ABS en uitroepteken lampje blijven branden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik overweeg een Daihatsu Cuore uit 2006 te kopen voor € 1.300, met 137.000 op de teller. APK verloopt over 2 maanden en 1 week.

Ik heb afgesproken dat hij bij de KwikFit langs gebracht wordt voor een voorkeurening voor de APK zodat ik weet dat er geen onverwachte kosten zijn.

Proefrit is goed verlopen, echter, het ABS lampje en het uitroepteken lampje bleven tijdens de proefrit branden.

De verkoper, een particulier, gaf aan dat dat bij het ABS lampje hoort, en dat het uitroepteken lampje stuk is.

Wat kan dit allemaal zijn?

Edit: ik ben overtuigd, ik ga het niet doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 29-08-2017 08:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meestal een kapotte ABS sensor maar kan ook iets anders (duurders) zijn.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

lampje is stuk, maar blijft branden, daar ontgaat mij standaard de logica.

ABS kan een simpele kabel/connector zijn, of de complete abs sensor of zelfs ring (die laatste is duur). Dit is bij een KwikFit makkelijk uit te lezen (uit m'n hoofd is 03 de sensor fail, 07 is geen consistente data).

Maar de basis, auto uitlezen (ODB) en je bent al 10 stappen verder.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:15
Er is dus een probleem met het ABS of de remmen.
Vraag aan de verkoper om het te laten herstellen, of zoek iets anders.
In die prijscategorie vind je autos zat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou 'm laten staan, er zijn nog genoeg Cuore's te koop. Lampjes horen gewoon uit te zijn. Kan een dure storing zijn.
Overigens zegt een APK niks, dat is een moment opname. Als alles net boven het minimum zit, dan wordt de auto goed gekeurd. Verder zegt het ook niet heel veel over de betrouwbaarheid of andere problemen.

[ Voor 46% gewijzigd door -tom-562 op 28-08-2017 22:41 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:31:
Er is dus een probleem met het ABS of de remmen.
Vraag aan de verkoper om het te laten herstellen, of zoek iets anders.
In die prijscategorie vind je autos zat.
Nou, de enige andere die ik vind op Autoscout kost meteen al € 1.750.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Jeetje, ik kom al een aantal topics tegen vandaag over je nieuwe auto... misschien moet je even wachten op je nieuwe papieren en iemand met kennis meenemen.

Een lampje dat brand is altijd een indicator van een probleem, en een auto kopen met een brandend lampje is altijd een risico, als je geen kennissen hebt die je hiermee kunnen helpen moet je dat niet doen imo, het betekend dat er iets niet goed is.

offtopic:
sorry voor de botte reactie, je geeft hier veel goede adviezen maar ik denk dat je nu te kort door de bocht vliegt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Jurgen schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:47:
Jeetje, ik kom al een aantal topics tegen vandaag over je nieuwe auto... misschien moet je even wachten op je nieuwe papieren en iemand met kennis meenemen.

Een lampje dat brand is altijd een indicator van een probleem, en een auto kopen met een brandend lampje is altijd een risico, als je geen kennissen hebt die je hiermee kunnen helpen moet je dat niet doen imo, het betekend dat er iets niet goed is.

offtopic:
sorry voor de botte reactie, je geeft hier veel goede adviezen maar ik denk dat je nu te kort door de bocht vliegt
Geen sorry nodig, ik heb er inderdaad weinig verstand van, had @Zorian mee genomen, die heeft er wel verstand van, maar wilde graag ook weten wat dit kon zijn :)
Veel tijd om te wachten heb ik niet, ik heb een auto nodig, dus ben er nu gewoon een aantal dagen mee bezig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 28-08-2017 23:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
Mooi laten staan. Als het goedkoop te fixen was had de huidige eigenaar het wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Ardana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:58:
[...]

