Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
Een technisch vraagje waar ik niet helemaal uit kom. Ik ben er ook niet zeker van dat het in het goede forum geplaatst is, dus mocht dat niet zo zijn, mijn excuses!

Ik heb op zolder mijn PC via HDMI aangesloten op mijn receiver, so far so good. Nu wil ik de ene keer mijn monitor (1080p nu, maar in de nabije toekomst wordt dit 1440p en wellicht 4K in de wat verdere toekomst), maar een andere keer mijn beamer (1080p) als output gebruiken. Mijn receiver heeft slechts 1 uitgang, waardoor ik nu iedere keer handmatig de HDMI-kabel van de monitor, dan wel beamer, uit de receiver moet halen om de andere er weer in te pluggen.

Dit lijkt me nogal omslachtig en dat moet vast handiger kunnen. Mijn vraag is specifiek: wat voor kastje heb ik in dit specifieke geval nodig? Ik dacht aan een HDMI switch of splitter, maar zou graag vernemen of mijn vermoeden juist is.

Omdat een plaatje meer zegt dan mijn vage omschrijving, is hier een schets van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bMjAp5/situatie.png

Dus: welk soort kastje heb ik nodig en waar moet ik op letten? Het gaat er dus om dat er gekozen kan worden waar het output signaal naartoe gestuurd wordt.

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Beste antwoord (via PressPlayOnTape op 29-08-2017 19:46)

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Een splitter is de goedkoopste oplossing, aangezien je nu maximaal 1080 wilt doen zou ik ook enkel kijken naar een switch die het ondersteunt, die 1x2 switches zijn vrij goedkoop (10€), dan lijkt het mij een beetje overkill om te willen uitwijken naar een duurdere switch/matrix die meteen ook HDMI 2.0b 18Gbps toelaat, dan betaal je gemakkelijk 20x meer terwijl je de functionaliteiten niet zal gebruiken en toch niet zal toepassen omdat -zo vermoed ik- jouw receiver geen 4K (en misschien zelfs geen 1440p) zal doorgeven. (over welke receiver spreken we trouwens?)

Je kan ook jouw receiver vervangen naar een exemplaar met 2x HDMI out. Dan ben je meteen "paraat" voor de toekomst.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HDMI switch dus. Liefst een aktieve switch.

4K zou ik uitstellen; afhankelijk van "wat is 4K voor jou", ben je mogelijk ook meteen gebonden aan nieuwe hardware om HDMI 2.1 te ondersteunen/splitten.

Hint, puur omdat ik het niet weet; niet alle switches ondersteunen HDCP. Je hebt dus kans dat als je een officiele film wil afspelen bij een uitgebreidere setup van BD-player -> receiver -> switch -> beamer dat het niet eens gaan werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 09:02
Aangezien je de monitor en beamer waarschijnlijk nooit tegelijk zal willen gebruiken, kan je het beste een switch halen. Zorg dan wel dat het kastje alles ondersteunt wat je zal willen gebruiken (4K, etc). Koop dus niet het eerste de beste goedkope ding wat je tegenkom, maar vergelijk even via google.

Acties:
  • Beste antwoord

• road rebel
  • Nu online
Een splitter is de goedkoopste oplossing, aangezien je nu maximaal 1080 wilt doen zou ik ook enkel kijken naar een switch die het ondersteunt, die 1x2 switches zijn vrij goedkoop (10€), dan lijkt het mij een beetje overkill om te willen uitwijken naar een duurdere switch/matrix die meteen ook HDMI 2.0b 18Gbps toelaat, dan betaal je gemakkelijk 20x meer terwijl je de functionaliteiten niet zal gebruiken en toch niet zal toepassen omdat -zo vermoed ik- jouw receiver geen 4K (en misschien zelfs geen 1440p) zal doorgeven. (over welke receiver spreken we trouwens?)

Je kan ook jouw receiver vervangen naar een exemplaar met 2x HDMI out. Dan ben je meteen "paraat" voor de toekomst.

• PressPlayOnTape
  • Nu online

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
road rebel schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:43:

Ik heb de pricewatch: Onkyo HT-S7705 Zie nu pas in de specificaties dat ie over 2x HDMI out beschikt 8)7 Daar heb ik dus al die tijd gewoon overheen gekeken of verkeerd geïnterpreteerd. Ik denk dat ik door de naamgeving 'OUT SUB' op het verkeerde been gezet ben en ten onrechte aannam dat dat met de subwoofer te maken had.

