Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vroeger hadden mijn ouders aan ABN Zilvervloot rekening voor me, waar je kon sparen vanaf de geboorte en dat komt dan vrij op je 18e. Kreeg je natuurlijk jaarlijks rente op en bij vrijgeven nog een (fikse) bonusrente.

Tegenwoordig is spaarrente natuurlijk nihil. Veel banken bieden nog wel zo'n product aan, maar rente daarop is natuurlijk niet interessant (0,2-0,5%). Enige bank met vergelijkbaar "Zilvervloot" concept is SNS, maar daarop is inleg maximaal 600 euro per jaar.

Aangezien in dit geval je een vrij lange looptijd hebt, ben ik benieuwd of er niet interessantere opties zijn, bijv. via beleggen of een andere vorm.

Ideale eisen:
  • Beginnen met lage inleg (500-1000 euro)
  • Elk jaar bij te plussen met vergelijkbaar bedrag
  • Beter rendement dan huidige spaaropties (ik snap dat er niet iets is als gegarandeerd rendement).
Normaliter bij beleggen in iets als een indexfonds is het (als ik het goed heb) voordelig als je met een bepaalde pot begint en die over meerdere jaren laat staan. Bijplussen schiet niet zo op, want dan stap je elk jaar natuurlijk in voor dan geldende koersen en ben je voordeel van lange termijn kwijt, niet? (De 1000 euro in jaar 17 heeft maar een looptijd van een jaar natuurlijk en is dus gevoeliger voor wat er in dat jaar gebeurd.)

Wat zijn interessante financiële producten waar ik naar zou moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met een indexfonds kan 18.000 euro in jaar 17 ook opeens maar 14.000 euro waard zijn in jaar 18, dat risico loop je altijd. Beleggen brengt nou eenmaal altijd risico met zich mee, daar ontkom je niet aan.

Juist elke maand tegen de dan geldende koers instappen is het interessantst op lange termijn, zo pak je zowel de hoogtepunten als de dieptepunten mee en profiteer je het meest van de gemiddelde koersstijging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:16
Keeper schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:21:

Normaliter bij beleggen in iets als een indexfonds is het (als ik het goed heb) voordelig als je met een bepaalde pot begint en die over meerdere jaren laat staan. Bijplussen schiet niet zo op, want dan stap je elk jaar natuurlijk in voor dan geldende koersen en ben je voordeel van lange termijn kwijt, niet? (De 1000 euro in jaar 17 heeft maar een looptijd van een jaar natuurlijk en is dus gevoeliger voor wat er in dat jaar gebeurd.)

Nee, het idee is juist dat je door gespreid inleggen (en gespreid onttrekken) het risico op pech met de instapkoers verlaagd. Dollar cost averaging is de term om op te zoeken als je hier meer over wilt weten.

Zelf heb ik voor mijn zoontje een spaarrekening bij een bank en een beleggingsrekening bij Brand New Day. Op die laatste wordt maandelijks een vast bedrag gestort. Dat wordt volledig in een indexfonds belegd. Je kunt er bij BND voor kiezen om aan het eind van de looptijd de portfolio automatisch gespreid af te bouwen naar een lager risicoprofiel.

Overigens kun je met depostio's nog wel riscico-arm een beetje rente krijgen. 10 jaar vast is nog "wel" 1.4% op te krijgen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:56:
[...]

Nee, het idee is juist dat je door gespreid inleggen (en gespreid onttrekken) het risico op pech met de instapkoers verlaagd. Dollar cost averaging is de term om op te zoeken als je hier meer over wilt weten.

Zelf heb ik voor mijn zoontje een spaarrekening bij een bank en een beleggingsrekening bij Brand New Day. Op die laatste wordt maandelijks een vast bedrag gestort. Dat wordt volledig in een indexfonds belegd. Je kunt er bij BND voor kiezen om aan het eind van de looptijd de portfolio automatisch gespreid af te bouwen naar een lager risicoprofiel.
Thanks, dat ga ik beide even bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:43
Ik heb een account bij meesman genomen juist hiervoor.
Elke maand leg ik 250 in voor een eventuele dure studie voor mijn zoon (van nu anderhalf).
Waarschijnlijk ga ik het bedrag wat tegen die tijd in de pot zit lang niet nodig hebben maar dat is een luxe en zien we dan wel weer.

