Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server opzetten voor windows/mail/data share

Pagina: 1
Acties:

• pwghost
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-03 19:57
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik een bedrijf begonnen en heb ik max 10 computers tegelijk in gebruik + aantal mobieltjes voor orderpicking.

Graag zou ik realiseren dat mensen inloggen op de server en de computers slechts als terminal dienen. Daarnaast wil ik graag mailserver, office en datashare opzetten. Nou ben ik wel technisch onderlegd maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik hiermee moet beginnen. |:(

Zouden jullie aantal tips/tricks kunnen geven zodat ik beetje weet welke richting ik het beste op kan gaan ?

bij voorbaat dank,

Peter

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Uitbesteden aan de IT'er om de hoek.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pwghost schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:38:
...wil ik graag mailserver, office en datashare opzetten...
'k Zou alles uitprinten en op de buitenkant van het gebouw ophangen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
niet zelf doen

• pwghost
Jeetje ik dacht dat tweakers om tweaken ging. Is gewoon serieuze vraag om iets te leren.....

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Ha pwghost,

En toch menen we dat advies. Wat je wil is al heel veel, en over een paar maanden kunnen we je helpen want je data is stuk of je server is gekraakt.

Doe het niet. Ga naar de IT-er om de hoek. Ik denk direct aan Stephan Lampe, maar wil verder geen reclame maken...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Mailserver: uit de cloud
Office: uit de cloud
Datashare: uit de cloud (SharePoint)

Office 365 is wat je zoekt. Het kost een paar euro per user per maand en je ontzorgt jezelf er enorm mee.

Dit soort dingen wil je gewoon niet meer zelf doen tegenwoordig.

We are shaping the future

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
pwghost schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:57:
Jeetje ik dacht dat tweakers om tweaken ging. Is gewoon serieuze vraag om iets te leren.....
Hier is echter geen kant en klaar advies voor die voor ieder bedrijf werkt. Je moet de ins en outs zowel het bedrijf en de bedrijfsprocessen, eisen / wensen van het MT kennen maar ook zelf onderlegd zijn in dit soort zaken voor een gedegen advies.

Daar wij 1. niet kennen en jij (voor zower ik kan beoordelen) is naar een externe leverancier gaan zoals anderen hier al opperen een gedegen advies dat we kunnen geven.

Een ander advies is als je echt deze kant op wil,ga je volledig op IT richten en zodra je de kennis hebt ga deze in praktijk brengen.

Zeker in een zakelijke omgeving waar mogelijk processen afhankelijk zijn van de hier genoemde services wil je niet gaan hobby bob'en.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Azure ADDS, RDS afnemen, Office365 erbij prikken, al je PC's herconfigureren naar je RDS te connecten.

Eventueel een Storage Blob voor wat data en klaar.

En oh ja, zoals anderen ook aangeven: dit valt niet onder tweaken; wil je de kennis opdoen, volg 70-415 en 70-416 van Microsoft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pwghost
@Dennism dat snap ik helemaal mijn huidige infrastructuur werkt alleen met oog op groei wil ik nu alvast beginnen. Dit is dus meer vanuit hobbykant om kennis op te doen. Als het er dan op aan komt zal ik dus betere keuzes kunnen maken Met betrekking tot wensen en eisen en dit duidelijker kunnen communiceren.

Ik heb nog een aantal computers staan is het mogelijk om deze samen te laten werken als 1 cluster ?

@MAX3400 dankje voor je antwoord en moet alle termen eerst is opzoeken en lezen. Maar wat bedoelt u met 70-415 en 16 ?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Onderschat niet hoeveel werk er komt kijken bij een server. Het aanschaffen en installeren is één, maar vervolgens moet je...

- het ding onderhouden (patches, software updates, accounts aanmaken, enz.)
- backups maken, en regelmatig testen of je ze ook kunt herstellen
- de externe HDD / backuptapes regelmatig naar een off-site locatie brengen
- Piet helpen met het herstellen van een zeer belangrijke e-mail die hij drie weken eerder had verwijderd
- de externe HDD met backups eens mee naar huis nemen
- uitzoeken waarom Klazien's account steeds gelocked wordt, wat uiteindelijk blijkt te komen door een shift-toets die soms blijft hangen
- nou toch echt die externe HDD eens mee naar huis nemen, waar je vrijdag niet meer aan had gedacht
- als de wiedeweerga tien clients formatteren en je backups herstellen omdat je bezoek hebt gehad van WannaCry/Locky
- tot de ontdekking komen dat je 10 clients hebt, maar dat je niet genoeg CALs hebt omdat mensen ook hun mobiele apparaten gebruiken voor hun werk
- enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts

Als MKB'er heb je helemaal geen zin en tijd om dit zelf te doen. Ik adviseer je daarom om zo veel mogelijk uit de cloud (Microsoft, Google, of een andere leverancier) te halen en pas aan servers te beginnen als je niet anders kunt.

