Led-voeding altijd aan laten staan: relevant verlies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51
Als ik meerdere ledstrips apart aan en uit wil kunnen schakelen, is het praktisch om de schakelaars in het laagstroomgedeelte (24V) te zetten. Ik vraag me af of ik daarmee een relevant verlies heb doordat de voeding (Meanwell 24V, 240W) altijd aan staat.

Hoeveel energie verbruikt zo'n (moderne) voeding als alle led-strips uitstaan om en nabij, bijvoorbeeld uitgedrukt in euro's per jaar?

[ Voor 36% gewijzigd door pmeter op 29-08-2017 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wikipedia: No load power

Ik heb vroeger inderdaad te maken gehad met Energy Star en ik weet dat er regelgeving bestaat voor no load power. De vraag is alleen, in hoeverre is dat van toepassing op een led voeding. Daar heb je vrijwel altijd een jurist voor nodig om dat te interpreteren.

Mean Well specificeert soms no load power, alleen voor dit model niet. In de regel kun je er vanuit gaan dat een fatsoenlijke voeding/product maximaal 0.5W verbruikt zonder load of in standby. Omrekenen naar euro's mag je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Je vraag is helaas echt niet te beantwoorden, de ene LED-strip is de andere namelijk niet. Beste wat je kan doen is het aansluiten, en verbruik aan het stopcontact meten. Bij jouw energieleverancier kun je de tarieven checken en zelf doorrekenen wat dit je gaat kosten. Als je het op voorhand wilt weten, voordat je tot aanschaf overgaat, kun je het beste het verbruik van je beoogde LED-strip checken, de efficiency van de voeding (als je dit niet kan vinden: mail de webshop of leverancier even, vaak wil men het best voor je uitzoeken) en schat het reële verbruik. Als je er een paar Watt naast zit, ga je dat niet op je energierekening merken.

...