Hierboven al genoemd, door gespreid inleggen vlak je de pieken en dalen uit. Minder risico. Afgelopen 2 jaar gezond rendement, dus dan kan er gerust een keertje wat minder jaar tussen zitten, en toch (veel) meer rendement dan spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vroeger hadden mijn ouders aan ABN Zilvervloot rekening voor me, waar je kon sparen vanaf de geboorte en dat komt dan vrij op je 18e. Kreeg je natuurlijk jaarlijks rente op en bij vrijgeven nog een (fikse) bonusrente.

Tegenwoordig is spaarrente natuurlijk nihil. Veel banken bieden nog wel zo'n product aan, maar rente daarop is natuurlijk niet interessant (0,2-0,5%). Enige bank met vergelijkbaar "Zilvervloot" concept is SNS, maar daarop is inleg maximaal 600 euro per jaar.

Aangezien in dit geval je een vrij lange looptijd hebt, ben ik benieuwd of er niet interessantere opties zijn, bijv. via beleggen of een andere vorm.

Ideale eisen:
  • Beginnen met lage inleg (500-1000 euro)
  • Elk jaar bij te plussen met vergelijkbaar bedrag
  • Beter rendement dan huidige spaaropties (ik snap dat er niet iets is als gegarandeerd rendement).

Waarom niet de zilvervloot van de SNS?
Je wens is tussen de 500 en 1000 euro per jaar. De zilvervloot kan 600 euro per jaar worden bijgestort.

De "overige" 400 zou je wellicht op een andere manier kunnen besteden (index rekening inderdaad of iets). Echter, de vraag is of het heel "verstandig" is om met deze lage standen je geld voor langere tijd vast te zetten. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken of op de spaarrekening, maar vergeet ook niet dat het spaargeld / beleggingsgeld tot hun 18e bij jouw vermogen wordt opgeteld. Er van uit gaande dat je ook een partner hebt, wordt alles boven de grofweg 42k belast. Je rendement moet dus hoger zijn dan die VRH, anders heeft het IMHO weinig zin.
ybos schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:36:
Ik heb een account bij meesman genomen juist hiervoor.
Elke maand leg ik 250 in voor een eventuele dure studie voor mijn zoon (van nu anderhalf).
Waarschijnlijk ga ik het bedrag wat tegen die tijd in de pot zit lang niet nodig hebben maar dat is een luxe en zien we dan wel weer.

Hierboven al genoemd, door gespreid inleggen vlak je de pieken en dalen uit. Minder risico. Afgelopen 2 jaar gezond rendement, dus dan kan er gerust een keertje wat minder jaar tussen zitten, en toch (veel) meer rendement dan spaarrekening.
Enige nadeel van Meesman is dat je eerste inleg wel 10k moet zijn...
Verder heb ik ook zitten twijfelen of ik dat zou willen of niet

[ Voor 14% gewijzigd door BastaRhymez op 29-08-2017 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:37:

Enige nadeel van Meesman is dat je eerste inleg wel 10k moet zijn...
Verder heb ik ook zitten twijfelen of ik dat zou willen of niet
Nee. Of 10k in 1x of maandelijks minimaal €100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:19
Toevallig is vorige week mijn tweede petekind geboren. Ik heb voor beide kindjes een spaarverzekering bij Dela genomen met een gegarandeerd rendement van 2,75% per jaar met kans op winstdeling.

Beoogd eindkapitaal zonder winstdeling is 20.000 na 18 jaar met een inleg van ongeveer 71 euro per maand.

De komende jaren zie ik de spaarrente nog niet zo snel stijgen. Voordeel van Dela: je mag de inleg kostenloos omhoog en omlaag zetten en na 10 jaar sparen kun je kostenloos de tegoeden opnemen.

Als de spaarrente stuctureel hoger worden dan die 2,75%, kan ik mijn inleg bij Dela verlagen en ergens anders verder sparen. Na 10 jaar kan ik er weer een grote spaarpot van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
Nadeel van Dela is wel dat de verzekering niet onder het Deposito Garantie Stelsel valt, dus als Dela omvalt is het geld helaas weg.

Ik spaar voor de kids elke maand en beleg elke maand via DeGiro in ETF's voor ze, op een rekening die op hun eigen naam staat. Dit ivm schenkingsbelasting.

