Linux Mint installatie op HP Pavillion 13b-220nd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-12-2023
Beste,

Enkele jaren geleden heb ik een versie van Ubuntu gedraaid op de desktop computer die ik destijds had. Inmiddels ben ik enkel nog in het bezit van een laptop (zie titel) waarop ik Windows 10 draai. Toch zou ik graag een Linux distro willen draaien op deze laptop en heb na wat leeswerk besloten dat deze distro Linux Mint zou moeten worden (18.2 Cinnamon). Dit vanwege de geprezen gebruiksvriendelijkheid en ik van daaruit mezelf meer kan bekwamen met Linux en op termijn andere distros daarmee toegangkelijker worden.

De ironie is, en fans van ironie zullen dit ook tamelijk komisch vinden, dat ik niet eens een werkende Linux Mint installatie voor elkaar weet te boksen.

Het probleem waar ik tegenaan loop is een volledig zwart scherm en non-responsieve computer zodra ik via het boot-optie menu (F9 bij HP) kies voor (UEFI) Kingston Datatraveler en in het daarop volgende grub-menu de optie selecteer voor de installatie van Linux Mint 18.2 Cinnamon.

Daarom mijn vraag:

Kan iemand input leveren op onderstaand verhaal dat ertoe zal leiden dat ik een werkende versie van Linux Mint 18.2 op mijn laptop krijg.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

De software waarmee ik gewerkt heb zijn de volgende:
Linux Mint Cinnamon 18.2 x64
Rufus USB tool
Unetbootin

Hardware:
HP Pavilion 13b-220nd specs
Kingston Datatraveler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Aangezien het erop lijkt dat het probleem gerelateerd is aan de videochip heb ik verscheidene topics achterhaald waarin mensen tegen deze/soortgelijke problematiek aanlopen. Het advies dat steevast terugkomt in al deze topics heeft betrekking op de videochip en is om in het grub-menu de "quiet splash" te vervangen dan wel aan te vullen met nomodeset. Dit heeft geen effect gehad. Ook heb ik verschillende grub_gfxmode resoluties geprobeerd, variërend van 640x480 tot mij normale resolutie 1366x768. Voor zover ik heb begrepen uit de informatie die ik heb gevonden is er met betrekking tot mijn BIOS-instellingen niets mis.

Een ieder met gezond linux-verstand heeft uiteraard al lang in de gaten dat mij dit voorlasnog allemaal de pet te boven gaat en ik een absoluut groentje ben. Toch zou ik graag met wat hulp hier wat tijd in willen steken om te proberen dit werkend te krijgen op deze laptop.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 22:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus je laptop start op van de USB stick, je kan alles nog zien totdat Mint daadwerkelijk start (dus het boot keuze menu voor installeren, herstellen, proberen e.d. werkt nog). Om het voor ons iets makkelijker te maken en we geen extra links hoeven te openen is het handig om even te melden welke CPU en GPU er in je laptop gebruikt worden.

Dan een tip om zelf wat meer te leren over Linux: gebruik het eerst in een virtuele machine. Dan heb je niet direct de issues waar je nu tegenaan loopt, kan je spelen wat je wilt en door gebruik te maken van snapshots kan je ook snel terug naar een werkende situatie mocht je het onverhoopt slopen.

Het zal initieel trager zijn, dat is inherent aan virtualiseren. Maar het geeft je ook een relatief stabiele omgeving om in te experimenteren. Zodra je je meer bekwaam voelt kan je overgaan naar een fysieke installatie op de laptop. Je hebt nu tenslotte alleen maar je laptop en als die het niet doet, om wat voor reden dan ook, heb je niets meer. Zorg dus eerst voor meer ervaring als je geen tweede systeem hebt om dingen mee op te zoeken als je tegen problemen aan loopt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time Dank voor je tips. Het tweede systeem om op terug te vallen om iets op te zoeken is wel aanwezig, namelijk de laptop van mijn vriendin.

Ik heb getwijfeld om alle hardware specs op te sommen, maar dacht dat het juist handig zou zijn om even een linkje naar pricewatch te maken voor de volledigheid.

MIjn laptop heeft een Intel HD Graphics 5500 als GPU en een Intel Core i3-5010 2.1 Ghz als CPU.

Mijn laptop boot van USB, dat is geen probleem. Ik krijg dan een GNU GRUB keuzemenu waarin ik kan kiezen uit:

Start Linux Mint Cinnamon 64-bit
Start Linux Mint Cinnamon 64-bit (compatibility mode)
OEM install for manufacturers
Check integrity medium

Binnen dit menu kan ik bootparameters wijzigen/aanvullen middels "-e" en af te sluiten ctrl+x

Daarnaast kan ik ook het boot options menu aanroepen met F9 om vervolgens in een keuzescherm van Unetbootin te komen waarin soortgelijke codes staan en ik eveneens aanvullende/vervangende bootparameters mee kan geven middels TAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-08-2021
In de specs van je laptop staat dat deze een Hybrid-HDD heeft. Zie je in de bios een toevallig ergens een optie staan voor Intel® Rapid Storage Technology en/of Intel Smart Response Technology? Zo ja, dan moet je dat wellicht even uitzetten. Misschien moet je ook fastboot uitzetten in de bios, maar ik weet niet helemaal zeker of dit (tegenwoordig) echt noodzakelijk is.

Let wel dat je vervolgens, als je van plan bent een dual boot met Windows te draaien, je waarschijnlijk geen gebruik meer kunt maken van Intel Rapid Storage Technology. Al heeft Windows 10 daar misschien wel een vergelijkbare out-of-the-box techniek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het kan zijn dat je image op je USB stick geen UEFI image is maar een "legacy". Meestal kan je in je BIOS UEFI/legacy aan/uit zetten. Het is vaak minder heisa om gewoon als legacy te installeren.

Als ik mijn PC boot naar het BIOS bootmenu (F2 bij mij) krijg ik een lijstje te zien met eerst UEFI boot opties en daaronder legacy boot opties (met in allebei opties voor HDD, CD, USB, Network etc.)

Het maakt voor Linux uit welke je kiest en welke ISO je hebt gedownload etc.

Ik gebruik zelf Debian 9.1, maar niet in UEFI mode. Dus tijdens installatie kies ik altijd "USB - legacy" en alles installeert prima.

Ik moest hieraan denken toen ik je verhaal las, dus misschien eens niet "UEFI - Kingston Data Traveler" kiezen maar "Legacy - Kingston Data Traveler" als die erbij staat en dan zien hoever je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit heeft weinig met UEFI vs Legacy/BIOS boot te maken. Mint 18 is gebaseerd op Ubuntu 16.04 en die doet gewoon netjes UEFI. Het is niet nieuw en daarom niet functioneert. Je zou dan op z'n minst een foutmelding oid zien of een knipperende cursor linksboven. Geen zwart scherm. Proberen te starten met Legacy ipv UEFI is wel iets wat getest kan worden om te zien of er verbetering is, al betwijfel ik of er een ander resultaat zal zijn.

