Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wegvallend netwerk/ip-toekenning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Werewood Elf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-10 09:07
Mijn vraag:
Het netwerk thuis functioneert al enige tijd niet meer naar behoren.
Om enkele zaken uit te sluiten heb ik al met Ziggo gebeld om het modem te laten diagnosticeren, het modem blijkt goed te functioneren. Het modem staat in bridge modus, er wordt enkel middels één UTP-kabel internet doorgegeven aan de TP-Link router.

In de TP-Link router heb ik het leeuwendeel van de apparaten een vast IP-adres gegeven. Een vast IP-adres is vooral voor de NAS-server en Wifi printer wenselijk. DHCP staat wel nog aan voor apparaten die geen vast IP-adres hebben (bijvoorbeeld vrienden die slechts af-en-toe op het Wifi komen).

Het netwerk functioneert niet meer naar behoren, een breed scala aan apparaten heeft last van wegvallend netwerk omdat er geen IP-adres meer uitgegeven wordt. Ik schets eerst nog in meer detail de situatie en zal dan de vraag iets concretiseren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De huidige situatie ziet als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/Thuis_Netwerk.PNG

Het groene gedeelte werkt prima, mits de router beneden "gewoon" internet doorgeeft. Het rode gedeelte is waar vrijwel dagelijks problemen mee zijn.
Concreet wat er gebeurt is dat een willekeurig systeem in het netwerk plots een melding geeft dat er geen verbinding meer is met het netwerk. Het apparaat heeft dan ook geen geldig IP-adres meer, als ik namelijk het laatst bekende IP-adres probeer te pingen dan gaat dit niet.
Extra vervelend is het wanneer met Netgear op de 2de verdieping geen geldig IP-adres meer heeft, dan is namelijk de gehele 2de verdieping "uitgeschakeld".

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb én wat ik nog kan doen
Honderd-Miljoen-Miljard keer de router uit-aan gezet, hierna werkt de boel meestal wel weer eventjes 8)7 .
Ook heb ik alle vaste IP-adressen weer weggegooid en het uitdelen aan de router zelf over

Op dit moment ben ik maar aan het kijken om de TP-Link router te gaan vervangen door een krachtigere router. Ik heb er twee op de shortlist staan: netgear-nighthawk-r7000-ac1900 of sitecom-wlr-9000-ac1900
Ik weet dat de router die ik heb staan niet het meest krachtige model is noch de meest recente, daarom denk ik aan het vervangen hiervan. Echter, als ik iets over het hoofd zie waardoor ik geen extra kosten hoef te maken, dan hoor ik dat graag _/-\o_

Beste antwoord (via Werewood Elf op 02-09-2017 21:19)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Werewood Elf schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:13:
[...]

Ik krijg nu overigens wel bij IPCONFIG (windows 10) dat er een preferred IP adres is, alleen er is geen internet.
Dit duidt mogelijk op een dubbele DHCP-server. Wireshark kan je laten zien welke devices deze servers draaien.

Alle reacties

• GlowMouse
  • Niet online
Wat is "geen geldig IP-adres meer"?

• Werewood Elf
GlowMouse schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:56:
Wat is "geen geldig IP-adres meer"?
Het apparaat krijgt gewoon geen IP-adres meer. IPCONFIG /all laat als IP-adres dan 0.0.0.0(dit was onzin) een geldig ip-adres met de tekst preferred erbij te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Werewood Elf op 30-08-2017 22:38 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:05
Gaat die tplink beneden niet gewoon over zijn nek omdat die zoveel te verwerken krijgt.

Tevens zie ik powerline adapters daar zou je al helemaal ver van weg moeten blijven eigenlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door HKLM_ op 30-08-2017 22:00 ]

Cloud ☁️

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Staan die powerline setjes niet ook een eigen dhcp uit te delen ? (Mogelijk in dezelfde range als je TP)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04

Sebazzz

3dp

HKLM_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:59:
Tevens zie ik powerline adapters daar zou je al helemaal ver van weg moeten blijven eigenlijk.
Hoe wil je anders bedraad internet in je huis hebben als je geen gaten in het plafond wilt boren? Loze leidingen zijn vaak ook niet standaard.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• GlowMouse
  • Niet online
Werewood Elf schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:
[...]

Het apparaat krijgt gewoon geen IP-adres meer. IPCONFIG /all laat als IP-adres dan 0.0.0.0 zien.
Welk OS is dat? Windows zou 169.254.x.x moeten laten zien wanneer er geen DHCP-server draait. Kun je eens met wireshark kijken?
Gaat die tplink beneden niet gewoon over zijn nek
"Gaat over zijn nek" is een conclusie die je trekt als je eigenlijk niet weet wat er gebeurt.

• HKLM_
GlowMouse schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:02:
[...]

