Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

GamePC €2200,- / €2500,- advies? (kan TL;DR zijn)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze vraag vraag ik jullie wijsheid _/-\o_ en kennis voor het samenstellen van een nieuwe gamepc ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Games. Ik wacht al een tijdje op Star Citizen en wil mij nieuwe pc hierop baseren. De bedoeling is om een systeem samen te stellen waarmee ik over 6 jaar in ieder geval de meeste spellen op minimum requirements kan spelen. Zonder upgrades uit te voeren in de tussentijd.
De voeding, SSD & de kast kan ik tegen die tijd hergebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2400. Kwa componenten ga ik uit van gemiddelde prijzen en laat het door een winkelier in elkaar zetten. Voor assemblage schat ik €80,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard & muis. Suggesties voor goede boxen zijn welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat aan dit lijstje te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,-€ 300,-
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 120,95€ 120,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 577,90€ 577,90
1Cooler Master MasterCase Maker 5€ 161,-€ 161,-
1AOC G2260VWQ6 Rood, Zwart€ 119,-€ 119,-
1Microsoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 85,16€ 85,16
3be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 22,20€ 66,60
1G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZKY€ 294,01€ 294,01
1Asus DRW-24F1MT Zwart€ 16,95€ 16,95
1Seasonic Prime Platinum 650W€ 151,-€ 151,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 319,-€ 319,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.211,57

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD voor CPU+GPU. Maar ik kies Nvidia voor de GPU, omdat die een hogere perf/watt heeft dan Vega. Ik heb sinds Q2 2016 gewacht op die GPU en ben teleurgesteld in het resultaat (+geduld = op), dus Nvidia het is (ondanks het een asobedrijf lijkt net als Intel). Sindsdien heb ik van alles uitgezocht over RAM, voedingen enz.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Deze 3 factoren in chronologische volgorde vind ik het belangrijkst:
1. Toekomstbestendigheid (zie vraag 1)
2. Goede koeling
3. Energie-efficiëntie.
(RGB-lampjes zijn een mooie bijkomstigheid. Een kermisattractie als pc lijkt mij wel wat :) )

Ga je overklokken?
Die mogelijkheid wil ik open laten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Algemeen advies over;
1. Is dit een redelijk systeem? Wat is hieraan op aan te merken?
2. Moederbord: is de B350 wel goed genoeg voor dit systeem? Ik ben laatst naar een winkel gegaan voor advies en toen kreeg ik te horen dat je naar de bus-snelheid moet kijken (wat = dit?). En kan ik niet beter een X370 nemen. De MSI X370 SLI Plus zou ik als alternatief nemen (=neemt minder stroom + =stiller dan ->) MSI X370 Gaming Pro Carbon. Welke van de 2 mobo's zouden jullie aanraden en waarom?
3. GPU: De GTX1080 heeft Fast Sync. Dit betekend (als ik het goed begrijp) dat de GPU de framerates aanpast op de refresh-rate van de monitor. Betekend dit automatisch dat de GPU dan ook minder stroom verbruikt? Zo niet, kun je dit instellen?
4. Xtra ventilaroren: In de kast zitten standaard 3 ventilatoren met ruimte voor 3 extra. De kast heeft een raam op een plek waarbij de meeste kasten lucht uit kan ontsnappen. Hoe verstandig is het om alle slotjes te vullen?
5. Kan ik er van uit gaan dat alle componenten in de kast passen?

