Wanneer weet je of een IR-led echt stuk is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-06 19:08
Hallo,

Ik probeer momenteel een IR-led aan te sturen met een Raspberry Pi. Ik heb een aantal LIRC tutorials doorgenomen en ben erin geslaagd om IR-commando's te versturen met het irsend commando.

Al-hoe-wel... ik heb de indruk dat mijn IR-led gewoonweg stuk is?! GPIO22 is geconfigureerd als IR-transmitter. Ik krijg geen foutmeldingen of waarschuwingen tijdens het gebruik van irsend, dus ik ga ervan uit dat de configuratie helemaal goed zit en dat het een hardwareprobleem is. Ik gebruik een eenvoudige IR-module van iDuino met S, plus en min als ingangen:

http://www.produktinfo.co..._IR_TRANSMITTER_MODUL.pdf

Ik richt de camera van mijn smartphone op de IR-led (om het infrarood licht te kunnen zien), voer commando's uit met irsend, maar ik zie de IR-led dan niet knipperen op de camera app van de smartphone.

Ik heb ook gewone leds aangesloten op de GPIO (2 knipperende leds, om de seconde), maar zelfs als ik 1 van die leds vervang door de IR-led, dan zie ik de IR-led nog niet knipperen als ik de camera erop richt...

Maar hoe kan je zeker weten dat de IR-led stuk is of niet? :/

Groeten,
K

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 19:33
Tegenwoordig werken niet alle smartphone camera's meer met dit truckje.
Als je een multmeter hebt dan zou je met de diode stand de Irled na kunnen meten.

http://en-us.fluke.com/tr...a-digital-multimeter.html

[ Voor 30% gewijzigd door Lux_ op 29-08-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Ik heb nog een multimeter liggen, straks dan maar eens uitmeten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Lux_Gamer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:28:
Tegenwoordig werken niet alle smartphone camera's meer met dit truckje.
Als je een multmeter hebt dan zou je met de diode stand de Irled na kunnen meten.

http://en-us.fluke.com/tr...a-digital-multimeter.html
Ik heb nog een multimeter liggen, straks dan maar eens uitmeten ja.

Als ik mijn smartphone camera richt op de afstandsbediening van de TV en op de knopjes druk, zie ik de IR-led van het bakje wel knipperen, dus zou nog moeten gaan met mijn telefoon dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Op de PDF is er geen component geplaatst op R1, is dit niet de voorschakelweerstand? Zit op jouw bordje hier wel een component op?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
dragonhaertt schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:43:
Op de PDF is er geen component geplaatst op R1, is dit niet de voorschakelweerstand? Zit op jouw bordje hier wel een component op?
Zeer goed punt! Ik heb inderdaad geen weerstand toegevoegd: niet op het breadboard en ook niet op die IR-module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik weet niet zeker of die weerstand er op hoort of dat het een pullup is vanaf de 5V. De documentatie is zeer schaars dus je zou even naar de traces van de PCB moeten kijken. een LED (IR of gewoon) aansturen zonder voorschakelweerstand is sowieso niet heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
dragonhaertt schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:08:
Ik weet niet zeker of die weerstand er op hoort of dat het een pullup is vanaf de 5V. De documentatie is zeer schaars dus je zou even naar de traces van de PCB moeten kijken. een LED (IR of gewoon) aansturen zonder voorschakelweerstand is sowieso niet heel netjes.
Nope, is waar, mijn oog was gisteren nochtans ook wel gevallen op die "R1", maar niet verder bij stil gestaan.

Voorschakelweerstand zeker belangrijk, gisteren nog een led gesneuveld door het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
Een IR led heeft vaak een Vf van 1.5Volt. Dit is een stuk lager dan een groene of blauwe LED.
Altijd een juiste weerstand toevoegen!

