Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500535

Topicstarter
Beste tweakers,

Een tijd geleden heb ik het volgende geheugen, tijdens een mooie aanbieding, gekocht:

Corsair CMK8GX4M1A2400C14 Vengeance LPX 8GB (1x8GB) DDR4 2400Mhz CL14

Ik kocht deze met in mijn achterhoofd dat ik in de nabije toekomst een Ryzen systeem wilde gaan bouwen. Ik wist op dit moment nog niet dat Ryzen aardig wat compatibiliteits problemen heeft met RAM. En deze staat dus niet op het lijstje van 100% compatibel met Ryzen.

Toen ik het geheugen nakeek in de BIOS zag ik ten eerste dat deze op 2133Mhz stond. In de vragensectie van Amazon stond een vraag van iemand met hetzelfde probleem. Het antwoord daarop was om de RAM te "overclocken" naar de snelheid waar hij voor bedoeld is.
Nu ben ik absoluut geen held met overclocken of dergelijke, maar ik wist zover te komen dat ik middels vooringestelde configuraties van MSI de RAM kon overclocken naar 2400Mhz.

Het probleem nu is dat elke keer wanneer ik mijn pc opstart ik eerst 3 piepjes krijg (RAM fout), waarna de pc weer uitgaat lijkt het, om vervolgens gewoon zonder probleem op te starten.
Nu ben ik na de 3 piepjes de BIOS ingegaan om te zien of het systeem de snelheid misschien automatisch terug heeft gezet, maar nee. Er staat nog steeds 2400Mhz.
Wat mij wel opvalt is dat op sommige momenten mijn pc raar vastloopt, om na 20 seconden weer door te gaan.

Is dit op te lossen door meer instellingen aan te passen in de BIOS om de overclock goed te laten werken (timing etc), of doe ik er goed aan de RAM weer terug te sturen en aanzienlijk meer geld uit te geven voor een stickje van 8GB?

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 500535

Topicstarter
Een simpele BIOS update heeft het opgelost!