Waar de TS eerder last van heeft, is helaas het gezeik met de Intel GPU driver, KMS en DRM (niet de beveiliging soort voor media). Het is al eerder gebleken dat het met de recente Intel GPU's gewoon niet lekker werkt. De kernel driver zit nog wel eens te bokken. Waar Intel vroeger stond voor goede open source drivers is dat tegenwoordig niet meer het geval. Er is nog steeds alleen een open source driver en Intel ontwikkelt er ook aan, maar de GPU zelf bevat nogal wat propietary spul wat gewoon niet goed combineert met Linux.

Er zijn meer kernel parameters dan alleen nomodeset. Zo heb je ook nog i915.modeset met verschillende opties die geprobeerd kan worden. Dat werkt net iets anders. Als 'quiet splash' op z'n minst weggelaten wordt, zou het begin van het opstarten even in beeld moeten komen. Kort daarna wordt namelijk de kernel mode setting geladen, KMS, en verandert de resolutie van de console. Op dat moment begint het probleem in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Halfwas allereerst bedankt voor het meedenken en vervolgens excuses voor het feit dat mijn informatie niet volledig is geweest. Je merkt op dat ik een hybride-hdd heb en dat zou ook kloppen ware het niet dat deze is vervangen door een Crucial SSD. Ik heb niet veel ervaring in dit soort fora met deze materie en merkte tijdens de openingspost dat ik het moeilijk vind om specifiek, duidelijk en volledig te zijn.

@firebird_1979 Ik heb over legacy/uefi het nodige gelezen en heb ook verschillende methoden gebruikt om tot een installatie te komen. Fastboot staat uitgeschakeld, momenteel staat legacy modus ingeschakeld. Wanneer ik de legacy modus uitschakel (en daarnaast ook secure boot) dan start mijn laptop niet op via de hdd en krijg ik de (3F0) foutmelding. Echter boot de USB-drive dan wel, maar zoals gezegd kom ik na het kiezen van een optie uit het GNU GRUB menu in een volledig zwart scherm terecht en loopt daarbij het hele systeem vast. De laptop dient ik dan fysiek uit te schakelen.

@Hero of Time Gegeven de informatie die ik heb op weten te zoeken en voor zover ik dat heb begrepen, denk ik dat de problematiek inderdaad in de hoek zit waar jij over uitweidt. De i915.modeset optie ben ik ook tegengekomen, maar ben daar ook niets mee opgeschoten.

In de compaitibiliteitsmodus kom ik wel voorbij een zwart scherm en verschijnt er een console in 640x480 resolutie gok ik, maar na iets meer dan 3 seconden loopt dit proces vast en moet ik de laptop weer fysiek uitschakelen. Ik kan helaas niet alle lijnen met code lezen die er dan op het scherm verschijnen. Kan ik ergens een log vandaan trekken waarin dit terug te vinden is en is dit mogelijk bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een ander systeem tot je beschikking hebt, zoals de laptop van je vriendin, kan je die wellicht tijdelijk gebruiken om Mint mee te installeren op je SSD. Je stopt dan je schijf in je eigen laptop en kijkt hoe ver die dan komt. Uiteraard wel eerst alle updates laten toepassen voordat je de schijf terug plaatst. Uiteraard er vanuit gaande dat de machine die je tijdelijk gebruikt niet hetzelfde probleem geeft. Als dat ook een recente Intel is zal je waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem lopen.

Als je trouwens iets van externe opslag hebt, maak dan eerst een image backup van je huidige Windows installatie. Dan heb je iets om op terug te vallen als je pogingen op niets uit lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Overigens heb ik ook een iso van elementary OS gedownload en daarmee kom ik wel in de omgeving om rond te kijken, maar als ik dan in het boot menu de optie tot installeren kies, loop ik tegen hetezelfde probleem aan van een zwart scherm met vastgelopen systeem.

@Hero of Time Je reactie komt net binnen, terwijl ik bovenstaande typ. Ik heb verschillende externe opslagmedia dus dat zou ik nog eens kunnen proberen. Klopt het dat het allemaal terminal/command line werk wordt dan? Want ik neem aan dat ik mijn ssd in een 2,5 inch casing doe en op de laptop van mijn vriendin aansluit en dan vanaf haar laptop een mint installatie initieer met als doel de aangesloten ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@rbr210, nee, wat ik bedoel is dat je de schijf omwisselt. Dus de HDD of SSD van haar laptop eruit zodat daar niets mee gebeurt, jouw SSD in de plaats en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time Ik ga er van uit dat ik tegen dezelfde problemen aan zal lopen, want haar laptop heeft Intel Core i3-6006u CPU en Intel HD Graphics 520 GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Start eens op via je USB stick, dan zie je 't snel genoeg. ;) Ik zou wel wat willen testen met boot opties e.d., maar ik heb geen vergelijkbare hardware.

• rbr210
@Hero of Time Gisteravond geen tijd meer gehad om me er verder op te storten, maar zonet een poging gewaagd. Linux Mint start van een live USB als een zonnetje op het systeem van mijn vriendin, met uitzondering van de wifi. Ik heb echter geen installatiepoging gewaagd, omdat ik er niets aan heb om dat op haar laptop te proberen (ze wil er toch niets mee). Zoals gezegd kom ik op mijn laptop niet eens in de live omgeving.

Zoals al eerder vermeld beschikken we beide over een Intel Core i3-processor (5010U vs 6006U), GPU (Intel HD Graphics 5500 vs 520), beide SSD, beide WIN 10 OS.

Echter in haar BIOS instelingen zie ik dat zowel fastboot als secure boot enabled zijn, ook legacy usb support, CSM is disabled (WIN 10 pre-installed vs WIN 8 preinstalled bij mij.

Blijft een probleem met de kerneldrivers voor de GPU nog steeds het meest voor de hand liggende probleem? Ik ben teveel newbie om met .cfg-files te gaan goochelen of proberen te werken met ouydere kernel-versies.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, het is zeer waarschijnlijk nog steeds een issue met de driver en videokaart. Je kan jouw laptop niet met die van je vriendin vergelijken, want het scheelt een generatie (gen 5 vs gen 6) en de iGPU is ook nogal anders (5500 vs 520).

Als je jouw SSD erin zet en wilt gaan installeren via haar laptop, let dan even op je boot opties van je eigen laptop vergeleken met die van haar. Jij boot in Legacy/BIOS mode en je SSD heeft de MBR indeling. Machine van je vriendin boot via UEFI. Als je CSM aanzet en wellicht moet Secure Boot nog even uit, dan kan je netjes in Legacy/BIOS boot installeren. Daarna herstel je de instellingen in het BIOS en plaats je de SSD terug. Windows 10 zou dan weer gewoon moeten starten.

• rbr210
@Hero of Time Ja dat moet zeker lukken, want ik heb haar bios-instellingen ook toegepast op mijn eigen laptop om te kijken of dat iets uit zou maken. Dit resulteerde erin dat ik uitsluiten nog vanaf mijn USB kon booten, maar zonder de hard disk (3FO) melding kreeg. Eenmaal alles weer terug naar legacy support enabled kon ik mijn windows OS wel weer gewoon starten dus verwacht dat inderdaad ook bij haar laptop te kunnen.