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even checken met je afstandsbediening of je telefoon IR leds kan zien of niet. Mijn front camera kan het bijvoorbeeld wel, maar de normale niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:46:
Even checken met je afstandsbediening of je telefoon IR leds kan zien of niet. Mijn front camera kan het bijvoorbeeld wel, maar de normale niet.
kristofvbk schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:38:
[...]
Als ik mijn smartphone camera richt op de afstandsbediening van de TV en op de knopjes druk, zie ik de IR-led van het bakje wel knipperen, dus zou nog moeten gaan met mijn telefoon dan.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan het werken met dit soort kant-en-klare printjes. Zo heb ik geen flauw idee wat voor led dat is, en die vraag over R1 lijkt mij zeer valide want 5V lijkt mij veel teveel voor een simpele IR-led. Er staat veel te weinig informatie in die PDF en ik snap denk ik wel waarom, want als ik heel eerlijk ben is dit product volstrekt overbodig. Met een through hole weerstandje en een los ledje ben je er ook, en het voordeel wat je dan hebt (of hoort te hebben) is dat je weet welke led dat is en dus beschikt over een datasheet.

Maargoed, wat ik in dit geval zou doen is een 5V bron zoeken, dit ding erop prikken en kijken of er stroom gaat lopen. Dan moet je wel een meter hebben die diep gaat, kan best zijn dat het 5mA of minder is, en meeste voedingen met stroommeter gaan niet zo diep. Als er geen stroom loopt, dan is die zeker stuk. Loopt er wel stroom, dan zou je het met een camera (zonder IR filter) moeten kunnen zien. Als dat allemaal in orde is, dan is het of je aansluitingen of je code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Flake schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:57:
Ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan het werken met dit soort kant-en-klare printjes. Zo heb ik geen flauw idee wat voor led dat is, en die vraag over R1 lijkt mij zeer valide want 5V lijkt mij veel teveel voor een simpele IR-led. Er staat veel te weinig informatie in die PDF en ik snap denk ik wel waarom, want als ik heel eerlijk ben is dit product volstrekt overbodig. Met een through hole weerstandje en een los ledje ben je er ook, en het voordeel wat je dan hebt (of hoort te hebben) is dat je weet welke led dat is en dus beschikt over een datasheet.
Mee eens :-) Maar het was alweer geleden sinds de hogeschool dat ik nog iets met elektronica heb gedaan, het "leek" mij gemakkelijker om een kant en klaar iets te nemen, maar zie de nadelen er ook wel van in na er wat mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Flake schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:57:
Maargoed, wat ik in dit geval zou doen is een 5V bron zoeken, dit ding erop prikken en kijken of er stroom gaat lopen. Dan moet je wel een meter hebben die diep gaat, kan best zijn dat het 5mA of minder is, en meeste voedingen met stroommeter gaan niet zo diep. Als er geen stroom loopt, dan is die zeker stuk. Loopt er wel stroom, dan zou je het met een camera (zonder IR filter) moeten kunnen zien. Als dat allemaal in orde is, dan is het of je aansluitingen of je code.
Heb ik gisteren ook geprobeerd: de "gewone" 5V GPIO aansluiten als signaal van de IR-module, maar de IR led scheen nog niet. Doet mij dus sterk vermoeden dat het misschien wel geraakt opgelost als er een voorschakelweerstand opzit.

Straks proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Vervolg:

Ik heb de IR-module eens uitgemeten met een multimeter: de pinnetjes links zijn allemaal S en de pinnetjes rechts zijn allemaal ground. Ik heb een voorschakelweerstand toegevoegd op de IR-module, maar dat had geen effect. Ik begin echt meer en meer te denken dat die IR-module gewoonweg kapot is...

Ik heb de IR-module eens vervangen door een gewone led met weerstand en daarna IR-commando's gestuurd met de Raspberry Pi. De led flikkert dan gewoon: softwarematig zit alles dus wel goed!

