Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 13:47
Mijn vraag
Dit topic is een beetje een mix van wat zou ik aankopen of zou ik dezelfde nogmaals aanschaffen en het probleem proberen op te lossen.
Ik heb op het moment een netgear R7000 https://tweakers.net/pric...00-smart-wifi-router.html. Ongeveer een week geleden is het oude modem vervangen van ziggo nadat een fout in het moederbord gevonden was, hierbij kregen wij meteen een ziggo connectbox. Deze verhelpt het probleem dat bij het vorige modem aanwezig was maar nu heb ik ook ondervonden dat de netgear ook kuren heeft. Internet valt op momenten weg en op zo een moment wordt de power led oranje ipv wit en dat zou duiden op een hardware fout. De netgear heb ik ongeveer 2.5 jaar.

Nou ben ik over het algemeen tevreden met dat ding maar sinds de nieuwe connectbox kan ik geen enkele routerinstelling van de R7000 meer aanraken. Gewoonlijk als ik rechstreeks met ethernet of op de netgear wifi ben aangesloten kan ik via de gateway in de instellingen komen of via www.routerlogin.net maar sinds de connectbox geeft routerlogin aan dat zich er geen netgear bevindt op het netwerk, terwijl ik met een directe kabel ben aangesloten op de netgear. Wel kan ik vanaf ieder apparaat de instellingen van de connectbox aanpassen. Nou is dit nog niet zo gek dit betekent naar mijn mening gewoon dat de connectbox het gevecht van wie deelt de ip's uit heeft gewonnen.

Het gekste komt nog. Ik heb de wifi van de connectbox uitgezet omdat de netgear naar de informatie wat ik heb gekregen nog steeds sterkere wifi heeft dan het ziggo modem en de netgear op een gunstigere plaats staat. Bereid je voor, ik dacht dus wat als ik de directe verbinding tussen modem en netgear verbreek en dan de netgear instellingen probeer te bereiken... Na mijn eigen verbazing bleek dat de wifi nog steeds verbonden was met het internet. Nadat ik even door mijn ogen wreef en nogmaals controleerde dat de kabel ECHT was uitgetrokken, ook het lampje op de router zelf was uit, (oranje lampje dat aanduid of je internet hebt) dacht ik dat ik gek werd. Zelfs de computers die met kabel waren aangesloten deden het nog.

De conclusie die ik hier uittrek is dat de netgear zich heeft aangepast of het ziggo modem heeft hem geforceerd als accespoint te werken?

Zag in een review dat die niet mooi samenwerkt met een ziggo modem en dus dat het modem in bridge gezet moet worden, de bridge modus van ziggo uit werkte ook niet, dit zou dan weer moeten liggen aan het 'nieuwe' modem (toevallig...). Hier alsnog de link. https://tweakers.net/prod...00-smart-wifi-router.html

Relevante software en hardware die ik gebruik
Deze informatie heb ik getest op 2 bekabelde desktops, 1 laptop zowel wifi als kabel en 2 android telefoons

Dus de uiteindelijke vraag is, zou ik dezelfde router weer kopen en dit oplossen/met dit 'gedrag' verder gaan of is er een andere router die de zelfde capaciteit is en wat netter omgaat met het ziggo modem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Heb je al geprobeerd je huidige router die achter het modem van ziggo zit te resetten naar fabrieksinstellingen?
Probeer eens via het ip de router te benaderen in plaats van routerlogin.net lukt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 11:31

ArCadE

No banana available

Zet het modem eens uit en kijk of je dan kan connecten naar de Netgear. Vervolgens zet je daar de DHCP functie uit. Dan het modem weer aanzetten en kijken of je connectie en ip krijgt.

Probeer dan op de modem de DHCP functie eens uit te zetten en daarna via een vaste kabel de DHCP op de netgear weer aan.

Let wel even op dat je het ipadres van de netgear misschien moet aanpassen. Het modem van Ziggo zichzelf standaard op x.x.x.1 en past zijn DHCP scope aan als je x.x.x. aanpast.

[ Voor 0% gewijzigd door ArCadE op 28-08-2017 12:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 16:55
Over het algemeen wil je maar 1 router in je netwerk. Dat kan de connectbox zijn of een router die je zelf koopt.

Als de connectbox goed voor je werkt, dan kun je die als router houden. Je netwerk kun je verder uitbreiden met switches (meer plek voor kabels) en access points (wifi zender). Een router met de juiste configuratie kan ook als switch/access point dienen!

Als de connectbox niet doet wat je al allemaal wenst, dan kun je een router aansluiten op de connectbox, maar dan moet deze connectbox in bridge-mode gezet worden en kun je alleen lan1 gebruiken van de connectbox. Je eigen router doet dan alle belangrijke netwerk taken zoals firewall, NAT, DHCP, portforwarding etc etc.

Ziggo gaat niet aan je Netgear zitten. In die Netgear is dus iets raars gebeurd. Ik zou de Netgear resetten naar fabrieksinstellingen met het knopje op die router en een bekabelde PC even enkel aansluiten op de Netgear aansluiten, zonder dat de Netgear ergens aan zit. Dan moet www.routerlogin.net of het gateway adres naar de interface van de router gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@ArCadE @Groentjuh @Raverty Beide apparaten zijn al met een reset terug gezet naar fabrieksinstellingen.

