"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Het zou er wel mee te maken kunnen hebben maar ik denk niet dat je een conclusie kunt trekken uit 1 voorbeeld, dan zou je een grootschaliger onderzoek moeten doen naar hoeveel (manisch) depressieve mensen kleurenblind zijn, of misschien een andere handicap hebben die hun eigenlijk kijk op de wereld verandert.
Manisch depressief houdt juist in dat je gemoedstoestand schommelt over de tijd....de ene keer depressief de andere keer overdreven opgetogen. (dit kan snel of langzaam wisselen)
Het heeft meer iets te maken met een verstoring in de stoffen-balans in je hersens...dit kan om allerlei redenen verstoord worden. Maar zoiets stabiels en continu als kleurenblindheid lijkt me niet een waarschijnlijke oorzaak.
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
dat zal wel een goeie depressie oorzaak kunnen zijn ja
maar bij kleurenblindheid, wat is dat ook al weer precies, weet je dan wat je mist...?
Zelf ben ik rood/groen kleurenblind, dat betekent ook weer niet dat ik geen verschil zie tussen rood en groen, maar het is af en toe wel lastig, Ik heb dan ook geen flauw idee waarom dat uberhaupt zo heet, want ik zie verminderd rood, en dat heeft niet al te veel met groen te maken, en om dat ff te illustreren:

de bovenste is normaal, de onderste is zonder rood
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
De ene is voor mij vrijwel geel, de andere vrijwel groen...
Testje....Op maandag 09 juli 2001 23:13 schreef XElDiablo het volgende:
Idd. geloof me, dat is voor mij (niet kleurenblind) een wereld van verschil....
De ene is voor mij vrijwel geel, de andere vrijwel groen...
Wat staan hier voor getallen?

Maar om op die depressiviteit terug te komen: Het zal waarschijnlijk niet veel met de kleurenblindheid te maken hebben, aangezien het in Nederland sowieso altijd al grauw is.
Ok, dan ben je niet kleurenblind!Op maandag 09 juli 2001 23:27 schreef XElDiablo het volgende:
29,5,56,8
Dennenbomen tekende ik altijd bruin, want bruin - rood = groen, dus groen en bruin is voor mij 1 kleur, tja, dan is donker dus bruin, en licht dus groen
paars zie ik als blauw, naja en ga zo maar door. Je wil niet weten wat voor kleur ik huidskleur dus eigenlijk vind.
Sappig gras ziet eruit als oranje, en het principe van "vloekende kleuren" is mij een misterie. Aan de andere kant kies ik wel altijd precies de goeie dingen als ik kleren ga kopen, sla mij maar dood, ik weet het niet meer.
Verwijderd
Verwijderd
dit herken ik wel, maar niet in zo'n vaste vorm. Ik haal gewoon altijd bruin en groen door elkaar.. (sommige soorten bruin en sommige soorten groen).. Ik ben redelijk vaak uitgelachen vanwege groene paashazen ed..Dennenbomen tekende ik altijd bruin, want bruin - rood = groen, dus groen en bruin is voor mij 1 kleur, tja, dan is donker dus bruin, en licht dus groen
paars zie ik als blauw, naja en ga zo maar door. Je wil niet weten wat voor kleur ik huidskleur dus eigenlijk vind.
Die 2 plaatjes (waarvan 1 zonder rood) hebben wel een heel erg groot verschil, maar de bovenste is niet geelachtig, de onderste wel groenachtig.
over die getallentestjes: het kost me veel moeite, maar uiteindelijk haal ik de getallen er wel uit, er ontbreken alleen stukken in de 5..
maar ik denk niet dat je er sneller depressief van wordt, het is af en toe vervelend dat je iets niet ziet als anderen, maar depressief
OK, ff voor de duidelijkheid: mijn vader is dus manisch depressief. Hij is dit geworden na allerlei vervelende omstandigheden in de familie etc.Geplaatst door Charys - maandag 09 juli 2001 00:37
Buiten het depressief ervan worden, ... moet je eens kijken wat er met mensen gebeurt wanneer het buiten lichter wordt (zomer) iedereen wordt vrolijker, en niet alleen om de warmte, ik geloof zeker dat licht én kleuren er mee te maken hebben hoe je je voelt.. (en dat is bewezen) ik denk idd ook niet dat kleurenblindheid er mee te maken heeft.. dat hij depressief geworden is (hoe lang is hij dat al?) maar het zou wel kunnen bijdragen daarin..
