Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 13:11
Beste mede Tweakers,

Mijn vrouw werkt in het onderwijs als basisschool lerares (nu reeds 11 jaar) nu is zij sinds 6 maanden thuis i.v.m. overspannenheid en hierdoor paniekaanvallen, hyperventilatie etc. het ging niet meer.
Ze werkt op maandag en dinsdag en begon zich op donderdag al gespannen te voelen omdat ze maandag moest gaan werken....

Nu gaat het inmiddels alweer een stuk beter (o.a. in behandeling bij psycholoog) en gaat ze afentoe een uurtje naar werk om contact te houden en wat werkzaamheden uit te voeren.

Wel heeft zij de beslissing genomen en uitgesproken dat zij een toekomst voor de klas niet meer ziet zitten (dit is nu de tweede maal dat het mis gaat, de eerste keer een jaar of 5 geleden)

Nu na de zomervakantie is er dan een gesprek geweest met haar begeleider en iemand van HR uit de stichting. Het is allemaal netjes verlopen en ze hebben haar nu de mogelijkheid gegeven om als administratief ondersteunend op een andere school binnen de stichting te gaan werken (dit ziet zij wel zitten om te proberen)

Nu ben ik benieuwd wat de impact gaat zijn contractueel en waar wij op moeten letten (tips van mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt?)

We weten al dat zij van schaal 11 terug zal zakken naar schaal 4 (dit kunnen wij ook accepteren) maar heb je bijvoorbeeld nog kans om ergens halverwege de schaal te beginnen en niet op trede 1?
andere zaken die wij moeten laten vastleggen?

al met al een spannende tijd voor mijn vrouw (en voor mij eigenlijk ook best wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

My 2 cents: dit lijkt me niet de beste situatie om te onderhandelen over een contract.

Hoe het juridisch zit durf ik niet te zeggen maar een goede verstandhouding met de werkgever lijkt mij in dit geval meer waard.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Overleg ook met het UWV: ik kan me voorstellen dat er een groot verschil zit tussen schaal 11 en schaal 4, en bij een dergelijke loonderving vanwege arbeidsongeschiktheid, is het misschien mogelijk om een aanvulling vanuit de WIA te krijgen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ardana schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:28:
Overleg ook met het UWV: ik kan me voorstellen dat er een groot verschil zit tussen schaal 11 en schaal 4, en bij een dergelijke loonderving vanwege arbeidsongeschiktheid, is het misschien mogelijk om een aanvulling vanuit de WIA te krijgen.
Inkomensverlies is best groot inderdaad. ze verdient nu in schaal 11 bij trede 10. 2988 euro bruto (bij 36 uur)
dit zal gaan naar trede 4 (circa 1570 trede 1 - 2150 einde schaal) bij 36 uur.

ik verdien zelf wel circa 63 k bruto per jaar, geen idee of wij hierdoor nog enige rechten hebben op wat dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

KnuCha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:32:
[...]
Inkomensverlies is best groot inderdaad. ze verdient nu in schaal 11 bij trede 10. 2988 euro bruto (bij 36 uur)
dit zal gaan naar trede 4 (circa 1570 trede 1 - 2150 einde schaal) bij 36 uur.

ik verdien zelf wel circa 63 k bruto per jaar, geen idee of wij hierdoor nog enige rechten hebben op wat dan ook
WIA is onafhankelijk van het inkomen van je partner, dat kijkt enkel naar verlies van verdienvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ardana schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:34:
[...]

WIA is onafhankelijk van het inkomen van je partner, dat kijkt enkel naar verlies van verdienvermogen.
Even gekeken :)
quote van de website : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wia

Iedereen die voor een werkgever werkt, ziek wordt en na 2 jaar ziekte ten minste 35% arbeidsongeschikt is, heeft recht op WIA-uitkering. WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Er zijn 2 WIA-uitkeringen: de WGA-uitkering en de IVA-uitkering.

klinkt interessant maar is dus pas na 2 jaar en bij gebleken arbeidsongeschiktheid.
In het geval van mijn vrouw is het bijzondere dat zij zeer goed is in haar werk, altijd goede beoordelingen heeft gehad en de kinderen/ouders altijd met haar weglopen.

ze wordt er zelf alleen niet gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
[...]

Off-topic, maar financieel heb je hier een hoop nuttige tips, keep em coming _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
In een context als dit met het arbeidsverleden van 11 jaar zou redelijkerwijs beloond worden volgens het einde van de schaal onder de aanname dat alle werkzaamheden behorend bij de functie uitgevoerd kunnen worden. Beginnen op de onderste trede zou absurd zijn, omdat er altijd ontwikkeling van vakvolwassenheid zal zijn geweest.

Een beetje werkgever kan demotie zelfs geruisloos laten verlopen: behoud van salaris, maar nul salarisverhoging (ook geen CAO verhoging) tot het in lijn loopt met de nieuwe schaal. In dit geval is dat wat onrealistisch door het enorme verschil waardoor het 10-15 jaar zou duren.

