Apps van Chinese webshops; wat is de gedachte daar achter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 23:09
Het valt mij op dat china shops, zoals Gearbest en Banggood, steeds meer hun eigen apps gaan promoten om je aankopen op te doen.
Zo zijn de prijzen vaak lager als je hetzelfde product via de app koopt ipv via de website en krijg je extra kortingsbonnen via de app.

Ik vraag mij af wat de gedachte hierachter is, immers een verkoop via de app is ze kennelijk meer waard dan via de website.

Ik heb zelf de Gearbest app geinstalleerd, en gekeken of ik niet per ongeluk mijn hele telefooninhoud met ze deel, maar via volgens mijn telefoon deel ik niks met ze.

Heeft iemand een idee waarom ze dit promoten? Ik blijf het namelijk een raar concept vinden om het ene platform te prereferen boven het ander zonder dat daar direct zichtbare financiele prikkels aan ten grondslag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wellicht omdat ze je push notificaties op je telefoon kunnen sturen van aanbiedingen e.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de privacy settings van die apps gezien?
Version 4.1.9 can access:
approximate location (network-based)
precise location (GPS and network-based)

Phone

directly call phone numbers

Photos/Media/Files

access USB storage filesystem
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage

Storage

Camera

take pictures and videos

Wi-Fi connection information

view Wi-Fi connections

Other

receive data from Internet
view network connections
full network access
run at startup
draw over other apps
control vibration
prevent device from sleeping
install shortcuts
Nee dank je; Banggood mag op Android dus ongeveer alles doen. Geen idee hoe jij zelf over je privacy denkt maar er staat dus letterlijk dat ze je moeder, baas, reclasseringsambtenaar direct kunnen/mogen bellen om daar ook mooie aanbiedingen te doen.
Baddie09 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:18:
Ik heb zelf de Gearbest app geinstalleerd, en gekeken of ik niet per ongeluk mijn hele telefooninhoud met ze deel, maar via volgens mijn telefoon deel ik niks met ze.
Version 2.4.0 can access:
Identity

find accounts on the device

Contacts

find accounts on the device

Photos/Media/Files

Storage

Camera

take pictures and videos

Wi-Fi connection information

view Wi-Fi connections

Other

download files without notification
receive data from Internet
view network connections
send sticky broadcast
full network access
control vibration
prevent device from sleeping
Je deelt niks?

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2017 15:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je de app hebt, ben zie je wellicht vaker het merk voorbij komen en ben je misschien sneller geneigd wat te kopen. Ook inderdaad de notificaties en eventuele tracking.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:21:

[...]

Nee dank je; Banggood mag op Android dus ongeveer alles doen. Geen idee hoe jij zelf over je privacy denkt maar er staat dus letterlijk dat ze je moeder, baas, reclasseringsambtenaar direct kunnen/mogen bellen om daar ook mooie aanbiedingen te doen.

[...]

[...]

Je deelt niks?
Behalve dat Banggood die nummers niet zomaar kunnen krijgen, want ze kunnen niet bij je contacten. In de praktijk kunnen ze dus alleen maar nummers bellen voor je IPV dat je die zelf in moet voeren. Verder kan je zo te zien foto's en video's uploaden. Ook bestaande, daarvoor moet je dus de rechten hebben de storage te lezen. In de praktijk kan je dan dus een enkel bestand lezen wat de gebruiker opent met jouw app. Wifi-info is nodig voor 'je hebt geen verbinding'. GPS is het enige wat nog een beetje vreemd is.

Gearbest mag wel bij je contacten, dat is wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Is de laagdrempeligheid van een aankoop dan niet gewoon hoger? Je ziet iets interessants en in het gunstigste geval matcht het mooi met Android of Apple pay en heb je in 3 klikken een aankoop gerealiseerd. Terwijl je achter de computer toch wat meer actief op zoek moet gaan naar iets op de website.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45

[...]

[...]

[...]

Je deelt niks?
Geen idee waar die info vandaan komt maar op mijn telefoon lijkt hij alleen toegang te willen op de opslag en de camera en in Android kun je die permissies gewoon weigeren.
Zie ik dan ergens iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59

Grannd

da Granndest

Als jij een dedicated app voor je chinagadgets op je telefoon heb staan is de kans groot dat je binnen die app zal zoeken op het moment dat je bedenkt dat je iets wil kopen/bestellen. Zo sluiten ze uit dat je gaat googelen en mogelijk op een andere site terecht komt. Net zoals dat vroeger altijd op sites stond 'voeg ons toe aan je favorieten', elke webshop wil makkelijk gevonden kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een kleine titelfix uitgevoerd, zodat die wat duidelijker is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

[...]

[...]

[...]

Je deelt niks?
Als je het hele lijstje post is het al een stuk minder dan je impliceert.

Sowieso, op nougat vraagt een app toestemming voordat ie een permission gebruikt en kan je ook weigeren

Locatie is tot aankoop niet echt nodig. (En ook prima uit te schakelen), de rest is 'gewoon' nodig om foto's van je ontvangen producten te kunnen posten.
Versie 4.1.9 heeft toegang tot:
  • precieze locatie (gps- en netwerkgebaseerd)
Telefoon
  • telefoonnummers rechtstreeks bellen
Foto's/media/bestanden
  • bestandssysteem van USB-opslag openen
  • de content van je USB-opslag lezen
  • de content van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
Opslag
  • de content van je USB-opslag lezen
  • de content van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
Camera
  • foto's en video's maken
  • Informatie over wifi-verbinding
  • wifi-verbindingen weergeven
Overig
  • gegevens van internet ontvangen
  • netwerkverbindingen weergeven
  • volledige netwerktoegang
  • uitvoeren bij opstarten
  • weergeven over andere apps
  • trilling beheren
  • voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
  • snelkoppelingen installeren
Push messages over je bestelling leveren gewoon veel sneller feedback, wat de sellers weer ten goede komt daarnaast is advertenties pushen natuurlijk goed voor je conversie.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 28-08-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09

[...]

[...]

[...]

Je deelt niks?
Bij mij staan alle rechten uit (ik ben niet gek, ik geen niet zomaar mijn gegevens prijs, maar dat doe ik bij geen enkele app)

Daarom vroeg ik mij af wat het addertje onder het gras was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Grannd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:40:
Als jij een dedicated app voor je chinagadgets op je telefoon heb staan is de kans groot dat je binnen die app zal zoeken op het moment dat je bedenkt dat je iets wil kopen/bestellen. Zo sluiten ze uit dat je gaat googelen en mogelijk op een andere site terecht komt. Net zoals dat vroeger altijd op sites stond 'voeg ons toe aan je favorieten', elke webshop wil makkelijk gevonden kunnen worden.
Wellicht ben ik meer een website persoon, want ik browse liever door een groot overzicht dan per item op een telefoon. Het bizarre is dat het soms via een app de helft kan schelen als je een app only aanbieding hebt. Ik snap dat ze hopen dat ze top of mind zijn en je altijd via de app koopt, maar dan heeft de extra korting tov de website geen extra waarde omdat je dan toch wel via hun had gekocht.

Daarom zat ik ook te denken in de trant van datamining via de app om nog meer info over je te krijgen, maar dan moeten ze dat sneaky doen aangezien de rechten tegenwoordig erg makkelijk uit te zetten zijn.
Pagina: 1