Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hi,

per 01-10 heb ik een nieuwe werkgever gevonden. Nu heb ik bij mijn oude werkgever nog een studieovereenkomst en flink wat verlofuren staan. Ik heb voorgesteld dat ik bereid ben om een deel van het verlof nog op te nemen als ik de studieovereenkomst niet terug hoef te betalen. Dat levert in mijn optiek een aantal voordelen op:
- in principe betaal ik de schuld dan uit mijn brutoloon
- geen gedoe met geld heen en weer overmaken
- en ik heb nog een aantal weken vakantie volgende maand

Nu stelt mijn werkgever dat dit niet mag van de belastingdienst met een meer gedetailleerde uitleg die ik in de loop van de dag krijg. Ik heb in ieder geval zelf al gevonden dat ik de studiekosten volgend jaar van mijn belastbaar inkomen mag aftrekken, dus ik verwacht niet dat het direct daarmee te maken heeft, maar met het feit dat de werkgever mij de studieovereenkomst schenkt en dat ik dus daar belasting over dien te betalen.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk het volgende: Mag een werkgever een studieovereenkomst "verscheuren" zonder dat dat als loon gezien wordt?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee.

Een studieregeling is voor een werkgever een onbelaste investering in de werknemer. Op het moment dat deze niet in 1x wordt ingelost tegen de openstaande schuld, maar dus als "gift" wordt verscheurd of ingewisseld tegen andere financiele produkten (zoals openstaand vakantiegeld-saldo), zal er belasting betaald moeten worden want dan wordt het gezien als loon in natura.

/edit: en zoek even goed de gevolgen uit voor je belasting; aangezien de situatie is dat jijzelf ontslag neemt en ergens anders aan de gang gaat, mag het openstaande bedrag van de studieschuld niet worden afgetrokken bij de fiscus. Dit kan/kon alleen als je ontslagen wordt (niet door wangedrag ofzo) of als je blijvend arbeidsongeschikt bent geworden tijdens werktijd.

[ Voor 32% gewijzigd door MAX3400 op 30-08-2017 07:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wou de nieuwe werkgever de studieovereenkomst niet overnemen? Nu werk ik niet in de ict hoek, maar bij ons is het vrij gebruikelijk dat er niet zo moeilijk gedaan wordt over een evt studieovereenkomst bij een vorige werkgever (ivm wat schaarste).
Is dat in de ict minder gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:08:

Is dat in de ict minder gebruikelijk?
Ligt eraan; als je net voor 5K hebt gestudeerd op VMware en je gaat naar een werkgever die alleen Citrix doet, is het niet altijd logisch dat die 5K wordt overgenomen. Of je verandert zelfs van "systeembeheerder" naar "project-consultant", dan zijn de vereisten nog verschillender. Andersom; er zijn ook ICT-bedrijven die niet wakker liggen om een schuld van 20K over te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Als je de verlofuren opneemt, ben je ze kwijt. Je wilt ze dus verkopen en de opbrengst verrekenen met de studieschuld.

Voor jou (inkomstenbelasting):
* afkoop studieschuld, mits op de juiste manier gefactureerd: studiekosten. Aftrekbaar boven drempel.
* verlofuren afkopen: belastbaar inkomstenbelasting box 1.

Voor je werkgever:
* (fiscale winst) uitbetalen verlofuren: neutraal, activa/passiva transactie
* (fiscale winst) incasseren studieschuld: ook neutraal
* (BTW) uitbetalen verlofuren: loonkosten, geen BTW
* (BTW) incasseren studieschuld: hangt van de opleider af. Ben je op een hogeschool of universiteit geweest, dan zat er geen BTW op de opleiding. Ben je bij een niet erkende aanbieder op cursus geweest, 21% BTW. De werkgever zal vermodelijk BTW moeten aftragen over het resterende deel van de studieschuld. Maar het bedrag van de vordering op de werknemer zal vermoedelijk inclusief BTW in de boeken staan, dus dat mag niets uitmaken.

Ik reken met een fisctief voorbeeld van 2000 euro aan openstaande studieschuld en eveneens 2000 euro aan verlofuren. Werknemer zal dan belasting moeten betalen over 2000 - een aftrekpost van 1750 (drempel studiekosten 250). Dus ongeveer 125 euro aan belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:24:
[...]