Moet ik overigens mijn ssd daadwerkelijk in haar systeem sleutelen of kan ik deze ook als externe hard drive aankoppelen en dan een installatie van Mint uitvoeren. En als het eerste het geval is, maakt het voor het functioneren van Mint op mijn systeem nog uit dat het is geïnstalleerd op een systeem met een compleet andere hardware configuratie?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
http://sites.google.com/site/computertip/
Hier vind je veel info, lees alles eens rustig door.
Dacht dat men normaal secure boot uitgezet wordt en uefi aan wordt gelaten.

Probeer ook eens een andere linux bijv xubuntu (welke ik gebruik), of ubuntu, of kubuntu, deze werken op de achtergrond hetzelfde, dus overstappen gaat redelijk snel.

Geen beeld? https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Wijzigingen voor installatie, https://sites.google.com/site/computertip/windows

Misschien usb stick anders maken, staat ook op bovenstaande website.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 31-08-2017 17:55 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Ik zou allang een flinke voorraad distros geprobeerd hebben te beginnen met Fedora. Voor mij is de linux distributie niet zo belangrijk, krijg toch alles wel werkend mits de goede drivers maar aanwezig zijn. Laat daar nu nou net een probleem zijn. Gewoon alles bij langs proberen en hopen dat iets beeld geeft. Mocht niets werken, gewoon over een half jaar opnieuw een nieuwe distro proberen.

Overigens, Ik brand altijd een iso cd rom en ruim hem op in een mapje. Zo'n oude versteende gewoonte van toen ik begon met linux in 2003..,

• rbr210
@jan99999 de sites waar je aan refereert ben ik tegengekomen en heb die informatie ook meegenomen. Maar de tekst en uitleg op die pagina's hebben me niet verder geholpen.

Daarnaast heb ik ook Ubuntu en Elementary OS geprobeerd, maar liep tegen dezelfde problemen aan.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rbr210 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:22:
@Hero of Time Ja dat moet zeker lukken, want ik heb haar bios-instellingen ook toegepast op mijn eigen laptop om te kijken of dat iets uit zou maken. Dit resulteerde erin dat ik uitsluiten nog vanaf mijn USB kon booten, maar zonder de hard disk (3FO) melding kreeg. Eenmaal alles weer terug naar legacy support enabled kon ik mijn windows OS wel weer gewoon starten dus verwacht dat inderdaad ook bij haar laptop te kunnen.
Daar zit nou net een verschil in tussen UEFI en Legacy/BIOS boot. Bij dat laatste wordt er door het systeem gekeken naar de eerste schijf of er een boot record is en wordt die gebruikt. Bij UEFI werkt dat net wat anders. Daar moet het OS (of eigenlijk de bootloader ervan) geregistreerd worden om te kunnen starten. Ik had twee dagen geleden bijvoorbeeld het BIOS bijgewerkt van m'n HTPC. Die start via UEFI. Ik moest Grub2 opnieuw registreren via een installatie stick, want die was door de update weg. Dat 'probleem' zou je met Legacy/BIOS boot niet hebben.

Bij laptops kan er elke keer als de hardware aan gaat gekeken kunnen worden naar de EFI partitie en alle loaders daarop in een menu weergeven. Kan ook via registratie gaan en als het bekende systeem er niet is, wordt de registratie verwijdert en moet je 'm later opnieuw toevoegen. Dat is een mogelijkheid, daarom is het handig om een tweede stick of DVD met Windows 10 installatie bij de hand te hebben in geval dat het geval is bij de laptop van je vriendin. Beter hebben en niet hoeven te gebruiken, dan niet hebben en met je handen in 't haar zitten (en je vriendin in je nek). ;)
Moet ik overigens mijn ssd daadwerkelijk in haar systeem sleutelen of kan ik deze ook als externe hard drive aankoppelen en dan een installatie van Mint uitvoeren. En als het eerste het geval is, maakt het voor het functioneren van Mint op mijn systeem nog uit dat het is geïnstalleerd op een systeem met een compleet andere hardware configuratie?
Linux is erg vrijgevig als het om hardware verschillen gaat. Mijn HTPC is een Intel systeem, mijn gewone PC is een AMD. Ik zou zo de twee SSDs ervan kunnen omwisselen en het start gewoon op (na het 'fixen' van fstab ivm missende schijven, maar daar heb je met een laptop geen last van). Het is wel het beste om de schijf echt in te bouwen en via SATA te gebruiken. Installeren op een USB schijf wil niet altijd goed werken met het installeren van de boot loader en je wilt ook niet dat de schijf van je vriendin spontaan wordt gebruikt of op een andere manier wordt aangepast.
aljooge schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:35:
Overigens, Ik brand altijd een iso cd rom en ruim hem op in een mapje. Zo'n oude versteende gewoonte van toen ik begon met linux in 2003..,
Die hebben tegenwoordig niet zo veel nut meer, aangezien je steeds meer systemen tegen komt waar geen optische drive meer in zit. Alles gaat tegenwoordig via USB. Is ook sneller.
rbr210 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:42:
Daarnaast heb ik ook Ubuntu en Elementary OS geprobeerd, maar liep tegen dezelfde problemen aan.
Dat komt omdat Elementary is gebaseerd op Ubuntu, net als Mint dat is. Dus als Ubuntu een issue heeft, hebben Elementary en Mint dat ook. Daarom dat hij de suggestie gaf voor Fedora. Dat is een compleet andere distro die anders in elkaar zit. Ubuntu wordt door Canonical gemaakt (met als basis Debian, al wordt er tegenwoordig niet erg veel meer van gebruikt op het package systeem na), Fedora door Red Hat.

• jan99999
Je zou eens kunnen proberen met acpi, om dit bij grub toe te voegen, daar zijn verschillende mogelijkheden.
Google hier op, misschien als eerste proberen,
Pavillion 13b-220nd+acpi
Linux+acpi
Dan zie je misschien een aantal mogelijkheden.
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

• rbr210
Bedankt voor alle input en moeite die jullie nemen om mee te denken!

@Hero of Time in het bijzonder voor alle verdieping die je in je antwoorden verwerkt.

Ik reageer nu vanaf mijn telefoon, omdat ik niet in de gelegenheid ben met alle tips aan de slag te gaan vanavond. Dat hoop ik morgen of zaterdag weer te doen. Ik zal alle informatie meenemen en proberen daarmee tot een oplossing te komen. Uiteraard koppel ik dit weer terug zodra ik dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Allen bedankt!

De installatie van Mint 18.2 is inmiddels gelukt. De door @jan99999 geopperde acpi boot options heb ik bekeken. Het volgende heeft uiteindelijk resultaat opgeleverd:

Door de toevoeging van de paramaters nomodeset en noacpi aan onderstaande regel kon ik in de testomgeving van linux mint komen.

linux /casper/vmlinuz file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper iso-scan/filename=${iso_path} quiet splash -- nomodeset noacpi

In mijn eerste zoektocht naar oplossingen ben ik instructies tegengekomen om de termen quiet splash te vervangen dan wel aan te vullen met andere bootparamters, dus voor "--". In een van de links van @jan99999 werd gesteld dat dergelijke toevoegingen achteraan moeten komen.

