Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:56
Beste,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een goede monitor voor te gamen in combinatie met de 1080TI van asus.

Na een aantal reviews en andere discussies kom ik er nog niet echt uit.
De een zegt dan TN 1ms de beste gaming experience is terwijl een ander roept dat een 3 ms verschil niet zichtbaar is en daarom IPS beter is vanwege de kleur.

Wel weet ik dat ik een 144HZ scherm wil van 27 inch. Ik heb een aantal monitoren in een lijstje staan maar ben er nog steeds niet 100% over uit. 8)7

Het budget zit rond de 500 tot 600 euro.

Momenteel heb ik een scherm uit het jaar 0 de specs daarvan zijn daarom nu ook niet belangrijk.

De schermen die ik momenteel heb gevonden waar ik over nadenk:

Asus MG279Q
Dell S2716DG
Asus PG279Q

(weet even niet hoe ik deze in zo een aparte lijst kan zetten vandaar even zo vermeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 21:03
Kleurweergave van IPS is m.i. 100% belangrijker dan die 2ms. Wellicht dat dat in de pro-gaming scene een verschil maakt, maar laten we eerlijk zijn, dat is waarschijnlijk niet jouw gebruiksscenario.

Ook is de stelling "Ik zoek een beeldscherm bij mijn 1080Ti" een beetje raar, meestal doe je dit andersom. Maar goed, je 1080Ti is inderdaad de juiste keuze als je 1440p@144hz wil gaan doen.

Als je budget 600 euro is, waarom heb je dan een monitor van 800+ euro in je opties?

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
Nycrea schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:46:
Kleurweergave van IPS is m.i. 100% belangrijker dan die 2ms. Wellicht dat dat in de pro-gaming scene een verschil maakt, maar laten we eerlijk zijn, dat is waarschijnlijk niet jouw gebruiksscenario.

Ook is de stelling "Ik zoek een beeldscherm bij mijn 1080Ti" een beetje raar, meestal doe je dit andersom. Maar goed, je 1080Ti is inderdaad de juiste keuze als je 1440p@144hz wil gaan doen.

Als je budget 600 euro is, waarom heb je dan een monitor van 800+ euro in je opties?
Bedankt voor je reactie!

Als het 800 euro wordt of meer ja dan maar verder sparen ik laat de opties open.
Sparen is namelijk tegenwoordig ook een optie haha.

De 1080TI ga ik vrijdag bestellen maar wil daar alvast een scherm bij gaan bestellen vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-06 17:03
Ik heb zelf geen ervaring met 144hz gaming, maar uit ervaring is één ding mij echt duidelijk geworden: IPS behoeft 100% de voorkeur boven TN. Zoals @Nycrea al aangaf, de twee (of 3) seconden verschil in reactietijd (ms) is echt niet merkbaar. De kleuren en kijkhoeken van IPS zijn geweldig voor eigenlijk alles buiten gamen om: films kijken, gamen met vrienden (waardoor je niet recht voor het beeldscherm zit), photoshop...

Bij de door jouw aangegeven opties lijkt de AsusMG279Q mij het beste waar voor je geld. Nadeel is wel dat die in tegenstelling tot de Asus ROG Swift geen GSync heeft. Verder wel ingebouwde speakers, usb hub, etc...

• valermos
beerolifant schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:24:
Ik heb zelf geen ervaring met 144hz gaming, maar uit ervaring is één ding mij echt duidelijk geworden: IPS behoeft 100% de voorkeur boven TN. Zoals @Nycrea al aangaf, de twee (of 3) seconden verschil in reactietijd (ms) is echt niet merkbaar. De kleuren en kijkhoeken van IPS zijn geweldig voor eigenlijk alles buiten gamen om: films kijken, gamen met vrienden (waardoor je niet recht voor het beeldscherm zit), photoshop...

