Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb hard drive trays/caddies voor een server uit China gekocht, die gebroken zijn aangekomen. De leverancier heeft op zijn kosten met express delivery vervangende caddies verstuurd, wat erg fijn was.

De caddies kosten gezamenlijk €41,31 (voor 7). Bij de herverzending heeft DHL Express alleen btw en administratiekosten in rekening gebracht. De btw is gelukkig wel aftrekbaar gezien het een zakelijke aankoop is, maar de administratiekosten zijn wat vervelend.

Ik zal de volgende keer wat meer oppassen met de administratiekosten bij kleine bestellingen en het onder de €22 proberen te houden wanneer mogelijk.
Beschrijving van de goederen: TRAY
BTW bedrag: EUR 8,61 - Zit er iets boven, maar klopt wel ongeveer.
Administratieve kosten: EUR 14,50
BTW Administratieve kosten: EUR 3,05
Totaal te betalen bedrag: EUR 26,16
Is het mogelijk om van te voren aan te geven dat je een pakketje verwacht vanuit het buitenland zodat je niet met administratiekosten te maken krijgt, maar netjes btw betaalt en die achteraf verrekent bij zakelijke aankopen?

Bij de 1e keer dat ik het pakketje had ontvangen met kapotte trays had ik geen boete en geen administratieve kosten, dus gelukkig niet dubbel betaald, maar hoe voorkom je dat je dubbel betaald in deze gevallen?

Ik heb het al betaald en alles is netjes binnen gekomen, maar altijd goed te weten voor de volgende keer.

[ Voor 4% gewijzigd door chronoz op 29-08-2017 17:36 ]

Beste antwoord (via chronoz op 30-08-2017 07:58)

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

chronoz schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:35:

Is het mogelijk om van te voren aan te geven dat je een pakketje verwacht vanuit het buitenland zodat je niet met administratiekosten te maken krijgt, maar netjes btw betaalt en die achteraf verrekent bij zakelijke aankopen?
Je kunt een "vrijstelling bij wederinvoer" aanvragen bij garantie kwesties. Dan hoef je geen btw / inklaringskosten te betalen bij een nieuwe verzending.

https://www.postnl.nl/kla...rkomst-teruggestuurd.html

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik heb hard drive trays/caddies voor een server uit China gekocht, die gebroken zijn aangekomen. De leverancier heeft op zijn kosten met express delivery vervangende caddies verstuurd, wat erg fijn was.

De caddies kosten gezamenlijk €41,31 (voor 7). Bij de herverzending heeft DHL Express alleen btw en administratiekosten in rekening gebracht. De btw is gelukkig wel aftrekbaar gezien het een zakelijke aankoop is, maar de administratiekosten zijn wat vervelend.

Ik zal de volgende keer wat meer oppassen met de administratiekosten bij kleine bestellingen en het onder de €22 proberen te houden wanneer mogelijk.

[...]

Bij de 1e keer dat ik het pakketje had ontvangen met kapotte trays had ik geen boete en geen administratieve kosten, dus gelukkig niet dubbel betaald, maar hoe voorkom je dat je dubbel betaald in deze gevallen?

Ik heb het al betaald en alles is netjes binnen gekomen, maar altijd goed te weten voor de volgende keer.
Ik ben wel erg benieuwd naar een specificatie van die "administratiekosten".
Dat daar btw over betaald wordt lijkt me evident. Maar hoezo "administratie"?
Logischerwijs betaal je toch een all-in prijs onder de noemer verzendkosten?

Maar als ik het nu goed begrijp:
Leverancier China stuurt jou een 2e pakketje op.
DHL berekent jou over dit 2e pakketje administratiekosten?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Je kunt een "vrijstelling bij wederinvoer" aanvragen bij garantie kwesties. Dan hoef je geen btw / inklaringskosten te betalen bij een nieuwe verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Switchie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 06:42:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar een specificatie van die "administratiekosten".
Dat daar btw over betaald wordt lijkt me evident. Maar hoezo "administratie"?
Logischerwijs betaal je toch een all-in prijs onder de noemer verzendkosten?

Maar als ik het nu goed begrijp:
Leverancier China stuurt jou een 2e pakketje op.
DHL berekent jou over dit 2e pakketje administratiekosten?
De verkoper had aangeboden om met DHL Express een 2e pakketje te sturen i.p.v. met de gratis post, omdat ik anders weer 5-6 weken moest wachten.

Ik ben ook benieuwd of deze administratiekosten altijd €14,50 zijn. Ik heb bij het pakketje bijgeleverde factuur waarop staat $28 disk trays en $20 DHL shipping (kosten verzender). $28 is €23, dus sowieso net 1 euro boven de btw-treshhold.

De belastingdienst heeft netjes een mooi overzicht op uit hun website, maar de DHL dus niet. Ik denk dat de administratiekosten altijd ongeveer hetzelfde zijn en dat ik vrij veilig voor €300 kan kopen in China, zolang ik maar de btw, invoerrechten (0% bij computers) en administratiekosten betaal. Ik denk dat die administratiekosten van DHL altijd rond de ~€15 zijn, al kan ik dat niet goed vinden.
Kenzi schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 06:49:
[...]

Dankje, allebei uitstekende tips, daar ga ik direct naar kijken!

Ik kan eventueel proberen American Express te bellen om mijn geld (€26,16) terug te vragen omdat het om een R.M.A. gaat, die zijn altijd vrij makkelijk, maar ik weet niet of dat oneerlijk is en of ik daarmee te ver ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb net DHL Express gebeld op een gratis nummer en ze verwezen me gelijk door naar de Advanced, Duty, Collectie met telefoonnummer:
spoiler:
088 100 4242

Het valt me mee dat iedereen telefonisch bereikbaar is zonder hoge belkosten hoeven te betalen. d:)b

Update: 3 minuten in de wachtrij gestaan, daarna 2 minuten iemand gesproken, ze gaan het uitzoeken en bellen me terug op mijn mobiele nummer.

[ Voor 21% gewijzigd door chronoz op 30-08-2017 08:30 ]