Mijn eerste auto!

Pagina: 1
Acties:

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-11 12:02
Beste Tweakers,

Ik als ''arme'' student heb besloten een auto te gaan kopen. Nou weet ik zelf genoeg van elektronica alleen heb ik me nooit echt verdiept in auto's. Niet degene die rond mijn prijspunt zitten in ieder geval ;) .

Nu heb ik zelf natuurlijk al wat onderzoek gedaan alleen resten mij nog wat vragen bij elke auto. Nou zijn dit enkel voorstellen van mijzelf dus schroom niet om een compleet andere auto aan te raden _/-\o_
Ik heb de vragen die gebruikt worden bij DAA enigzins aangepast om zo enig idee te geven wat ik zoek.

Wat wil je doen met je nieuwe auto?
Vooral reizen natuurlijk :P , Afstanden zullen over het algemeen klein zijn. Ik zal hem gaan gebruiken om vanuit Tilburg naar Goirle/Riel of Breda te gaan. Misschien een keer per jaar op vakantie met de auto alleen ik ga dus absoluut niet superveel kilometers maken. De fiets zal ik ook nog gwn regelmatig gebruiken.

Wat mag de auto gaan kosten?
Kwa aanschafkosten zou ik de prijs het liefst rond de 2500 houden, 3000 is echt de max eigenlijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het liefste zou ik een 4 deurs auto hebben alleen ben ik er achter gekomen dat je dan met vrij hoge lasten zit. Aangezien ik de auto wel op mijn naam wil hebben vanwege no-claim moeten deze niet te hoog zijn. Aan verzekering en dergelijke zat ik zo aan max 50eu per maand te denken, weet niet of dit realistisch is?
Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een mx-5 of rx-8, ja ze zijn 3 deurs maar daar kom ik later op terug.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben erg gecharmeerd van mazda modellen zoals hierboven ook te lezen is. Een Mazda 3 of 6 zag ik eerst ook wel zitten alleen een mazda 6 schijnt nogal duur te zijn kwa vaste lasten. Merken zoals Volkswagen,Seat en Renault zou ik ook oké mee zijn. Helaas zie ik alleen mazda 3's langskomen die rond de 4000 euro zitten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste zou ik een auto hebben die kwa bouwjaar boven de 2002 zit en onder de 200000km. Ik heb me laten vertellen dat boven de 150000 eigenlijk al niet heel goed is. Nou heb ik sinds nu het meest gereden in een station van Mercedes van mijn ouders. Deze ligt heel stabiel op de weg voor hoever ik vergelijkingsmateriaal heb :P . Graag zou ik dit ook terug zien in de auto die ik zou kopen

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk in het algemeen advies! Nou heb ik hieronder al enige links neergezet van wat ik zelf al heb gevonden. Zit ik met deze links al in de goede richting? Dan nog over de RX-8, dit is tot nu toe een van mijnf favorieten. Ze zijn ook niet zo duur in vergelijking tot hoe ze eruit zien :) , nou heb ik gehoord dat deze gebruik maakt van een wankelmotor. Wat ik er over gelezen heb is dat niet heel best en kost het flink wat onderhoud en dergelijke. Iemand hier ervaring mee?

https://www.autoscout24.n...99-4967f74bf89b?cldtidx=1
http://www.autowereld.nl/...-hp-22348771/details.html
https://www.autoscout24.n...abda1?pr=0&fromparkdeck=1
https://www.autoscout24.n...3a2e3?pr=0&fromparkdeck=1
In ieder geval iedereen al bedankt voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Tonkowonko op 30-08-2017 16:03 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je ook gekeken naar wegenbelasting en verzekering?

39

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Rx8 sowieso vergeten met jouw budget.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 12:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je stelt dat een Mazda 6 duur is met vaste lasten, maar je specificeert niet wat er mis is met de 3?

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:11

artificial_sun

Mazda Rx7

Ja een RX-8 moet je niet doen met dat Budget, en een RX-7 FC voldoet niet aan je leeftijdsgrens.

Ik heb zelf een paar oude RX-7ens gereden, en dit was geweldig. En niet duur, maar wel jaren 80 auto's. En als ze goedkoop zijn zijn ze vaak niet betrouwbaar.

Stadia was beter....

Verwijderd

Malt007 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:38:
Rx8 sowieso vergeten met jouw budget.
En dan ook nog linken naar een RX8 waarvan de motor uit elkaar moet en de koppeling op is.
Das altijd een goed begin voor een eerste wagentje op budget :P

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Vaste lasten kun je gewoon opzoeken, hoef je niet van horen/zeggen te hebben.

RX8 is gaaf, maar wel een buitenbeentje. Lust nogal wat olie en ik denk meer kans op een duurdere reparatie. En een snelle achterwielaandrijver is misschien niet de ideale eerste auto, verhoogde kans dat je hem op een boom heen vouwt. En niet het type auto waar je een goedkope van wil kopen.

Als je niet te veel onverwachte kosten wil, gewoon zuinig en betrouwbaar en veilig, kun je beter een Japans hatchbackje nemen. Die zijn er ook met vijfderus. Zoals Toyota Yaris of Mazda 2. Hoge kilometerstanden zijn niet echt een probleem.

Mazda 3 is wel een leukere auto, maar daar begint het al met hogere vaste lasten en verbruik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Arme student + eerste auto=
Ford Fiesta 1.3-8V Classic Lage km's NW Apk
€ 999,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

_/-\o_ _/-\o_

Joh, elke auto is luxe voor een student.
Pak lekker zo'n bakje. Kost relatief weinig.

Mocht je in een wilde rit een velgje kapot rijden haal je voor 2 tientjes een nieuw bandje van de sloop. Lang leve de lol.
Geef de bespaarde wa-premie en wegenbelasting liever uit in de kroeg!

PS. Je hebt hiermee n.b. 8 pk meer dan mijn eerste auto :D

[ Voor 46% gewijzigd door Switchie op 30-08-2017 15:51 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Tonkowonko
Ik zie dat het inderdaad het juiste idee was om hier om advies te vragen!
@Fietsbel Zal dit straks eens even gaan nazoeken
@Malt007 hmm, ja ik zag ze allemaal al voor zo goedkoop staan dus vond het al raar.
@Hann1BaL Ben dit inderdaad vergeten ja, van wat ik nu allemaal langs zie komen is dat een mazda 3 eigenlijk bijna altijd rond de 4000 kwa prijs zit. Voor de rest zeker ook een hele mooie auto!
@Verwijderd Ah deze had ik natuurlijk niet moeten linken, nu is het wel zo dat ik er veel zie rond het 3000 prijspunt die wel in orde zijn. Nou begrijp ik dat niemand hier het me zou aanraden dus mijn gevoel zat goed.

@!null Ik zal straks eens gaan kijken naar de lasten van een mazda 3 dan. Misschien dat ik dan even doorspaar voor een mazda 3 aangezien de aanschafprijs ook wat hoger ligt. Een toyota yaris heb ik in gereden en beviel me totaal niet helaas. Als ik een beetje een scherpe bocht maakte had ik al het gevoel dat het ding ging omkiepen.

@Switchie hmm dat ziet er ook wel interessant uit! Zou dan wel eerder voor een 5 deurs en iets krachtigere motor. Lijkt me toch wat slimmer zodat de levensduur wat langer is?

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-11 15:18
Nissan micra!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/micra/36414407
5-deurs, trekhaak, airco, betrouwbaar, japans, goedkoop (zowel qua aanschaf als maandelijkse kosten)

Maar zonder gekheid. Een RX-8 is denk ik niet zo'n heel goed idee. hebben al snel een motorrevisie nodig volgens mij. Daarnaast is de verzekeringspremie voor een dergelijke auto echt knetterhoog voor een 'normale' student.

Seat Ibiza is nog wel een optie maar een nette vinden is ook moeilijk tegenwoordig. als je gewoon goedkoop een leuke studentenbak wil hebben moet je gewoon op zoek naar een auto zoals een Yaris, Fiesta, Micra, Ka, Alto, Cuore etc.

Zelf in een ford ka rondgereden in mijn studententijd. Leuk bakje waar je nog verrassend goed mee kan scheuren, al zal het nooit snel zijn. Wel goed op roest letten.

