Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James T. Kirk©
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09-2022
Enkele jaren geleden, had ik hier op het forum van een aanbieder een een harde schijf gekocht van HGST. Ik had her en der gelezen, dat dit DÉ betrouwbare HD is om te hebben en dientengevolge gebruikte ik deze HD als backup schijf en zette daar al mijn TV series, Films, Muziek en documenten op. Gezien de grootte (2TB) kon ik maar beperkt e.e.a. in de cloud zetten, voornamelijk enkele foto's en documenten, maar zeker niet álles. Gistermiddag werkte alles lekker en fijn, 's avonds de computer even aangezet en een raar geluid ui de kast, een ritmische geklik en mijn systeem bleef maar spinnen en was niet responsief. En verdorie, ja hoor, de oh, zo betrouwbaar geachte HGST HDD NDK. Kan gebeuren, hoor ik jullie antwoorden, maar in het verleden heb ik verschrikkelijke Maxtor's en dergelijke gehad en die dingen gingen maar door... Is zo'n HGST toch niet zo betrouwbaar als ik gedacht en gehoopt had?

[ Voor 156% gewijzigd door James T. Kirk© op 28-08-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat is je vraag?

Bijdehante vraag die overbodig is geworden door aangepaste topicstart d:)b

[ Voor 72% gewijzigd door Flimovic op 28-08-2017 12:42 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Is er wel een superbetrouwbare HDD, behalve SSD?

Ik zit nu te denken om weer een HGST te kopen, of wat kan ik nu als beste doen? SSD in zulke opslagcapaciteit is nog steeds niet goedkoop.

[ Voor 59% gewijzigd door James T. Kirk© op 28-08-2017 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:09
James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:36:
Als ik het zo lees, heb je toen dus een gebruikte schijf overgekocht.

Om te beginnen is een tweede hands nooit een super betrouwbare HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je kunt op basis van alleen jouw eigen situatie geen conclusies trekken over betrouwbaarheid. Aangezien er niets is wat niet stuk kan heb je gewoon altijd een goede backup nodig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
@ppeterr Nee, de schijf was niet gebruikt, zat nog dicht in de folie. Had alleen lang gelegen als opslag voor servers, maar is ook geschikt voor gewone desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:36
niks is 100% betrouwbaar blijft toch mechanica overigens kunnen ssd's ook gewoon kapot gaan. als je iets betrouwbaars wilt moet je gewoon RAID gebruiken(ja ik weet dat het weinig bescherming bied) en vooral veel backups maken en op verschillende plaatsen leggen.

er zijn harde schijven die doen het 20 jaar en andere gaan kapot binnen een maand. meestal is prijs en lange garantie wel een goede indicatie voor kwaliteit maar 100% zeker ben je toch nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen enkele HDD is superbetrouwbaar :)

De 1 heeft bewegende onderdelen die kunnen falen en de andere beschrijfbare chips die kunnen omvallen.

Wil je meer zekerheid, ga je al gauw naar de enterprise HDD's, welke aanzienlijk meer geld kosten, ietsjes meer garantie geven, maar uiteindelijk je betaald voor snelle vervanging en wat zaken om dataverlies te voorkomen.

Uiteindelijk is juist een readonly backup, verdeeld over 2 locaties, zeg online + externe HDD, de beste manier om je data veilig te stellen.

/edit
Daarbij lees ik dat jij deze disk niet als backup gebruikte, maar als opslag, daar zit een groot verschil in.

Met Apple Timemachine maak je daadwerkelijk een back-up, het origineel blijft op de Mac en een kopie wordt opgeslagen op de externe HDD.

[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 28-08-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:27:
... Is zo'n HGST toch niet zo betrouwbaar als ik gedacht en gehoopt had?
Dat lijkt mij duidelijk.

Ofdat je verwachtingen realistisch zijn kun je jezelf afvragen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Ik ben lang geleden al de inhoud van mijn G-mail account kwijtgeraakt. Sindsdien haalt ik alles binnen in mijn eigen e-mailclient. Dus het overkomt de besten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppeterr schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:39:
[...]