Ik heb nu wat NPN-transistors en IR-leds besteld... Ik ga dit schema proberen te bouwen wanneer ik ze heb:

http://www.raspberry-pi-g...eng-US/Figure-1_large.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:26
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:12:
Een IR led heeft vaak een Vf van 1.5Volt. Dit is een stuk lager dan een groene of blauwe LED.
Altijd een juiste weerstand toevoegen!
Ik stuur thuis wat apparatuur aan via een ESP8266. De ESP8266 pulsed een transistor die vervolgens 9 volt zonder weerstanden aan twee IR leds voedt. Er loopt dan bijna een halve ampere aan stroom maar het commando om een TV aan te zetten of een airco te schakelen is zo kort dat die led het nu al meer dan een jaar overleeft.

Zal ongetwijfeld niet de beste oplossing zijn maar voor mij wel heel effectief, zelfs met volle zon op de ontvangers werkt het nog uitstekend. Is ook wel keer mis gegaan, tijdens updaten van de esp8266 bleef de betreffende GPIO hoog |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
OK, ik sta momenteel voor een raadsel.

Ik heb het bovenstaande schema nagebouwd met een aparte IR-led. Ik ben dus afgestapt van de kant en klare IR-module.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hYpfaZe.jpg

Wanneer ik de IR-led vervang door een gewone led en commando's stuur met irsend, dan knippert de led eventjes.

Wanneer ik hetzelfde doe met de IR-led, dan knippert deze niet (gechecked met camera van GSM alsook met IR device in de buurt dat op het signaal zou moeten reageren).

Ik heb 2 aparte IR-leds gekocht... kan toch niet zijn dat deze alle 2 ook kapot zijn?

Zelfs als ik de IR-led aansluit op de Vcc (5V of 3,3V) met een voorschakelweerstand, dan lichten de IR-leds nog niet op.

Iemand een ideetje waar dit nog aan zou kunnen liggen?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Heb je toevallig een datasheet van de specifieke ir-LED?

• braek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik kan zo niks vreemds vinden in de datasheet, heel vreemd dat hij het niet doet. Weet je zeker dat je hem niet per-ongeluk verkeerd om aansluit? 8)7

Wat ik zou proberen is: Alleen de voorschakel weerstand (volgens mij gebruik je 100 ohm?) en de LED op de 5V lijn aansluiten, en dan met een multimeter de spanning over de weerstand of de stroom door het circuit meten, om even zeker te zijn dat je echt geen stroom door het circuit hebt lopen. De stroom zou zo'n 38mA moeten zijn. (of 3.8V over de weerstand).

Als je geen multimeter hebt kan je altijd een gewone LED in serie zetten. (dan neemt de stroom wel nog verder af, een standaard LED heeft een voltage drop van rond de 2V)

• braek
dragonhaertt schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:47:
Ik kan zo niks vreemds vinden in de datasheet, heel vreemd dat hij het niet doet. Weet je zeker dat je hem niet per-ongeluk verkeerd om aansluit? 8)7

Wat ik zou proberen is: Alleen de voorschakel weerstand (volgens mij gebruik je 100 ohm?) en de LED op de 5V lijn aansluiten, en dan met een multimeter de spanning over de weerstand of de stroom door het circuit meten, om even zeker te zijn dat je echt geen stroom door het circuit hebt lopen. De stroom zou zo'n 38mA moeten zijn. (of 3.8V over de weerstand).

Als je geen multimeter hebt kan je altijd een gewone LED in serie zetten. (dan neemt de stroom wel nog verder af, een standaard LED heeft een voltage drop van rond de 2V)
Ik heb de polariteit van de IR-led gechecked en die is juist.

Een gewone led in serie plaatsen heb ik ook al geprobeerd.

Ik ga straks nog eens wat metingen doen met een multimeter (die jij beschrijft).

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[b]kristofvbk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:30:

Een gewone led in serie plaatsen heb ik ook al geprobeerd.
En wat gebeurde er toen? Ben vooral benieuwd of er überhaupt stroom door de ir-LED loopt. Vind het verder nogal vreemd dat je hem niet makkelijk aan de praat krijgt, zelf nog nooit dergelijke problemen gehad met een LED.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Voglens mij heb je sowieso je transistor verkeerd om.

