Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Astronomen detecteren magnetisch veld van sterrenstelsel op

Pagina: 1
Acties:

• Wodanford
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-11 09:09
Astronomen detecteren magnetisch veld van sterrenstelsel op 5 miljard lichtjaar
Quasars zijn bijzondere heldere, verre sterrenstelsels die enorm veel energie uitstralen.
Quasars worden gevormd door (supermassieve) zwarte gaten die zich in het centrum van sterrenstelsels bevinden. Wanneer deze zwarte gaten materie opslurpen, zenden ze straling uit langs de polen. Als de polen en dus de straling onze kant op gericht zijn, zien wij deze felle straling die in het verleden voor sterren werd aangezien. Vandaar quasi stellar object = quasar.

Ik begrijp dat deze uitleg minder lekker bekt dan een kort zinnetje. Maar het idee dat een quasar een sterrenstelsel is, is in ieder geval niet juist.

Firefox · Kubuntu · LibreOffice

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:19

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Thanks, ga het aanpassen. Ik dacht al dat het niet helemaal juist was. Heb wel eens een docu gezien met een animatie van een zwart gat met van die enorme lichtbundels aan de beiden polen, wat inderdaad komt door het opslurpen van materie en het uitzenden van straling. Maar het werd door meerdere bronnen toch als 'galaxy' aangeduid, ook door bericht van de site van de universiteit van een deel van de betrokken astronomen. Dus ik ging ervan uit dat het dan stond voor de verzameling van dat enorme zwarte gat in het centrum + de bijbehorende 'omliggende' sterren.