Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:06
Hallo,

Ik heb zeer weinig verstand van camera's en zou graag advies willen voor de aankoop van onze eerste camera. Ik heb zelf verschillende what to buy under ... afgezocht en ik kwam op onderstaande opties uit, maar ik heb geen idee waar ik nu op moet letten.

Wat heb ik zelf al gevonden:
pricewatch: Nikon Coolpix P530 Zwart
pricewatch: Canon EOS 1300D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III Zwart
pricewatch: Canon PowerShot SX530 HS Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ72 Zwart

Wat is je beschikbare budget?
- Maximaal 350 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- Nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Nee, leuke gimmick maar meer niet
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
- Lijkt me niet
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Wifi / bluetooth zou leuk zijn.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
- Kitlens lijkt mij voor nu voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je wensenlijstje is dermate onduidelijk dat wij ook geen flauw idee hebben waar we op zouden moeten letten.

Waar wens je de camera voornamelijk voor te gebruiken?
Wil je de natuur in om macro-opnames te maken van vlinders of wil je een voetbalwedstrijd van je schoonzoon filmen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Excuses, ik dacht te lezen dat als er geen "speciaal" doel was je het niet hoefte te specificeren.

Aankomende bruiloft wil ik de camera neerzetten voor de gasten om foto's te laten nemen. Daarnaast zal het dan meegenomen worden op de huwelijksreis om die vast te leggen. Vervolgens voor huis-tuin-keuken doeleinden zoals vriendin die foto's van de natuur neemt of landschappen.

Helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Misschien een sony a5000 met kitlens?
De camera is prima, die lens is ietsje minder. Maar hij zal voldoen voor de meeste gevallen (een bruiloft wordt wel iets lastiger ivm weinig licht). En mocht je fotograferen echt leuk blijken te vinden, dan kun je nog eens wat extra lenzen kopen.

[ Voor 77% gewijzigd door blupmans op 30-08-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Ik sta voor alles open. Ik dacht zelf dat de Canon 1300D de beste keuze zou zijn, deze komt in diverse "best buys" terug. De a5000 nog geen enkele keur daarin gezien.

Ik denk zelf dat we het bij 1 lens houden voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fromz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:15:
Aankomende bruiloft wil ik de camera neerzetten voor de gasten om foto's te laten nemen. Daarnaast zal het dan meegenomen worden op de huwelijksreis om die vast te leggen. Vervolgens voor huis-tuin-keuken doeleinden zoals vriendin die foto's van de natuur neemt of landschappen.
Dus hij moet geschikt zijn voor zowel je vrouw als je vriendin? Of ga jij niet trouwen? ;)

Aangezien je blijkbaar de komende tijd zowel dichtbij wil fotograferen (bruiloft / personen) maar later ook verder weg (landschappen), weet ik niet of een DSLR of kitje direct de beste oplossing is. Het is namelijk erg zuur als je op een verre reis erachter komt dat je toch een 180mm lens nodig had voor heleboel foto's; bijvoorbeeld omdat je in Brazilie in het regenwoud eigenlijk 9x zoom nodig had voor die vogels in de boom ofzo.

Je budget is wat krap, toegegeven, maar is het niet een idee om bij een goede fotozaak eens te gaan vragen/winkelen en daar je wensen/eisen bespreken? Misschien zelfs apparatuur huren voor de genoemde activiteiten? En dan later een betere indruk hebben van wat je wel/niet nodig hebt en dan uiteindelijk een goede camera (met/zonder losse lenzen) kopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
vriendin - wife to be, moet er soms nog aan wennen :)

Het moet dus eigenlijk gewoon een allrounder zijn, makkelijk te gebruiken voor beginners, acceptabele kwaliteit en het liefst wel met wifi of bluetooth.

Vergeet niet dat we enkel smarthphone kwaliteit gewend zijn, alles zal dus al beter zijn dan nu..
Ik had gehoopt dat er voor dit budget toch 1 of 2 boven de rest uit zou steken maar de mogelijkheden zijn legio.. Ik kom er met zoeken ook niet uit.
Misschien toch eens bij zo n winkel langs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:46
De sony a5100 is tegenwoordig ook heel goedkoop op te pikken. Uitstekende beginnerscamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
5100 is boven budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 09:28
Ik zeg alvast vooraf, ik ben ook een leek en totaal geen ervaring met camera's.

Ik zat onlangs in een soortgelijke situatie. Mijn vriendin wilde graag een spiegelreflexcamera om mee te beginnen als hobby. Ik naar een winkel om advies te vragen met ongeveer hetzelfde budget als jij. De vraag die je jezelf moet afvragen, vind ik, is: ga je alle opties die op een spiegelreflex mogelijk zijn zoals diafragma, witwaardes etc ook daadwerkelijk gebruiken? Of zal de camera voornamelijk op auto staan om bijvoorbeeld vakantiefoto's mee te maken? En ook wel handig om jezelf af te vragen, als je hem meeneemt, ben je bereikt om eventueel meerdere lenzen mee te nemen voor grote afstanden? Dit waren de vragen die mij gesteld werden toen in de winkel en bij mij was het antwoord grotendeels nee, maar dit is persoonlijk. Mij werd toen de Sony HX350 aangeraden. Deze heeft een vaste lens met 50x optische zoom (18-1200mm). Nogmaals ik ben een leek die de camera voornamelijk heeft gekocht voor de goede kwaliteit en de grote zoom.