[ Voor 19% gewijzigd door Pindakaas op 30-08-2017 15:56 ]

don't mind me

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Een Mazda MX5 houdt vrij goed zijn waarde. Dat heeft ineens als nadeel dat je voor je budget geen betrouwbaar of ietwat deftig exemplaar zal vinden.

In elk geval hou je beter een paar 100€ achter de hand voor onverwachte herstellingen, die komen makkelijk voor bij auto's van die leeftijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:54:
Een Mazda MX5 houdt vrij goed zijn waarde. Dat heeft ineens als nadeel dat je voor je budget geen betrouwbaar of ietwat deftig exemplaar zal vinden.

In elk geval hou je beter een paar 100€ achter de hand voor onverwachte herstellingen, die komen makkelijk voor bij auto's van die leeftijd.
Niet betrouwbaar? Het grootste punt waar je op moet letten bij dat budget is roest en het dakje. De rest is allemaal niet zo spannend.

Voor de TS:
Ik zou eerst eens duidelijk hebben wat je kwijt wilt zijn per maand (verzekering, brandstof en belasting). Een grote auto (zoals een Mazda 6) kopen is het probleem niet. Maar zo'n ding (blijven) rijden als student zijnde, kan duur worden.
Ik heb in mijn studententijd kleine Japanners gereden, begonnen in een Daihatsu Cuore, toe een Toyota Starlet en later een Daihatsu Charade. Als ik dat nog een keer over zou mogen doen, dan had ik de Charade denk ik laten staan en een MX5 gekocht. Ik reed er toch altijd alleen in, en zo'n ding bied je wel heel veel waar voor je geld! Moet je wel een beetje handig zijn en risico willen lopen.
Als het goedkoop (en niet groot) moet zijn zou ik voor een Starlet P9 gaan, of mss wel een Yaris (ziet er wel suffer uit)

[ Voor 42% gewijzigd door -tom-562 op 30-08-2017 16:04 ]

Vaak bu'j te bang!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tonkowonko schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:53:
@Switchie hmm dat ziet er ook wel interessant uit! Zou dan wel eerder voor een 5 deurs en iets krachtigere motor. Lijkt me toch wat slimmer zodat de levensduur wat langer is?
Krachtigere motor? Levensduur?

Mijn ruimbemeten 1.1L overleed destijds door een rotonde die toch wat ruimer was dan ingeschat.... :(

absoluut niet vandoen met mijn roekeloze rijstijl als 20-jarige

[ Voor 8% gewijzigd door Switchie op 30-08-2017 16:03 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik mis ook even het verband tussen een krachtiger motor en de levensduur :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

heuveltje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:19:
Ik mis ook even het verband tussen een krachtiger motor en de levensduur :)
Op die leeftijd? De krachtiger de motor de korter de levensduur :9

Verwijderd

Je wil graag sportief rijden geloof ik? Want een degelijke auto zoals een oude VW of Suzuki vind je niks?

(Sowieso kan een student geen auto betalen in mijn beleving, dus hoezo moet het dan sportief zijn?)

Je moet denk ik niet teveel kijken naar de aanschaf, maar eerder naar de vaste lasten en het onderhoud. Als beginnende bestuurder betaal je vaak heel veel voor je verzekering en daar komt dan nog wegenbelasting en benzine bij. Ook nog de jaarlijkse keuring (met oude auto's kan dat heel snel heel duur worden) ben je al gauw een paar honderd euro per jaar kwijt.

Mijn ervaring is dat je elk jaar ongeveer 500 euro aan reparaties kwijt bent. Tel daar de 300 euro wegenbelasting bij op en eventueel verzekering dan zit je al op 1500-2000 euro per jaar.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2017 16:27 ]

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11 17:29
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:23:
Je wil graag sportief rijden geloof ik? Want een degelijke auto zoals een oude VW of Suzuki vind je niks?

(Sowieso kan een student geen auto betalen in mijn beleving, dus hoezo moet het dan sportief zijn?)

Je moet denk ik niet teveel kijken naar de aanschaf, maar eerder naar de vaste lasten en het onderhoud. Als beginnende bestuurder betaal je vaak heel veel voor je verzekering en daar komt dan nog wegenbelasting en benzine bij. Ook nog de jaarlijkse keuring (met oude auto's kan dat heel snel heel duur worden) ben je al gauw een paar honderd euro per jaar kwijt.
Een student kan best een auto rijden hoor. Je moet alleen niet teveel eisen gaan stellen. En natuurlijk altijd wat geld achter de hand hebben.

Sidenote: Mijn eerste auto stond niet op mijn naam. Ivm hoge kosten voor de verzekering..

[ Voor 6% gewijzigd door Aksnes op 30-08-2017 16:29 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
@Tonkowonko Ik heb een oude Yaris, en die kan ik vrij hard door een bocht hoeken. Het helt wat over, de feedback kan beter (het is geen sportwagen), maar hij doet het wel gewoon. Ik rem nooit voor fly overs.
Laagste wegenbelasting van allemaal, zeer zuinig, onderhoudskosten belachelijk laag (geen distributie riem) en hoge kilometer stand ook geen probleem.

Een Mazda 3 is leuker, maar rijdt met een beetje sportief rijgedrag 1 op 12. Wat is je jaar kilometrage? Reken dat is uit. Kan er nogal inhakken namelijk.

MX-5 is leuk, maar houdt meer waarde, en ik weet niet of het handig is om met een achterwielaandrijver te beginnen zonder veiligheidssystemen. Nou ja, dan leer je wel echt rijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

BMW Z3 of een Smart Roadster ... super leuke funcars :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Aksnes schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

Sidenote: Mijn eerste auto stond niet op mijn naam. Ivm hoge kosten voor de verzekering..
Verstandig. Je wist dat je bij brokken een rekening krijgt?

En het is maar net wat je een student noemt. Toen ik studeerde had ik amper geld voor nieuwe sokken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2017 16:51 ]

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Falcon schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:39:
BMW Z3 of een Smart Roadster ... super leuke funcars :)
Ik ben nu 20 en heb ondertussen mijn 4e auto (In volgorde: Opel Astra 2002 1.6 8v, BMW 316i compact '94, Renault Twingo 1.2 1999, BMW 316i Coupe '95) maar ik kan je garanderen dat hij beter voor iets als een Twingo'tje kan gaan dan voor bijv. een BMW.
Twingo heb ik een halfjaar leuk in gereden zonder ook maar 1x stilgestaan te hebben, BMW die ik nu heb rijdt ook leuk maar de onderhoudskosten zijn nou eenmaal iets hoger. (Plus dat ik ~400 per maand aan benzine op rij, 1 op 10 moet ik blij zijn vs 1 op 15 met de Twingo, en dan reed ik nog niet eens zo zuinig O-) )

Enige tip die ik kan geven: Doe wat financieel het verstandigst is! Leuke auto's komen later, na deze BMW koop ik ook weer iets goedkopers.

Edit: Oja, voor mijn eerste BMW (de compact) betaalde ik toen iets van 99 euro aan WA-verzekering per maand, ook iets om over na te denken.

[ Voor 7% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 30-08-2017 16:58 ]

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 21:22
Ik verwacht qua verzekering dat een MX-5 wat negatieve gevolgen heeft. blijft uiteindelijk een wat sportievere auto. Los daar van: ze zijn wel leuk ;). Betreft veiligheidssystemen: als je 'normaal' rijdt, zou dit geen probleem moeten zijn. Kijk, als jij driftend over rotondes heen gaat dan hang je straks een keer om een paaltje, maar ook zonder veiligheidssystemen ga je met zo'n rijstijl geheid een keer de fout in.

RX-8 is al afgeraden, zou ik ook niet doen. Ook iets om rekening mee te houden: een wankel is redelijk uniek, niet iedere garage zal je kunnen helpen met motorproblemen.

Suggestie van mijn kant: ik ben gestart met een Mitsubishi Carisma. Prima auto, moet ik zeggen. Over de Mazda 6 hoor ik af en toe wat geluiden over roestvorming, weet niet precies in hoeverre dit echt een probleem is.

