Kleurenblindheid leidt tot depressiviteit

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 19:17

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Ik vroeg me laatst iets af. Mijn vader is manisch depressief en ook kleurenblind. Zou het kunnen zijn dat mensen die kleurenblind zijn meer aanleg hebben om manisch depressief te worden?

Het lijkt mij goed mogelijk, omdat je dus veel dingen in grijstinten ziet ipv het gehele kleurenspectrum. Hierdoor lijkt mij alles er een beetje droeviger uit te zien. Mensen die kleurenblind zijn die weten dan misschien wel niet beter, maar ik denk toch dat het misschien onbewust van invloed zou kunnen zijn.

Wat denken jullie?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 19:57
Hoe weet je dat we allemaal kleuren hetzelfde zien, voor iemand die kleurenblind is maakt dat dus volgens mij niet zoveel uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap je punt, de wereld zal d'r een stuk grauwer uitzien. Maar dat ligt natuurlijk ook aan in hoevere hij kleurenblind is...alles minder scherp van kleur, of zwart/wit? Lijkt me in ieder geval niet echt vrolijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat hangt ervan af wat iemand die kleurenblind is, ziet. Ik weet het niet, kan me er geen voorstelling van maken... De meeste kleurenblinden zien het verschil tussen rood en groen niet, maar wat ze dan wel zien? iig geen grijs, want ze kunnen wel die kleuren van grijs onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar betekent kleurenblind dat je alles in grijstinten ziet? Volgens mij niet toch? Ik heb een klasgenoot gehad die kleurenblind was en die zag wel kleuren maar niet zoals het grootste deel van de mensen dat ziet.

Het zou er wel mee te maken kunnen hebben maar ik denk niet dat je een conclusie kunt trekken uit 1 voorbeeld, dan zou je een grootschaliger onderzoek moeten doen naar hoeveel (manisch) depressieve mensen kleurenblind zijn, of misschien een andere handicap hebben die hun eigenlijk kijk op de wereld verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

StratoFarmer

Anke :*

Volgens mij zou je daar niet 'manisch' depressief van worden, eerder gewoon depressief.

Manisch depressief houdt juist in dat je gemoedstoestand schommelt over de tijd....de ene keer depressief de andere keer overdreven opgetogen. (dit kan snel of langzaam wisselen)
Het heeft meer iets te maken met een verstoring in de stoffen-balans in je hersens...dit kan om allerlei redenen verstoord worden. Maar zoiets stabiels en continu als kleurenblindheid lijkt me niet een waarschijnlijke oorzaak.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt hij er vaak mee geconfronteerd? heeft hij er last van? Als dat zo is lijkt het me mogelijk dat het verband heeft, depressie komt voort uit frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buiten het depressief ervan worden, ... moet je eens kijken wat er met mensen gebeurt wanneer het buiten lichter wordt (zomer) iedereen wordt vrolijker, en niet alleen om de warmte, ik geloof zeker dat licht én kleuren er mee te maken hebben hoe je je voelt.. (en dat is bewezen) ik denk idd ook niet dat kleurenblindheid er mee te maken heeft.. dat hij depressief geworden is (hoe lang is hij dat al?) maar het zou wel kunnen bijdragen daarin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 21:20
Als ik alleen maar zwart, grijs en wit zou kunnen zien zou ik ook wel gek worden jah :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Je mist iets maar je weet niet wat*
dat zal wel een goeie depressie oorzaak kunnen zijn ja
maar bij kleurenblindheid, wat is dat ook al weer precies, weet je dan wat je mist...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Het is dus totale onzin dat kleurenblinden zwart wit zien, daar zou je inderdaad depri van worden ja, als je al door zou hebben wat je mist. zwart wit kleurenblindheid is hardstikke zeldzaam.

Zelf ben ik rood/groen kleurenblind, dat betekent ook weer niet dat ik geen verschil zie tussen rood en groen, maar het is af en toe wel lastig, Ik heb dan ook geen flauw idee waarom dat uberhaupt zo heet, want ik zie verminderd rood, en dat heeft niet al te veel met groen te maken, en om dat ff te illustreren:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~peterned/troep/gewoon.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~peterned/troep/geenrood.jpg

de bovenste is normaal, de onderste is zonder rood >:) Ik ziet daartusse wel verschil, maar niet erg veel. De een is hooguit wat doffer dan de ander. En ja rood is een levendige kleur, dus dat mis je wel wat.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Idd. geloof me, dat is voor mij (niet kleurenblind) een wereld van verschil....

De ene is voor mij vrijwel geel, de andere vrijwel groen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 22:18
Op maandag 09 juli 2001 23:13 schreef XElDiablo het volgende:
Idd. geloof me, dat is voor mij (niet kleurenblind) een wereld van verschil....