Enkel de combinatie van deze 2 aanvullende boot parameters zorgden ervoor dat ik verder kwam in het installatieproces.

Nu kan ik verder gaan zoeken om mijn gpu-driver probleem helemaal op te lossen want momenteel worden de graphics middels software gerenderd en is er geen hardware acceleration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Ik ben denk ik toch te snel geweest. Nadat de installatie volledig was uitgevoerd en ik via de software manager de nodige updates had doorgeveord, heb ik het systeem tot 2 keer toe kunnen rebooten. Zoals eerder vermeld had ik de drivers voor de GPU nog niet in orde.

Ik moest even de deur uit en in de tussentijd heeft mijn laptop het scherm uitgeschakeld en zou ik opnieuw in moeten loggen. Echter ik krijg geen beeld meer, wel waren systeemeisen hoorbaar bij gebruik van de linker button van trackpad dus het systeem draaide nog wel vermoed ik. Heb vervolgens het systeem fysiek uitgeschakeld. Alleen nu heb ik weer dezelfde problematiek, namelijk dat na het grub boot menu het scherm weer op zwart gaat.

In de grub .cfg file staat ingesteld:

[i]ro nomodeset noacpi quiet splash $vt_handoff[\i]

Ook de recovery mode en de upstary mode onder advanced options brengen me niet verder.

Iemand een idee hoe het kan dat vanuit een werkende desktopomgeving --> scherm uitschakelen (en misschien sleep mode, omdat mogelijk net langer dan 30 minuten weg ben geweest) --> onvermogen om graphics te generen --> onvermogen beeld te renderen bij reboot.

Ik had gedacht een 'stabiele' basis te hebben om op voort te bouwen, maar er zijn nog behoorlijk wat obstakels helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 01:35
Is het niet
code:
1
acpi=off
in plaats van
code:
1
noacpi

Of is dat veranderd?
Ook kun je quiet en splash beter weglaten dan kun je zien wat er gebeurd tijdens het opstarten.

[ Voor 35% gewijzigd door jbhc op 01-09-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@jbhc ik kan alleen zeggen wat er staat, want ik heb er te weinig verstand van om te kunnen zeggen wat het moet zijn, en dat is:

fi
linux /boot/vmlinuz-4.10.0.33-generic root=UUID=xxxxxxxxxxxxxxxxxx ro nomodeset noacpi quiet splash $vt_handoff
initrd /boot/initrd.img-4.10.0-33-generic

In hetzelfde menu waarin bovenstaande te vinden is is de root=hd0,gpt2

Wanneer ik probeer te booten in recovery mode blijft het scherm hangen met een knipperende cursor na de melding initial ramdisk.

edt: wanneer ik quiet en splash weglaat in bovenstaande gaat het scherm ook gelijk op zwart

[ Voor 8% gewijzigd door rbr210 op 01-09-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Je kunt toch even proberen om noacpi te veranderen in acpi=off ?
Verder zou je kunnen Mint 18 eens kunnen proberen. Deze heeft een oudere kernel. Misschien dat er in de nieuwe kernel iets zit wat niet lekker met jouw laptop wil werken.

[ Voor 57% gewijzigd door jbhc op 01-09-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@jbhc excuus, ik vatte je reactie in eerste instantie niet op om dat te proberen. Gelijk gedaan en ik kom weer tot het login scherm en kan het systeem in. Nu moet ik er dus achter zien te komen hoe ik hier en blijvende oplossing voor vind. Toen ik namelijk en restart probeerde, kreeg ik direct een zwart scherm en kwam niet eens in het grub menu.

Nadat ik de laptp uitzette en weer inschakelde, lukte dit wel en kon ik die parameter weer handmatig wijzigen om verder op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Excuses zijn niet nodig hoor ik ben kennelijk ook niet altijd even duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Je moet booten, wijzigen, verder booten, en dan "grub update", dan zit het bij elke boot erin.
Zie de handleidingen die je gegeven zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 01-09-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Done and done! Met gksu en leafpad de entry noacpi verandert in acpi=off achter GRUB_CMDLINE_LINUX.

Nu nog de juiste drivers zien te vinden en installeren om de HD Graphics 5500 te kunnen gebruiken ipv software rendering. Ik ga weer even verder neuzen, had ergens al opgespoord dat ik mogelijk moet gaan backporten? (concept waar ik ook nog niet helemaal mee bekend ben)

Tnx @jan99999 en @jbhc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Gebruik je nu dan software rendering? Want als ik het goed begrijp schakel je niet de driver van de videokaart uit met deze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Linux Mint geeft systeem notificaties rechts bovenin en ik heb de melding:

'Running in software rendering mode'

'Cinnamon is currently running without video hardware accelaration and, as a result, you may observe higher than normal CPU usage. There could be a problem with your drivers or some other issue'

Via de driver manager is hier in ieder geval niet iets aan te doen, althans die biedt geen opties voor video drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Voor zover ik Linux een beetje begrijp worden de opensource videodrivers meegenomen in de kernel.

Heb je nomodeset nog steeds als optie? Die zou je eens weg kunnen halen want die blokkeert volgens mij de videodriver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zowel nomodeset als acpi=off of noacpi wil je niet als oplossing inzetten. Je melding over software rendering komt door beide parameters. Op een laptop wil je sowieso acpi niet uitschakelen. Ga dus echt zoeken naar een oplossing voor je videokaart. Dat kan dus ook een andere distro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Inmiddels overgestapt op Kubuntu 16.04. Op Mint kreeg ik mijn wifi niet aan de praat en kon geen oplossing vinden om zonder de boot-parameter acpi=off/noacpi op te starten. Mijn wlan-kaart was hard blocked (heb geen fysieke schakelaar of Fn + Fx combo).

Kubuntu installatie verliep helemaal soepel, maar de wifi werkte in eerste instantie niet. Dit was al snel verholpen door de dksm_xxxxx.deb en bcmwl-kernel-source_xxxxx.deb uit de /pool folder van de installatie USB te vissen en te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je wifi niet werkte in Mint komt door je acpi parameter. Dat is dus een van de bijwerkingen ervan. ;)

Wel apart dat je KUbuntu installatie niet automatisch de Broadcom benodigdheden heeft geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time ik ben er inderdaad achter gekomen dat deze 2 met elkaar samenhangen. Na 5 dagen met een semi-dysfunctionele laptop en uren spitten op fora zonder resultaat heb ik je tip om andere distros te proberen ter harte genomen.

Wat me echter verbaast is dat Kubuntu, net als mint gebaseerd is op Ubuntu, moeiteloos installeerde (m.u.v van de wireless packages, maar dat was zo gefixt). Qua GUI vind ik Kubuntu minder dan Linux Mint en ik zou dat toch graag nog eens werkend krijgen. In ieder geval fijn om een distro te hebben waarvan ik weet dat ike r zo op terug kan vallen.