Voor het inkomensverlies zou je moeten proberen nagaan of een WIA uitkering mogelijk is.

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 30-08-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Rukapul schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:49:
In een context als dit met het arbeidsverleden van 11 jaar zou redelijkerwijs beloond worden volgens het einde van de schaal onder de aanname dat alle werkzaamheden behorend bij de functie uitgevoerd kunnen worden.

Voor het inkomensverlies zou je moeten proberen nagaan of een WIA uitkering mogelijk is.
Ik denk dat nadat mijn vrouw ingewerkt is (wat zijn de werkzaamheden en verwachtingen) dat zij zwaar Overgekwalificeerd is (heeft VWO - PABO in 3 jaar gedaan) en heeft 11 jaar lang ook administratie gedaan voor circa 30 leerlingen in een klas en alle gesprekken en verslagen/rapporten die er bij horen (de administratieve druk die een leraar ervaart is best groot)

Het geeft haar dus ook weer wat meer rust, ze kiest hier bewust voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

[...]

Hoezo WIA? vrouw van TS is toch weer (onderweg naar) beter verklaard?

Als ze bewust afziet van de baan als leraar dan is de overstap toch (sort off) solliciteren naar een andere baan?

Maar wellicht snap ik de WIA regeling niet goed genoeg. Of is het een ziekte die de vrouw van TS ongeschikt maakt als leraar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
Als ik dit verhaal zo lees zijn er geen extra rechten. Gezien je vrouw technisch gezien weer aan de slag kan in het onderwijs, maar om problemen in de toekomst te voorkomen een lagere functie accepteert. Ik kan mezelf wel indenken dat ze gelijk het maximum van de schaal zal krijgen. Maar daarbij kan ik mezelf ook goed indenken dat ze deze functie in de toekomst niet uitdagend zal vinden en groei zal er dan ook bijna niet meer zijn. Denk dus ook goed aan de gevolgen op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Barrycade schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:06:
[...]

Hoezo WIA? vrouw van TS is toch weer (onderweg naar) beter verklaard?

Als ze bewust afziet van de baan als leraar dan is de overstap toch (sort off) solliciteren naar een andere baan?

Maar wellicht snap ik de WIA regeling niet goed genoeg. Of is het een ziekte die de vrouw van TS ongeschikt maakt als leraar?
Als iemand al 2x een burnout heeft gehad dan zou dat een sterk signaal moeten zijn dat een functie op dat niveau niet duurzaam mogelijk is. Het UWV zal dan het verdienvermogen moeten vaststellen. Als dat veel lager is dat het oude dan is een aanvullende WIA uitkering mogelijk. Het verdienvermogen staat los van de functie die iemand daadwerkelijk gaat vervullen. Die kan bijvoorbeeld nog weer lager liggen (zoals bijvoorbeeld in dit geval waarschijnlijk op termijn het geval zal zijn, want er zijn immers prima stressvrije banen op HBO niveau waarmee 3k/maand binnengeharkt kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ik heb even contact opgenomen met het UWV en er wordt alleen een WIA uitkering uitgekeerd na de volgende criteria:

na 2 jaar ziek zijn (tot die tijd wordt de werkgever geacht het loon door te betalen, onafhankelijk van wat voor werk je doet in die tijd)

Hierna dien je gekeurd te worden en heb je recht op de WIA als je meer dan 35 % afgekeurd wordt. Dit hoeft niet zo te zijn in relatie tot je oude werk. de dame gaf het voorbeeld van een verhuizer die niet meer kan tillen maar nog wel prima kan zitten en ander werk kan doen. er volgt dan een beoordeling op wat de inkomstenderving is en of er gecompenseerd wordt.

Ik vermoed dat de werkgever van mijn vrouw in de komende maanden een poging zal doen om een nieuw contract voor te stellen (wel weer vast) met daarin het nieuwe loon en de functie. en hier ook gelijk een betermelding aan zal verbinden.

mocht het minder vlot gaan met de voortgang van mijn vrouw dan zijn ze iig nog 1,5 jaar verplicht om het oude loon door te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

KnuCha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:30:
Ik heb even contact opgenomen met het UWV en er wordt alleen een WIA uitkering uitgekeerd na de volgende criteria:

na 2 jaar ziek zijn (tot die tijd wordt de werkgever geacht het loon door te betalen, onafhankelijk van wat voor werk je doet in die tijd)