Ik zou in ieder geval even kijken wat er gebeurt met je verzekeringskosten bij verschillende autotypes.

edit: in mijn geval komt een MX-5 niet eens tot belachelijk hoge kosten qua verzekering, ook niet bij 0 schadevrije jaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Unigo op 30-08-2017 16:55 ]

3ds fc: 4270-0926-7440

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11 17:29
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:50:
[...]

Verstandig. Je wist dat je bij brokken een rekening krijgt?

En het is maar net wat je een student noemt. Toen ik studeerde had ik amper geld voor nieuwe sokken.
Nee hoor. Was gewoon netjes als bijrijder aangemeld. Maar ik was niet de "hoofdbestuurder" Daar deden ze helemaal niet moeilijk over de leeftijd.

Dan zullen onze tijden heel erg verschild hebben. Ik werkte toen ik nog studeerde in het weekend 8 tot 10 uur. Nam ik ongeveer 300 euro per maand mee naar huis. Plus nog vakantiegeld e.d. als je op je uitgaven let en een reserve hebt geen enkel probleem om daarmee een simpele auto te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Aksnes op 30-08-2017 16:58 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-11 11:14
Ik heb even op Independer gekeken. Heb een RX-8 (basismodel, bj 2003) ingevuld.

* leeftijd 18 --> goedkoopste WA polis 161,- per maand
* leeftijd 20 --> goedkoopste WA polis 111,- per maand
* leeftijd 22 --> goedkoopste WA polis 77,- per maand

Verder wegenbelasting 55,- prer maand.

Verwijderd

Aksnes schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:57:
[...]

Nee hoor. Was gewoon netjes als bijrijder aangemeld. Maar ik was niet de "hoofdbestuurder" Daar deden ze helemaal niet moeilijk over de leeftijd.

Dan zullen onze tijden heel erg verschild hebben. Ik werkte toen ik nog studeerde in het weekend 8 tot 10 uur. Nam ik ongeveer 300 euro per maand mee naar huis. Plus nog vakantiegeld e.d. als je op je uitgaven let en een reserve hebt geen enkel probleem om daarmee een simpele auto te rijden.
Vakantie en werken naast een studie ... wat een luxe... Ik kon het allebei niet, want ik zou niet weten wanneer ik moest werken. Gelukkig is het salaris er wel naar natuurlijk, want met alleen een hbo-diploma verdien je modaal vaak.

(En ik kan je garanderen dat verzekeraars er alles aan doen om te bewijzen dat je regelmatige bestuurder was... maar dat terzijde).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kilometerstand zegt vrij weinig. Bedenk dat een 15 jaar oude die net 1,5 ton op de klok heeft staan 10k per jaar heeft gereden. Dat is knap weinig, nog geen 30km per dag gemiddeld, dus heel veel korte stukjes, en zelfs voor een modern blok is dat niet heel gezond.

Zolang een auto goed onderhouden is, en een beetje okay blok heeft, zou ik me tot de 3 ton geen zorgen maken. En er zijn ook genoeg blokken en auto's die vrolijk over de 3 ton heen gaan. Mijn vader kwam laatst iemand tegen die een Subaru Forester had met een lieve 6 ton op de teller, met het originele blok.

Zelf zou ik vooral voor een relatief probleemloze auto zoeken. Een goedkope sportieve auto is leuk, maar als je ieder jaar veel kwijt ben aan onderhoud is je auto al snel erg duur. En sowieso, een knap bochtig weggetje is zelfs in een Up nog spannend te maken :+

People as things, that’s where it starts.

• t_captain
Een RX-8 met 150.000 kilometer is niet aan te raden, zeker niet als je hem aan de bodem van de markt koopt. Handelaren weten dat ze die auto moeten dumpen wegens aanstaande revisie van de seals.

Verwijderd

TS schittert in afwezigheid... Beetje anticipatie is misschien wel zinvol (en aardig).

• Tonkowonko
Wat een reacties zeg iedereen bedankt! Natuurlijk is dit best wel wat info die ik nu krijg. Heb op het moment alleen geen computer beschikbaar dus een goede reactie op alles blijft lastig. Natuurlijk zal ik hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaan.

Wat betreft kosten zal ik voor verschillende modellen van mij en de aangeraden modellen eens gaan rekenen! Een uitgebreide reactie op alles komt er in ieder geval sowieso

@maximiliaan_nl afwezig? Ik heb een uur geleden nog gereageerd. Zou zeggen kijk naar mijn tweakotine dan krijg je wel een idee hoeveel tijd ik op tweakers besteed. Dit topic blijft nog wel in leven hoor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tonkowonko op 30-08-2017 17:22 ]

Verwijderd

@Tonkowonko Ik heb niks gezegd... :D

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:23:
Sowieso kan een student geen auto betalen in mijn beleving
Wat is dat nu voor een onzin? Als je nu eens een student bent die niet 2x per week al zijn geld verkwist aan drank, is dat zo raar?

RX-8 is sowieso buiten de kwestie, vergeet het maar. Heb er zelf ook naar gekeken maar maandelijks gewoon onbetaalbaar.

Ik zou eerder kijken naar een compacte B-segmenter of iets gedergelijks. Bovenstaand genoemde Japanners, of bijvoorbeeld een Opel Corsa C. Let hierbij op ratelende kettings, indien dit ontbreekt prima betrouwbaar! En genoeg 5 deurs exemplaren te vinden met <175k km, 5 deurs en zelfs airconditioning! Bijvoorbeeld dit exemplaar uit 2006:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=312837874

Nog een tip met verzekering: zet de auto op jouw naam, maar verzeker de auto op naam van iemand anders in je huishouden (vader/moeder) en zet jezelf op als regelmatige bestuurder. Dat doe ik zelf ook. Dan zit je qua premie ergens tussen zelf verzekeren en verzekering op naam van je ouders. Scheelt mij €50/maand :o (en dan moet ik nog €78 all risk betalen :o ).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Haha, een MX-5 of RX-8, zoek dan eerst maar eens een geldboom.
Iets "sportiefs" komt voor jouw geld uit op een Toyota Corolla of een Honda Civic. Misschien zelfs een Mazda 323, een hele Mazda 2 of 3 lukt niet voor jouw budget. Mazda is gewoon duur.

Is iets minder "sportiefs" zoals een Fiat Punto of Renault Twingo ook een optie?

Een recente VW of Mazda lukt echt niet, die zijn vaak helemaal uitgeleefd (rokers), of er is iets mis.
Je kunt wellicht wel oude luxe wagens krijgen (Volvo, Mercedes), maar het onderhoud hiervan is duur. Dat loont alleen als je dat zelf kan.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Voor 4000 euro kan je betere auto's krijgen denk ik dan je noemt in je start post.
Wel adviseer ik je om een auto te zoeken die minimaal 1000 goedkoper is dan heb je namelijk nog een buffer voor de eerste reparaties die niet binnen de garantie of "klantenservice" van de garage passen.

Mazda's staan ook wel enigszins bekend om roest; mij werd de Mazda 3 die ik erg mooi vind afgeraden wegens onder andere roest.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-11 19:56
Mazda 323, toyota corolla, starlet

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik ben begonnen in een Fiat Cinquecento.
Geinig bakkie, extreem goedkoop in wegenbelasting onderdelen en onderhoud.
4 nieuwe remschijven + leidingen + uitlaat van voor naar achter inclusief kat was destijds 340 euro.
Verzekering was 3 tientjes en wegenbelasting 9 hele euro's :+ .
Ook lagen er genoeg op de sloop en heb ik eens een nieuw kanteldakje gehaald en een voorstoel voor een paar tientjes.
Koppelingsplaten zelf waren 38 euro maar vervangen was toen compleet ik meen 350 euro.

Ik heb denk ik een ton op dat ding gezet.
Overal mee naartoe geweest van zuid Duitsland tot noord Frankrijk vaak met 2 vrienden. De grootste lol.

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2017 08:35 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

MK1998NL schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:05:
[...]

Wat is dat nu voor een onzin? Als je nu eens een student bent die niet 2x per week al zijn geld verkwist aan drank, is dat zo raar?

