Internet via aansluiting bij buren en beveiliging in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 15:48
Ik ga volgende week gedwongen verhuizen naar een andere woning. Oude woning is onbewoonbaar door brand. In het pand waar de woning zit is alleen een kabelaansuiting van Ziggo aanwezig. De kabel komt binnen bij de buurman en de verhuurder wil dat ik de buurman een bedrag betaal om zo mijn internet te krijgen. Volgens mij doet ten minste een ander buur dit ook. Mijn voorstel om Ziggo een nieuwe kabel te laten trekken naar mijn woning werd afgewezen i.v.m. te veel gedoe/overlast. Ik ga hier nog achteraan maar dat is een heel ander verhaal.

Mijn vraag is; hoeveel risico ik loop in deze situatie? Als mijn buurman de router in beheer heeft, hoe veilig is mijn verbinding dan? Als ik websites via https benader zou niemand mee kunnen kijken maar mijn pc hangt natuurlijk wel aan het netwerk. Hoe beveilig in mijn pc tegen andere computers op het netwerk? Ik ben hier niet zo in thuis. Ik heb een NOD32 anti-virus pakket en ook een Hitman Pro abonnement. Pc heeft Windows 10 als os.

Ik heb een telefoon met onbeperkt data-abonnement van Tele2 en die kan ik voor bepaalde zaken wel als hotspot gebruiken maar gamen over 4G gaat lastig worden. Hoe kan ik mijn pc op een veilige manier aansluiten op een ander netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ga je de PC met WiFi aansluiten of met een kabel?

Indien met kabel, eigen router er eerst op aansluiten, dan heb je geen last van het andere netwerk en creer je net zoals je eigen woning een eigen netwerk, waarbij de ISP nu je buurman is. (alsnog kan hij al het verkeer zien, dus VPN is dan aan te raden)

Indien met WiFi wordt dat iets lastiger, maar dan zou je kunnen kiezen om alle protocollen, anders dan IPv4, uit te schakelen op je WiFi adapter. Maar dan nog heb je geen garantie en kan de buurman nog steeds alles zien (tenzij je daarbij een VPN dienst neemt en al jouw verkeer over deze VPN laat lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als je zelf een router tussen de verbindingen hangt, is je netwerk geïsoleerd en kan je buurman jouw PC's in principe niet benaderen. Hij kan dan nog wel inzien wat je allemaal over HTTP verstuurd, of de URL's van HTTPS-sites die je verstuurd. Als je dit niet wilt, kan je een VPN aanschaffen, maar hierover gamen zal ook niet optimaal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Als je de buurman moet gaan betalen, is het niet jou internet zal maar zeggen.

De verhuurder van je woningen wil dat je op je buurman zijn internet gaat en hem daar een compensatie voor geeft?. ook dan is het niet jou internet en kan hij idd alles meekijken wat je doet

Ik zou uitzoeken of je woning een eigen adres heeft en dan het aop door laten trekken
laat de kabel doortrekken naar jou woning als het jou AOP aansluiting is.

[ Voor 17% gewijzigd door Mel33 op 29-08-2017 11:25 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mell33 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:24:
Als je de buurman moet gaan betalen, is het niet jou internet zal maar zeggen.

De verhuurder van je woningen wil dat je op je buurman zijn internet gaat en hem daar een compensatie voor geeft?. ook dan is het niet jou internet en kan hij idd alles meekijken wat je doet
Welkom in de wondere wereld van de huisjesmelkers. TS moet noodgedwongen verhuizen en kan niet kieskeurig zijn. Dan krijg je dit soort zooi.

Eigen router om je LAN te beschermen, verder zorgen dat je HTTPS gebruikt en evt VPN overwegen voor gevoelige zaken.
Ik zou uitzoeken of je woning een eigen adres heeft en dan het aop door laten trekken
laat de kabel doortrekken naar jou woning als het jou AOP aansluiting is.
Makkelijk gezegd maar:
- hier zijn forse kosten mee gemoeid die je in een (tijdelijke?) huursituatie niet wilt maken
- goede kans dat de verhuurder mee moet werken en daar geen zin in heeft

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar als @M_Aurelius een eigen router wil inprikken en de buurman het modem niet in bridge zet, krijg je mogelijk al gedoe met dubbel NAT.