Hierna dien je gekeurd te worden en heb je recht op de WIA als je meer dan 35 % afgekeurd wordt. Dit hoeft niet zo te zijn in relatie tot je oude werk. de dame gaf het voorbeeld van een verhuizer die niet meer kan tillen maar nog wel prima kan zitten en ander werk kan doen. er volgt dan een beoordeling op wat de inkomstenderving is en of er gecompenseerd wordt.
Inderdaad, dus gewoon integreren op de administratie met behoud van oude loon, komt ze niet meer op het oude niveau dan verder kijken wat mogelijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 30-08-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:17
De lagere schaal lijkt me een truuk van de werkgever om onder het 2 jaar doorbetalen uit te komen. De vraag is of dit onwetendheid van de werkgever is of niet. Misschien is er ook een van zowel UWV als de werkgever onafhankelijke instelling die kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hoezo truuk? Vrouw van TS is aan de betere hand maar wil zelf niet terugkeren in de oude functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
redfox314 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:26:
De lagere schaal lijkt me een truuk van de werkgever om onder het 2 jaar doorbetalen uit te komen. De vraag is of dit onwetendheid van de werkgever is of niet. Misschien is er ook een van zowel UWV als de werkgever onafhankelijke instelling die kan adviseren?
De lagere schaal is in dit geval gekoppeld aan de nieuwe functie volgens de CAO. deze plaatst een leraar in schaal 11 en administratief ondersteunend personeel in schaal 4. zolang mijn vrouw nog ziek gemeld is moeten ze haar gewoon betalen volgens de oude schaal. bij betermelden in de nieuwe functie (contract zal dan denk ik ook nog veranderd moeten worden) zal ze het nieuwe loon gaan verdienen.

Voor mijn gevoel moeten wij er dus voor waken dat er niet te snel over gegaan wordt naar een nieuw contract en betermelding. en is het de vraag in welke trede ze haar gaan plaatsen binnen de schaal.
mijn gevoel zegt dat we moeten pogen om op de zelfde trede te komen binnen de schaal (dus van schaal 11 trede 10, naar schaal 4 trede 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Barrycade schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
Hoezo truuk? Vrouw van TS is aan de betere hand maar wil zelf niet terugkeren in de oude functie.
dit is wel heel zwart-wit. en ligt wat genuanceerder. als het zou kunnen zou ze het blijven doen. maar door de omstandigheden waarin zij moest werken en de druk die daardoor ervaren wordt kan ze het niet meer (iig niet voor langere tijd volhouden) het is dus geen kwestie van willen maar gewoon niet meer toe in staat zijn.

het aan de beterende hand zijn komt doordat ze haar oude functie niet vervuld. dit was 5 jaar geleden ook zo, toen is ze van 5 naar 2 dagen gegaan en heeft ze het weer bijna 6 jaar vol gehouden (met alle klachten van dien) er komt dus een punt waarop je beslist dat het zo niet meer gaat (lees bovenin eens de klachten)

Ik heb zelf moeten ingrijpen en haar moeten helpen de knoop door te hakken. anders was ze nu nog huilend naar school gereden. het voelt voor haar nog steeds als opgeven en kinderen in de steek laten (nu na 6 maanden is er eindelijk meer rust)

[ Voor 18% gewijzigd door KnuCha op 30-08-2017 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het geeft haar dus ook weer wat meer rust, ze kiest hier bewust voor nu.
Dat deed me denken dat je vrouw het initiatief in deze keuze had genomen.

En ik wil de situatie van je vrouw niet bagatelliseren, maar reageerde op de persoon boven mij reactie die aangaf dat het bedrijf misbruik wil maken van de situatie door je vrouw doelbewust een admin baan toe te schuiven om onder het doorbetalen tijdens ziekte uit te komen.

Ik snap dat als je vrouw al 4 dagen van te voren in de stress schiet een niet gezonde situatie is en hoop voor haar (en jou) dat er een modus wordt gevonden waarbij je vrouw wel plezier uit haar werk / situatie haalt.

Maar (begrijpelijkerwijs) post je niet veel context dus het is lastig om in te schatten welk deel van werken haar tegenstaat. Dus is er geen kans dat werken als admin niet tot dezelfde situatie gaat leiden maar dan weer door gebrek aan inhoud?

[ Voor 69% gewijzigd door Barrycade op 30-08-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:43
Er klopt iets niet. Je vrouw is leerkracht. Dan zit zij niet in een schaal, maar bijvoorbeeld LA11, wat 3099 bruto in houd. Als ze administratief werk gaat doen dan is de onderwijsondersteunend personeel. Komt ze dan zoals jij zegt in eindschaal van OOP dan zou ze uitkomen op 2242 bruto, er vanuit gaande dat ze haar meteen in de maximale trede 11 neer zetten (trede 1 zou 1571 zijn). Nu gaat onderwijs meestal uit van laatst verdiende loon, dus ik ga uit van trede 11.

