Overstap van provider, geen analoog signaal meer via glasvez

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09-2024
Hallo,

Wij hebben nu een tijdje glasvezel via OnsBrabantNet. Hiermee kregen we digitaal signaal via de glasvezelmodem voor internet en tv en kregen we analoog signaal voor de radio.

We hebben ruim een half jaar terug best wel wat geïnvesteerd om overal goede kabels naartoe te trekken.

We hebben op het analoge signaal van de glasvezelmodem 3 radio's aangesloten dmv splitters. De kabels lopen onderandere door een tunnel naar de schuur.

Maargoed,
Nu gaan we in enkele weken, zonder dat we dat wilde, naar KPN. Echter zend KPN geen analoog signaal uit. De ruim 100M COAX die we getrokken hebben lijkt dus voor niets te zijn. Echter hebben we nog geen oplossing.

Mijn vraag was, bestaat er geen converter oid, waar je een RJ45 kabel induwd, en waar dan analoog signaal uitkomt waar je dan weer een COAX op kan aansluiten.
Op die manier zou alles weer werken in mijn ogen, echter krijg ik niets gevonden.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een analoog signaal via glasvezel? Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-04 23:25
Ik ben er niet heel erg bekend mee dus kan je er de ins en outs niet over vertellen. Maar je bent opzoek naar een MoCa set.

Zijn 2 kastjes die je aan beide zeiden van de Coax kabel plaatst. Ze zijn wel aan de prijs. Voor 3 aansluitingen ben je waarschijnlijk een stuk voordeliger uit om toch maar een dag nieuwe kabels te gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-05 22:34
TERW_DAN schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:07:
Een analoog signaal via glasvezel? Hoe dan?
Genexis NTU e.d. leverde vroeger gewoon coax signaal.
Aksnes schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:08:
Ik ben er niet heel erg bekend mee dus kan je er de ins en outs niet over vertellen. Maar je bent opzoek naar een MoCa set.

Zijn 2 kastjes die je aan beide zeiden van de Coax kabel plaatst. Ze zijn wel aan de prijs. Voor 3 aansluitingen ben je waarschijnlijk een stuk voordeliger uit om toch maar een dag nieuwe kabels te gaan trekken.
Ik zie 123 even niet wat hij aan een MoCa set direct heeft? Die radio's hebben een coaxiale ingang en geen RJ45 ingang neem ik aan.

Het is mogelijk om een radiozender te moduleren op de coax kabel vanaf een internetstation echter om een volledig pakket op de kabel te zetten heb je geen kant en klaar apparatuur voor. Bij onze grote oranje vriend is dat ook al een rack met apparatuur. Enigste optie is of Ziggo afsluiten of radio's vervangen denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-04 23:25
Jim423 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:11:
[...]

Genexis NTU e.d. leverde vroeger gewoon coax signaal.

[...]

Ik zie 123 even niet wat hij aan een MoCa set direct heeft? Die radio's hebben een coaxiale ingang en geen RJ45 ingang neem ik aan.

Het is mogelijk om een radiozender te moduleren op de coax kabel vanaf een internetstation echter om een volledig pakket op de kabel te zetten heb je geen kant en klaar apparatuur voor. Bij onze grote oranje vriend is dat ook al een rack met apparatuur. Enigste optie is of Ziggo afsluiten of radio's vervangen denk ik.
Telaat op de avond.. 7(8)7 Ik dacht dat hij bedoelde dat er een UTP verbinding naar de schuur moest...

Nog steeds een optie. Maar dan gebruik maken van internetradio. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@maartenvdw heeft het nog een pré om internet of televisie over deze coax kabel te krijgen?
Of ligt er voor dat doel al een utp naast naar de schuur?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
er lopen naar de schuur nu 3 kabels, 2x utp, 1 voor internet en 1 voor tv. De derde kabel is een Coax welke voor de 2 radio's was.

Nu hebben we twee vrij grote versterkers met radio staan daar, van die degelijke oude Sony's, deze willen we graag houden.

Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om op deze bestaande Coax een analoog signaal te zetten met een of andere module?

Dit is nu de situatie, digitale tv kabel staat er niet bij overigens.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/a29d3db80c145b76863896deb448d8b8f2984b50/?url=http%3A%2F%2Foi64.tinypic.com%2Fsno4lc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan zelf wat bouwen (Raspberry met een modulator o.i.d.) maar er is geen kantenklaar oplossing beschikbaar naar mijn weten. Bedenk ook dat dat kastje ook ergens zijn zenders vandaan moet halen en internetstreams zijn ook niet altijd even betrouwbaar. Het enige wat ik kan bedenken is om een €19,05 basis abonnement bij Ziggo af te sluiten. Als je zelf iets gaat bouwen zal dat ook wat geld kosten. Of het met een forse antenne via de ether proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Indien analoog (of DVB-C) een noodzaak is, en Ziggo als provider beschikbaar, dan zou een overstap naar Ziggo misschien niet geheel onlogisch zijn zoals eerder al aangegeven.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Oke, maar de kans is natuurlijk aanwezig dat zij hier ook vanaf gaan stappen dan in de toekomst.

