Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ISRA/AOP kabels naar buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joekoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09-2024
Goedenavond,

Vandaag hebben wij de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis (nouja nieuw....1938).
Uiteraard ontzettend blij en zijn van plan wat klussen uit te gaan voeren in de woonkamer. Oa. het stucen van de muren/plafonds.

Nu viel mij het volgende op;
In de woonkamer komen vanuit de kruipruimte 3 groene kabels, 1 daarvan is afgemonteerd op ons AOP de andere twee lopen door een plastic goot naar boven, zeer waarschijnlijk naar onze bovenburen.
(een zelfde situatie hebben we ook met het ISRA punt, hierbij lopen twee blauwe kabels naar de bovenburen maar zit voorlopig in een ruimte waar we even niets mee doen)

Nu is dit natuurlijk geen gezicht wanneer wij de boel strak af willen laten werken en vervolgens met een plastic goot op de muur zitten. :z

Ziggo gaat een monteur langs sturen maar telefonisch gaf men aan hier waarschijnlijk niets mee te doen.

Heeft iemand wel eens een zelfde situatie meegemaakt en dit ook op één of andere manier netjes kunnen oplossen?

Alvast dank voor jullie reacties!

edit:
Overigens loop ik nu even door de straat en zie ik bij heel wat andere huizen een soort grijze gootjes op de gevels lopen vanaf de grond naar alle bovenliggende huizen, zou dit zomaar de Ziggo of KPN kabel kunnen zijn??

[ Voor 10% gewijzigd door joekoe op 30-08-2017 20:41 ]

Alle reacties

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

doorknippen en opgelost.....

of een sleuf in de muur (laten) fraisen en daar een buis of koker in verwerken waar de kabels doorheen gaan lopen.

veel andere keuzes heb je niet

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01
Was het vroeger 1 woning en zijn er nu 2 van gemaakt?

Die grijze gootjes zijn waarschijnlijk later geplaatst voor glasvezel.

[ Voor 41% gewijzigd door .Maarten op 30-08-2017 20:42 ]

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 17:45
Ik heb dit ook gehad in mijn (destijds sociale) huurwoning met bouwjaar 1949, zo'n 15 jaar terug. We hebben toen over de kabel heen behangen :-)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

joekoe schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:39:

Overigens loop ik nu even door de straat en zie ik bij heel wat andere huizen een soort grijze gootjes op de gevels lopen vanaf de grond naar alle bovenliggende huizen, zou dit zomaar de Ziggo of KPN kabel kunnen zijn??
Yep. Ik heb dat ook. Die panden zijn dan gebouwd voor de aanleg van kabel. Hier gaat 't vanaf de straat langs de voorgevel omhoog naar de 1e verdieping (daar woon ik), daar naar binnen en dan binnen via een kabelgoot naar de twee bovenburen.

Die goot zit bij mij in de hoek achter een gordijn dus weinig storend. Ik heb toen ik hier kwam wonen daar ook even naar gekeken maar de hoeveelheid moeite die 't ging kosten om dat te veranderen was 't me niet waard.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 30-08-2017 20:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• joekoe
.Maarten schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:42:
Was het vroeger 1 woning en zijn er nu 2 van gemaakt?

Die grijze gootjes zijn waarschijnlijk later geplaatst voor glasvezel.
Klopt deze woningen zijn gesplitst

• joekoe
CyBeR schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:45:
[...]

Yep. Ik heb dat ook. Die panden zijn dan gebouwd voor de aanleg van kabel. Hier gaat 't vanaf de straat langs de voorgevel omhoog naar de 1e verdieping (daar woon ik), daar naar binnen en dan binnen via een kabelgoot naar de twee bovenburen.

Die goot zit bij mij in de hoek achter een gordijn dus weinig storend. Ik heb toen ik hier kwam wonen daar ook even naar gekeken maar de hoeveelheid moeite die 't ging kosten om dat te veranderen was 't me niet waard.
Maar dan heb je er toch juist geen last van, alles loopt dan via de buitengevel?

