Die zijn wel degelijk voor de show. Bron: TP-Link account manager
5GHz antennes moeten ongeveer 2.7cm lang zijn (1/2 van de golflengte - zo'n 5-6cm), en op een afstand dat ze net niet in fase staan en zoveel mogelijk complementaire dekking hebben. Dat kan prima intern in een plastic kastje. Groot voordeel daarbij is dat interne antennes minder kwetsbaar zijn en dat je ze niet fout kunt orienteren.
Waarom plakken Netgear, Asus en TP-Link zulke grote antennes op al hun high-end modellen? Omdat de EU consument dat verwacht en inderdaad de illusie heeft dat grotere antennes ook een beter signaal impliceren. En als de consument dat denkt, leveren de fabrikanten dat

Bij de C3200 las ik ergens dat er 2 van de 6 bedoeld zijn voor een link met eventuele extra accespoints? En deze heeft ook een 2e 5Ghz band met een extra co-cpu?. Zover ik kon zien is de C3150 idd sneller omdat deze (tellen ze blijkbaar bij elkaar op?) blijkbaar meer data kan verwerken met 2 banden dan de 3 banden van de C3200. Ik neig dus naar de aanschaf van de C3150.
NOFI, maar wat een enorme lading klok-klepel
De C3200 is een apparaat met de Broadcom XStream-technologie. Dat houdt in dat het teveel drukte in de 5GHz-band aanpakt door twee aparte 5GHz radio's te hebben en apparaten over de twee radio's te verdelen. Dat werkt prima, maar is niet het probleem wat jij hebt, of wat 99% van mensen heeft. Keerzijde is dat de specs anno 2017 verder wat laag zijn (3x3 MiMo is zelfde als die oude E4200 heeft), stroomverbruik hoog en je exact nul meerwaarde gaat merken in normaal gebruik tov een 3x3 single-5GHz-radio geval.
Zie het als een provinciale weg die verdubbeld wordt, maar met zelfde route en zelfde snelheidslimiet. Als vertraging door drukte je probleem is, heb je er wat aan. Maar als je probleem is dat je bepaalde plekken niet kunt bereiken of dat je sneller wilt rijden, voegt het in het geheel niets toe.
De C3150 is ook een Broadcom-ontwerp, maar ditmaal met een enkele 5GHz-radio. Het is ook moderner met 4x4 MiMo. Helaas houden de zinnige extra features daar op aangezien Broadcom z'n MU-MIMO niet aan de praat krijgt (vandaar die hele Xstream-onzin) en de extra 1024QAM 2.4GHz modulatie door geen enkele client ondersteund wordt. Dit ding levert in praktijk dus nul meerwaarde op tov de C2600 (met Qualcomm-Atheros chipset) en daar werkt MU-MIMO wel.
Extra minpunt van dit apparaat: TP-Link heeft ervoor gekozen het niet te laten certificeren voor DFS. Dat betekent dat je maar 4 van de 19 5GHz-kanalen kunt gebruiken, dezelfde vier die alle andere mensen met ongecertificeerde gebruiken. Zorg voor DFS, dan kun je alles gebruiken, waaronder de 15 vrijwel lege DFS kanalen.
Ik hoopte dat iemand wellicht ook voor deze keuze heeft gestaan en er wel uit was gekomen met een bepaalde beredenering. Ik keek eerst naar de Netgear R7000 maar volgens mij zijn bovenstaande dan in de gelijke prijsklasse wel wat beter.
Je gaat vrijwel niemand vinden die tussen deze twee apparaten wilde kiezen, simpelweg omdat ze totaal andere toepassing hebben. De C3200 is eerder een bestelbus, de C3150 een sportieve gezinsauto (helaas met goedkope wielen eronder). Je gaat ook niet twijfelen tussen een VW Caddy en een Audi A5. Als je bestelbusjes gaat vergelijken, vergelijk de Caddy dan met andere bestelbusjes, en de A5 met andere sportieve gezinsautos.
Verder ga ik je verzoek om reactie te beperken tot die twee in de wind slaan en nog verder: je probleem zit in de WiFi. Ga dan niet aan een router rommelen die het bedraad prima aankan. Plaats op goede plekken een paar moderne WiFi AP's. Een competent WiFi-apparaat op de juiste plek (=niet in de meterkast of achter de TV) presteert altijd beter dan een geweldig apparaat op de verkeerde plek. En als dekking niet goed is heb je niet grotere apparaten nodig, maar meer apparaten.
Mijn advies dus: schakel de WiFi uit op de E4200 maar hou hem er bedraad in. En koop een of twee eenvoudige AP's voor de WiFi. Bijvoorbeeld de "KPN WiFi Versterker" voor EUR 50 - dat zelfde prestaties levert als de C3200. Of de Ubiquiti UniFi AP AC Lite voor EUR 70, met een web-based beheer waarin je alle UniFi apparaten vanaf één plek kunt beheren en die automatisch zorgen voor goede kanaalkeuze en (binnen bepaalde grenzen) voor goede verdeling van je clients over de AP's.