De mensen die hier suggereren dat ze de lage functie moet doen met behoud van salaris: grappig, maar zo gul is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
President schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:27:
Er klopt iets niet. Je vrouw is leerkracht. Dan zit zij niet in een schaal, maar bijvoorbeeld LA11, wat 3099 bruto in houd. Als ze administratief werk gaat doen dan is de onderwijsondersteunend personeel. Komt ze dan zoals jij zegt in eindschaal van OOP dan zou ze uitkomen op 2242 bruto, er vanuit gaande dat ze haar meteen in de maximale trede 11 neer zetten (trede 1 zou 1571 zijn). Nu gaat onderwijs meestal uit van laatst verdiende loon, dus ik ga uit van trede 11.

De mensen die hier suggereren dat ze de lage functie moet doen met behoud van salaris: grappig, maar zo gul is het niet
jij hebt volledig gelijk, maar LA 11 (in dit geval is het LA10 en dus iets minder hoog) het zou fijn zijn als de werkgever inschaalt op trede 11 binnen de OOP 4 schaal.

is dit ook iets waar je "recht" op hebt nadat blijkt in het re-integratie traject dat je de werkzaamheden beheerst?

ik volg alleen niet wat er volgens jou "niet klopt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

President schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:27:

Niet correct:
Het is mogelijk dat de medewerker tijdens de twee ziektejaren ander werk gaat doen of in deeltijd gaat werken, omdat hij zijn bedongen arbeid (zijn normale werk) niet kan uitvoeren door dat hij gedeeltelijk arbeidsongeschikt is. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor het recht op loon gedurende de twee ziektejaren, aangezien de werkgever ook dan tot het doorbetalen van loon gehouden is, wat afgeleid wordt van het loon dat de medewerker ontving voor de afwezigheid door ziekte (art 7:629-1 BW). Voor alle duidelijkheid wordt mogelijk schriftelijk vastgelegd dat het loon na twee ziektejaren wordt aangepast aan de verandering in het werk of het in deeltijd werken.
Bron: https://www.arbeidsrechte...dispensatie-loonsuppletie

Dus: als zij gedurende 2 jaar niet in staat is om te werken als leerkracht, mág zij werk in een andere functie gaan doen, maar moet haar oude loon gewoon worden doorbetaald. Hierna kán er een nieuw contract worden afgesloten en als zij dan voor meer dan 35% verdiencapaciteitsverlies heeft, kan ze in aanmerking komen voor de WIA.

@KnuCha, ik zou dus zeker niet zomaar akkoord gaan met een nieuw arbeidscontract met lager salaris én beter-melding. Je verspeelt daarmee een heleboel rechten nl.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 30-08-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

Niet correct:

[...]

Dus: als zij gedurende 2 jaar niet in staat is om te werken als leerkracht, mág zij werk in een andere functie gaan doen, maar moet haar oude loon gewoon worden doorbetaald. Hierna kán er een nieuw contract worden afgesloten en als zij dan voor meer dan 35% verdiencapaciteitsverlies heeft, kan ze in aanmerking komen voor de WIA.

@KnuCha, ik zou dus zeker niet zomaar akkoord gaan met een nieuw arbeidscontract met lager salaris én beter-melding. Je verspeelt daarmee een heleboel rechten nl.
In hoeverre is het dan "gunnen" van de werkgever, na twee jaar ziektewet, om haar in dienst te houden tegen hetzelfde loon in een andere functie? Of is er een verplichting tot passend ander werk, ook als dit een totaal andere functie is? Oftewel, waarom zouden de werkgever niet een administratieve kracht aannemen die minder kost?

Edit:

Het antwoord op mijn vraag staat in de link van Ardana zie ik:

" De werkgever zal er mogelijk voor kiezen om de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden, wanneer reeds snel bekend is dat herstel en daarmee re-integratie van de medewerker zal uitblijven."

"Na de twee ziektejaren eindigt de verplichting tot doorbetalen van loon. In dat geval is de werkgever slechts tot het doorbetalen van loon gehouden, zodra de medewerker weer kan werken in zijn eigen of andere passende arbeid. Is de medewerker in deeltijd of op een lager niveau gaan werken, dan zal dat doorgaans betekenen dat zijn loon lager wordt, wat partijen in de arbeidsovereenkomst kunnen vastleggen."

Er dus zeker wel een mate van "gulheid" van de werkgever verreist om tegen hetzelfde loon op een lager niveau te gaan werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Zygapophysis op 30-08-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zygapophysis schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:48:
[...]

In hoeverre is het dan "gunnen" van de werkgever, na twee jaar ziektewet, om haar in dienst te houden tegen hetzelfde loon in een andere functie? Of is er een verplichting tot passend ander werk, ook als dit een totaal andere functie is? Oftewel, waarom zouden de werkgever niet een administratieve kracht aannemen die minder kost?
Je hebt twee jaar recht om in je eigen functie terug te keren. Daarna kan de werkgever andere functie binnen het bedrijf aanbieden of je aanmelden voor re-integratie 2e spoor. (=bij andere werkgever).
Werkgever gaat beetje hard hier, waarschijnlijk om kosten te sparen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zygapophysis schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:48:
[...]
Er dus zeker wel een mate van "gulheid" van de werkgever verreist om tegen hetzelfde loon op een lager niveau te gaan werken.
In de eerste 2 jaar niet. In de eerste 2 jaar is de werkgever, zolang de werknemer niet in staat is zijn eigen functie te hervatten, verplicht om het oorspronkelijke salaris uit te betalen. Dat staat los van reïntegratieverplichtingen, waardoor het mogelijk is om de werknemer wél in een andere functie te laten werken.