Als ik het zo lees, heb je toen dus een gebruikte schijf overgekocht.

Om te beginnen is een tweede hands nooit een super betrouwbare HDD.
Als hij nog geseald is lijkt me het niet zo'n probleem. Ooit eens een gesealde gekocht en volgens SMART was 'ie nieuw... Dus even SMART controleren als je toch tweedehands koopt.

Sowieso moet je RAID hebben als je redundantie (lees: betrouwbaarheid) wil. Helemaal als je met oude schijven werkt. Ik heb zelf twee schijven met respectievelijk 28614 uur (ruim drie jaar) en 17470 uur (bijna twee jaar) en ik ga er gewoon vanuit dat eentje het ooit een keer gaat begeven. Dus de boel staat in software-RAID. Kost niks en werkt prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is heel simpel: Iedere HDD gaat kapot. De ene na 2 weken, de andere na 2 jaar en nog een andere na 20 jaar. Ook al is het gemiddelde uitvalpercentage minder dan 3% over 5 jaar, dan nog kan je bij die 3% zitten. Alles wat je koopt aan PC hardware gaat gewoon een keer kapot. Maak backups en je hebt nooit echt een probleem wanneer het gebeurt. Je hebt wel goede en slechte modellen met hoge of lage uitval, maar dan nog is er geen enkele zekerheid dat het goede model niet binnen 2 maanden kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:43:
[...]

Als hij nog geseald is lijkt me het niet zo'n probleem. Ooit eens een gesealde gekocht en volgens SMART was 'ie nieuw... Dus even SMART controleren als je toch tweedehands koopt.
Hoe doe je dat in MacOS? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@James T. Kirk© Seriously? Google het even, want ik gebruik Linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

PilatuS schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:43:
Het is heel simpel: Iedere HDD gaat kapot. De ene na 2 weken, de andere na 2 jaar en nog een andere na 20 jaar. Ook al is het gemiddelde uitvalpercentage minder dan 3% over 5 jaar, dan nog kan je bij die 3% zitten. Alles wat je koopt aan PC hardware gaat gewoon een keer kapot. Maak backups en je hebt nooit echt een probleem wanneer het gebeurt. Je hebt wel goede en slechte modellen met hoge of lage uitval, maar dan nog is er geen enkele zekerheid dat het goede model niet binnen 2 maanden kapot gaat.
Dit !

Er zijn per serie disken met een wat hoger en lager uitval percentage. Maar als je 1 disk heb is dat puur statistiek, en is het meer een kwestie van geluk. Jemoet er gewoon vanuit gaan dat het vroeg of laat een keer crashed.

* heuveltje moet zijn backups ook weer eens controleren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Tja, gezien dat ik veel pech heb gehad met HD's over de jaren, is deze tirade gewoon mijn uiting van frustratie, maar dat snappen jullie ook wel. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
SSD's zijn ook niet 100% betrouwbaar. Je had nu helaas een schijf die iets minder lang meegaat, dat kan gebeuren.

Je schijf was overigens geen backup schijf, want het was de enige schijf waar je films e.d. op zette. Een backup is altijd een kopie of gelijkwaardige (tijdelijke) vervanging.

Een backup is altijd belangrijk, van alles wat je niet kwijt wilt raken. Dat gaat altijd op een aparte schijf, het liefst buiten de deur en nog liever buiten het land of zelfs continent (letterlijk rampenplan).
http://lmgtfy.com/?q=macos+read+smart+values Zoiets geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:40:
@ppeterr Nee, de schijf was niet gebruikt, zat nog dicht in de folie. Had alleen lang gelegen als opslag voor servers, maar is ook geschikt voor gewone desktops.
Oke dat is duidelijk, maar dan evengoed is mijn mening dat je dit niet perse als
een betrouwbare schijf kan inzetten. Om diverse redenen, als garantie en
RMA bijvoorbeeld wanneer de desbetreffende serie problemen vertoond.