Heb tot nu toe de volgende distros geprobeerd, maar kwam niet voorbij de grub bootloader zonder dat het systeem freezede:

- elementary os 0.4.1.
- fedora workstation 26-1.5
- linux mint 18.2
- linux mint 17.1
- ubuntu 17.04

Ik heb Cent Os nog staan en Opensuse-Tumbleweed om te proberen. Daar ga ik zeker nog even mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Enthousiasme is weer verdwenen. Laptop is in slaapstand gegaan en daarmee de wifi verbinding verbroken. Kon deze niet opnieuw tot stand brengen en deed daarom een reboot, maar nu start het systeem niet meer op.

7(8)7 :( :'(

edit:

Ben vanuit Linux Mint naar een schone W10-installatie gegaan. Van daaruit kon ik moeiteloos Kubuntu installeren, moest zoals gezegd enkel nog de wlan installeren, ook probleemloos. Heb een aantal software pakketen geinstallerd (o.a Thunderbird). Nog even gekeken of het mogelijk was naar de 17.04 versie te upgraden, maar dit proces verliep niet goed. Heb diverse malen gereboot vanuit de terminal (konsole) wat geen enkele keer een probleem opleverde.

Ben toen de deur uit gegaan voor boodschappen en ben daarna even in de keuken bezig geweest. Wil vervolgens mijn laptop opstarten die in slaapstand staat. Dit lukt gewoon met de spatiebalk, log in, wifi verbinding verdwenen en initialiseert niet automatisch. Kan ook via netwerkinstellingen geen verbinding tot stand brengen. Besluit daarom om te kijken wat er gebeurt als ik het systeem opnieuw opstart, maar dat lukt nu niet meer. Enkel nog zoals voorheen met Mint met de toevoeging van acpi=off in de boot parameters.

[ Voor 68% gewijzigd door rbr210 op 04-09-2017 19:32 . Reden: aanvulling en typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En Fedora werkte echt niet? Toch wat apart. Wellicht dat OpenSuSE nog soelaas bied, maar ik heb toch wel wat twijfels.

Laptops blijven een heikel punt voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Wat toch interessant is en waar ik onvoldoende kennis voor heb om dat te doorgronden, is dat het me nu nog niet een tweede keer gelukt is.

Een volledige schone W10-installatie, BIOS instellingen hetzelfde, zelfde Kubuntu-image, en toch een heel ander resultaat. Ik zweer hierbij dat het hoe dan ook gaat werken en mijn nieuwe hobby gaat Linux worden. Het is enorm confronterend om zo weinig begrip te hebben van en controle te hebben over programmeerbare objecten.

Dit gaat mijn vriendin overigens niet waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Heb je wel de nieuwste bios geinstalleerd staan op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Jazeker! De nieuwste en laatste versie is van 16 maart dit jaar en is op 24 maart gepubliceerd op de website van HP. Ik heb nog uitvoerig gezocht of er niet stiekem ergens nieuwere firmware versie te vinden was, maar dat is er echt niet.

Inmiddels heb ik weer mijn oude laptop geïnstalleerd met Windows 10 en daarna een volledige Windows update gedraaid. En nu pakt ie de Kubuntu live USB wel en zit ik daarmee weer in het installatieproces.

Het maakt toch niet uit of ik die USB een MBR of GPT partitie structuur meegeef?
jbhc schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:00:
Heb je wel de nieuwste bios geinstalleerd staan op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik weet niet of je dit weet maar als je in een terminal dmesg typt dan krijg je de kernel meldingen. Als er problemen zijn met hardware dan komen die hier meestal ook tevoorschijn.

Ik beschouw mijzelf zeker niet als linux expert. Ik gebruik het al een tijdje (Al 1,5 jaar als dagelijks OS) maar snap er nog steeds niet heel veel van :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rbr210 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:36:
Wat toch interessant is en waar ik onvoldoende kennis voor heb om dat te doorgronden, is dat het me nu nog niet een tweede keer gelukt is.
Wat is een tweede keer niet gelukt? Het laten werken?
Een volledige schone W10-installatie, BIOS instellingen hetzelfde, zelfde Kubuntu-image, en toch een heel ander resultaat. Ik zweer hierbij dat het hoe dan ook gaat werken en mijn nieuwe hobby gaat Linux worden. Het is enorm confronterend om zo weinig begrip te hebben van en controle te hebben over programmeerbare objecten.

Dit gaat mijn vriendin overigens niet waarderen :)
Och, er zijn genoeg hobby's waar partners niet zo waarderen. ;) Het grappige is juist dat je met Windows weinig tot geen controle hebt over je systeem en met Linux juist wel. Punt is alleen, er komt steeds meer gesloten software in de systemen waardoor juist een gesloten OS eerder zal werken. Of eigenlijk een OS dat een leidende marktpositie heeft aangezien het daar voor gemaakt wordt en ook software voor wordt gemaakt om 't te laten werken.
rbr210 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:21:
Inmiddels heb ik weer mijn oude laptop geïnstalleerd met Windows 10 en daarna een volledige Windows update gedraaid. En nu pakt ie de Kubuntu live USB wel en zit ik daarmee weer in het installatieproces.
Je hebt geen Windows nodig om te kunnen installeren. Waarom je telkens terugvalt ernaar om dan weer Linux te installeren snap ik niet helemaal. Zo blijf je uren verspillen door telkens Windows te installeren. Zeker als je daarna nog wat updates moet toepassen.
Het maakt toch niet uit of ik die USB een MBR of GPT partitie structuur meegeef?
Als je het systeem via Legacy Boot installeert niet. Zou je het via UEFI uitvoeren, dan is het het beste als de stick de MBR indeling heeft. Probeer eens met UEFI instellingen te installeren. Wie weet is dat de oplossing. Als je stick niet via UEFI wil starten, maak dan de stick opnieuw door in een Linux omgeving de ISO via het dd commando er ruw op te zetten. Dat is momenteel de aanbevolen methode. Rufus kan dat bijvoorbeeld als je alleen Windows nog tot je beschikking hebt. Unetbootin is een verouderde en niet meer ondersteunde methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Hero of Time schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:57:
[...]

[...]

Je hebt geen Windows nodig om te kunnen installeren. Waarom je telkens terugvalt ernaar om dan weer Linux te installeren snap ik niet helemaal. Zo blijf je uren verspillen door telkens Windows te installeren. Zeker als je daarna nog wat updates moet toepassen.

[...]
Ik snap opzich wel dat er teruggegrepen wordt naar Windows als dat het enige is dat wel goed wil werken en je dat ook (soort van) begrijpt.