[ Voor 37% gewijzigd door koksie op 29-08-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Nee. Of 10k in 1x of maandelijks minimaal €100
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
koksie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:27:
Ik spaar voor de kids elke maand en beleg elke maand via DeGiro in ETF's voor ze, op een rekening die op hun eigen naam staat. Dit ivm schenkingsbelasting.
Nadeel is wel dat het dan van hun is. Oftewel als het om wat voor reden dan ook compleet mis loopt, is dat geld nog steeds van hun, ook al gebruiken ze het enkel om wiet te kopen.

Overigens is ondersteuning in studiekosten van kinderen geen schenking. Dus je kan dan al een €1000 per maand (heel ruwweg) aan ze overmaken zonder een schenking te hebben. (Dat is natuurlijk ervan uitgaande dat ze studeren, maar anders kom je weer bij opties als schenking voor aankoop huis, of gewoon maximaal vrijgestelde elk jaar schenken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:31
Heb je ook naar ASN Jeugdsparen gekeken? Daar krijg je op dit moment nog 1.4% (wel variabel) en kun je net zoveel inleggen al je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:16
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:51:
[...]

Nadeel is wel dat het dan van hun is. Oftewel als het om wat voor reden dan ook compleet mis loopt, is dat geld nog steeds van hun, ook al gebruiken ze het enkel om wiet te kopen.
Dat is een risico, alhoewel je een ontspoord kind wel enigszins kan zien aankomen. Mocht het uit de hand lopen dan kun je zolang je kind minderjarig is altijd de schade beperken door geld vast te zetten of bijvoorbeeld een lijfrente af te sluiten. Dan gaat in elk geval niet alles in een keer op.

Wij hebben alles ook op naam van de kleine staan. Zoveel vertrouwen in de eigen opvoedkunst is er nog wel. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van conditioneel schenken. Als hij er tegen die tijd wiet van wil kopen, nou ja dan is dat zijn keuze. Maar ik besef dat het schaal is waarop iedereen wel een punt heeft waarop het ophoudt. Zou hij van plan zijn om een terroristische cel op te zetten of iets anders ellendigs dan werk ik daar ook liever niet aan mee. Maar dan is dat geld ook niet bepaald de grootste zorg meer...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:51:
[...]

***members only***

[...]

Dan moeten ze er wel eerst vanaf weten en de inloggegevens achterhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:04
koksie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:06:
[...]

Dan moeten ze er wel eerst vanaf weten en de inloggegevens achterhalen :)
Ze weten er van af zodra ze hun eerste belastingaangifte doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Yes, dus voorlopig weten ze nergens van want ze zijn nu 5, 5 en 1 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
T-MOB schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:25:
En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van conditioneel schenken. Als hij er tegen die tijd wiet van wil kopen, nou ja dan is dat zijn keuze. Maar ik besef dat het schaal is waarop iedereen wel een punt heeft waarop het ophoudt.
Wiet is nog relatief onschuldig, het lijkt mij vele malen erger bij iets als harddrugs of een gokverslaving. Genoeg jongeren die zich tegenwoordig al diep in de schulden storten omdat ze elke twee jaar de nieuwste iPhone moeten hebben. Wat voorwaardes stellen is geen slechte zaak dat het geld niet frivool uitgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:47
koksie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:27:
Nadeel van Dela is wel dat de verzekering niet onder het Deposito Garantie Stelsel valt, dus als Dela omvalt is het geld helaas weg.
Niet noodzakelijk. Dela staat als verzekeraar "gewoon" onder toezicht van de DNB. Indien Dela drijgt om te vallen dan kan de DNB de verzekeringen onderbengen bij een andere verzekaar. Komt ook nog bij dat je misschien niet het volledige bedrag terugkrijgt maar wel een gedeelte.

Aan alles kleeft een risico. Zo is depositiegarantie ook een (zeer beperkt) risico omdat je dan eigenlijk default risico op de Nederlandse staat hebt zoals je zou hebben bij aanhouden van een Nederlandse staatsobligatie.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TweakersOnly schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:11:
Beoogd eindkapitaal zonder winstdeling is 20.000 na 18 jaar met een inleg van ongeveer 71 euro per maand.
Let op dat je in 2035 voor die 20k vanwege inflatie nog maar 10-15k aan brood kunt kopen (obv. de recente inflatiecijfers, het verschil wordt groter als er een jaren '70/'80-achtige inflatie langskomt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

F_J_K schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:00:
[...]

