Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste keer gaming PC bouwen, max 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-11 15:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wil mijn nieuwe PC voornamelijk gebruiken om te gamen en voor lichte videobewerking (hoef geen special effects e.d. te renderen), daarnaast natuurlijk de normale dingen als browsen, emails checken etc. Momenteel speel ik vooral Hearthstone omdat mijn 5 jaar oude laptop niet veel meer aankan dan dat, maar ik zou graag wat nieuwe shooters / een MMORPG willen spelen op gemiddelde tot hoge beeldkwaliteit. Ik ben nogal een fanatieke gamer, dus ik zal toegeven dat ik soms de settings handmatig terugdraai voor explosies etc. om de vijand beter te kunnen zien :P .
Vind het tevens fijn als mijn systeem niet teveel lawaai maakt ivm het feit dat ik af en toe wat video's wil maken en dan ook geluid wil opnemen bij m'n pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb mijn bovengrens voorlopig ingesteld op 2000 euro, maar ik hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste te hebben. Ik kan altijd later nog de videokaart nog upgraden oid, ik neem aan dat alle onderdelen uit mijn build de aankomende 3-4 jaar nog optimaal zullen presteren. Indien iemand mij ervan kan overtuigen dat meer investeren momenteel de moeite waard is dan zal ik het nog eens overdenken (vandaar dat de bovengrens een stuk hoger ligt dan de kosten van mijn voorgestelde build). Dit bedrag is inclusief randapparatuur en windows licentie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een fijne Roccat Kone XTD muis en ook nog een trackball van logitech (ben met beide overigens zeer tevreden!). Aangezien ik overstap van een laptop heb ik verder nog geen randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie wensenlijstje, die komt op het volgende neer:
CPU, GPU, HD, kleine SD (voor OS en games), RAM, moederbord, voeding, case, wifi-ontvanger, toetsenbord, scherm, windows licentie

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb een voorkeur voor mainstream merken, omdat ik voor het eerst een PC ga bouwen en dus liever spullen gebruik waarvan ik zeker weet dat ze zullen werken ondanks mijn gebrek aan ervaring met bouwen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder vermeld, liefst een pc die niet teveel geluid produceert.

Ga je overklokken?
Ben momenteel niet van plan te overklokken, tenzij dit veel snelheidswinst op zou leveren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat ik graag zou willen weten: zien jullie dit als een goed samengestelde PC, of ontbreken er dingen / zijn onderdelen niet compatibel. Is er ergens een mogelijkheid om meer te krijgen voor hetzelfde geld (of door iets meer uit te geven veel meer kwaliteit/snelheid te krijgen).
Wat specifiekere vragen die ik heb zijn:
-is de stock fan van de Ryzen 5 goed genoeg of blijft het aan te raden om een 3rd party model te kopen? Hoe verandert dit met overklokken?
-is de case die ik heb gekozen ruim genoeg? In de reviews zag ik dat sommige mensen het lastig vonden alle kabels netjes weg te werken.
-voeding: volgens mijn berekening moet dit meer dan voldoen, klopt dat ook? (CPU: 65 W TDP, GPU: 75 W TDP, HD+SSD~10 W (schatting).
-moederbord: B350 chipset leek me een goede keuze, maar verder heb ik geen idee wat het verschil is tussen de verschillende aanbieders, heb ik een goed model gekozen?
-ik zie op de pricewatch OEM licenties voor windows 10 a 20 euro, is dat zuiver koffie? Kan me herinneren dat die licenties vroeger veel duurder waren. Heb de installatie CD van mijn laptop ook nog liggen, maar via die weg updaten zal wel niet lukken? (Heb mijn laptop via de automatische updates geupdated naar windows 10 home).
-is het nodig om zo'n antistatisch matje te kopen en jezelf te aarden met zo'n kabeltje tijdens het bouwen? Zag eigenlijk niemand dat laatste doen op Youtube-tutorials
-scherm moet ik overigens nog uitzoeken, zal de post later updaten daarmee. Zo rond de 20-22 inch lijkt me prima voorlopig.

