik na de 20e nog steeds geen werkende had gevonden. Die dingen verliezen niet alleen magnetische lading, maar gaan gewoon fysiek kapot als ze te oud zijn.
Ik heb ong. 200 floppy's voor de commodore 64/vic20 liggen. Denk dat van de 200 ong. 20 voorzien zijn van badblocks. Je kan ze overigens weer formateren/sectoren rechtzetten met speciale programma's. Van de 3,5 diskettes heb ik nog vrij weinig gehad die niet lezen. Maargoed de jongste daarvan is uit 92.

IBM Drives zijn vrij schaars te krijgen in goede staat, maar als je echt wil kan je ze nog nieuw bestellen op Ebay. Ook zijn er lui op forums die ze herstellen.

Voor de TS, misschien interessant om te kijken:
YouTube: Gloednieuwe IBM PC AT + Model M! Unboxing + Installatie [LGR]

• The Eagle

The Eagle

http://kb.laplink.com/index.php/article/printer/716

Dat zou je kunnen proberen. Laplink 5 voor DOS is nog wel aan te komen en moet zoals gezegd onder windows in een dosbox werken (win95 compatible can wellicht nodig zijn).
Moet je alleen even een serieele kabel zien te fixen.
Kan ff wat gepruts zijn, maar daar ben je tweaker voor ;)

• aljooge
Beesje schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:01:
Even een update: de drive is nog niet gemaakt, maar wel heb ik na wat onderzoekjes gevonden, dat er iets als een "XT-CF" kaart bestaat / in elkaar moet worden gesoldeerd.

https://www.lo-tech.co.uk...Flash_Adapter_revision_2b

Heeft iemand ervaring met dit soort boardjes?
Dit zou het laten werken van de FDD niet meteen noodzaak maken om het systeem 'houdbaar' en functioneel te houden. Ik kan dan weer data heen en weer sleuren tussen mijn i5 machine en deze veteraan (lees: Windows 3.0, Digger en Prince of Persia).

Ik ben me er tevens van bewust dat ik de soldeermachine mag pakken (alle tweakers kunnen dat toch?) en zie dan alleen nog een uitdaging om de flash chip te confgureren... een andere machine met ISA slot op de kop zien te tikken denk ik.

Of op ebay kijken voor een voorgeconfigureerde kaart voor te veel geld.
Ik vond nog een diskettedrive die ik ooit een keer uit een oude computer heb geschroefd toen ik hem weggooide. Alleen heb ik geen verstand van aansluitingen en of die op jouw pc past

• aljooge
WHiZZi schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:11:
PS/2 heeft DSDD-drives, dus een 1.44M geformatteerde diskette kan hij niet lezen.

Plak het linkergaatje onder (dus zonder het schuifje) eens dicht met een plakbandje en typ in dos in de PS/2:
format a:

Grote kans dat het ding gaat formatteren. Zo niet, dan is het toch echt de koppen schoonmaken met alcohol.

[...]

Dat zeiden ze van een Apple I misschien ook wel. Of een Commodore 65, maar toch zijn die nu zo zeldzaam dat er dik boven de €10000 voor wordt betaald ALS er 1 wordt aangeboden.

Een IBM PS/2 lijkt misschien niks waard (het is geen 'speciale' computer), maar zoals je misschien wel weet (zie mijn signature) ben ik bezig om een HomeComputerMuseum in te richten. Een Commodore 64 heeft vergelijkbare historische waarde als een 80486SX25 machine van Gateway2000 (ofzoiets). Een IBM PS/2 wordt ook zeldzamer OMDAT mensen die gewoon wegpleuren. Ik heb in mijn > 150 computers (zelf) bijvoorbeeld maar 2x een 80486 machine... (en maar 1 PS/2). Ik heb bijvoorbeeld geen Tulip-machines om maar even iets Nederlands te noemen wat volledig verdwenen is. Die dingen zijn niet meer aan te komen. Probeer maar eens een Philips P2000C aan te komen (goed, die heb ik dan wel 2). Ook Nederlands, moeilijk aan te komen. Merken als Aster Computers of Holborn zijn echt nergens meer te krijgen en de verzamelaars die het hebben, geven het echt niet zomaar weg.

Dus het is misschien NU niks waard en ja, je kunt er nagenoeg niks meer mee. Maar over 50 jaar zou een complete en werkende PS/2 ook zomaar goud geld waard kunnen zijn (wie weet, PS/2 is natuurlijk wel heel veel verkocht).
Nog wat aan het zoeken geweest op zolder en ik vond ook nog een IBM ps/2 toetsenbord en muis, Helaas is de tulip 386 pc bij mij niet meer en daar baal ik ongelovelijk van. |:(

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
aljooge schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:45:
[...]