Neemt niet weg dat dit wel een relatief goede oplossing is om de netwerken te scheiden; blijft het euvel dat als de buurman kwaad wil en in 1 minuut er een managed/promiscuous switch tussen prikt, er alsnog traffic "gezien" kan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:31:
[...]

Makkelijk gezegd maar:
- hier zijn forse kosten mee gemoeid die je in een (tijdelijke?) huursituatie niet wilt maken
- goede kans dat de verhuurder
We weten nog niet van de TS of de buurman ook internet heeft op de kabel, of adsl heeft, maar dan zat ik ook te denken dat het AOP van ziggo, of andersom, van kpn verlengt kan worden door een monteur, dat valt toch wel mee aan kosten?
this vast wel mogelijk dat er adsl en coax ligt, dan hebben ze beiden een eigen isp

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 29-08-2017 11:38 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
MAX3400 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:33:
Maar als @M_Aurelius een eigen router wil inprikken en de buurman het modem niet in bridge zet, krijg je mogelijk al gedoe met dubbel NAT.
Veel van de nadelen van dubbel NAT spelen hier niet want de TS kan waarschijnlijk toch niet port-forwarden.

Veel hangt af van de vraag: Heb je alleen Wifi of ook daadwerkelijk een kabel naar de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Groentjuh schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:36:
[...]

Veel van de nadelen van dubbel NAT spelen hier niet want de TS kan waarschijnlijk toch niet port-forwarden.
Goed punt :)

Topicstarter heeft het wel over online gamen; zonder medewerking van de buurman of Ziggo, kan online gaming dus ook op een laag pitje qua NAT / connecties / forwards.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
@ThaNetRunner Dat is nog onduidelijk. Ik hoop hier vrijdag duidelijkheid over te hebben. Vooralsnog ga ik uit van een ethernetkabel die mijn woning inloopt vanuit de andere woning.

@dion_b Jij hebt ervaring zo te zien. Een scherpe samenvatting van mijn situatie.

@MAX3400 Ik wil inderdaad gewoon kunnen gaan gamen. Dat zou een probleem kunnen zijn bij het gebruik van een router in mijn woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het ook niet doen hoor. Leuk als noodoplossing, maar als de buurman toevallig nog een 100 Mb hubje heeft liggen, kan hij al je verkeer ongehinderd aftappen. Daar hoeft hij niet eens een switch met een monitor of mirror port voor te hebben.

Daar komen de bezwaren qua beperkte functionaliteit dan nog bij.

Bel voor de gein Ziggo eens op en vraag ze of het voorstel van de verhuurder een goed idee is. Ziggo vindt het waarschijnlijk niet zo'n leuk idee dat de buurman hun dienst tegen betaling deelt met derden.

Gamen is vooral een probleem omdat jij geen toegang tot het Ziggo modem gaat krijgen. En je moet je verbinding dus blijkbaar met al minimaal 2 andere huishoudens delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oh dus bij dat hele pand komt alleen maar ziggo binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:41:
Bel voor de gein Ziggo eens op en vraag ze of het voorstel van de verhuurder een goed idee is. Ziggo vindt het waarschijnlijk niet zo'n leuk idee dat de buurman hun dienst tegen betaling deelt met derden.
Heel goed plan. TS moet uit nood verhuizen, heeft dus niet echt keus maar zou met deze actie wel zijn verhuurder en zijn buurman tegen zich in het harnas jagen én ook nog zonder internet verbinding komen te zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
Ja het hele pand heeft alleen toegang tot Ziggo. Ik heb al contact gehad met Ziggo en ze kunnen een nieuwe kabel trekken (eerste 1600 euro zijn voor kosten Ziggo) maar de verhuurder wil dit niet omdat er dan gaten geboord moeten worden etc. Ik ga nog contact opnemen met de beheerder van het pand om het toch voor elkaar te krijgen maar ik vrees dat het lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Om welke periode gaat het dat je daar woont ?
Als het tijdelijk is, zal ik niet zo'n heisa maken. Gewoon je eigen router aansluiten, en vanaf daar je eigen netwerk(je) creëren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Heel goed plan. TS moet uit nood verhuizen, heeft dus niet echt keus maar zou met deze actie wel zijn verhuurder en zijn buurman tegen zich in het harnas jagen én ook nog zonder internet verbinding komen te zitten.....
Wat hem nu aangeboden wordt is eigenlijk gewoon geen optie. Dan is TS voor tijdelijk misschien nog wel beter af met 4g