Bouwlijstje, versie 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 199,60€ 199,60
1Asus Prime B350-Plus€ 92,95€ 92,95
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 274,-€ 274,-
1Toshiba P300 (Retail), 2TB€ 68,10€ 68,10
1Sharkoon M25-W Zwart€ 52,95€ 52,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 15,99€ 15,99
1Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (EU layout)€ 107,61€ 107,61
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 139,95€ 139,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 146,95€ 146,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,59

Zou super blij zijn met jullie tips ;) _/-\o_

Edit 29/8 10:00 ; Corsair SSD geheugen verdubbeld, van WD Blue 1 TB naar Toshiba 2 GB (merk veranderd omdat 2 TB WD blue niet op 7200 RPM draait), windows licentie toegevoegd, wifi adapter verwijderd, videokaart van 1050 naar 1060 versie
Edit 30/8 16:30 ; voeding aangepast naar Be Quiet!, behuizing veranderd naar Sharkoon

[ Voor 6% gewijzigd door HSlegend op 30-08-2017 16:26 . Reden: Update bouwlijst ]

• RandomCreated
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-03-2023
Wat dacht je van meer investeren in een grotere voeding bijv. 650 watt met plus bronze (logo met cijfer 80 en bronze kleur) Als je nu meer investeert in je voeding kun je ook krachtigere onderdelen plaatsen in je systeem zie onderstaande informatie.

Certificering 80 plus voedingen:

Wikipedia: 80 Plus

Je kunt ook investeren in meer opslag geheugen zoals een 2TB harde schijf of een SSHDD (hybride harde schijf) Want de WD Blue is een goede harde schijf maar je kunt beter nu gelijk investeren in een grotere harde schijf aangezien je steam library toch nog zal groeien.

Ook kun je eventueel meer investeren in je GPU zodat je dit later niet perse hoeft te doen. Aangezien AMD nog gaat komen met de RX Vega reeks waarbij je voor 500 dollar (zal rond de 480 euro zitten) evenveel performance hebt zoals een GTX1070 die 500-600+ kost.

@MAX3400 Als je goed mijn commentaar leest zie je ook dat ik aangeef om te investeren in een betere voeding van bijv. 650Watt. Dan kun je makkelijk duurdere onderdelen kopen waardoor je meer performance krijgt.

Voor nu is het een investering, maar op die manier kan hij er wel langer mee vooruit dan 3-4 jaar voordat hij weer moet upgraden.

[ Voor 81% gewijzigd door RandomCreated op 28-08-2017 15:34 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RandomCreated schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:13:
Wat dacht je van meer investeren in een grotere voedin 650 watt
:? reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2017 -> dikker systeem met een 400W PSU.

De rest van je hardware- opmerkingen laat ik maar even buiten beschouwing.
RandomCreated schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:13:
En doe illegaal Windows installeren bespaart je weer 60-80 euro die je kunt investeren in je voeding _/-\o_
Uhuh... Ten eerste is jouw opmerking tegen de schenen van het algemeen beleid; ten tweede weet je blijkbaar niet dat een legale Windows 10 in NL voor rond de 25 Euro verkrijgbaar is.

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2017 15:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 13:36
Aan de hand van jouw eisen, klinkt het eigenlijk alsof een Intel-systeem beter bij jou past dan een Ryzen-systeem. Je wil namelijk maximaal gamen en doet weinig anders. Op dit moment presteert een goede i5 nog altijd beter dan het aanbod van AMD. Eventueel is het dan wel de moeite waard om even af te wachten en te kijken wat Coffee Lake met zich mee gaat brengen.

Bij moederborden maakt voor de prestaties overigens geen bal uit welke je koopt. Kijk welke functies je nodig hebt (aansluitingen, support voor overklokken als je dat wil doen, formaat) en koop de goedkoopste die je met die functies kan vinden en van een gerenommeerd merk is (MSI, Asus, ASRock, Gigabyte, etc).

Die videokaart zou ik bij jouw budget echt niet doen. Die kaart is namelijk meer geschikt voor een instapsysteem van 500 euro dan voor iemand die bereid is om 2000 euro neer te leggen voor zijn systeem. Ik denk dat een 1070 daarom beter is. Die presteert namelijk een klap beter.

Hoe stil wil je je systeem hebben? Echt onhoorbaar of mag hij wel wat achtergrondgeruis produceren? Naar mijn ervaring is de standaard Intel-koeler namelijk stil genoeg, tenzij hij onder zware belasting is, maar laten de meeste videokaarten zich ook wel horen. Als je écht stil wil hebben, zou ik investeren in een Fractal Design-kast en een Scythe Mugen 5-koeler. Ook lees ik in recensies over je voeding dat het niet het stilste model is namelijk. Begrijp me niet verkeerd, je systeem zal in zijn huidige setup vrij stil zijn, maar nog wel hoorbaar.

Overigens heb je tegenwoordig voor de meeste systemen al genoeg aan een goede 400-wattvoeding. En ja, die goedkope Windows-licenties zijn legaal, zolang je maar zelf de bouwer van het systeem bent. Niet dat je problemen krijgt als je de licenties in andere situaties inzet, maar officieel mogen de goedkope oem-licenties alleen door de daadwerkelijke bouwers van het systeem worden gebruikt.