Let op dat je in 2035 voor die 20k vanwege inflatie nog maar 10-15k aan brood kunt kopen (obv. de recente inflatiecijfers, het verschil wordt groter als er een jaren '70/'80-achtige inflatie langskomt).
De spaarrente was destijds natuurlijk ook wel ietsjes hoger ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik spaar gewoon bij de rabobank voor beide kinderen (Doelsparen).
Leg 30 euro per maand in per kind.
Rendement zit momenteel tussen de 3,5 en 4%. Looptijd 20 jaar..
0 risico en eind kapitaal ligt tussen de 10 en 12k per kind.

Helaas liggen de rentes nu een stuk lager dan wanneer ik het afsloot (7 en 5 jaar terug).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
@Keeper Sparen voor je kind is heel netjes en goed dat je het wil doen, maar ik wil je wel graag een tip meegeven :). Ik heb bij twee grote banken gewerkt en zó veel telefoontjes gehad van ouders waarbij het kind 18 werd en ze toch liever het geld nog even niet vrij beschikbaar stelden. Je spaart waarschijnlijk voor schoolgeld / woning / studieboeken / laptop, maar een 'kind' van 18 die ineens € 20.000 vrij krijgt gaat daar vaak niet zo zorgvuldig mee om als een ouder. Dan zie je je hard gespaarde centen ineens op gaan aan vakanties, kleding of andere zaken en aangezien de rekening op naam staat van de 18-jarige heb jij daar als ouder niks meer over te zeggen.

Ik zou sparen voor je kind, maar dan gewoon een extra spaarrekening op eigen naam. Is gewoon maar een tip hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
Inderdaad. Iemand van 18 die nog nooit heeft gewerkt heeft geen idee van de waarde van geld. Ook opvoedkunsten hebben weinig invloed, er raken kinderen van allerlei afkomsten aan de drugs. Je kunt dat niet vantevoren weten.

Ik heb gewoon een eigen spaarrekening, het blijft ook mijn geld. Het is wel bedoeld om de kinderen te ondersteunen, bijvoorbeeld een rijbewijs, bijdrage aan een studie of opleiding of bijdrage aan een huis. Niet voor drugs of vakantie.

Wat een beetje jammer is, is dat de overheden niet echt meehelpen. Er staat inmiddels een flink bedrag op die rekening. Mocht ik in de bijstand raken, dan wordt van mij verwacht dat ik eerst dat geld opmaak, dat het bedoeld is voor de kinderen maakt niet uit. Dus als het zover komt dan had ik het beter aan een leuke vakantie kunnen besteden, dan had ik er nog plezier van gehad. Zo rolt Nederland, goed gedrag wordt altijd afgestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

PhilipsFan schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:46:
Inderdaad. Iemand van 18 die nog nooit heeft gewerkt heeft geen idee van de waarde van geld. Ook opvoedkunsten hebben weinig invloed, er raken kinderen van allerlei afkomsten aan de drugs. Je kunt dat niet vantevoren weten.
Vind sowieso de harde leeftijd van 18 al vreemd. Zou heel toevallig zijn dat een kind net op zijn verjaardag ineens een smak geld nodig heeft.
Wat een beetje jammer is, is dat de overheden niet echt meehelpen. Er staat inmiddels een flink bedrag op die rekening. Mocht ik in de bijstand raken, dan wordt van mij verwacht dat ik eerst dat geld opmaak, dat het bedoeld is voor de kinderen maakt niet uit.
Maar hier heb je toch bewust voor gekozen door het geld in eigen beheer te houden?
Risico van het vak....

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
Switchie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:53:
[...]
Vind sowieso de harde leeftijd van 18 al vreemd. Zou heel toevallig zijn dat een kind net op zijn verjaardag ineens een smak geld nodig heeft.
:? het gaat er toch om dat een kind op z'n 18e verjaardag volwassen en dus beschikking heeft over geld wat jij gespaard hebt, niet dat die het dan ineens nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:09:
[...]

