Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor HBO Informatica - Max 1500,-

Pagina: 1
Acties:

• sir_ivyk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 08:54
Eisen:
- 256GB SSD
- 16GB Ram
- 1920 x 1080 Mat IPS
- Max 15,6"

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga binnenkort beginnen aan het 2e jaar van de opleiding HBO Informatica. De laptop gaat uitsluitend gebruikt worden voor school. Er zullen verschillende programma's op komen te staan om te programmeren (Visual Studio, SSMS etc.). Ook zal ik veel gebruikmaken van Office voor presentaties en verslagen.

Wat is je budget?
Rond de 1500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal hem iedere dag mee naar school moeten nemen. Ik reis met de fiets, trein en ik loop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb hiervoor een Asus laptop gehad waar ik heel erg tevreden over ben. Ik vind bouwkwaliteit erg belangrijk want deze laptop zal nog minimaal 3 jaar mee moeten.

Suggesties:
https://tweakers.net/pric...strix-fx502vm-fy250t.html

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik volg deze even, ik ga van werkgever veranderen en heb vergelijkbare specs nodig.
Bij mijn huidige werkgever heeft men onder andere de Dell XPS serie, toevallig heb ik deze recent nogal vaak geinstalleerd en komen over als degelijke laptops. Nadeel ze zijn wel aan de prijs, ga je voor de 13 variant dan denk ik dat je nog wel binnen de 1500 kunt blijven. Wat een grote pre is, is dat ze zeer degelijk zijn. Zelf reis ik dagelijks met het OV en een laptop, en dan merk je toch dat na 3 jaar je laptop behoorlijk gehavend is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan kunnen jullie beiden je lol op ;)

Kijk eens naar Dell Latitude; die heb je zowel in grotere schermen als kleinere schermen met allerlei leuke/mooie opties onder de motorkap. Gebruik sinds een aantal maanden er ook eentje en erg tevreden over het gewicht en de enorme stilte als je dat ding gebruikt.

@raptorix Mogelijk dat jij meer info kan zien via/vanuit je werk en/of actuelere bedragen kan opvragen dan op de (brakke) site van Dell staan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• raptorix
MAX3400 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:18:
Dan kunnen jullie beiden je lol op ;)

Kijk eens naar Dell Latitude; die heb je zowel in grotere schermen als kleinere schermen met allerlei leuke/mooie opties onder de motorkap. Gebruik sinds een aantal maanden er ook eentje en erg tevreden over het gewicht en de enorme stilte als je dat ding gebruikt.

@raptorix Mogelijk dat jij meer info kan zien via/vanuit je werk en/of actuelere bedragen kan opvragen dan op de (brakke) site van Dell staan?
Thx, ik was ook al een beetje bij Acer aan het kijken, maar ik twijfel nog, wellicht dat ik gewoon zelf een goede nieuwe Laptop koop voor een hoger budget en dan een vergoeding per maand vraag. Wel beetje jammer dat ik net mijn contract getekend heb ;)

Ik zal morgen eens vragen wat de inkoopprijzen van onze Dells zijn, zal wel ietsje hoger zijn omdat we ze aanschaffen via een leasemaatschappij en niet direct bij Dell zelf.

Overigens is een ruwe indicatie volgens mij dat de XPS 13 zo rond de 1300 begint, en de XPS 15 vanaf 1500, maar dat zijn volgens mij wel de instappers.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

raptorix schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Overigens is een ruwe indicatie volgens mij dat de XPS 13 zo rond de 1300 begint, en de XPS 15 vanaf 1500, maar dat zijn volgens mij wel de instappers.
De Latitudes beginnen aanzienlijk lager maar je kan ze uitbouwen tot veel hoger. Mogelijk dat er dan wel rond de 1500 een aardige kan samenstellen.

