pwghost schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:13:
@
Alex) Bedankt voor de info, dit besef ik mij wel degelijk. Ik heb nu de dataserver aan de praat waarbij het in read 10 draait met 2x250 ssd van samsung dan een aparte computer zit hdd in die constant backup onsite maakt 1024 fb. Daarnaast policy opgezet dat 1 keer in de week ofsite backup gemaakt word via een externe port naar een hdd. Daarnaast een koppeling met dropbox gemaakt waar "realtime" backup gemaakt word.
Nog even buiten de manier waarop je de storage hebt ingericht (en ik vermoed dat je hier een software-raid voor hebt gemaakt in Windows? Of heb je een hardwarematige raid-controller gebruikt? En zo ja, welke?) denk ik dat je mogelijk ook een paar termen door elkaar aan het halen bent.
Offsite backup houdt in dat je backup (en dat staat los van het medium, of dat nu tape, disk, DVD of iets anders is) buiten de deur ligt. Is er brand in het pand en je externe schijfje ligt op je server, dan heb je nog niets om maar een voorbeeld te geven.
Storage op SSD's is leuk en snel, maar ook duur. Pas dat dus toe waar nodig. Voor de meeste data (denk aan word- excel of pdf-documenten) volstaan conventionele disks prima. Databases en andere disk-intensieve processen hebben wel voordeel van SSD's.
Hou rekening met security van je data. Niet alleen het fysieke waarborgen van de data, maar (misschien wel vooral!!) de beveiliging ervan. Ransomeware is de laatste tijd volop in omloop en trekt zich vrijwel niets aan van NTFS-rechten. Deel mappen dus niet op "Everyone" maar wijs shares gericht toe om eventuele ransomeware schade te beperken. En uiteraard, zorg voor een goede offline / offsite backup. Test dus ook je backups van tijd tot tijd. Een disk met data die je niet kan restoren is net zo nuttig als geen backup hebben.
En verder uiteraard de standaard regeltjes mbt storage als shares en rechten op groepen uitdelen (nooit op personen. Personen maak je lid van een groep, en de groep gebruik je op de shares en folders, zodat je accounts kan doorkopieren).
Het gebruik van Dropbox in combinatie met een terminal-server oplossing is vaak geen goed plan. Dropbox heeft de vervelende eigenschap om zich in het profiel van de gebruiker te installeren, met als gevolg dat je profielen van gigabytes groot krijgt en aan- en afmelden rustig een half uur kan duren.
Maak je gebruikersprofielen aan met folder redirection, ook al blijft dat op dezelfde server. Door je data te redirecten wordt het veel eenvoudiger een profiel op te schonen. Redirect NIET de roaming appdata. Een hoop applicaties gaan daar niet goed mee om, met allemaal rare foutmeldingen en problemen als gevolg.
is er nog iets wat ik over het hoofd zie hier ?
Ongetwijfeld nog wel, maar dat doen we allemaal wel eens

Google is je vriend de komende tijd waarschijnlijk. Hou de eventviewer nauwlettend in de gaten, en gebruik de eventid's die je tegen komt om problemen op te sporen. Succes ermee in ieder geval