RX-8 is sowieso buiten de kwestie, vergeet het maar. Heb er zelf ook naar gekeken maar maandelijks gewoon onbetaalbaar.

Ik zou eerder kijken naar een compacte B-segmenter of iets gedergelijks. Bovenstaand genoemde Japanners, of bijvoorbeeld een Opel Corsa C. Let hierbij op ratelende kettings, indien dit ontbreekt prima betrouwbaar! En genoeg 5 deurs exemplaren te vinden met <175k km, 5 deurs en zelfs airconditioning! Bijvoorbeeld dit exemplaar uit 2006:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=312837874

Nog een tip met verzekering: zet de auto op jouw naam, maar verzeker de auto op naam van iemand anders in je huishouden (vader/moeder) en zet jezelf op als regelmatige bestuurder. Dat doe ik zelf ook. Dan zit je qua premie ergens tussen zelf verzekeren en verzekering op naam van je ouders. Scheelt mij €50/maand :o (en dan moet ik nog €78 all risk betalen :o ).
Maximiliaantje deed een heel erg ingewikkelde opleiding waar je ongetwijfeld heel intelligent voor moest zijn en heel hard werken en hij is nu heel gelukkig dat ie meer dan modaal verdient. Want modaal vind ie een beetje beschamend geloof ik.

Maxi snapt nog niet helemaal waar het om draait, geeft niks komt met de jaren wel. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 09:09
Ik zou zoeken naar een Japanner met een onderhoud historie. Daar ga je denk ik het meest en voordeligst plezier aan beleven. Een Swift, Micra, Starlet of zelfs een Civic (al zijn die wat lastiger te vinden zonder bodykit of andere fratsen)
Let vooral op koppelingen die versleten raken, banden en riemen (distributie etc) die kosten zijn niet leuk.

@maximiliaan_nl Tja, sommige mensen werken naast hun studie of hebben vroeger altijd gewerkt en nu wat spaargeld. Als je voorzichtig bent met geld dan lukt een auto prima, ook als student.

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-11 21:32
Zolang het maar profiel op de banden heeft, tractiecontrole, abs en misschien AEB maar dan zit je eerder na 2010 te kijken.

Verwijderd

Flagg schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:55:
[...]

Maximiliaantje deed een heel erg ingewikkelde opleiding waar je ongetwijfeld heel intelligent voor moest zijn en heel hard werken en hij is nu heel gelukkig dat ie meer dan modaal verdient. Want modaal vind ie een beetje beschamend geloof ik.

Maxi snapt nog niet helemaal waar het om draait, geeft niks komt met de jaren wel. :+
:9

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

anessie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:17:
Zolang het maar profiel op de banden heeft, tractiecontrole, abs en misschien AEB maar dan zit je eerder na 2010 te kijken.
ABS en profiel snap ik, maar tractiecontrole? Het klinkt wat kort door de bocht, maar, wat moet je daar nou weer mee?

Misschien komt het omdat ik een of andere vreselijk superieure auto rij [dat valt dus wel mee], maar ik heb nog maar 1x een moment gehad waar het heel even spannend werd, en dat was omdat ik op 2cm verse hagel reed, vreemd genoeg heb je niet zoveel grip op ijs, dus een rotonde driekwart maken ging al driftend [AWD jeej :D ] maar verder, geen enkele auto waar ik in gereden heb heeft het gehad, en ik heb het nooit gemist.

En ik betwijfel of je het veel gaat zien in een goede auto die minder dan 3000 euro kost. 10-15 jaar geleden was het immers zeker niet standaard.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Profiel op de banden is een nobrainer en anders onderhandel je die er bij.
De rest boeit niet, leer alajeblieft maar rijden zonder. Alles leuk en aardig maar al die electronica geeft een vals gevoel van veiligheid.
Mijn eerste auto was de Alto van mijn ma uit 1982. Geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, bladveren achter, 850 CC driecylinder en een vierbak. Kwam ik oveal mee. Je leert vanzelf rekening houden met wat het ding wel en niet kan. Met 30+ een drempel nemen bijvoorbeeld :P
Oh ja, en inhalen op de snelweg was een meerjarenplan. Leer je goed van anticiperen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

The Eagle schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:28:
[...]

De rest boeit niet, leer alajeblieft maar rijden zonder. Alles leuk en aardig maar al die electronica geeft een vals gevoel van veiligheid.
Mijn eerste auto was de Alto van mijn ma uit 1982. Geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, bladveren achter, 850 CC driecylinder en een vierbak. Kwam ik oveal mee. Je leert vanzelf rekening houden met wat het ding wel en niet kan. Met 30+ een drempel nemen bijvoorbeeld :P
Oh ja, en inhalen op de snelweg was een meerjarenplan. Leer je goed van anticiperen.
Amen!

Nog los van of TS net zo'n roekeloze onbenul is als ik destijds. Leer inderdaad aub het echte rijden in een auto waarbij je kan lachen om elk deukje.
Een suzuki zoals hier genoemd zijn geweldig leuke auto's als eerste modelletje.

• anessie
Ja , hét échte rijden, en het dan niet kunnen navertellen, knap.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

anessie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:36:
Waar heb jij het in vredesnaam over? :?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11 12:53

donny007

Try the Nether!

RobinHood schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:19:
[...]
En ik betwijfel of je het veel gaat zien in een goede auto die minder dan 3000 euro kost. 10-15 jaar geleden was het immers zeker niet standaard.
https://www.autoscout24.n...79-83bb9de1d050?cldtidx=3

Standaard tractiecontrole, ABS, cruise control, airco, snelheidsafhankelijke ruitenwisserinterval, stuurwielbediening voor de radio, centrale vergrendeling met ab, lampencontrole, boordcomputer en gordijnairbags.

Zit erg fijn, ligt lekker op de snelweg en de geluidsisolatie is véél beter dan andere gebakjes in deze prijsklasse.

Helaas wel vaak afgetrapt door petjes (316 Compact iets minder, maar toch iets om op te letten)...

Andere nadelen zijn de hogere verzekeringspremie en motorrijtuigenbelasting. Onderhoud valt wel mee als je de aandachtspuntjes kent (kettingspanner en waterpomp).

/dev/null

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Switchie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:41:
[...]

Waar heb jij het in vredesnaam over? :?
Hij is zo iemand die lafjes een gordel om doet bij het rijden. Terwijl je idd gewoon echt leert rijden zonder die veiligheidsmaatregelen, dan ga je er alleen maar op vertrouwen. Kreukelzone is ook al zoiets, echte mannen rammen gewoon een muur (gezien je post waaruit ik haal dat je met enige regelmaat dingen raakte) en amputeren hun benen met het motorblok. Tenzij je natuurlijk omdat je geen gordel om hebt door de vooruit eerst heen vliegt.

Oftewel dat je zou moeten leren rijden in een auto zonder veiligheidsvoorzieningen is van hetzelfde niveau als dat een student geen auto zou horen te kunnen betalen ofzo. Scheelt overigens verder misschien ook weer in het aantal deuken.

Overigens betwijfel ik wel een beetje of je tractie controle gaat vinden in deze prijsklasse, en lijkt me verder geen groot probleem. ABS is belangrijker. Of ABS nodig is kan je ook over discussieren, maar doe niet alsof je beter een auto zonder ABS kan hebben.
Edit: Bovenstaande gezien kan het wel

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

anessie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:36:
Mwah, TC heb je echt niet nodig als je weet wanneer je je moet inhouden, en een beetje weet hoe je moet reageren als je auto overstuurt of onderstuurt.

ABS is wel knap handig, heeft mij wel eens gered van een rode motorkap :X
donny007 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:48:
[...]

https://www.autoscout24.n...79-83bb9de1d050?cldtidx=3

Standaard tractiecontrole, ABS, cruise control, airco, snelheidsafhankelijke ruitenwisserinterval, stuurwielbediening voor de radio, centrale vergrendeling met ab, lampencontrole, boordcomputer en gordijnairbags.

Zit erg fijn, ligt lekker op de snelweg en de geluidsisolatie is véél beter dan andere gebakjes in deze prijsklasse.

Helaas wel vaak afgetrapt door petjes (316 Compact iets minder, maar toch iets om op te letten)...