Ligt eraan; als je net voor 5K hebt gestudeerd op VMware en je gaat naar een werkgever die alleen Citrix doet, is het niet altijd logisch dat die 5K wordt overgenomen. Of je verandert zelfs van "systeembeheerder" naar "project-consultant", dan zijn de vereisten nog verschillender. Andersom; er zijn ook ICT-bedrijven die niet wakker liggen om een schuld van 20K over te nemen.
Raar. Je bent bij de nieuwe werkgever aangenomen omdat je de juiste capaciteiten hebt en het kostenplaatje (vnl. jouw salaris) klopt. Studieschuld is gewoon een aspect van het kostenplaatje. Het zou voor de werkgever helemaal niet uit moeten maken aan welke studie het geld besteed is. Het enige wat ertoe doet is dat het totale kostenplaatje (capaciteiten vs kosten) wel klopt.

Ik heb zelfs wel meegemaakt dat een bedrijf het budget om studiekosten over te nemen contant aan de nieuwe medewerker uitbetaalde omdat zij niet aan leasewagens deden en zijn vorige baas wel. Van dat geld kon ie een nette tweedehands auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
SirLenncelot schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:36:
Hi,

per 01-10 heb ik een nieuwe werkgever gevonden. Nu heb ik bij mijn oude werkgever nog een studieovereenkomst en flink wat verlofuren staan. Ik heb voorgesteld dat ik bereid ben om een deel van het verlof nog op te nemen als ik de studieovereenkomst niet terug hoef te betalen. Dat levert in mijn optiek een aantal voordelen op:
- in principe betaal ik de schuld dan uit mijn brutoloon
- geen gedoe met geld heen en weer overmaken
- en ik heb nog een aantal weken vakantie volgende maand

Nu stelt mijn werkgever dat dit niet mag van de belastingdienst met een meer gedetailleerde uitleg die ik in de loop van de dag krijg. Ik heb in ieder geval zelf al gevonden dat ik de studiekosten volgend jaar van mijn belastbaar inkomen mag aftrekken, dus ik verwacht niet dat het direct daarmee te maken heeft, maar met het feit dat de werkgever mij de studieovereenkomst schenkt en dat ik dus daar belasting over dien te betalen.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk het volgende: Mag een werkgever een studieovereenkomst "verscheuren" zonder dat dat als loon gezien wordt?
Dus jou voorstel is
- Je neemt x weken vakantie
- Als beloning dat je niet meer gaat werken (want vakantie), hoef je een schuld niet te betalen

Volgens mij heb je meer kans als je iets voorsteld als vakantiedagen verrekenen met studieschuld. Dus niet opnemen maar eigenlijk in 1 afrekening uit te betalen samen met de vordering van de studieschuld, zodat jullie alleen over het verschil een afrekening doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Xanaroth schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:17:
[...]
Dus niet opnemen maar eigenlijk in 1 afrekening uit te betalen samen met de vordering van de studieschuld, zodat jullie alleen over het verschil een afrekening doen.
Volgens mij is dat wat TS bedoeld. Want vakantiedagen opnemen terwijl je opgezegd hebt is niet in het belang van de werkgever. Die wil je meestal zo lang mogelijk aan het werk houden voor de "overdracht'".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:05
MAX3400 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:40:
Een studieregeling is voor een werkgever een onbelaste investering in de werknemer. Op het moment dat deze niet in 1x wordt ingelost tegen de openstaande schuld, maar dus als "gift" wordt verscheurd of ingewisseld tegen andere financiele produkten (zoals openstaand vakantiegeld-saldo), zal er belasting betaald moeten worden want dan wordt het gezien als loon in natura.
IANAL, maar volgens mij geldt dat alleen als de studieschuld van je oude werkgever wordt overgenomen door je nieuwe werkgever. Want die nieuwe werkgever betaalt dan een schuld voor jou af die jij anders zelf zou moeten betalen en dat is dan uiteraard een voordeel waar je belasting over moet betalen.

Het volgen van een opleiding is niet belast en als je werkgever ervan af ziet jou op te laten draaien voor de kosten, is er (volgens mij, maar wederom: IANAL) géén sprake van een belastbaar voordeel.