Geen sorry nodig, ik heb er inderdaad weinig verstand van, had @Zorian mee genomen, die heeft er wel verstand van, maar wilde graag ook weten wat dit kon zijn :)
Een lampje dat brandt is niet kapot, maar er is iets in het circuit kapot. Dus dat verhaal is BS. Daarmee is een uitroeptekentje meteen letterlijk een uitroepteken als je een auto koopt. M.I. laten staan, en op zoek naar wat anders, voor dat geld is best we wat fatstoenlijks zonder lampjes te koop. Dan is het alleen aan jou om te bepalen hoe veel tijd je daarvoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:10

Bommes

Capo del formaggio

Een brandend ABS lampje is APK afkeur, houd daar dus rekening mee.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ok, duidelijk! @MAX3400 gaf in 'n DM ook nog 'n red-flag: bij de noodstop slipte de auto en trok hij redelijk sterk naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 23:25

Zorian

What the fox?

Ardana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:07:
Ok, duidelijk! @MAX3400 gaf in 'n DM ook nog 'n red-flag: bij de noodstop slipte de auto en trok hij redelijk sterk naar links.
Dat vond ik ook wel enigszins eng ja. Had zelf ook mijn twijfels erbij maar had zoiets van laat maar checken door de kwikfit en dan zien we snel genoeg hoe erg het is.
Had nog mijn odb stekker mee willen nemen maar straal vergeten. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Waarom zou je in hemelsnaam hier nog aan willen beginnen?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Angeloonie schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:13:
Waarom zou je in hemelsnaam hier nog aan willen beginnen?
Omdat 'ie er netjes uit zag en de motor netjes liep? Nee, geen idee eigenlijk verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:13
Als het een makkelijke/goedkope reparatie was geweest had de verkoper het zelf wel gerepareerd/laten repareren, denk je niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ardana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:46:
[...]

Nou, de enige andere die ik vind op Autoscout kost meteen al € 1.750.
Waarom vraagt deze verkoper dan maar €1300 zou je je af kunnen vragen O-)

Geen risico nemen met elektronische problemen, dat kan altijd duur worden. Of hem uitlezen, of laten staan.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 28-08-2017 23:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

fsfikke schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:21:
[...]

Waarom vraagt deze verkoper er dan maar €1300 zou je je af kunnen vragen O-)
Idd.

Overigens zie ik er best een hoop staan rond die prijsklasse.
Een paar voorbeelden:
http://www.speurders.nl/o...-2006-rood-169771874.html
http://www.autowereld.nl/...e-auto-24918359/foto.html

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ardana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:15:
[...]

Omdat 'ie er netjes uit zag en de motor netjes liep? Nee, geen idee eigenlijk verder :P
Je gaat aan een probleemgeval beginnen. Als het zo simpel was, waarom is het niet gefixed?
En stel ze lossen het op, misschien heb je volgend jaar ineens weer een lampje.. En daarna nog eens etc.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:52
Even aan de OBD2-scanner hangen en de code uitlezen.
Maar als ik jou was, Ardana, dan liep ik er met een grote boog omheen :).

[ Voor 24% gewijzigd door Puch-Maxi op 28-08-2017 23:33 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vaak is zoiets de connector naar of de schakelaar in de stoel die een bestuurder/passagier detecteert. Hier hangen weer de gordelspanners aan vast, die weer met de airbags samenwerken. Bij een storing gaat dat hele systeem uit. Beter helemaal geen systeem dan een systeem dat juist averechts kan werken. Vandaar dat uitroeptekentje.
Maar zoals anderen aangeven, kan het ook heel wat anders zijn.

De abs computer is waarschijnlijk duurder dan de dagwaarde van de auto.
Bij een noodstop de wielen blokkeren is met uitgeschakelde abs niet zo schokkend. De reden van het uitvallen van de abs, en het scheeftrekken, kunnen dat wel zijn.