Nog wat aan het zoeken geweest op zolder en ik vond ook nog een IBM ps/2 toetsenbord en muis, Helaas is de tulip 386 pc bij mij niet meer en daar baal ik ongelovelijk van. |:(
Heb je een computer met PS/2 poort? Gelijk dit toetsenbord neerzetten! Onverwoestbaar en tiept lekkerder dan om het even welke Trust/Sweex/HP/Dell/OEM

Maar ik ken het... ik ben er van overtuigd dat bij deze 8530 nog een monitor zat... Monochroom. Die moet nog bij mijn ouders op de vliering staan, maar onder een hele berg andere oude spulletjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Oekiejoekie
Beesje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:51:
[...]
Maar ik ken het... ik ben er van overtuigd dat bij deze 8530 nog een monitor zat... Monochroom. Die moet nog bij mijn ouders op de vliering staan, maar onder een hele berg andere oude spulletjes.
Als je ouders een Girorekening hadden, dan misschien ook nog wel een origineel Girotel-Modem >:)

• aljooge
Beesje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:51:
[...]

Heb je een computer met PS/2 poort? Gelijk dit toetsenbord neerzetten! Onverwoestbaar en tiept lekkerder dan om het even welke Trust/Sweex/HP/Dell/OEM

Ook die heb ik ooit gehad, zo'n monochroom hercules scherm in het groen. Ook weggegooid toen de pc het begaf. 1 tje met nog 2 5 en een kwart disks zonder harde schijf. deed de voeding het niet meer. Alles weggekiepeld. Dat groene scherm natuurlijk mee weggegooid, we hadden een kleurenscherm tenslotte :F

Dan moest er natuurlijk een racespel op die hercules die groter was dan 360 kB, Alle raceauto files gewist op de 2 snelsten na, paste het precies op zo'n slap schijfje.

Alles is in die container elektronica bij de stort beland, hercules, Tulip..en is het zonde van het weggooien? Nee totaal niet, Als we alles bewaard zouden hebben dan zou het huis 1 dikke rotzooi geweest zijn. Geen ergernis aan je eigen hoeveelheid spullen heeft ook waarde.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
aljooge schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:44:
[...]
...
Alles is in die container elektronica bij de stort beland, hercules, Tulip..en is het zonde van het weggooien? Nee totaal niet, Als we alles bewaard zouden hebben dan zou het huis 1 dikke rotzooi geweest zijn. Geen ergernis aan je eigen hoeveelheid spullen heeft ook waarde.
Gelukkig heb ik drie slaapkamers over en staan ze niet in de weg :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Vanavond ff getest en de fdd weigert nog steeds.
Motor gaat draaien, de kop maakt wat beweging in zijn sector te zoeken en zegt dan Read error, abort retry fail.

Diskette overzetten naar de usb fdd aan mn laptop en kan zo mn ouwe dos spelletje openen. Met de melding van w10 dat ik m'n leverancier moet bellen voor n bijgewerkte versie... Real modus en zo.

Oh ja, k denk dat ik eens ga kijken naar laplink. Dos 5 ondersteunt het dus het moet kunnen!

[ Voor 11% gewijzigd door Waterbeesje op 07-09-2017 23:14 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Beesje schreef op donderdag 7 september 2017 @ 23:12:
Vanavond ff getest en de fdd weigert nog steeds.
Motor gaat draaien, de kop maakt wat beweging in zijn sector te zoeken en zegt dan Read error, abort retry fail.
Lijkt meer op floppys die niet compatible zijn.
Ik heb een oude IBM 5170 (80286) met een hoop 5¼ floppys die het niet doen in een IBM 5150 (8088).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
DixxyJS schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:36:
[...]

Lijkt meer op floppys die niet compatible zijn.
Ik heb een oude IBM 5170 (80286) met een hoop 5¼ floppys die het niet doen in een IBM 5150 (8088).
Als dit het probleem zou zijn, zou de 8530 wel moeten starten met formatteren. Dat weigert ie ook met diskettes die 20 jaar geleden nog werken op die computer. Prince of persia, de dos installatiediskettes van wat nu op de computer staat...