Zelf heb ik ooit een keer ontslag "genomen" ("genomen" tussen aanhalingstekens, want ik werd feitelijk gewoon gedwongen) en heb sindsdien (ruim 8 jaar geleden) nooit meer wat vernomen van mijn studieschuld van vier cijfers. Niet van mijn ex-werkgever, maar ook niet van de fiscus. En de werkgever had ik ook niks ingehouden op mijn salaris vanwege studiekosten. Dus studiekosten kwijtgescholden zonder daar belasting over te betalen. En dat was een beursgenoteerde financiële instelling; ik kan me niet voorstellen dat die zomaar belastingwetten gaat overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden, mede daardoor weer verder kunnen zoeken online en nu kan ik het gesprek weer beter geïnformeerd aangaan. Dank daarvoor.

Om wat verduidelijking te geven:
  • De overdracht kan redelijk snel plaatsvinden omdat ik recent veel projecten afgerond heb, dus de maximaal uitwerk termijn hoeft daarvoor niet gehandhaafd te worden.
  • De nieuwe werkgever neemt de studiekosten niet over. Daar ben ik zelf mee akkoord gegaan.
  • Ik zie het voordeel voor mijn huidige werkgever als volgt: Ik kan tot 30-09 uitwerken en dan loon+openstaande reserveringen uitbetaald krijgen en daarna de resterende studiekosten terugbetalen. Of ik kan een deel van die reserveringen vrijwillig opnemen en daarmee de kosten voor mijn werkgever verminderen. Mits ik dan het voordeel heb van het terugbetalen van de studiekosten vanuit mijn brutoloon.
@MAX3400 ik kan niet terugvinden of er afwijkende regels zijn wanneer ik zelf ontslag neem. Ik kan alleen het volgende vinden:
Studiekostenvergoedingen en ontslag
Soms moet een werknemer bij ontslag de onbelaste studiekostenvergoeding terugbetalen. Die terugbetaling
is voor de werknemer geen negatief loon. De werknemer kan het terugbetaalde bedrag in het jaar van de
terugbetaling wel als scholingsuitgaven opnemen in zijn aangifte inkomstenbelasting.
bron: Handboek loonheffing 2017

@t_captain Volgens mij blijven de voordelen gelden ik lees namelijk het volgende:
De vrijstelling is ook van toepassing als een werknemer de vergoeding voor studiekosten onder bepaalde
omstandigheden moet terugbetalen,
bron: Handboek loonheffing 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik ziet het voordeel voor mijn huidige werkgever als volgt: Ik kan tot 30-09 uitwerken en dan loon+openstaande reserveringen uitbetaald krijgen en daarna de resterende studiekosten terugbetalen. Of ik kan een deel van die reserveringen vrijwillig opnemen en daarmee de kosten voor mijn werkgever verminderen.
Euh nee; geen idee wat jij onder reserveringen verstaat maar vakantiedagen etc. horen bij de functie. Die kan je niet "goedkoper" opnemen voor de werkgever omdat er alsnog een vaststaand loon, vakantiegeld, sociale premies, verzekeringen etc. moet worden betaald tot einde van het contract.

De enige manier om jouw huidige werkgever goedkoper uit te laten zijn: vrijwillig eerder ontslag nemen, enkele weken/maanden onbetaald thuis zitten, dan pas bij je nieuwe werkgever aan de gang gaan. Hiermee moet je wel weer oppassen want in die tussentijd ben je voor sommige zaken niet verzekerd of bouw je geen premie op!
Studiekostenvergoedingen en ontslag
Vraag het desnoods na bij de Belastingdienst maar je hebt het weer over ontslag. Dat is niet aan de orde. Jij gaat/wil vrijwillig afscheid nemen van je huidige werkgever. En je hebt bij de nieuwe werkgever al bedongen dat zij de schuld niet overnemen.

Studiekosten, betaald door de werkgever, vallen onder Werkkostenregeling en dat is voornamelijk "wergever based". De aftrekposten hiervoor zijn aan de werkgever toebedeeld en niet aan de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Euh nee; geen idee wat jij onder reserveringen verstaat maar vakantiedagen etc. horen bij de functie. Die kan je niet "goedkoper" opnemen voor de werkgever omdat er alsnog een vaststaand loon, vakantiegeld, sociale premies, verzekeringen etc. moet worden betaald tot einde van het contract.
In mijn hoofd gebeurt het volgende:
  • September kent 21 werkdagen, dat is in mijn geval 21x7,2=151,2 uur arbeid
  • Dan heb ik nog 301 verlofuren openstaan. (voornamelijk gespaard bovenwettelijk verlof van afgelopen 5 jaar + wettelijk verlof 2017-correctie voor laatste 3 maanden 2017). Dit wordt uitbetaald wanneer de arbeidsovereenkomst eindigt.
  • Als ik t/m 30-09 werk betaalt mijn werkgever mij 151,2+301=452.2 uur bruto uit.
  • Als ik t/m 08-09 werk en daarna verlof opneem dan betaalt mijn werkgever mij 43,2 uur arbeid en 108 uur verlof uit voor september. Waarna nog 193 uur verlof overblijft. Dus een totaal van 43,2+108+193=344,2 uur.
Dat is dan toch voor de werkgever goedkoper?