1. Emitter > GND
2. Base > 10k resistor > GPIO
3. Collector > IR LED > 200k resistor > 3.3v

Je hebt nu 1 en 3 verwisseld.

[ Voor 57% gewijzigd door Lennyz op 31-08-2017 11:56 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Lennyz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:54:

1. Emitter > GND

Bij een NPN transistor is de meest rechter pin, als je op de platte kant kijkt de Emitter, deze zit dus correct aan de GND (anders zou de gewone LED ook niet werken in hetzelfde systeem).

Pin nummers (1 of 3) zijn bij transistors toch vaak inconsistent. Soms noemen ze zowel bij PNP als NPN de emitter pin 1 (dus rechts of links) en soms is emitter pin 3. In alle gevallen loopt de stroom van links naar rechts als je op de platte kant kijkt. (of van boven naar beneden als je de transistor oriënteert zoals in een schema, en van boven op de transistor kijkt)

200k lijkt me ook wat veel

• Lennyz
dragonhaertt schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

Bij een NPN transistor is de meest rechter pin, als je op de platte kant kijkt de Emitter, deze zit dus correct aan de GND (anders zou de gewone LED ook niet werken in hetzelfde systeem).

Pin nummers (1 of 3) zijn bij transistors toch vaak inconsistent. Soms noemen ze zowel bij PNP als NPN de emitter pin 1 (dus rechts of links) en soms is emitter pin 3. In alle gevallen loopt de stroom van links naar rechts als je op de platte kant kijkt. (of van boven naar beneden als je de transistor oriënteert zoals in een schema, en van boven op de transistor kijkt)
Ok dan heb ik het verkeerd begrepen. Want als ik onderstaande plaatjes vergelijk met hetgeen hij gepost had, dan zit de transistor andersom.

Afbeeldingslocatie: http://lampatronics.com/wp-content/uploads/2015/04/2n2222.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberry-pi-geek.com/var/rpi/storage/images/archive/2015/10/raspberry-pi-ir-remote/figure-1/16805-1-eng-US/Figure-1_large.png

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 18:18
Lennyz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:06:
[...]

Ok dan heb ik het verkeerd begrepen. Want als ik onderstaande plaatjes vergelijk met hetgeen hij gepost had, dan zit de transistor andersom.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik weet niet waar je dat plaatje vandaan hebt maar volgens mij klopt er niets van.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Er bestaan inderdaad 2n2222 transistors die een andere pinout hebben. 2n2222 is niet één typenummer, maar wordt gemaakt door meerdere fabrikanten. De CBE pinout is standaard, maar heel soms worden er niet conventionele EBC varianten gemaakt.
Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt en denk ook niet dat ze veel voorkomen.

Over het algemeen kan je ervan uitgaan dat een gemiddelde transistor de conventie volgt die ik eerder beschreef. Anders kan je altijd de datasheet van het specifieke model bekijken.

• Lennyz
jomas schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Ik weet niet waar je dat plaatje vandaan hebt maar volgens mij klopt er niets van.
Google images als je op 2n2222 zoekt.
dragonhaertt schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:01:
Er bestaan inderdaad 2n2222 transistors die een andere pinout hebben. 2n2222 is niet één typenummer, maar wordt gemaakt door meerdere fabrikanten. De CBE pinout is standaard, maar heel soms worden er niet conventionele EBC varianten gemaakt.
Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt en denk ook niet dat ze veel voorkomen.

Over het algemeen kan je ervan uitgaan dat een gemiddelde transistor de conventie volgt die ik eerder beschreef. Anders kan je altijd de datasheet van het specifieke model bekijken.
Aah dat verklaart het! Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Bedankt voor je tip, die ga ik voortaan aanhouden.