Persoonlijk heb ik, toen ik besloten had om over te stappen naar Linux, een HDD caddy (een die in de plaats van de DVD speler gaat) op ebay besteld en daar een SSD ingezet zodat ik naar hartelust kon experimenteren en altijd terug kon vallen op een werkend OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed mogelijk, maar als je Windows installeert om daarna toch weer Linux erop te zetten, ben je gewoon tijd aan het verspillen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time, @jbhc Na gekloot met Mint ben ik terug gegaan naar Windows 10. Een brandschone installatie die ik daarna volledig had bijgewerkt. Vanuit die situatie heb ik nog wat andere distros geprobeerd, maar liep daarmee ook tegen bootproblemen aan. Totdat ik dus Kubuntu probeerde. Deze distro kreeg ik werkend totdat, zoals eerder vermeld, de computer in slaapstand is gegaan en ook niet meer wilde booten. Mogelijk dat er nog een verband is met de geannuleerde poging de software bij te werken tot versie 17.04, maar dat betwijfel ik omdat ik hierna nog wel kon rebooten.

Niet alleen booten vanaf mij HDD lukte niet meer, ook booten vanaf de USB waarmee de installatie van Kubuntu was uitgevoerd, was geen optie meer. Omdat ik over onvoldoende kennis/kunde beschik om vanuit die ontstane situatie een mogelijke oplossing te bedenken en te implementeren, was ik geneigd om terug te gaan naar de situatie met Windows 10 en nogmaals een poging te wagen. Inmiddels is dit weer gelukt en post ik vanuit een werkende Kubuntu.

Slaapmodus heb ik uitgeschakeld en ik blijf vooralsnog bij deze 16.04 LTS-versie.

Edit:

Dit moet een grap zijn..... Nadat ik apt-get update en upgrade heb uitgevoerd in de console en verder nog niets aan additionele software pakketten heb geïnstalleerd, heb ik mijn laptop helemaal uitgezet. Hierna weer aangezet en hij boot niet meer normaal, enkel nog met de acpi=off parameter.

Weet iemand hoe ik die update en daarna upgrade ongedaan kan maken? Het moet met die geüpgrade pakketten te maken hebben, lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door rbr210 op 05-09-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Even ter aanvulling op mijn laatste post hieronder de content van een aantal logfies die inzichtelijk maken om welke pakketten het gaat (/var/log/apt) en daarnaast nog de inhoud van de /var/log/kern.log sinds het bootproces niet meer werkt. Misschien dat daarin informatie staat die handvatten geeft voor mensen met meer kennis van zaken.

Zo niet dan verwijder ik deze post gewoon weer hoor.

/var/log/apt/history.log

/var/log/apt/term.log

/var/log/kern.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik had al eerder aangegeven dat je misschien eens een oude(re) versie van mint moest proberen. Ik vermoed dat je door de "apt-get upgrade" een nieuwere kernel hebt geinstalleerd. Probeer eens met een oude kernel te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Ik heb de 17.x versies geprobeerd en die werkten ook niet. Mogelijk is door de apt-get upgrade command mijn kernel ook vernieuwd. Maar dan kom bij mij de vraag op; waarom boot de live USB, waaraan niets is veranderd, ook niet meer?

p.s. overigens ben ik nu met Kubuntu in de weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Ik ga hier toch nog een keer te rade om te kijken of iemand een verklaring heeft voor de volgende situatie.

Inmiddels draai ik Ubuntu 17.04 met kernel 4.10.0-19-generic naast Windows 10. Kort na de installatie van Ubuntu is er iets gebeurd waardoor de GRUB niet bootte, maar Windows 10 werd linea recta gestart. Heb toen gevonden dat dit kan gebeuren bij bepaalde updates. Vervolgens met een live-usb boot-repair gedraaid en daarmee GRUB hersteld.

Wat interessant is aan de situatie dier er momenteel is, is dat Ubuntu niet wil starten wanneer de laptop ingeschakeld wordt nadat deze volledig is uitgeschakeld (power-off). Wanneer ik dat probeer blijf ik op een volledig zwart scherm hangen na het GRUB-menu. Ook zonder quiet en splash als bootparamters verschijnt er niets. Met de optie acpi=off lukt het wel, maar dat wil ik niet omdat er veel functionaliteit verloren gaat.

Start ik echter eerst WIndows 10 en kies ik vanuit het loginscherm de optie restart (of vanuit Windows zelf na inloggen) waardoor ik opnieuw in het GRUB-menu kom, en kies ik dan de optie Ubuntu dan start dit moeiteloos.

Ik begrijp er niet al te veel van, maar iets zegt me dat er iets misgaat in de ACPI-processen bij een boot vanuit power-off modus. Waarom dit echter niet het geval is nadat Windows een keer geboot is, kan ik niet verklaren. En mogelijk zit ik wel helemaal in de verkeerde hoek qua probleemvaststelling.

Is er iemand die gebaseerd op bovenstaande met een suggestie kan komen waarop ik verder kan borduren, desnoods met Google searches o.i.d., om tot een oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je bij het Grub menu na een power off eens ctrl+alt+del gebruikt om te herstarten, heb je dan ook het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time Net getest en dan blijf ik tegen dat probleem aanlopen. Ook als ik vanuit GRUB escape naar de shell en van daaruit reboot met ctrl + alt + del blijf ik daarna hangen bij het opstarten van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook nog speciale BIOS instellingen in gebruik, zoals safeboot en/of fastboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Nee ik heb fastboot uitgeschakeld in WIndows en secure boot staat uitgeschakeld in de BIOS. Zoals je wel had begrepen boot ik in UEFI, beide OS-en zijn ook in UEFI mode geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom vraag ik ook voor je fastboot/secureboot opties. Fastboot is meen ik ook een BIOS/UEFI instelling. Windows kan dat gebruiken om iets sneller te starten.

Kijk even welke updates er als laatste bij Windows zijn gedaan. Blijkbaar doet het ook iets met de boot situatie, zet het een of andere flag oid bij het afsluiten om sneller te kunnen starten, zoals dat vroeger (in zekere zin) ook werd gedaan bij hibernate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Secure boot is zoals gezegd sowieso uit. Ik heb geen optie in mijn BIOS menu om daar fastboot in of uit te schakelen. Hoewel mijn hardware UEFI ondersteunt heb ik nog de traditionele BIOS GUI (althans zoals ik die ken). Fastboot heb ik in WIndows uitgeschakeld bij de power options en dan onder het kopje 'change settings that are currently unavailable', waar je ook hibernate uit kan schakelen en daarmee automatisch fastboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time Nog een aanvulling (heb hierboven ook ge-edit), wanr ik heb me vergist door te stellen dat ik vanuit een volledige geboote WIndows (dus na inloggen) kan herstarten en dan Ubuntu kan booten. Ook dan blijf ik hangen / freezet het systeem.