@sir_ivyk Ik weet niet of matte IPS nog courant is; persoonlijk was ik er ook altijd wars van maar moet zeggen dat ik al enige tijd op een "spiegelend" scherm werk en amper last heb van weerschijn. Zeker met de huidige serie accu's en levensduur, schroef ik vaak het contrast wat hoger als er veel omgevingslicht is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sir_ivyk
Vaak zie ik van die i5's en i7's maar dat zijn dan de U varianten, de dual cores. Ik vraag me af of dit voldoende is voor het werk wat ik er op ga doen. Ik wil er namelijk niet halverwege achter komen dat mijn laptop niet krachtig genoeg is om leuk te programmeren. Het nadeel is dat de HQ varianten vaak in een laptop zitten waar een 5400 RPM HDD bij zit. Iets wat ik absoluut niet wil hebben... Kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen?

@MAX3400 Ik zal eens kijken naar de Dell Latitudes. Even kijken of ik meer resultaten krijg als ik het matte filter eruit haal.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je in de pricewatch filtert, zie je dat er echt wel HQ met SSDs zijn.
Persoonlijk ben ik benieuwd wat de nieuwe 8th generatie quad cores (die i.t.t. de HQs op 15W TDP staan) presteren. Een HQ zit op 45W. Als je met minder hitte in de buurt komt van de (vorige generatie) HQs, dan heb je wat leuks.

Lenovo heeft bijv. een (14") T470p, maar geen 15" editie. Dell en HP en Lenovo bieden meestal de HQ processoren in een workstation aan. De prijzen daarvan schieten zo door de 2000 heen. Ik dacht dat zowel Asus als Dell in diverse series nog een HQ variant hebben. De vraag is of je die in de pricewatch staan.

[ Voor 49% gewijzigd door kdekker op 30-08-2017 20:55 ]

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-11 09:45
En deze?

pricewatch: Asus AsusPro B9440UA GV0081R

Deze heb ik zelf ook en tot nu toe tevreden mee.
16 gb ram
512gb ssd
En een i7

• sir_ivyk
@sgouman Mag ik vragen wat je er zoal mee doet? Ik wil namelijk graag weten of het verschillen tussen een HQ (4 cores) en een U (2 cores) te merken is. Zelf zal ik zwaardere processen hebben draaien dan een browser en Word.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-11 09:45
sir_ivyk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:04:
@sgouman Mag ik vragen wat je er zoal mee doet? Ik wil namelijk graag weten of het verschillen tussen een HQ (4 cores) en een U (2 cores) te merken is. Zelf zal ik zwaardere processen hebben draaien dan een browser en Word.
Ik ga ook een ict opleiding doen(begin volgende week)
volgens mijn school(Hogeschool utrecht) zou dit ruim voldoende moeten zijn Ze zeggen dat ik minimaal een i3 moet hebben(staat niet of hq of u moet zijn)
ik heb er nu niet heel veel mee gedaan behalve word youtube etc.

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 31-08-2017 13:33 ]

• raptorix
sgouman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:25:
[...]

Ik ga ook een ict opleiding doen(begin volgende week)
volgens mijn school(Hogeschool utrecht) zou dit ruim voldoende moeten zijn Ze zeggen dat ik minimaal een i3 moet hebben(staat niet of hq of u moet zijn)
ik heb er nu niet heel veel mee gedaan behalve word youtube etc.
Ik ben zelf 20 jaar software developer, mijn ervaring is dat je qua CPU eigenlijk nooit tegen de grenzen aan loopt, wat veel meer scheelt is voldoende geheugen en bovenal SSD, tijdens development moet je over algemeen veel compileren, en daar zie je echt dat SSD en snel geheugen de winst is.

Veel schijfruimte kan soms handig zijn als je met erg grote databases moet werken, ik vermoed echter dat dat tijdens je studie wel zal meevallen.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

kdekker schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:52:
Als je in de pricewatch filtert, zie je dat er echt wel HQ met SSDs zijn.
Persoonlijk ben ik benieuwd wat de nieuwe 8th generatie quad cores (die i.t.t. de HQs op 15W TDP staan) presteren. Een HQ zit op 45W. Als je met minder hitte in de buurt komt van de (vorige generatie) HQs, dan heb je wat leuks.