We are shaping the future

• MAX3400

MAX3400

@pwghost Dat zijn cursusnummers van Microsoft die alles doen omtrent inloggen op centrale machine/server. Kost je 60 uur van je leven aan lezen (laat staan begrijpen/testen) maar dan weet je zelf snel zat of het onder tweaken of onder serieus systeembeheer valt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pwghost schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:57:
Je loopt lang genoeg rond op twiekers om te weten dat op jouw vraag, vele verschillende antwoorden mogelijk zijn en dat je 'm eigenlijk niet op deze manier had mogen stellen. Dat je dat toch doet, vind ik beledigend voor de mensen die jouw topic lezen; vandaar mijn irritatie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Graag zou ik realiseren dat mensen inloggen op de server en de computers slechts als terminal dienen. Daarnaast wil ik graag mailserver, office en datashare opzetten. Nou ben ik wel technisch onderlegd maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik hiermee moet beginnen. |:(
Gewoon zorgen dat alles web-based is, dan kost het je hooguit €15.000
En misschien LTSP? (voorbeeld)

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2017 00:21 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Als je tijd hebt drop me even een DM. Er komt nog wel wat meer bij kijken en misschien kijk je nu al naar een veels te dure oplossing of zoek je in de verkeerde hoek omdat je zelf niet in het vakgebied zit.

Ik heb morgen nog 1 dag vakantie en vind het geen probleem om even via telefoon / chat of skype even aan de praat te gaan zodat je je scope goed strak hebt wat er allemaal bij komt kijken en waar je aan moet denken. Daarna kan je denk ik zelf wel de juiste partij (of misschien via een tweaker hier) de juiste persoon vinden die het voor je gaat inrichten.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 01:07

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Alex) schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:16:
Mailserver: uit de cloud
Office: uit de cloud
Datashare: uit de cloud (SharePoint)

Office 365 is wat je zoekt. Het kost een paar euro per user per maand en je ontzorgt jezelf er enorm mee.

Dit soort dingen wil je gewoon niet meer zelf doen tegenwoordig.
Gewoon dit doen. Scheelt je in beheerkosten. Je hoeft geen on-premise zooi te hebben behalve pc's en een internetverbinding. Wil je met policies aan de gang dan zou ik voor Azure AD gaan. Alles uit de cloud! O+

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pwghost schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:36:
Dit is dus meer vanuit hobbykant om kennis op te doen.
Wat let je om te beginnen? Ik ben ook gewoon met een Exchange servertje begonnen en heb een hoop geleerd, maar dat was voor de lol. Doe dat gewoon thuis.

Echter, dan moet je wel heel wat meer eigen inzet hebben dan dat je hier toont, dus niet gewoon de vraag dumpen en dan klagen dat mensen geen gedetailleerd advies geven.

Zakelijk moet je gewoon zakelijk doen. Niet zelf gaan klooien, professioneel advies inwinnen en ja, dat kost geld. Je wilt toch niet dat het bedrijf plat gaat omdat jij slechte keuzes maakt als amateur? Maar beter is gewoon Office365 nemen, ik gebruik dat nu gewoon ook, geen eigen mailserver meer. Niet moeilijker doen dan nodig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Question Mark
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Graag zou ik realiseren dat mensen inloggen op de server en de computers slechts als terminal dienen.
Waarom zou je dat willen, en welk probleem lost dit op? Ook een computer (met OS) die als terminal dient zal voorzien moeten worden van patches. Bovendien ga je een single point of failure introduceren, als die ene server uitvalt kan niemand meer werken...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pwghost
@Alex) Bedankt voor de info, dit besef ik mij wel degelijk. Ik heb nu de dataserver aan de praat waarbij het in read 10 draait met 2x250 ssd van samsung dan een aparte computer zit hdd in die constant backup onsite maakt 1024 fb. Daarnaast policy opgezet dat 1 keer in de week ofsite backup gemaakt word via een externe port naar een hdd. Daarnaast een koppeling met dropbox gemaakt waar "realtime" backup gemaakt word.

is er nog iets wat ik over het hoofd zie hier ?

@MAX3400 dankje max hiermee kom ik verder, kost tijd maar dan heb je wat :D

@Brahiewahiewa oke, dan verschillen we hier van interpretatie van mijn vraag en mening.

@Aionicus pm gestuurd ! thx

@Techno Overlord dat klinkt wel als een hele goede oplossing met niet veel onderhoud, ga dit ook onderzoeken bedankt hiervoor !!

