Ubuntu verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 774769

Topicstarter
Hallo,

Om het eens in werking te zien heb ik een aantal weken geleden Linux (Ubuntu) geinstalleerd naast Windows 10. De installatie verliep zonder enig probleem hoewel ik het vervelend vond dat ik vanaf dat moment in een startmenuutje moest aangeven of ik wilde starten met Ubuntu of Windows. Nu wil ik Ubuntu weer verwijderen maar dat blijkt niet zomaar even te lukken via Configuratiescherm - Programma verwijderen. Volgens de info die ik (meest engelstalig) vind op Internet moet ik een aantal ingewikkelde handelingen uitvoeren want anders zal mijn PC niet meer starten. Ook blijken de aangedragen oplossingen alleen te werken als ik UEFI Bios heb. De term BIOS ken ik en ik weet ook wel wat dat betekent maar daar houdt het ook mee op. Hoe kom ik te weten of ik UEFI heb???

Mijn vraag is concreet: Hoe kan ik op een eenvoudige manier Ubuntu verwijderen zodat ik daarna weer gewoon alleen Windows op de harde schijf heb en de PC weer normaal start? Ik ben geen hoogvlieger in dit soort zaken hoor dus als je antwoordt dan liefst in 'Jip en Janneke' taal :) ?

Met vriendelijke groet,

Sjaan

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14
Ubuntu is geen programma die je zo via het Windows Configuratiescherm kan verwijderen. Het is een losstaand OS.

In Windows:
Start > Run > msconfig > Boot

Hier Ubuntu boot verwijderen zodat alleen je Windows blijft staan? Als je daarna opnieuw opstart en er wordt niet gevraagd of je Windows of Ubuntu wilt starten kan je ook de partitie van Ubuntu verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 774769

Topicstarter
Maar ik lees allemaal zaken als "Als je Ubuntu hebt verwijderd dan moet je de MBR herstellen anders start de PC niet meer " ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je nou eerst een in Windows kijkt en daarna in Ubuntu hoe je disk partities erbij staan, kunnen we er iets zinnigers over zeggen. Grote kans dat je je MBR even door Windows setup moet laten fixen, de Ubuntu partitie wegmikken en klaar.

No offense; leuk dat Ubuntu maar een aantal andere topics tot nu toe laten geen interesse/reactie zien om basale vraagstellingen omtrent Windows op te lossen. Waarom is Ubuntu dan ineens een briljant idee om te installeren op je HDD; je had ook een live versie kunnen draaien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14
@Anoniem: 774769 Als het goed is heb je Ubuntu geïnstalleerd op een andere partitie of zelfs een aparte schijf dan Windows.

Via de msconfig kan je de ubuntu uit die MBR slopen. Als het goed mis gaat kan je even kijken of je het kan fixen met de Windows Setup, zoals @MAX3400 al zegt. Kijk even op http://www.thewindowsclub...r-boot-record-mbr-windows daarvoor.

Edit: Op die pagina wordt tevens uitgelegd hoe je een MBR recoverydisk kan maken. Misschien handig om vooraf te doen? :)

[ Voor 14% gewijzigd door TECHcrime op 29-08-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt in eerste instantie weten of je BIOS of UEFI boot hebt. Dat is redelijk makkelijk te doen. In Linux kan je kijken of er een mapje /boot/efi bestaat met daarin mappen en bestanden. Je kan ook vanuit Windows kijken in Schijfbeheer (diskmgmt.msc) of er een zogenoemde ESP aanwezig is. Dat is een FAT32 partitie van ongeveer 150-250 MB groot en zal in Windows geen schijfletter bevatten.

Heb je bovenstaande niet, dan heb je een BIOS of Legacy boot systeem dat met MBR werkt. Dan is het zo eenvoudig als je MBR, Master Boot Record, herstellen en de Linux partities verwijderen zoals hierboven al is aangegeven. Het is wellicht ook mogelijk om je MBR in Windows zelf te herstellen ipv via herstel/intallatie media.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1