Deze werken in een andere computer probleemloos.
Ook met de andere ervaringen op het net vermoed ik dat gewoon de diskettedrive de geest heeft gegeven :(

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Vandaag heb ik van tweaker Nachtnet een IBM diskettedrive uit 1990 ontvangen. Qua fysieke formfactor is deze volledig identiek aan de 8530 van mij, echter de printplaten zijn een generatie nieuwer, de drive is 1,44MB en de connector is een 34 pins met integrale stroomvoorziening. Ik gok dat deze uit een 286 of een model 55 of zo komt.

Het idee was, dat misschien de leeskop over te plaatsen zou zijn en daarmee de oude drive weer zou werken. Maar helaas, deze zijn ook weer geheel anders.

De drive zelf is ook "produced for IBM" en zou daarmee wellicht compatible zijn, als ik de juiste verloopkabel zou hebben. Dat is het volgende wat ik ga bekijken.

PS. Mocht iemand toevallig een dergelijke kabel hebben liggen... 40 pin female --> 34 pin female... met juiste kabel... proberen kan altijd toch? En wellicht zal ik de soldeermachine vastpakken hiervoor.

edit: het lijkt om dit onderdeelnummer te gaan: 27F4602.. Alleen geen idee of deze direct past / de pin layout overeenkomt zonder meteen iets op te blazen....
[gaat later verder zoeken]

[ Voor 10% gewijzigd door Waterbeesje op 18-09-2017 20:40 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Even een kleine update. Door de drukte op het werk en wat dingetjes thuis heb ik de computer even in de ist gezet.

Wel heb ik deze week een setje pcb's besteld om een printplaat te gaan maken.

De eerder genoemde pcb's van lo-tech zijn het niet geworden. De voorraad blijft steken op "out of stock" en wanneer deze beschikbaar zijn blijft na wat mailen vaag ("soon").

Nu heb ik een ander model gevonden waarvan de specs overeen komen en waarvan de ontwerpbestanden vrij beschikbaar zijn gesteld in veelgebruikte gerber en kicad formaat:

http://www.malinov.com/Home/sergeys-projects/xt-cf-lite

Het is net iets groter dan de andere maar verder heeft het ook prima reviews. Nadeel is dat mijn smt soldeer skills voor het eerst op de proef gesteld gaan worden, hier zie ik een beetje tegenop. Dit was niet nodig bij het model van lo-tech.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
En nog een update:
In een moment van verstandsverbijstering heb ik nog zo'n machientje gekocht, maar dan de 286 versie.
i80286, géén 80287, 1MB RAM, 1x 1.44 FDD, 30MB HDD (leuk voor DOS 3.3 destijds) en 16bit ISA poortjes. Draait op DOS 5.00 en heeft een hoop meuk op de HDD staan (Lotus 123 r24, WP5.1, WP6.0, Dbase...
MET originele monitor (type zal ik later posten) en een model M toetsenbord.

Deze heeft uiteraard afwijkende aansluiting voor de FDD maar de kabel zou wel pin-compatible zijn. De drive werkt ook naar behoren. Nu kan ik tevens de FDD testen die ik eerder heb ontvangen. Als deze ook werkt, kan ik kijken of deze in de 8086 te zetten is.

Nu zal ik zeker eens gaan kijken of ik een null-modem kan aanschaffen en aan de praat krijg.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Eagle

The Eagle

Null modem kabel kun je desnoods ook zelf bouwen. In essentie zijn het minimaal 3 aders die op je seriele poort verbonden zijn.
Een parallele link kabel is overigens een stuk sneller. 9600 baud vs 112500 baud. Oude termen, gotta love em :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Laplink kabel ftw!

Dat is misschien wel de beste optie ja. De seriële poorten op de IBM machines zijn de brede 25p poorten. Op al mijn andere machines de 9p. Dus een extra converter er tussen.

Weer een klein soldeerprojectje, zal m'n vrouw blij mee zijn :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 13:57

Aapje

Opel-beun
Ik heb intussen ook een Model 30 gekocht, met twee floppydrives. Intussen testdrive e.d. al gespeeld erop :) De diskettes moet je op een leuke manier formatteren om er 720k disks te krijgen. Ik heb dit voor elkaar gekregen met een oude compaq armada 1120 met windows 3.11 :)

Als je hulp nodig hebt kan ik evt. helpen :)

[ Voor 49% gewijzigd door Aapje op 24-11-2017 19:11 ]

• The Eagle

The Eagle

Wat moest je dan voor speciale trucs uithalen?
Gaatje dichtplekken en het is een DD disk, moet DOS automatisch herkennen. En zo niet kun je bij format gewoon diverse command line opties meegeven om hem op 720k te formatten.
Dus ben wel benieuwd :)