Verder is betrouwbaardheid van nog veel meer factoren afhankelijk, denk
hier aan manier van gebruiken, voeding etc, veel variabelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
[b][message=52385099,noline]
Shoot, ik had laatst iemand hetzelfde geintje gestuurd! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoelpoot schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:47:
Een backup is altijd belangrijk, van alles wat je niet kwijt wilt raken. Dat gaat altijd op een aparte schijf, het liefst buiten de deur en nog liever buiten het land of zelfs continent (letterlijk rampenplan).

[...]

Mijn strategie is redundantie voor snel veranderde data (RAID), offshore voor gemiddelde veranderde data (rsync) en extern voor statische data (die ik niet offshore kan/hoef op te slaan). Er zit dus wel oplap in, want alles staat sowieso op RAID en mijn documenten offshore en andere data extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:34
Per duizend zal HGST wellicht beter scoren dan de rest. Puur statistiek.
Daar heb je pas wat aan als je meer dan één disk koopt.

Je gaat er vanuit dat er een percentage faalt. Dus daar hou je rekening mee. Koop je één disk, dan weet je zeker dat 100% van je disks in èèn keer verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:26

knakworst

Get more sats!

James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:27:
Gezien de grootte (2TB) kon ik maar beperkt e.e.a. in de cloud zetten, voornamelijk enkele foto's en documenten, maar zeker niet álles.
En hier gaat het mis. Het is best eenvoudig om 2 TB in de cloud te back-uppen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Stoelpoot schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:47:
SSD's zijn ook niet 100% betrouwbaar. Je had nu helaas een schijf die iets minder lang meegaat, dat kan gebeuren.

Je schijf was overigens geen backup schijf, want het was de enige schijf waar je films e.d. op zette. Een backup is altijd een kopie of gelijkwaardige (tijdelijke) vervanging.

Ja, het ware eigenlijk de series die ik bewaarde, wat ik had gezien en de overflow deed ik weer naar een externe schijf, maar die raakt langzaam aan ook vol.
Erger vind ik bepaalde foto's en scans en documenten voor mijn belastingaangifte voor volgend jaar, die ik alvast bewaard had. Kan ik weer opnieuw beginnen. Laatst dacht ik nog, oh, dat zou een ramp zijn, als ik die schijf kwijtraakte. Had ik maar wat meer opgeslagen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@James T. Kirk©

Afgelopen weekend wat backup advies en instellingen gedaan bij een Mac. Eigenlijk
is dat goed geregeld wel. Daar stond een router met een timemachine optie.
Dus simpel 2tb schijfje aan de router, en toewijzen in de timemachine settings.
Tevens backup geregeld voor foto's en documenten op ander extern schijfje,
en een stack acount aangemaakt voor een off-site backup.

Strekking van het verhaal, ik voeg mij bij de vorige posts. Backuppen, en vertrouw die backup ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:47:
Tja, gezien dat ik veel pech heb gehad met HD's over de jaren, is deze tirade gewoon mijn uiting van frustratie, maar dat snappen jullie ook wel. ;-)
Als je data bent verloren was het kennelijk niet genoeg waard om een backup strategie te hanteren, geen reden tot frustraties dus. Als je geen data bent verloren heeft je backup strategie kennelijk gewerkt en is frustratie ook niet op zijn plaats.

Ik zie het probleem dus niet zo...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
knakworst schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:52:
[...]

En hier gaat het mis. Het is best eenvoudig om 2 TB in de cloud te back-uppen tegenwoordig.
Ja, ik denk dat ik dat nog meer ga doen. Maar HGST nog steeds de beste keus? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:56:
[...]

Ja, ik denk dat ik dat nog meer ga doen. Maar HGST nog steeds de beste keus? :?
Welk type je kiest is niet relevant. Ze hebben allemaal dezelfde kans om te falen, 50%. Hij gaat stuk of hij gaat niet stuk, meer keuze is er niet. Kijk liever naar garantie termijn, vervang snelheid en backup strategie. Daar heb je veel meer aan dan uren investeren in de meest betrouwbare HDD.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:50:
[...]