Bommes geeft 't al aan: Dit is apk afkeur. Laten staan dus, want de kans op een bodemloze put is zeer aanwezig.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Die eerste is dus de auto waar ik vandaag ben wezen kijken :P
Die tweede is me echt te ver weg, dat is niet handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 28-08-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij is dit ding onderhouds 99% gewoon een Aygo, ofja, een Aygo is onderhuids gewoon zo'n Cuore. De Aygo van mijn vriendin kreeg op den duur ook wat rare ABS/elektrische storingen. zoiets als dit:
https://www.problemcar.nl...abs-lamp-en-handreml.html
Die heb ik toen kunnen wissen met de OBD2 reader, maar die kwamen uiteindelijk wel terug na een X aantal kilometers. Scheen vaker voor te komen. Hebben 'm toen maar snel ingeruild O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij goedkope auto's kijk ik meestal naar Opel corsa (C), dus de uitvoering vanaf 2000. Met distributieketting, kunststof wielkasten en spatschermen waardoor opspattend vuil niet zo snel voor roest zorgt, en een blokje dat zich bewezen heeft.

Er rijden er genoeg van rond om slooponderdelen te kunnen bemachtigen.

Als de stuurbekrachtiging stuk gaat, kan een handige tweaker het potmetertje aan het stuur vervangen. Komt niet zo vaak voor, maar t gebeurt. En de schakeloverbrenging krijgt op den duur wat speling. De rubbers van de wielophanging (achter) gaan snel kraken, maar dat kan geen kwaad.

Toegegeven, daarbij kijk ik wel naar lagere kilometerstanden, dus de prijzen zijn dan ook iets hoger. Maar misschien vind je toch iets dat je bevalt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ThinkPadd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:19:
Als het een makkelijke/goedkope reparatie was geweest had de verkoper het zelf wel gerepareerd/laten repareren, denk je niet?
Nee ben jij gek, als dat ding 200€ repareren is en je dan niet met 100% zekerheid weet of het opgelost is(dat wil nog wel eens met auto's) dan kun je prima zeggen, oké ik doe 300/400€ van de prijs af en schuif het probleem door.

Aan de andere kant kun je van deze 1350€ t.o.v. 1750€ nog prima wat afdingen als je wilt. Dat ABS lampje is niet een bijzonder groot probleem, ik ben eerder bang voor het trekken naar één kant bij een noodstop, hoewel dat natuurlijk kan liggen aan het feit dat die maar aan één kant ABS toepast.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Corsa is wel weer zwaarder (dus duurder in de vaste lasten). Dan kan je eigenlijk ook gaan kijken naar een Yaris :p overigens hebben die 3-cilinders ook een ketting en geen riem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Onder de 950 kg, wat ik persoonlijk acceptabel vind. Dat moet iedereen natuurlijk zelf beslissen. Maar inderdaad, de 1 liter 3-cilinders zouden best een riem kunnen hebben. De 4-cilinders hebben een ketting.

@True ik heb nog nooit gehoord van abs die maar aan een kant werkt. Het systeem werkt wel, of detecteert een fout en schakelt volledig uit. Een halve abs is gevaarlijker dan geen abs.
Scheef trekken is dan ook eerder een mechanisch probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:32
Het zou een zekering kunnen zijn, maar een respectabele garage had dan al gratis de zekering voor je vervangen om te zien of dat het was. Dat is zelfs makkelijker voor ze dan de scanner pakken.

Maar je zei dat hij bij een noodstop slipte. Ik neem dan aan dat je een testrit hebt gemaakt en bij die noodstop niet hebt gemerkt dat het rempedaal tegenwerkte. Dat duidt erop dat ABS uit staat en een goede garage heeft zeker gekeken of er bijvoorbeeld iets van de elektronica gescheurd is of dat er iets is doorgebrand. Conclusie: er zijn dure problemen met bijv. de ABS-pomp of ze hebben hun werk niet gedaan en je wilt dan überhaupt niks bij die garage kopen.

Zoals @DrivinUCrazy eigenlijk al zegt regelt tegenwoordig een computer heel veel in een auto. Een ABS-storing kan dan in de praktijk betekenen dat het halve remsysteem niet lekker werkt en zelfs dingen als airbags onbetrouwbaar worden. Dat soort zaken zijn onacceptabel en daarom neem je bij aankoop iemand mee die snapt wat de oorzaak en oplossing kan zijn en dat voor je kan verhelpen.