• Flake
Heb je nog meer stroomslurpers aan je GPIO hangen? Volgens bronnen online gaat men er vanuit dat je met een Rpi 16mA uit een GPIO kan halen, met een max van 50mA in totaal, op 3.3V. 16mA lijkt me meer dan zat om deze led mee aan te sturen?

Volgens die datasheet is de forward voltage ongeveer 1V, dus weerstandje van 2,3 / 0,016 = 150ohm. Tor niet nodig.

• braek
Flake schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:20:
Heb je nog meer stroomslurpers aan je GPIO hangen? Volgens bronnen online gaat men er vanuit dat je met een Rpi 16mA uit een GPIO kan halen, met een max van 50mA in totaal, op 3.3V. 16mA lijkt me meer dan zat om deze led mee aan te sturen?

Volgens die datasheet is de forward voltage ongeveer 1V, dus weerstandje van 2,3 / 0,016 = 150ohm. Tor niet nodig.
Ik had nog 2 knipperende leds aangesloten met elk een voorschakelweerstand van 1000 ohm.

De schakeling van de IR-led was dus niet het enigste, maar toch ook geen echt zwaar stroomverbruik.

Ik heb juist nog wat testen uitgevoerd.

Ik heb in serie geschakeld, tussen Vcc 5V en de Ground:
  • een weerstand van 1000 ohm en gewone led: de led brandt zoals het hoort en over de weerstand staat een spanning van ongeveer 1,5 volt;
  • een weerstand van 1000 ohm en IR-led: er staat een spanning van 0 volt over de weerstand.
Ik heb beide IR-leds op dezelfde manier getest... De conclusie kan dan toch niet anders zijn dan dat de IR leds gewoonweg stuk zijn?! :) #sanitycheck

• Flake
4 / 0.01 = 400 Ohm, da's dus 10mA bij 5V. Probeer eens een kleinere weerstand.

• braek
Flake schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:22:
4 / 0.01 = 400 Ohm, da's dus 10mA bij 5V. Probeer eens een kleinere weerstand.
Weerstand geprobeerd van resp. 100, 220 en 470 ohm. Resultaat was altijd hetzelfde: een gewone led in serie brandt, een IR-led in serie werkt niet (geen spanning over weerstand).

Zoveel hassle om een simpele IR-led werkend te krijgen had ik niet verwacht... 8)7

Binnen dit en 2 weken verwacht ik nog een batch van 10 IR-leds, dus er is nog materiaal op komst om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

kristofvbk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:33:
Weerstand geprobeerd van resp. 100, 220 en 470 ohm. Resultaat was altijd hetzelfde: een gewone led in serie brandt, een IR-led in serie werkt niet (geen spanning over weerstand).
Heel vreemd, over het algemeen wordt een LED die doorbrand een kortsluiting, dus kan me ook niet voorstellen dat je ze kapot hebt gemaakt met een te hoge stroom. Ik ben bang dat je gewoon heel veel pech hebt gehad en twee defecte LED's hebt ontvangen. Kan niks anders bedenken wat er fout kan zijn.

Het feit dat je het met een gewone LED aan de praat krijgt zegt eigenlijk al genoeg.

Geef ons even een update als je een andere IR LED hebt geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
kristofvbk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:33:
[...]

Zoveel hassle om een simpele IR-led werkend te krijgen had ik niet verwacht... 8)7

Binnen dit en 2 weken verwacht ik nog een batch van 10 IR-leds, dus er is nog materiaal op komst om te testen.
Weet je zeker dat je meting klopt? Wat voor multimeter gebruik je en werkt de spanningsfeature?
Klinkt misschien stom maar ook dit soort dingen zijn verstandig om uit te sluiten. Verder zie ik dat je met een breadbord werkt, ook daar heb ik een enorme hekel aan want je zoekt je de pleures naar slechte contacten of aansluitfoutjes. Sommige slechte breadbords hebben ook sluitingen waar ze niet horen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 18:18
kristofvbk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:07:
[...]

