Kijk, dat zijn reacties waar je verder mee kan

Dat is het belangrijkste!

Daarbij zie ik in de toekomst wel verschijnen dat 144HZ de standaard wordt en ben ik daar al klaar voor mijn de monitor die ik dan heb.
Denk je? Persoonlijk denk ik eerder dat we gaan neigen naar hogere resoluties; heb je al eens een curved 1440p ultrawide getest? Wellicht wil je dat eens proberen voordat je een investering doet, waar je waarschijnlijk ook jaren verder mee wil

Ja, die ultrawide schermen zijn moeilijk duur, maar ik ben zelf van mening dat ze het wel waard zijn.
Al snap ik dat je als FPS-gamer ook graag 144hz wil, en dat is op (hi-res) ultrawides nog niet te krijgen. Zelf speel ik ook wat meer 3rd party titels, simulaties en adventures die minder snelheid vereisen, en gebruik ik m'n scherm meer voor dingen buiten gaming, dat maakt mij wellicht ook een beetje biased....
Ik weet niet goed of de verschillen groot zijn en of ik het uberhaubt ga merken aangezien ik van een prul scherm af kom.
Maar ik wil ook weer waar voor mijn geld en het deze keer goed doen.
Ik ga er vanuit dat je nu een 1080p 60hz TN-scherm hebt? Dan is alle upgrade awesome inderdaad en ga je heel blij worden van alle 3 de schermen die je al noemde

Maar ik snap dat je het beste uit je centen wil trekken.
Het is opzich wel een lastige kwestie. Aan de ene kant staan we een beetje op een kantelpunt wat betreft monitoren: volgend jaar komen er monitoren met HDR en we krijgen ook steeds hogere refreshrates op hogere resoluties. Aan de andere kant kan je nu al ontzettend veel mooi spul halen op monitorengebied.
Daarbij is er ook gewoon heel veel keuze. Hoge resolutie, lage resolutie (1080 pixels hoog op 35" ultrawide, licht om te renderen...); 60hz, 144hz, 240hz, alles bestaat wel

Ik wil niet zeggen dat X beter is dan Y, maar het is wel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Probeer het eens persoonlijk te testen.
En om het dan nog lastiger te maken: adaptive sync. Dat is imho toch wel ideaal, zeker als je zoals jij op hogere framerates wil spelen maar waarschijnlijk de 144 zelf niet gaat scoren.
Freesync begint mainstream te worden, menig monitor heeft het al (waaronder enkele die jij al noemt), maar Nvidia weigert het te ondersteunen omdat ze een eigen implementatie hebben (G-sync) met bijbehorend prijskaartje. Dat maakt de monitorkeuze nog lastiger omdat je gewoon fors betaald voor G-sync.
Als ik voor je zou moeten kiezen: ga in ieder geval voor een IPS monitor (mooiere kleuren en beter beeld, TN is iets sneller maar dat is echt verwaarloosbaar) met G-Sync support.
Maargoed, dan kom je ook boven het budget wat je nu stelt, jouw huidige keuzes zijn TN-panelen of hebben geen G-Sync. Ik zou dan op zoiets uitkomen:
categorie: Monitoren
De goedkoopste IPS G-Sync monitor 2560x1440 >144hz kost je €730 minimaal.
Om de vergelijking toch weer terug te halen: ga je in plaats van een 1080Ti voor een RX Vega 64, dan kan je voor Freesync gaan
categorie: Monitoren
De goedkoopste IPS Freesync monitor 2560x1440 144hz kost je €550 minimaal.
Dan kost je monitor dus zo'n 200 euro minder, RX Vega 64 is goedkoper dan een 1080Ti (ok... ook trager), en heb je een open standaard waar je waarschijnlijk langer mee vooruit kan.
In beide gevallen is het nog maar een klein stukje extra naar 3440 pixels breed Ultrawide...
G-Sync:
pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart
FreeSync:
pricewatch: Samsung C34H890WJU Zilver