Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe netwerk setup met PoE en Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik heb momenteel een netwerk wat een mix is van verschillende merken. Opzich werkt het goed maar ik zou toch het eea willen veranderen:
- Ik heb nu 5Ghz wifi via een Openwrt/tplink router in de woonkamer en 2.4 via een unifi. Ik zou graag mijn unifi willen vervangen door de AC zodat ik 2.4 en 5 kan aanbieden met 1 apparaat.
- Ik heb nu losse power injectors of losse voedingen voor de apparatuur. Het liefste zou ik al mijn netwerkapparatuur via PoE willen voeden in huis.
- Het Wifi bij mijn ouders is beroerd. Ik zou daar graag een nieuw accesspoint plaatsen (denk mijn oude TP Link die over is in de nieuwe setup).
- Concrete vraag: Hoe kan ik zo kosten efficient mogelijk een nieuwe (POE) netwerk setup implementeren?
Ik heb er overigens geen moeite mee om in mijn meterkast power injectoren te gebruiken.
- De switch in de woonkamer is overigens alleen nodig omdat er een kabel naar het accesspoint moet, en een kabel naar de switch van de tv meubel. Een unifi AC Pro zou kunnen (want ingebouwde switch) maar het accesspoint staat op een buffetkast, waar dus ook 2 kabels heen zouden moeten lopen. Overigens weet ik niet of mijn IPTV vlans (tagged) dan blijven werken door de unifi ac pro heen?
- Klopt het dat ik de unifi ac pro niet kan voeden met de edgerouter X (24v?)
- Komt de AC lite met een 802.3at power injector? Of een 24V/48V power injector

Nu ben ik het even kwijt met de PoE standaarden. Mijn edgerouter en unifi apparatuur doet allemaal passive 24v. Welke switch(es) zou ik nodig hebben dan? Een GS105PE ziet er qua prijs goed uit alleen praat deze niet de 24v standaard. Het liefste ga ik echter over naar een 802.3af PoE/802.3at standaard maar ben bang dat ik daar teveel apparatuur voor moet vervangen?

Meest eenvoudige oplossing is een unifi switch maar ik vind 110 euro wel teveel geld.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fLpsmk/Existing_network.jpg
Gewenste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cw7dRk/New_network.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2017 11:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
laurens0619 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:20:
Ik heb momenteel een netwerk wat een mix is van verschillende merken. Opzich werkt het goed maar ik zou toch het eea willen veranderen:
- Ik heb nu 5Ghz wifi via een Openwrt/tplink router in de woonkamer en 2.4 via een unifi. Ik zou graag mijn unifi willen vervangen door de AC zodat ik 2.4 en 5 kan aanbieden met 1 apparaat.
- Ik heb nu losse power injectors of losse voedingen voor de apparatuur. Het liefste zou ik al mijn netwerkapparatuur via PoE willen voeden in huis.
- Het Wifi bij mijn ouders is beroerd. Ik zou daar graag een nieuw accesspoint plaatsen (denk mijn oude TP Link die over is in de nieuwe setup).
- Concrete vraag: Hoe kan ik zo kosten efficient mogelijk een nieuwe (POE) netwerk setup implementeren?
Ik heb er overigens geen moeite mee om in mijn meterkast power injectoren te gebruiken.
- De switch in de woonkamer is overigens alleen nodig omdat er een kabel naar het accesspoint moet, en een kabel naar de switch van de tv meubel. Een unifi AC Pro zou kunnen (want ingebouwde switch) maar het accesspoint staat op een buffetkast, waar dus ook 2 kabels heen zouden moeten lopen. Overigens weet ik niet of mijn IPTV vlans (tagged) dan blijven werken door de unifi ac pro heen?
- Klopt het dat ik de unifi ac pro niet kan voeden met de edgerouter X (24v?)
- Komt de AC lite met een 802.3at power injector? Of een 24V/48V power injector

Nu ben ik het even kwijt met de PoE standaarden. Mijn edgerouter en unifi apparatuur doet allemaal passive 24v. Welke switch(es) zou ik nodig hebben dan? Een GS105PE ziet er qua prijs goed uit alleen praat deze niet de 24v standaard. Het liefste ga ik echter over naar een 802.3af PoE/802.3at standaard maar ben bang dat ik daar teveel apparatuur voor moet vervangen?

Meest eenvoudige oplossing is een unifi switch maar ik vind 110 euro wel teveel geld.

Huidige situatie:
[afbeelding]
Gewenste situatie:
[afbeelding]
Als je de nieuwe versies van de Ubiquiti Access Points hebt de Lite en LR te herkennen aan de blauwe sticker op de doos.
Dan kun je gewoon 48v PoE Gebruiken van de Netgear.

Zit staat bij de meeste webshops niet vermeld en het is dus afwachten wat je krijgt.
Wij hebben tegenwoordig enkel de nieuwe versies.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• laurens0619
djkavaa schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:02:
[...]

Als je de nieuwe versies van de Ubiquiti Access Points hebt de Lite en LR te herkennen aan de blauwe sticker op de doos.
Dan kun je gewoon 48v PoE Gebruiken van de Netgear.