@Raverty zoals ik in mijn verhaal zeg via de gateway is de pagina ook niet te bereiken

@ArCadE De DHCP is al eens uitgeweest van het modem, maar nog niet van de netgear. Is dat niet wat nu ongeveer gebeurd? Dat de DHCP geforceerd uit staat?

@Groentjuh Het vorige modem stond niet in bridge modus dit omdat we dan gebruik kunnen maken van ziggo hotspots. Zoals ik ook al zei bridgemodus werkte niet en dit zal wel een fout zijn in het modem van ziggo wat los staat van het probleem op het moment. En ik begrijp dat ziggo niet naar mijn router gaat kijken maar als de combinatie voorheen wel werkte zou dat nu ook mogelijk moeten zijn en anders laten ze het niet hetzelfde achter als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:52
De conclusie die ik hier uittrek is dat de netgear zich heeft aangepast of het ziggo modem heeft hem geforceerd als accespoint te werken?
Geloof je het zelf ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 16:55
Wat gebeurd er als je de Netgear reset (ondanks dat dat al gebeurd is) en alleen aansluit op een laptop/computer zonder wifi. Krijg je dan een IP en zo ja welk IP? Wat krijg je dan als gateway? Kun je dan de webinterface van de Netgear dan wel bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En waarom wil je een router achter een router, behalve dat hij waarschijnlijk prachtige statistieken etc kan laten zien. Gebruik hem gewoon als AP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@Groentjuh Dan krijg je die netgear genie configuratie omdat die geen internet verbinding heeft.

@Frogmen
Internet valt op momenten weg en op zo een moment wordt de power led oranje ipv wit en dat zou duiden op een hardware fout.
Om deze reden. Hij wordt nu in principe als AP gebruikt maar de router lijkt zijn tijd gehad te hebben. Vandaar de vraag, weer deze router kopen of een andere kopen die wat beter samenwerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou dus gewoon een AP kopen en geen router. Je koopt toch ook geen electrische fiets als je de accu nooit gebruikt? Een puur AP zal over het algemeen meer waar voor zijn geld bieden als AP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

Ziggo in bridge zetten. Verlies van Hotspots voor lief nemen.

Of Netgear in Ziggo modem vast IP geven. Netgear in DMZ en DHCP van Netgear op ander subnet zetten

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35
JAMF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:30:
Ziggo in bridge zetten. Verlies van Hotspots voor lief nemen.

Of Netgear in Ziggo modem vast IP geven. Netgear in DMZ en DHCP van Netgear op ander subnet zetten
Heb je de topicstart überhaupt gelezen? Doe dat eens als je TS wilt helpen... :o
Marciano96 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Het gekste komt nog. Ik heb de wifi van de connectbox uitgezet omdat de netgear naar de informatie wat ik heb gekregen nog steeds sterkere wifi heeft dan het ziggo modem
Sterker? Zendvermogen wordt in EU beperkt tot 100mW voor 2.4GHz, 200mW voor low-power 5GHz, 1W voor high-power 5GHz. Dat zal niet verschillend zijn.

Wat wel uit kan maken is MiMo-configuratie en antennes. Dat is tussen de R7000 en CH7465LG lood om oud ijzer. Beide hebben ze 3x3 MiMo in de 5GHz met prima antennes. De R7000 heeft ook 3x3 in de 2.4GHz, maar de CH7465LG heeft minder richtingsafhankelijke antennes waardoor het even goed met z'n 2x2 presteert.

Als ze op dezelfde plek hangen ga je weinig verschil merken qua WiFi.
en de netgear op een gunstigere plaats staat.
Juist. Dat kan wel flink uitmaken. Een meterkast (waar de modem min of meer moet staan) is in de meeste gevallen een van de slechtste plekken in huis voor WiFi.
Bereid je voor, ik dacht dus wat als ik de directe verbinding tussen modem en netgear verbreek en dan de netgear instellingen probeer te bereiken... Na mijn eigen verbazing bleek dat de wifi nog steeds verbonden was met het internet. Nadat ik even door mijn ogen wreef en nogmaals controleerde dat de kabel ECHT was uitgetrokken, ook het lampje op de router zelf was uit, (oranje lampje dat aanduid of je internet hebt) dacht ik dat ik gek werd. Zelfs de computers die met kabel waren aangesloten deden het nog.

Klinkt alsof je hem als wireless bridge hebt ingesteld op een of andere manier :o
Zag in een review dat die niet mooi samenwerkt met een ziggo modem en dus dat het modem in bridge gezet moet worden, de bridge modus van ziggo uit werkte ook niet, dit zou dan weer moeten liggen aan het 'nieuwe' modem (toevallig...). Hier alsnog de link. https://tweakers.net/prod...00-smart-wifi-router.html
Ik lees daar vooral veel klok-klepel napraterij.