Bij de door jouw aangegeven opties lijkt de AsusMG279Q mij het beste waar voor je geld. Nadeel is wel dat die in tegenstelling tot de Asus ROG Swift geen GSync heeft. Verder wel ingebouwde speakers, usb hub, etc...
Hoeveel waarde biedt G-Sync?
Als ik namelijk filmpjes bekijk van G-Sync vs V-sync is het verschil niet echt groot.
maar ik wil wel waar voor mijn geld hebben.

Als er een keuze gemaakt dient te worden, is het dan de PG279Q of de MG279Q?

Anders gezegd is de G-Sync het waard?

• beerolifant
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-06 17:03
valermos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:43:
[...]

Hoeveel waarde biedt G-Sync?
Als ik namelijk filmpjes bekijk van G-Sync vs V-sync is het verschil niet echt groot.
maar ik wil wel waar voor mijn geld hebben.

Als er een keuze gemaakt dient te worden, is het dan de PG279Q of de MG279Q?

Anders gezegd is de G-Sync het waard?
Ik ben zelf van mening dat het grote prijsverschil tussen de twee monitoren niet te verantwoorden is voor uitsluitend de G-Sync. Ik heb zelf ook een nVidia kaart en een scherm zonder g-sync; heb nooit last van screan-tearing. Als ik jouw was zou mijn voorkeur (dus) uitgaan naar de MG279Q.

Onthoud ook: voor die 250 euro kun je één of meerdere pc onderdelen 'upgraden', een tweede scherm kopen, een nieuwe toetsenbord + muis combo aanschaffen, etc....

• Richh
  • Laatst online: 09:19
valermos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:43:
Op beeld zie je het verschil hiertussen ook niet :P

Het hele idee van G-Sync is dat je refreshrate variabel is. Stel je kaart poept 50fps uit, dan werkt je scherm ook op 50hz. Je krijgt daardoor met G-Sync nooit lijnen in beeld of framedrops, omdat je monitor zich aanpast aan je videokaart. IMHO is dat een enorme vooruitgang.
V-Sync doet niks meer dan je videokaart output aanpassen aan de monitor: stel je kaart poept 50fps uit en je hebt een 60hz monitor, dan ziet je kaart dat hij die 60hz niet kan vullen en daarom 30fps gaat sturen.
Je zegt dat je het verschil op beeld niet ziet, dat klopt: de video is opgenomen op 30 of 60hz en je monitor weergeeft dat dan ook; daardoor is het verschil nooit zichtbaar via een ander scherm.

Maargoed laten we eerst eens voorop stellen: wat wil je precies doen? Gamen op 144hz? Welke games ga je spelen?
A. Is je doel écht 144fps halen?
B. Of wil je een 144hz monitor omdat je dan met 72fps ook nog een vloeiend beeld hebt, en met 48fps, en met 36fps?

If A: dat is een mooi streven, maar voor de gemiddelde game vrij onhaalbaar. Ja, in CSGO, PUBG enzo gaat het wel lukken, maar wil je Battlefield of GTA op 1440p 144hz spelen, dan vrees ik dat er geen enkele setup (CPU/GPU) dat aan kan. Je gaat er 1300 euro tegenaan gooien, ik zou zeggen dat je je geld verspilt.

If B: als dit je hele doel is: forget about 144hz en ga voor een nette G-Sync monitor. Die lost dit probleem veel beter op.

Mocht je voor AMD Vega gaan trouwens, dan kan je voor Freesync kiezen, wat veel voordeliger kan worden en je wellicht een betere ervaring kan geven. In dat geval haal je 34" 3440x1440p ultrawides voor ditzelfde geld, wat imho nog véél vetter is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• valermos
Richh schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Op beeld zie je het verschil hiertussen ook niet :P

Het hele idee van G-Sync is dat je refreshrate variabel is. Stel je kaart poept 50fps uit, dan werkt je scherm ook op 50hz. Je krijgt daardoor met G-Sync nooit lijnen in beeld of framedrops, omdat je monitor zich aanpast aan je videokaart. IMHO is dat een enorme vooruitgang.
V-Sync doet niks meer dan je videokaart output aanpassen aan de monitor: stel je kaart poept 50fps uit en je hebt een 60hz monitor, dan ziet je kaart dat hij die 60hz niet kan vullen en daarom 30fps gaat sturen.
Je zegt dat je het verschil op beeld niet ziet, dat klopt: de video is opgenomen op 30 of 60hz en je monitor weergeeft dat dan ook; daardoor is het verschil nooit zichtbaar via een ander scherm.