In de praktijk komt het er dus op neer dat je dan een lager geschaalde functie uitvoert, maar toch het hogere salaris krijgt.

Na die 2 jaar heeft de werkgever een aantal keuzes: arbeidsovereenkomst ontbinden, of de werknemer een nieuw arbeidscontract aanbieden voor de andere functie met lager salaris.

That is, als je niet zelf akkoord gaat met voortijdig ontslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 30-08-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 964317

@Ardana Je spreekt heel veel over rechten maar is hier niet ook een bepaalde mate van "wat is redelijk op zijn plaats?". Ik zie namelijk verder geen enkele nuance in je posts.

Willen we een maatschappij waarin iedereen keihard zijn "absoluut recht" probeert te halen? Laten we wel wezen; topic starter geeft aan dat hij 63K per jaar verdient en dan hebben we het over WIA. Is het redelijk dat de maatschappij dan belasting moet betalen voor behoud van hun gezamenlijke 90K op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
ik vermoed dat de werkgever van mijn vrouw vanaf komende week de reintegratie gaat opbouwen in de nieuwe functie (met behoud van haar oude loon) en op het moment dat zij ingewerkt is en weer 2 volle dagen werkt (en hier zich goed bij voelt) zal komen met het nieuwe contract en de betermelding.

ik hoop dat hier niet teveel druk achter komt te zitten. mijn vrouw wil niet weg binnen de stichting. ook heeft ze veel secundaire voordelen boven een administratieve baan elders.
13e maand, behoud van de vele vakantie dagen (tegelijkertijd met de kids) , goed pensioen bij ABP
en al 11 dienstjaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
Anoniem: 964317 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:22:
@Ardana Je spreekt heel veel over rechten maar is hier niet ook een bepaalde mate van "wat is redelijk op zijn plaats?". Ik zie namelijk verder geen enkele nuance in je posts.

Willen we een maatschappij waarin iedereen keihard zijn "absoluut recht" probeert te halen? Laten we wel wezen; topic starter geeft aan dat hij 63K per jaar verdient en dan hebben we het over WIA. Is het redelijk dat de maatschappij dan belasting moet betalen voor behoud van hun gezamenlijke 90K op jaarbasis?
eens, wij zouden kunnen leven op mijn salaris alleen. zijn dan ook niet uit op de wia of wat voor uitkering dan ook. wel willen wij goed weten waar wij aan toe zijn en niet onze rechten compleet opzij zetten. (het maakt bijvoorbeeld nogal uit of je in schaal 4 trede 1 begint of trede 11 (circa 500 euro)
dit zou gewoon zonde zijn.

dit topic is ook bedoeld om goed te achterhalen waar op gelet dient te worden bij re-integratie in een andere functie binnen dezelfde werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05

LankHoar

Langharig tuig

Dit lezende raad ik TS aan om vooral op te letten op zijn vrouw of dit niet allemaal te stressvol geraakt. Kan me voorstellen dat zodra er druk komt van haar werkgever om een nieuw contract te tekenen, dit niet in goede aarde valt. Wellicht is alleen het idee al dat die druk er eventueel kan komen, voldoende om herstel van haar situatie te vertragen. Overspannen zijn is erg naar...

Maar ik zeg dit zeer waarschijnlijk ten overvloede, gezien TS al eerder aan de bel trok bij haar vrouw om “knopen door te hakken” :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:43
KnuCha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:38:
[...]

jij hebt volledig gelijk, maar LA 11 (in dit geval is het LA10 en dus iets minder hoog) het zou fijn zijn als de werkgever inschaalt op trede 11 binnen de OOP 4 schaal.

is dit ook iets waar je "recht" op hebt nadat blijkt in het re-integratie traject dat je de werkzaamheden beheerst?

ik volg alleen niet wat er volgens jou "niet klopt"
Het klopte niet dat je zei dat ze van schaal 11 terug zakt naar schaal 4, alsof ze 7 schalen terug gaat. Van leerkracht naar Onderwijs Ondersteunend Personeel ga je echt naar andere salaris groepen over.

Ze zit inderdaad in LA10. Ik weet niet precies wat de OPP schaal is van administratief personeel. Als jij zegt dat het schaal 4 is dan geloof ik dat. Uitgaande van http://www.skor-scholen.nl/file/55/functie dan is het inderdaad maximaal schaal 4 van OPP en ga ik er echt van uit dat ze in de max. trede wordt neer gezet. Normaal wordt er binnen het onderwijs gekeken naar wat je als laatst verdiende en wordt dit gewoon naast 'de meetlat' gelegd en zo ingeschaald.