Ik neem aan dat de TS gewoon op korte termijn weer een gelijkwaardige, volwaardige woning krijgt, met aansluitmogelijkheden voor een internetverbinding.

Huisjesmelkers blijven ermee wegkomen als niemand zijn bek opentrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Daarnaast zal Ziggo er ook het zijne van vinden. Doorgaans is het delen (m.u.v. huiselijke kring) niet toegestaan.

ADSL een mogelijkheid? Wellicht is het aan laten legen (of verplaatsen van het bestaande) ISRA punt goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
Waarschijnlijk voor de periode van een jaar maar het zou ook 8 maanden kunnen worden als ik iets anders kan vinden. Daar was wel over te praten. Het is dus inderdaad voor een kortere periode.

Ik zal eens navragen bij Ziggo over de regels omtrent het delen van een verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:24:
Wat hem nu aangeboden wordt is eigenlijk gewoon geen optie. Dan is TS voor tijdelijk misschien nog wel beter af met 4g
Dat kan TS nu ook doen.
Huisjesmelkers blijven ermee wegkomen als niemand zijn bek opentrekt.
En dus moet TS maar op straat gaan leven? Want als die huisjesmelker er achter komt dat de internet aansluiting afgesloten is door toedoen van TS dan denk ik niet dat die dat fijn gaat vinden.....

Leuk hoor, om de regeltjes scherp te houden. Maar pragmatisch gezien is dat geen intelligente stap op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
Croga schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:36:
[...]

Dat kan TS nu ook doen.

[...]

En dus moet TS maar op straat gaan leven? Want als die huisjesmelker er achter komt dat de internet aansluiting afgesloten is door toedoen van TS dan denk ik niet dat die dat fijn gaat vinden.....

Leuk hoor, om de regeltjes scherp te houden. Maar pragmatisch gezien is dat geen intelligente stap op dit moment.
De beheerder van het pand is wel voor rede vatbaar dus ik ga het op die manier spelen. De eigenaar zal hier minder over te spreken zijn gok ik. Het is wel op eieren lopen met dit issue want ik denk inderdaad dat ze niet blij zijn als ik Ziggo op de hoogte breng van het delen van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:36:
[...]

Dat kan TS nu ook doen.

[...]

TS doet niks raars. Hij krijgt Ziggo aangeboden via een rare constructie. Op zich niet raar dat dat vragen oproept, die TS bij Ziggo gaat stellen. Of is vragen stellen tegenwoordig ook al niet zo intelligent?

Lijkt mij dat TS gewoon een huurovereenkomst heeft. "Vragen stellen" is geen geldige reden voor ontbinding.

Of moet je alles maar pikken van de verhuurder, uit angst voor een afrekening? Dan heb je misschien wel een groter probleem dan alleen geen eigen vaste internetverbinding

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Je doet nu wel erg veel moeite om jezelf met een hogere rekening op te zadelen...
Heb je ook naar de voordelen gekeken? Als je een beetje goede afspraken kan maken met de buurman dat hij niet de verbinding dichttrekt als jij probeert te gamen, betaal je ineens maar de helft van het internet abonnement.
Zeker als je er misschien maar tijdelijk woont. Als je je eigen abo neemt zit je er vaak ook een jaar aan vast.