Maargoed laten we eerst eens voorop stellen: wat wil je precies doen? Gamen op 144hz? Welke games ga je spelen?
A. Is je doel écht 144fps halen?
B. Of wil je een 144hz monitor omdat je dan met 72fps ook nog een vloeiend beeld hebt, en met 48fps, en met 36fps?

If A: dat is een mooi streven, maar voor de gemiddelde game vrij onhaalbaar. Ja, in CSGO, PUBG enzo gaat het wel lukken, maar wil je Battlefield of GTA op 1440p 144hz spelen, dan vrees ik dat er geen enkele setup (CPU/GPU) dat aan kan. Je gaat er 1300 euro tegenaan gooien, ik zou zeggen dat je je geld verspilt.

If B: als dit je hele doel is: forget about 144hz en ga voor een nette G-Sync monitor. Die lost dit probleem veel beter op.

Mocht je voor AMD Vega gaan trouwens, dan kan je voor Freesync kiezen, wat veel voordeliger kan worden en je wellicht een betere ervaring kan geven. In dat geval haal je 34" 3440x1440p ultrawides voor ditzelfde geld, wat imho nog véél vetter is.
Bedankt voor je heldere uitleg!

Ik zou natuurlijk graag de 144FPS halen en ik weet dat dit voor veel games nog te hoog gegrepen is.
Ik ga bijvoorbeeld Arma 3 / CoD WWII / Destiny 2 spelen en daar wil ik een zo goed mogelijk setup voor creëren. De rest van mijn systeem is verder prima in orde, de aanwinst die er nu aan komt is de 1080TI van Asus en daarop wil ik mijn monitor afstellen.

Als ik de 144FPS kan halen ja dan wil ik dat zeker maar ik snap dat dit een streven is.
Daarbij zie ik in de toekomst wel verschijnen dat 144HZ de standaard wordt en ben ik daar al klaar voor mijn de monitor die ik dan heb.

Als ik je keuzes zo lees kom ik dan toch uit op optie A.

Setup die ik gebruik:
I7 4790k
32GB RAM
Moederbord MSI Gaming 5 Pro
550W BeQuit voeding
1080TI Asus Rog StriX OC

Ik weet niet goed of de verschillen groot zijn en of ik het uberhaubt ga merken aangezien ik van een prul scherm af kom.
Maar ik wil ook weer waar voor mijn geld en het deze keer goed doen.

Ik hoor graag je mening!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Richh
  • Laatst online: 09:19
Kijk, dat zijn reacties waar je verder mee kan :)
valermos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:01:
Ik zou natuurlijk graag de 144FPS halen en ik weet dat dit voor veel games nog te hoog gegrepen is. Als ik de 144FPS kan halen ja dan wil ik dat zeker maar ik snap dat dit een streven is.
Dat is het belangrijkste! :)
Daarbij zie ik in de toekomst wel verschijnen dat 144HZ de standaard wordt en ben ik daar al klaar voor mijn de monitor die ik dan heb.
Denk je? Persoonlijk denk ik eerder dat we gaan neigen naar hogere resoluties; heb je al eens een curved 1440p ultrawide getest? Wellicht wil je dat eens proberen voordat je een investering doet, waar je waarschijnlijk ook jaren verder mee wil :) Ja, die ultrawide schermen zijn moeilijk duur, maar ik ben zelf van mening dat ze het wel waard zijn.
Al snap ik dat je als FPS-gamer ook graag 144hz wil, en dat is op (hi-res) ultrawides nog niet te krijgen. Zelf speel ik ook wat meer 3rd party titels, simulaties en adventures die minder snelheid vereisen, en gebruik ik m'n scherm meer voor dingen buiten gaming, dat maakt mij wellicht ook een beetje biased....
Ik weet niet goed of de verschillen groot zijn en of ik het uberhaubt ga merken aangezien ik van een prul scherm af kom.
Maar ik wil ook weer waar voor mijn geld en het deze keer goed doen.
Ik ga er vanuit dat je nu een 1080p 60hz TN-scherm hebt? Dan is alle upgrade awesome inderdaad en ga je heel blij worden van alle 3 de schermen die je al noemde :) Maar ik snap dat je het beste uit je centen wil trekken.