Lenovo heeft bijv. een (14") T470p, maar geen 15" editie. Dell en HP en Lenovo bieden meestal de HQ processoren in een workstation aan. De prijzen daarvan schieten zo door de 2000 heen. Ik dacht dat zowel Asus als Dell in diverse series nog een HQ variant hebben. De vraag is of je die in de pricewatch staan.
De U-CPU's mogen maar een bepaalde tijd een bepaalde TDP aanhouden, neem maar aan dat ze met dezelfde architectuur écht geen 300% efficiëntere CPU's hebben kunnen maken. Mijn i5 6300HQ heeft dus ook een 45W TDP, en mijn 22mm dunne laptop heeft geen moeite om dit te koelen.

Denk er trouwens aan dat je als student 10% bij Dell kunt krijgen, bij HP ook trouwens.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• kdekker
  • Niet online
kuusj98 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

De U-CPU's mogen maar een bepaalde tijd een bepaalde TDP aanhouden, neem maar aan dat ze met dezelfde architectuur écht geen 300% efficiëntere CPU's hebben kunnen maken. Mijn i5 6300HQ heeft dus ook een 45W TDP, en mijn 22mm dunne laptop heeft geen moeite om dit te koelen.

Denk er trouwens aan dat je als student 10% bij Dell kunt krijgen, bij HP ook trouwens.
Ben wel benieuwd wat voor laptop je hebt. En wat jouw argument was om voor een HQ variant te gaan.
Die argumenten zijn wellicht ook interessant voor de topic starter (ik wil zijn topic niet kapen, al zoek ik ook een lekker presterende laptop, niet perse een ultra-book).

En bij Intel ARK zag ik dat de U processoren ook tijdelijk boven de 15W mogen lopen (ik dacht tot 25 of 30W). Dan is het verschil met een HQ al kleiner, en zijn die nieuwe quad-cores U processoren toch wel mogelijke interessant als HQ vervanger, met een lagere TDP. Dat ze de HQ niet volledig kunnen verslaan, is logisch gezien de TDP cijfers. Misschien wordt de Kaby-Lake refresh HQ variant (als die er komt, volgens mij niet, dat wordt pas Coffee Lake) dan ook een zeer interessante toekomstige processor.

[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 31-08-2017 15:45 ]

• kdekker
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:31:
[...]

Ik ben zelf 20 jaar software developer, mijn ervaring is dat je qua CPU eigenlijk nooit tegen de grenzen aan loopt, wat veel meer scheelt is voldoende geheugen en bovenal SSD, tijdens development moet je over algemeen veel compileren, en daar zie je echt dat SSD en snel geheugen de winst is.

Veel schijfruimte kan soms handig zijn als je met erg grote databases moet werken, ik vermoed echter dat dat tijdens je studie wel zal meevallen.
Ik loop ook ongeveer zo lang mee, maar merk dat de CPU toch wel een bottleneck is. De disk nog erger, dat wel, maar een groot visual studio project (> 200 projecten) met parallelle builds, zuigt ook behoorlijk aan je CPU. Om die reden heb ik nog steeds voorkeur voor een desktop, daar een laptop gewoon niet genoeg power heeft (of mogelijk had) t.o.v. desktop.

Daarnaast heb ik een paar keer gehad dat het aansturen van monitoren (vroeger dus, CRT) met een laptop een minder scherp signaal gaf. Ik verdenk daar (interne) storing van de laptop componenten op de GPU. Of dat met LCD schermen ook nog speelt, weet ik niet.

Het enige wat je overhoud dat een laptop met goede prestaties toch nog steeds een stuk duurder is dan een desktop. Mobiliteit heeft een prijs.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

kdekker schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:44:
[...]

Ben wel benieuwd wat voor laptop je hebt. En wat jouw argument was om voor een HQ variant te gaan.
Die argumenten zijn wellicht ook interessant voor de topic starter (ik wil zijn topic niet kapen, al zoek ik ook een lekker presterende laptop, niet perse een ultra-book).