@gambieter oke dan ga ik daar mee beginnen. Mijn inzet is er wel hoor alleen ik wist gewoon echt niet waar te beginnen vandaar deze vraag op deze manier. Ik heb nu veel informatie waar ik zelf mee aan de slag kan als ik dan meer kennis heb kan ik gerichtere vragen stellen.

in iedergeval iedereen heel erg bedankt voor deze info ik zal me in gaan lezen

• Question Mark
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pwghost schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:13:
@Alex) Bedankt voor de info, dit besef ik mij wel degelijk. Ik heb nu de dataserver aan de praat waarbij het in read 10 draait met 2x250 ssd van samsung

Je hebt minimaal 4 disken nodig voor Raid10. Controleer dus even goed wat voor Raid opstelling er nu actief gebruikt wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MAX3400

MAX3400

Question Mark schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:24:
[...]

Je hebt minimaal 4 disken nodig voor Raid10. Controleer dus even goed wat voor Raid opstelling er nu actief gebruikt wordt.
Nog afgezien van andere optimalisaties die niet aktief zijn als je (bepaalde) SSD's in een RAID-opstelling zet.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

MAX3400 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:26:
[...]

Nog afgezien van andere optimalisaties die niet aktief zijn als je (bepaalde) SSD's in een RAID-opstelling zet.
Dikwijls ondersteunen RAID controllers niet eens TRIM, zeker als het wat meer basic of oudere modellen zijn. Laat staan van die vieze software RAIDs, bah 8)7

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
pwghost schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:13:
@Alex) Bedankt voor de info, dit besef ik mij wel degelijk. Ik heb nu de dataserver aan de praat waarbij het in read 10 draait met 2x250 ssd van samsung dan een aparte computer zit hdd in die constant backup onsite maakt 1024 fb. Daarnaast policy opgezet dat 1 keer in de week ofsite backup gemaakt word via een externe port naar een hdd. Daarnaast een koppeling met dropbox gemaakt waar "realtime" backup gemaakt word.
Nog even buiten de manier waarop je de storage hebt ingericht (en ik vermoed dat je hier een software-raid voor hebt gemaakt in Windows? Of heb je een hardwarematige raid-controller gebruikt? En zo ja, welke?) denk ik dat je mogelijk ook een paar termen door elkaar aan het halen bent.

Offsite backup houdt in dat je backup (en dat staat los van het medium, of dat nu tape, disk, DVD of iets anders is) buiten de deur ligt. Is er brand in het pand en je externe schijfje ligt op je server, dan heb je nog niets om maar een voorbeeld te geven.

Storage op SSD's is leuk en snel, maar ook duur. Pas dat dus toe waar nodig. Voor de meeste data (denk aan word- excel of pdf-documenten) volstaan conventionele disks prima. Databases en andere disk-intensieve processen hebben wel voordeel van SSD's.

Hou rekening met security van je data. Niet alleen het fysieke waarborgen van de data, maar (misschien wel vooral!!) de beveiliging ervan. Ransomeware is de laatste tijd volop in omloop en trekt zich vrijwel niets aan van NTFS-rechten. Deel mappen dus niet op "Everyone" maar wijs shares gericht toe om eventuele ransomeware schade te beperken. En uiteraard, zorg voor een goede offline / offsite backup. Test dus ook je backups van tijd tot tijd. Een disk met data die je niet kan restoren is net zo nuttig als geen backup hebben.

En verder uiteraard de standaard regeltjes mbt storage als shares en rechten op groepen uitdelen (nooit op personen. Personen maak je lid van een groep, en de groep gebruik je op de shares en folders, zodat je accounts kan doorkopieren).

Het gebruik van Dropbox in combinatie met een terminal-server oplossing is vaak geen goed plan. Dropbox heeft de vervelende eigenschap om zich in het profiel van de gebruiker te installeren, met als gevolg dat je profielen van gigabytes groot krijgt en aan- en afmelden rustig een half uur kan duren.

Maak je gebruikersprofielen aan met folder redirection, ook al blijft dat op dezelfde server. Door je data te redirecten wordt het veel eenvoudiger een profiel op te schonen. Redirect NIET de roaming appdata. Een hoop applicaties gaan daar niet goed mee om, met allemaal rare foutmeldingen en problemen als gevolg.
Ongetwijfeld nog wel, maar dat doen we allemaal wel eens :) Google is je vriend de komende tijd waarschijnlijk. Hou de eventviewer nauwlettend in de gaten, en gebruik de eventid's die je tegen komt om problemen op te sporen. Succes ermee in ieder geval

iRacing Profiel

Pagina: 1