Argumentatie voor de gekozen componenten:
Kast
- De kast heeft een raam en daarmee kan ik de binnenkant bezichtigen.
- De Pro 5 editie is blijkbaar zeer sterk/degelijk. Aangezien de Maker 5 tot dezelfde serie lijkt te behoren, ga ik hiervanuit. Goede kwaliteit aanschaffen spreekt mij wel aan.
- Deze versie heeft een fancontroller en de andere versies niet. Leek mij wel handig om te hebben.
Casefans
- Op basis van de inhoud van Hardeware.info over casefans voor het midden en hoger segment (stonden apart in de tijdschriften die ik in bezit heb) leek mij dit een goede keus. Ik weet niet wat voor lager ze hebben. Tips voor goede casefans met magnetische lager zijn welkom :)
CPU
- Het is niet Intel.
- Star Citizen kan 8 kernen gebruiken dankzij de Crytek-engine. Een octa-core lijkt mij een mooie keus. Ik had sowieso 6 kernen willen hebben "voor de toekomst". Ook aangezien Windows beter gebruik kan maken van meer kernen van (ik geloof) de Cronos-groep?....
- Die 16 threads komen goed van pas mocht ik het 3D-modelleren weer oppakken.
Mobo
- Met de moederborden van MSI kun je SMT uischakelen. Dit kan prestatiewinst betekenen in sommige spellen.
- Met MSI zit je wel goed? :?
- De initiele keus van op een B350-bord, omdat ik geen SLI-systeem wil. En toch de mogelijkheid wil om over te klokken. Al weet ik niet of het verstandiger is om een X-versie te nemen.
RAM
- De CPU werkt het beste met 3200MHz.
- Is relatief snel (?). Op basis hiervan: https://www.youtube.com/watch?v=_WsfeuWI7mU maw: True Latency = ((1/(Mhz/2))*1000)*CL.
- G-Skill gebruikt blijkbaar een B-dye dat beter compatibel in met Ryzen (blijkbaar).
GPU
- Vega 56 was anders mijn keuze, maar ik heb geen zin in een GPU die 25% meer stroom verbruikt dan een GTX1070 voor dezelfde fps. De GTX1080 is wat efficiënter.
- Door de Minders heeft de GTX1080 een grotere €/perf (gok ik).
- De MSI versie is de stilste variant. Bron: https://gpunerd.com/guides/best-gtx-1080-brand
Opslag
- SSD's zijn sneller en zuiniger dan HDD's met het laden van games. En gaan lang mee. Met mijn huidige gebruik (ik schat gem 2gb/dag) kan ik (150.000 / (2*365))= 208 jaar & 4 maanden vooruit 8)
- Het bevat 3D-NAND en dat beterend meer duurzaamheid en minder watts. De Crucial MX300 heeft dat ook.
- Ik kies voor Samsung, omdat ik vermoed dat de MX300 kwalitatief minder is (=sneller kapot, fouten ed). Daar heb ik geen zin in.
- Oorspronkelijk had ik 1x MX300 275GB + 1x MX300 1.05TB gewild, maar in de praktijk gebruik ik niet meer dan 500GB. Dus 1TB is genoeg. Naar mijn verwachting worden games steeds groter dus de ruimte is aanwezig. Plus het kan nog altijd een mooi opslag medium zijn voor wanneer er op licht-gebaseerde pc's komen
Voeding
- Dit is de meest efficiënte voeding die ik tot heden heb gevonden (op basis van de testresultaten van Hardware.info).
- 12jaar garantie is ook zeer welkom. https://seasonic.com/prod...#tab-product_form_297_tab
- Verder heb ik geen idee hoe ik de rest vd eigenschappen moet beoordelen. Het zal wel goed zijn...
Besturingssysteem
- Oftewel betaalde Spyware: Het bevat DX12 en dat is dacht ik wel handig.https://www.youtube.com/watch?v=dvioALNs_Bc
- Ik ga wel programma's installeren om W10 te temmen op privacygebeid: https://www.youtube.com/watch?v=u1kGMCfb2xw + http://www.redgamingtech....ou-what-you-need-to-know/
Monitor
- Is alles wat ik nodig heb; 21,5' (hoeft niet groter), TN, 1920*1080p, max75fps en betaalbaar. Ik spendeer liever aan de inhoud van de pc zelf dan de randapparatuur.
- G- Sync monitoren vind ik te duur (vanaf €300,-+)

Dank voor jullie tijd en ben benieuwd naar jullie reactie.
Vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 20:05 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Zonde om op dit budget niet wat meer geld uit te trekken voor je scherm, dat is immers het enige onderdeel waar je de hele tijd tegenaan kijkt...
Daarbij zou ik sowieso een goedkopere case kiezen (ben zelf wel gecharmeerd van de Define C TG), die extra case fans in eerste instantie eens achterwege laten, RAM terugschalen naar een 16GB kit en een goedkopere maar zeer goede Psu zoals een Focus Plus 550 Gold. Van het geld wat je daardoor bespaart kan je bijleggen voor een mooie 1440P monitor die een stukje groter is (mogelijk ook hogere refresh rate). Mobo en overige componenten zijn prima.