Iemand van 25 die daarvoor geen baan heeft gehad en allerlei studies heeft gehad begint in schaal LA1 en zit 5 jaar later in schaal LA6. Iemand van 25 die met zijn vorige baan al 2600 bruto verdiende in de maand zou zomaar zijn/haar eerste jaar in schaal LA6 mogen beginnen en na 5 jaar in schaal LA11 zitten. Dit is ongeacht functioneren: of je nou excellent, gemiddeld of zwak functioneert ga je elk jaar gewoon een schaal omhoog helaas (er is wel een LB-schaal: meer taken/verantwoordelijkheden voor een tientje bruto per jaar meer, maar wel een hoger eindsalaris)
Ardana schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

Niet correct:

[...]

Je hebt gelijk dat ze als ze ziek is ze een periode doorbetaald krijgt op haar oude loon. Dan zal er in overleg met de bedrijfsarts worden gekeken naar integratie. Mocht dit niet als leerkracht kunnen dan zal dit in de eerste instantie waarschijnlijk als onderwijsassistent zijn. Maar blijkbaar hebben ze voor administratie gekozen, dat heb ik nog niet mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
LankHoar schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:45:
Dit lezende raad ik TS aan om vooral op te letten op zijn vrouw of dit niet allemaal te stressvol geraakt. Kan me voorstellen dat zodra er druk komt van haar werkgever om een nieuw contract te tekenen, dit niet in goede aarde valt. Wellicht is alleen het idee al dat die druk er eventueel kan komen, voldoende om herstel van haar situatie te vertragen. Overspannen zijn is erg naar...

Maar ik zeg dit zeer waarschijnlijk ten overvloede, gezien TS al eerder aan de bel trok bij haar vrouw om “knopen door te hakken” :+
Klopt, dit is iets waar ik mij zorgen over maak. de afgelopen 6 maanden zijn druk en stressvrij geweest (vanuit werk dan) wel zijn er fysiek allerlei klachten geweest die te wijten zijn aan het jarenlang op het tandvlees lopen en maar doorgaan. van hyperventilatie aanvallen tot hartritme stoornissen, Stress maakt een hoop kapot.

Ik hoop dus dat dit goed blijft gaan, de toekomst gaat het leren maar ik sta paraat om in te grijpen indien nodig. het vervelende is alleen dat mijn vrouw bijzonder intelligent is en dus ook weer niet teveel van mijn "bemoeienis over zaken waar je op moet letten" moet hebben. dit levert voor haar ook weer stress op

ik probeer dus een beetje te sturen en monitoren zonder haar het gevoel van druk te geven. best moeilijk eigenlijk als ik erover nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05

LankHoar

Langharig tuig

*knip onzin-reply*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 30-08-2017 21:57 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom op het forum (gezien het je eerste post is). Als je meerdere van mijn posts leest, zul je zien dat ik juist wel altijd de nuance zoek. In dit topic wordt echter gevraagd naar waar TS op moet letten bij dergelijke zaken. Dus die vraag beantwoord ik.

Tevens, de vrouw van TS heeft jarenlang premie afgedragen, juist voor dit soort dingen. Is het dan redelijk dat zij daar - permanent! - vanaf ziet, omdat haar man toevallig een goed inkomen heeft? Mocht het bijv. ooit (en uiteraard ga je daar niet van uit) tot een scheiding komen, dan heeft ze haar recht in dit opzicht verspeeld. Mocht ze dan terugvallen op bijstandsuitkering, kan zelfs de Sociale Dienst nog moeilijk doen door te zeggen dat ze zélf gekozen heeft voor minder inkomen en zij dus niet gaan bijleggen.

Het gaat er niet om dat iedereen altijd z'n recht móet halen (hell, ik heb zelf afgezien van bijv. alimentatie, omdat ik dat "eerlijk" vond, ik kan prima voor mezelf zorgen), maar wél dat iemand zo volledig mogelijk geïnformeerd is over zijn rechten en plichten, zodat hij een goede afweging kan maken van de beslissingen die hij neemt en de risico's die die beslissingen met zich mee brengen.

Wat ik schreef was:
Key-word hierin is "zomaar". Akkoord gaan is prima, mits je dat voldoende geïnformeerd doet.

Zonder informatie geen geïnformeerde beslissingen. Wat (de vrouw van) TS met de informatie doet, moeten ze zelf weten. Ik kan me ook maar zo voorstellen dat ze de risico's van verlies van WIA-recht accepteren omdat het aannemen van een lagere baan véél minder stress oplevert dan wél die WIA nastreven. Aan de WIA zitten nl. ook meerdere verplichtingen vast, en bovendien, als je eenmaal het stempel "arbeidsongeschikt" hebt, kom je er ook niet zo gemakkelijk vanaf, noch kun je gemakkelijk wisselen van werk.

