Ventilator lucht laten aanvoeren of afvoeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnshcjmeyer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-02 12:59
Ik heb een Onkyo AV-receiver in een dicht vrijhangend (20cm van de grond) meubel, dat met achterkant strak tegen muur aanhangt. Het wordt te warm in het meubel. In andere topics heb ik het advies gevonden om een ventilator in de bodem van het meubel te plaatsen. Voeding ga ik van 1 van de beschikbare Usb poorten gebruiken.

Belangrijkste vraag voor mij is nu, wat de beste koelresultaat gaat opleveren. Of de warme lucht uit meubel zuigen en kamer in blazen. Of kamerlucht het meubel in blazen. Er zitten voldoende gaten en kieren in de kast voor een luchtstroom. Die luchtstroom moet met de ventilator alleen op gang gebracht worden. Iemand ervaringen met beide of 1 van beide oplossingen? Of relevante suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik zou inderdaad gewoon een grote ventilator in de bodem maken en lucht laten aanvoeren, en hoe wil je de stroom van een usb poort afpakken deze is immers maar 5v?
kan een usb poort genoeg vermogen leveren? (een ventilator neem tot zoon 10 watt)
-ninja edit-

[ Voor 9% gewijzigd door maks11223344 op 28-08-2017 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:07
De meeste fans kunnen ook met een lager voltage werken. Dan zullen ze minder lucht verplaatsen maar je hebt wellicht niet zo heel veel luchtverplaatsing nodig. Daarmee gaat automatisch ook het verbruik omlaag.

Mocht de usb-poort van je receiver niet genoeg vermogen hebben kun je ook nog een telefoonlader proberen.

Afvoeren danwel aanzuigen zal een verwaarloosbaar verschil zijn en derhalve zou ik doen wat het handigste is.

[ Voor 15% gewijzigd door martijnve op 28-08-2017 17:34 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Als je hem in de bodem doet zou ik aanvoeren, warme lucht gaat immers naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnshcjmeyer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-02 12:59
Dank jullie! Ik wil een 12V ventilator op 5V laten draaien. Daarmee draait die wat langzamer (en stiller?), maar hopelijk voldoende om iets van een luchtstroom te krijgen. Ik gebruik een usb -> molex kabeltje voor de aansluiting. Ventilator komt in de bodem. Gezien het feit dat warme lucht opstijgt, wil ik die stroom versterken door de lucht uit de kamer aan te zuigen en deze onder in het meubel in te blazen.

[ Voor 29% gewijzigd door hnshcjmeyer op 28-08-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
hnshcjmeyer schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:37:
Dank jullie! Ik wil een 12V ventilator op 5V laten draaien. Daarmee draait die wat langzamer (en stiller?), maar hopelijk voldoende om iets van een luchtstroom te krijgen. Ik gebruik een usb -> molex kabeltje voor de aansluiting. Ventilator komt in de bodem. Gezien het feit dat warme lucht opstijgt, wil ik die stroom versterken door de lucht uit de kamer aan te zuigen en deze onder in het meubel in te blazen.
let er bij het zoeken van een fan wel verdomd goed op dat die wel start met 5v een hoop fans starten pas bij 7v ;)
een ander alternatief is een 12v adaptertje en gewoon een lage rpm fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderin aanzuigen en bovenin uitblazen, let er wel op dat je de aanzuigkant filtert met bijvoorbeeld een panty :)

je kan ook eventueel een snorkel maken buiten de kast naar de ventilator om de lucht aan te zuigen
Pagina: 1