Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 11:27
Ik heb gister mijn nieuwe computer in elkaar laten zetten en zat er gezellig naast.

Nu is gebleken dat als ik 1 geheugen kaartje in het door de manual aangegeven slot doet, hij het deed. Terwijl de computer niet boot (en het EZ debug led brand) wanneer ik de andere geheugenkaart erin deed. Dit meerder malen gewisseld, telkens zelfde resultaat. Dus ik dacht, de ene is kapot.
Het rare is alleen dat als ik de tweede er ook bij prik (in de juiste slot) dat de computer ook gewoon boot, hij ziet dat er 2 x 16 in zit, maar dat hij maar 16gb gebruikt.
Ook in windows zegt ie: 32 geïnstalleerd waarvan 16 beschikbaar.

Terugsturen of is dit nog op een andere manier te behelpen?

1700x ryzen
32gb ram (2*16)
B350 PC MATE
500GB SSD EVO SAMSUNG
1050 ti gaming 4gb

Geheugen (CMK32GX4M2A2400C16) is compatible. Ook bevestigd door Azerty.
De werkende draait ook op correcte mhz. Bios heb ik zelf niet geupdate, stond me bij dat de kaart in juli gefabriceerd was, maar aangezien hij de ene helemaal goed pakt zou hij een identieke toch ook moeten pakken? Zijn twee gelijke (compatible) ram banks uit één doosje.

Alle reacties

Verwijderd

Welke biosversie is geïnstalleerd?

• DeKoetsier
Ik zal hem er weer even in klikken om te gaan bekijken. Maar maakt dat uit? En dan bedoel ik in de zin van. Als de ene het doet, waarom zou de andere identieke in precies dezelfde slot, het elke keer niet doen?

Edit: biosversie E7A34AMS.A40
Bios build date: 9 mei 2017

[ Voor 17% gewijzigd door DeKoetsier op 29-08-2017 22:08 ]

Verwijderd

Dat iig updaten. Latere versies hebben een fix voor geheugencompatibiliteit.

Als je op https://www.msi.com/Mothe...C-MATE.html#support-mem-2 kijkt staat de kit er niet tussen. Wellicht is dat met een recent bios opgelost.

• DeKoetsier
Maar hij doet het toch gewoon perfect? 1 van de 2 identieke ram bankjes. Klinkt heel raar naar mijn idee. Je zou zeggen dat als ie niet compatibel zou zijn, dat geen van twee zou werken, ipv 1 perfect, keer op keer. Toch?

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DeKoetsier schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:23:
Maar hij doet het toch gewoon perfect? 1 van de 2 identieke ram bankjes. Klinkt heel raar naar mijn idee. Je zou zeggen dat als ie niet compatibel zou zijn, dat geen van twee zou werken, ipv 1 perfect, keer op keer. Toch?
Je weet duidelijk al wat er mis is, dus stuur je de defecte module terug om een werkende te krijgen.

Waarom start je dit topic als je toch al weet wat er mis is?

• DeKoetsier
Omdat ik het graag leer als datgene wat ik beweer helemaal niet 'logisch' is en dat het een logische oplossing (of er een andere logische oplossing is) waarmee ik het kam verhelpen.

Ik bedoel het helemaal niet vervelend en hoop juist dat het een simpele fix kan zijn. Dus die sneer is naar mijn mening onnodig.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Als module 1 het in slot x het wel doet maar module 2 niet kun je wel aardig de conclusie trekken dat de 2e module niet naar behoren werkt.

Vergeet niet de complete kit op te sturen, ze horen niet voor niets bij elkaar.

• DeKoetsier
Ik ben er bang voor dat dat het wordt. Balen, weer een paar dagen uit de running. Bedankt voor het bevestigen.

De rest ook bedankt voor de genomen moeite om mee te denken!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12
DeKoetsier schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:23:
Het is heel onwaarschijnlijk dat een BIOS update het verschil gaat maken, maar toch: er is een kans.
Je schrijft "1 van de 2 identieke ram bankjes", maar in de echte wereld zijn ze nooit 100% identiek, met voldoende nauwkeurige meetapparatuur ga je altijd een verschil ontdekken, hoe subtiel dan ook. Dus theoretisch kan het zijn dat een oude BIOS net niet met de ene module om kan gaan en een nieuwe BIOS dat probleem net weet op te lossen.

Zoals ik begon: heel onwaarschijnlijk. Maar niet onmogelijk, dus omdat het een kleine moeite is zou ik het gewoon proberen.

• DeKoetsier
Dankje @vanaalten, inderdaad dus de moeite waard om het te proberen. Ik ga even snel onderzoeken hoe ik dit kan doen en anders gaan ze vandaag op de post.

• DeKoetsier
vanaalten schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:32:
[...]

Het is heel onwaarschijnlijk dat een BIOS update het verschil gaat maken, maar toch: er is een kans.
Je schrijft "1 van de 2 identieke ram bankjes", maar in de echte wereld zijn ze nooit 100% identiek, met voldoende nauwkeurige meetapparatuur ga je altijd een verschil ontdekken, hoe subtiel dan ook. Dus theoretisch kan het zijn dat een oude BIOS net niet met de ene module om kan gaan en een nieuwe BIOS dat probleem net weet op te lossen.