Andere nadelen zijn de hogere verzekeringspremie en motorrijtuigenbelasting. Onderhoud valt wel mee als je de aandachtspuntjes kent (kettingspanner en waterpomp).
Dit is wel echt een auto waarbij je vraagt om allerlei dure problemen, vooral door de afgetraptheid. Kun je net zo goed een Impreza WRX of een Celica gaan aanraden :X Heb je nog meer PK ook, 116 is wel wat lafjes :+

Ik zou de TS eerder een wat simpelere en minder "snelle" auto aanraden. Misschien duf en saai, maar je rijdt jezelf minder snel in de kreukels, en een krasje of een deukje boeien dan ook al snel minder.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sissors schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:54:
[...]

Hij is zo iemand die lafjes een gordel om doet bij het rijden. Terwijl je idd gewoon echt leert rijden zonder die veiligheidsmaatregelen, dan ga je er alleen maar op vertrouwen. Kreukelzone is ook al zoiets, echte mannen rammen gewoon een muur (gezien je post waaruit ik haal dat je met enige regelmaat dingen raakte) en amputeren hun benen met het motorblok. Tenzij je natuurlijk omdat je geen gordel om hebt door de vooruit eerst heen vliegt.
Aaaah... Zo iemand die alles direct in het extreme trekt dus...
Oké, dan is het duidelijk.

Ter geruststelling. Ik heb geen gekke kronkels tussen de oren.
Noem mij saai maar "roekeloos" was voor mij niet meer dan iets te hard over een drempeltje.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26
Je kan voor wat modellen die je op het oog hebt misschien eens kijken naar de occasiontests van de ANWB, daar staat altijd een stukje wat vindt de wegenwacht er van. Ze bespreken dan de algemene betrouwbaarheid en vaak voorkomende problemen. Zo had een vriendin van mij laatst voor niet al teveel geld een Daewoo/Chevrolet Kalos gekocht, met best wat opties voor die tijd. Ik ging eens kijken naar de ANWB ocassiontest en toen bleek dit een super betrouwbare auto te zijn aldus de wegenwacht :)
MK1998NL schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:05:
[...]
Goede tip! Maar heeft jouw auto dan zoveel vermogen in combinatie met je leeftijd? Ik heb namelijk van de week de verzekering voor mijn eerste auto afgesloten, een Fiesta met 100 PK en betaal €69,- per maand voor all risk terwijl ik nog geen schadevrije jaren heb. Daar zit rechtsbijstand, een verlengde aanschafwaarde verzekering en een inzittendenverzekering dan bij inbegrepen.

Ik ga nu dus naar Allsecur, zij kwamen niet voor in de bekende vergelijkers. Dit bleek te komen doordat sites als Independer andere afspraken hebben met de verzekeraars. Daardoor had ik bij Allsecur via Independer minimaal 1 schadevrij jaar nodig om mij te kunnen verzekeren in plaats van 0 bij Allsecur zelf. Telefonisch was het zelfs nog €8,- goedkoper, zonder dat ik hoefde te onderhandelen. In mijn situatie scheelt dat erg veel, volgens Independer zou ik voor een vergelijkbare verzekering naar Ditzo of Centraal Beheer moeten en dan €119,- per maand moeten betalen 8)7 (Misschien off topic?).

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:54:
[...]

Hij is zo iemand die lafjes een gordel om doet bij het rijden.
Gordels zijn 1 seconde van je leven nuttig het moment dat je tegen een boom aanrijdt voor de rest van de tijd zitten ze zinloos in de weg.

Althans dat was in mijn eerste auto :) Na een bon en een waarschuwing werd die aanname wat te duur.
Tips voor de topicstarter. Hou het goedkoop als je nog student bent.
Aygo/Yaris of zoiets (als je erin past). Weegt niet veel, brandstof verbruik valt mee, WA premie misschien te overzien. Gaat net als de MRB op gewicht en dat loopt heel erg snel op als de auto groter wordt.
Het belangrijkste is eigen vervoer en airco dat dan weer wel.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59
t_captain schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:57:
Ik heb even op Independer gekeken. Heb een RX-8 (basismodel, bj 2003) ingevuld.

* leeftijd 18 --> goedkoopste WA polis 161,- per maand
* leeftijd 20 --> goedkoopste WA polis 111,- per maand
* leeftijd 22 --> goedkoopste WA polis 77,- per maand

Verder wegenbelasting 55,- prer maand.
Er zijn maatschappijen die verzekeren geen auto boven de 150pk voor iemand die jonger is dan 23.
Edit: Dat is wel persoonlijke ervaring van zo'n 10 jaar geleden. Misschien dat dit inmiddels anders is.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBrut3 op 31-08-2017 18:25 ]

• t_captain
Er waren ook maar een stuk of 10 maatschappijen in de resultatenlijst. Als ik mijn eigen gegevens invul, zie ik 36 maatschappijen.

• Tonkowonko
Oké zo te zien zijn er heel wat verschillende meningen in dit topic dus zal proberen om ze allemaal zo goed mogelijk te behandelen.
Ten eerste, sportief rijgedrag zit er wel een beetje in ja. Hard optrekken of bochten met een wat hogere snelheid nemen doe ik meestal wel. Op de snelweg ook wat harder dan normaal wanneer ik haast heb. Nu zal ik eigenlijk nooit opzettelijk te hard rijden, zeker niet in de bebouwde kom. Veel inhalen of weinig afstand houden doe ik ook niet aan.
@maximiliaan_nl Tegen merken zoals Volkswagen of Suzuki heb ik dan ook niks. BMW ben ik echter niet zo'n fan van. Geen goede ervaring met bestuurders van die wagens in ieder geval :P

@!null Wat mijn kilometrage zou zijn heb ik nu echt nog geen flauw benul van. Een schatting zou ongeveer 4000km zijn denk ik zo.

Nu zijn er heel wat auto's aangeraden en steken er een paar bovenuit die me wel aanspreken! de modellen die ik niet noem zijn het waarschijnlijk niet geworden omdat ik het een lelijke auto vindt :P. Maandelijkse kosten zou ook nog een reden kunnen zijn.

Zie toch wel veel positiefs over de MX-5, is het misschien een idee om een wat oudere te pakken rond 1998/2000? Zeker aangezien ze hun waarde dus ook zo goed behouden. Sommige hebben ook leren bekleding wat me erg aanspreekt!

Renault Twingo ziet er ook interessant uit zeker voor de prijzen die ik zie! http://www.speurders.nl/o...l-mogelijk-170444536.html vrij recent en niet al teveel kilometer. Helaas moet ik dan wel de 5 deurs missen.

De Opel Corsa van @MK1998NL zal ik zeker nog in de gaten houden! Tot nu toe lijkt dit een van de betere opties in ieder geval.
Mazda 323 vind ik te groot, hierbij komen ook nog eens hogere maandkosten bij kijken dus die valt af.

@Sirhc_95 Goede tip, zal die test zeker nog gaan checken! Wat betreft verzekering lijkt het erop dat ik in ongeveer dezelfde situatie zit. Zal ook maar eens buiten om independer gaan zoeken. Misschien is er wel ergens een voordelige studenten verzekering :)

Het lijkt erop dat ik dus voor rond de 100 euro per kwartaal ga betalen aan belasting. Hierboven op komt dan nog de verzekering. Voor zover ik nu kan vinden zit zo goed als elke auto hierboven rond de 90 a 100 euro per maand. Vind het persoonlijk nogal duur aangezien ik dan nog niet eens de benzine kosten erbij heb gerekend. Nou is dit wel gerekend met 0 schadevrije jaren en kreeg ik heel wat foutmeldingen bij websites dat ze me nog niet eens een verzekering kunnen aanbieden.
Mijn ouders hebben natuurlijk wel schadevrije jaren dus daar zal ik even navragen hoeveel jaar dit is. Hopelijk wordt het zo wat minder. Prijspunt van 90 a 100 zou in ieder geval wel kunnen.