:? het gaat er toch om dat een kind op z'n 18e verjaardag volwassen en dus beschikking heeft over geld wat jij gespaard hebt, niet dat die het dan ineens nodig heeft
Nee, het gaat er om dat het gespaarde geld een specifiek doel heeft. Namelijk een bijdrage in studie, rijbewijs, koopwoning etc. Niet een bijdrage in het feit dat iemand 18 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
PhilipsFan schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:46:
...
Wat een beetje jammer is, is dat de overheden niet echt meehelpen. Er staat inmiddels een flink bedrag op die rekening. Mocht ik in de bijstand raken, dan wordt van mij verwacht dat ik eerst dat geld opmaak, dat het bedoeld is voor de kinderen maakt niet uit. Dus als het zover komt dan had ik het beter aan een leuke vakantie kunnen besteden, dan had ik er nog plezier van gehad. Zo rolt Nederland, goed gedrag wordt altijd afgestraft.
Switchie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:53:
...
Maar hier heb je toch bewust voor gekozen door het geld in eigen beheer te houden?
Risico van het vak....
In de bijstand is het spaargeld van je kinderen ook gewoon onderdeel van je "vermogen". Dus of het nu op je eigen rekening staat, of op naam van je kind, zodra je in de bijstand komt, mag je dat eerst "opeten".

Dus voor dat aspect maakt het niet uit op naam van wie de rekening staat en kun je de rekening net zo goed op je eigen naam zetten. Dan kunnen ze er ook niet bij als ze 18 zijn.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

DaLass schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:25:
In de bijstand is het spaargeld van je kinderen ook gewoon onderdeel van je "vermogen". Dus of het nu op je eigen rekening staat, of op naam van je kind, zodra je in de bijstand komt, mag je dat eerst "opeten".
Hangt er volledig vanaf hoe het geregeld is bij de notaris e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
Switchie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Hangt er volledig vanaf hoe het geregeld is bij de notaris e.d.
Kun je dat verder toelichten? Alle info die ik kan vinden geven aan wat ik eerder gemeld heb. Als dat anders in elkaar zit wanneer je het via een notaris regelt, is dat wellicht ook interessant voor de rest.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

DaLass schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

Kun je dat verder toelichten? Alle info die ik kan vinden geven aan wat ik eerder gemeld heb. Als dat anders in elkaar zit wanneer je het via een notaris regelt, is dat wellicht ook interessant voor de rest.
Een optie kan zijn om grootouders een rekening op eigen naam te laten openen (dus niet op naam van het kind enkel ter gunste van).

Ander veelgebruikte optie is een b.v.'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
Wij sparen per kind ook gewoon bij de ING. 2 koters nu van 3,5 en bijna 6. Mee begonnen toen de eerste werd geboren. Doel is 1000 euro per kind per jaar. Zodat ze als ze inderdaad 18 worden een goed startje hebben. Al moet natuurlijk nog wel blijken dat dat tegen die tijd nog voldoende is.

[ Voor 7% gewijzigd door SpoekGTi op 30-08-2017 11:00 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

SpoekGTi schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:00:
Al moet natuurlijk nog wel blijken dat dat tegen die tijd nog voldoende is.
Ze werden geboren met niets hè. ;)

Wij sparen overigens ook wel voor onze zoon maar ik sta er altijd een beetje dubbel in.
Een andere kant van mij zegt namelijk: 18 jaar is nog zo ver weg, geen idee wat er tussentijds gebeurd. Als ik het geld tegen die tijd kan missen gun ik het je van harte maar zo niet dan denk ik eerst aan mijzelf + Mrs. Switchie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:49

Barrycade

Through the...

SpoekGTi schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:00:
Wij sparen per kind ook gewoon bij de ING. 2 koters nu van 3,5 en bijna 6. Mee begonnen toen de eerste werd geboren. Doel is 1000 euro per kind per jaar. Zodat ze als ze inderdaad 18 worden een goed startje hebben. Al moet natuurlijk nog wel blijken dat dat tegen die tijd nog voldoende is.
Maar wat moeten die kinders dan gaan doen met die 18k? Moeten ze dat gebruiken voor hun studie? Hun uithuisplaatsing betalen ;)? Of voor een wereldreis? Of vanaf hun 18e verjaardag alles zelf?

Wij sparen niet structureel voor onze kinderen. Ze hebben wel een spaarrekening waar eventueel wat geld van verjaardagen op komt en als ik vakantie geld krijg stort ik er een bedragje op.

Maar ik ben van mening dat vanaf een jaar of 15/16 ze ook wel een baantje kunnen zoeken om wat geld bij elkaar te harken. En ze krijgen wat zakgeld nu om aan geld te wennen en vooral aan de waarde ervan (en dat het dus op is als ze het uitgeven).