De enige mogelijkheid die ik dus momenteel heb om Ubuntu te booten is Windows kiezen uit het GRUB-menu en bij het inlogscherm herstarten en dan Ubuntu booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En eenmaal in Ubuntu kan je zo vaak herstarten naar Linux als je wilt natuurlijk. Uiterst merkwaardig. Ik kan je verder niet helpen helaas, ik heb de hardware e.d. gewoonweg niet om het proberen te reproduceren. Het enige systeem wat ik heb dat via UEFI start en wat mee kan aanpassen, is m'n HTPC en die ga ik niet omgooien om W10 te testen ernaast, buiten het feit dat het natuurlijk niet gelijk is aan jouw hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Ja dat klopt, eenmaal in Linux kan ik zo vaak rebooten als ik wil. Vind het zelf ook heel erg vreemd. Ga nu ook eens een poging wagen op AskUbuntu.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Omdat je aangeeft dat wanneer je vanuit Windows herstart, je problemen hebt met het booten van linux:

Wellicht werkt het wel naar behoren als je de optie Snel opstarten uitschakelt in de energie instellingen van Windows 10: https://nl.answers.acer.c...tschakelen-snel-opstarten

Het is in ieder geval het proberen waard :)

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 21-09-2017 17:31 ]

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:27:
Omdat je aangeeft dat wanneer je vanuit Windows herstart je problemen hebt met het booten van linux. Wellicht werkt het wel naar behoren als je de optie Snel opstarten uitschakelt in de energie instellingen van Windows 10:

https://nl.answers.acer.c...tschakelen-snel-opstarten

Is het proberen waard :)
Pssst, het probleem is juist niet aanwezig als eerst Windows wordt gestart en dan een reboot wordt gegeven. Cold boot is het probleem. En FastBoot had hij al uitgezet:
rbr210 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:56:
Nee ik heb fastboot uitgeschakeld in WIndows...
;)

Goed idee, helaas dus al uitgevoerd en geen effect.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
@Hero of Time: ik moet ook niet reageren als ik net uit mijn werk kom ;) Had te snel doorgelezen, dacht dat hij het alleen in het BIOS had uitgezet.

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is Secure Boot. FB is een Windows optie blijkbaar.

• rbr210
Tnx voor alle input heren. Voorlopig kom ik op AskUbuntu in ieder geval ook geen steek verder (ervan uitgaande dat ik mij probleem helder heb weten over te brengen).

@Hero of Time Misschien nog nuttig om te vermelden... Als ik stel zwart scherm dan bedoel ik niet dat het scherm helemaal niet aangaat. De verlichting van het scherm gaat wel branden, maar blijft dan hangen op 'zwart' en reageert op geen enkele wijze op input en dus moet ik de laptop uitschakelen met de power button. Wat me ook is opgevallen, hoewel ik niet met absolute zekerheid durf te stellen dat dat in 100% van de gevallen gebeurt, is dat de ventilator volle bak gaat draaien en dat blijft doen (in ieder geval tot ik uitschakel).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rbr210 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 00:14:
@Hero of Time Misschien nog nuttig om te vermelden... Als ik stel zwart scherm dan bedoel ik niet dat het scherm helemaal niet aangaat. De verlichting van het scherm gaat wel branden, maar blijft dan hangen op 'zwart' en reageert op geen enkele wijze op input en dus moet ik de laptop uitschakelen met de power button. Wat me ook is opgevallen, hoewel ik niet met absolute zekerheid durf te stellen dat dat in 100% van de gevallen gebeurt, is dat de ventilator volle bak gaat draaien en dat blijft doen (in ieder geval tot ik uitschakel).
Dacht je dat ik iets anders begreep van je woorden? Je had het er duidelijk over dat je een zwart scherm kreeg na het grub menu. Je laptop startte dus wel gewoon op, alleen het laden van Linux wilde niet zo lekker werken. ;)

• rbr210
Mijn vermoeden is dat er in het proces van het aanroepen van de verschillende hardware componenten iets niet goed gaat bij een cold start, vandaar dat ik toch nog even wilde verduidelijken dat er wel bepaalde componenten worden geactiveerd. Then again.... ik ben redelijk noob m.b.t. deze materie.

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14

ongekend41

Division Brabant

rbr210 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 00:14:
...

Wat me ook is opgevallen, hoewel ik niet met absolute zekerheid durf te stellen dat dat in 100% van de gevallen gebeurt, is dat de ventilator volle bak gaat draaien en dat blijft doen (in ieder geval tot ik uitschakel).
Ik heb dit zelf een keer gehad bij een (compleet andere) laptop, zwart scherm en fans op full speed. Uiteindelijk bleek dat een van de RAM-reepjes aan vervanging toe was. Kan best dat het bij jou door iets anders veroorzaakt wordt, maar misschien is het de moeite waard het even te testen.

[ Voor 37% gewijzigd door ongekend41 op 23-09-2017 21:55 ]

nope

• rbr210
@ongekend41 dank voor de tip. Ik heb echter al diagnostic tools losgelaten op mijn HDD en op mijn RAM en dat is allemaal in orde. Ubuntu functioneert wel, maar enkel en alleen als ik eerst probeer Windows te booten en dan vanuit het login scherm herstart en dan Ubuntu kies in het GRUB-menu.

Maar als ik inlog bij Windows en dan herstart, boot Ubuntu niet. En dus ook niet als ik de laptop inschakel nadat ik het volledig heb uitgeschakeld.

De vraag die ik niet kan beantwoorden en waar volgens mij het antwoord gezocht moet worden, is wat er tijdens het starten van Windows tot aan het log-in scherm gebeurt waardoor het starten van Ubuntu daarna wel mogelijk is.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Klinkt voor nu als een UEFI boot issue, omdat het na een Windows boot wel even werkt.
Heb je in de BIOS soms legacy boot mode aanstaan? Zet alles op UEFI en Secure Boot ook ingeschakeld.

Probeer als je dat nog niet hebt gedaan eens een andere distro die niet op Debian of Ubuntu is gebaseerd, zoals Fedora of Manjaro. Beiden zijn gebruiksvriendelijk genoeg voor een beginnende gebruiker.
En installeer zonder dual boot mode met Windows, scheelt je ook veel tijd.

• rbr210
@CR2032 Kan volgens mij geen UEFII issue zijn. Heb Windows in UEFI mode geïnstalleerd en had ook toen al de secure boot optie in mijn BIOS uitgeschakeld. WIndows een beetje ingericht en daarvan een image gemaakt met Macrium. Ben toen voor de zoveelste keer aan de slag gegaan met Linux distro's en heb Ubuntu geïnstalleerd.

Hier een lijst van distros waarmee ik aan de slag ben geweest:
Debian based: debian, ubuntu, linux int, kali linux (heb geen hack intenties :)), kubuntu, elementaryOS

Daarnaast ook Fedora en OpenSuse. Heb me alleen niet gewaagd aan Arch, want die leercurve leek me iets te steil momenteel.

Overigens heb ik ook geprobeerd Ubuntu 17.04 op een compleet schone laptop te installeren, maar dan loop ik dus tegen het probleem aan dat ik niet kan booten. De enige oplossing die dan soelaas biedt is booten met de parameter acpi=off, maar zoals ik eerder heb aangegeven is dat geen optie vanwege het verlies aan functionaliteit van verschillende hardware componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
rbr210 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:09:
@CR2032 Kan volgens mij geen UEFII issue zijn. Heb Windows in UEFI mode geïnstalleerd en had ook toen al de secure boot optie in mijn BIOS uitgeschakeld. WIndows een beetje ingericht en daarvan een image gemaakt met Macrium. Ben toen voor de zoveelste keer aan de slag gegaan met Linux distro's en heb Ubuntu geïnstalleerd.