Zit staat bij de meeste webshops niet vermeld en het is dus afwachten wat je krijgt.
Wij hebben tegenwoordig enkel de nieuwe versies.
Kan ik met de injector die erbij zit de netgear ook voeden?

• Kavaa
laurens0619 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:03:
[...]

Kan ik met de injector die erbij zit de netgear ook voeden?
Nee, dat gaat niet ;)
Die moet je gewoon op de stroom aansluiten dan.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• laurens0619
djkavaa schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:56:
[...]

Nee, dat gaat niet ;)
Die moet je gewoon op de stroom aansluiten dan.
Maar die switch doet toch alleen poe-out als je hem ook via poe-in voedt?

• Kavaa
laurens0619 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:26:
[...]

Maar die switch doet toch alleen poe-out als je hem ook via poe-in voedt?
Klopt idd, zie het nu.
https://www.routercenter....e-gs105pe-poe-switch.html 4e afbeelding.
Wellicht dan beter kiezen voor een Andere: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS

• laurens0619
Zou dit ook een werkend alternatief zijn?
pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

• Kavaa
Als je met IPTV gaat werken raad ik de netgear aan ;)

• laurens0619
Hmm dat is waar ja. Is IPTV/igmp snooping nog steeds een probleem met TP-link ano 2017?

Overigens zit ik met het probleem met de netgear dat ik juist in de woonkamer geen adapter aan de switch will hebben. Ik wil hem via PoE voeden. Nu kan ik daarvoor wel een andere netgear a 80 euro in de meterkast ophangen maar dat is een beetje overdreven. Bestaan er geen 802.3af PoE injectors (net als die bij de ubiquiti zit) dit ik hiervoor kan gebruiken en vanuit de meterkast de netgear in de woonkamer kan voeden?

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:36
Je zou een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) kunnen gebruiken als switch.
Deze doet over 4 poorten ook PoE.
IGMP Snooping is aan en uit te zetten voor VLAN's in de Unifi Controller.
Dus dit zou ook geen issue moeten zijn voor IPTV.
Zelf gebruik ik deze switch ook i.c.m. IPTV in huis.

TL;DR: Je geeft wat minder uit doro geen AC Pro te kopen, maar bijv. een AC Lite met deze switch.
Kom je qua kosten op hetzelfde of minder neer.
AC Lite kun je via de switch voeden en de switch is fanless.
Prima voor op de buffetkast of achter de TV.

[ Voor 24% gewijzigd door toxict op 30-08-2017 16:17 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• laurens0619
toxict schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:14:
Je zou een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) kunnen gebruiken als switch.
Deze doet over 4 poorten ook PoE.
IGMP Snooping is aan en uit te zetten voor VLAN's in de Unifi Controller.
Dus dit zou ook geen issue moeten zijn voor IPTV.
Zelf gebruik ik deze switch ook i.c.m. IPTV in huis.

TL;DR: Je geeft wat minder uit doro geen AC Pro te kopen, maar bijv. een AC Lite met deze switch.
Kom je qua kosten op hetzelfde of minder neer.
AC Lite kun je via de switch voeden en de switch is fanless.
Prima voor op de buffetkast of achter de TV.
Ja, behalve
Betekent namelijk dat ik er 1 in de meterkast moet zetten (voor initiele voeding) en 1 in de woonkamer. zit ik al op dik 200 euro. Eigenlijk wil ik de switch in de tv meubel ook vervangen dus dan zit ik al op 350 euro :(

Enne een AC lite + unifi switch = 190 euro. een AC pro 120 129. Vind ik wel een verschil

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2017 16:29 ]

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:36
AC-Lite + US-8-60W = 189
AC Pro alleen is al 129 euro.

Maar een simpele Netgear GS105E + AC Lite (Met PoE injector) werkt ook prima hoor.
Als je de injector en switch netjes weg kunt werken is je issue ook opgelost
En dan ben je voor rond de 100 euro klaar.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• laurens0619
Een gs105E heeft geen PoE. Mijn doel is dat de voeding alleen in de meterkast zit en de rest van de apparatuur via PoE gevoed wordt.
Aangezien ik al een edgerouter heb die PoE passthrough doet en een unifi ap die PoE doet zoek ik naar een setup waarbij ik de minste apparatuur hoef te vervangen.

Als ik een knappe 802.3af power injector kan vinden dan ben ik denk ik al een heel stuk verder :) Eentje dus die aantal apparaten in daisy-chain kan voeden.

edit:
Ik denk dat ik mijn edgerouter X voor een edgerouter-X-SFP ga vervangen. Dan heb ik op alle poorten passive PoE.
Dan zet ik de edgerouter X als switch neer in de woonkamer. Die wordt dan gevoed door de X-SFP en doet PoE pass through naar de unifi AP-AC (nieuw). De Unifi AP boven kan dan ook direct gevoed worden door de X-SFP.

Voelt alleen een beetje vies om een router als switch in te zetten en ik zit weer vast aan de 24V POE standaard..

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2017 16:59 ]

Pagina: 1