Overigens zullen die gaten toch wel geboord moeten worden. Je moet je internet toch aansluiten...
Dat je 1 AOP deelt komt wel vaker voor. Vooral bij panden die zijn omgebouwd voor appartement/kamer verhuur.

En de eerste €1600 zijn voor Ziggo. Heb je er aan gedacht dat dat prima kan betekenen dat jij ook een rekening van €5000 binnen krijgt? Ziggo zet geen splittertje op je kabel in de meterkast. Die trekken een kabel vanaf het straatkastje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:18
Om betere scheiding te krijgen in netwerken zou het modem van Ziggo in bridge modus kunnen zetten.
Daarbij vervalt volgens mij de WIFI op het modem.
Daarachter zet je een firewall/router en bouwt daarachter twee separate netwerken op.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@M_Aurelius Als je voor de 'buurman" constructie gaat, zou ik wel de COAX zelf even doortrekken naar jouw woning en dan bij jou binnen pas de Ziggo apparatuur aansluiten. Dan is de veiligheid verder hetzelfde als wanneer je een eigen aansluiting zou hebben.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:54:
TS doet niks raars. Hij krijgt Ziggo aangeboden via een rare constructie. Op zich niet raar dat dat vragen oproept, die TS bij Ziggo gaat stellen. Of is vragen stellen tegenwoordig ook al niet zo intelligent?

Lijkt mij dat TS gewoon een huurovereenkomst heeft. "Vragen stellen" is geen geldige reden voor ontbinding.

Of moet je alles maar pikken van de verhuurder, uit angst voor een afrekening? Dan heb je misschien wel een groter probleem dan alleen geen eigen vaste internetverbinding
TS heeft het over een huisjesmelker die nu al moeilijk doet.... Bij mij is 1 en 1 dan gewoon 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
RocketKoen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:54:
Je doet nu wel erg veel moeite om jezelf met een hogere rekening op te zadelen...
Heb je ook naar de voordelen gekeken? Als je een beetje goede afspraken kan maken met de buurman dat hij niet de verbinding dichttrekt als jij probeert te gamen, betaal je ineens maar de helft van het internet abonnement.
Zeker als je er misschien maar tijdelijk woont. Als je je eigen abo neemt zit je er vaak ook een jaar aan vast.

Overigens zullen die gaten toch wel geboord moeten worden. Je moet je internet toch aansluiten...
Dat je 1 AOP deelt komt wel vaker voor. Vooral bij panden die zijn omgebouwd voor appartement/kamer verhuur.

En de eerste €1600 zijn voor Ziggo. Heb je er aan gedacht dat dat prima kan betekenen dat jij ook een rekening van €5000 binnen krijgt? Ziggo zet geen splittertje op je kabel in de meterkast. Die trekken een kabel vanaf het straatkastje.
Geld is geen issue voor me. Ik heb een veilige verbinding nodig voor mijn werk, dat is belangrijk. Dat ik 2 tientjes extra kwijt ben is geen probleem. Afspraken maken kan altijd maar dan heb je niet om op terug te vallen als er toch problemen zijn.

Als ik ga verhuizen gaat het abonnement mee en als ze niet op het nieuwe adres kunnen leveren dan stop het abo. Dat is bij mijn huidige abonnement niet anders.

Ik kan bij Ziggo een vrijblijvende offerte aanvragen maar de dame aan de telefoon had niet het idee dat het bedrag boven de 1600 uit zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 1600 voor 8 maanden klinkt als exorbitant veel geld.

Als je verbinding secure moet zijn wil je sowieso met een VPN werken, en als je verkeer al over een secure VPN gaat hoef je je geen zorgen te maken om een man-in-the-middle(-room :+ ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

TS heeft het over een huisjesmelker die nu al moeilijk doet.... Bij mij is 1 en 1 dan gewoon 2.
Hij doet moeilijk over gaten boren in het pand. Dat zou eerlijk gezegd ook in eerste instantie mijn reactie zijn als verhuurder zijnde. Maar misschien is hij met wat aandringen best bereid om mee te werken. Wie weet is hij wel gevoelig voor "kost niets en levert wel voordelen voor de toekomst".

