Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

tips voor beginnende autorijder

Pagina: 1
Acties:
  • 2.334 views

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben een super noob op het gebied van auto's. Ik heb het afgelopen half jaar in een Volkswagen Up gereden (leaseauto). En deze reed echt als een zonnetje, nooit ever problemen mee gehad. Nu is mijn werkgever overgestapt naar een andere leasemaatschappij met als gevolg dat ik een nieuwe leaseauto heb gekregen. Ik heb sinds kort een Toyota Aygo. Ik heb problemen met 'aanvoelen' of de auto in zijn 1e versnelling staat of in zijn derde. Dit is wel handig om te weten voordat je optrekt bij een stoplicht bv. Heeft iemand hier tips voor? Optrekken/wegrijden als hij eenmaal in 1 staat is geen probleem. Ik voel het gewoon niet aan de koppeling of hij in 1 of 3 staat.

Help me please anders ga ik wel weer treinen :9~ |:(

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

-tom-562

Oliesjeik

Pook verder naar links drukken (totdat die niet meer verder kan), en dan pas naar boven duwen? Zo moeilijk is dat toch niet?

Vaak bu'j te bang!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ook in de derde versnelling kan je wegrijden; slippende koppeling. Na een paar keer ruik je vanzelf wel dat het niet helemaal goed ging.

Maar, neem aan dat de garage, leasemaatschappij en fleetmanager jou al advies hebben gegeven hierover?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Als je twijfelt wanneer je voor het verkeerslicht staat gewoon even voor de zekerheid opnieuw naar N dan pook naar links en naar voren.. Moet niet te moeilijk zijn..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:03

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Je voelt ook niet aan je koppeling of je in zn 3 of in zn 1 zit.. Inderdaad de pook zo ver mogelijk naar links duwen en dan naar voren.. ;)

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:50
niet in een versnelling laten als je stil staat. In z'n vrij zetten dus.

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 22:07
Overstappen op een automaat :X

http://nl.wikihow.com/Schakelen

[ Voor 46% gewijzigd door Purehz op 30-08-2017 11:51 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Toevallig een paar weken terug een stukje in een Aygo (2017) gereden en ik vond het niet prettig rijden.
De koppeling heeft een ongelijkmatige weerstand en een erg lange slag voor zo'n klein auto-tje .
Maar goed dat zal ook wel wennen.
Heeft uiteraard niets te maken met 1e of 3e versnelling :)

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 30-08-2017 11:56 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan ook niet aanvoelen in welke versnelling hij staat tenzij je naar de pook kijkt (al is dat meestal niet duidelijk) of wegrijdt. Wellicht gewoon onthouden in welke versnelling je 'em hebt gezet?

Als dat al te veel gevraagd is vraag ik me af of je idd niet beter kan gaan treinen. Hoe 'voelde' je het dan bij je vorige auto aan?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:39
Belangrijk is om door te hebben hoe een versnellingspook werkt.

- vanuit neutraal naar links daarna naar boven is de 1
- van neutraal naar links daarna naar onder is de 2
- van neutraal omhoog is de 3
- van neutraal omlaag is de 4
- van neutraal naar rechts daarna naar boven is de 5
- (van neutraal naar rechts daarna naar onder is de 6)
- de achteruit verschilt nogal per auto. Soms een ringetje omhoog, soms de pook indrukken. Ook de plek van de achteruit verschilt.

Als ik in een onbekende auto stap schakel ik altijd een keer "droog" door alle versnellingen als ik nog stil sta om een beetje feeling ermee te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 30-08-2017 12:03 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aikon schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
Als dat al te veel gevraagd is vraag ik me af of je idd niet beter kan gaan treinen. Hoe 'voelde' je het dan bij je vorige auto aan?
No offense maar als mensen structureel last hebben om 1 & 3 uit elkaar te houden, hoef ik ze ook niet op de openbare weg... :X

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

En als je ondertussen je tijdlijn bijwerkt terwijl je met je vriendinnen belt? Gaat het dan beter? :p

Maar als je dus voor een stoplicht staat 'm in zijn vrij zetten (dan niet schrikken van de start& stop) en bij groen in zijn 1 zetten neemt dat het "probleem" niet weg?

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien helpt dit: Meestal is de eerste versnelling geblokkeerd als je rijdt. Je kunt er vaak alleen naartoe schakelen als je (bijna) stilstaat.

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 21:42
Offtopic: :')

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MAX3400 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

No offense maar als mensen structureel last hebben om 1 & 3 uit elkaar te houden, hoef ik ze ook niet op de openbare weg... :X
Ik heb toch in auto's gereden waar de schakelpook dit gevoel geeft:
Afbeeldingslocatie: http://transporter-techniek.nl/images/BILD0267_7o52281h.jpg

Zit er zo'n bizarre 'schakelruimte' tussen de versnellingen dat het bijna zoekwerk is, moet ik toevoegen dat ik in een Subaru rij en standaard elke schakelpook voelt alsof je halve meter van voor naar achter gaat. Helemaal met die franse flut dingen die ze in het dashboard hebben zitten, die zitten blijkbaar iets 'schuin' (zoals oude renault espace dacht ik), helemaal gokwerk :P

Maar bij stoplicht (buiten lang wachten, dan moet je gewoon in neutraal) doe ik altijd nog een 'reshift', even terug neutraal of z'n 2, terug naar 1, helemaal zeker dat je in je eerste versnelling zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:30

WCA

Ik heb de Aygo 2017 ook, maar ik herken dit probleem niet. Ding rijdt heerlijk als je 't mij vraagt, en de versnellingen zijn juist veel duidelijker dan bijv. mijn ouders oude auto (citroen C3).

[ Voor 33% gewijzigd door WCA op 30-08-2017 12:17 ]

Share and Enjoy!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

-tom-562

Oliesjeik

Ben benieuwd of de TS nog gaat reageren, dit lijkt mij weer zo'n typisch 'drop-je-vraag-en-kijk-er-niet-meer-naar-om' topic

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

-tom-562 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:25:
Ben benieuwd of de TS nog gaat reageren, dit lijkt mij weer zo'n typisch 'drop-je-vraag-en-kijk-er-niet-meer-naar-om' topic
Nee dit is een welkom op GoT-eerste post.

• goedt
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-11 13:54
Ze heeft haar account ook letterlijk vandaag aangemaakt :P

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Dit is zo'n basis vaardigheid voor autorijden dat ik mij serieus afvraag of dit een serieuze vraag is. En om hiervoor nou een topic te openen op tweakers? Ik gooi de handrem er maar op.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.