Daarom neem je dus iemand mee. Maar de persoon die je meeneemt en dus volgens mij vertrouwt, @Zorian , vind de auto "enigszins eng" en heeft twijfels. Dan hoef je geen topic meer te openen op GoT, dan is het voor iedereen alleen maar beter dat je even pas op de plaatst doet en morgen naar nieuwe leuke auto's kijkt :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11
Auto die scheef trekt bij hard remmen heeft een remverschil links/rechts, is vaak een remcilinder of remklauw die niet meer goed werkt. Is overigens APK afkeur.
Afhankelijk van de auto en wie het gaat repareren kan dat duur of goedkoop zijn. Ik zou persoonlijk mooi verder zoeken of de verkoper het probleem laten oplossen. Zelf ook ooit een Seat Marbella proefgereden voor iemand, "ja van zo'n oude auto kan je geen rembekrachtiging verwachten" aldus de verkoper, maar dat ding had gewoon 100 meter nodig om van 30 naar 0 te komen met pedaal in de grond geramd. Ding gekocht op voorwaarde dat remmen het gingen doen, daar heeft ie andere blokken en schijven op moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:13

Bestla

M/M -> V/F

https://www.speurders.nl/...W&local-distance_value=25

Ik ken het bedrijf niet maar even snel op Speurders gezocht op een Suzuki Alto . In mijn beleving een oerbetrouwbaar karretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ABS lampje betekent storing en dus geen ABS.
Trekken naar 1 kant is meestal door 1 rem die niet goed werkt of een handrem die aan 1 kant niet goed afgesteld is.
Tip voor een volgende proefrit als een auto naar 1 kant trekt: na een aantal keer flink remmen ff voelen welke velg t heetst is, wel opletten dat je geen blaren oploopt.

Wat betreft deze, laten staan want met een beetje pech moet je er 500 tegenaan gooien om alles op te lossen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Waarom zou je overigens een "voorkeuring" laten doen? Je kan een auto best APK laten keuren als de APK nog een tijdje geldig is. Het enige nadeel is dat de keuringsdatum naar voren schuift als je dat meer dan 2 maanden van te voren doet.

Overigens zou ik deze op basis van de proefrit sowieso laten staan.
De remmen zijn defect... Dat betekent dat uitroepteken lampje. En aan de remproef te zien is het aan 1 kant.
Daarnaast doet de ABS het niet, ook een afkeurpunt.
Het advies van de ANWB bij zo'n storing is: Direct naar de garage rijden en het op laten lossen. Levensgevaarlijk om er te blijven rijden.
Het instinct van de verkoper is: Auto te koop zetten voordat de APK keuring is. En liegen over de lampjes.
Van zo iemand wil je uberhaubt geen auto kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Puch-Maxi schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:31:
Even aan de OBD2-scanner hangen en de code uitlezen.
Maar als ik jou was, Ardana, dan liep ik er met een grote boog omheen :).
dingen zijn niet duur gewoon kopen en meenemen op je autojacht en uitlezen tijdens je proefrit.

je mag ook de mijne lenen maar dan moet je vet omrijden langs amersfoort (bleutooth versie)

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 08:51

FlipFluitketel

Frontpage Admin
De vriendin van mijn broer rijdt ook in een Cuore (volgens mij zelfs een stukje nieuwer dan 2006) en die is gisteren afgekeurd op de APK omdat er een of andere lager kapot/versleten/afgebroken is. De garage gaf aan dat Daihatsu in NL geen onderdelen meer levert en dus moest er een onderdeel van een sloop-auto gezocht worden.

Geen idee of het precies klopt maar als het zo is zou het ook wat kunnen zijn om rekening mee te houden.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30

donny007

Try the Nether!

Heeft de auto een onderhoudshistorie?

