Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-08-2018
Omdat mijn wifi-netwerk met mijn TP-Link router instabiel was, heb ik beslist deze te vervangen en heb ik daarvoor een nieuwe router van Sitecom aangeschaft van het type WLR-9500 AC2600, nadat ik hier bij Tweakers goede reviews over dit toestel had gelezen.

Op het eerste zicht lijkt deze inzake Wi-Fi inderdaad een beter signaal door te geven doorheen mijn ganse woning. Ik heb echter onmiddellijk een probleem vastgesteld met mijn Ethernet-verbinding.

Mijn desktop PC is met de modem verbonden via twee UTP Cat5e kabels, met daartussen een Gigabit switch. Met de vorige router haalde ik via de kabel gemakkelijk een snelheid van ongeveer 190 Mbps (gemeten met Speedtest van Ookla), hetgeen aanvaardbaar is wetende dat mijn Telenet abonnement mij een maximale snelheid belooft van 200 Mbps. Na ingebruikname van de nieuwe Sitecom router krijg ik nog een maximale snelheid van ongeveer 90 Mbps, dus ongeveer de helft.

Ik heb gisteren enkele keren gewisseld tussen de twee routers, en daarbij krijg ik op de TP-Link steeds de volledige snelheid, en op de Sitecom de halve snelheid. Ik heb me ook met een laptop rechtstreeks op de router geconnecteerd met een kabel, en krijg daarbij hetzelfde fenomeen te zien. Het enige verschil in beide opstellingen is de gebruikte router, verder warden steeds dezelfde kabels gebruikt.

Weet iemand waar dit aan zou kunen liggen ? De Sitecom router heeft een Gigabit-switch, dus daaraan zou het niet mogen liggen, tenzij die switch natuurlijk defect is, maar dat zou raar zijn bij een splinternieuw toestel. Kan het zijn dat de Sitecom router niet goed connecteert aan het Telenet network ?

Er is geen nieuwe firmware beschikbaar. Ik zou natuurlijk de huidige firmware opnieuw kunnen downloaden en installeren, of ik zou de router kunnen terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

Graag jullie suggesties. Of denken jullie dat deze router toch defect zou kunnen zijn ?

Beste antwoord (via PhilipVdh2 op 30-08-2017 22:13)

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Prima actie...volgende keer als eerste doen... 8)
Wij denken vaak (onterecht..) dat zoiets al gebeurd is...

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 30-08-2017 19:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Als er geen firmware update is, dan kun je er weinig aan doen tot die tijd. Sitecom staat niet bekend als een goed merk, dus dit kun je helaas verwachten. Ik heb zelf dergelijke problemen gehad met een Linksys. Traag als maar kan en na update gewoon volle snelheid.

[ Voor 103% gewijzigd door 712641 op 30-08-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-07 20:53
Wordt in de GUI van je sitecom aangegeven dat de WAN uplink met 1000MB (1GB) is verbonden met je modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
Tja, de firmware opdat toestel dateert van 2016, dus de kans is klein dat er een update gaat komen. Het verbaast me dan wel dat dit toestel hier zoveel goede commentaren krijgt.

Ik kan de router eventueel wel nog terugsturen. Is gekocht bij iBood en gisteren geleverd, dus ik heb ongeveer een week om de aankoop te annuleren en mijn geld terug te vragen (moet dan wel de verzendingskosten terug zelf betalen).

OF ik zou hem kunnen houden en hem dan als access point gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
Aan a.boogerd: Ik ben momenteel op mijn werk, maar zal vanavond eens kijken of ik daarvan iets kan terugvinden. Waar zou ik dat moeten kunnen terugvinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Heb je QoS aanstaan?
Die kan soms wel eens een flink effect hebben op de max snelheid, die heeft als prioriteit dat er garantie is dat de verbindingen blijven werken, en dat hoeft niet op de max snelheid.
Zekerheid boven snelheid samengevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:26
Wat is de snelheid waarop de laptop / pc verbonden is met de router / switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
Sorry dat ik nu als een leek overkom, maar hoe kan ik dat checken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
Ik lees per toeval ergens op een ander forum dat de doorvoersnelheid van de WAN beperkt kan worden als de router een geïntegreerde firewall heeftdie ingeschakeld is. Zou dit hier ook de oorzaak kunnen zijn ? Want ik herinner me gisteren in de instellingen inderdaad gezien te hebben dat mijn router en firewall aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 21:26
PhilipVdh2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:35:
Ik lees per toeval ergens op een ander forum dat de doorvoersnelheid van de WAN beperkt kan worden als de router een geïntegreerde firewall heeftdie ingeschakeld is. Zou dit hier ook de oorzaak kunnen zijn ? Want ik herinner me gisteren in de instellingen inderdaad gezien te hebben dat mijn router en firewall aan boord heeft.
Daar ben je snel genoeg achter. Of je deze (permanent) uit wil hebben is een andere vraag. Om even te testen kan het weinig kwaad.