Dan resten me nog een paar vragen.
1. De auto's hierboven zijn allemaal degelijk, heb zelf al heel wat nagezocht maar misschien dat ik iets over het hoofd zie?
2. Graag zou ik gebruik maken van een aux kabel of eigenlijk het liefst bluetooth voor muziek. Is hier enige mogelijkheid voor aangezien ik nu naar auto's kijk die dat dus nog lang niet hebben? Wat voor oplossingen heb je hier voor?
3. Als ik het goed begrijp kan ik over het algemeen beter voor een recenter bouwjaar gaan dan mijn keuze grotendeels te laten bepalen door de km-stand?

Verwijderd

Tonkowonko schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:44:
Oké zo te zien zijn er heel wat verschillende meningen in dit topic dus zal proberen om ze allemaal zo goed mogelijk te behandelen.
Ten eerste, sportief rijgedrag zit er wel een beetje in ja. Hard optrekken of bochten met een wat hogere snelheid nemen doe ik meestal wel. Op de snelweg ook wat harder dan normaal wanneer ik haast heb. Nu zal ik eigenlijk nooit opzettelijk te hard rijden, zeker niet in de bebouwde kom. Veel inhalen of weinig afstand houden doe ik ook niet aan.
@maximiliaan_nl Tegen merken zoals Volkswagen of Suzuki heb ik dan ook niks. BMW ben ik echter niet zo'n fan van. Geen goede ervaring met bestuurders van die wagens in ieder geval :P

@!null Wat mijn kilometrage zou zijn heb ik nu echt nog geen flauw benul van. Een schatting zou ongeveer 4000km zijn denk ik zo.

Nu zijn er heel wat auto's aangeraden en steken er een paar bovenuit die me wel aanspreken! de modellen die ik niet noem zijn het waarschijnlijk niet geworden omdat ik het een lelijke auto vindt :P. Maandelijkse kosten zou ook nog een reden kunnen zijn.

Zie toch wel veel positiefs over de MX-5, is het misschien een idee om een wat oudere te pakken rond 1998/2000? Zeker aangezien ze hun waarde dus ook zo goed behouden. Sommige hebben ook leren bekleding wat me erg aanspreekt!

Renault Twingo ziet er ook interessant uit zeker voor de prijzen die ik zie! http://www.speurders.nl/o...l-mogelijk-170444536.html vrij recent en niet al teveel kilometer. Helaas moet ik dan wel de 5 deurs missen.

De Opel Corsa van @MK1998NL zal ik zeker nog in de gaten houden! Tot nu toe lijkt dit een van de betere opties in ieder geval.
Mazda 323 vind ik te groot, hierbij komen ook nog eens hogere maandkosten bij kijken dus die valt af.

@Sirhc_95 Goede tip, zal die test zeker nog gaan checken! Wat betreft verzekering lijkt het erop dat ik in ongeveer dezelfde situatie zit. Zal ook maar eens buiten om independer gaan zoeken. Misschien is er wel ergens een voordelige studenten verzekering :)

Het lijkt erop dat ik dus voor rond de 100 euro per kwartaal ga betalen aan belasting. Hierboven op komt dan nog de verzekering. Voor zover ik nu kan vinden zit zo goed als elke auto hierboven rond de 90 a 100 euro per maand. Vind het persoonlijk nogal duur aangezien ik dan nog niet eens de benzine kosten erbij heb gerekend. Nou is dit wel gerekend met 0 schadevrije jaren en kreeg ik heel wat foutmeldingen bij websites dat ze me nog niet eens een verzekering kunnen aanbieden.
Mijn ouders hebben natuurlijk wel schadevrije jaren dus daar zal ik even navragen hoeveel jaar dit is. Hopelijk wordt het zo wat minder. Prijspunt van 90 a 100 zou in ieder geval wel kunnen.

Dan resten me nog een paar vragen.
1. De auto's hierboven zijn allemaal degelijk, heb zelf al heel wat nagezocht maar misschien dat ik iets over het hoofd zie?
2. Graag zou ik gebruik maken van een aux kabel of eigenlijk het liefst bluetooth voor muziek. Is hier enige mogelijkheid voor aangezien ik nu naar auto's kijk die dat dus nog lang niet hebben? Wat voor oplossingen heb je hier voor?
3. Als ik het goed begrijp kan ik over het algemeen beter voor een recenter bouwjaar gaan dan mijn keuze grotendeels te laten bepalen door de km-stand?
Kilometertrage begint vaak bij verzekeraars vanaf 7.500 kilometer en boven.
En doe verzekeren op je ouders naam nu beter niet. Je bouwt niks op qwua schadevrije jaren, en zodra je alleen gaat wonen of met je vriend/vriendin betaal je de hoogste trede.
met een budget van 3.000 max zou ik geen auto kopen die aan deze grens zit. koop een auto voor 1.000 tot 1500 euro en je hebt altijd geld als reserve voor reparatie's en onderhoud.
daarbij zou het erg zonde zijn als je een mooie schadevrije maar duur tweedehands als eerste hebt en per ongeluk een paaltje raakt, muurtje schraapt, of een dorpel een nieuw model geeft.
het hoeft niet te gebeuren maar wel lastig als je ook nog eens met die schade moet rijden.

kijk of je radio in je tweedehands een din-formaat is of desnoods dubbeldin.
mocht de radio een exotische vorm hebben kun je altijd frontjes of adapters bestellen op ebay/dealer om een standaard radio te kopen uit een automaterialen zaak.
een bluetooth radio met handsfree heb je al voor 8 tot 9 tientjes.
vaak bouwen ze hem er nog voor je in ook. soms gratis, soms een kleine bijdrage.
en mocht je het zelf doen, KNIP niet in de bekabeling! ga niet met kroonsteentjes en tape te lijf.
voor een tientje tot 25 euro heb je een adapter van ISO/fabrikant standaard naar de fabrikant van de radio.

succes met je eerste auto d:)b

• MK_
  • Niet online

MK_

Sirhc_95 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:16:
[...]
Goede tip! Maar heeft jouw auto dan zoveel vermogen in combinatie met je leeftijd? Ik heb namelijk van de week de verzekering voor mijn eerste auto afgesloten, een Fiesta met 100 PK en betaal €69,- per maand voor all risk terwijl ik nog geen schadevrije jaren heb. Daar zit rechtsbijstand, een verlengde aanschafwaarde verzekering en een inzittendenverzekering dan bij inbegrepen.

Ik ga nu dus naar Allsecur, zij kwamen niet voor in de bekende vergelijkers. Dit bleek te komen doordat sites als Independer andere afspraken hebben met de verzekeraars. Daardoor had ik bij Allsecur via Independer minimaal 1 schadevrij jaar nodig om mij te kunnen verzekeren in plaats van 0 bij Allsecur zelf. Telefonisch was het zelfs nog €8,- goedkoper, zonder dat ik hoefde te onderhandelen. In mijn situatie scheelt dat erg veel, volgens Independer zou ik voor een vergelijkbare verzekering naar Ditzo of Centraal Beheer moeten en dan €119,- per maand moeten betalen 8)7 (Misschien off topic?).
Veel vermogen? 83pk _o- Betreft een Opel Corsa D 1.2 16v Bi-Fuel (LPG) uit 12/2011. Hangt misschien ook van mijn leeftijd af. Ben nu 19 met 1 schadevrij jaar €78, toen ik de auto net had (direct vanaf 18) met 0 schadevrije jaren €87. Tevens is het LPG --> meer kilometers?

Maar goed, toch interessant voor @Tonkowonko om na te kijken; kan eventueel aardig wat schelen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26
MK1998NL schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:32:
[...]

Veel vermogen? 83pk _o- Betreft een Opel Corsa D 1.2 16v Bi-Fuel (LPG) uit 12/2011. Hangt misschien ook van mijn leeftijd af. Ben nu 19 met 1 schadevrij jaar €78, toen ik de auto net had (direct vanaf 18) met 0 schadevrije jaren €87. Tevens is het LPG --> meer kilometers?

Maar goed, toch interessant voor @Tonkowonko om na te kijken; kan eventueel aardig wat schelen.
Oh haha :P Denk dat het door de leeftijd komt dan, ik ben 22. Moest bij Allsecur ook opgeven hoe lang ik mijn rijbewijs had en het rijbewijsnummer. Heb het roze pasje bijna drie jaar. Die kilometers maken in mijn geval niet zo heel veel uit, zat er wat mee te spelen, maar het scheelt hooguit een paar euro per maand.