En dat is ook precies waar ik naar op zoek ben, en wie is daar dan verantwoordelijk voor?

edit:
Excuses.
Lees je verhaal nu beter, bij jou binnen gaat het weer verder omhoog naar de buren

[ Voor 6% gewijzigd door joekoe op 30-08-2017 21:03 ]

• joekoe
Ray schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:42:
doorknippen en opgelost.....

of een sleuf in de muur (laten) fraisen en daar een buis of koker in verwerken waar de kabels doorheen gaan lopen.

veel andere keuzes heb je niet
Haha, ik moet de buren nog ontmoeten, om het nu al door te knippen ... ;)

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
joekoe schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:00:
[...]

Haha, ik moet de buren nog ontmoeten, om het nu al door te knippen ... ;)
Ik bewonder je moed om een huis te kopen zonder de buren vooraf gezien te hebben, hoop voor je dat het meevalt. Vermoed door de lange tijd dat deze kabels zo hebben gelegen providers niet direct genegen zijn alles nu om te gooien. Succes!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

KPN en Ziggo nemen hun verantwoordelijkheid tot het AOP of ISRA punt. In princiepe is het niet de bedoeling dat je dingen zelf gaat aanpassen. Als je de letter van de wet gaat volgen mag je waarschijnlijk de kabel van de bovenburen wel doorknippen als deze door de woonkamer loopt, maar daar maak je natuurlijk geen vrienden mee. Tegenwoordig zitten er in alle appartementen wel ergens een kleine ruimten waar de afvoeren en kabels doorheen lopen. Ik denk ook niet dat Ziggo de kabel zoals dat vroeger heel vaak gebeurde zomaar gaat omleggen via de gevel.

Ik zou kijken of er in de kruipruimte nog een 10 tal centimeter kabel te vinden is zodat deze in de muur te frezen is. Eventueel in overleg met de bovenburen zodat de kabel een dagje los kan. Als het in een hoek zit zou je de boel nog kunnen aftimmeren en daar overheen laten stucen. Een hoekje van 2 plaatjes MDF van 10cm breed moet voldoende zijn.

• joekoe
TheBorg schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:23:
KPN en Ziggo nemen hun verantwoordelijkheid tot het AOP of ISRA punt. In princiepe is het niet de bedoeling dat je dingen zelf gaat aanpassen. Als je de letter van de wet gaat volgen mag je waarschijnlijk de kabel van de bovenburen wel doorknippen als deze door de woonkamer loopt, maar daar maak je natuurlijk geen vrienden mee. Tegenwoordig zitten er in alle appartementen wel ergens een kleine ruimten waar de afvoeren en kabels doorheen lopen. Ik denk ook niet dat Ziggo de kabel zoals dat vroeger heel vaak gebeurde zomaar gaat omleggen via de gevel.

Ik zou kijken of er in de kruipruimte nog een 10 tal centimeter kabel te vinden is zodat deze in de muur te frezen is. Eventueel in overleg met de bovenburen zodat de kabel een dagje los kan. Als het in een hoek zit zou je de boel nog kunnen aftimmeren en daar overheen laten stucen. Een hoekje van 2 plaatjes MDF van 10cm breed moet voldoende zijn.
uiteraard in een hoekje of door de meterkast is geen probleem maar op de muur door de woonkamer vind ik een ander verhaal.

Ik ben toch zeer nieuwsgierig wat er door de gootjes loopt op de buitenmuren en wanneer daar ziggo doorheen loopt waarom kan dat dan wel bij andere in de straat en niet bij mij? :)

• joekoe
Erwin schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:09:
[...]

Ik bewonder je moed om een huis te kopen zonder de buren vooraf gezien te hebben, hoop voor je dat het meevalt. Vermoed door de lange tijd dat deze kabels zo hebben gelegen providers niet direct genegen zijn alles nu om te gooien. Succes!
Helaas niet alle buren kunnen ontmoeten, zojuist wel de nieuwe buurman gesproken, aardige kerel, dus hopen er het beste van.