Welk OS is dat? Windows zou 169.254.x.x moeten laten zien wanneer er geen DHCP-server draait. Kun je eens met wireshark kijken?

[...]

"Gaat over zijn nek" is een conclusie die je trekt als je eigenlijk niet weet wat er gebeurt.
Het is een vraag geen conclusie. En tevens niet zo gek dat als een huis tuin keuken ding 30+ devices te verwerken krijgt.

Nogmaals het is een vraag geen conclusie

Cloud ☁️

• GlowMouse
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:04:
[...]

Het is een vraag geen conclusie. En tevens niet zo gek dat als een huis tuin keuken ding 30+ devices te verwerken krijgt.
Waarom zouden 30+ devices enig probleem vormen? Je hebt het dan over een DHCP- en ARP-tabel van nog geen halve kilobyte elk (en met ipv6 wordt het niet significant meer).

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 30-08-2017 22:08 ]

• HKLM_
Dat zal best maar dan nog kan een device gewoon keihard over zijn nek gaan als de andere systemen druk bezig zijn. Volgens mij trek hij hier nu de conclusie dat dit niet kan zonder het uit te zoeken.

Cloud ☁️

• GlowMouse
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:08:
Dat zal best maar dan nog kan een device gewoon keihard over zijn nek gaan als de andere systemen druk bezig zijn. Volgens mij trek hij hier nu de conclusie dat dit niet kan zonder het uit te zoeken.
Welk device zou "over zijn nek gaan", en welk device moet daarvoor "druk bezig zijn" (en waarmee)?

• Werewood Elf
Gaat die tplink beneden niet gewoon over zijn nek omdat die zoveel te verwerken krijgt.

Dat de TPlink het niet trekt, dat zou goed mogelijk zijn, maar dat kan ik niet controleren toch?

Powerlines zijn helaas mijn enige optie, een kabel trekken gaat niet (althans, niet zonder dat deze overduidelijk over de muur loopt).
Breezers schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:00:
Staan die powerline setjes niet ook een eigen dhcp uit te delen ? (Mogelijk in dezelfde range als je TP)
Een powerline set werkt met een AP, die deelt geen IP-adressen uit. De andere is puur ter vervanging van een kabel, de "ouderwetse" powerline dus (ook geen dhcp).

Ik krijg nu overigens wel bij IPCONFIG (windows 10) dat er een preferred IP adres is, alleen er is geen internet.

Acties:
  • Beste antwoord

• GlowMouse
  • Niet online
Werewood Elf schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:13:
[...]

Dit duidt mogelijk op een dubbele DHCP-server. Wireshark kan je laten zien welke devices deze servers draaien.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Al geprobeerd de Powerline adapters er even uit te halen, als het dan werkt ligt de oorzaak daar, maakt het makkelijker zoeken ;)
Verder heb ik nog nooit gehad dat meerdere DHCP servers op hetzelfde netwerk als gevolg hebben dat clients 0.0.0.0 krijgen, eigenlijk nog nooit 0.0.0.0 als IP kunnen instellen, wel 0.0.0.0 als gateway...
Verder kan je niet een kabel ergens in de hoek van je kamer laten lopen oid? Is goedkoper, sneller en werkt gewoon :)
Wat krijg je te zien als je ipconfig /all doet (screenshot/copy paste)?

Fixing things to the breaking point...

• Werewood Elf
GlowMouse schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:15:
[...]

Dit duidt op een dubbele DHCP-server. Wireshark kan je laten zien welke devices deze servers draaien.
Ik heb WireShark geinstalleerd, ik ben aan het kijken hoe ik kan zien waar wat draait.
RGAT schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:26:
Al geprobeerd de Powerline adapters er even uit te halen, als het dan werkt ligt de oorzaak daar, maakt het makkelijker zoeken ;)
Verder heb ik nog nooit gehad dat meerdere DHCP servers op hetzelfde netwerk als gevolg hebben dat clients 0.0.0.0 krijgen, eigenlijk nog nooit 0.0.0.0 als IP kunnen instellen, wel 0.0.0.0 als gateway...
Verder kan je niet een kabel ergens in de hoek van je kamer laten lopen oid? Is goedkoper, sneller en werkt gewoon :)
Wat krijg je te zien als je ipconfig /all doet (screenshot/copy paste)?
Met de powerlines eruit is er geen verschil, behalve dat mijn boven verdieping en tuin geen internet meer hebben. De 0.0.0.0 was een fout van mijn kant, dit kreeg ik geloof ik te zien als het apparaat nog bezig was.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/IPCONFIG.PNG

UPDATE:

Inmiddels ook de Wireshark aan de praat:
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/WireShark%20-%20DHCP.PNG

Wat ik hier gekopierd heb is wat Wireshark toont na een Ipconfig /release , ipconfig /renew
Ik ben er nog niet precies achter wat ik hier nu in Wireshark zie.