@Tonkowonko let er op dat deze Twingo 'maar' 60 pk heeft, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je sportief wilt rijden. Mijn zus heeft namelijk een Twingo van deze generatie met 75 paarden (verschil tussen de 1.2 8v en 1.2 16v motor) en dat vind ik al niet overdreven snel. Daarnaast is de reminrichting van in ieder geval haar Twingo niet helemaal in orde. Na 75.000 km zijn de remblokken en schijven voor al twee keer vervangen en daarnaast ook nog de remcilinder op een voorwiel een keer. Als je de Twingo dan bij een dealer laat onderhouden en vooral repareren wordt het wel een dure aangelegenheid. Verder is het wel een prima auto, veel volwassener van binnen dan een 107/C1/Aygo of Alto/Pixo. Nog een laatste punt, maar dat is natuurlijk persoonlijk, is dat ik de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel alsnog hoog vind zitten. Net alsof je op de tractor zit :P

Een echte studentenverzekering kon ik niet meer vinden, ook niet echt meer naar gezocht eerlijk gezegd omdat ik helaas het werkzame leven in ga :P Misschien dat je nog collectiviteitskorting kan krijgen via een bijbaantje of sportbond en anders inderdaad de oplossing van @MK1998NL . Veel succes met het zoeken naar een leuke auto!

[ Voor 9% gewijzigd door Sirhc_95 op 31-08-2017 22:12 ]

• anessie
Met 4k km ga je gewoon voor een kilometerverzekering.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:55

Nemesizz

Untouchable

Ah de Mazda RX8, volgens zijn de meeste zo goedkoop in de aanschaf omdat ze niet goed behandeld zijn.

Als ik me namelijk niet vergis, heb je bij de RX8 een speciaal 'warm up' ritueel en 'afsluit' ritueel (voordat je de auto uitzet) omdat anders je motor in de soep loopt (rotary engine, niet de gebruikelijke motor wat in meeste auto's ligt)...wat dus bij heel veel gebruikers gebeurde, waardoor veel van die RX8's zo goedkoop te koop zijn.

Wel een mooi ding, maar zou zeker niet de eerste keus zijn voor een 'starter' auto.
(naast wat anderen al aangeven, als jonge bestuurder zijn die auto's moeilijk te verzekeren; of veel te duur, of ze willen het helemaal niet verzekeren).

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
!null schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:29:
@Tonkowonko Ik heb een oude Yaris, en die kan ik vrij hard door een bocht hoeken. Het helt wat over, de feedback kan beter (het is geen sportwagen), maar hij doet het wel gewoon. Ik rem nooit voor fly overs.
Laagste wegenbelasting van allemaal, zeer zuinig, onderhoudskosten belachelijk laag (geen distributie riem) en hoge kilometer stand ook geen probleem.

Een Mazda 3 is leuker, maar rijdt met een beetje sportief rijgedrag 1 op 12. Wat is je jaar kilometrage? Reken dat is uit. Kan er nogal inhakken namelijk.

MX-5 is leuk, maar houdt meer waarde, en ik weet niet of het handig is om met een achterwielaandrijver te beginnen zonder veiligheidssystemen. Nou ja, dan leer je wel echt rijden.
Een yaris is een zeer verstandige keuze, oerbetrouwbaar en rijd voor zijn tijd best prima. Waarschijnlijk heeft TS in een Yaris gereden met versleten schokdempers.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Nemesizz schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:49:
Ah de Mazda RX8, volgens zijn de meeste zo goedkoop in de aanschaf omdat ze niet goed behandeld zijn.

Als ik me namelijk niet vergis, heb je bij de RX8 een speciaal 'warm up' ritueel en 'afsluit' ritueel (voordat je de auto uitzet) omdat anders je motor in de soep loopt (rotary engine, niet de gebruikelijke motor wat in meeste auto's ligt)...wat dus bij heel veel gebruikers gebeurde, waardoor veel van die RX8's zo goedkoop te koop zijn.

Wel een mooi ding, maar zou zeker niet de eerste keus zijn voor een 'starter' auto.
(naast wat anderen al aangeven, als jonge bestuurder zijn die auto's moeilijk te verzekeren; of veel te duur, of ze willen het helemaal niet verzekeren).
Valt wel mee, met een RX moet je gewoon geen korte stukken rijden....Door de olie injectie op de rotors vervuilt zo`n motor enorm als hij nooit goed warm wordt.

De motor in de RX 8 is redelijk betrouwbaar.....mits goed behandeld owja setjes bougies kost 250€..... en hij lust alleen maar speciale duren olie welke hij ook verbruikt ( zie inspuiting van olie op rotors)

euhmmmm

• EdjeCageman
  • Laatst online: 12-11 07:56
Mijn astra uit '01 had al tractiecontrole, dat is niet eens zo'n bijzonder model of was hij toch luxer dan ik dacht :+
En AEB? Autonomous Emergency Braking? Is dat niet wat sinds kort op de wat 'betaalbaardere' auto's zit?
Waren er in 2010 ubberhaupt al modellen hiermee?

Daarnaast ik begon met rijden in 2005 in een Astra G uit '94 koste me toen 1000,- en jaren plezier van gehad totdat iemand anders het nodig vond om haar auto te parkeren in mijn auto :(
Zoals iedereen al aanraad, kijk voor een wat goedkopere auto, als je moet bezuinigen op benzine kom je ook nergens. Voor een budget tot 3000 staan genoeg betrouwbare wagens te koop, hoewel ik (persoonlijk) de 'sportievere' auto's tot die prijsklasse links zou laten.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb nu een VW Kever als 'hobby' auto en een Kia Picanto uit 2012 als 'hoofd' auto. Ben bijna 19, studeer, werk, en kan het prima opbrengen.

Ik zou in ieder geval voor iets simpels gaan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04

TheBorg

Resistance is futile.

The Eagle schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:28:
Ik reed ook altijd in de Alto van m'n moeder. Super veel plezier aan beleefd. O+

Betrouwbaarheid is als student veel belangrijker dan aanschafkosten. En daarom heb je naar mijn mening veel meer aan een kleine maar jongere auto dan aan een oudere auto die er vet uit ziet. Hou er rekening mee dat bij een oudere auto de kans op kosten niet alleen hoger is, maar dat bij auto's met een hogere aanschafprijs zoals een Mazda 6 de onderdelen ook veel duurder zijn.

Denk aan inderdaad een Alto, Polo, Swift, 107, 206, Yaris, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door TheBorg op 01-09-2017 13:56 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:04

Dat is wel héél erg weinig. Ik vermoed dat je met dat beetje km's goedkoper af bent met een Greenwheels (oid) abonnement.

4000km kost je 400ltr brandstof * €1,55 = €660,-
MRB = €600,-
Verzekering = €550,-
Onderhoud = €500,-
Afschrijving = €800,- (gesteld dat je met een €3000 bakje nog 3 jaar rijdt)
Kom je totaal op €3110,- per jaar = €260 / maand

Greenwheels komt rond €200 uit per maand. En geen kopzorgen, altijd een recente auto onder je gat.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

Polycom

Poes van goud

Ik vind dit soort topics altijd wel vermakelijk. Je eerste auto, je bent nog student en dan kijken naar een MX5 of een MX8 met een budget van 3/4K. :')

Stel je verwachting bij want dit is gewoon niet realistisch. Zo'n aankoop gaat je alleen maar ellende opleveren, zeker als je niet zelf aan een auto kan sleutelen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
2. Als de auto geen DIN-radio heeft, èn geen aux of bluetooth, dan kun ja vaak nog dingetjes inbouwen die deze optie wel bieden. Of een nieuw stuk (aftermarket) dashboard waar wèl een DIN radio in past.