Wat ga je trouwens doen met die TP-Link-adapter? Als je 5GHz-wifi hebt, kun je beter een model nemen dat ook 802.11ac ondersteunt en als je geen 5GHz hebt, kun je voor de helft van het geld ook al klaar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door faraga op 28-08-2017 15:38 ]

• HSlegend
Ik had inderdaad de benodigde hoeveelheid opslaggeheugen wat onderschat denk ik, ik zal die verdubbelen (SSD+HD). Komt denk ik omdat ik zo lang geen games van de laatste generatie heb aangeschaft.

Qua videokaart: ik heb even gekeken naar die RX Vega, lijkt me opzich interessant, maar hoe accuraat is die prijsvoorspelling? Zal in ieder geval de videokaart veranderen naar een GTX 1060, ik dacht initieel dat de 1050 wel aardig was. 500+ voor alleen een videokaart (GTX 1070) lijkt me toch een beetje te gortig eerlijk gezegd.

Ik vind een beetje geluid geen probleem overigens, gaat er meer om dat je niet continue de koeling op maximaal kan horen draaien etc., met een zacht spinnend geluid kan ik prima leven (meestal heb ik ook nog een koptelefoon op), zolang het niet storend is tijdens voip/skype acties en dergelijke.

De reden dat ik voor een AMD processor kies is dat ik had begrepen dat deze een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben dan de processors van Intel en tevens beter zijn voor videobewerking, waar ik graag iets meer mee wil gaan doen als ik een nieuwe pc heb. Zijn intel's zo significant beter voor gaming?

Ga nog even zoeken naar een betere wifi adapter.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
HSlegend schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:36:
Ik had inderdaad de benodigde hoeveelheid opslaggeheugen wat onderschat denk ik, ik zal die verdubbelen (SSD+HD). Komt denk ik omdat ik zo lang geen games van de laatste generatie heb aangeschaft.

Qua videokaart: ik heb even gekeken naar die RX Vega, lijkt me opzich interessant, maar hoe accuraat is die prijsvoorspelling? Zal in ieder geval de videokaart veranderen naar een GTX 1060, ik dacht initieel dat de 1050 wel aardig was. 500+ voor alleen een videokaart (GTX 1070) lijkt me toch een beetje te gortig eerlijk gezegd.

Ik vind een beetje geluid geen probleem overigens, gaat er meer om dat je niet continue de koeling op maximaal kan horen draaien etc., met een zacht spinnend geluid kan ik prima leven (meestal heb ik ook nog een koptelefoon op), zolang het niet storend is tijdens voip/skype acties en dergelijke.

De reden dat ik voor een AMD processor kies is dat ik had begrepen dat deze een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben dan de processors van Intel en tevens beter zijn voor videobewerking, waar ik graag iets meer mee wil gaan doen als ik een nieuwe pc heb. Zijn intel's zo significant beter voor gaming?

Ga nog even zoeken naar een betere wifi adapter.
Intel is inderdaad wat beter in gaming. Maar ook bijna alleen in gaming op dit moment en dat verschil zal je merken als je op 1080p 144Hz wil gaan spelen. Verder trekt Ryzen prima bij gaming en kun je er een hele hoop andere leuke dingen mee, plus dat alle ryzens unlocked zijn en dus "gratis" extra performance kunnen bieden tov Intel die hun CPU's locked en vervolgens bij de unlocked 7700k zelfs zegt: Je KAN wel overklokken, maar het is niet aan te raden zonder monsterlijke koeling ivm geproduceerde warmte...

Verwijderd

Wanneer je naar een i7 7700k vs Ryzen 7 gaat kijken is Intel momenteel inderdaad sneller in gaming, maar wanneer je Ryzen 5 gaat vergelijken met i5's wint AMD het op gebied van gaming ook gewoon, terwijl ze goedkoper zijn en een betere koeler meegeleverd krijgen (i5 7600k of 1600x krijgen dan weer geen koeler meegeleverd):
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Met de stock koeler kun je de 1600 ook redelijk simpel overklokken naar ~3,7Ghz.

Als voeding zou je een pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W kunnen pakken. Deze is stiller en van iets betere kwaliteit dan een CX450M.

De Carbide 100r is geen slechte behuizing, maar persoonlijk vind ik een pricewatch: Sharkoon S25-W of pricewatch: Sharkoon M25-W Zwart meer bieden voor de prijs. Ligt er een beetje aan waar je besteld welke goedkoper is. Als je liever geen raam wil is er ook een versie zonder:
pricewatch: Sharkoon S25-V maar hier zit wel een fan minder bij (al zijn 2 fans alsnog prima). Wel ietsje goedkoper.

Voor iets meer zijn een eventueel pricewatch: Phanteks Eclipse P400 - Zwart , pricewatch: Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB of pricewatch: NZXT S340 Zwart ook de moeite waard.