Ik snap niet dat ze van het analoge afstappen maar geen fatsoenlijke digitale opvolger hebben.

https://www.plattetv.nl/i...-710-dab-zwart-13708.html
Dit is een radio die in de buurt komt met die we nu hebben staan, maargoed, 3x 900 euro lijkt mij beetje overdreven.

FM vanuit de lucht is van zeer slechte kwaliteit waar wij wonen, verder komt er alleen een glasvezel kabel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Je hoeft niet meteen je versterkers weg te gooien he. Gewoon een losse DAB tuner of internet radio tuner er op werkt toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
Je kunt een FM Modulator scoren op eBay. Die worden vaak voor auto's verkocht.
Daar sluit je dan een audiobron op aan. Bijvoorbeeld internetradio van een DAB tuner.
Je hebt dan maar één bron op alle radio's tegelijk, maar je gebruikt wel je kabels.

Alternatief is een antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt van Ziggo naar KPN, maar heb nog steeds een FM signaal op de coax aansluiting. Misschien dat er in jouw meterkast ook een coax zit van Ziggo waar wel signaal op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:01
GlashartMedia leverde vroeger idd analoge TV (+radio) en DVB-C.

Men gebruikte hier de 2e vezel voor.

KPN heeft echter besloten om te focussen op IPTV. Dus inderdaad: Bij een verhuizing of wat dan ook ben je het signaal kwijt. Ook in nieuwbouwgebieden wordt de 2e vezel nieteens meer aangelegd.

Het kan overigens ook op 1 vezel, maar dat wordt bijna nergens gedaan, omdat het wat onlogisch is om 2 netwerken online te houden (DVB/analoog + IPTV)

Doordat DVB-C over glas eenrichtingsverkeer is (tenzij je zwaar investeert) is het voor partijen ook commercieel niet interessant. Men wil alles weten, volgen, gepersonaliseerd reclame, opnames beheren (niet mogen doorspoelen tijdens reclames enz). Allemaal dngen die met de 'oude' technieken niet of lastig mogelijk zijn.

Vanuit business model is het dus een logische keuze.

Voor de klant echter nadelig. Je wilt/hebt niet overal netwerkkabels liggen, wilt geen maandelijkse kosten betalen voor extra stroomzuipende kastjes, of investeren in je netwerk upgraden naar multicast

IPTV signaal omzetten naar analoge radio/tv: Het kan, maar is of creatief doen met modulatoren (slechts een aantal zenders, en losse settopboxen nodig) of een complete headend bouwen. Maar ik gok dat dat een beetje buiten budget is (reken even op 10k)

In jouw geval blijven er dus een paar opties over:
- Internetradio via een oude tablet / laptop / telefoon
- DAB+ uit de ether
- analoge radio uit de ether
- kabelradio/tv via Ziggo oid (zoals gezegd staat er vaak nog signaal op de aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

je kan overwegen een extra tv kastje te nemen (zo'n arcadian) en die dan als radio ontvanger te gebruiken en via de output daarvan , indien mogelijk, je bestaande radio / versterkers te voeden. In standaard zitten er geloof ik al twee bij kpn en een extra kost ?? per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 15:27
Volgens mij kun je FM ook nog gewoon via de lucht ontvangen, dus waarom zou je COAX überhaupt nog nodig hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
dôh schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:21:
Volgens mij kun je FM ook nog gewoon via de lucht ontvangen, dus waarom zou je COAX überhaupt nog nodig hebben? :)
Simpel, zenderaanbod. Je wil niet weten hoeveel vraag er is naar FM radio in huis bij providers. Ik heb lang genoeg technische dienst gedaan voor DSL/Glas en die vraag kwam altijd terug: "en mijn radio dan?". Ik snap ook niet echt waarom tv's DVB-C zijn gaan ondersteunen, dat daar allerlei handige kastjes voor gemaakt zijn maar een modern radiotoestel? Ho maar. Buiten wat internetradio's en een sporadische DAB+ tuner (waar dus nooit een coax variant op bedacht is) blijven mensen dooremmeren met FM via antennekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:49
Volgens mij kun je het gros van de Nederlandse zenders via het internet ontvangen, bijvoorbeeld met TuneIn Radio. Eventueel casten naar een Chromecast (Audio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
En dan komen we weer bij het feit dat Tunein geen standaard is op veel radio's. Let er maar eens op hoeveel radio's of home cinema systemen gewoon alleen FM hebben.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:54
Is caiway geen optie? Je krijgt daar zover ik weet internet via glasvezel en tv via coax, dus ik verwacht dat je dan ook wel radio via coax kunt krijgen..

Maar caiway heeft helaas maar een klein dekkingsgebied..
Pagina: 1