Ik zou het zelf gewoon niet doen. Niet dat ik nou met staatsgeheimen werk ofzo, maar ik gebruik mijn verbinding ook voor werk en dan wil ik niet afhankelijk zijn van een ander. Ik zou het ook geen prettig idee vinden dat iemand in theorie mijn internet kan afsluiten door een stekkertje los te trekken in zijn eigen meterkast (of nog erger: capturen).

Wat ga je doen als de buurman je internet afsluit "als straf voor je luidruchtige feestje van gisteren"? Ziggo bellen? Je bent niet eens klant bij ze. Wat wilde je de buurman maken? Je hebt vast geen contract en de betaling zal vast niet maandelijks per bank gedaan worden.....
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:29:

Als je verbinding secure moet zijn wil je sowieso met een VPN werken, en als je verkeer al over een secure VPN gaat hoef je je geen zorgen te maken om een man-in-the-middle(-room :+ ).
Ziggo betaalt de eerste 1600 euro. In de meeste gevallen kom je daar een heel eind mee. 2 man, 1 dag werk, moet over het algemeen lukken. Het komt vanaf de dichtstbijzijnde straatkast, niet vanuit het wijkverdeelpunt. In gekke gevallen kan het iets duurder worden en dan betaal je dus alles boven de 1600 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

Hij doet moeilijk over gaten boren in het pand. Dat zou eerlijk gezegd ook in eerste instantie mijn reactie zijn als verhuurder zijnde. Maar misschien is hij met wat aandringen best bereid om mee te werken. Wie weet is hij wel gevoelig voor "kost niets en levert wel voordelen voor de toekomst".

Ik zou het zelf gewoon niet doen. Niet dat ik nou met staatsgeheimen werk ofzo, maar ik gebruik mijn verbinding ook voor werk en dan wil ik niet afhankelijk zijn van een ander. Ik zou het ook geen prettig idee vinden dat iemand in theorie mijn internet kan afsluiten door een stekkertje los te trekken in zijn eigen meterkast (of nog erger: capturen).

Wat ga je doen als de buurman je internet afsluit "als straf voor je luidruchtige feestje van gisteren"? Ziggo bellen? Je bent niet eens klant bij ze. Wat wilde je de buurman maken? Je hebt vast geen contract en de betaling zal vast niet maandelijks per bank gedaan worden.....

[...]

Ziggo betaalt de eerste 1600 euro. In de meeste gevallen kom je daar een heel eind mee. 2 man, 1 dag werk, moet over het algemeen lukken. Het komt vanaf de dichtstbijzijnde straatkast, niet vanuit het wijkverdeelpunt. In gekke gevallen kan het iets duurder worden en dan betaal je dus alles boven de 1600 euro.
Mochten al die scenario's uitkomen, dan is dat een goede reden om een eigen verbinding aan te vragen.
Maar dat is toch wel een worst case scenario. Om er nu al meteen vanuit te gaan dat je toekomstige buurman dit soort acties gaat uithalen gaat wel ver.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:38:
[...]

Mochten al die scenario's uitkomen, dan is dat een goede reden om een eigen verbinding aan te vragen.
Maar dat is toch wel een worst case scenario. Om er nu al meteen vanuit te gaan dat je toekomstige buurman dit soort acties gaat uithalen gaat wel ver.
Dat weet je dus helemaal niet. Ik wil dat soort afhankelijkheden niet. Wat doe je als je eens een dagje thuis werkt en om 10:00 AM stopt het internet ermee en de buurman is niet thuis? De rest van de dag op 4g internetten en aan het eind van de dag door je bundel heen zijn? (Ik heb geen onbeperkt mobiel internet, want dat heb ik niet nodig.)