[ Voor 10% gewijzigd door Werewood Elf op 30-08-2017 23:10 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Je ziet het proces dat hier wordt beschreven. Daar is zo te zien niets mis mee (er komt maar één DHCP offer naar aanleiding van je discover). Is dit boven of beneden? Werkt het internet na deze Wiresharksessie wel?

• Werewood Elf
GlowMouse schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:03:
Je ziet het proces dat hier wordt beschreven. Daar is zo te zien niets mis mee (er komt maar één DHCP offer naar aanleiding van je discover). Is dit boven of beneden? Werkt het internet na deze Wiresharksessie wel?
Helder, proces snap ik nu.
Wat je ziet is het proces beneden. Ik heb inmiddels ook met Wireshark getest wat er gebeurt als ik met de laptop van het basis wifi (van de TPLink) de tuin in loop en de "seamles" overga op de wifi van het AP. Ik zie dan een nieuwe transaction komen waar er een DHCP request komt en een ACK. Als ik terug ga van de tuin naar de router gebeurt hetzelfde.

Om terug te komen op de discussie over "kan de TP-Link zoveel verkeer en apparaten aan" is er een manier om dit te testen?

• GlowMouse
  • Niet online
Het is juist interessant om wireshark te draaien wanneer internet niet werkt. Het is onduidelijk of dat bij bovenstaande screenshots van wireshark en van ipconfig het geval is.

• Werewood Elf
GlowMouse schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:37:
Het is juist interessant om wireshark te draaien wanneer internet niet werkt. Het is onduidelijk of dat bij bovenstaande screenshots van wireshark en van ipconfig het geval is.
Je raadt het al, op deze laptop ondervind ik momenteel geen problemen... Nu heeft toevallig mijn wifi-printer problemen.. Hier kan ik helaas weinig diagnosticeren ..

UPDATE: om iets te forceren ben ik allemaal extra apparaten gaan aanzetten. Hierdoor zie ik wel dat er plots weer een nieuwe DHCP request en ACK verschijnt in Wireshark. Ik blijf wel gewoon internet behouden.

UPDATE 2: Ik heb wireshark inmiddels een goed uur laten draaien. Ik zie naar mijn idee toch rare dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/Wireshark_Capture_DHCP_uur.PNG

De lease zou een maand geldig moeten blijven.. Dus, als ik de wikipedia pagina goed begrijp zou hij de client nog niet voor een nieuwe lease moeten vragen..

[ Voor 38% gewijzigd door Werewood Elf op 31-08-2017 18:37 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Je zou even moeten kijken welk mac-adres bij elke request hoort, want je ziet nu mogelijk de DHCP-aanvragen van je hele netwerk. Wat me opvalt is dat niet elke request wordt beantwoord (de regel die begint met 1234 of met 1238). De vraag is waarom er onregelmatig een request wordt gedaan. Misschien dat je regelmatig de wifi-verbinding kwijtraakt.

• Werewood Elf
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/Wireshark_Capture_With_MAC%281%29.png

Je ziet inderdaad een paar apparaten langskomen die om een IP-adres vragen. Het feit dat sommige apparaten wel erg vaak een request (moeten) doen duidt volgens jou op wegvallende Wifi verbinding? - Aangezien dit met een breed scala aan apparaten gebeurt zou ik dit dus toerekenen aan de router. Correct?

• GlowMouse
  • Niet online
Wat je ziet is dat de DHCP-server nooit reageert op de requests van de Nexus. Het zou interessant zijn om de laptop even bedraad aan te sluiten om te zien of de DHCP-requests daar ook zichtbaar zijn en niet worden beantwoord.
Je zou ook eens kunnen kijken naar mac filtering, de grootte van je dhcp-pool, en eventuele logfiles op de tp-link.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, waarom heb je eigenlijk de WR1043 beneden staan en de WNDR4300 boven?
De netgear is krachtiger dan de tp-link en de belasting voor de router beneden is zwaarder.

Niet zozeer dat de router over z'n nek gaat, maar volgens Wikipedia:
WARNING: These routers seem to have unstable wifi

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Werewood Elf
GlowMouse schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:55:
Wat je ziet is dat de DHCP-server nooit reageert op de requests van de Nexus. Het zou interessant zijn om de laptop even bedraad aan te sluiten om te zien of de DHCP-requests daar ook zichtbaar zijn en niet worden beantwoord.
Je zou ook eens kunnen kijken naar mac filtering, de grootte van je dhcp-pool, en eventuele logfiles op de tp-link.
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/WireShark_WIRED.png
MIjn laptop krijgt geen internet verbinding als ik via de kabel aansluit... 8)7 (de Decline step)

De pool van beschikbare IP adressen is groot genoeg en MAC filtering staat uit
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 02:47:
Kwenie hoor, waarom heb je eigenlijk de WR1043 beneden staan en de WNDR4300 boven?
De netgear is krachtiger dan de tp-link en de belasting voor de router beneden is zwaarder.

