Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Ik heb een auto van het werk, op mijn loonstrook kan ik onder het kopje "basissalaris met toelagen en inhoudingen" niets terug vinden over de fiscale bijtelling. Mijn bruto salaris is gewoon hetzelfde als voor dat ik de auto had.

Salaris, pensioenpremie, loonheffing, that's it.

Onderaan staat wel de aftrek van de eigen bijdrage van mijn auto.

Rechts in een kader met overzichten staat de fiscale bijtelling van de auto wel genoemd.

De fiscale bijtelling zou toch bij mijn salaris moeten worden opgeteld?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Die bijtelling staat in de kolom waarin het belastbaar inkomen wordt berekend.

Niet in de kolom waarin jouw nettoloon wordt opgeteld. Daar komt hij natuurlijk wel in terug, onder het kopje "loonheffing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:01
Ligt aan je loonstrookje waar het staat. Vaak staat in de tabel van de telling bovenaan je brutoloon. Je auto staat eronder of een kolom rechts ervan (maar niet de cumulatief periode kolom!)

Waar komt je strookje uit? Loket, unit4, numbers? Dan kunnen we misschien beter advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Even bellen met de salarisadministratie zou ik zeggen.

En dat je werkgever al een deel inhoudt, is alleen voor het gemak. Bij je belastingaangifte wordt het saldo betaald/te betalen eventueel rechtgetrokken. Op dezelfde manier hoeft een werkgever volgens mij geen loonbelasting achter te houden, maar dan moet je de hele boel na je aangifte in een keer ophoesten (met alle betalingsproblemen van dien).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ik heb dus een belasting aanslag die ik niet kan verklaren.

En serieus, bij de loonadministratie komen ze er niet uit.
Voordat ik daar verder mee ga, wil ik zeker weten dat ik goed zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xesc2ou.png

Volgens mij had in het bovenste kopje toch echt ergens die fiscale bijtelling moeten staan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De bijtelling staat er ook op. Rechtsonder.

De belasting over deze bijteling wordt niet als aparte post ingehouden, gewoon onderdeel van "loonheffing". Die dus een euro of 100 hoger is dan als je geen auto had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
t_captain schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:05:
De bijtelling staat er ook op. Rechtsonder.

De belasting over deze bijteling wordt niet als aparte post ingehouden, gewoon onderdeel van "loonheffing". Die dus een euro of 100 hoger is dan als je geen auto had.
Ah nu snap ik m. 128 euro is het verschil in loonheffing. Thanks!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
128 uit 193 is teveel. Als je in de derde schijf IB valt, moet het omstreeks 87 euro zijn. In de vierde schijf tussen de 100 en 110.

Maar dit getal zul je niet apart op je loonstrook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
De bjtelling rechts is de fiscale bijtelling minus mijn eigen bijdrage, kom ik net achter. Zal de loonheffing berekening eens navragen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Klopt ook.

Bijtelling:
(tarief x fiscale waarde) - verrekenbare eigen bijdragen.

In jouw geval is dat zo'n 2300 per jaar (193 per maand). Daarover betaal je inkomstenbelasting. Als voorheffing op die inkomstenbelasting houdt de werkgever loonheffing in.

Dat bedrag wordt niet apart gespeciciceerd, maar zal ergens tussen de 85 en 110 euro bedragen, afhankelijk van je belastbaar inkomen in box 1.

Tel daarbij je eigen bijdrage (die wel apart in de loonstrook staat), dan heb je de rotale netto kosten van je leaseauto.
Pagina: 1