Daarnaast hebben we het huis van bekenden gekocht zover ik hier van begrijp zijn er nooit problemen geweest dus daar ga ik maar een beetje vanuit ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

joekoe schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:27:
Ik ben toch zeer nieuwsgierig wat er door de gootjes loopt op de buitenmuren en wanneer daar ziggo doorheen loopt waarom kan dat dan wel bij andere in de straat en niet bij mij? :)
Dat werd vroeger gewoon totaal onsystematisch in elkaar gebeund. Je ziet bij oude huizen echt vanalles. Van metalen U gootjes op de gevel tot simpele metalen buizen waar telefoonkabels doorheen gaan. De goot op de gevel kan in overleg met de buren natuurlijk nogsteeds. Zelfs zonder dat Ziggo er ooit achter komt. Je moet het alleen zelf regelen. De kabel kun je natuurlijk weer uit de kruipruimte trekken en buitenlangs over de gevel monteren. Ziggo heeft echt geen administratie van waar de kabels in huizen lopen.

• joekoe
TheBorg schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:35:
[...]

Dat werd vroeger gewoon totaal onsystematisch in elkaar gebeund. Je ziet bij oude huizen echt vanalles. Van metalen U gootjes op de gevel tot simpele metalen buizen waar telefoonkabels doorheen gaan. De goot op de gevel kan in overleg met de buren natuurlijk nogsteeds. Zelfs zonder dat Ziggo er ooit achter komt. Je moet het alleen zelf regelen. De kabel kun je natuurlijk weer uit de kruipruimte trekken en buitenlangs over de gevel monteren. Ziggo heeft echt geen administratie van waar de kabels in huizen lopen.
Inderdaad ook nog een optie!

Voor nu maak ik de kabelgoot los van de muur zodat we daar verder kunnen en probeer de kabels zover mogelijk in de hoek te krijgen.

Eventueel kunnen we ze dan later nog terugvoeren en een andere oplossing bekijken en hopelijk de kleine gaatjes in het plafond weer netjes dichten.

Dank allen voor het meedenken!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat die kabels van de bovenburen (en die van jezelf ook) nog te vervangen en/of te benaderen zijn.

In heel erg veel woningen en flats lopen de kabels door de woonkamers heen naar de volgende woonlaag, daar is niets geks aan. Ziggo gaat dat ook zeker niet veranderen. Waarom ze een straat verderop een stijggoot tegen de gevel hebben is zoals gezegd volstrekte willekeur. Eventueel zou het nog kunnen zijn dat daar geen mogelijkheid was de kabel binnenshuis te laten lopen.

• joekoe
Timmert schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:46:
Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat die kabels van de bovenburen (en die van jezelf ook) nog te vervangen en/of te benaderen zijn.

In heel erg veel woningen en flats lopen de kabels door de woonkamers heen naar de volgende woonlaag, daar is niets geks aan. Ziggo gaat dat ook zeker niet veranderen. Waarom ze een straat verderop een stijggoot tegen de gevel hebben is zoals gezegd volstrekte willekeur. Eventueel zou het nog kunnen zijn dat daar geen mogelijkheid was de kabel binnenshuis te laten lopen.
Thanks, begrijp het allemaal iets beter :)

Zojuist een vriend gesproken die tegen hetzelfde aanliep, heeft deze vervolgens maar in de muur weggewerkt.
Ook prima natuurlijk mits deze in een beetje redelijke buis ligt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabels zowel binnen als buiten kan zelfs.....
in een flat woning gezien, gelukkig bleek de bekabeling binnen recentelijk buiten dienst gezet..

al zagen de kabelgoten (metaal) er ook wel uit als of die al jaren er hingen.. :P

404 Signature not found

• joekoe
SMSfreakie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:59:
kabels zowel binnen als buiten kan zelfs.....
in een flat woning gezien, gelukkig bleek de bekabeling binnen recentelijk buiten dienst gezet..

al zagen de kabelgoten (metaal) er ook wel uit als of die al jaren er hingen.. :P
Agg het heeft ook allemaal wel weer zijn charmes ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zeker.. gelukkig loopt er hier geen zichtbare bekabeling voor de bovenburen.. :-P

404 Signature not found

Pagina: 1