Maar het is dus zo dat sommige mensen meer aanleg hebben dan andere om manisch depressief te worden. Ik vraag me dus af of deze aanleg beinvloed zou kunnen worden door het feit dat hij kleurenblind is.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Verwijderd
iedereen heeft iets wat minder leuk is in het dagelijks leven. Kijk naar minder begaafde kinderen (of geestelijk gehandicapten), ik zie meestal dat ze stralen van geluk, en dat is ook een handicap net zoals kleurenblind, alleen is kleurenblind wat minder erg denk ik bij mezelf..?
Verwijderd
Ja, maar zie je een andere "kleur" of niet? Als je die getallen ergens boven hiero kan lezen, zie je toch verschillen tussen die "wat wij kleuren noemen". Of je ze nou als "wat wij geel/groen noemen" ziet, of "wat wij rood/groen noemen" ziet.Op woensdag 11 juli 2001 02:11 schreef CheapAss het volgende:
Uhhm, ik ben zelf kleurenblind en sommige mensen weten volgens mij niet echt waar ze het over hebben, veel denken er dan kleurenblinden mensen minder zien, grijs zien, of welke domme oplossing dan ook maar dit klopt van geen kanten vind ik zelf.. Kleurenblindheid is alleen te begrijpen door mensen die het zelf hebben.. Het is niet zo dat je iets niet ziet of anders ziet.. als ik groene bomen naast bruine bosjes zet dan haal ik het gegarandeerd dooor elkaar.. ik weet wel dat ze anders zijn maar ik weet niet welke nou de groene is of de bruine.. dit klinkt zo stom
maar daarom is het alleen door kleurenblinden te begrijpen ...
Als je twee bosjes ziet, zie je dus wel verschil, maar je ziet er geen kleur in.
Dus zeg maar : Je hebt een oranje vlak, en iets verderop een oranje vlak naast een groen vlak, en je ziet wel dat die groene anders is dan die oranje, maar niet welke van die twee hetzelfde is als de oranje?
Verwijderd
en ook de kleur van het eromheen maar ik kan het niet van elkaar onderscheiden, op zichzelf heb ik hier geen moeite mee dat ik kleurenblind ben. maar kan soms knap irritant wezen als ik in plaats van een groen potlood een lichtbruine pak
Je had wel een beetje gelijk hoor.. Maar dat de kleur helemaal niet te zien is klopt niet.. ik zie hem wel maar verwar hem met de andere kleur. de blindheid zit em in de hersenen
De kegeltjes zorgen voor de kleur, je hebt rode, groene en blauwe (onder voorbehoud
Als je "rode" kegeltjes dus minder goed zijn zie je overal minder rood in, dat verklaart waar bruin en groen ongeveer hetzelfde zijn, bruin - rood is immer groen. net als paars/blauw/roze enz.
Om een of andere reden komt rood het meeste voor, maar die andere bestaan ook. Dan zou je dus bij "blauw" paars en rood niet uit elkaar kunnen houden ofzo.
Klinkt niet al te ongeloofwaardig lijkt me.
en voor bevestiging van dit wazige verhaal:
http://www.bio.uva.nl/Lesbrieven/meie/bovenbouwtekst.html#Kleurenblind
Verwijderd
Verwijderd
Ik zit er ook niet mee, en zou er ook niet vanaf willen (of erbij