De ene is voor mij vrijwel geel, de andere vrijwel groen...
Testje....
Wat staan hier voor getallen?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/floris.vanderveen/29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/floris.vanderveen/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/floris.vanderveen/56.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/floris.vanderveen/8.jpg

Maar om op die depressiviteit terug te komen: Het zal waarschijnlijk niet veel met de kleurenblindheid te maken hebben, aangezien het in Nederland sowieso altijd al grauw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
29,5,56,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 22:18
Op maandag 09 juli 2001 23:27 schreef XElDiablo het volgende:
29,5,56,8
Ok, dan ben je niet kleurenblind! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die testjes al bij de schooldeokter gedaan, allemaal fout :(

kleurenziengestoord :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay

Clay

cookie erbij?

Ik zie eigenlijk alleen die 56, de rest is vrijwel on-identificeerbaar :D maargoed, ik heb nooit in de waan geleefd dat ik niet kleurenblind was :)

Dennenbomen tekende ik altijd bruin, want bruin - rood = groen, dus groen en bruin is voor mij 1 kleur, tja, dan is donker dus bruin, en licht dus groen :P

paars zie ik als blauw, naja en ga zo maar door. Je wil niet weten wat voor kleur ik huidskleur dus eigenlijk vind.
Sappig gras ziet eruit als oranje, en het principe van "vloekende kleuren" is mij een misterie. Aan de andere kant kies ik wel altijd precies de goeie dingen als ik kleren ga kopen, sla mij maar dood, ik weet het niet meer. :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook kleurendoof, naja wat heet. Ik kan alleen kleuren niet uit elkaar houden. Dus zie geen verschil tussen groen en geel. Of kan gewoon niet zeggen welke kleur het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennenbomen tekende ik altijd bruin, want bruin - rood = groen, dus groen en bruin is voor mij 1 kleur, tja, dan is donker dus bruin, en licht dus groen :P

paars zie ik als blauw, naja en ga zo maar door. Je wil niet weten wat voor kleur ik huidskleur dus eigenlijk vind.
dit herken ik wel, maar niet in zo'n vaste vorm. Ik haal gewoon altijd bruin en groen door elkaar.. (sommige soorten bruin en sommige soorten groen).. Ik ben redelijk vaak uitgelachen vanwege groene paashazen ed.. :Y) Het is niet zo dat ik helemaal geen rood zie in kleuren.

Die 2 plaatjes (waarvan 1 zonder rood) hebben wel een heel erg groot verschil, maar de bovenste is niet geelachtig, de onderste wel groenachtig.

over die getallentestjes: het kost me veel moeite, maar uiteindelijk haal ik de getallen er wel uit, er ontbreken alleen stukken in de 5..

maar ik denk niet dat je er sneller depressief van wordt, het is af en toe vervelend dat je iets niet ziet als anderen, maar depressief :? ?? ik dat dat kan als je erg onzeker bent, als je dan bijvoorbeeld wordt geplaagd met een groene paashaas kan je misschien depressief worden :) maar mij zal dat niet zo snel overkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 19:17

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Geplaatst door Charys - maandag 09 juli 2001 00:37

Buiten het depressief ervan worden, ... moet je eens kijken wat er met mensen gebeurt wanneer het buiten lichter wordt (zomer) iedereen wordt vrolijker, en niet alleen om de warmte, ik geloof zeker dat licht én kleuren er mee te maken hebben hoe je je voelt.. (en dat is bewezen) ik denk idd ook niet dat kleurenblindheid er mee te maken heeft.. dat hij depressief geworden is (hoe lang is hij dat al?) maar het zou wel kunnen bijdragen daarin..
OK, ff voor de duidelijkheid: mijn vader is dus manisch depressief. Hij is dit geworden na allerlei vervelende omstandigheden in de familie etc.
Maar het is dus zo dat sommige mensen meer aanleg hebben dan andere om manisch depressief te worden. Ik vraag me dus af of deze aanleg beinvloed zou kunnen worden door het feit dat hij kleurenblind is.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik geloof niet dat dat echt een factor is die meespeelt.Het kan natuurlijk vervelend zijn in het dagelijks leven maar of het bepalend is voor je vader :?