Als het remsysteem er al zo bij staat vraag ik me af hoe de rest van het onderhoud is uitgevoerd.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als alternatief voor een Cuore: Daihatsu Sirion (2) of Toyota Starlet / Yaris? Zijn misschien net iets duurder/zwaarder, maar het zal niet veel schelen. Qua techniek zit er grotendeels hetzelfde in als in de Cuore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

FlipFluitketel schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:26:
De vriendin van mijn broer rijdt ook in een Cuore (volgens mij zelfs een stukje nieuwer dan 2006) en die is gisteren afgekeurd op de APK omdat er een of andere lager kapot/versleten/afgebroken is. De garage gaf aan dat Daihatsu in NL geen onderdelen meer levert en dus moest er een onderdeel van een sloop-auto gezocht worden.

Geen idee of het precies klopt maar als het zo is zou het ook wat kunnen zijn om rekening mee te houden.
Onderhuids is zo'n Cuore niet heel anders dan een Aygo (ofja, een Aygo is niet heel anders dan een Cuore). Verder levert Daihatsu NL inderdaad vast geen onderdelen meer (maar een Toyota dealer wel wss). Maar je kan gewoon naar de Brezan/online onderdelenshop gaan om onderdelen te bestellen, is gewoon nog leverbaar.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:26:
Dat is vreemd, op https://www.daihatsu.nl/n...ragen/veelgestelde-vragen staat:
Hoe gaat het met de onderdelenvoorziening voor het rijdende wagenpark?
De Daihatsu-fabriek garandeert de onderdelenvoorziening zeker nog tot 2029. Dan zijn de laatst afgeleverde auto's 16 jaar oud en het is niet te verwachten dat nog veel onderdelen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 16:23
Vanwaar zo'n nutteloze voorkeuring? Als je zeker wilt zijn dat je een jaar APK hebt kun je nu gewoon al laten keuren, en als je het binnen een bepaalde periode voor de keuringsdatum doet blijft die oorspronkelijke datum zelfs staan.

Daarnaast zegt alleen APK bar weinig over de staat van de auto, een auto met achterstallig onderhoud kan prima door de keuring heenkomen en alsnog binnen een paar maanden in de soep lopen. Er wordt alleen gekeken of er voldaan wordt aan een aantal keuringspunten (m.b.t. veiligheid/milieu), maar bijv. een auto waarvan de olie al 10 jaar niet ververst is kan in principe prima door de keuring heenkomen.

Daarnaast is het een momentopname, als bijv, de banden voldoen aan de minimale keuringseis wordt de auto goedgekeurd. Zelfs als duidelijk is dat de banden daar binnen 5000 km niet meer aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Alternator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Er is iets met het abs systeem aan de hand, maar de uitroepteken duidt op een defect of storing in het normale remcircuit. Ik denk dat de 2 met elkaar te maken hebben. En ik denk niet dat het een in de eerste instantie meteen een defect in de abs is. Maar het abs systeem werkt nu iniedergeval niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:51
Ik sluit me aan bij de rest.
ABS kan stuk zijn, hoeft ook niet. Maar de remmen zijn duidelijk niet in orde.
Als je pech hebt kom je alle klauwen te vervangen en dan ben je rustig 500 euro verder.
Of het remsysteem is lek en heeft die auto vrij snel rem-storing aan.

Lekker laten staan deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 23:50
Niet doen, maar dat weet je inmiddels al :) . Neem gewoon een goede expert mee. Het beste nog een autoliefhebber :+. Verkoper die liegt zal ik nooit zaken mee doen.

Als je naar alternatieven zoekt; misschien kun je overwegen om een wat oudere Honda jazz te kopen. Wij hebben zelf een honda jazz vanaf eerste dag van release en nieuw gekocht (2003). Binnen de familie van persoon op persoon gegaan. Tot op heden erg betrouwbare auto, zeer zuinig (1:18/20) praktisch en goedkope vaste lasten. Bij de ikea is het ook lachen als ze zien dat je er gewoon een pax kast mee kan vervoeren :+

Rij er zelf nog steeds mee en overgenomen van mijn vader. Alleen slijtage onderdelen vervangen van onderstel (remmen, lagers gebruikelijke dingen). Na 14 jaar rijden kunnen we hardop zeggen dat het een degelijke auto is. KM teller staat bijna op 300k.