Als je de routerfuncties van de R7000 wilt gebruiken moet je inderdaad de modem in bridge mode zetten (wat voor iedere ISP en iedere router geldt), als het je om de WiFi te doen is, is dat nadrukkelijk niet nodig en moet de R7000 als AP ingesteld worden.
[...] Gewoonlijk als ik rechstreeks met ethernet of op de netgear wifi ben aangesloten kan ik via de gateway in de instellingen komen of via www.routerlogin.net maar sinds de connectbox geeft routerlogin aan dat zich er geen netgear bevindt op het netwerk, terwijl ik met een directe kabel ben aangesloten op de netgear. Wel kan ik vanaf ieder apparaat de instellingen van de connectbox aanpassen. Nou is dit nog niet zo gek dit betekent naar mijn mening gewoon dat de connectbox het gevecht van wie deelt de ip's uit heeft gewonnen.
Dat 'gevecht' moet je niet aangaan. Per netwerk één router en één DHCP server.

Dat je niet meer bij "www.routerlogin.net" komt heeft trouwens weinig met wie router is en wie DHCP server, maar met DNS poisoning te maken. Dat is een uitermate ranzige techniek om DNS-verzoeken te kapen en af te leiden naar een oneigenlijk adres. Eigenlijk het soort ding wat kwaadwillende hackers zouden doen, maar dan door jouw routers uitgevoerd. En daar gaat het mis: beide apparaten proberen DNS poisoning te doen en daar heb je wel die concurrentie te pakken.

Oplossing is simpel: gebruik die zooi niet en benader je apparaten gewoon op IP-adres. De CH7465LG heeft per default 192.168.178.1, de R7000 weet ik niet 1-2-3, maar als je die als AP wilt inzetten wil je het een IP in dezelfde reeks als de CH7465LG toekennen maar buiten z'n DNS scope Pro-tip: noteer op post-it en plak dat op deR7000 (en DHCP erop uitzetten, en via een LAN-poort op de CH7465LG aansluiten). Wil je de R7000 als router gebruiken, dan moet de CH7465LG in bridge mode en kun je de R7000 via WAN aansluiten erop en aan LAN zijde kun je het dan op z'n eigen default IP benaderen.

Maar wat dan ook je doet, geen gimmicks als DNS poisoning gebruiken. Zodra je iets anders doet dan default gaat dat mis - en heb je geen idee waar het fout gaat. Als je op IP-adres dat ding benadert heb je waarschijnlijk gelijk inzichtelijk waarom het fout gaat als het niet lukt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

dion_b schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:45:
[...]

Heb je de topicstart überhaupt gelezen? Doe dat eens als je TS wilt helpen... :o

[...]
TS geeft aan dat ie graag WifiSpots wil gebruiken. Helaas verwacht Ziggo dan dat je er zelf ook een levert.

Dan blijft als oplossing over dat de Netgear in de DMZ van de Ziggo doos gezet moet worden als de Netgear routerfunctie gebruikt moet worden.
WiFi en WifiSpot van Ziggo blijft dan aanstaan.

Ik zou ten allen tijde de functies van mijn eigen router willen gebruiken. Ziggo doosjes zijn IHA niet de meest aanpasbare en als ze het wel zijn, duurt het maar een update voordat er weer bruikbare functies uitgehaald zijn.

WifiSpots is overigens ook geen ding waar ikzelf blij van wordt.
Heb het een tijdje gebruikt, maar aan het begin van de straat werd het opgepakt, heel de straat door gevolgd, tot ik thuis handmatig mijn eigen WiFi kon selecteren

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35
JAMF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:38:
[...]

TS geeft aan dat ie graag WifiSpots wil gebruiken.
Waar dan? Jij bent eerste in dit topic die WifiSpots aanhaalt :o
[...]

Ik zou ten allen tijde de functies van mijn eigen router willen gebruiken. Ziggo doosjes zijn IHA niet de meest aanpasbare en als ze het wel zijn, duurt het maar een update voordat er weer bruikbare functies uitgehaald zijn.
Dat zal best, maar dat is niet het probleem wat TS beschrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:29
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:04:
[...]

Waar dan? Jij bent eerste in dit topic die WifiSpots aanhaalt :o
Hier:
Marciano96 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:08:

@Groentjuh Het vorige modem stond niet in bridge modus dit omdat we dan gebruik kunnen maken van ziggo hotspots.
Verder zijn dit inderdaad je opties: of ziggo in bridge mode of alles handmatig instellen via IP en op een van de apparaten dhcp etc uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@dion_b @Frogmen @JAMF @Shinji Dankjewel allemaal voor deze informatie. Ik ga denk ik inderdaad de router als AP gebruiken. Het internet werkt nu gewoon en ik heb weinig zin om met mijn minieme kennis van DHCP en de frustrerende uren die er al inzitten om dit te gaan omzetten zodat mijn router weer werkt zoals voorheen.

Misschien in de toekomst als ik echt de ziggo ui zat ben en ik de router weer volledig wil benutten zal ik nog eens aan jullie denken ;). Bedankt!
Pagina: 1