Edit: check Wikipedia: Null modem en dan onder No hardware handshaking. Ground verbinden en Rx en Tx kruislings en dan werkt ie al :) zo heb ik het destijds ook gedaan. En aangezien het tijdelijk was, gewoon de draadeinden blootgemaakt en met wat plakband omwikkeld als soort van plug die op de pin van de seriele poort geschoven kon worden. Voor data prima te doen. Ik had op mijn 13e (1990) geen losse sub D connectoren of fijne soldeerbout ter beschikking :+

Maar beter gebruik je een Wikipedia: LapLink cable want die is een stuk sneller :)

[ Voor 57% gewijzigd door The Eagle op 24-11-2017 20:33 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:18
Als je wat sneller bestanden wilt overzetten zou je kunnen kijken of je een ISA NE2000 kaartje met utp kunt scoren, en iets als BetterTelnet gebruiken. (Al zal het wel lastig zijn dat soort spul nog te vinden.)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik zou die oude drive nog eens onder handen nemen. Een veel voorkomend probleem is/was dat de geleiderails (2 metalen staafjes) waar de schrijfkop langs moet glijden stoffig en droog worden. Een klein beetje lithiumvet erop spuiten kan soms wonderen doen. Ook het schoonmaken van de kop met een wattestaafje met wat alcohol kan helpen.

De printplaten en connectoren kun je eventueel ook nalopen, maar daar verwacht ik weinig geks.

Je kunt eenvoudig data heen en weer krijgen via:

- seriele verbinding (nulmodem, telnet)
- zipdrive (eentje op parallel op de IBM en eentje op USB op je moderne pc, zo deed ik het vroeger)
- CF convertor (en een card reader op je moderne pc)

Er zijn vast nog meer manieren die ik me nu niet kan herinneren.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
(schop omhoog)
En ik heb het weer gedaan...

De druk is even van de ketel, ik heb inmiddels een vervangende floppydrive gekocht.
Deze is getest en werkt als een zonnetje.

Wel zat er nog een complete, bijna nieuwe perfect werkende in mint-staat verkerende 8530 8086 omheen als verpakking... 25 jaar niet aan gestaan en zelfs de batterij werkt nog! Drive-instellingen, datum en tijd zijn correctingesteld!!! Wel MS-DOS geïnstalleerd helaas (op een IBM draai je toch PC-DOS??? :P )

Geen dillemma voor nu, ik kan de diskettedrive gewoon wisselen als ik hem op òf de een, òf de ander nodig heb. Maar dan nog blijf ik met een kapotte drive zitten...

Wat betreft de 'oude' kapotte drive: deze doet het ook niet met de floppen die gewoon goed zijn.
Ik heb naast de floppen met software nog een klein dozijn aan lege floppen die hiermee een format afrondden zonder slechte sectoren ^_^
Het mechanisme is gesmeerd met PTFE en de koppen gereinigd met alcohol. Alle connectortjes zijn daarbij los geweest en het geheel werkt nog steeds niet.
Toch wat soldeerwerk vrees ik...

Maar dat komt later wel.

En wat @WHiZZi zegt: deze machines kom je op E-bay en Marktplaats geregeld tegen waar ze voor tussen de 75 en 500 euro worden aangeboden. Dan wel 99% met de 286 processor. De 8086 processor zie je echt een stuk minder (langzamer en beperkter qua uitbreidingsmogelijkheden). Mede daarom: vasthouden de komende jaren. Het is gewoon een stukje historie dat je in handen hebt.
Laat deze lekker nog even een jaar of tien staan en ze

Enneh... met PC Dos 5.02 of met MS-DOS 6.x heb je de programma's Interlnk en Intersvr om laplink te gebruiken. Inmiddels ben ik er ècht helemaal los op :) veel makkelijker dan zeulen met diskettes. Software via USB kopiëren naar een P3 met Win98, die computer herstarten in DOS modus en Intersvr starten... kind kan de was doen!

[edit:]

@HTT-Thalan : de seriele / parallele verbinding ken ik en gebruik ik ook nu. Neemt niet weg dat ik de drive werkend wil hebben :)
De ZIP drive vereist een driver, die je normaliter inlaadt van... precies, een flop. ;(
De CF converter is op een PS/2 wat ingewikkelder: er zit geen IDE op, waar de 3-euro-converters uit China mee werken. Een converter moet dus direct op de 8 bit ISA bus worden geprikt, met de nodige elektronica en zo. Hier ben ik ook mee bezig, maar dit vergt nog extra tijd. Deze zijn mede bedoeld om de werking zeker te stellen zodra de harddisk er mee kapt. Hierover later een andere post.