Als ze 18 zijn en studeren kunnen we ook wel studie geld voor ze betalen en dat heeft als voordeel dat ze niet opeens met een berg geld zitten (of ze moeten het zelf bij elkaar gespaard hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wij sparen middels een zilvervloot rekening, waar ieder jaar 600 euro op wordt bijgestort. Dus einde looptijd, hebben de kids een aardige (financiële) start van rond de 12k.
Ons idee is natuurlijk dat dit geld goed wordt besteed (studie, rijbewijs, etc). Maar mochten wij echter vermoeden dat daar het geld niet naar toe zou gaan, dan wordt de dag voor hun 18e de rekening opgeheven en blijft het geld "gewoon" bij pappie en mammie in beheer (de bonus is toch gemaximaliseerd op 10%, dus daar heeft het geen invloed meer op).

Naast de zilvervloot hebben we ook nog een aparte spaarrekening voor de kids (en neefjes en nichtjes) waar iedere maand ook een vast bedrag naar toe gaat, aangevuld met de kinderbijslag ieder kwartaal. Idee was om hier bijv. cadeautjes of dure uitgaven (fiets, kleding, etc.) van te betalen, maar praktijk is dat we dat dus nooit doen en het geld niet aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
Barrycade schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:26:
[...]

Maar wat moeten die kinders dan gaan doen met die 18k? Moeten ze dat gebruiken voor hun studie? Hun uithuisplaatsing betalen ;)? Of voor een wereldreis? Of vanaf hun 18e verjaardag alles zelf?
Die uithuisplaatsing heeft jeugdzorg dan al geregeld hoor :P

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Verwijderd

Tja waarvoor spaar je voor je kind?
We hebben de rekeningen doorlopen tot hun 20e. Waarbij vanaf 18 ze zelf "zeggenschap" hebben over de rekening ivm volwassenheid.

Per kind krijgen ze tussen de 10-12k (afhankelijk van rente).
Ik denk dat opvoeding best veel kan bijdragen over hoe het kind het geld besteed.
Mijn ouders hebben een soort gelijk iets gedaan voor mij, en "zeurden" hier al de laatste jaren van de looptijd over dat ik het niet moest verkwisten.. :)
Toen het geld eenmaal vrij kwam rond mijn 25e toen durfde ik het niet eens uit te geven aan "funstuff"..
Uiteindelijk gebruikt voor een verhuizing naar mijn eerste koopwoning.. Dus op zich prima besteed volgens me ouders.

Als mijn eigen kinderen het geld tegen die tijd gebruiken om een huisje in te richten of een eigen autootje te kopen wanneer ze die nodig hebben om op hun werk te komen vind ik het prima.. Willen ze lekker op vakantie (bv backpack trip in ZO Azie ofzo), dan zou ik dat ook prima vinden.

Het moet wel iets bijdragen aan de start van hun zelfstandige leven of studie. Meer eisen heb ik niet..

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-07 17:24
offtopic:
Damn ik ben aan het topic kapen. Excuus

[ Voor 98% gewijzigd door the-edge op 31-08-2017 12:49 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar aangezien jullie (relatief) dikke bedragen aan het storten zijn neem ik aan dat jullie zelf ook een goede spaarregime hebben.

Dus wat heeft het voor zin dan? Het staat dus dan alleen op een andere rekening.

Of ben je dan bang dat als ze 18 zijn er zelf geen geld is om ze te ondersteunen bij studiekosten ofzo?

Ik begrijp het gewoon niet zo goed.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:03:
Maar aangezien jullie (relatief) dikke bedragen aan het storten zijn neem ik aan dat jullie zelf ook een goede spaarregime hebben.

Dus wat heeft het voor zin dan? Het staat dus dan alleen op een andere rekening.

Of ben je dan bang dat als ze 18 zijn er zelf geen geld is om ze te ondersteunen bij studiekosten ofzo?

Ik denk dat het uiteindelijk vooral te maken heeft met een stukje scheiding aanbrengen in de financiën. Zo heb ik geld voor onderhoud/verbetering van ons huis op een aparte spaarrekening waar iedere maand de HRA op gezet wordt. Zelfde met een BND rekening voor de kleine, elke maand wat apart. Maar ook een eigen BND rekening voor onze eigen toekomstplannen (voorlopig nog geen idee wat we met het geld gaan doen en horizon ingesteld op 15 jaar). Mocht je een keer wat willen weet je precies wat je al gereserveerd had voor bepaalde zaken, mocht het een keer wat minder gaan pak je ook heel bewust geld dat je voor iets anders gereserveerd had.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ok klinkt logisch.