Als moederbord kun je een pricewatch: MSI B350 PC Mate of pricewatch: Asus Prime B350-Plus pakken welke eigenlijk meer bieden tegenover een lagere prijs dan de Gigabyte GA-AB350-GAMING. Voor de MSI B350 PC Mate kan het handig zijn om van te voren de winkel alvast de nieuwste BIOS versie er op te laten zetten. Je hebt namelijk kans (al is die kans niet heel groot) dat je een moederbord geleverd krijgt met nog de eerste BIOS (A.0) waar de R5 1600 vanaf A.1 wordt ondersteund. Bij de Asus wordt hij volgens hun website al sinds de eerste BIOS versie ondersteund. Azerty levert die service voor een kleine meerprijs:
https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

Een anti-statisch bandje is niet persé nodig. Je kan ook af en toe even de aarde van een geaard stopcontact aanraken. Wanneer je de voeding al in de behuizing hebt zitten en ook ingeplugd is in het stopcontact is het aanraken van de behuizing ook al voldoende (zet in dit geval de voeding wel uit met de knop achterop).

• HSlegend
Heb de voeding, case en moederbord aangepast naar aanleiding van je tips. Ik vond de Sharkoon er ook wel mooi uitzien eigenlijk :)

Rest me alleen nog om een scherm uit te zoeken; hierbij twijfel ik tussen een TN scherm met hoge refreshrate (144 Hz, pricewatch: Asus VG248QE Zwart en een IPS scherm met wat lagere refreshrate maar betere kleuren (60 Hz, productreview: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart review door DM89. Eerlijk gezegd denk ik dat 60 fps in games voor mij prima zal zijn, dus dan zou het IPS scherm prima voldoen. Wat denken jullie?
(Overigens vind ik 24-25 inch een prima grootte, wat mij betreft is meer dan dat echt niet nodig, ik zit redelijk dicht bij mijn scherm).

[ Voor 8% gewijzigd door HSlegend op 30-08-2017 16:33 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Met jouw budget zou ik zeker ook even naar de komende BBG kijken, (zie DaniëlWW2 in "[BBG] High end game pc - september 2017") hoewel ik niet helemaal overzie welk deel van je budget je apart wilt houden voor windows en randapparatuur.

[ Voor 26% gewijzigd door Jesse op 30-08-2017 16:52 ]

• HSlegend
De 2000 was inclusief OS en randapparatuur, maar ik denk dat ik met de specs van de huidige build tevreden ben.
Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is wat voor SATA kabel ik precies nodig heb om mijn SSD en HD aan te sluiten op het moederbord (als ik het goed begrijp worden deze namelijk niet meegeleverd met het mobo). Zal waarschijnlijk niet een al te moeilijke vraag zijn maar ik begrijp er momenteel niet zoveel van :P Als ik het goed begrijp wordt het beeldscherm alleen met USB 3.0 kabel geleverd dus daar zou nog een HDMI kabel bij moeten?

Mijn uiteindelijke lijst komt op:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 199,60€ 199,60
1Asus Prime B350-Plus€ 92,95€ 92,95
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 274,-€ 274,-
1Toshiba P300 (Retail), 2TB€ 68,10€ 68,10
1Sharkoon M25-W Zwart€ 52,95€ 52,95
1Advanced Cable Technology UTP Cat 5E Orange 7.0m€ 4,77€ 4,77
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 298,82€ 298,82
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 29,95€ 29,95
1Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (EU layout)€ 107,25€ 107,25
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 139,95€ 139,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 146,95€ 146,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.468,78

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 16:44
@HSlegend
Bij het moederbord krijg je als het goed is (staat in de accessoireslijst op hun website) 2 SATA(600) kabeltjes. Die zouden prima moeten voldoen.
Accessoires
User's manual
I/O Shield
2 x SATA 6Gb/s cable(s)
1 x M.2 Screw Package
1 x Supporting DVD
Bij het beeldscherm werd bij mij ook een DisplayPort kabel geleverd, zie ook lijstje van de Dell website, DP is kant van de 1060 en miniDP de kant van het scherm.
Wat is inbegrepen?
Monitor met standaard
Kabelafdekking
Stroomkabel
DP-kabel (Mini-DP naar DP)
USB 3.0-upstreamkabel (voor de USB-poort op de monitor)
Media met drivers en documentatie
Fabrieksrapport van kleurkalibratie
Snelstartgids
Beschermingsinformatie
Dus je zou prima voorzien moeten zijn van alle kabels, succes met je build!

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 31-08-2017 14:24 ]

• HSlegend
Top, bedankt voor je info!
Pagina: 1