• Tonkowonko
Oké wat betreft de verzekering ga ik me niet binden aan de 4000km dit zou al hoger kunnen uitvallen namelijk. Nu gwn nog niet heel goed een idee hoe vaak ik besluit de auto te pakken :P

Wat betreft de radio is dat inderdaad redelijk makkelijk te regelen zo te zien

De twingo met lage pk's zal ik dan maar links laten liggen. Nu heb ik vanmiddag een bericht gekregen van een tweaker die bereid is een auto in te voeren vanaf Duitsland. Hij woont zelf namelijk in Duitsland.
Ik zie dat de auto's daar een stuk goedkoper zijn. Nu zie ik daar ook genoeg mx-5's staan voor rond de 2500. Daarom begrijp ik ook niet echt waarom sommige hier zeggen dat een mx-5 onrealistisch is.
Natuurlijk kost het importeren ook geld en kwam ik via een bedrijf rond de 1100 euro uit. Of desbetreffende tweaker dit goedkoper kan regelen weet ik op het moment nog niet.

Wat betreft het kostenplaatje, vele hier zeggen dat ik beter wat kan besparen voor onderhoud en dergelijke. Hier heb ik natuurlijk ook gwn rekening mee gehouden terwijl ik mijn prijscategorie bepaalde. Dan zou mijn rijervaring (2 jaar) een beter argument zijn. Buiten dat hiervoor gewoon veel gespaard. Mijn propedeuse jaar zouden mijn ouders pas betalen wanneer ik het jaar gehaald zou hebben. Dit is vorig schooljaar gebeurd dus krijg nu al mijn collegegeld terug.

Op het moment staan de volgende keuzes open :
Renault twingo (relatief hoog pk)
Mazda 3
Mx-5
Opel astra
Audi A3
Volkswagen Polo

Nog auto's die specifiek in Duitsland erg voordelig zijn?
Iedereen nogmaals bedankt voor de betrokkenheid bij dit topic!

• Pyramiden
  • Laatst online: 20:39
Ik zat in dezelfde situatie en heb een Subaru Impreza Plus 2.0 AWD gekocht, uit 2000.
Het werd een beetje de afweging tussen benzinekosten, onderhoudskosten, aanschaf en wegenbelasting+verzekering.

De aanschaf waarde van zo'n auto is een stuk minder dan wat je voor ogen hebt, maar meer geld in de pocket is altijd mooi. Je kunt het eventueel ook nog uitgeven aan onderhoud voor als er wat stuk gaat.

Voordelen:
- Het geluid
- Goedkoop in aanschaf
- Wegligging
- AWD
- Als je de station koopt (Plus) heb je waarschijnlijk een goed onderhouden en niet afgetrapte auto. Normale model zou ik iets voorzichtiger mee zijn, vooral als ze gemodificeerd zijn. Die eigenaren kunnen denken dat ze in zo'n auto ineens Colin McRae zijn.
- Airbags en ABS op een auto van onder de 1500 euro.
- Zeer degelijk en geen bekende problemen (behalve roest bij het achterspatbord).

Nadelen:
- Verzekering is 71 euro per maand (WA), en de meeste verzekeraars willen je niet eens hebben
- Hij zuipt. Maakt niet heel veel uit met mijn kilometrage, maar als je sportief gaat rijden gaat hij onder de 1:10.
- Interieur is lelijk, maar met wat GTT onderdelen best leuk te maken.

Nu 7 maanden in mijn bezit en ben er nog altijd blij mee. Met 125 PK trekt hij niet de stenen uit de straat, maar je kunt goed meekomen in het verkeer. De goede wegligging en het geluid van de boxer zorgen ervoor dat het allemaal iets sneller voelt dan het daadwerkelijk is. Deze zomer heb ik er 5000km mee afgelegd op vakantie en hij heeft geen krimp gegeven.

Aux zit er niet in, maar dat heb ik opgelost met een Roidmi 2S. Werkt perfect.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Tonkowonko Wat ik misschien ff gemist heb, if niet vermeld zie staan; bij welke verzekeraar zitten jouw ouders?

Onder andere FBTO heeft een regeling dat een auto "per bestuurder" verzekerd wordt maar elke auto kan gebruik maken vam de schadevrije jaren van de "beste" bestuurder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Een sportwagen als eerste wagen kopen is echt het foutste wat je kunt doen.
Neem gewoon een simpele wagen zoals een Corsa, Swift, Polo etc.
En altijd kijken naar het aantal eigenaren, 1 eigenaar is mooi en na 3+ zou ik er niet meer verder naar kijken.
Ik vind het zelf ook altijd leuk een stoere bak onder mijn kont te hebben, maar die hebben mij altijd veel meer gekost dan ik er eigenlijk aan uit wil geven.
Je moet het als een vervoersmiddel zien, niet een status-symbool.

[ Voor 30% gewijzigd door unfor op 02-09-2017 20:26 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Tonkowonko schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 00:55:
Oké wat betreft de verzekering ga ik me niet binden aan de 4000km dit zou al hoger kunnen uitvallen namelijk. Nu gwn nog niet heel goed een idee hoe vaak ik besluit de auto te pakken :P

Wat betreft de radio is dat inderdaad redelijk makkelijk te regelen zo te zien

De twingo met lage pk's zal ik dan maar links laten liggen. Nu heb ik vanmiddag een bericht gekregen van een tweaker die bereid is een auto in te voeren vanaf Duitsland. Hij woont zelf namelijk in Duitsland.
Ik zie dat de auto's daar een stuk goedkoper zijn. Nu zie ik daar ook genoeg mx-5's staan voor rond de 2500. Daarom begrijp ik ook niet echt waarom sommige hier zeggen dat een mx-5 onrealistisch is.
Natuurlijk kost het importeren ook geld en kwam ik via een bedrijf rond de 1100 euro uit. Of desbetreffende tweaker dit goedkoper kan regelen weet ik op het moment nog niet.

Wat betreft het kostenplaatje, vele hier zeggen dat ik beter wat kan besparen voor onderhoud en dergelijke. Hier heb ik natuurlijk ook gwn rekening mee gehouden terwijl ik mijn prijscategorie bepaalde. Dan zou mijn rijervaring (2 jaar) een beter argument zijn. Buiten dat hiervoor gewoon veel gespaard. Mijn propedeuse jaar zouden mijn ouders pas betalen wanneer ik het jaar gehaald zou hebben. Dit is vorig schooljaar gebeurd dus krijg nu al mijn collegegeld terug.

Op het moment staan de volgende keuzes open :
Renault twingo (relatief hoog pk)
Mazda 3
Mx-5
Opel astra
Audi A3
Volkswagen Polo

Nog auto's die specifiek in Duitsland erg voordelig zijn?
Iedereen nogmaals bedankt voor de betrokkenheid bij dit topic!
Begrijp me niet verkeerd, maar volgens mij heb je nog geen idee wat voor auto je wilt. Je keuzes lopen uit een van A-segment tot C-segment, een roadster, 3 deurs (zelfs 2 deurs) terwijl je aan geeft liever 4/5 deurs te hebben...

Vergeet niet dat hoe groter de auto, des te zwaarder de auto is, des te meer MRB je elke maand betaald, des te meer brandstof hij waarschijnlijk gebruik en waarschijnlijk ook een hogere verzekering heeft (i.v.m hogere nieuwprijs).

Importeren is zeker een optie, maar vergeet niet dat auto's ook ver weg kunnen staan, en bij aankomst toch meer gebreken kunnen hebben dan verwacht. Tenzij je echt opzoek bent naar een bijzonder exemplaar zou ik het persoonlijk bij exemplaren houden die al in NL staan.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 20:03
Ik heb niet je hele topic gelezen (starterspost wel) maar wat ik me afvraag, heb je het eigenlijk wel nodig?

Een auto is handig en vooral luxe als je gewoon je auto van je ouders mee kan nemen? Je kan wel met je auto naar school toe rijden maar alles kost geld. Een auto kost gewoon geld per maand/ per jaar. Alles wat je nu bespaard is meegenomen en kan je later gebruiken voor een andere auto.

Zo heb ik dat ook gedaan, kon nooit zo goedkoop rijden als de auto van mijn vader meenemen, affetoe een keer tanken en de afschrijving, bandenslijtage en onderhoud was voor hem :P

Zou er toch goed over nadenken of dat je hem toch daadwerkelijk nodig hebt. Wanneer je echt afhankelijk bent van je auto en hem ook daadwerkelijk nodig hebt is het natuurlijk niet anders.
Pagina: 1