Zoals ik begon: heel onwaarschijnlijk. Maar niet onmogelijk, dus omdat het een kleine moeite is zou ik het gewoon proberen.
Ok, dat is zuur. Bios update gedaan via de MSI Update 6 file. Is hij klaar om te restarten... geen boot. Nu brand het CPU lampje (bij het EZ debugging LED).
Dus uitzetten, kabel eruit, even de CMOS batterij eruit, er weer in, even wachten, aansluiten en weer aanzetten. Blijft branden... |:( |:( |:(

Ook geprobeerd: uit zetten, voedingskabel eruit, met een sleutel of platkop de twee puntjes te verbinden voor 5 a 10 seconden om de CMOS te resetten. Aanzetten. Geen effect.

Wat nu? Bios update heeft nu de situatie alleen maar verslechterd :'(
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Als je iets toe te voegen hebt, kun je dat dmv de 'wijzig'-knop. Je kunt vanuit het wijzig-scherm ook prima andere posts quoten.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 30-08-2017 22:27 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

BIOS updates via programma's in Windows zelf (zoals Live Update) zijn ten zeerste af te raden om te gebruiken.

BIOS update kun je beter doen vanuit de BIOS zelf (M-Flash heet dat bij MSI wat ik zo snel vind), of via een DOS omgeving (tegenwoordig vaak niet meer nodig gezien flash functies in de BIOS zelf zitten die makkelijker werken).

Updaten onder Windows gaat namelijk vaak fout, omdat er nog vanalles op de achtergrond ook bezig die problemen kan opleveren tijdens het flashen (zal vast vaak zat goed gaan, maar de kans op problemen is groter dan wanneer je het vanuit de BIOS zelf doet).
Zijn ook meerdere topics (Tom's Hardware) te vinden over gebrickte moederborden na gebruik van Live Update.

• vanaalten
Ouch... da's wel zuur.

Kijk ik in de manual als het over CMOS naar default zetten gaat (pagina 35):
Resetting BIOS to default values
  1. Power off the computer but DO NOT unplug the power cord (system under S5/Soft-off mode).
  2. Use a jumper cap to short JBAT1 for about 5-10 seconds.
  3. Remove the jumper cap from JBAT1.
  4. Power on the computer.
... dus die jumper kortsluiten moet je zo te zien juist doen met 220V aangesloten, voeding in de 'aan' stand (en dan gok ik dat er een 5V-standby led zal branden).

Doet dat niets, dan kan je hooguit nog proberen de CPU even los te halen en opnieuw vast te zetten (wellicht een pinnetje dat even slecht contact maakte). Maar, ik zou het ook snappen als je mijn adviezen nu liever maar negeert, nadat je m'n vorige advies opvolgde. En dan wellicht het hele zaakje inclusief uitleg/verhaal retourneren.

• DeKoetsier
Ziet er naar uit dat hij echt gebricked is. Heb van alles geprobeerd, maar nul resultaat.

Is nu 'alleen' mijn moederbord naar z'n grootje, of kan ik meer drama verwachten?

• vanaalten
De kans dat je de CPU kapot gemaakt heb schat ik rond de nul. Zelfde ook voor grafische kaart, SSD of het werkende RAM reepje. Dit omdat je niet meer aan de hardware hebt gezeten na de BIOS update, en omdat je systeem nog werkte direct na het flashen. Maar, 100% zekerheid heb je niet.

Wat ik nog zou doen: nu alles uit elkaar halen - en dan morgen nog eens opnieuw in minimale bezetting in elkaar zetten. Kan alles nog even ontladen, connectors die niet goed contact maakten kunnen het nog eens proberen en wie weet bedenk je nog wat slims terwijl je bezig bent om het te laten werken. Werkt het niet - dan minstens moederbord en RAM-kit retourneren.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Als de bios een geheugen detecteerd in een ram slot, de SPD kan uitlezen, maar daarna tijdens de POST toch een error vind in dat geheugen tijdens de memory check, krijg je de situatie waarin windows aangeeft 32gb gedetecteerd & 16gb bruikbaar. Heb zelf al een keer meegemaakt dat de simm prima blijkt te zijn, alleen het contact tussen de dimm en het slot niet. Probeer slot 1 & 3, of slot 2 & 4 eens en kijk of je een ander resultaat krijgt. Soms is een issue zoals dit na het herplaatsen van ram opeens opgelost zoals ik zelf nog geen 30 minuten geleden ook weer eens ondervonden heb.

• DeKoetsier
@gravitone hij reageert helemaal nergens meer op, niks nada noppus, dus die stap is gepasseerd. ;) Ik ga met Azerty afspreken en kijken of ze me on the spot kunnen helpen. Helaas is het moederbord weer via Megekko besteld 8)7

Daarnaast is de 'kapotte' ram unit al 5 x herplaatst om het te checken, in de tijd dat de computer nog wel opstartte.

EDIT: Nieuwe MOBO wordt opgestuurd en als het goed is ook nieuwe RAM. Hopelijk kan ik dan eindelijk eens gaan genieten van de setup:P

[ Voor 37% gewijzigd door DeKoetsier op 01-09-2017 13:57 ]

Pagina: 1