Twee routers, één Apple TV. Is omschakelen te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Omdat één router niet voldoende bleek heb ik een tweede op zolder geplaatst. Met mijn telefoon en ipad heb ik nu overal bereik.
Op de router beneden zit een Apple Tv.
Je raadt het al, steeds als ik beneden een muziekje wil luisteren heeft mijn telefoon of Ipad steevast het "verkeerde" wifi punt te pakken, die op zolder.
Een luxeprobleem maar wel irritant: vrijwel elke keer eerst van wifi-punt veranderen voordat ik de Apple TV kan gebruiken.

Iemand een oplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door tbenschop2 op 29-08-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:07
Je moet je nieuwe 'router' als accesspoint instellen. Dan heb je één netwerk, in plaats van twee.

Lees hier hoe dat moet: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Thalas, bedankt, dat klinkt goed.
Echter toen ik de boel installeerde heb ik daar (als ik me goed herinner) ook over gelezen, en is het nadeel daarvan dat ik niet meer kan switchen als dat nodig is.
Vaak zit ik nog op router 1, wil even een filmpje kijken maar heb dan maar één streepje bereik. Het filmpje laadt niet of nauwelijks. Ik switch dan naar 2 waarna alles als een speer gaat.
Dat kan niet meer als ik één netwerk heb.

Probleem zou zijn opgelost als mijn ipad slim genoeg was om zelf te switchen zodra hij merkt dat het huidige punt een slecht signaal heeft en er ook een ander, beter signaal beschikbaar is.
Of gebeurt dat wel als je van alles 1 netwerk maakt, zoals je voorstelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is een begin maar waarschijnlijk niet genoeg.

Er zijn legio oplossingen (betere plaatsing, goede instellingen doen, b-rates uitschakelen, min RSSI disconnect, active roaming door controller etc. etc.), maar welke toepasbaar zijn hangen volledig af van de apparatuur in kwestie. Onze glazen bol is stuk, dus:

- welke "routers" heb je in huis staan? Geef (ook als eentje van je provider is) exacte typenr.
- hoe ziet je huis eruit en waar staan de apparaten? Vooral waar de vloeren van gemaakt zijn en evt aanwezige isolatielagen en/of tegels zijn relevant.

Wat je trouwens altijd kunt doen: zorg dat de volgende vier zaken EXACT hetzelfde zijn op beide:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord/sleutel)
- Security (alleen WPA2!)
- Encryption (alleen CCMP/AES!)

Dan zullen 'slimme' clients automatisch overschakelen.

Als een of beide van de "routers" dualband is, is het handig om twee verschillende SSID's te voeren, eentje voor 2.4GHz, eentje voor 5GHz. Verbind alle apparaten die 5GHz kunnen detecteren alleen daarmee, en verbind alleen de apparaten die dat niet kunnen met de 2.4GHz. Stel beide SSID's in op beide "routers"

En mbt "routers" - alles wat je hier roept gaat over de WiFi-performance. Dat heeft niets met routerfunctionaliteit te maken maar met de WiFi Access Point (AP) die in de apparaten ingebouwd zit. Daarom zou je het over AP's moeten hebben en niet routers.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 29-08-2017 22:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-07 10:04
tbenschop2 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:49:
Thalas, bedankt, dat klinkt goed.
Echter toen ik de boel installeerde heb ik daar (als ik me goed herinner) ook over gelezen, en is het nadeel daarvan dat ik niet meer kan switchen als dat nodig is.
Vaak zit ik nog op router 1, wil even een filmpje kijken maar heb dan maar één streepje bereik. Het filmpje laadt niet of nauwelijks. Ik switch dan naar 2 waarna alles als een speer gaat.
Dat kan niet meer als ik één netwerk heb.

Probleem zou zijn opgelost als mijn ipad slim genoeg was om zelf te switchen zodra hij merkt dat het huidige punt een slecht signaal heeft en er ook een ander, beter signaal beschikbaar is.
Of gebeurt dat wel als je van alles 1 netwerk maakt, zoals je voorstelt?
Dat gaat je met 2 verschillende SSID's nooit lukken! Je devices zullen over het algemeen pas switchen als het signaal helemaal weg is. Dit is maar goed ook. Stel dat je ook ooit bij de buren op WiFi hebt gezeten dan zou hij spontaan naar dat netwerk kunnen overgaan, dan Kun je opeens niet meer printen, of bedien je de speakers van de buurman.

Wat jij dus wilt is 1 van de routers in AP modus. (Zie link naar topic van 1e reactie). Vervolgens zoals Dion zei alles gelijk(SSID, WPA2 key, etc. Etc.). Dan zullen de meeste apparaten vloeiend switchen, omdat het toch hetzelfde netwerk is. Hoe goed dat gaat hangt af van je netwerkapparatuur en je client devices. Daarnaast kun je een de clients een handje helpen door goede plaatsing, instellingen optimaliseren(kanaal, kanaalbreedte, zendvermogen etc). Ook daar zijn legio topics over te vinden.

Het is leuk dat je nu kan zien met welk AP je verbonden bent, maar dat handmatig moeten schakelen is natuurlijk totaal niet handig. Als je erg geïnteresseerd bent in hoe je clients verbonden zijn, zijn er zat oplossingen om dat in de gaten te houden(UniFi bijv.). Je hebt echter al hardware, dus het zal daar vanaf hangen of dit mogelijk is.