Blijkbaar heb ik dus geen switch nodig, wat helemaal top is! In ieder geval allemaal bedankt voor de suggestie en het me wijzen op het juiste kastje :)

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@PressPlay0nTape Volgens mij is "OUT SUB" geen keuze maar een verplichting. Lees even goed je handleiding door maar als je 2x HDMI OUT wil aansturen, zal ook op beide een aktief apparaat moeten zitten. Je kan niet selecteren alleen de ene of de andere output; het is meer een "mirror" functie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• road rebel
  • Nu online
PressPlay0nTape schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:46:
[...]

Ik heb de pricewatch: Onkyo HT-S7705 Zie nu pas in de specificaties dat ie over 2x HDMI out beschikt 8)7 Daar heb ik dus al die tijd gewoon overheen gekeken of verkeerd geïnterpreteerd. Ik denk dat ik door de naamgeving 'OUT SUB' op het verkeerde been gezet ben en ten onrechte aannam dat dat met de subwoofer te maken had.

Blijkbaar heb ik dus geen switch nodig, wat helemaal top is! In ieder geval allemaal bedankt voor de suggestie en het me wijzen op het juiste kastje :)
Kijk, dat is nog eens een meevaller! Jouw receiver kan meteen ook hetgeen je wilt, monitor en beamer aansturen aan 1080p is geen enkel probleem. Veel plezier ermee!

• PressPlayOnTape
  • Nu online

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:55:
@PressPlay0nTape Volgens mij is "OUT SUB" geen keuze maar een verplichting. Lees even goed je handleiding door maar als je 2x HDMI OUT wil aansturen, zal ook op beide een aktief apparaat moeten zitten. Je kan niet selecteren alleen de ene of de andere output; het is meer een "mirror" functie.
@MAX3400 Dank voor je reactie. Op zich is het geen probleem als 'OUT SUB' een 'mirror' is van 'OUT MAIN'. Dan wordt het beeld van de PC welliswaar naar zowel de monitor als de beamer gestuurd, maar heb ik slechts één van beide aan. Precies wat ik wil eigenlijk. Wat betreft je opmerking over een actief apparaat; dat zal ik inderdaad even nazoeken, of gewoon proberen. Thanks!
road rebel schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:23:
[...]

Kijk, dat is nog eens een meevaller! Jouw receiver kan meteen ook hetgeen je wilt, monitor en beamer aansturen aan 1080p is geen enkel probleem. Veel plezier ermee!
Top! Bedankt voor het meedenken en het zetje in de juiste richting :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wees je overigens wel bewust van het verschil tussen een splitter en een switch. https://sewelldirect.com/...litters-switches-matrixes Een splitter gebruik je om van 1 apparaat naar 2 of meer andere apparaten te sturen. Dus bijv. je blu-rayspeler naar 2 tv's. Een switch doet het omgekeerde. Deze gebruik je om meerdere apparaten op 1 hdmi-ingang aan te sluiten. Dus bijv. een Xbox en mediaspeler op 1 hdmi-ingang van je tv. Een hdmi-matrix kan het allebei.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• PressPlayOnTape
  • Nu online

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
Jorgen schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:51:
Wees je overigens wel bewust van het verschil tussen een splitter en een switch. https://sewelldirect.com/...litters-switches-matrixes Een splitter gebruik je om van 1 apparaat naar 2 of meer andere apparaten te sturen. Dus bijv. je blu-rayspeler naar 2 tv's. Een switch doet het omgekeerde. Deze gebruik je om meerdere apparaten op 1 hdmi-ingang aan te sluiten. Dus bijv. een Xbox en mediaspeler op 1 hdmi-ingang van je tv. Een hdmi-matrix kan het allebei.
Helder. In mijn situatie zou ik dus een splitter moeten hebben, mocht de 2x HDMI out toch niet naar behoren werken. Immers, ik wil 1 output signaal naar 2 apparaten sturen. De receiver heeft op dit moment immers maar 1 input van de PC. Dit kan in de toekomst weliswaar veranderen, maar de receiver beschikt over genoeg HDMI inputs om dat op te vangen.

Pagina: 1