En bij Intel ARK zag ik dat de U processoren ook tijdelijk boven de 15W mogen lopen (ik dacht tot 25 of 30W). Dan is het verschil met een HQ al kleiner, en zijn die nieuwe quad-cores U processoren toch wel mogelijke interessant als HQ vervanger, met een lagere TDP. Dat ze de HQ niet volledig kunnen verslaan, is logisch gezien de TDP cijfers. Misschien wordt de Kaby-Lake refresh HQ variant (als die er komt, volgens mij niet, dat wordt pas Coffee Lake) dan ook een zeer interessante toekomstige processor.
Ik heb een 6700K in mijn gewone PC, en wilde dus niet een te groot verschil tussen mijn laptop en computer qua rekenkracht. Ook omdat ik meerdere jaren wil doen met de laptop.

Het klopt dat ze tijdelijk meer mogen verbruiken, maar dit is echt niet lang (ik weet het even niet precies, ik dacht 10 seconden 30W en dan een minuut 25W en dan terug naar 15W, waarna ze nog terug kunnen als de koeling niet toereikend is).

U-CPU's zijn simpelweg geen vervangers voor HQ-CPU's, de eerste is bedoeld voor low-power ultrabooks en laptops, de tweede voor gaming laptops en powerhouses.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• raptorix
kdekker schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:49:
[...]

Ik loop ook ongeveer zo lang mee, maar merk dat de CPU toch wel een bottleneck is. De disk nog erger, dat wel, maar een groot visual studio project (> 200 projecten) met parallelle builds, zuigt ook behoorlijk aan je CPU. Om die reden heb ik nog steeds voorkeur voor een desktop, daar een laptop gewoon niet genoeg power heeft (of mogelijk had) t.o.v. desktop.

Daarnaast heb ik een paar keer gehad dat het aansturen van monitoren (vroeger dus, CRT) met een laptop een minder scherp signaal gaf. Ik verdenk daar (interne) storing van de laptop componenten op de GPU. Of dat met LCD schermen ook nog speelt, weet ik niet.

Het enige wat je overhoud dat een laptop met goede prestaties toch nog steeds een stuk duurder is dan een desktop. Mobiliteit heeft een prijs.
Ik werk zelf ook met Visual Studio, tegenwoordig niet enorm grote solutions, max 8 projecten, in verleden toen ik aan Funda werkte was dat wel meer ;) We hebben toen ook meerdere solutions gemaakt om het werkbaar te houden ;)

• kdekker
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:29:
[...]

Ik werk zelf ook met Visual Studio, tegenwoordig niet enorm grote solutions, max 8 projecten, in verleden toen ik aan Funda werkte was dat wel meer ;) We hebben toen ook meerdere solutions gemaakt om het werkbaar te houden ;)
Het wordt een beetje off-topic, maar het gaat wel over informatica :-)
Sinds Visual Studio 2010 heb je veel betere mogelijkheden w.b.t. property sheets en dependencies. Omdat heel veel bij ons aan elkaar hangt, kreeg je eindelijk ongeveer dezelfde mogelijkheden als bij een (vet grote) Makefile op UNIX. Nu werken wij op Windows ook nog met een versiebeheersysteem ertussen, en dat kost ook de nodige PKs. Eigenlijk is er nooit een moment dat we zeggen dat het systeem snel genoeg is (en dan werken we ook op een dual 8 core HT Xeon (=32 logische CPUs) met 64GB memory (maar helaas, geen SSD). 't Mag altijd meer, sneller etc zijn :-) Maar laptops met dat soort specs zijn er niet, en als ze er zouden zijn, wil je ze niet op schoot hebben (veel te heet).

• sir_ivyk
Thuis heb ik een PC met een i5-6600k. De laptop zal dus alleen gebruikt worden als ik op school zit. Misschien dat ik dan toch voor de U CPU's ga want ik vind mobiliteit ook wel erg belangrijk. Op school zal ik ook nooit mega grote solutions krijgen in VS (verwacht ik). Aangezien we ook verslagen moeten schrijven en power points mogen maken lijkt me dit geen slechte keuze.

Verwijderd

Ik ga toevallig ook aan HBO Informatica beginnen en heb net bij laptop plus een Clevo besteld met een i7 en gtx1060, 16Gb, 256GB M2 PCIe en een 1TB schijf voor 1500€
Pagina: 1