Kalibreren? (Dell UP2716D)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:19
Beste tweakers,

Ik ben sinds een maandje de bezitter van een Dell UP2716D.
Erg mooi scherm met mooie kleuren.

Nu lees en hoor ik wel eens iets over kalibreren. Is het nodig om dit scherm met bijvoorbeeld een datapro spyder 5 te kalibreren? M.a.w. worden de kleuren dan beter? Is het aan te raden?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt je scherm kalibreren als je kleurechtheid heel belangrijk vindt. Als je dingen als foto- en videobewerking doet kan het handig zijn als je 100% de juiste kleuren hebt.

Als je het ding gebruikt om te gamen en films te kijken, dan zou ik 'm gewoon instellen zoals jij de kleuren fijn vindt, en biedt kalibreren niet heel erg veel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:19
TERW_DAN schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:40:
Je kunt je scherm kalibreren als je kleurechtheid heel belangrijk vindt. Als je dingen als foto- en videobewerking doet kan het handig zijn als je 100% de juiste kleuren hebt.

Als je het ding gebruikt om te gamen en films te kijken, dan zou ik 'm gewoon instellen zoals jij de kleuren fijn vindt, en biedt kalibreren niet heel erg veel meerwaarde.
Bedankt voor je antwoord!

Ik doe er eigenlijk alles mee, dus ook fotobewerking. Kleuren vind ik wel belangrijk maar zou een kalibratie zoveel meer toevoegen? Ik moet er wel even bij vermelden dat ik amper print. Misschien in de toekomst wat meer maar nu echt zelden dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:23
Moet je bewerkte foto's aan iemand opleveren/verkopen? Zet je ze online op showcases? Dan kan het van belang zijn.

Zolang je twijfelt, zou ik er niet aan beginnen. Als je bij iemand met een gecalibreerd scherm je foto ziet en merkt dat je 'm anders bedoeld had, dan zou ik m'n twijfel weg laten nemen en 't doen. Wellicht zit er nog een calibratierapport in de doos? Was bij mijn Dell wel 't geval :).

[ Voor 12% gewijzigd door vegetoot op 29-08-2017 20:38 ]