Maar die beslissing kun je dus alleen nemen als je weet wat je rechten en plichten zijn en welke risico's je neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 30-08-2017 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022

Het probleem is dat het stapsgewijs afschalen van mensen, echt een probleem kan zijn voor je toekomstige situatie. Stel dat er sprake is van een progressieve aandoening (dat lijkt hier niet het geval, maar is wel iets dat voo kan komen) en ook het werken in een lagere schaal niet meer gaat, dan vindt de nieuwe wia-berekening (of ww) plaats op grond van dat nieuwe salaris of minder uren. Als je dan in meerdere stappen uitvalt sta je soms helemaal met lege handen, terwijl je wel jaren gewerkt hebt (en premie hebt afgedragen.)

De regels van het systeem maken het kiezen 'in redelijkheid' helaas risicovol. Ik denk niet dat we willen naar een maatschappij waar het altijd op het scherpst van de snede moet - maar er zitten dus wel risico's aan die goed zijn om in de gaten te houden, zoals Ardana benoemt.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-06 14:53
President schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:48:
[...]

Het klopte niet dat je zei dat ze van schaal 11 terug zakt naar schaal 4, alsof ze 7 schalen terug gaat. Van leerkracht naar Onderwijs Ondersteunend Personeel ga je echt naar andere salaris groepen over.

Ze zit inderdaad in LA10. Ik weet niet precies wat de OPP schaal is van administratief personeel. Als jij zegt dat het schaal 4 is dan geloof ik dat. Uitgaande van http://www.skor-scholen.nl/file/55/functie dan is het inderdaad maximaal schaal 4 van OPP en ga ik er echt van uit dat ze in de max. trede wordt neer gezet. Normaal wordt er binnen het onderwijs gekeken naar wat je als laatst verdiende en wordt dit gewoon naast 'de meetlat' gelegd en zo ingeschaald.
Zie cao voor inschaling, wordt eindloon.

Ik snap dat je niet alles op ee forum gaat zetten met dit soort zaken. Maar zou je adviseren een goede jurist in te schakelen. Als ik het goed begrijp in het verleden zelf deeltijdontslag genomen van 1.0 naar 0.4 FTE? En nu terug naar schaal 4. Past niet echt naar mijn mening in passende werkzaamheden zoeken.
Is er een tweede spoor traject ingezet? En in de plan van aanpak of bijstelling van plan van aanpak van de WIA aangegeven dat er geen reintegratie meer plaatsvind naar eigen functie?

Besef dat wanneer je hiermee instemd ook je rechten verloren gaan als je daarna alsnog arbeidsongeschikt wordt. Laat je dus ook informeren over de andere opties die er zijn en niet alleen door iemand van de HR afdeling!

• KnuCha
Het scheelt denk ik dat mijn vrouw ook daadwerkelijk zelf iets anders wilt dan voor de klas terugkomen. We hebben het er gisterenavond over gehad en de administratieve baan lijkt haar leuk, dit ook doordat het wel gewoon binnen een school is met alle dynamiek. Ook heeft ze daar nu met de directrice een afspraak gemaakt voor komende dinsdag om kennis te maken. vanuit daar zal de re-integratie starten.

Ik lees in een aantal reacties dat het mogelijk moet zijn om niet in de eerste trede van de schaal te beginnen maar om hoger (of misschien zelfs einde van de schaal?) ingedeeld te worden?

hoe gaat dit in zijn werk en ligt dit nog ergens vastgelegd in een CAO? ik kan het zo snel niet vinden.
Het verschil in huidige loon is 2988 terug naar 1571 t/m 2242.
Het zou heel fijn zijn als zij het einde schaal loon krijgt (groei is dan alleen nog de jaarlijkse inflatie correctie, maar dat boeit niet zoveel)

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Helaas staan onze wetten en regels het niet toe om dit soort dingen "in redelijkheid" te doen. Jij mag nu heel redelijk gaan doen en allerlei dingen opgeven, maar als dat later tegen je werkt zeggen we "jammer dan, zo zijn de regels". Dan zijn we ook niet redelijk, maar volgen we exact de regeltjes.

Redelijkheid moet altijd 2 kanten op werken. Helaas is de kant van de regelgeving niet redelijk. Heel jammer, maar in NL moet je pakken wat je pakken kunt, want dat doen we ook bij jou als je een keer een tegenvaller hebt.