Ik heb in serie geschakeld, tussen Vcc 5V en de Ground:
  • een weerstand van 1000 ohm en gewone led: de led brandt zoals het hoort en over de weerstand staat een spanning van ongeveer 1,5 volt;
  • een weerstand van 1000 ohm en IR-led: er staat een spanning van 0 volt over de weerstand.
Ik heb beide IR-leds op dezelfde manier getest... De conclusie kan dan toch niet anders zijn dan dat de IR leds gewoonweg stuk zijn?! :) #sanitycheck
Doe die laatste test nogmaals met 100 ohm.
Wat is dan de spanning over de weerstand.
Daarna, draai de led om. (Misschien had je hem toch verkeerd aangesloten) en
doe de meting nogmaals.

Als de spanning over de weerstand in beide gevallen 0 Volt is dan is de led inderdaad kapot.
Maar ik acht die kans zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lennyz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:54:

1. Emitter > GND

Lastig.....
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/P2N2222A-D.PDF
of
https://www.addicore.com/...fier-Transistor-p/150.htm

Het is dus maar net welke versie je hebt... Overigens vind ik 2Nxxxx transistoren zo on-Europees. Een BC547 kan voor dit nooit verwarring veroorzaken

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Grofweg zijn er twee soorten IR leds met verschillende golflengtes: 850nm en 940nm.

De 850nm led heeft meestal een veel hoger rendement, dus meer licht. Bovendien zit de golflengte dichter bij het zichtbare licht spectrum (400-700nm) en komt dus beter door het IR blocking filter van je camera heen. In het pikkedonker kun je het ook een beetje zien met het blote oog als hij fel genoeg is en je er recht in kijkt.

De 940nm led heeft vaak een blauw achtige behuizing zoals die van jou. Vroeger, in het CRT tijdperk werden ze gebruikt in TV afstandbedieningen, maar tegenwoordig werken die meestal met 850nm licht. Deze zijn een stuk moeilijker te controleren "of hij het doet". Het eenvoudigst is een fotodiode zoals de BPW34FA er tegenaan zetten en de output daarvan te meten.

Wat betreft de IR ontvanger, die heeft meestal een spectrale gevoeligheid zoals hieronder, dus is gevoelig voor beide golflengtes, maar omdat een 940nm led minder licht geeft moet je die waarschijnlijk wel dichterbij de ontvanger houden.
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-Qu020j-qU-A/U-xEjqxXG7I/AAAAAAAAAkY/VhbrNzjOsxQ/s1600/bpw34fa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
kristofvbk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:07:
Dat is aannemelijk ja.
Maar in zeldzame gevallen KAN het voorkomen dat een van de leds 'verkeerdom' is en het nog gewoon doet, dus dat de Chinese fabrikant een OEPS! heeft gedaan en het korte pootje en vlakke kantje in de behuizing aan de verkeerde kant heeft gemaakt en vervolgens de partij via Ebay heeft gedumpt.

[ Voor 43% gewijzigd door Ploink op 01-09-2017 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• braek
Eventjes een vervolg geven aan het verhaal.

Ik ben vandaag een nieuwe batch IR-leds gaan halen: 5x IR-led 850nm en 5x IR-led 950nm.

Met deze IR-leds had ik helemaal geen problemen in de schakeling die ik eerder heb gepost! Ik ben er dus in geslaagd om het IR-device aan te sturen dat ik wilde aan te sturen met de Raspberry Pi.

Deze IR-leds flikkeren wel niet als ik door de camera van mijn smartphone kijk, maar er staat wel een spanning over de voorschakelweerstand.

Ik denk dus dat ik erg veel pech heb gehad met de voorgaande 2 IR-leds en dat die inderdaad gewoonweg kapot waren...

Bedankt iedereen voor de vele reacties! Ik heb zeker veel aan jullie tips gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braek
Hieronder het voorlopige resultaat van mijn inspanningen. :-)

YouTube: Lego Train Controller - First Working Prototype

Pagina: 1