Wat mij betreft ga je daar echt meer plezier van hebben.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20

Case_C

[Team Carrack]

De gehele build ziet er goed uit, goed gebalanceerd voor 1440p+ :P .

Een goed scherm is daarom wel degelijk een aanrader, want als je op 1080p wilt blijven kan je net zo goed een GTX1060 halen. Dus als je deze hardware wilt halen, zou ik ook een 1440p scherm erbij nemen. Als je er de ruimte voor heb zou ik toch een 34" widescreen aanraden, dat is toch een hele andere beleving. Anders een 24" of 27" 16:9 1440p scherm. Die zijn voor onder €300,- goed verkrijgbaar.

Maar dat kan natuurlijk ook een toekomstige upgrade zijn, als je PC er dan toch al gereed voor is. Goede zwart-waardes zijn wel fijn in SC, dus daarvoor is TN natuurlijk wel geschikt.

Daarnaast zou ik wel voor een X370 moederbord gaan. Daarmee heb je ook wat meer mogelijkheden qua USB-ports.

Verwijderd

Topicstarter
Wekko306 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:55:
Zonde om op dit budget niet wat meer geld uit te trekken voor je scherm, dat is immers het enige onderdeel waar je de hele tijd tegenaan kijkt...
Daarbij zou ik sowieso een goedkopere case kiezen (ben zelf wel gecharmeerd van de Define C TG), die extra case fans in eerste instantie eens achterwege laten, RAM terugschalen naar een 16GB kit en een goedkopere maar zeer goede Psu zoals een Focus Plus 550 Gold. Van het geld wat je daardoor bespaart kan je bijleggen voor een mooie 1440P monitor die een stukje groter is (mogelijk ook hogere refresh rate). Mobo en overige componenten zijn prima.

Wat mij betreft ga je daar echt meer plezier van hebben.
De Define C TG ziet er idd charmant uit. Ik zat zelf te denken aan de Aerocool P7-C1 (Tempered Glass Edition) Zwart als alternatief. De reden voor 32GB is dat ik in de tussentijd geen upgrades hoef uit te voeren.
4 jaar geleden was 8GB nog de mainstream keus voor een nieuwe gamepc en nu is dat 16GB. Dus met 32GB kan ik een tijdje vooruit. Ik houd het bij de seasonic (misschien de 550W-versie), want het idee van hoge efficiëntie vind ik simpelweg aantrekkelijk ;)
Ik ga wel ff koekeloeren naar een 1440p scherm.

Dank voor je reactie.
Case_C schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:58:
De gehele build ziet er goed uit, goed gebalanceerd voor 1440p+ :P .

Een goed scherm is daarom wel degelijk een aanrader, want als je op 1080p wilt blijven kan je net zo goed een GTX1060 halen. Dus als je deze hardware wilt halen, zou ik ook een 1440p scherm erbij nemen. Als je er de ruimte voor heb zou ik toch een 34" widescreen aanraden, dat is toch een hele andere beleving. Anders een 24" of 27" 16:9 1440p scherm. Die zijn voor onder €300,- goed verkrijgbaar.

Maar dat kan natuurlijk ook een toekomstige upgrade zijn, als je PC er dan toch al gereed voor is. Goede zwart-waardes zijn wel fijn in SC, dus daarvoor is TN natuurlijk wel geschikt.

Daarnaast zou ik wel voor een X370 moederbord gaan. Daarmee heb je ook wat meer mogelijkheden qua USB-ports.
Zoals boven geschreven ga ik nog even op zoek naar een 1440p scherm. Ik kan het budget verruimen.
Welk moederbord zou jij aanraden; de MSI X370 SLI Plus of de MSI X370 Gaming Pro Carbon?

@ beiden: wat voor 24" scherm zouden jullie aanraden? (hoef niet een supergroot scherm). Denkende aan merken enzo?

Dank voor je reactie.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20

Case_C

[Team Carrack]

Ben niet echt thuis in de monitoren. Maar een beetje spelen met de sliders in de pricewatch krijg je het volgende lijstje.

Let wel dat het allemaal IPS is, TN schermen zitten meer rond de 27". Overigens is aan schermgrote heel snel te wennen ;) . Kan zelf niet zeggen welk scherm het beste zou zijn, gezien dat ook hetzelfde model onderling nog wel eens kan verschillen qua kwaliteit.