Hier een lijst van distros waarmee ik aan de slag ben geweest:
Debian based: debian, ubuntu, linux int, kali linux (heb geen hack intenties :)), kubuntu, elementaryOS

Daarnaast ook Fedora en OpenSuse. Heb me alleen niet gewaagd aan Arch, want die leercurve leek me iets te steil momenteel.

Overigens heb ik ook geprobeerd Ubuntu 17.04 op een compleet schone laptop te installeren, maar dan loop ik dus tegen het probleem aan dat ik niet kan booten. De enige oplossing die dan soelaas biedt is booten met de parameter acpi=off, maar zoals ik eerder heb aangegeven is dat geen optie vanwege het verlies aan functionaliteit van verschillende hardware componenten.
Als je problemen hebt met acpi zoek ik het eerst met UEFI / BIOS in je hardware. Of je hebt niet alle rechten op deze PC?

Doe eerst een factory reset van je UEFI /BIOS settings.

Installeer dan kaal zonder Windows er naast, anders blijf je zoeken op 2 vlakken.
Wat ik altijd doe om helemaal schoon te installeren:

booten met Fedora Live USB
dan alle partities, ook de verborgen systeempartities in 1 keer verwijderen met de terminal:

su
parted /dev/sda
mklabel gpt
quit, exit

En dan het Fedora installatie programma starten.

Als dat niet werkt dan is het waarschijnlijk hardware gerelateerd.

Manjaro is een op Arch gebaseerde distributie, prima geschikt voor beginners en vergelijkbaar met Mint of Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time @CR2032 Ik heb de suggestie in de laatste post niet opgevolgd, omdat ik al op zoveel verschillende manieren installaties heb geprobeerd. Wel heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn draadloze netwerkkaart (Broadcom BCM 943142) eruit gesleuteld en wat denk je?

Ding start moeiteloos op!

De reden waarom ik die netwerkkaart eruit heb gesleuteld, is omdat ik door alle problemen hiermee begon te denken dat het wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Bij mijn huidige Ubuntu installatie ondervond ik ook problemen met de netwerkkaart wanneer mijn laptop in suspend modus ging. Deze werd op de een of andere manier hardwarematig uitgeschakeld (rfkill list all --> hard blocked - yes). Als ik dan mijn laptop opnieuw opstartte bleef het Ubuntu bootproces ook gelijk hangen.

Over het hoe en waarom deze netwerkkaart oorzaak is voor deze problemen blijf ik nog in het duister tasten. Helaas beschik ik niet over reservekaarten waarmee ik nu kan experimenteren dus zal ik waarschijnlijk een gokje moeten wagen en er eentje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon een USB ding kopen. Trek je 'm eruit voordat je de laptop suspend en stop je 'm erna weer erin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Dat is misschien ook nog wel een optie. Enig idee hoe de compatibiliteit van dergelijke apparaten is met Linux distros?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon Googlen op merk en type, dan krijg je als 't goed is een chipset eruit en die is dan weer verder te Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@Hero of Time Nu de oorzaak van alle problematiek is vastgesteld, kan wat mij betreft het topic gesloten worden hoor. Verwacht niet dat er nog iemand komt die toe kan lichten wat er nu precies plaatsvindt op hardware niveau waardoor deze netwerkkaart het bootproces verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zal niet direct op hardwareniveau een probleem zijn, maar de combinatie met Linux. Je zou bijvoorbeeld de kernel module van de kaart kunnen blacklisten en dan proberen te starten met de kaart in de laptop.

Maar topics worden niet zomaar gesloten. Als ik deze zou sluiten, zorgt dat er tevens voor dat de (soort van) oplossing minder snel gevonden wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
rbr210 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:31:
@Hero of Time @CR2032 Ik heb de suggestie in de laatste post niet opgevolgd, omdat ik al op zoveel verschillende manieren installaties heb geprobeerd. Wel heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn draadloze netwerkkaart (Broadcom BCM 943142) eruit gesleuteld en wat denk je?

Ding start moeiteloos op!

De reden waarom ik die netwerkkaart eruit heb gesleuteld, is omdat ik door alle problemen hiermee begon te denken dat het wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Bij mijn huidige Ubuntu installatie ondervond ik ook problemen met de netwerkkaart wanneer mijn laptop in suspend modus ging. Deze werd op de een of andere manier hardwarematig uitgeschakeld (rfkill list all --> hard blocked - yes). Als ik dan mijn laptop opnieuw opstartte bleef het Ubuntu bootproces ook gelijk hangen.

Over het hoe en waarom deze netwerkkaart oorzaak is voor deze problemen blijf ik nog in het duister tasten. Helaas beschik ik niet over reservekaarten waarmee ik nu kan experimenteren dus zal ik waarschijnlijk een gokje moeten wagen en er eentje aanschaffen.
Broadcom en Linux is soms geen gelukkige combinatie. Het kan ook puur een driver zijn.
Heb je dit al eens geprobeerd: https://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Die site is een dikke aanrader voor Linux hulp, ook voor meer gevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
@CR2032 Ik weet het..... Broadcom is inderdaad een drama ben ik achter gekomen door alle bronnen die ik heb geraadpleegd. De site waar je naar linkt staat gebookmarkt en heb ik al diverse keren doorgenomen, maar dit heeft geen oplossing opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Uiteindelijk toch maar de laptop van mijn vriendin opengemaakt en haar draadloze netwerkkaart eruit gesleuteld en in mijn eigen laptop gezet. Ben daardoor in 1 keer van het probleem af dus dat is heel prettig, maar vervelend dat ik geen goede verklaring kan vinden/ontdekken voor het probleem met mijn eigen netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En welke kaart had zij dan? Intel? En werkt jouw kaartje op haar laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Ja uiteraard werkt alles :). Ik heb eerst getest of mijn kaart überhaupt wel zou functioneren op haar moederbord. Dit leek eerst niet goed te gaan, maar met een update van de drivers die door Windows waren geinstalleerd/geconfigureerd kwam dat toch in orde. Zij had een Qualcomm Atheros AR9565 netwerkkaart in haar laptop zitten en deze werkte gewoon plug&play met de bestaande Ubuntu installatie. Inmiddels ben ik overgestapt op Mint, want daarmee is dit topic oorspronkelijk bgeonnen. Even bekijken hoe dat bevalt en mogelijk installeer ik er nog Fedora of OpenSuse naast. Heb al een tutorial gevonden voor multibooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo 'uiteraard' is het niet bij laptops. Het wil wel eens gebeuren dat er een restrictie in de hardware is gebakken dat voorkomt dat je zomaar een andere wifi kaart erin prikt. Zelfs hetzelfde merk maar ander type is dan al geen garantie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbr210
Dat was een onhandig gebruik van de term 'uiteraard', want wat ik ermee bedoelde is dat ik anders niet had gepost dat ik de kaarten heb omgewisseld. Dat het niet zo logisch is bij laptops dat andere componenten zomaar werken wist ik enigszins, daarom wilde ik zeker weten dat haar laptop sowieso zou functioneren bij een wissel.
Pagina: 1