Zoals hierboven eerder gevraagd: kun je ergens in de interface van je router zien of WAN poort wel een Gigabit verbinding heeft en niet stiekem op 100 Mbit verbonden is? Mocht dit niet in de web-interface te zien zijn, sommige apparaten geven dit aan door middel van lampjes die al dan niet aangaan of van kleur wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
@ gastje01 en dujour: ik bekijk het vanavond als ik thuis ben. Zowiezo zal het in de GUI moeten zijn, want de router zelf heeft enkel witte lampjes aan de front. Ik heb gisteren wel zelf in die GUI zitten zoeken of ik ergens een setting vond waarmee ik de instellingen van de switch kon wijzigen, maar die vond ik niet of ik heb erover gekeken. Ik vond enkel een ganse reeks settings voor de twee wi-fi netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2x achter elkaar posten is nergens voor nodig. Als je iets toe te voegen hebt voordat een ander op je posts gereageerd heeft, gebruik de 'wijzig'-knop.

Inhoudelijk:
PhilipVdh2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:15:
Tja, de firmware opdat toestel dateert van 2016, dus de kans is klein dat er een update gaat komen. Het verbaast me dan wel dat dit toestel hier zoveel goede commentaren krijgt.
Gebruikersreviews moet je met een enorme korrel zout nemen. De meeste mensen kopen slechts zeer zelden een netwerkapparaat, dus ze vergelijken hun splinternieuw ding met iets dat 5 jaar of meer oud is. Dan zal het nieuwe apparaat vrijwel altijd beter lijken, en krijgt het een goede score...

Pas als degene die reviewt een apparaat vergelijkt met dingen uit zelfde categorie en leeftijd is een review enigszins serieus te nemen. Dat is bij dit soort apparaat zeldzaam des te meer omdat soort persoon die dat kan zelden Sitecom apparaten zal kopen O-)
Ik kan de router eventueel wel nog terugsturen. Is gekocht bij iBood en gisteren geleverd, dus ik heb ongeveer een week om de aankoop te annuleren en mijn geld terug te vragen (moet dan wel de verzendingskosten terug zelf betalen).

OF ik zou hem kunnen houden en hem dan als access point gebruiken.
Ik zou het afraden. Sitecom is bezig om uit de markt voor NL consumentenapparatuur te stappen (vandaar dat hun spullen zo gedumpt worden), en 3rd party firmware support ervoor is vaak tegenvallend.

Maar voor de vraag wat dan wel:
PhilipVdh2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:59:
Omdat mijn wifi-netwerk met mijn TP-Link router instabiel was
Is het niet verstandig eerst te troubleshooten wat er exact fout ging?

Pas als je dat weet, weet je wat voor oplossing passend zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
Sorry voor het dubbel posten. Ik heb pas daarna gemerkt dat er een optie was om een eerder antwoord te wijzigen.

Wat die vorige router betreft: ik ben al maanden aan het proberen ut te zoeken wat er fout ging, en ben daarvoor zelfs met het apparaat terug gegaan naar de winkel waar ik hem gekocht heb, en heb ook heta dvies ingeroepen van enkele vrienden die in de IT zitten en veel meer kennis en ervaring hebben op dit terrein dan ikzelf. Maar op een zeker ogenblik ben je het beu, en wil je gewoon iets nieuws kopen dat dan hopelijk goed werkt. Het was mijn bedoeling om die S

Overigens, mijn eerste ervaringen gisteren avond met de Sitecom-router op het vlak van de Wi-Fi zelf waren vrij positief. Ik had terug perfecte verbinding op plekken die voordien geen ontvangst meer gaven. Dus op dat vlak ben ik (voorlopig althans) eerder positief over de Sitecom router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welk TP-Link router had je voorheen?
En met welk band (2.4GHz of 5GHz) verbind je met de nieuwe?

Overigens is draadloos netwerken een totaal andere tak van sport dan IT, dus de aanname dat een IT-er er per definitie meer van weet onjuist. Kan natuurlijk goed dat jouw kennissen er wel degelijk meer van wisten, maar dat staat dan los van IT'er zijn ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipVdh2
Ik had voorheen een TP-Link AC1750. Het probleem dat ik nu heb met de nieuwe is niet met het draadloze netwerk, maar met het bekabelde netwerk.

Ik heb overigens van iedereen gehoord dat problemen met draadloze netwerken zeer moeilijk op te lossen zijn, omdat er zoveel factoren kunnen meespelen, en dat begrijp ik ten volle. Het was echter wel zo dat mijn huisgenoten continu klaagden dat ze geen internet meer hadden doordat de Wi-Fi van die TP-Link uitviel (iets wat ik voordien nooit had met de Linksys die hier nog vroeger stond tot hij defect was), en dat dit niet beterde ondanks maanden experimenteren met andere kanalen toe te kennen aan de kanalen, de plaats in huis van die router te wijzigen, enz. En uiteindelijk gaf iemand me de raad om gewoon een andere router te kopen omdat ze uiteindelijk ook niet meer zo duur zijn, en eventueel die TP-Link nog als bijkomend access point in te schakelen. Vandaar de beslissing tot aankoop van een nieuwe router.

Inmiddels ben ik thuis aangekomen, en kan ik zeggen dat het probleem opgelost is na een reset van de router naar de fabrieksinstellingen. Ik haal nu zonder problemen 190 Mbps (daarnet zelfs even 198 Mbps), zelfs nog iets meer dan voorheen met de TP-Link.

Hartelijk bedankt aan iedereen voor jullie suggesties en voor de moeite die jullie gedaan hebben om mee te denken over dit probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Prima actie...volgende keer als eerste doen... 8)
Wij denken vaak (onterecht..) dat zoiets al gebeurd is...

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 30-08-2017 19:44 ]

Pagina: 1