Het is opzich wel een lastige kwestie. Aan de ene kant staan we een beetje op een kantelpunt wat betreft monitoren: volgend jaar komen er monitoren met HDR en we krijgen ook steeds hogere refreshrates op hogere resoluties. Aan de andere kant kan je nu al ontzettend veel mooi spul halen op monitorengebied.

Daarbij is er ook gewoon heel veel keuze. Hoge resolutie, lage resolutie (1080 pixels hoog op 35" ultrawide, licht om te renderen...); 60hz, 144hz, 240hz, alles bestaat wel :P Ik wil niet zeggen dat X beter is dan Y, maar het is wel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Probeer het eens persoonlijk te testen.

En om het dan nog lastiger te maken: adaptive sync. Dat is imho toch wel ideaal, zeker als je zoals jij op hogere framerates wil spelen maar waarschijnlijk de 144 zelf niet gaat scoren.
Freesync begint mainstream te worden, menig monitor heeft het al (waaronder enkele die jij al noemt), maar Nvidia weigert het te ondersteunen omdat ze een eigen implementatie hebben (G-sync) met bijbehorend prijskaartje. Dat maakt de monitorkeuze nog lastiger omdat je gewoon fors betaald voor G-sync.

Als ik voor je zou moeten kiezen: ga in ieder geval voor een IPS monitor (mooiere kleuren en beter beeld, TN is iets sneller maar dat is echt verwaarloosbaar) met G-Sync support.

Maargoed, dan kom je ook boven het budget wat je nu stelt, jouw huidige keuzes zijn TN-panelen of hebben geen G-Sync. Ik zou dan op zoiets uitkomen: categorie: Monitoren
De goedkoopste IPS G-Sync monitor 2560x1440 >144hz kost je €730 minimaal.

Om de vergelijking toch weer terug te halen: ga je in plaats van een 1080Ti voor een RX Vega 64, dan kan je voor Freesync gaan categorie: Monitoren
De goedkoopste IPS Freesync monitor 2560x1440 144hz kost je €550 minimaal.
Dan kost je monitor dus zo'n 200 euro minder, RX Vega 64 is goedkoper dan een 1080Ti (ok... ook trager), en heb je een open standaard waar je waarschijnlijk langer mee vooruit kan.

In beide gevallen is het nog maar een klein stukje extra naar 3440 pixels breed Ultrawide...
G-Sync: pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart
FreeSync: pricewatch: Samsung C34H890WJU Zilver

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:50
Ik vind dat "ips is beter dan tn" of anders om een beetje te simpel.

Het verschilt echt per scherm èn persoon welk scherm beter is.
Ik ben zelf ook iets meer dan een jaar overgestapt van een 1440p IPS naar een 4K TN monitor en kan mij helemaal niet vinden in wat de meeste mensen zeggen over " het ach zo slechte TN "

Vind mijn nieuwe monitor juist betere kleuren hebben dan mijn oude, terwijl die IPS was.

Het enige echte nadeel van TN zijn de kijkhoeken.
Als je van de zijkant of van boven/beneden kijkt vervagen de kleuren.
Maar wie zit er nou niet recht voor zijn beeldscherm? Juist ja.

Ik zou dus als ik jou was naar een computer winkel gaan waar ze show modellen hebben zodat je ze kan vergelijken.

In vino veritas, in aqua sanitas

• valermos
Richh schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:44:
Kijk, dat zijn reacties waar je verder mee kan :)

[...]

Dat is het belangrijkste! :)

[...]