iedereen heeft iets wat minder leuk is in het dagelijks leven. Kijk naar minder begaafde kinderen (of geestelijk gehandicapten), ik zie meestal dat ze stralen van geluk, en dat is ook een handicap net zoals kleurenblind, alleen is kleurenblind wat minder erg denk ik bij mezelf..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhhm, ik ben zelf kleurenblind en sommige mensen weten volgens mij niet echt waar ze het over hebben :? , veel denken er dan kleurenblinden mensen minder zien, grijs zien, of welke domme oplossing dan ook maar dit klopt van geen kanten vind ik zelf.. Kleurenblindheid is alleen te begrijpen door mensen die het zelf hebben.. Het is niet zo dat je iets niet ziet of anders ziet.. als ik groene bomen naast bruine bosjes zet dan haal ik het gegarandeerd dooor elkaar.. ik weet wel dat ze anders zijn maar ik weet niet welke nou de groene is of de bruine.. dit klinkt zo stom :D maar daarom is het alleen door kleurenblinden te begrijpen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op woensdag 11 juli 2001 02:11 schreef CheapAss het volgende:
Uhhm, ik ben zelf kleurenblind en sommige mensen weten volgens mij niet echt waar ze het over hebben :? , veel denken er dan kleurenblinden mensen minder zien, grijs zien, of welke domme oplossing dan ook maar dit klopt van geen kanten vind ik zelf.. Kleurenblindheid is alleen te begrijpen door mensen die het zelf hebben.. Het is niet zo dat je iets niet ziet of anders ziet.. als ik groene bomen naast bruine bosjes zet dan haal ik het gegarandeerd dooor elkaar.. ik weet wel dat ze anders zijn maar ik weet niet welke nou de groene is of de bruine.. dit klinkt zo stom :D maar daarom is het alleen door kleurenblinden te begrijpen ...
Ja, maar zie je een andere "kleur" of niet? Als je die getallen ergens boven hiero kan lezen, zie je toch verschillen tussen die "wat wij kleuren noemen". Of je ze nou als "wat wij geel/groen noemen" ziet, of "wat wij rood/groen noemen" ziet.

Als je twee bosjes ziet, zie je dus wel verschil, maar je ziet er geen kleur in.

Dus zeg maar : Je hebt een oranje vlak, en iets verderop een oranje vlak naast een groen vlak, en je ziet wel dat die groene anders is dan die oranje, maar niet welke van die twee hetzelfde is als de oranje? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik naar die getallen keek dan wist ik bij eentje wat het was. de rest moest ik gokken want ja, ik wist het gewoon niet. ik zag de kleur van de letter wel,
en ook de kleur van het eromheen maar ik kan het niet van elkaar onderscheiden, op zichzelf heb ik hier geen moeite mee dat ik kleurenblind ben. maar kan soms knap irritant wezen als ik in plaats van een groen potlood een lichtbruine pak ;( maarja .. hier moet je mee leven heh :7,

Je had wel een beetje gelijk hoor.. Maar dat de kleur helemaal niet te zien is klopt niet.. ik zie hem wel maar verwar hem met de andere kleur. de blindheid zit em in de hersenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay

Clay

cookie erbij?

Volgens mij zit het juist in je ogen. Ik weet het niet precies meer, maar je had staafjes en kegeltjes, met de kegeltjes zag je zwart wit, en die hadden een hele lage actiedrempelwaarde, vandaar dat je als het erg donker wordt zwart wit gaat zien. omdat de kegeltjes door de zwakke lichtsterkte niet meer werken.
De kegeltjes zorgen voor de kleur, je hebt rode, groene en blauwe (onder voorbehoud :D ), en als je kleurenblind bent is een bepaald type kegels minder ontwikkeld, dus zie je een van die kleuren minder goed. dan zou je dus theoretisch bij zware kleurenblndheid zo'n kleur ook helemaal niet meer kunnen zien, maar dat gebeurt niet veel dus denk ik.
Als je "rode" kegeltjes dus minder goed zijn zie je overal minder rood in, dat verklaart waar bruin en groen ongeveer hetzelfde zijn, bruin - rood is immer groen. net als paars/blauw/roze enz.
Om een of andere reden komt rood het meeste voor, maar die andere bestaan ook. Dan zou je dus bij "blauw" paars en rood niet uit elkaar kunnen houden ofzo.
Klinkt niet al te ongeloofwaardig lijkt me.

en voor bevestiging van dit wazige verhaal:
http://www.bio.uva.nl/Lesbrieven/meie/bovenbouwtekst.html#Kleurenblind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien kunnen ze met medicijnen ofzo die staafjes weer aankweken, zal ooit nog wel komen. Of euhh ccd ogen ofzo, met 1600*1200 reolutie in 32 bits kleurendiepte :9 Ik had laatst zo'n stukje gelezen over een gast die ook al kunstogen had, maar die bestonden uit slechts 30 fotocellen ofzo.. die gaven alleen wat wazige stipjes door.. maar er komt een dag. De vraag is niet of het kan, maar wanneer het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval : ik zit er niet mee dat ik kleurenblind ben want ik weet niet wat ik mis en das juist het fijne :) ik denk er ook niet bij na ook.. ik zie alles zoals andere dat zien. alleen ut zit em in de hersenen... je gaat de kleuren met elkaar verwarren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay

Clay

cookie erbij?

Als je de staafjes en kegeltjes moet geloven zit het um dus NIET in je hersenen, en zie je wel degelijk wat andes, namelijk minder.

Ik zit er ook niet mee, en zou er ook niet vanaf willen (of erbij :? ) maar ik ben wel nogal visueel ingesteld. Ik teken veel, doe aan vormgeven, game-design, errrm ja, dat is af en toe toch wel wat frustrerend. :P

Pagina: 1