Maar wij werken gewoon uit een paar potjes (meer wegens risico spreiding) dus ik heb niet zo veel met "oormerken van geld".

Ben nogal lui ingesteld en het moeten beheren van allerlei rekeningen omdat je een auto, huis, vakantie, boodschappen, N26, kinderen rekening hebt is niet mijn ding zeg maar.

Verwijderd

Daarnaast ook leuk om op een gegeven moment een rekening over te dragen met complete historie. Ik vond het prachtig om te zien dat er sinds mijn geboorte werd gespaard, dat het ook nog eens steeds meer werd dankzij rente, dat er bij bijv. verjaardagen geld door familie werd gegeven, etc. Ook een deel van de financiële opvoeding :)

Bovendien is 1x een rekening openen en 1x een periodieke overschrijving instellen ook voor een lui ingesteld persoon goed te doen ;)

• BastaRhymez
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:03:

Voor onszelf is het ook een stukje zekerheid / bescherming...
Het geld gaat naar een andere rekening, welke wij verder niet gebruiken. Automatische overschrijving en iedere maand gaat er een vast bedrag die kant op.
Als ik kijk naar onze eigen spaarrekening, dan staat daar inderdaad een "gezonde buffer" op. Maar dan kijk ik er naar en denk ik weer, qua rente levert het niets op dus ik kan beter gaan verbouwen (waarde vermeerdering in de woning) of aflossen (hypotheekrente minus HRA is meer dan wat ik aan rente krijg)

Daarbij, studeren kost straks ook een hoop geld (althans, dat hoor ik steeds ik heb er nog niet in verdiept), maar ik heb liever nu alvast wat centen opzij gezet dan dat ik "ineens" verrast wordt dat het collegegeld weer betaald moet worden.

• ybos
Barrycade schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:26:
[...]

Wij sparen niet structureel voor onze kinderen. Ze hebben wel een spaarrekening waar eventueel wat geld van verjaardagen op komt en als ik vakantie geld krijg stort ik er een bedragje op.
Ik heb de pot ook meer als appeltje voor de dorst/studiepot. Het is niet daadwerkelijk voor mijn zoon.
Mocht hij een dure studie gaan doen wil ik hem die mogelijkheid bieden zonder 30k oid studieschuld te hebben aan het einde van de rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van het op een rekening zetten op naam van het kind heeft voornamelijk te maken met schenking.
Stel dat je flink spaart, en er staat 20-30k op na 18-20 jaar, dan kun je dit prima schenken zonder dat je problemen met de belastingdienst krijgt, maar je mag dan niet nog eens bv 50k schenken voor aankoop van een huis aangezien je maar 1x belastingvrij een groter bedrag dan 5k mag schenken,

• FlapJacks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-02 13:48
Daarnaast is toch ook een voordeel dat je hier geen vermogensbelasting over hoeft te betalen, of heb ik dat verkeerd?

[ Voor 2% gewijzigd door FlapJacks op 31-08-2017 16:52 . Reden: foutje in de tekst ]

Oops, I did it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Frugalicious schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:48:
Daarnaast is toch ook een voordeel dat je hier vermogensbelasting over hoeft te betalen, of heb ik dat verkeerd?
Tot 18 jaar moet je de rekeningen tot je eigen box 3 vermogen rekenen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• FlapJacks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-02 13:48
@50Miles Thanks! Dit wilde ik nog gaan uitzoeken. Dat zuigt dus wel flink.

Oops, I did it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-07 17:24
Ik meld me toch weer in het topic, het volgende is onze situatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wie kan me tips geven? :)

[ Voor 66% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vermogen voor kinderen moet bij ouders worden opgeteld voor VRH. Voordeel op eigen naam is dat je later kan kiezen wat en waarvoor je het aan kinderen geeft (eg, als je niet rookt krijg je je rijbewijs). Nadeel is dat je met schenkingsbelasting dan zit, als je een flink bedrag hebt en het in één keer wil geven. Lijkt mij eigenlijk meer een theoretisch probleem, maar je weet nooit hoe de belasting tegen die tijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ondertussen hebben wij een deel bij de ASN staan.

Hebben daar ook jeugdrekeningen afgesloten en ze hebben nu een betaalpas met een wekelijks limiet (50 euro).
Die jeugd rekeningen geven ook wel aardige rente (0,4 over max 1000)

En ook nog beetje duurzaam.
Pagina: 1