Denk je? Persoonlijk denk ik eerder dat we gaan neigen naar hogere resoluties; heb je al eens een curved 1440p ultrawide getest? Wellicht wil je dat eens proberen voordat je een investering doet, waar je waarschijnlijk ook jaren verder mee wil :) Ja, die ultrawide schermen zijn moeilijk duur, maar ik ben zelf van mening dat ze het wel waard zijn.
Al snap ik dat je als FPS-gamer ook graag 144hz wil, en dat is op (hi-res) ultrawides nog niet te krijgen. Zelf speel ik ook wat meer 3rd party titels, simulaties en adventures die minder snelheid vereisen, en gebruik ik m'n scherm meer voor dingen buiten gaming, dat maakt mij wellicht ook een beetje biased....

[...]

Ik ga er vanuit dat je nu een 1080p 60hz TN-scherm hebt? Dan is alle upgrade awesome inderdaad en ga je heel blij worden van alle 3 de schermen die je al noemde :) Maar ik snap dat je het beste uit je centen wil trekken.

Het is opzich wel een lastige kwestie. Aan de ene kant staan we een beetje op een kantelpunt wat betreft monitoren: volgend jaar komen er monitoren met HDR en we krijgen ook steeds hogere refreshrates op hogere resoluties. Aan de andere kant kan je nu al ontzettend veel mooi spul halen op monitorengebied.

Daarbij is er ook gewoon heel veel keuze. Hoge resolutie, lage resolutie (1080 pixels hoog op 35" ultrawide, licht om te renderen...); 60hz, 144hz, 240hz, alles bestaat wel :P Ik wil niet zeggen dat X beter is dan Y, maar het is wel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Probeer het eens persoonlijk te testen.

En om het dan nog lastiger te maken: adaptive sync. Dat is imho toch wel ideaal, zeker als je zoals jij op hogere framerates wil spelen maar waarschijnlijk de 144 zelf niet gaat scoren.
Freesync begint mainstream te worden, menig monitor heeft het al (waaronder enkele die jij al noemt), maar Nvidia weigert het te ondersteunen omdat ze een eigen implementatie hebben (G-sync) met bijbehorend prijskaartje. Dat maakt de monitorkeuze nog lastiger omdat je gewoon fors betaald voor G-sync.

Als ik voor je zou moeten kiezen: ga in ieder geval voor een IPS monitor (mooiere kleuren en beter beeld, TN is iets sneller maar dat is echt verwaarloosbaar) met G-Sync support.

Maargoed, dan kom je ook boven het budget wat je nu stelt, jouw huidige keuzes zijn TN-panelen of hebben geen G-Sync. Ik zou dan op zoiets uitkomen: categorie: Monitoren
De goedkoopste IPS G-Sync monitor 2560x1440 >144hz kost je €730 minimaal.

Om de vergelijking toch weer terug te halen: ga je in plaats van een 1080Ti voor een RX Vega 64, dan kan je voor Freesync gaan categorie: Monitoren
De goedkoopste IPS Freesync monitor 2560x1440 144hz kost je €550 minimaal.
Dan kost je monitor dus zo'n 200 euro minder, RX Vega 64 is goedkoper dan een 1080Ti (ok... ook trager), en heb je een open standaard waar je waarschijnlijk langer mee vooruit kan.

In beide gevallen is het nog maar een klein stukje extra naar 3440 pixels breed Ultrawide...
G-Sync: pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart
FreeSync: pricewatch: Samsung C34H890WJU Zilver
Ik denk dat ik voor deze ga:
Asus MG279Q

Die valt netjes in het budget alleen ja geen G-sync maar ik denk dat ik het niet ga missen op het ogenblik.
Ik weet het gewoon echt niet 8)7

Maar ik zal ergens moeten beginnen en het is al een enorme vooruitgang.

Mocht je een ander exemplaar als voorstel willen doen iets met G sync of niet of een ander voorstel ik hoor het graag.

Dit is namelijk het exemplaar waar ik nu op dit moment voor zou kiezen.
Pagina: 1