Mijn strategie is redundantie voor snel veranderde data (RAID), offshore voor gemiddelde veranderde data (rsync) en extern voor statische data (die ik niet offshore kan/hoef op te slaan). Er zit dus wel oplap in, want alles staat sowieso op RAID en mijn documenten offshore en andere data extern.
Op dit moment heb ik voornamelijk redundante backups naar cloud services voor alle data die wat waarde heeft voor me, en een we-will-rebuild-houding voor alles wat me niet veel uitmaakt. Zit nog wel te kijken naar een full-backup provider, maar echt nodig is het tot nu toe nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zit nu te denken om weer een HGST te kopen, of wat kan ik nu als beste doen? SSD in zulke opslagcapaciteit is nog steeds niet goedkoop.
Ik heb langzamerhand 9 of 10 SSD's in huis (niet allemaal meer in gebruik) maar heb net de eerste dode SSD voor garantie aangemeld. Dus ze kunnen echt wel stuk.
Wat HDD betreft heb ik in de laatste 20 jaar minstens 40 HDD's gehad, kunnen er inmiddels ook 50 zijn, en ook maar een paar defecte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:54:
[...]
Erger vind ik bepaalde foto's en scans en documenten voor mijn belastingaangifte voor volgend jaar, die ik alvast bewaard had. Kan ik weer opnieuw beginnen. Laatst dacht ik nog, oh, dat zou een ramp zijn, als ik die schijf kwijtraakte. Had ik maar wat meer opgeslagen. :X
Ik maak iedere keer een backup als er iets belangrijks aan data op mijn PC komt te staan. Stel je gaat op vakantie en je zet je foto's op de PC. Zodra ze netjes in een mapje op de PC staan gelijk een backup maken. Soms maak ik 2 backups per week en soms 1x per maand. Het hangt er maar net vanaf wat er aan data bijkomt. Ik ga er vanuit dat mijn SSD's en HDD op ieder moment kapot kunnen gaan. Backups maak ik op 2 externe SSD's die ik constant wissel en waarvan er 1tje op een andere locatie komt te liggen. Nou is een extrene SSD niet heel goedkoop, maar het maakt backuppen van de SSD in de PC naar de externe SSD enorm snel en makkelijk. Door ook alle data netjes in de juiste mappen te hebben kost een backup maken mij nog geen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
PilatuS schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:08:
[...]

Ik maak iedere keer een backup als er iets belangrijks aan data op mijn PC komt te staan. Stel je gaat op vakantie en je zet je foto's op de PC. Zodra ze netjes in een mapje op de PC staan gelijk een backup maken. Soms maak ik 2 backups per week en soms 1x per maand. Het hangt er maar net vanaf wat er aan data bijkomt. Ik ga er vanuit dat mijn SSD's en HDD op ieder moment kapot kunnen gaan. Backups maak ik op 2 externe SSD's die ik constant wissel en waarvan er 1tje op een andere locatie komt te liggen. Nou is een extrene SSD niet heel goedkoop, maar het maakt backuppen van de SSD in de PC naar de externe SSD enorm snel en makkelijk. Door ook alle data netjes in de juiste mappen te hebben kost een backup maken mij nog geen 5 minuten.
Ja, ik heb dat té beperkt gedaan, wel alle vakantiefoto's van heel veel jaren bewaard. Ik ga er nu maar actiever werk van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

HGST is tegenwoordig een onderdeel van WD, maar was oorspronkelijk deel van Hitachi, die de boel weer had overgenomen van IBM. Ik zie dat de naamgeving (Deskstar) nog steeds gebruikt wordt.

Over de betrouwbaarheid: voordat Hitachi de boel overnam van IBM, werden sommige modellen aangeduid als "Deathstar", met de 75GXP voorop, gevolgd door de 60GXP. Ik heb 2 van de IBM 60GXPs gehad en de eerste overleefde het partitioneren niet eens, en de vervanger kreeg na 1 jaar bad blocks. De 120GXP die ik daarna kreeg heeft daarintegen nooit problemen gegeven.

Wikipedia

edit:
En wat betreft backup: ik gebruik volgende setup: als eerste een USB drive die altijd is aangesloten. Bij een shutdown (of via het runnen van een batch) wordt deze gesynced met de interne HDD. Verder wordt er regelmatig een sync gedraaid naar een andere USB HDD, die iik regelmatig aansluit en off-site bewaard wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 28-08-2017 13:27 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
James T. Kirk© schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:09:
[...]