Toyota verso van is ook zo'n leuke auto. Ook erg betrouwbaar, praktisch en zuinig en goedkoop in vaste lasten.

Aankoop van een auto blijft altijd spannend.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ja, dit is altijd een probleem. Hoe dan ook is er iets niet goed. OF de remmen hebben een probleem, OF je rijdt met 130 over de snelweg en kan niet zien dat er een probleem is met je remmen. Allebei de gevallen ga je ergens tegenaan rijden, of dat nu vandaag is of over een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is dat niet gewoon de handrem?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.loveatfirstdrive.nl/wp-content/uploads/2012/12/handrem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 23:50
Moet gewoon een foto hebben. Kan ook bandensensor zijn (band lek etc.). Tegenwoordig zitten er zoveel lampjes. Bij mercedes brand er een koffielampje als je te vermoeid achter het stuur zit :+

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 29-08-2017 11:09 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:15
Nee, dat is de lamp van de remmen.

Een auto van 10 jaar oud is altijd een risico. Kan zijn dat je een jaar of 2 rijdt zonder grote kosten, maar het kan ook dat je iedere maand 500€ naar de garage draagt. Denk maar aan koppeling, airco, remschijven, schokdempers, versnellingsbak, injectiepomp.
Dat zijn allemaal onderdelen die niet beter worden met de leeftijd.

Dus je moet ook bereid zijn om die auto na een paar maanden tot een jaar of 2-3 te moeten verkopen voor 500€ voor export of de sloop.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:51
Dat typische uitroeptekentje betekend in algemeen remstoring of lage remdruk.
Beide wijzen op een serieus probleem met de remmen.

Echt dat de verkoper je deze auto probeert te verkopen en zelfs een proefrit ermee liet maken.
Ik heb in mijn eigen auto dat lampje ook aangehad (lage remdruk) en direct vlamden ook het woord "STOP" op.
Dat bleken lekke remklauwen te zijn!

Gezien de auto ook naar links trekt bij het remmen verwacht ik of een kapotte remklauw of een lek in het remsysteem.
Maar waarschijnlijk een kapotte remklauw. In ieder geval is dat een harde APK afkeur.

[ Voor 69% gewijzigd door hackerhater op 29-08-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
-tom-562 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:43:
[...]

Onderhuids is zo'n Cuore niet heel anders dan een Aygo (ofja, een Aygo is niet heel anders dan een Cuore). Verder levert Daihatsu NL inderdaad vast geen onderdelen meer (maar een Toyota dealer wel wss). Maar je kan gewoon naar de Brezan/online onderdelenshop gaan om onderdelen te bestellen, is gewoon nog leverbaar.
Tsja.. Geen idee, ik zeg ook alleen wat ik via mijn broer te horen kreeg. :P
Dat is dan inderdaad vreemd.. Linkje eens doorgestuurd naar mijn broer, kan hij de garage weer er op wijzen. :P

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom zou je een auto kopen die over twee maanden waarschijnlijk wordt afgekeurd?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

ABS lampje brand, remuitroeptekentje, EN hij trekt naar een kant - remdrukverdeler, duur over het algemeen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Anyway, ik heb de verkoper vanochtend om kwart over 8 afgebeld (nog voordat hij 'n afspraak kon maken bij de Kwikfit dus), hij belde me rond 'n uur of half 11 terug, of ik niet toch de auto wilde kopen, en kreeg daarna zelfs 'n appje dat hij de prijs wilde verlagen naar € 1.150 (waar hij gisteren zeker niet onder de € 1.300 wilde gaan). Mij zegt het voldoende, en ik ben blij dat ik voor 'n andere auto gegaan ben.

Vanochtend 'n Daihatsu Cuore gekocht, van 'n garage in Alphen. @Redhawk was erbij, ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:05
-tom-562 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:40:
Overigens zegt een APK niks, dat is een moment opname. Als alles net boven het minimum zit, dan wordt de auto goed gekeurd. Verder zegt het ook niet heel veel over de betrouwbaarheid of andere problemen.
Dit is overigens de belangrijkste mededeling voor iedereen inclusief TS.