Daarnaast moet je je ook afvragen hoe redelijk het is om iemand jaren premies te laten betalen voor allerlei verplichte verzekeringen en vervolgens min of meer te verwachten dat je de verzekering niet of nauwelijks aanspreekt als de situatie, waartegen je je verzekerd hebt, zich voordoet. We kunnen natuurlijk ook aan de vrouw van de TS vragen om helemaal af te zien van de rechten die ze heeft opgebouwd door zichzelf te verzekeren en om dan alle betaalde premies terug te betalen. Want dat zou dan ook redelijk zijn toch? Kom je weer terug op het eerste punt: onze regelgeving houdt geen rekening met redelijkheid.

We hebben jaren geen problemen gehad met het innen van de premie. Nu zal er uitgekeerd moeten worden..

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-06 14:53
KnuCha schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:43:
Het scheelt denk ik dat mijn vrouw ook daadwerkelijk zelf iets anders wilt dan voor de klas terugkomen. We hebben het er gisterenavond over gehad en de administratieve baan lijkt haar leuk, dit ook doordat het wel gewoon binnen een school is met alle dynamiek. Ook heeft ze daar nu met de directrice een afspraak gemaakt voor komende dinsdag om kennis te maken. vanuit daar zal de re-integratie starten.
admin. Leuk vinden en meteen zo akkoord gaan zijn twee verschillende zaken, advies schakel een jurist in.
Ik lees in een aantal reacties dat het mogelijk moet zijn om niet in de eerste trede van de schaal te beginnen maar om hoger (of misschien zelfs einde van de schaal?) ingedeeld te worden?
zie cao artikel 6.2.3
hoe gaat dit in zijn werk en ligt dit nog ergens vastgelegd in een CAO? ik kan het zo snel niet vinden.
Het verschil in huidige loon is 2988 terug naar 1571 t/m 2242.
Het zou heel fijn zijn als zij het einde schaal loon krijgt (groei is dan alleen nog de jaarlijkse inflatie correctie, maar dat boeit niet zoveel)

Iemand die hier ervaring mee heeft?
2242 iets anders niet accepteren. Zou inzetten op eindloon schaal 5 of 6. Mijn ervaringen hiermee zet ik niet op een forum neer, je mag me Pm als je het wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Even een update!

Het gaat goed met mijn vrouw, ze werkt inmiddels weer twee dagen volledig en heeft het naar haar zin!
we zijn hier heel erg blij mee

Nu is het plan om haar per volgende week beter te melden (dit vindt zij prima).
Volgens mijn vrouw wordt er dan een nieuw contract opgemaakt (wissel van functie en dus lager salaris)
en krijgt ze ontslag en wordt ze vervolgens als administratief medewerker aangenomen.

Nu weet ik niet of dit de normale gang van zaken is, kan er weinig over terugvinden. Mij lijkt het wenselijker dat ze gewoon een nieuw contract krijgt waarvoor getekend wordt en dat de oude situatie hiermee beëindigd wordt?

we willen ook niet paranoia overkomen richting werkgever maar ook niet de rechten die zij in 11 jaar heeft opgebouwd verliezen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze situatie waarin je wisselt van functie en loon binnen dezelfde werkgever (demotie waar vrouw mee akkoord is)

Hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 13:37
Ancienniteitsrechten blijven staan bij opeenvolging van contracten, zolang er niet teveel tijd tussen zit. Lijkt hier geen probleem.

Het voordeel van ontslag is dat het inkomensverlies onvrijwillig is, en ze mogelijk aanspraak zou kunnen maken op werknemersverzekeringen. (indien van toepassing, en je moet er zin in hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

KnuCha schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:41:
Even een update!

Het gaat goed met mijn vrouw, ze werkt inmiddels weer twee dagen volledig en heeft het naar haar zin!
we zijn hier heel erg blij mee

Nu is het plan om haar per volgende week beter te melden (dit vindt zij prima).
Volgens mijn vrouw wordt er dan een nieuw contract opgemaakt (wissel van functie en dus lager salaris)
en krijgt ze ontslag en wordt ze vervolgens als administratief medewerker aangenomen.

Nu weet ik niet of dit de normale gang van zaken is, kan er weinig over terugvinden. Mij lijkt het wenselijker dat ze gewoon een nieuw contract krijgt waarvoor getekend wordt en dat de oude situatie hiermee beëindigd wordt?

we willen ook niet paranoia overkomen richting werkgever maar ook niet de rechten die zij in 11 jaar heeft opgebouwd verliezen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze situatie waarin je wisselt van functie en loon binnen dezelfde werkgever (demotie waar vrouw mee akkoord is)

Hoor graag van jullie!
Jammer dat je hiermee zo last minute komt, dat maakt eea toch lastiger. Ik zou deze zaak sowieso even voorleggen aan een jurist, je rechtsbijstandsverzekering (gezien de hoogte van jullie inkomen ga ik ervan uit dat jullie die hebben, en anders zou ik je adviseren die alsnog af te sluiten), of het Juridisch Loket.

Je wilt hiermee nl. niet achteraf voor vervelende verrassingen komen te staan.

Pagina: 1