(I know: ik heb makkelijk praten met glas, CAI en POTS in huis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

Dat weet je dus helemaal niet. Ik wil dat soort afhankelijkheden niet. Wat doe je als je eens een dagje thuis werkt en om 10:00 AM stopt het internet ermee en de buurman is niet thuis? De rest van de dag op 4g internetten en aan het eind van de dag door je bundel heen zijn? (Ik heb geen onbeperkt mobiel internet, want dat heb ik niet nodig.)

(I know: ik heb makkelijk praten met glas, CAI en POTS in huis.)
Tenzij de kabeltjes spontaan uit het modem springen terwijl er niemand thuis is, heb je niets aan fysieke toegang tot het modem. Een admin-wachtwoord om te zien wat er aan de hand is lijkt me wel praktisch. Maar dat lijkt me dan ook redelijk als je de helft betaalt.

En ziggo bellen omdat je internet het niet doet. Ook al staat het niet op jouw naam. Kan prima.
As far as die helpdesk medewerker weet woon je samen met degene die zijn naam op het abonnement heeft staat. En het kan hem/haar nog minder schelen. Als je het klantnummer of de postcode maar weet zodat ze je account kunnen vinden.

Daarnaast leeft het echt een heel stuk prettiger als je je niet druk maakt over dingen die eventueel misschien een kleine kans hebben om ooit een keer te gebeuren :P

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 29-08-2017 15:56 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:29:

Die kosten neemt Ziggo op zich. Daarnaast is een woning met een eigen internetaansluiting ook goed voor de verhuurder want dat verhoogt de waarde van het pand. Een VPN is inderdaad een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M_Aurelius schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Die kosten neemt Ziggo op zich. Daarnaast is een woning met een eigen internetaansluiting ook goed voor de verhuurder want dat verhoogt de waarde van het pand. Een VPN is inderdaad een goede optie.
De verbinding met je werkgever verloopt toch hopelijk per default over een VPN (van je werkgever)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:25:
[...]

De verbinding met je werkgever verloopt toch hopelijk per default over een VPN (van je werkgever)?
Dat klopt, die verbinding loopt altijd via een VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:55
Overigens, hopelijk ten overvloede, een router is niet per se een beveiliging van je netwerk, NAT is dat ook niet. Een goeie firewall is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik zou gewoon gamen over de voorgestelde oplossing (dus over het netwerk van de buurman) en belangrijke zaken (zoals bankzaken) alleen via de hotspot van je gsm doen. Dat de buurman mee kan kijken naar de data die je verstuurd tijdens een gamingsessie zal niet heel erg boeien. Maar mail en bankzaken zou ik toch niet zo vrolijk van worden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
borft schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:31:
Overigens, hopelijk ten overvloede, een router is niet per se een beveiliging van je netwerk, NAT is dat ook niet. Een goeie firewall is dat wel.
Ik zat zelf te denken aan Comodo als Firewall. In combinatie met een router en een VPN voor bepaalde zaken. Is dat een afdoende beveiliging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Stoelpoot schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:24:
Hij kan dan nog wel inzien wat je allemaal over HTTP verstuurd, of de URL's van HTTPS-sites die je verstuurd. Als je dit niet wilt, kan je een VPN aanschaffen, maar hierover gamen zal ook niet optimaal gaan.
Ik snap niet helemaal waarom je je buurman niet zou vertrouwen, maar een willekeurige VPN-provider wel.

Men doet hier maar al te graag alsof iedere huisgenoot of buurman een levensgevaarlijke hacker is, terwijl de praktijk 999/1000 keer is dat die man blij is als 'ie z'n computer aankrijgt.

Betekent niet dat je er meteen een LAN mee wil delen, gewoon een NAT-router ertussen en klaar. Dubbel NAT, so be it, als dat echt een probleem blijkt kun je altijd nog een bakje koffie met de beste man gaan drinken en/of een betere oplossing bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:55
Ik denk dat de willekeurige VPN provider hier zijn werk is. Lijkt me dat je die prima kunt vertrouwen voor werkgerelateerde verbindingen :)
Pagina: 1