Zeker met uitspraken als:
Ardana schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:27:
Ik heb afgesproken dat hij bij de KwikFit langs gebracht wordt voor een voorkeurening voor de APK zodat ik weet dat er geen onverwachte kosten zijn.
Een APK is verre van een garantie dat er onverwachte kosten aan (gaan) komen. Een APK is enkel een keuring dat jouw auto -op dat moment- veilig de weg op kan/mag. Een boel aspecten van jouw auto worden niet getest of vormen onderdeel van de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Zojuist mijn broer gesproken ivm de cuore van zijn vriendin, de garage waar de auto heen was gebracht voor de keuring had al een paar (ex-)Daihatsu-dealers (en sloperijen) gebeld maar nergens hadden ze dat onderdeel. De garage wist (gelukkig) inderdaad ook dat het onderstel hetzelfde was als van een Aygo alleen was dit onderdeel bij een Cuore met schroefdraad en bij een Aygo niet (of zoiets :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

FlipFluitketel schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:52:
Zojuist mijn broer gesproken ivm de cuore van zijn vriendin, de garage waar de auto heen was gebracht voor de keuring had al een paar (ex-)Daihatsu-dealers (en sloperijen) gebeld maar nergens hadden ze dat onderdeel. De garage wist (gelukkig) inderdaad ook dat het onderstel hetzelfde was als van een Aygo alleen was dit onderdeel bij een Cuore met schroefdraad en bij een Aygo niet (of zoiets :P).
Wielmoeren vs. wielbouten wss :P
Overigens is de complete achternaaf (met wiellager) gewoon nog te koop, en voor de voorkant alleen een los lager, als ik zo snel google.
https://www.besteonderdel...7325/10679/wiellager.html
:P
@Ardana gefeliciteerd, pics :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Laatst online: 16:57
kijk voor een jaris van 2000 ofzo, zijn 4 cilinders wegen weinig en lopen met gemak 3 ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Cuore, zit dat wel veilg? iedere keer als ik zo'n formaat auto zie heb ik het idee dat de bestuurders levensmoe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 16:13

Bestla

M/M -> V/F

Sakesushi schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:38:
Cuore, zit dat wel veilg? iedere keer als ik zo'n formaat auto zie heb ik het idee dat de bestuurders levensmoe zijn.
Dat model is heel wat meer auto dan het oer Cuore 850 TS geval uit mijn verleden ;)
Like this one, ik had hem ook in deze kleur
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fc2.staticflickr.com%2F8%2F7556%2F16069709010_46006d3e94_b.jpg&f=1

[ Voor 21% gewijzigd door Bestla op 29-08-2017 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ardana schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:05:
Anyway, ik heb de verkoper vanochtend om kwart over 8 afgebeld (nog voordat hij 'n afspraak kon maken bij de Kwikfit dus), hij belde me rond 'n uur of half 11 terug, of ik niet toch de auto wilde kopen, en kreeg daarna zelfs 'n appje dat hij de prijs wilde verlagen naar € 1.150 (waar hij gisteren zeker niet onder de € 1.300 wilde gaan). Mij zegt het voldoende, en ik ben blij dat ik voor 'n andere auto gegaan ben.
Even een algemene tip, ga niet je auto in onderhoud brengen bij die prutsers van Kwikfit. Ga dan liever naar een normale (niet merk) garage. Die goedkoop van de Kwikfit eindigt meestal in een duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:05:
[...]

Even een algemene tip, ga niet je auto in onderhoud brengen bij die prutsers van Kwikfit. Ga dan liever naar een normale (niet merk) garage. Die goedkoop van de Kwikfit eindigt meestal in een duurkoop.
Ik loop bij een erg goede en betaalbare garage in Voorburg (Taurus). En die durf ik aan iedereen aan te raden :>

Pagina: 1