Soms helpt het wel even om in de winkel te kijken hoe een scherm is.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
24" lijkt echt klein vergeleken met 27". 27" vind ik persoonlijk wel een mooi formaat, zeker op ca 60-70cm afstand. Natuurlijk kan het groter, maar dan moet je het niet erg vinden steeds je hoofd te bewegen om de hoeken te zien ;)

Star Citizen Referral Code

Verwijderd

Topicstarter
Wat een toffe monitor-suggesties hebben jullie gedaan :). Het valt mij wel op dat de gesuggereerde monitoren een reactiesnelheid hebben van 4ms of hoger. Ik dacht dat je met snelle games (shooters etc) het best een zo'n laag mogelijke reactiesnelheid kunt hebben. of maakt dat niets uit met een 60Hz scherm?

Ik had in mijn lijstje ook casefans gezet. Wanneer het je extra fans nodig of hoe kun je dat bepalen? Is hetbijvoorbeeld altijd verstandig om een extra casefan voor de voeding te plaatsen (indien niet bijgeleverd)?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
4ms responsetijd ga je in de praktijk geen last van hebben hoor. En als je dat wel meent te hebben kan je sowieso beter voor een scherm gaan met hogere refresh rate.

Extra case fans zijn lang niet altijd nodig. Zou het gewoon proberen met de standaard setup en daarmee de temps wat in de gaten houden. Zodra die vrij hoog worden of je vindt dat de standaard case fans te veel geluid maken kunnen je andere fans toevoegen of de stock vervangen.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
@Verwijderd

een best wel wat op en aanmerkingen,

32 GB Ram is way to much for just gaming. 16 hierbij voldoet prima . Voor games gebruik je misschien indien je stream/chrome etc open heb tegen de 8 aan.(dat is nu) dus voordat dat uberhaupt verdubbeld wordt moet t wel ver gaan. Ga voor 16 GB om safe te zitten. 32 GB is meer voor render/Grafisch en zal jij nooit gebruiken met welk spel dan ook. Ook over 5 jaar niet :D

Jou windows licentie die je hebt aangevinkt kost 80 euro, Je kan ook gewoon een enkele code kopen voor 25 euro. of zelf iets minder. Zie hier:https://tweakers.net/pricewatch/453556/microsoft-windows-10-pro-nl-64bit-oem.html

met een setje geheugen van 140-150 euro en een licentie bespaart dat je al pakweg 230 euro. geld dat je echt beter kan invensteren in bijvoorbeeld een mooie monitor.

Wat je allemaal aan je behuizing en je voeding betaald is ook redelijk prijzig.

pricewatch: Fractal Design Define S - Window een mooie kast met goede airflow waar je misschien 1 extra fan voor nodig heb ( en 3 als je huidige fans wilt vervangen voor 80 euro)

pricewatch: Corsair RM550x Zwart
Een voeding van 550 Watt met Gold is echt voor 10 jaar prima zat en kost 90 euro.

Kwa monitor zou ik echt in investeren, je geeft aan 22 inch genoeg te hebben, toch is 27 inch IPS echt een beeldschoon plaatje. Waar je als gamer echt tegenwoordig niet meer onderuit kan ( als je een budget hebt)
Gamen met een PC kast van bijna 2.2 k en dan een scherm van 21 inch met 1920x1080 op een TN panel van 119 euro is echt zo zonde.)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 315,-€ 315,-
1MSI Z270 SLI Plus€ 124,95€ 124,95
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 794,-€ 794,-
1WD Purple (2017) WD20PURX, 2TB€ 80,75€ 80,75
1Fractal Design Define S - Window€ 78,75€ 78,75
1Dell Ultrasharp U2717D Zwart€ 491,25€ 491,25
1be quiet! Dark Rock 3€ 64,-€ 64,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 139,95€ 139,95
1Corsair RM550x Zwart€ 87,95€ 87,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,90€ 229,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.406,50

Dit zou mijn lijst worden met jou budget , waar je eventueel cpu kan wisselen voor ryzen .
Een 27 inch 2560x1440p scherm ips.
Plus dat in dit systeem de 1080 ti in zit waar je ook weer langer mee doet.

Edit : Vergeten de dvd drive en Windows licentie .
Pagina: 1