https://www.kamera-expres...cybershot-dsc-hx350-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Dank heren, zoals je hierboven ook aangeeft, ik ga alle opties van een echte dslr niet gebruiken. Het zal dus een bridge of superzoom worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Fromz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:31:
Dank heren, zoals je hierboven ook aangeeft, ik ga alle opties van een echte dslr niet gebruiken. Het zal dus een bridge of superzoom worden.
Dat soort camera's bieden vaak net zoveel opties hoor, alleen iets verder weggestopt. Zo'n beetje alle dslr's en systeemcamera's hebben ook een automatische stand, dus die argumenten kunnen in principe de prullenbak in ;)

Het nadeel van die bridge camera's en compactcamera's is de kleine sensor. En aangezien je je verhaal praktisch begon met een stukje over foto's van je bruiloft lijkt me dat persoonlijk niet heel handig. Voor jouw budget zou ik denk ik toch kijken naar een tweedehands systeemcamera of dslr. Je levert veel zoom in maar je krijgt er voor de rest veel meer camera voor terug. Of je moet een tweedehands superzoom lens zien te vinden en die erbij nemen.

maar goed, iedereen kijkt hier natuurlijk door z'n eigen bril naar :p

[ Voor 3% gewijzigd door blupmans op 30-08-2017 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
Klopt, maar ook geen "gedoe" met lenzen.

Ik kom op de volgende shortlist uit:

pricewatch: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart
product: Nikon Coolpix B500

Of een tweedehands camera, zal marktplaats vandaag is in de gaten houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Fromz op 31-08-2017 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb nog even een paar suggesties qua camera's, anders dan in de startpost en mogelijk iets met budget. Maar neem vooral even wat reviews door, hier en daar:

pricewatch: Panasonic Lumix DC-TZ90 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix B700 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart

Heb de B700 zelf kunnen testen en dat is wel een fijn stuk apparatuur om mee te fotograferen; best snel qua interface/bediening en de stabilisatie van dat ding is ook best netjes. Niet gekocht want we hebben nog een FZ150 die eigenlijk al meerdere jaren trouwe dienst doet en zowel bij statische beelden als sport goede resultaten weet neer te zetten.
blupmans schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:07:
[...]

Dat soort camera's bieden vaak net zoveel opties hoor, alleen iets verder weggestopt. Zo'n beetje alle dslr's en systeemcamera's hebben ook een automatische stand, dus die argumenten kunnen in principe de prullenbak in ;)
Ik denk dat het issue een beetje is; de use-case is wat breed. Met alle respect; wil je op een bruiloft perfecte plaatjes schieten en daarna op huwelijksreis plaatjes schieten en dan de rest van de levensduur/dagen een beetje huis-, tuin- en keukengebruik, kan ik me voorstellen dat een DSLR soms wat omslachtig kan werken.

Voorbeeld: in 1 vakantie zijn wij zowel naar allerlei kerken geweest in Italie, naar meerdere auto-musea maar ook op de Vesuvius geweest en de Amalfi-kust verkend. De ene keer sta je binnen (kerk) maar wil je een foto maken van 1 fresco op het plafond 53m omhoog. De volgende keer ben je buiten en wil je graag wide/breed de hellingen, bloemen en kronkelweg schieten. Had ik een DSLR gekocht, denk ik dat ik 3 lenzen had moeten meesjouwen op sommige dagen (of 2 specifieke) maar met 40 graden buiten en straatjes zo breed als je bed, staat me dat persoonlijk erg tegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 03:27
Met een DSLR moet je voor een allround gebruik iets van een 18-150/180 hebben. Dan heb je "8-10x zoom". Valt we geheel buiten budget. Ik heb zef een EOS M met een 18-55, maar mis af en toe wel wat zoom. Daar tegenover staat dat de sensor wat beter is dan van een travelzoom of bridge.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin maar met een goede compact camera eventueel een tweede hands top compact zoals een LX7 of LX100 van panasonic, Sony RX100 of een Canon. Voordeel wel top kwaliteit lens en goede sensor ook vol automaat maar ook met pro instellingen mogelijk. Resultaat is beter dan van de instap DSLR cams met kitlens. Ben sinds kort in het bezit van een LX100 en heb deze naast een Nikon D300 met een top 80-200 2.8 lens gebruikt en ben verbluft door het resultaat en vooral ook het dynamisch bereik echt top.
Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:58
-foto's voor op de bruiloft: laat iemand met een goede camera foto's maken. Anders heb je straks 50 foto's van die drie dronken vrienden en geen van alle leuke momenten. Gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid.
- de beste camera is degene die je bij je hebt. Als je geen ervaring met dslr's hebt en er eerder nooit interesse in had, gaat die camera onder het stof verdwijnen.
- koop een prima compactcamera van €200 die in je broek/jaszak past. Die kan al meer dan je ooit zal gebruiken. En voor de huis- tuin en keukenfoto's ga je toch je telefoon gebruiken.

Zo, bespaar ik je toch maar mooi €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Highland schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:09:
-foto's voor op de bruiloft: laat iemand met een goede camera foto's maken. Anders heb je straks 50 foto's van die drie dronken vrienden en geen van alle leuke momenten. Gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid.
Ik mag aannemen dat er ook een fotograaf wordt ingehuurd (en dan niet het neefje van... want die heeft een grote camera).
Pagina: 1