Ja, ik heb dat té beperkt gedaan, wel alle vakantiefoto's van heel veel jaren bewaard. Ik ga er nu maar actiever werk van maken...
Voor mij is het ook nog een zo dat hoe vaker ik een backup maak hoe minder werk het is. Op mijn C SSD staat niets wat boeiend is. Al mijn data staat in 7 mappen op de D SSD en mijn externe SSD heeft een mapje wat D heet en daar staan die 7 mappen in. In die mappen staat van alles van foto's tot muziek en administratie. Iedere keer wanneer ik een backup maak zorg ik dat de data op de interne en externe SSD precies klopt qua hoeveel bestanden het zijn en hoe groot alles bij elkaar is. Af en toe check ik dan nog wat bestanden op de externe SSD om te zien of alles werkt.

Door het op deze manier te doen en alles op de interne en externe SSD exact gelijk te hebben is een backup heel snel gemaakt als ik dat vaak doe. Het komt vaak genoeg voor dat bijvoorbeeld 3 van de 7 mappen volledig gelijk zijn en er niets gebackuped hoeft te worden. De kleinere mappen van een paar GB zet ik gewoon iedere keer in zijn geheel over. De grotere mappen komt vaak genoeg bij voor dat er maar iets van 10 bestanden anders of erbij gekomen zijn. Ga ik 2x per jaar backuppen is er zoveel anders dat alles opnieuw overgezet moet worden. Ga ik 1x per weerk backuppen is zo weinig anders dat ik binnen 2 minuten klaar ben omdat ik ook wel weet wat er veranderd is. Het is misschien wat overdreven om iedere week een backup te maken, maar als ik kijk hoe weinig tijd het dan kost vind ik het toch fijn om op die manier te doen. Hoe vaker je die backup maakt hoe sneller het gaat en het maakt de kans op data verlies extreem klein.

Moet ook wel zeggen dat ik heel erg blij ben om overgestapt te zijn naar SSD's, zowel intern als extern. Nou heeft mijn PC nog wel een HDD, alleen staat daar niets op wat belangrijk is. Maar ook van die HDD heb ik een volledige backup, die maak ik alleen niet zo vaak. Door alles wat wel belangrijk is op een SSD te hebben en een externe SSD voor backups te hebben maakt dit backups maken extreem snel. Een SSD doet toch makkelijk 5x meer data per seconde doorvoeren dan een HDD en ook voor kleine bestanden gaan veel sneller.

Het is vaak handig om eens goed te kijken naar wat de data waard is en dan wat euro's te steken in een goede manier van backuppen. Zo kost het ook wel wat geld om een 2e externe SSD te gebruiken voor backups, maar dan heb ik de data wel op 3 plekken staan waarvan 1 op een andere locatie. Het moet wel heel gek lopen wil ik ooit nog iets kwijtraken op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Hoop dat je het nu wel geleerd hebt!

Maak eerst een plan, hoe een backup te maken, google hier flink op, of hier op het forum.
Dan pas hardware/software gaan kopen.
En dan nog belangrijker, het bijhouden van je backup, zet op een google calender(bijv) dat deze je mailt dat je dit moet bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:05

DvE

ORA-00000

Backblaze doet wel eens wat leuke (grote getallen) onderzoekjes naar betrouwbaarheid:
https://www.backblaze.com...ve-failure-rates-q1-2017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Voor mijn Hackintosh systeem gebruik ik Carbon Copy Cloner, maar een externe 3TB HD gebruik ik voor het bewaren van films en daarom is er niet genoeg ruimte voor de rest. Ik heb een aantal G-mailadressen, maar daar kunnen ook maar 15 GB per account op, waarbij de eerste al goed gebruikt is voor foto's en wat documenten. Nog maar eens goed nadenken, wat te doen. CCC kan prima gebruikt worden voor het "smart" updaten van andere (externe) bestanden.
Pagina: 1