Niet zozeer dat de router over z'n nek gaat, maar volgens Wikipedia:

[...]
Om de een of andere reden functioneerde de WNDR4300 met DD-WRT perfect als AP van de WR1043 anders om was een groot drama.

Ik heb een nieuwe router besteld: netgear-r7800-nighthawk-x4s-ac2600-router

• GlowMouse
  • Niet online
De decline-stap komt van je laptop. Je laptop kan een offer afwijzen als het ip-adres al in gebruik is. Dat zou nooit voor moeten komen, en het is dus de moeite waard om te zien hoe dat is veroorzaakt. Welk ip-adres werd er aangeboden, en welk apparaat heeft dat ip-adres in gebruik?

• Werewood Elf
GlowMouse schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:35:
De decline-stap komt van je laptop. Je laptop kan een offer afwijzen als het ip-adres al in gebruik is. Dat zou nooit voor moeten komen, en het is dus de moeite waard om te zien hoe dat is veroorzaakt. Welk ip-adres werd er aangeboden, en welk apparaat heeft dat ip-adres in gebruik?
Mijn laptop is normaal gekoppeld aan .111 echter, als ik deze bekabeld insteek, dan krijgt hij .113 aangeboden, terwijl dit adres ook al door een ander apparaat gebruikt wordt..
Daarnaast is het MAC adres van mijn laptop aan een fixed ip gekoppeld, namelijk de .111

• GlowMouse
  • Niet online
Werewood Elf schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:55:
[...]

terwijl dit adres ook al door een ander apparaat gebruikt wordt..
hoe kan dat?

• Werewood Elf
Ik heb werkelijk geen idee. Het IP-adress .113 is namelijk ook gewoon gereserveerd voor een ander apparaat...
Enfin, ik heb nu dus een nieuwe router besteld, ik zal morgen na installatie een update geven over de situatie!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Sowieso zijn die 1043ND v1 dingen niet zo heel sterk. Wifi op die dingen is alles behalve stabiel en performance is niet super. Verder heb ik nu al 3 stuks weg mogen gooien omdat er random ethernetpoorten kapot gaan.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Werewood Elf schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:55:
[...]

Mijn laptop is normaal gekoppeld aan .111 echter, als ik deze bekabeld insteek, dan krijgt hij .113 aangeboden, terwijl dit adres ook al door een ander apparaat gebruikt wordt..
Daarnaast is het MAC adres van mijn laptop aan een fixed ip gekoppeld, namelijk de .111
Zo te lezen heb je meerdere DHCP servers in je "netwerk" staan.... Maar dan nog: Het MAC adres van je WiFi adapter is sowieso al een ander dan 't MAC adres van de LAN adapter in je laptop dus 't klopt gewoon dat je daar twee verschillende IP adressen op uitgedeeld krijgt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Werewood Elf
wimmel_1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:46:
[...]

Zo te lezen heb je meerdere DHCP servers in je "netwerk" staan.... Maar dan nog: Het MAC adres van je WiFi adapter is sowieso al een ander dan 't MAC adres van de LAN adapter in je laptop dus 't klopt gewoon dat je daar twee verschillende IP adressen op uitgedeeld krijgt.
Natuurlijk.. 8)7

Ik heb nu een nieuwe router staan. Tot nu toe loopt alles als een zonnetje.

Echter, ik zie wel dat de powerline die boven het signaal uit "de muur trekt" en doorvoed naar mijn AP én het AP zelf als IP adres 192.168.1.1 hebben, dit terwijl de router alleen in de 192.168.2.x range zou moeten uitdelen. Het werkt allemaal wel, maar ik vraag me alleen af of dit nog problemen gaat geven. Overigens, aparaten die via dit AP verbinding maken met het netwerk krijgen wél een IP adres in de 192.168.2.x range. :?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Werewood Elf schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:17:
... het AP zelf als IP adres 192.168.1.1 hebben, dit terwijl de router alleen in de 192.168.2.x range zou moeten uitdelen...
dat staat vast handmatig ingesteld; zou je moeten kunnen wijzigen
... Het werkt allemaal wel, maar ik vraag me alleen af of dit nog problemen gaat geven. Overigens, aparaten die via dit AP verbinding maken met het netwerk krijgen wél een IP adres in de 192.168.2.x range. :?
Dus dhcp staat uit op 't ding; dat is goed
Je moet je PC éénmalig een IP-adres geven in 192.168.1.0/24 om op het AP in te kunnen loggen en het ip-adres te wijzigen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1