[ Voor 15% gewijzigd door Waterbeesje op 13-08-2018 10:06 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Na een eeuw nog even een update.

Van de PS/2 model 30 heb ik nu behoorlijk wat materiaal verzameld om te knutselen. Eigenlijk ben ik er zelf een beetje van geschrokken.

- mijn oude eerste model 30: 8086 / 20MB / DSDD fdd = kapot / ATI VGA Wonder
- de model 30-286: 80286 / 30MB / DSHD fdd / on-board Cirrus VGA chip / Dallas klok (leeg)
- een model 30: 8086 / 20MB / DSDD fdd ; in mintstaat (zelfs de ISA bays hebben alle plastic breek-kapjes aan de achterzijde nog)
- Frankenstein: een Model 30 met 8086 / XTIDE en 512MB CF / 720k FDD met 1.44 frontje (?)
- afgelopen week de 8086 met 2x fdd overgenomen van @Aapje
- 2 losse DSHD fdd's drives voor de 286 / model 55 / welke dan ook nog meer

Omdat Frankenstein duidelijk het minst netjes is, heb ik besloten dat ik daar een donor van maak en wellicht een en ander mee ga experimenteren.
- fdd werkt als 720kB dus kan ik zo overzetten
- de XTIDE idem
- riser met batterij-modificatie idem
- mobo / processor / geheugen zijn mooi als reserve
- voeding kan prima als reserve
- kast (niet de netste) kan ik misschien nog eens gebruiken om een µatx plankje in te modden? Uitdaging met koeling!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
[schop omhoog]

Ik ben er even een poosje niet mee bezig geweest, maar heb er weer even wat tijd voor vrij kunnen maken.

Inmiddels verklaart mijn vrouw me voor gek, maar ik heb er nu dus 5:
- mijn originele oude model 30 (8086, 640kB, 20MB HDD en 720k FDD welke weigerde, oranje power knop)
- een in mint staat verkerende model 30 (precies hetzelfde type maar FDD werkend); zonde om te 'slopen'.
- een andere model 30 (8086, 640kB en 2x 720k FDD werkend, witte power knop)
- nog een model 30 (8086, 640kB, XT-IDE met 512MB CF-kaart en 1x 1.44M FDD welke enkel 720 'doet'?, oranje power knop)
- de snelste model 30 (286, 1MB, 30MB HDD en 1.44MB FDD)

- 2x een 'loze' FDD voor de 286 op reserve.

- nog diverse nieuwere IBMmetjes in de klasse 486, Pentium.MMX, AMD K6...
- twee dozijn computers van vóór 2000 (meeste in opslag)

Met mijn eerste m30 en die met XT-IDE ben ik gaan experimenteren.
FDD van de XT-IDE versie werkte bij aanschaf. FDD overgezet in de eerste, werkt niet. Balen.

FDD van de eerste in die met XT-IDE gezet: werkt niet. Balen.

FDD uit de mint-computer gehaald, in de computer met XT-IDE gezet: werkt. Hoera!

Overgezet naar de eerste: werkt niet. Balen. Terug naar de mint comuter: werkt.

FDD uit de dual-FDD gehaald, in die met XT-IDE gezet: werkt!

Overgezet naar de eerste: werkt niet. Balen.

De eerste lijkt dus iets op het moederbord niet helemaal lekker te hebben zitten.
Volgende stap was een open harttransplantatie.

Mobo uit de XT-IDE versie er uit

Mobo uit de eerste er uit. Wisselen en testen.

De eerste heeft nu dus een ander mobo en blijkt met de 1.44MB FDD zijn werk netjes te doen (in 720kB modus?). Hoera!

FDD uit de eerste in de dual FDD versie gezet: niets. Deze drive is dus echt kaduuk. Naar verluid een stel condensatoren die het laten afweten.

De XT-IDE versie met het 'eerste' moederbord heeft nu niets meer. De XT-IDE er uit gelaten, kapotte FDD er in en that's it. Voeding, geheugen, processor en riser zijn nog prima, dus die kan ik als donor-onderdelen gebruiken om 'de rest' voorlopig draaiende te houden... ook al gaat dàt juist niet kapot...
Deze kast heeft de nodige gebruikerssporen (lees: gescheurd plastic en roestvorming bodemplaat) dus deze zal waarschijnlijk het strijdtoneel een keer het veld ruimen, mèt of zonder de genoemde componenten die er in zitten (PM welkom ;) )

Voor nu: allemaal bedankt voor de inzet en het meedenken!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1