Ik zal de belastingdienst bellen of ik het terugbetalen van de studieovereenkomst van bij belastbaar inkomen mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:05
Volgens mij zit dat net anders.

Je hebt 301 verlofuren. Als je die ]niet opneemt, dan moet je werkgever je die betalen en dat kost de werkgever geld. Duidelijk.

Als je ze wel opneemt, dan hoeft de werkgever je die uren straks niet uit te betalen. Maar tegenover dat verschil staat dat jij dan thuis zit in plaats van werkt.

Dus wat het beste uitkomt voor de baas hangt dan voor een belangrijk deel af van het feit of je wat nuttigs te doen hebt op de zaak.

Krijg je een maandsalaris of verdien je een uurloon? Dat maakt natuurlijk ook wel uit in je berekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:09
maar als je minder werkt, is het toch logisch dat je minder betaald krijgt? Ik zie niet in waar het voordeel van je werkgever zit. In jouw tweede geval werk je simpelweg 3 weken minder, en krijg je die dus ook niet uitbetaald.

Wat ik me zou kunnen voorstellen is dit:
- een vakantiedag is 7.2 * 20 euro = 144 euro waard
- studieschuld is 2880 euro
- je levert 20 vakantiedagen in om dit te compenseren
- die dagen moet je dus wel gewoon werken
- het mag van de belastingdienst
- bedragen zijn uiteraard fictief

[ Voor 39% gewijzigd door borft op 30-08-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Koos Werkloos schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:36:
Als je ze wel opneemt, dan hoeft de werkgever je die uren straks niet uit te betalen. Maar tegenover dat verschil staat dat jij dan thuis zit in plaats van werkt.
Precies. Salaris is voor een bedrijf helemaal geen kostenpost, het is een investering. Daarvoor krijgen ze het "product" (gedane arbeid) dat ze indirect met rendement kunnen verkopen. Maar vakantie is heel wat anders, over die periode betalen ze wel salaris maar krijgen er niets voor terug. Daarom is het vaak voor een werkgever interessanter om vrije dagen uit te betalen dan om een werknemer thuis te laten zitten. Zeker als de werknemer al heeft opgezegd, dan wil je er als baas nog even uitknijpen wat je kunt zolang je kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
ik heb met mijn werkgever een andere constructie opgezet.

Wel nog even met de belastingdienst gebeld, voor de mensen die het interesseert:
  • De kosten van de opleiding die ik terug zou moeten betalen aan mijn werkgever kunnen bij de IB aangifte van het desbetreffende jaar van het belastbaar inkomen afgehaald worden.
  • Wanneer mijn werkgever de terug te betalen kosten kwijtscheldt en dit niet op mijn jaaropgave vermeldt dan hoef ik daar geen inkomstenbelasting over te betalen.
Ik moet eerlijk zeggen dat de persoon die mij informeerde niet heel zeker van zijn zaak klonk, maar dit is daadwerkelijk het antwoord dat ik gekregen heb. Met name de tweede stelling vind ik verbazingwekkend. Ik raad dan ook iedereen aan om zelf te informeren.

iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 19:28
Het is juist dat er geen loonbelasting over studie is verschuldigd. Wel vooropstaand dat het een opleiding in bedrijfsbelang is. Dan wordt het namelijk gezien als bedrijfskosten. (Cursus aquerellen voor een boekhouder valt daar bijvoorbeeld niet standaard op, (wat niet wil zeggen dat dat zelfs niet kan)).

Daarnaast staat het werkgever en werknemer vrij om afspraken te maken over dese kosten in verband met vertrek of mislukkken studie over een terugbetalingsregeling

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Pagina: 1